Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenKerk en moskee. Wel of geen concurrentie?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Blinkte Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 februari 2004
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Kerk en moskee. Wel of geen concurrentie?
    Geplaatst op: 11 februari 2004 om 11:36

Asalaam Alaikoem,

Op dit moment ben ik een bezig met een christelijke theologische opleiding en wil ik ivm met het vak "Islam" graag in gesprek treden met mijn moslim 'buurman of buurvrouw'.

Ik ontdekte recent dat in diverse wijken van de grote steden er helemaal of bijna helemaal geen kerken meer zijn. Met kerken bedoel ik protestantse kerken. Deze wijken zijn over het algemeen voor ruim 60% bewoond door allochtonen. De meeste autochtonen zijn verhuist en daarvan met name weer de jonge gezinnen. Daarmee is ook de kerk verhuist. Dit baart mij als christen zorgen. Graag zou ik de kerk weer present zien.

In deze wijken zijn over het algemeen ��n of meedere moskeen aanwezig.

Mijn vraag wat zou u/jij ervan vinden als er weer ��n of meerdere kerken terug zouden komen en deze weer actief leden zouden werven onder de wijkbewonders en dus ook onder moslims? Verder vraag ik me af wat volgens u/jij de gemiddelde mening van de Nederlandse moslim op deze vraag is.

Stel dat een kerk terugkomt in de wijk welke houding raad(t) u/jij aan naar de moslimsgemeenschap en naar de leiding van een moskee in diezelfde wijk.

Is er mogelijkheid tot samenwerking met en respect voor elkaar, terwijl we toch vissen in dezelfde vijver (namelijk de wijk waar die moskee en kerk staat)?

Shalom (vrede met u),

Blinkte

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 11:57

 

Beste Blinkte..

Leuke vraag...

Als reactie op je vraag...Mijn vraag wat zou u/jij ervan vinden als er weer ��n of meerdere kerken terug zouden komen en deze weer actief leden zouden werven onder de wijkbewonders en dus ook onder moslims?

Mijn reactie hierop is...We leven in een niet islamitische staat....van mij mogen er meer kerken komen als jij dat nodig vindt en of de regering...van mij hoeven ze niet weg...overigens in mijn buurt is er wel een kerk...Maar het is een niet nodig om islamitische leden te werven...omdat een kerk voor de christenen is...en het beter is dat zei lid zijn of worden..blijven van een kerk...

Je tweede vraag...Stel dat een kerk terugkomt in de wijk welke houding raad(t) u/jij aan naar de moslimsgemeenschap en naar de leiding van een moskee in diezelfde wijk...

Wat zou ik ze moeten aanraden....we moeten gewoon allen accepteren dat ieders geloof zijn gebedsplaatst heeft en dat iedereen elkaar respecteeerd....En de leiding moet zich bezig houden met de moslims die de moskee bezoeken...of met activiteiten die te maken hebben met de moskee....En dat geldt ook voor de moslimgemeenschap....

Je derde vraag: Is er mogelijkheid tot samenwerking met en respect voor elkaar, terwijl we toch vissen in dezelfde vijver (namelijk de wijk waar die moskee en kerk staat)?

Mogelijkheid tot samenwerking...wat bedoel je daarmee...samewerking tot wat....?? En respect tegenover elkaar moet er zeker zijn ...van beide kanten...Als er geen respect is voor elkaar....dan kan er niet samengeleefd worden...Het is een must...

Hopend hiermee een antwoord op je vragen te hebben gegeven...en er zullen wel meerdere reacties gegeven worden.....

Umm Umarah..

P.s. Blinkte geef zelf ook eens antwoord op je vragen.....niet als moslim natuurlijk...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 12:07

asalam aleikum,

Persoonlijk heb ik geen problemen met kerken,als er behoefte naar is ,moet er een kerk (of meerdere)zijn.Net zoals dat als er behoeft voor een moskee is,dat ie er ook moet zijn.U vraagt ,wij draaien...zeg maar.Maar de moskee blijft mijn gebedsplaats.Om mijn gebed te verrichten is de moskee toch wat makkelijker ingericht.Ook zullen de lezingen die er gehouden worden,van elkaar verschillen,daar ook de Koran verschilt van de Bijbel,ook al hebben ze wat gemeen van elkaar.De moskee heeft veellal steun nodig van zijn bezoekers,omdat het vaak gefinancierd wordt door onze giften.Net zoals de moslim verantwoordelijk is voor het voortbestaan van zijn moskee,zo is volgens mij ook de christen verantwoordelijk voor het voortbestaan van zijn kerk.Maar das mijn persoonlijke mening.Tuurlijk kunnen we vreedzaam naast elkaar leven,en respect hebben voor elkaar,maar als je het aan mij als moslim vraagt,staan de belangen van de moskee op de eerste plek.Kijk,we willen allemaal bv ook aan goede doelen geven,we geven aan verschillende doelen.Jij bv.aan greanpace,ik aan het wereldnatuurfonds,wat ik daarmee wil zeggen...we kiezen voor een bepaald doel,omdat de ene boodschap je meer aanspreekt dan de andere,en de ene doelstelling spreekt je meer aan de andere.Maar toch gaan beide voor een goede zaak.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Blinkte Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 februari 2004
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 16:10
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah

