Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMoederliefde is onmisbaar

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Butterfly Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 29
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Moederliefde is onmisbaar
    Geplaatst op: 04 maart 2004 om 09:24

IN NAAM VAN ALLAH, DE MEEST BARMHARTIGE, DE MEEST GENADEVOLLE

Moederliefde


De vrouw in ere gehouden.

De edele scheppingsvorm van de vrouw wordt alleen door de islaam in ere gehouden. De Islaam verheft de status van de vrouw en geeft haar bescherming tegen oneerbaarheid en negatieve invloeden die haar lichaam misbruiken voor materialis-tische doeleinden. Een gemeenschap waarvan de mensen geld en materialisme begeren, onderdrukt zijn waarden en normen. Daardoor kan de natuur van de mens niet tot zijn positieve uiting komen.

Het beeld dat we zien in niet islamitische gemeenschappen is veelal: overspel, onzedelijkheid en gezinsbreuk. De geestelijke waarden en menselijke relaties worden erdoor geschaad en het leidt uiteindelijk tot normvervaging en wanorde. God de Alwetende, Schepper van alles, heeft belangrijke gedragsregels vastgesteld voor zowel de man als de vrouw. Alleen door Zijn regels kan een positieve en liefdevolle samenleving tot stand komen.

De mens hoeft zich niet in kloosters op te sluiten om een dergelijke samenleving tot stand te brengen, noch hoeft hij zijn gevoelens te onderdrukken, die wij van God ontvangen hebben. In de Islaam zijn de taken en regels bepaald naar de natuur van beide sexen. Door de lichaamsbouw van de man heeft hij bepaalde taken die de vrouw niet tot haar verantwoordelijkheden hoeft te rekenen. De man kan ook bijvoorbeeld geen kinderen baren, borstvoeding of moederliefde geven. Dat zit niet in zijn natuur.

De moeder is een leerschool.

Dit zijn taken waarvoor de vrouw geschapen is en hierbij is moederliefde een belangrijk onderdeel. De moeder is een leerschool, een goede voorbereiding betekent een goed volk. De barmhartigheid van moeders is een bron van liefde die wij allemaal meekrijgen en onmisbaar is in onze opvoeding. De liefde die wij putten uit deze bron is van grote invloed op ons gedrag tegenover de medemens.

Een natie bij wie moederliefde voldoende is overgedragen, betekent een volk met liefde in zich. Moederliefde moet goed overgedragen worden om een goede samenleving tot stand te brengen. Zonder haar liefde zouden we iets te kort komen in ons mens-zijn. Het spreekt vanzelf dat haar liefde en haar waarde door niets en niemand aangetast mag worden. Dit is onmogelijk als de moeder of aankomend moeder als een lustobjekt wordt behandeld, doordat haar lichaam als vleeswaar wordt uitgestald.

Haar recht om zich te bedekken.

De vrouw is een aantrekkelijk wezen waarvan misbruik gemaakt kan worden. Misbruik begint al bij het zien van haar lichaam. Daarom heeft God, de Alwetende de vrouw het recht gegeven en de plicht opgelegd om haar schoonheid te bedekken. Dit is de manier om haar waarde als mens te handhaven. Ook voor de man zijn er regels, het is zeker niet zo dat alleen de vrouw voor orde moet zorgen, ook aan de man zijn er gedragsregels opgelegd die wij zowel in de Qor'aan als in de overleveringen van de profeet (vzmh) terug kunnen vinden.

Kortom: Het zien van de vrouw als een sexobjekt is in de Islaam een zonde. Het kan zelfs zo zijn dat we de schepping van God ermee beledigen. God wil niet dat de vrouw zich er voor leent en op zo'n manier beledigd wordt.

Het nut van de sluier

Waarom wordt de sluier als een onaangenaam kledingstuk beschouwd, in een maatschappij waarin de vrouw als een lustobjekt wordt benaderd? De sluier beschermt de vrouw tegen negatieve invloeden en handelingen van buitenaf. Ogen sturen de informatie die ze zien door naar de hersenen. Deze informatie wordt in de gedachtengang behandeld en daaruit wordt de intentie bepaald. De sluier be�nvloedt het beeld voor de ogen en houdt de intentie van de medemens mogelijk rein en zuiver.

De sluier bedekt de vrouw tegen zoekende ogen waarachter een slechte intentie kan verschuilen. De schoonheid van de vrouw wordt niet gezien door degenen die een slechte intentie kunnen dragen of de intentie kunnen hebben die kan leiden tot vrijmoedig gedrag. De sluier voorkomt een heleboel nare problemen.

''Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt."
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 09:29

Assalaamoe alykoem,

MashaAllah, PRACHTIG

Allah Zal Je Belonen InshaAllah,

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 09:39

Ik had gedacht een stukje over moederliefde te gaan lezen, in plaats daarvan werd het weer eens een epistel tegen de 'westerse' vrouw en normen en waarden...

