Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenProfeet Noah’s Ark:

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Profeet Noah’s Ark:
    Geplaatst op: 28 maart 2004 om 15:33
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

De golven waren net zo hoog als de bergen maar niet over de hele wereld.

Salaamoe Alykoem wa rahmatoelah

Beste Aghie (bf peace) hoe kom je erbij dat het een (regionale) overstroming was, (het lijkt net het weerbericht) geef mij eens de delil uit de Koraan of Soena, voorzover ik weet was het een algehele overstroming.

Allah (swt) zond regen die nooit eerder op de aarde gevallen was en daarna nooit meer zal vallen en Allah (swt) beval de aarde ook op iedere plek bronnen voort te brengen.

Toen riep hij zijn Heer aan: Ik ben overmeesterd, help mij dus! Dus openden Wij de poorten van de hemel met stromend water. En wij lieten uit de aarde de bronnen stromen. Dus de wateren ontmoetten elkaar in een voorbeschikte zaak. (Koraan 54:10~13)

Sommige Koraaninterpretatoren zeggen, dat het water tot de top van de hoogste berg op aarde rees en erover heen met vijftien el. Ook wordt er gezegd, dat het water met tachtig el rees. Het domineerde de aarde in de lengte en de hoogte, het rees over zijn bergen, dorre streken, en zandvlaktes totdat geen enkel schepsel dat voordien geleefd had, overbleef.

Wa Allahoe a3lem.

Wa 3lykoem assalaam.

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2004 om 16:22

Schitterend om de tegenstrijdige berichten van Nourdiene en Batle for peace te lezen. De vermeende onfeilbaarheid van de Koran blijkt een leugen, dat is prettig om te lezen. Immers op interpretatie valt onfeilbaarheid niet te behalen.

Nourdiene, ik heb enkele argumenten tegen een algehele Zondvloed neergezet, zou je daar op kunnen reageren?

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2004 om 16:58

salaam alaikom iedereen.

Was de Zondvloed een locale ramp of was het globaal?

Degenen die de realiteit van de Zondvloed van Noeh verloochenen, ondersteunen hun standpunt met de bewering dat een wereldwijde overstroming onmogelijk is. Hun ontkenning van enige willekeurige overstroming, is echter ook een op de Qoer-aan gerichte aanval. Volgens hen, lijken alle geopenbaarde boeken, waaronder de Qoer-aan de realiteit van een wereldwijde overstroming te verdedigen en zijn dus onjuist.

Deze ontkenning van de Qoer-aan is evenwel niet juist. De Qoer-aan is door Allah geopenbaard en is het enige ongewijzigde goddelijke boek. De Qoer-aan kijkt vanuit een ander standpunt naar de Zondvloed dan de Pentateuch en de andere overstromingslegendes die in verschillende culturen overgeleverd worden. De Pentateuch een naam voor de eerste vijf boeken van het Oude Testament, zegt dat de Zondvloed globaal was, dat het de hele wereld omvatte. De Qoer-aan geeft evenwel niet zo'n verklaring, de betreffende verzen impliceren dat de Zondvloed regionaal was en niet de hele wereld omvatte, maar verdronk alleen het volk van Noeh, die door Noeh gewaarschuwd waren en op die manier gestraft werden.

Wanneer de Zondvloed overleveringen van het Oude Testament en de Qoer-aan worden onderzocht, is dit verschil duidelijk. Het Oude Testament, is door de geschiedenis heen aan zoveel veranderingen en aanvullingen blootgesteld, dat het niet als een originele openbaring mag worden beschouwd, beschrijft als volgt hoe de Zondvloed begon;

En God zag dat de zondigheid van de mens op aarde groot was en dat ieder van de gedachtes uit zijn hart continu slecht was. En het speet de Heer dat Hij de mens op de aarde had gemaakt en het bedroefde Zijn hart. En de Heer zei: "Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, van de aarde wegvagen; zowel mens als dier, en het kruipende ding en de vogels uit de lucht; want het speet Mij dat Ik hen gemaakt heb." Maar Noeh vond genade in de ogen van de Heer. (Genesis, 6:5-8)

