Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

de Woedoe

 Post Reply Post Reply
Schrijver
rebecca Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 50
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rebecca Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: de Woedoe
    Geplaatst op: 08 maart 2004 om 10:22

Ik heb een heel ... misschien zelfs heel dom, ernstig vraagje

als je de Woedoe heb gedaan, mag je je dan weer aankleden om het gebed uit te voeren?? of is dat verplicht of zo...

*assalamoe alaikoem*

(ik ben nu de stappen van de Woedoe aan het overnemen, ik ga mijzelf er eens 'kennis meej laten maken' is dat goed idee trouwens?) ik ben nogmaals NOG NIET bekeerd, maar wil het wel en het lijkt me persoonlijk beter om er eerst iets van te kennen dan me prompt te laten gaan in deze prachtige religie ...

*blessed be*

Rebecca

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 10:33

asallam aleikum,

Mash'Allah meid,ik heb bewondering voor jou!

Ja,tijdens het gebed,en dus na de woedoe,trek je je kleren aan,en als het kan je aura`s bedekken(lange rok,iets op je hoofd en nek bedekken...)

Ik moet zeggen,je pakt het heel goed aan,om het stapje voor stapje te doen...

Moge Allah (s.w.a.)het beste met jou voorhebben!!!

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
rebecca Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 50
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rebecca Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 10:50

dus ...

is de conclusie dan ... aangekleed bidden IS VERPLICHT?

(ik vraag dit om een reden, k moet dit in de douche doen of so vanwege mijn moeder ... vandaar)!

aub als iemand mij nog bevestiging kan geven ...

*assalamoe alaikoem*

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 11:56

yep...!!Zeker,al je aura`s moeten bedekt zijn!)

Maar weet je ,je hoeft nog niet te bidden...in dit stadium..het is beter om ff kennis op te doen,het gaat om je intentie..en jou intentie is Masha'Allah!!

wel kan je Allah(s.w.a)in je gedachten houden..met hem bezig zijn,dingen opzoeken op internet...

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
rebecca Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 50
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rebecca Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 12:00

hahaha

daar ben ik al mee bezig, bedankt

wat is aura eigenlijk? sorry dat ik zoveel vraag, maar ik denk dat het heel erg duidelijk is

*ik heb nog veel te leren*

*insha allah (SWT) zal mij dat lukken*

bedankt

*assalamoe alaikoem*

blessed be

Terug naar boven
aggie4life Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 05 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aggie4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 12:15


"en zeg tot de gelovige vrouwen dat zij haar blikken neerslaan en haar eerbaarheden w�l bewaren en dat zij haar tooi niet tonen behalve wat daarvan zichtbaar is en laten zij haar sluiers over haar boezem slaan �"( soerah Al-Nur 31)

De 'Aura' van de vrouw is  haar hele lichaam met uitzondering van haar gezicht en haar handen.

Ben weer verder gegaan op mijn oude accaunt: NAK4LIFE...deze was eerst geblokkeerd..
Terug naar boven
Moslimatjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslimatjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 13:04

Hoi Rebecca,

Wow, prachtig dat je, je wilt bekeren.

Moge Allah swt je daarbij helpen.

Ik las dat je het in de douche moest doen vanwege je moeder. Maar in de douche kan je toch net zo goed je kleren aan doen?

Mag ik trouwens vragen wanneer je van plan bent om de shahada uit te spreken? (sorry, ik ben altijd heel nieuwsgierig naar dit soort dingen. En verder, hoe vinden je ouders het?

La Illaha Illa Allah
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 05:49

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Moge Allah je leiden op het Rechte Pad

Amien

 

Want wie Allah sobhana wa Ta'ala wil, leid hij en wij Hij niet wil leiden is in grote dwaling.

Laat het ons weten als je shahada gedaan hebt.

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

 

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 05:50

en o ja: je vragen zijn absoluut niet dom...

Ik (en ik denk dat mijn broeders en zuster dat ook zijn) zijn hartstikke blij met jou vragen en willen ze graag beantwoorden insha Allah. Dus kom maar op met de "domme" vragen.

 

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
rebecca Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 50
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rebecca Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 10:36

ok, hier dan nog een vraagje.

