Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenWaarom mogen mannen 4 vrouwen??

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>
Schrijver
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waarom mogen mannen 4 vrouwen??
    Geplaatst op: 17 oktober 2004 om 07:53
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Hoi Rahima en Happylady,

Rahima: Jouw onverschilligheid en je hoogmoedigheid naar Allah swt doen mij inzien, dat je de mens tevreden wilt stellen in plaats van Allah swt. Elke onenigheid is op te lossen, zolang je zoekt in de Koran en de Soennah. Dat je zegt, dat niet elke onenigheid op te lossen is, door Allah swt te volgen, laat al duidelijk zien, dat je niet zoekt in de Koran en de Soennah naar een oplossing.

Jouw opmerking dat ik onverschillig ben, omdat ik niet om de mening van anderen geef, valt bij mij in het verkeerde keelgat. Ik ben niet verplicht om achter jouw mening te staan. Ik hoor je mening, en verwerp het, that�s it!

Jij verwerpt mijn mening toch ook? Je hoeft me geen succes te wensen, want voor succes heb ik alleen Allah swt nodig.

Vr.G Imaan

P.S Voor Happylady: als jij je man weigert om een 2e vrouw te nemen, dan dien je je af te vragen, waar dat aan ligt. De Islam nemen in zijn totaliteit en niet alleen de roosjes die je lust.

Moge Allah swt jullie beide en iedere andere moslim en dwalende Leiden, succes zowel in dit leven als in het Hiernamaals.

Dat is dan het verschil tussen jou en mij, ik denk namelijk niet dat elk probleem met de Koran en de Soennah op te lossen zijn, ik denk dat daar meer de grondslag voor een oplossing ligt en dat je als stel zelf het probleem op basis daarvan moet oplossen, of dat lukt, lang niet altijd denk ik. Waarom zijn er anders zoveel conflicten in de wereld (Isra�l)? Volgen al die moslims de Koran en de Soennah niet volgens jou?
En ik noem dat niet onverschillig en hoogmoedig, ik noem dat zelf nadenken.

Nog wat, ik denk dat wij verschillen in mening over de essentie van een discussie: voor mij is die nameljik: Een stelling geven, die verdedigen met een mening gebaseerd op argumenten. De ander denkt over die mening en argumenten na, en geeft dan weer tegenargumenten (dat is iets anders dan erachter staan). Dat jij iemand anders mening leest en verwerpt (tenzij je het ermee eens bent, denk ik?), duid erop dat je er dus niet over nadenkt, zolang die mening niet strekt met de jouwe. Dit noem ik eenzijdig discusseren en zo zul je nooit je horizon verbreden, je zult altijd komen met dezelfde beredenering, met dezelfde argumenten zonder dat je "echt" reageert op de ander zijn mening. Maar dat moet je natuurlijk zelfweten, als jij in dat cirkeltje wilt blijven hangen

Liefs Rahima

Ps. Ik kan inderdaad voor mezelf reageren, maar ik vind het zeer prettig dat als ik er even niet ben, dat Happylady er even iets over zegt. Zou ik ook voor haar doen namelijk. Dat heeft niet te maken met voor een ander praten, maar elkaar even steunen.

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 14:07

assalaam alaikoem,

even een vraagje voor de mannen... hoe zouden jullie het vinden als je vrouw er een tweede man bij zou nemen? zou je je eigen dan niet buitengesloten voelen? zou je niet denken : "waarom wil zij een 2de man?""ben ik niet goed genoeg voor haar?" weet dat dat niet gebruikelijk is in jullie cultuur maar stel... probeer je je te verplaatsen in een vrouw haar standpunt.

assalaam alaikoem.

gr. Tarah

 

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 14:11

Assalaam alaykoum zuster Happylady en de anderen

Mijn man zal niet zomaar binnen komen vallen met een vrouw, maar hij heeft niet mijn instemming nodig, om een 2e vrouw te trouwen. Een man die praktiseert heeft het er met je over en zal er met je over praten, maar hij heeft mijn toestemming niet nodig. Ik vind het echt niet erg, omdat vele vrouwen ons voor zijn gegaan. De vrouw is jaloers, ik ben zelf ook wel jaloers, daar ben ik heel eerlijk in, maar ik zoek toevlucht bij Allah swt hiervoor.