In de Qoer-aan echter wordt duidelijk aangetoond dat het niet de hele wereld, maar alleen het volk van Noeh was dat vernietigd werd. Net zoals Hoed alleen naar de 'Ad was gestuurd (Soerah Hoed: 50), Salih naar de Thamoed was gestuurd (Soerah Hoed: 61) en alle andere profeten die voor Mohammed kwamen, alleen naar hun eigen volk gestuurd waren, was Noeh alleen naar zijn volk gestuurd en de overstroming veroorzaakte alleen de verdwijning van Noeh's volk:

En voorwaar Wij stuurden Noeh naar zijn volk (en hij zei): "Ik ben tot jullie gekomen als een duidelijke waarschuwer." Dat jullie geen ander dan Allah aanbidden, zeker, ik vrees voor jullie de bestraffing van een pijnlijke dag." (Qoer-aan Soerah Hoed: 25-26)

Zij die vergingen waren mensen die de verkondiging van Noeh volkomen negeerden en volharden in hun opstandigheid. Relevante verzen zijn expliciet genoeg:

Maar zij negeerden hem, zodat Wij hem en degenen die met hem waren, redden in het schip en Wij verdronken degenen die Onze tekenen negeerden. Zij waren zeker een blind volk. (Qoer-aan Soerat al-Araf: 64)

Dus hebben Wij hem gered en degenen die bij hem waren door een genade van Ons en Wij hebben de wortels afgesneden van degenen die Onze tekenen negeerden en zij waren geen gelovigen. (Qoer-aan Soerat al-Araf: 72)

Verder merkt Allah in de Qoer-aan op dat Hij een gemeenschap niet vernietigt, behalve wanneer een boodschapper naar hen is gestuurd. Vernietiging kan alleen plaatsvinden, wanneer een waarschuwer al bij een bepaald volk is aangekomen en de waarschuwer is verloochend. Allah verklaart in Soerat al-Qasas:

En nooit zal jullie Heer de steden vernietigen tot Hij tot de moederstad een boodschapper stuurt die voor hen Onze verzen reciteert. En nooit zullen Wij de steden vernietigen tenzij de bevolking onrechtvaardig is. (Qoer-aan Soerat al-Qasas: 59)

Het is niet de manier van Allah om een volk te vernietigen, aan wie Hij geen boodschappers heeft gestuurd. Noeh is als een waarschuwer naar zijn volk gestuurd. Daarom vernietigde Allah niet de gemeenschappen aan wie geen waarschuwer was gestuurd, maar alleen Noeh's volk.

Door deze verklaringen uit de Qoer-aan, kunnen we er zeker van zijn dat de overstroming van Noeh een regionale ramp was en geen wereldomvattende. De opgravingen die in de archeologische regio waar de overstroming plaats zou moeten hebben gevonden - welke we hier beneden zullen onderzoeken - laten zien dat de overstroming geen gebeurtenis was die de hele wereld trof, maar een zeer uitgebreide ramp die een bepaald deel van Mesopotami� trof.

Zijn alle diersoorten aan boord genomen?

De Bijbelexegisten geloven dat Noeh alle diersoorten aan boord van de Ark nam en dat de dieren dankzij Noeh van uitsterving gered werden. Volgens deze overtuiging, werd er van iedere op het land levende diersoort, een paar bijeengebracht en aan boord gezet.

Degenen die deze bewering verdedigen, komen hierbij zonder twijfel vele moeilijkheden tegen. Vragen over hoe de diersoorten die aan boord waren gevoed werden, hoe zij op de Ark behuisd waren of hoe zij van elkaar gescheiden werden, zijn onmogelijk te beantwoorden. Bovendien rest ook nog de vraag: hoe werden de dieren van verschillende continenten bij elkaar gebracht - zoogdieren van de polen, kangaroes uit Australi� of de bizon die specifiek op het Amerikaanse continent thuishoort? Meer vragen volgen bovendien over hoe gevaarlijke dieren - giftige zoals slangen, schorpioenen en wilde dieren - gevangen werden en hoe zij ver van hun natuurlijke omgeving in leven konden worden gehouden tot het water zakte.

Dit zijn de vragen die het Oude Testament het hoofd moet bieden. In de Qoer-aan is geen verklaring die impliceert dat alle diersoorten op aarde aan boord werden genomen. Zoals we eerder hebben opgemerkt, vond de Zondvloed in een bepaalde regio plaats. Daarom kunnen de aan boord genomen diersoorten alleen die soorten geweest zijn, die leefden in de omgeving waar Noeh's volk verbleef.