 

Ik voel mijzelf nu eigenlijk heel dom *stagver Allah (SWT)* maar ok,

Als je de Goehsl , grote rituele wassing heb gedaan, moet je helemaal nat zijn he. mag je jezelf niet afdrogen, moet je je dan aankleden terwijl je helemaal nat bent?

 

assalamoe alaikoem

blessed be, rebecca

Terug naar boven
FaCciNo Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 juli 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 208
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote FaCciNo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 maart 2004 om 23:46
In eerste instantie geplaatst door rebecca

ok, hier dan nog een vraagje.

 

Ik voel mijzelf nu eigenlijk heel dom *stagver Allah (SWT)* maar ok,

Als je de Goehsl , grote rituele wassing heb gedaan, moet je helemaal nat zijn he. mag je jezelf niet afdrogen, moet je je dan aankleden terwijl je helemaal nat bent?

 

assalamoe alaikoem

blessed be, rebecca

 

Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu beste zuster Rebecca

Met vragen kom je er.. Met vragen leer je wij hebben dit vroeger ook moeten leren door vragen beste zuster zoals ook in de Koran vermeld staat indien jullie niet weten vraagt de Ahloe dhikr

 

Wat betreft je vraag of je jezelf mag afdrogen na de ghusl daarop is het antwoord: "Ja" zo mag je ook na de woedoe je ledematen afdrogen met een handdoek

 

En Allah Weet het beste 

 

Ps: blijf doorvragen!! errug belangrijk

En Moge Allah je Bijstaan 

 

Ma3a Salama

Terug naar boven
Sakinah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sakinah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2004 om 03:39

Salaam aleikum, allemaal

Ik heb ook een vraag over de grote wassing. Mag je zeep en/of shampoo gebruiken?

En haar wassen met shampoo, moet dat voor of na de grote wassing?

Salaam

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 05:23

Salaamoe alaikoem broeders en zusters,

Voor jullie informatie: In de douche bidden mag sowieso niet, is een onreine plek. Je mag ook niet praten in de douche of toilet (en Allah swt weet het beste)

En de vraag over shampoo, daar wil ik ook wel een antwoord op! :)

En Rebecca! Ben je al bekeerd?? Ik hoop het, Incha Allah.. Je mag me altijd een PM sturen! Ben zelf ook bekeerd en het is een hoop informatie.. Veel succes!

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 08:14

assalamoealeikum,

Bij de grote wassing, was je eerst 3 keer je handen en dan je geslachtsdelen.

Dan neem je woedoe (dit was ik vergeten te schrijven, bedankt abou jabir) en daarna neem je een douche (eerst over de rechterkant van je lichaam, dan links) ieder plekje moet nat worden. Je haar moet nat worden. Je MAG het met shampoo wassen, maar het MOET niet. Als je heel lang haar hebt en in een vlecht, hoef je die vlecht niet uit te halen. Het is dan voldoende om het nat te maken en even goed je hoofdhuid aanraken.

insha allah heb ik niets gezegd dat niet waar is. (mag je de woedoe ook doen na de douche, of geldt dit alleen voor je voeten?)

salaam rafiaa

 

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 10:03

Salaamoe alaikoem,

Soebhaan Allah, nu heb ik het 3 manieren gehoord van de grote wassing.. Kweet t zo niet meer.. Heeft iemand bewijzen? Rafiaa, djezekka lahoe ghairan, ik geloof je wel! Maar ik raak zo in de war van al die verschille(tjes!) dat ik niet meer weet wat ik moet doen..

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Shadija Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Shadija Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 12:40

Bismillahir Rahmanir Rahim

Maar voor de Gusul en de Woedoe, moet je toch een Nijjet uitspreken dat je het uitvoerd? Bijv om te bidden, Qur'an te leren of na geslachtsgemeenschap te hebben gehad(Gusul) om je te reinigen...