De vrouwen van de profeet vzmh zijn mijn voorbeelden en inshaAllah kan ik op hen lijken. Wanneer mijn man een 2e vrouw wil, zal ik hem niet in de weg staan, omdat ik hem altijd wil gehoorzamen, zolang het binnen de grenzen van de Islam is. Ik streef niet naar het aardse, maar naar Al Aghiera.

Je zuster Imaan

P.S Noem dit niet normaal.....etc....ik vind het de Normaalste zaak, want niemand minder dan Allah swt heeft dit bepaald.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 14:17

Salam Aleikum,

MachaAllah, moge Allah jou en ons allen op de vrouwen van profeet Mohammed vzmh doen lijken, amien!

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 15:28

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Dat is dan het verschil tussen jou en mij, ik denk namelijk niet dat elk probleem met de Koran en de Soennah op te lossen zijn, ik denk dat daar meer de grondslag voor een oplossing ligt en dat je als stel zelf het probleem op basis daarvan moet oplossen, of dat lukt, lang niet altijd denk ik. Waarom zijn er anders zoveel conflicten in de wereld (Isra�l)? Volgen al die moslims de Koran en de Soennah niet volgens jou?
En ik noem dat niet onverschillig en hoogmoedig, ik noem dat zelf nadenken.

Daar ben ik het helemaal mee eens, Rahima. Als ik een tekst serieus neem, dan probeer ik de intentie te begrijpen, dan probeer ik die verstandelijk te benaderen, evenals ik de situatie en argumenten van iemand waarmee ik een conflict zou kunnen hebben zou proberen te begrijpen om tot een oplossing te kunnen komen.

 

In eerste instantie geplaatst door Tarah

even een vraagje voor de mannen... hoe zouden jullie het vinden als je vrouw er een tweede man bij zou nemen? zou je je eigen dan niet buitengesloten voelen?

Zeker, Tarah. In de maatschappij waarin wij leven is het nooit absoluut nodig om iemand middels een huwelijk op te vangen. De gedachte aan je geliefde die een andere partner kiest doet mij dan ook denken aan in de steek gelaten worden, aan opgegeven worden voor de ander die nog 'fris' is, misschien omdat je partner niet de strijd aan wil hoeven om te groeien samen met jou. Ik zou het interpreteren als mijn partner die mij opgeeft. Het lijkt me eenzaam en triest. En de gedachte dat ik een vrouw waarvan ik houd daarmee confronteer geeft eigenlijk hetzelfde gevoel. Wat mij betreft beter geen relatie en kinderen dan ��n waarin de partners elkaar niet serieus nemen, zich niet inleven in elkaar, geen moeite doen om aan elkaar te groeien in een streven naar harmonie.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 16:03

Assalamoe alykoem,

natuurlijk is het beter om toestemming te vragen van de vrouw (of vrouwen ), maar wat we moeten weten, we kunnen niet zeggen; "het is verplicht" omdat we daar geen bewijs voor hebben, als die er is, dan wil ik het wel graag, dus om te zeggen "toestemming vragen is verplicht in de islam" verzin je iets aan de islam dat niet van de islam is. als je zegt "toestemming is verplicht (of zeer gewenst) om de volgende omstandigheden..bla bla...." dan zal het wel kunnen, dus niets aan de islam toekennen wat niet van de islam is, anders ben je bezig met regels aan het creeren binnen de islam wat alleen Allah en Zijn boodschapper daar recht op hebben.

...Zeg: "brengt jullie bewijzen, als jullie waarachtig zijn" 2:111

ik hoop dat het duidelijk is,   

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 07:05

 