Het is echter duidelijk dat het onmogelijk is om alle diersoorten die in dat gebied leefden te verzamelen. Het is moeilijk om te geloven dat Noeh en een klein aantal gelovigen met hem (Soerah Hoed) alle kanten opgingen, om van honderden diersoorten uit hun omgeving, twee van iedere soort te vangen. Het is zelfs nog onwaarschijnlijker dat zij iedere insectensoort die in hun omgeving leefde konden vangen en dan bovendien de mannelijke nog van de vrouwelijke wisten te onderscheiden! Om deze reden is het waarschijnlijker dat de dieren die verzameld werden, de dieren waren die gemakkelijk gevangen en in leven gehouden konden worden. Daarom waren huisdieren dus bijzonder nuttig voor de mens. Het is het meest waarschijnlijk dat de profeet Noeh aan boord dieren als: koeien, schapen, paarden, pluimvee, kamelen en dergelijke heeft genomen. Omdat deze de belangrijkste dieren waren, die nodig waren voor het vestigen van een nieuw leven in een gebied dat een groot deel van zijn levende have door de Zondvloed was kwijtgeraakt.

Het belangrijkste punt, is dat de goddelijke wijsheid die spreekt uit het bevel om de dieren te verzamelen dat Allah gaf aan Noeh, meer ligt in het feit dat het gericht is op het verzamelen van de dieren die nodig zijn voor het opbouwen van nieuw leven na de overstroming, dan op het beschermen van de diersoorten.

Omdat de Zondvloed regionaal was, kon de uitsterving van de diersoorten geen mogelijkheid zijn. Het is zeer waarschijnlijk dat na de overstroming, dieren uit andere gebieden in de loop van de tijd naar dat gebied migreerden en de regio opnieuw met zijn oude levendigheid bevolkten. Wat belangrijk was, was om direct na de overstroming leven in het gebied op te bouwen, en de bijeengebrachte dieren zouden voornamelijk met dit doel verzameld zijn.

Hoe hoog is het water gestegen?

Een andere discussie rondom de Zondvloed is, of het water hoog genoeg steeg om de bergen te overstelpen of niet. Zoals bevestigd, informeert de Qoer-aan ons dat de Ark na de overstroming op "Al-Joedi" tot stilstand kwam. Het woord "Joedi" wordt over het algemeen aangeduid als een bepaalde berghelling, terwijl het woord in het Arabisch zoiets als "hoge plaats of heuvel" lijkt te betekenen. Daarom moet men niet vergeten dat "Joedi" in de Qoer-aan niet als naam voor een bepaalde berghelling gebruikt hoeft te zijn, maar om aan te geven dat de Ark op een hoge plaats tot stilstand kwam. Daarbij kan de eerder genoemde betekenis van het woord "Joedi" ook aantonen dat het water tot een bepaalde hoogte kwam, maar niet op zo'n hoog niveau als de bergtoppen. Dat wil zeggen dat de overstroming zeer waarschijnlijk niet de hele aarde en alle bergen overspoelde, zoals in het Oude Testament wordt beschreven, maar zich alleen over een bepaald gebied uitstrekte.

salaam alaikom,

Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2004 om 17:15
In eerste instantie geplaatst door MasterB

Schitterend om de tegenstrijdige berichten van Nourdiene en Batle for peace te lezen. De vermeende onfeilbaarheid van de Koran blijkt een leugen, dat is prettig om te lezen. Immers op interpretatie valt onfeilbaarheid niet te behalen.

Nourdiene, ik heb enkele argumenten tegen een algehele Zondvloed neergezet, zou je daar op kunnen reageren?

MasterB, je trekt wel erg vere concluzies, ik ben geen Koraan geleerde en ik geloof bf peace ook niet. De enige persoon die bevoegd is om de Koraan uitteleggen is onze Profeet Mohammed (vzmh). Zijn uitleg van de Koraan is dan ook onfeilbaar. Je dwingt me om te zeggen dat jij de laatste persoon bent om deze uitspraak te doen, of ben je naast: wetenschapper, bioloog, astronoom, filosoof nu ook Koraan geleerde? Wat betreft de argumenten waar ik op kan reageren, ik weet niet precies over welke argumenten jij het hebt?