Wat ik gevonden heb in een Ilmihal voor kinderen is dat je:

!. handen wassen 3x links 3x rechts (Farz)

2. mond en keel (gorgelen) moet wassen 3x (Farz)

3. neus moet wassen 3x (Farz)

4. Gehele lichaam moet wassen beginnend aan de rechter kant. (Farz)

Hoop het zo goed te hebben opgeschreven en goed te hebben geleerd..(ben beginnende moslima  en moet ook nog veel leren)

 

Ma'a Esselam

Allaha Emanet Ol

Shadija

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 13:00
In eerste instantie geplaatst door A_en_S

Salaamoe alaikoem,

Soebhaan Allah, nu heb ik het 3 manieren gehoord van de grote wassing.. Kweet t zo niet meer.. Heeft iemand bewijzen? Rafiaa, djezekka lahoe ghairan, ik geloof je wel! Maar ik raak zo in de war van al die verschille(tjes!) dat ik niet meer weet wat ik moet doen..

Wassalaam,

Soumaya

Assalamoe alykoem,

zuster rafiaa heeft goed beschreven vind ik, alleen is ze vergeten dat het gewenst is om woedho te verrichten voor de ghusl, verder lees dit artikel: http://www.al-yaqeen.com/al-wadjiez/De%20Ghoesl.htm

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 18:03

Salaamoe alaikoem,

Broeder, bewijzen.. Djezekka lahoe ghairan! Ik had het namelijk weer heel anders geleerd.......

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 15:34
In eerste instantie geplaatst door A_en_S

Salaamoe alaikoem,

Broeder, bewijzen.. Djezekka lahoe ghairan! Ik had het namelijk weer heel anders geleerd.......

Wassalaam,

Soumaya

wa3alykoem asslaam,

ik had je dat artikel gegeven, daar staan ahadieth in van onder andere  Boekharie & Moeslima.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 16:57

as-salaamoe alaikoem,

kunnen jullie mij ff helpen met dit stukje :

5.         Op cIed-ul Adha en cIed-ul Fitr en op de dag van cArafah

Dit op basis van wat Bayhaqie heeft overgeleverd op gezag van Imam Shaaficie die heeft overleverd op gezag van Zaadaan die zei: �Een man vroeg aan cAli over de ghoesl. Hij zei: ,,Mag ik iedere dag de ghoesl verrichten, als ik dat wil?� Hij antwoordde: ,,Nee! Als je het over de ghoesl hebt dan praat je over: (de ghoesl van) het vrijdagsgebed,  de dag van cArafah, cIed-ul Adha en cIed-ul Fitr.�     

wat is de dag van Arafah, Ied-ul Adha en Ied-ul Fitr???

en kunnen jullie mij ook een beetje vertellen over het vrijdagsgebed??? dankjewel alvast....

as-salaamoe alaikoem.

gr. Tarah                                                                                                                        

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 07:10

Assalamoe alykoem,

Eid Al Adha: slachtfeest, de moslims dienen het gebed in de ochtend te verrichten, een speciale gebed van de slachtfeest, de grote wassing is zeer gewenst (aanbevolen) voor dat gebed.

Eid Al Fitr: suikerfeest, ook in de ochtend is er een speciale gebed op die dag, en grote wassing is zeer gewenst (aanbevolen) voor dat gebed.

de dag van 'Arafa: is 1 dag voor Eid Al Adha (slachtfeest), de mensen die op hadj zijn dienen de grote wassing te doen (aanbevolen) om daarna de hadj-rituelen op die dag te verrichten.

vrijdaggebed: is een gebed van 2 rak'at op vrijdag ipv dohrgebed, en is verplicht om het gezammelijk te verrichten voor de mannen, en is VERPLICHT om grote wassing te verrichten voor dit gebed.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 07:23

assalamoe aleikum,

Ik heb mijn bericht nog even gewijzigd, want ik was idd de woedoe vergeten, maar doe dit wel altijd. Er staat nog een vraag bij, dus lezen jullie die nog even?

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 09:09

dankjewel voor de informatie, Abou Jabir

gr. Tarah

Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 12:04

Doen jullie dat snuiven en snuiten nou serieus ook? (lijkt mij heel onprettig met mensen erbij)

+ waarom moet het precies op een bepaalde volgorde en zus en zoveel keer bepaalde handelingen???

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.074 seconden.