Zeker, Tarah. In de maatschappij waarin wij leven is het nooit absoluut nodig om iemand middels een huwelijk op te vangen. De gedachte aan je geliefde die een andere partner kiest doet mij dan ook denken aan in de steek gelaten worden, aan opgegeven worden voor de ander die nog 'fris' is, misschien omdat je partner niet de strijd aan wil hoeven om te groeien samen met jou. Ik zou het interpreteren als mijn partner die mij opgeeft. Het lijkt me eenzaam en triest. En de gedachte dat ik een vrouw waarvan ik houd daarmee confronteer geeft eigenlijk hetzelfde gevoel. Wat mij betreft beter geen relatie en kinderen dan ��n waarin de partners elkaar niet serieus nemen, zich niet inleven in elkaar, geen moeite doen om aan elkaar te groeien in een streven naar harmonie

salaam alikoem,

dankjewel voor je reactie Martinuzzz, maar ik vraag me ook af hoe mannen ertegenaan kijken die zelf wel vinden dat ze er een 2de vrouw bij mogen nemen... hoe die zich zouden voelen als hun vrouw zou zeggen dan wil ik er een 2de man bij...

salaam alikoem.

gr. Tarah

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 16:09

Assalaam alaykoum,

InshaAllah halen we allen het eind van de Ramadan. Beste Rahima, ik heb alleen de Koran en de Soennah nodig, al mijn antwoorden kan ik daarin terug vinden. We zoeken vaak niet in de Koran & de Soennah, dat is waar het mis gaat.

Als jij vindt dat ik geen mening heb, dat ik niet nadenk, dat ik alles aanneem, zonder erover na te denken, wil ik je veel succes wensen op de Dag des Oordeels, voor het veroordelen van mij.

Ik streef niet naar jou tevredenheid, zuster, maar naar die van Allah swt.

De Koran en de Soennah gaan voor alles, staan bij mij op nummer 1 en ik zal inshaAllah niet zwichten voor de Mensheid.

Ik zal hiermee mijn mening afsluiten, want de discussie blijft onnodig verdergaan. Een 2e vrouw nemen, of een 3e of een 4e, dat mag en kan. De Islam hoeft zich niet aan te passen aan ons, wij dienen ons aan te passen aan de Islam.

Elk woord dien je te nemen en niet alleen datgene wat gemakkelijk voor je is.

Succes bij het bevorderen van je kennis.

Imaan

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 16:29
Een 2e vrouw nemen, of een 3e of een 4e, dat mag en kan. De Islam hoeft zich niet aan te passen aan ons, wij dienen ons aan te passen aan de Islam.

Elk woord dien je te nemen en niet alleen datgene wat gemakkelijk voor je is.

"Elk woord dien je tot je te nemen (..)" Goed, maar dat betekent niet dat je daar ook hetzelfde gevolg aan moet geven als men in de maatschappij van 1400 jaar geleden. De bedoeling van de Qur'�n leidt in deze tijd in Nederland mijns inziens in veel gevallen tot een andere conclusie en dat geldt zeker voor deze polygamiekwestie. Dat iemand probeert Qur'�n en Sunna te vertalen naar deze tijd door te zoeken naar de bedoeling van wat geschreven is betekent niet dat men 'alleen datgene wat gemakkelijk' is neemt (of begrijp ik je verkeerd en bedoel je dat niet? in dat geval mijn excuses).
(Misschien ter verduidelijking: ik meen dus ook niet dat daarbij de islam aan deze tijd aangepast wordt. Het is dezelfde islam waarvan de bedoelingen uitgelegd zijn naar deze tijd. In mijn optiek verander je de geest van de islam eerder door niet meer naar de bedoeling van een gebod te kijken, maar de gevolgtrekking die men er 1400 jaar geleden aan gaf te volgen zonder eerst naar de achterliggende intentie van het gebod te kijken. Maar goed, laat ik de soep wat minder heet opdienen: in de meeste gevallen zal de conclusie in beide gevallen ongeveer hetzelfde zijn, denk ik.)
Sorry als mijn reactie wat vervelend overkomt, maar ik krijg soms de indruk dat mensen die menen dat het god's bedoeling is om de Sunna ten allen tijde letterlijk te nemen (waar je de Qur'�n mijns inziens onrecht mee aan doet) met een beetje dedain aankijken tegen mensen die daar een andere opvatting over hebben. Mijn excuses dat ik die reactie bij jou plaats. Het is niet persoonlijk bedoeld.

Ma3a s sal�ma.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 17:30

Assalamoe alykoem Martinuzz,

allemaal mooi gezegd, maar welke conclusie moet ik trekken uit je tekst , dat polygamie niet hoeft (of erger nog "niet mag") in deze tijd

ps. eigenlijk dezelfde discussie als gister...