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2004 om 17:30

Salaamoe 3lykoem wa rahmatoelah,

Imam Ahmad heeft op gezag van Samurah overgeleverd dat de Profeet (vzmh) zei, �Sam is de vader van de Arabieren, Ham is de vader van de Abyssiniers, en Yatith is de vader van de Romeinen.

''En nakomelingen, hen maakten Wij tot overlevenden.'' (Koraan 37:77) 

Niemand van de overlevenden had kinderen behalve Noah (as).

Hieruit wordt nu opgemaakt dat al de mensen op aarde kinderen zijn van de drie zonen van Noah, Sam, Ham en Yatith.

Wa Alykoem assalaam.

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2004 om 03:52
Terug naar boven
Invincible Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 101
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 06:37

Hi BFP,

 

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Degenen die deze bewering verdedigen, komen hierbij zonder twijfel vele moeilijkheden tegen. Vragen over hoe de diersoorten die aan boord waren gevoed werden, hoe zij op de Ark behuisd waren of hoe zij van elkaar gescheiden werden, zijn onmogelijk te beantwoorden.

Onmogelijk? Bij G.d is toch alles mogelijk?

 

Wie zegt dat er toenertijd net zoveel diersoorten bestonden als vandaag de dag? Noach had 1 enkele huidskleur, toch zijn er inmiddels tientallen verschillende soorten mensen, blank, zwart, geel, rood, allemaal soorten geevolueerd vanuit 1 enkele Noach+vrouw. Zo ook de diersoorten. 1 Diersoort in de Ark zou uitgegroeid kunnen zijn tot tientallen diersoorten vandaag de dag. Op deze manier kun je het aantal diersoorten terugbrengen tot een basisaantal, wat vele malen lager ligt dan jij wellicht denkt.

 

Ten eerste: Hoe ze gevoed werden: In Genesis 6:21 staat dat Noach eten moest verzamelen. Eten voor de dieren en mensen. Daarbij hadden die mensen verder toch niets te doen in de Ark, dus hadden heel de dag de tijd om dieren eten te geven.

Ten tweede: Hoe zij behuisd waren: genoeg ruimte. Is onderzocht door deskundigen en past allemaal precies.

Ten derde: Hoe ze van elkaar gescheiden waren? Gewoon allemaal verschillende hokjes, no problem. Er waren volgens Genesis 6:16 drie verdiepingen in de Ark, ruimte zat.

 

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Bovendien rest ook nog de vraag: hoe werden de dieren van verschillende continenten bij elkaar gebracht - zoogdieren van de polen, kangaroes uit Australi� of de bizon die specifiek op het Amerikaanse continent thuishoort?

 

Wie zegt dat er in die tijd al continenten bestonden? Ik ben van mening dat juist door de zondvloed de aarde scheurde en continenten vormde (Alle continenten passen in elkaar) No problem dus voor de dieren om naar de Ark te komen als er maar 1 continent bestaat.

 

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Meer vragen volgen bovendien over hoe gevaarlijke dieren - giftige zoals slangen, schorpioenen en wilde dieren - gevangen werden en hoe zij ver van hun natuurlijke omgeving in leven konden worden gehouden tot het water zakte.

 

Wie zegt dat ze gevangen werden? Zoals je in Genesis 7:8+9+15+16 kunt lezen, kwamen de dieren naar de ark. Noach hoefde dus geen dagenlange reizen te maken om dieren te verzamelen, ze kwamen vanzelf naar de Ark toe.

Ik zie niet in waarom zij niet in leven zouden kunnen blijven los van hun natuurlijke omgeving. Bij G.d is alles mogelijk.

 

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Dit zijn de vragen die het Oude Testament het hoofd moet bieden.

 

Met alle gemak

 

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Omdat de Zondvloed regionaal was, kon de uitsterving van de diersoorten geen mogelijkheid zijn.

Zondvloed was niet regionaal maar globaal mi. De bijbel is hier vrij duidelijk over. Alle bergen onder de Hemel werden bedekt met water (15 ellen boven de hoogste berg volgens Genesis 7:20), al het leven op de aardbodem eindigde (Excl. plantenleven, na de 1ste zondvloed van Genesis 1:2 bestond er ook nog plantenleven, zie Genesis  1:11, de planten bestonden nog, zij werden niet geschapen)

 

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

wat de Christenen en de Joden hebben gedaan is dat zij god menselijk hebben gemaakt.