Kim 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 10:34

Eens met Kim. De redenatie van het verhaal is verder onlogisch. Als Moslims de vrouw niet zien als lustobject (daar waar -en dat is toch de expliciete veronderstelling- niet-Moslims dat wel doen), dan zou het toch voldoende moeten zijn, dat Moslima's hun lichaam bedekken enkel in het bijzijn van niet-Moslims. Dit is echter niet het geval. Als de redenatie daarentegen is, dat ook Moslims in de verleiding kunnen komen de vrouw als lustobject te zien -en daarom ook bedekking binnen de Moslim-gemeenschap nodig is- dan is de zo geprezen 'Moslim-samenleving' niet beter of slechter dan de 'Westerse' variant. Gek: ik weet van mezelf, dat ik de vrouw niet als lustobject zie. Waarom zijn diep gelovige Moslim-mannen daar voor zichzelf wel zo onzeker over (zodanig, dat het nodig wordt geacht dat de vrouw zich bedekt)?

Vr. gr.,

Vincent

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 12:13

bismillaah,

beste vincent ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet zien. ten eerste is het een religieuze plicht voor de vrouwen om zich te bedekken. dus primair is het een aangelegenheid waar de totale onderwerping van de mens aan god tot uiting komt. wij moslims zien dat als een nobele en vrome daad! Verder kun je filosoferen over wat de achterliggende gedachte bij dit gebod is. het is volgens mij (en velen met mij) een feit dat wij mannen een zwak hebben voor vrouwen. door een vrouw te bedekken zorg je dat ze enkel beoordeeld wordt op haar innerlijke kwaliteiten.

met vriendelijke groet,

abu ibrahim

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 12:24

De bedekking dient inderdaad niet alleen maar om blikken van mannen van het vrouwelijk schoon te voorkomen...de bedekking is een hoge vorm van aanbidding,onderwerping aan Allah(s.w.a)

Maar veel mannen kijken wel degelijk graag naar vrouwen..al dan niet met wellust.Dan kan je toch niet ontgaan zijn??Oke,jij bent een man met goede manieren...maar vele mannen zijn echt anders dan jij hoor!!Toen ik nog geen moslima was,vond ik het niet leuk dat mannen je na fluiten,iets toefluisteren,je nakijken...echt>>het gebeurd!!Nu..met mijn hoofddoek ben ik van al die toestanden bevrijd..en ben ik er zeker van dat iemand mij nu benaderd om mijn innerlijke schoonheid.maar let wel,er zijn veel meiden die het een compliment vinden,dat ze nageken worden,maar het komt ook vaak voor dat ze 'versierd'worden om hun mooie uitrlijkheden.Ik ken meiden zat die dat hebben ondervonden.Maar nogmaals..jij bent dan een man die wat dat betreft(want verder ken ik je niet)goed in elkaar zit.

Maarre...dit was toch al een tijdje geleden al uitvoerig besproken?

greetzzz

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 14:24

Hellow,

jullie doen maar met die hoofddoek hoor  Als jullie je daar goed bij voelen, moeten jullie m zeker dragen.  Maar dat betekent niet dat iemand die zich niet goed voelt met een hoofddoek, moet omschreven worden als een seksobject, wat spijtig genoeg toch heel vaak te lezen is op deze site.  Ook heeft nog niemand van de moslim(a)'s daar een negatieve reactie op gegeven, terwijl er vast toch moslima's zijn die hun westerse seksegenoten niet als seksobject zien. 

De redenatie is trouwens ook makkelijk om te draaien...  Jullie zien jezelf als seksobject en daardoor dragen jullie een sluier, maar maakt dat jullie minder seksobject?  (Analoge redenatie: als je een tafel bedekt met ene tafelkleed, blijft het nog steeds een tafel)

Ik daarentegen, en met mij heel wat vrouwen, zie mezelf als een vrouw, niet als een seksobject.  Ik kan gaan en staan waar ik wil, wat ik ook aanheb...  Ik kan praten met wie ik wil, mannen de hand schudden als kennismaking of er lekker iets mee gaan drinken zonder dat het iets seksueels te betekenen heeft.  Waarom zou ik dan het seksobject zijn?

Groetjes Kim

PS: Effe terzijde, ik bedoel niet dat ik alle moslima's als seksobjecten zie of zo  Ik wou gewoon maar even de redenatie omdraaien om aan te tonen dat 'de westerse vrouw' als seksobject op niks slaat.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Butterfly Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 29
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 14:58

Assalaamaleikoemwaramathoel'Allahwabarakathoeh,

Bismillahie'rahmanie-rahiem

Beste Kim

Ik wil even zeggen dat ik bij het plaatsen van dit bericht absoluut niet de intentie had om de westerse vrouw te beledigen, maar ik wou het gewoon delen met mijn broeders en zusters. Het verhaal gaat inderdaad niet alleen over moederliefde maar ook over de algemene moslimvouw maar dat is toch ook niet erg.

Nogmaals mijn bedoeling was absoluut niet om de westerse vrouw  te beledigen of zusters die geen hoofddoek dragen.

Souad

''Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt."
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.