Mijn reactie hierop is...We leven in een niet islamitische staat....van mij mogen er meer kerken komen als jij dat nodig vindt en of de regering...van mij hoeven ze niet weg...overigens in mijn buurt is er wel een kerk...Maar het is een niet nodig om islamitische leden te werven...omdat een kerk voor de christenen is...en het beter is dat zei lid zijn of worden..blijven van een kerk...

Beste Umm Umarah,

Stel dat Nederland wel een islamitische staat was... zou ik dan geen kerk mogen starten van jou? Jullie mogen toch ook een moskee in Nederland (een christelijke staat, nog steeds) starten?

Verder... ik wil juist dat ook moslims tot geloof komen in Jezus. Dus ik wil graag ook onder hen werven. Net zo goed als de Islaam onder christenen wil werven en ook werft. Wat vind je daarvan?

Mogelijkheid tot samenwerking...wat bedoel je daarmee...samewerking tot wat....??

Ik bedoel samenwerking in de rol die godsdiensten in wijk kunnen en moeten spelen. Bijvoorbeeld om wederzijds respect en tolerantie te verkondigen. Door jongeren en buurtwerk te stimuleren. Zowel uit moskee als uit de kerk. Daarnaast denk ik aan een Rotterdams voorbeeld waar een kerk en een moskee aan elkaars kinderen de meerwaarde vertellen van hun geloof. Dus moslim-kinderen gaan een keer naar de kerk en andersom.

P.s. Blinkte geef zelf ook eens antwoord op je vragen.....niet als moslim natuurlijk...

Zoals ik wellicht al heb laten doorschemeren wil ik graag de kerken weer terug zien ook in wijken waar over het algemeen meer moslims wonen. Mijn geloof is een levensovertuiging die ik graag ook anderen gun en hen daarover wil vertellen. Niet dwingen of zo maar wel inwinnen voor het mooiste geloof van de hele wereld.

Ik zou ook graag samenwerking willen zien tussen moskee en kerk. We kunnen niet om elkaar heen. We leven immers in dezelfde stad. Helaas is over het algemeen wederzijds respect niet echt aanwezig. We wantrouwen elkaar. Beide geloven proberen nieuwe gelovigen erbij te krijgen. Dit botst met elkaar. Ik zou daarom een dialoog willen aangaan met de moskee en de moslim. Een dialoog met het begrip dat we beiden werven, maar elkaar niet hoeven te haten.

Ik realiseer met dat dit in de praktijk niet gemakkelijk is. Dit komt (denk ik) omdat christenen wantrouwig zijn naar moslims. Met name door de verdrukking van christenen in diverse islamitische landen. En de moslims wantrouwen de christenen omdat ze beweren dat Jezus de Zoon van God is. "Die zij vervloekt", volgens de Koran.

Om echter te kunnen evangeliseren in een moslimswijk zullen we toch tot wederzijdse 'gedogen' moeten komen. Ik ben echter bang dat de westerse moslims het wel ziet zitten maar de traditionele moslims niet.

Wat vind je van mijn dromen?

Terug naar boven
Blinkte Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 februari 2004
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 16:15
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asalam aleikum,

Persoonlijk heb ik geen problemen met kerken,als er behoefte naar is ,moet er een kerk (of meerdere)zijn.Net zoals dat als er behoeft voor een moskee is,dat ie er ook moet zijn.U vraagt ,wij draaien...zeg maar.

Shalom Zahra,

Je verhaal is helder. Ieder zijn ding en we moeten elkaar accepteren.

Maar wat is ik ook actief moslims benader om christen te worden?

Maar toch gaan beide voor een goede zaak.

Als beide voor een goede zaak gaan. Kan het christendom dan ingewisseld worden voor de Islaam en andersom?

Mijn inziens gaat het wezenlijks om iets anders.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.095 seconden.