 

Voor de zoveelste keer: onzin.

 

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

ik kan je veel dingen noemen dat zij niet doen maar de bijbel wel verplicht.

 

Zoals?

Voor de rest zijn we het aardig met elkaar eens

 

Invin.

 

I will sing unto the Lord a new song: O Lord, thou art great and glorious, wonderful in strength, and invincible!
Terug naar boven
Invincible Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 101
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 06:51

Hi Kim,

 

In eerste instantie geplaatst door Kim

Ik heb gewoon wel wat boeken over die moedergodin gelezen (er is trouwens ook een God dan hoor, maar de Godin komt eerst) en het spreekt me echt aan.  Sommige beschavingen die 1000en jaren geleden bestonden, hadden een groter respect voor de vrouw dan je nu vaak ziet.  En geen zinloze regeltjes  Zoals geen wijn mogen drinken, of maagd tot het huwelijk.  Gewoon een enorm respect voor alles wat is en leeft. 

 

De geboden in de bijbel zijn er juist om dat respect voor elkaar te handhaven. Respect voor G.d, jezel en je naaste. Als jij op zoek gaat naar respect kom je vanzelf uit op een aantal leefregels die overeen zullen komen met de bijbelse leefregels, zoals: niet doden, niet stelen, eerlijk zijn, belasting betalen etc.

En liefde voor jezelf houdt ook in dat je je seksleven zo zuiver mogelijk houdt, zodat je ook daarin plezier kunt beleven en niet teleurgesteld wordt. Dat impliceert toch iets wat veel op een huwelijk lijkt.

Maar als jij opnieuw het wiel wilt uitvinden is dat okay met mij

 

Opvallend trouwens dat G.d uit liefde een verbod heeft gegeven aangaande het aanbidden van de maan, en andere goden buiten Hem (Deut 4:19, Deut 17:3) ten tijden dat de mensen idd dit soort godsdiensten hadden, 1000den jaren geleden.

 

Ik heb ook een periode gehad waarbij ik me aangetrokken voelde tot het wereldje van de NewAge en (vooral) de Wicca (heeft alles met de maangodin te maken). Probleem, en reden om ermee te breken (voor zover ik erin zat) vond ik het onderliggende doel van het cre�eren van eigen-macht. Je eigen BOS (BookOfShadows) met rituelen, spreuken, formules� ik onderwerp me liever aan een Macht die het geheel overziet en mij Liefde en een toekomst kan geven. Ik weet dat G.d het niet eens is met het gebeuren rond de maangodin en zonnegod, en ik vertrouw Hem meer dan wat dan ook.

En met het aanbidden van de moedergodin etc. komen ook een heleboel rituelen om de hoek kijken. Ik vind het achteraf gezien een beetje luguber allemaal (al zal mijn interesse erin nooit helemaal verdwijnen denk ik).

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

En bovendien komt Allah eerder over als een angstaanjagende rechter dan als een liefhebbende persoon...  Maar ja, dat is dus mijn mening.

Wel eens van YHWH gehoord?  

Groet, Invincible.

I will sing unto the Lord a new song: O Lord, thou art great and glorious, wonderful in strength, and invincible!
Terug naar boven
Invincible Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 101
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 07:48

Hi MB,

 

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Ik weet niet in hoeverre jouw kennis werkt, maar je gaat me toch niet vertellen dat je werkelijk denkt dat de Aarde werkelijk water heeft opgeslokt en dat het nergens meer te vinden is.

 

Interessant punt...

 

Tijdens de (globale) zondvloed was er opkomend en neerkomend water, water uit de grond en water uit de lucht. Misschien heeft dit opkomend water te maken met het smelten van de ijskappen, maar ik houdt het voorlopig idd op onderaardse oceanen. Over de hoogte van de bergen toenertijd kan ik niets nuttigs zeggen, dus hoe hoog het waterpeil totaal steeg, en hoeveel water daar voor nodig was kan ik ook niet zeggen. Feit is dat er heeeel veel water in de lucht en in de ijskappen zit. Genoeg om een waterworld te veroorzaken (leuke film overigens, met KevinCostner) Ook in Genesis 1:2 was heel de aarde bedekt met water.

