Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

liefde

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: liefde
    Geplaatst op: 19 mei 2004 om 04:47
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Umm Umarah,

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Heb jij het over een soort 'kalverliefde' waarvan nog niet serieus spraken kan zijn van trouwen? Want met Amier ben ik het ook eens dat je elkaar best mag leren kennen voor het huwelijk, want dan weet je ook of je wel of niet bij elkaar past.
Trouwens, mijn ervaring is ook dat je gewoon verliefd kunt worden als emotie. Daarbij kun je ook een gebroken hart hebben voordat je zelfs maar een relatie met die persoon had. Maar dat is misschien meer iets 'puberaals', (zonder de puberteit of zo af te kammen). Maar ik kan me nog herinneren dat je dan echt gaat nadenken over je toekomst en daar mee bezig bent. Heb je het soms daar over?

Wasalaam happylady

Oualaikoum asalaam wa rahmatulahi wa barakatuhu happylady,

Zuster ik ben het ook eens met jou en amier dat je mekaar voor het huwelijk moet kennen. Wat ik bedoel in mijn reactie is dat je gewoon een relatie met iemand aangaat met de gedachtes om elkaar te kennen en uiteindelijk te trouwen, alleen het punt is dat je in sommige relaties het niet meteen over trouwen hebt. Je kunt in die relatie proberen om elkaar echt te leren kennen waardoor je echt veel van iemand kan houden als je ook nog eens goed bijmekaar past. Het probleem is dat je in zo'n relatie niet weet of je wel met elkaar zult trouwen, misschien wil allah het niet terwijl je toch zielsveel van iemand houdt. En soms accepteert je famillie je vriend niet terwijl je net een jaar of meer een relatie met die jongen hebt gehad en waar je ook nog eens van houdt. Die liefde die je voelt is gevaarlijk omdat je het je hele leven kan beinvloeden, je blijft altijd denken hoe zou het met hem zijn geweest. Ik krijg het gevoel alsof iedereen doet van waar heeft zij het over maar deze relaties komen zoveel voor en de problemen ook, dit is niet nieuw.

Maar goed ik hoop dat ik het nu beter heb uitgelegd inshaAllah.

Wa alaikoum asalaam wa rahmatulahi wa barakatuhu,

 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 03:48

Salaam aleikum Umm Umarah,

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Heb jij het over een soort 'kalverliefde' waarvan nog niet serieus spraken kan zijn van trouwen? Want met Amier ben ik het ook eens dat je elkaar best mag leren kennen voor het huwelijk, want dan weet je ook of je wel of niet bij elkaar past.
Trouwens, mijn ervaring is ook dat je gewoon verliefd kunt worden als emotie. Daarbij kun je ook een gebroken hart hebben voordat je zelfs maar een relatie met die persoon had. Maar dat is misschien meer iets 'puberaals', (zonder de puberteit of zo af te kammen). Maar ik kan me nog herinneren dat je dan echt gaat nadenken over je toekomst en daar mee bezig bent. Heb je het soms daar over?

Wasalaam happylady

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 03:02
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

ja, ik bedoel niet een verkering in de zin van met elkaar naar bed gaan e.d.. Wat broeder Nak zegt wordt ook zo in de bronnen aangegeven.

Wassalam.

Asalaam wa alaikoum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Amier ik heb het ook niet over met elkaar naar bed gaan, ik heb het over liefde die je voor iemand kan voelen voordat je met elkaar je leven deelt of in een relatie. Het met elkaar naar bed gaan is zowiezo uit den boze. En wat ik hier als reactie heb geplaatst heb ik niet uit de soena of de koran, maar eerder uit ervaringen van andere mensen die relaties aangaan voor het huwelijk waar nog niet eens zeker is of ze wel met elkaar mogen trouwen of kunnen trouwen. Ik heb hier dus ook geen bronnen voor om als bewijs te laten zien dat relaties haram zijn. Maar goed wij hebben het beide over verschillende zaken.

Wa alaikoum asalaam wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:52

Assalamu alaikum,

ja, ik bedoel niet een verkering in de zin van met elkaar naar bed gaan e.d.. Wat broeder Nak zegt wordt ook zo in de bronnen aangegeven.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 mei 2004 om 06:28

Asalaam wa alaikoum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Amier bedankt voor je reactie mijn reactie is in het rood.

In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

dat hangt van je definitie van verkering af denk ik zuster. Als twee mensen verliefd op elkaar worden en ze laten dat elkaar weten en ze willen verder met elkaar, kun je spreken van verkering. Daarna ga je elkaars karakter beter leren kennen; er zijn verschillende hadith die toestaan elkaar te leren kennen voor je gaat trouwen. En dan kun je plannen maken om officieel te gaan verloven (heeft volgens mij geen basis uit de bronnen, maar ik kan me vergissen) en trouwen. Dit alles kan binnen de grenzen van de sharia, tenzij je van mening bent dat mannen en vrouwen in twee strikt gescheiden maatschappijen van elkaar dienen te leven, maar dit wordt nergens door ondersteund en dus ook niet algemeen aanvaardt.

Amier je hebt gelijk, het is inderdaad toegestaan in de islam om elkaar te leren kennen voordat je met elkaar trouwt. Nak4life heeft ook gelijk het moet met een mahram, ik bedoel eigenlijk dat het geen relatie moet zijn waarin je stiekem met elkaar omgaat jarenlang. Natuurlijk moet je elkaar eerst leren kennen omdat je moet weten met wie je te maken hebt. Ik heb dan nog wel een vraag, je wordt toch niet zomaar verliefd opmekaar, misschien dat je mekaar leuk kunt vinden maar echt verliefd daar moet heel wat vooraf gaan denk ik ( kan het mis hebben). In mijn stukje heb ik het over relaties waarvan niet zeker is of men echt de bedoeling heeft om verder met elkaar te gaan, eerder een relatie aangaan omdat ze een vriendinnetje willen. Dit soort relaties kunnen vele problemen veroorzaken.

