Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenIslam, �wetenschap� en de �discussie�

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Islam, �wetenschap� en de �discussie�
    Geplaatst op: 11 februari 2004 om 13:56
Salaam 'aleikoem,

Dit is een vervolg en een reactie op de laatste berichten van o.m. Anouar en Kimmie in de topic 'Waarom islam?' en ook de laatste berichten in 'Diepzee en inwendige golven'. Ik reageer niet in die topics omdat dan nog verder van het oorspronkelijke onderwerp aldaar wordt afgedwaald en omdat in beide (en vele andere) topics de hele tijd hetzelfde 'probleem' terugkomt. Dus wellicht is het verstandig om daar in een nieuwe topic (deze topic) op in te gaan.

Misschien moeten mijn broeders en zusters onderkennen dat de Islam (en de Goddelijkheid daarvan) uiteindelijk niet 'bewezen' kan worden, zeker niet volgens de spelregels van de wetenschap. Al is het alleen maar omdat in de (empirische) wetenschap strikt genomen niets definitief is. Zoals de Popperianen op dit forum weten: wetenschappelijke theorie�n zijn nooit definitief bewezen ('inductieprobleem'), maar zijn alleen tot dusver bevestigd door de empirie. Met andere woorden, we houden ze aan zolang ze (nog) niet weerlegd zijn.

Daarom moeten misschien ook de 'wetenschappers' op dit forum, die dikwijls Popper's of Popper-achtige idee�n aanhangen, wetenschappelijke theorie�n niet presenteren als definitieve zaken die als zodanig gebruikt kunnen worden om religie op haar plaats te wijzen. Wat mij er weer toe brengt te vermoeden dat wetenschap voor sommige mensen toch de status van pseudo-religie heeft verworven en dat het in zekere zin dus toch de ene 'religie' tegen de andere is - zoals Anouar, als het goed is, al suggereerde.

Voor mijn moslimbroeders en -zusters zou ik zeggen: we kunnen het eeuwige (de Islam) niet tegen het tijdelijke ('wetenschap') afzetten, zonder 'tijdelijkheid' aan de Islam toe te kennen of 'eeuwigheid' aan de wetenschap. In beide gevallen doen we afbreuk aan onze dien (religie).

Tot slot: als enerzijds de inherente 'tijdelijkheid' of 'voorlopigheid' van wetenschappelijke kennis wordt erkend door (met name) niet-moslims op dit forum en anderzijds de - vanuit wetenschappelijk perspectief - 'onbewijsbaarheid' van de Islam en i.h.b. de Koran (en de Goddelijkheid daarvan) wordt erkend door moslims, dan kunnen deze (volgens Abu) voor niemand bevredigende Islam-en-wetenschap-discussies misschien al een stuk beter verlopen.

Wa 'aleikoem salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.