 

Teksten die het opkomende water beschrijven: Genesis 7:11, 8:2

 

Opvallend is wel dat er nergens in de bijbel wordt vermeld dat de wateren weer in die onderaardse oceanen verdween (Gen 8:13 >water droogde op). Het is dus ook mogelijk dat er voor de zondvloed minder water boven, en heel veel onder de aardbodem aanwezig was, en dat nu al het water boven de aardbodem is. Dat zou kunnen betekenen dat de hoogteverschillen tussen zee en land na de zondvloed groter geworden zou zijn om toch droog land te cre�eren en het water kwijt te kunnen.

 

Dat er geen massagraven gevonden zijn kan ik me enigzinds indenken. G.d wilde de aardbodem reinigen van de onrechtvaardigen, dus lijkt het me logisch dat er achteraf, als Noach uit de Ark zou stappen, geen duizenden lijken zouden liggen. Genesis 8:3 spreekt over heen en weer vloeiende waterstromen, dus ik denk dat alle lijken van mens en dier mee zijn gezogen de oceanen in.

 

Blijft allemaal interessant   

 

Ook de Sfinx (Egypte) vertoond trouwens sporen van grote watermassa's. Ook interessant.

 

Invincible

I will sing unto the Lord a new song: O Lord, thou art great and glorious, wonderful in strength, and invincible!
Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 08:10

Invicible,

Dit zijn allemaal onwetenschappelijke argumenten, volgens mij.

Wanneer je toch kijkt in de Bijbel dan zie je dat er bepaalde afmetingen voor de vloed waren. Bij een globale zondvloed zou men tegen een muur van water hebben aangekeken. Hoe dat kan? Ik heb geen idee!

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 09:56
In eerste instantie geplaatst door Invincible

Hi Kim,

 

In eerste instantie geplaatst door Kim

Ik heb gewoon wel wat boeken over die moedergodin gelezen (er is trouwens ook een God dan hoor, maar de Godin komt eerst) en het spreekt me echt aan.  Sommige beschavingen die 1000en jaren geleden bestonden, hadden een groter respect voor de vrouw dan je nu vaak ziet.  En geen zinloze regeltjes  Zoals geen wijn mogen drinken, of maagd tot het huwelijk.  Gewoon een enorm respect voor alles wat is en leeft. 

 

De geboden in de bijbel zijn er juist om dat respect voor elkaar te handhaven. Respect voor G.d, jezel en je naaste. Als jij op zoek gaat naar respect kom je vanzelf uit op een aantal leefregels die overeen zullen komen met de bijbelse leefregels, zoals: niet doden, niet stelen, eerlijk zijn, belasting betalen etc.

En liefde voor jezelf houdt ook in dat je je seksleven zo zuiver mogelijk houdt, zodat je ook daarin plezier kunt beleven en niet teleurgesteld wordt. Dat impliceert toch iets wat veel op een huwelijk lijkt.

Maar als jij opnieuw het wiel wilt uitvinden is dat okay met mij

 

Opvallend trouwens dat G.d uit liefde een verbod heeft gegeven aangaande het aanbidden van de maan, en andere goden buiten Hem (Deut 4:19, Deut 17:3) ten tijden dat de mensen idd dit soort godsdiensten hadden, 1000den jaren geleden.

 

Ik heb ook een periode gehad waarbij ik me aangetrokken voelde tot het wereldje van de NewAge en (vooral) de Wicca (heeft alles met de maangodin te maken). Probleem, en reden om ermee te breken (voor zover ik erin zat) vond ik het onderliggende doel van het cre�eren van eigen-macht. Je eigen BOS (BookOfShadows) met rituelen, spreuken, formules� ik onderwerp me liever aan een Macht die het geheel overziet en mij Liefde en een toekomst kan geven. Ik weet dat G.d het niet eens is met het gebeuren rond de maangodin en zonnegod, en ik vertrouw Hem meer dan wat dan ook.

En met het aanbidden van de moedergodin etc. komen ook een heleboel rituelen om de hoek kijken. Ik vind het achteraf gezien een beetje luguber allemaal (al zal mijn interesse erin nooit helemaal verdwijnen denk ik).

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

En bovendien komt Allah eerder over als een angstaanjagende rechter dan als een liefhebbende persoon...  Maar ja, dat is dus mijn mening.

