Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenVrees voor Allah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrees voor Allah
    Geplaatst op: 23 maart 2004 om 07:52
Vrees voor Allah (Al Khauf) is ��n van de kernzaken binnen de Islam.

Als nieuwe Moslim kijk ik hier met gemengde gevoelens tegen aan.

Komen mijn beweegredenen om aan de verplichtingen die Allah ons heeft opgelegd niet voort uit liefde in plaats van vrees?

Hoe kan vrees voor Allah leiden tot liefde zoals sommigen stellen?

Sommige van mijn broeders en zusters lijken totaal geobsedeerd door het leven na de dood en lijken alleen bezig met het graf. Uit pure angst voor de hel proberen zij wanhopig de Islam tot de kleinste punten en komma's te volgen, waarbij zij constant aan zich zelf twijfelen.

Is dat dan de juiste weg? Ben ik, degene die geniet van elke ademteug, die geniet van de natuur om zich heen en zich constant verwonderd om de schoonheid van de schepping dan degene die dwaalt?

Ben ik dwalende omdat ik mijn gebed doe uit liefde voor Allah i.p.v. uit vrees?

Ben ik dwalende omdat ik een eindeloos vertrouwen heb in de barmhartigheid van Allah? Is het dwaas dat ik ondanks mijn vele fouten en zwakheden(die Allah beter kent dan ikzelf) geloof dat Allah mij zal vergeven. Dat hij mij zal vergeven omdat ik weet dat mijn hart oprecht is in mijn pogingen uit liefde voor Allah te doen wat hij ons heeft bevolen?

Kan iemand mij hier uitleg over geven?

Soebh�nall�hi wa bihamdihi
Soebh�nall�hi'l-aziem
Terug naar boven
fadoua Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 april 2004 om 05:10
ben het helemaal met je eens..mashalah...moge allah je belonen voor je wijze woorden..!!!!!!
Terug naar boven
fadoua Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 april 2004 om 05:14

je ziet  vaak mensen om je heen die dingen doen in de islaam...die eigenlijk geen betekenis hebben...je moet eerst beginnen met de belangrijke dingen en dan met de kleine..zo zie je heel vaak dat de meisje een hoofdoek dragen maar niet eens bidden, of wel bidden maar niet op de juiste manier vast!!..zo heb je nog duizenden andere dingen. hou je aan de 5 zuilen...denk aan wat je zegt..(roddelen) en wees goed voor je medemens...heb je dat op een rijtje..?? dan heb je het recht om je aan de kleine dingen te houden zoals..: geen hand geven aan mannen enz...

ghair inshalah... fadoua

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 april 2004 om 07:29
Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: �Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand gesl*gen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).� (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: �Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan." At-Tabaraanee in Al-Mu�jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami� (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): �Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah�s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.� (Saheeh Moeslim (3/1489)

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 april 2004 om 07:54

Fysiek contact tussen mannen en vrouwen die geen familie zijn, is niet toegestaan dus ook geen handje geven. Dat lijkt voor niet-moslims misschien heel vreemd omdat het hier een fatsoensvorm is om handen te schudden maar je moet je bedenken dat het islamitisch gezien juist een fatsoensnorm is om dat niet te doen. Wat is het nut van het wel geven van een hand als je elkaar ook met woorden kan groeten zoals de profeet deed?

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 april 2004 om 12:46

In eerste instantie geplaatst door Raoef

Vrees voor Allah (Al Khauf) is ��n van de kernzaken binnen de Islam.

Als nieuwe Moslim kijk ik hier met gemengde gevoelens tegen aan.

Komen mijn beweegredenen om aan de verplichtingen die Allah ons heeft opgelegd niet voort uit liefde in plaats van vrees?

Hoe kan vrees voor Allah leiden tot liefde zoals sommigen stellen?

Sommige van mijn broeders en zusters lijken totaal geobsedeerd door het leven na de dood en lijken alleen bezig met het graf. Uit pure angst voor de hel proberen zij wanhopig de Islam tot de kleinste punten en komma's te volgen, waarbij zij constant aan zich zelf twijfelen.

Is dat dan de juiste weg? Ben ik, degene die geniet van elke ademteug, die geniet van de natuur om zich heen en zich constant verwonderd om de schoonheid van de schepping dan degene die dwaalt?

Ben ik dwalende omdat ik mijn gebed doe uit liefde voor Allah i.p.v. uit vrees?

Ben ik dwalende omdat ik een eindeloos vertrouwen heb in de barmhartigheid van Allah? Is het dwaas dat ik ondanks mijn vele fouten en zwakheden(die Allah beter kent dan ikzelf) geloof dat Allah mij zal vergeven. Dat hij mij zal vergeven omdat ik weet dat mijn hart oprecht is in mijn pogingen uit liefde voor Allah te doen wat hij ons heeft bevolen?

Kan iemand mij hier uitleg over geven?

MashAllah heel mooi verteld....ik denk dat je geen uitleg nodig hebt mijn broeder, maar dat je zelf weet dat je het juist hebt geregeld op de manier hoe je het nu doet. Gair inshAllah...Ga vooral zo door, en volg de islam op de juiste wijze...

Wa salamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2004 om 13:14

In eerste instantie geplaatst door Raoef

Vrees voor Allah (Al Khauf) is ��n van de kernzaken binnen de Islam.

Als nieuwe Moslim kijk ik hier met gemengde gevoelens tegen aan.

Komen mijn beweegredenen om aan de verplichtingen die Allah ons heeft opgelegd niet voort uit liefde in plaats van vrees?

Hoe kan vrees voor Allah leiden tot liefde zoals sommigen stellen?