Het probleem van het  bestaat natuurlijk ook binnen het huwelijk zelf. Zelfs al ben je getrouwd, dan is dat geen garantie dat je voorbestemd bent voor altijd samen te blijven; de realiteit leert ons dat. En huwelijken uit liefde zijn niet verboden binnen de sharia, worden zelfs niet afgekeurd of betwijfeld voor zover ik weet.

Natuurlijk betekent huwelijk niet perse dat je voormekaar bestemd bent maar het verschil is in mijn reactie en die van jou, is dat een relatie je leven kan kapot maken als je bijvoorbeeld zielsveel van iemand houdt en je kunt of je mag je leven niet met degene delen. Als je alleen maar 1 iemand voor ogen hebt en niet meer kunt denken aan een toekomst met iemand anders dan kan dat toch grote problemen veroorzaken omdat je niet weet hoe het had kunnen aflopen met degene waarvan je houdt, je blijft er nieuwsgierig naar.

En ik wil ook helemaal niet zeggen dat liefde in een huwelijk haram is, want dat bedoel ik echt niet. Als er geen liefde is dan is er niets.

Wassalam,

Amier.

Ik denk dat ik het hier over een heel andere soort relatie heb dan waarvoor de vraag is gesteld maar goed, dit is ook een belangerijk discussieonderwerp!

Wa alaikoum asalaam wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 mei 2004 om 04:35
In eerste instantie geplaatst door Amier

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Assalamu alaikum,


<FONT face="Times New Roman" size=3>dat hangt van je definitie van verkering af denk ik zuster. Als twee mensen verliefd op elkaar worden en ze laten dat elkaar weten en ze willen verder met elkaar, kun je spreken van verkering. Daarna ga je elkaars karakter beter leren kennen; er zijn verschillende hadith die toestaan elkaar te leren kennen voor je gaat trouwen. En dan kun je plannen maken om officieel te gaan verloven (heeft volgens mij geen basis uit de bronnen, maar ik kan me vergissen) en trouwen. Dit alles kan binnen de grenzen van de sharia, tenzij je van mening bent dat mannen en vrouwen in twee strikt gescheiden maatschappijen van elkaar dienen te leven, maar dit wordt nergens door ondersteund en dus ook niet algemeen aanvaardt.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Het probleem van het �bestaat natuurlijk ook binnen het huwelijk zelf. Zelfs al ben je getrouwd, dan is dat geen garantie dat je voorbestemd bent voor altijd samen te blijven; de realiteit leert ons dat. En huwelijken uit liefde zijn niet verboden binnen de sharia, worden zelfs niet afgekeurd of betwijfeld voor zover ik weet.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Wassalam,


<FONT face="Times New Roman" size=3>Amier.



Assalaamoe ALaikoem,

Ja, klopt je mag elkaar leren kennen...maar wel met een Maghraam erbij.

wassalaam.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 mei 2004 om 03:35

Assalamu alaikum,

dat hangt van je definitie van verkering af denk ik zuster. Als twee mensen verliefd op elkaar worden en ze laten dat elkaar weten en ze willen verder met elkaar, kun je spreken van verkering. Daarna ga je elkaars karakter beter leren kennen; er zijn verschillende hadith die toestaan elkaar te leren kennen voor je gaat trouwen. En dan kun je plannen maken om officieel te gaan verloven (heeft volgens mij geen basis uit de bronnen, maar ik kan me vergissen) en trouwen. Dit alles kan binnen de grenzen van de sharia, tenzij je van mening bent dat mannen en vrouwen in twee strikt gescheiden maatschappijen van elkaar dienen te leven, maar dit wordt nergens door ondersteund en dus ook niet algemeen aanvaardt.

Het probleem van het  bestaat natuurlijk ook binnen het huwelijk zelf. Zelfs al ben je getrouwd, dan is dat geen garantie dat je voorbestemd bent voor altijd samen te blijven; de realiteit leert ons dat. En huwelijken uit liefde zijn niet verboden binnen de sharia, worden zelfs niet afgekeurd of betwijfeld voor zover ik weet.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 mei 2004 om 03:17
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam,

als je tijdens die verkering dingen doet die haram zijn wel.

Groetjes.

Asalaam wa alaikoum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Amier is het niet haram om zowiezo een verkering/relatie te hebben. Haram liefde kan je heel veel problemen veroorzaken, waarom?? omdat je wel van iemand kunt houden, zielsveel zelfs maar het probleem is je weet niet of je voormekaar bestemd bent. Als Allah niet wil dat jullie voor altijd bijmekaar blijven en jullie houden toch vanmekaar dan kan dat problemen veroorzaken omdat je altijd blijft denken "wat hield ik toch van hem, wat mis ik hem, hoe zou het zijn als ik met hem mijn leven zou delen". Het maakt je hart kapot en dat kan ook problemen veroorzaken als je ooit met iemand anders gaat trouwen, stel je voor het wordt niets met dat huwelijk dan zul je gaan vergelijken wie beter is of van wie je meer houdt.

Het kan je in hele vervelende situaties brengen die je hele leven kunnen beinvloeden.

Wa alaikoum asalaam wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 mei 2004 om 02:21

Salaam,

als je tijdens die verkering dingen doet die haram zijn wel.

Groetjes.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
*sihem* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *sihem* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 mei 2004 om 02:14

asalemoehalekom warahmatoe lahie  wabarakatoehoe       &nbs p;   

ik wil iets vragen heel veel meisjes hebben met een jongen verkering dus ik wil vragen of dat haram is of niet         &n bsp; beslamma

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.