Wel eens van YHWH gehoord?  

Groet, Invincible.

Hello,

heb k s nieuws voor je, , seks kan heel respectvol en zuiver zijn zonder huwelijk...  Dat wisten al die volken die die befaamde moedergodin aanbaden al duizenden jaren geleden vooraleer er ooit sprake was van Yahweh of God...

Die godsdienst waar ik het over heb, verschilt trouwens heel erg van Wicca (kennis mag bv niet eens opgeschreven worden, dus babai book of schadows...), hoewle Wicca zich er op baseert (dacht ik toch).  Maar zoals ik al zei, ik weet er ook niet erg veel van, en godsdienst is uiteindelijk maar wat je er zelf van maakt he... Enne, ik doe niet aan toverspreuken hoor

Je, ik heb al s van YHWH gehoord, en ik vind hem al hele wat leuker dan Allah, maar toch nog steeds niet mijn ding zou k zeggen...

Groetjes

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Invincible Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 101
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 13:00

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Dit zijn allemaal onwetenschappelijke argumenten, volgens mij.

Idd, dit zijn theorie�n. Aldanniet gebaseerd op de bijbel.

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Wanneer je toch kijkt in de Bijbel dan zie je dat er bepaalde afmetingen voor de vloed waren. Bij een globale zondvloed zou men tegen een muur van water hebben aangekeken. Hoe dat kan? Ik heb geen idee!

Snap ik niet helemaal. Afmetingen voor de vloed? Hoebedoel?

En ik neem aan dat er juist bij een regionale vloed sprake is van een muur van water, niet bij globaal. (Muur van water is btw in principe ook niet 'onmogelijk', zie het Exodus-verhaal)

Groets

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

heb k s nieuws voor je, , seks kan heel respectvol en zuiver zijn zonder huwelijk...  Dat wisten al die volken die die befaamde moedergodin aanbaden al duizenden jaren geleden vooraleer er ooit sprake was van Yahweh of God...

Er is nooit een periode geweest dat er geen sprake was van een G.d. Of Hij nou YHWH (Ex 3:14) of Elohim (Gen 1:1) genoemd werd

Voor de rest heb ik ook niet alteveel kennis van het godinnenwereldje, dus wat jij zegt kan ook waar zijn, toch heb ik het idee dat godinnen gekoppeld is aan Wicca of NewAge. Ik kan me vergissen. Ik persoonlijk vertrouw liever op de Schepper van Hemel en aarde. Veel succes bij je zoektocht iig.

Invincible.

I will sing unto the Lord a new song: O Lord, thou art great and glorious, wonderful in strength, and invincible!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 13:09

Hello Invincible,

echt op zoek ben ik niet hoor, ik heb er gewoon wel s over gelezen en het sprak me aan.  Met Yahweh of God bedoeld eik hier trouwens letterlijk de monothe�stische Jodemdom/Christendom/Islam-God, dus niet de gehoornde of zo (of hoe ze de God ook weer noemen naast de moedergodin).  Waar het mij om ging, was dat seks best respectvol en liefdevol kan zijn zonder huwelijk, en omgekeerd ook.

Kim

PS: Godinnen horen niet perse bij Wicca of New Age, de eerste bewijzen van een godinnencultus zijn veel ouder dan die van een godencultus.  Ze zagen de vrouw als begin van het leven en bijgevolg werd er een Godin ge�erd, geen God (lijkt me best logisch trouwens).  Er is pas echt sprake geweest van een God sinds de beschavingen paternalistischer werden, en lichaamlijke kracht belangrijker werd(met oorlogsvoering).

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 16:15
In eerste instantie geplaatst door Invincible

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Wanneer je toch kijkt in de Bijbel dan zie je dat er bepaalde afmetingen voor de vloed waren. Bij een globale zondvloed zou men tegen een muur van water hebben aangekeken. Hoe dat kan? Ik heb geen idee!

Snap ik niet helemaal. Afmetingen voor de vloed? Hoebedoel?

En ik neem aan dat er juist bij een regionale vloed sprake is van een muur van water, niet bij globaal. (Muur van water is btw in principe ook niet 'onmogelijk', zie het Exodus-verhaal)

Groets

Het moge toch duidelijk zijn dat een algehele Zondvloed nooit plaats heeft gevonden. Er is geen enkele aanwijzing dat dit heeft plaatsgevonden, zowel archeologisch, paleontologisch enz niet.