Sommige van mijn broeders en zusters lijken totaal geobsedeerd door het leven na de dood en lijken alleen bezig met het graf. Uit pure angst voor de hel proberen zij wanhopig de Islam tot de kleinste punten en komma's te volgen, waarbij zij constant aan zich zelf twijfelen.

Is dat dan de juiste weg? Ben ik, degene die geniet van elke ademteug, die geniet van de natuur om zich heen en zich constant verwonderd om de schoonheid van de schepping dan degene die dwaalt?

Ben ik dwalende omdat ik mijn gebed doe uit liefde voor Allah i.p.v. uit vrees?

Ben ik dwalende omdat ik een eindeloos vertrouwen heb in de barmhartigheid van Allah? Is het dwaas dat ik ondanks mijn vele fouten en zwakheden(die Allah beter kent dan ikzelf) geloof dat Allah mij zal vergeven. Dat hij mij zal vergeven omdat ik weet dat mijn hart oprecht is in mijn pogingen uit liefde voor Allah te doen wat hij ons heeft bevolen?

Kan iemand mij hier uitleg over geven?

Assalamoe 3alaikoem warahmatoe Allah wabarakatoeh,

Beste broeder,

Vrees voor Allah (Taqwa) heeft een brede betekenis. Als je bijvoorbeeld geen muziek luistert of je kijkt niet naar dingen die haram zijn dan doe je dat omdat je vrees hebt voor Allah (soebhanahoe wata3ala). Je bent bang voor de toorn van Allah. Als je bang bent fouten te maken of zonden te begaan bij wie moet je dan aankloppen, bij Allah natuurlijk. Liefde en angst voor Allah kunnen zeker gepaard gaan met elkaar. Tuurlijk moet je vertrouwen hebben in Allah, dat hij je zondes vergeeft, maar dan moet je tegelijk ook de vrees hebben dat je zonden misschien niet vergeven zullen worden. Als je liefde hebt voor Allah heb je automatisch vrees voor Allah.

Enkele ayat uit de Quraan:

Allah zegt: "O, jullie die geloven. Vrees Allah, zoals Hij gevreesd behoord te worden en sterf niet, behalve als jullie in de islam (in een volledige onderwerping aan Allah) zijn." (Surah Ali-Imraan: 102)

Allah zegt: "Maar veel beter is het huis in het hiernamaals voor degenen die godvrezend zijn. Willen jullie dat niet begrijpen? (Surah Al-An3aam: 32)

Allah zegt: "O, jullie die geloven! Vrees Allah. En laat iedereen kijken naar wat hij voor de volgende dag vooruit heeft gestuurd, en vreest Allah. Waarlijk, Allah is Zich welbewust van wat jullie doen. (Surah Al-Hasjr: 18)

Allah zegt: "En waarlijk, Wij hebben de Mensen van het Boek voor jullie aangeraden om Allah te vrezen. (Surah An-Nisaa: 131)

Enkele Ahadieth:

Aboe Darda (radia Allahoe 3anh) zegt: "De complete vorm van Taqwa (vrees voor Allah) is Allah zo te vrezen, dat men Hem begint te vrezen vanaf (de mogelijke zonde in) een mosterdzaadje (of atoom) en totdat men laat wat halaal is uit angst dat het wel eens haraam zou kunnen zijn.

Dit is pure vrees voor Allah (subhanahoe wata3ala)

Ibn 3abbas (radia Allahoe 3anh) zegt: "Degenen met Taqwa zijn die gelovigen, die zichzelf beschermen tegen sjirk het toekennen van deelgenoten aan Allah." Hij zei ook:"Het zijn degenen, die Allah's straf voor het niet volgen van Zijn leiding vrezen, terwijl zij die erkennen en hopen op Zijn genade omwille van de overtuiging, dat wat zij geloven van Hem afkomstig is."

"Is dat dan de juiste weg? Ben ik, degene die geniet van elke ademteug, die geniet van de natuur om zich heen en zich constant verwonderd om de schoonheid van de schepping dan degene die dwaalt?"

Hier heb je helemaal gelijk in. Ik vind het ook heel jammer dat veel mensen hier (wonderen en schoonheid van de schepping) niet bewust van zijn en hier niet over nadenken. Allah zegt ook in de Quraan: "Ogen kunnen Hem niet bereiken; maar Hij bereikt de ogen. Want Hij is de Ontastbare, de Alwetende. Er zijn inderdaad duidelijke bewijzen van uw Heer tot u gekomen, wie dus ziet het is voor hemzelf en wie blind wordt het is tegen hemzelf. En ik ben geen bewaker over u."

Dat je grote liefde hebt voor Allah zal je incha Allah leiden tot het paradijs.

Onze Profeet (v.z.m.h.) zegt: "Er zijn) drie (eigenschappen) als iemand die heeft zal hij daarmee de zoetheid van het geloof ondervinden: dat hij van Allah (s.w.t.) en Zijn Profeet (v.z.m.h.) het meest houdt dan van wie of wat dan ook, dat als hij een persoon liefheeft hem puur omwille (van het behagen) van Allah (s.w.t.) lief moet hebben en dat hij het verafschuwt om terug te vallen in kofr (ketterij), nadat Allah (s.w.t.) hem daarvan heeft gered, zoals hij het verafschuwt om in het Vuur geworpen te worden". [Overgeleverd door Bukhari en Moslim

En broeder het hiernamaals is zeker het belangrijkste waar we naar moeten streven in deze wereld. Liefde voor Allah is enorm belangrijk en niet iedereen heeft dat. Je bent goed op weg, maar vergeet niet dat vrees voor Allah leidt tot het Paradijs.

Moge Allah onze zonden vergeven en ons leiden tot het goede. Amien en Allah weet het beste.

Wa salamoe 3alaikoem,

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.