Het enige dat overblijft is een regionale vloed en daar zijn wel aanwijzingen voor. In de buurt van Ararat. Dit zou echter wel iets foutiefs in de Bijbel aantonen, want tegen een muur van water opkijken lijkt mij heel erg vreemd...

Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 18:44
'De gehoornde' was de bijnaam van cernunos, een of andere noorse god geloof ik. Misschien is dat hem ? Maar dan weet je ook hoe betrouwbaar die overleveringen zijn, die noren hadden bijna niks op schrift staan. Veel noorse mythes zijn ook pas op schrift gesteld nadat het christendom al zijn intrede had gedaan in europa. Het is misschien dan ook niet toevallig dat Odin in noorse mythes eenzelfde dood sterft als Jezus in het christendom. En ook weer opstaat.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 04:15
Ik weet niet zoveel van de Noorse mithologie, dat waar ik over las, was de Keltische...  Druiden en zo dus...  En het punt was net dat ze niks op schrift zetten  Maar zoals ik al zei, wat maakt het uit?  Godsdienst is toch wat je er zelf van maakt...
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Invincible Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 101
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 07:57

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Het moge toch duidelijk zijn dat een algehele Zondvloed nooit plaats heeft gevonden. Er is geen enkele aanwijzing dat dit heeft plaatsgevonden, zowel archeologisch, paleontologisch enz niet.

Bluf

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Het enige dat overblijft is een regionale vloed en daar zijn wel aanwijzingen voor. In de buurt van Ararat. Dit zou echter wel iets foutiefs in de Bijbel aantonen, want tegen een muur van water opkijken lijkt mij heel erg vreemd...

Nogmaals: hoe zie jij een muur van water voor je bij een globale vloed? Ik snap niet. Bij een regionale vloed (10 meter boven de hoogste bergtoppen in dat gebied!) krijg je juist het probleem van een muur van water wat zich hoogstwaarschijnlijk zou verspreiden over het hele aardoppervlak.

Wat dat betreft is een globale zondvloed dus aannemelijker.

I will sing unto the Lord a new song: O Lord, thou art great and glorious, wonderful in strength, and invincible!
Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 10:49
In eerste instantie geplaatst door Invincible

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Het moge toch duidelijk zijn dat een algehele Zondvloed nooit plaats heeft gevonden. Er is geen enkele aanwijzing dat dit heeft plaatsgevonden, zowel archeologisch, paleontologisch enz niet.

Bluf

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Het enige dat overblijft is een regionale vloed en daar zijn wel aanwijzingen voor. In de buurt van Ararat. Dit zou echter wel iets foutiefs in de Bijbel aantonen, want tegen een muur van water opkijken lijkt mij heel erg vreemd...

Nogmaals: hoe zie jij een muur van water voor je bij een globale vloed? Ik snap niet. Bij een regionale vloed (10 meter boven de hoogste bergtoppen in dat gebied!) krijg je juist het probleem van een muur van water wat zich hoogstwaarschijnlijk zou verspreiden over het hele aardoppervlak.

Wat dat betreft is een globale zondvloed dus aannemelijker.

Invicible, dat is dus juist wat ik zeg.

Wanneer jij de positieve bewering doet dat er een algehele zondvloed is geweest, zou ik dat graag met bewijs zien. Bewijs uit de Bijbel kan een aanleiding zijn, maar geeft geen bewijs in de zin van waarheid. Kom eens met geologische aanwijzingen, aardlagen met grote zoutafzettingen, want die moeten er toch wel geweest zijn.

Waar zijn overigens de 'bottle-necks'  in de geschiedenis van vele diersoorten. Wanneer we kijken naar de mens dan zien we zo weinig genetische diversiteit dat duidelijk wijst op het bijna uitsterven van de soort. In principe moet dit ook zo zijn met alle andere dieren.

Terug naar boven
Invincible Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 101
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 04:03

Dat laatste zijn we al op een ander forum aan het uitvechten  laten we hier de moslims maar weet even aan het woord, die zijn al een tijdje stil in dit topic.

I will sing unto the Lord a new song: O Lord, thou art great and glorious, wonderful in strength, and invincible!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.096 seconden.