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 19:19

wa 3aleykumu s sal�m, Abou Jabir!

Het enige dat ik wilde zeggen, eigenlijk, is dat het leven volgens de Qur'�n  hier en nu niet betekent dat je concreet op hetzelfde uitkomt als de profeet 1400 jaar geleden, ook al gebruik je de woorden en daden van de profeet om de Qur'�n te begrijpen. Inderdaad, dezelfde discussie als gisteren  

Wat betreft de praktijk van polygamie betreft - hoewel ik in mijn vorige post niet speciaal iets daarover wou zeggen - is de situatie in het Nederland van nu heel anders dan in de 7ij�z in de tijd van de profeet. De Qur'�n lijkt het huwen met meerdere vrouwen te billijken uit sociale overwegingen (en stelt er dan nog beperkingen aan) waarvoor de grond in het Nederland van nu is weggevallen: mensen die zichzelf niet kunnen bedruipen hoeven niet meer opgevangen te worden in een huwelijk. Maar.. ik weet niet eens of ik alles in de tekst wel lees zoals het bedoeld is. Ik kan dus niet zeggen wat de islam daarover zegt. Dat zou ik alleen kunnen als ik een goede kennis had van de 'a7�d�th die hierover gaan. In de Qur'�n wordt polygamie duidelijk niet verplicht gesteld (wel ontmoedigd), maar om te kunnen zeggen in hoeverre het zou mogen volgens de islam, zou men ook moeten weten wat daar in de sunna aan argumenten voor aangedragen wordt (voor zover) en zou men moeten beredeneren in hoeverre die argumenten in het Nederland van nu nog geldig zijn.
(Ik mis dus de kennis om hier een expos� over te houden dat wat bijdraagt aan deze thread.)

wa s-sal�m.

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 05:47

De KOran spreekt zich zelf tegen mijn inziens, lees de verzen maar eens door:

4:3. En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

Het zou dus alleen toegestaan zijn als je de vrouwen gelijkwaardig zou behandelen.
Maar wat zegt vers 4:129 over de mogelijkheid van de man om meerdere vrouwen gelijk te behandelen:


4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.


"Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen.", dus het is onmogelijk volgens Allah, waarmee ik me gelijk afvraag waarom vers 4:3 is nedergedaalt?
Misschien kan iemand dit toelichten??

gr Akbash

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 07:26

Akbash, goed lezen.

en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten..

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

Dit is dus de tip waardoor je beide vrouwen probeert gelijk te behandelen! Je kan iemand ook niet geheel gelijk behandelen! Je kan van de een altijd wat meer houden dan van de ander, maar je dient ze beide rechtvaardig te behandelen. Dwz je tijd, geld etc. niet aan de een besteden en de ander niets.

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:41

Misschien ben ik daar te stom voor hoor, maar ik zie niet wat je bedoelt A_en_S, een toelichting zou op zijn plaats zijn.

Als een man met meerdere vrouwen wil trouwen is het toch voorgeschreven om ze gelijk te behandelen, of komt er nou een "maar" bij kijken?

vr.gr Akbash

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:01
De kritiek die jij aanhaalt is een bekende, Akbash. Het zal misschien zijn bedoeling hebben dat het er zo staat en misschien staan er in de sunna wel weer dingen die die bedoeling verhelderen. In elk geval wijst alles in deQur'�n erop dat het in elk geval in de meeste gevallen beter is om niet meer dan 1 vrouw te trouwen.
Ik neem ook aan dat polygamie ook slechts vermeld wordt omdat dat daar in die tijd veel voorkwam. Ik zie deze verzen dan ook als verzen om polygamie daar waar het voor komt te ontmoedigen, om mannen stil te laten staan bij de keerzijden ervan alvorens ze meerdere vrouwen trouwen (zo dat volgens gewoonte en wetgeving ter plekke al mogelijk is 'in the first place').
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:59

Ok, nog een poging dan:

Quote:
Akbash, goed lezen.

4:3 ...en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten..

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

Dit is dus de tip waardoor je beide vrouwen probeert gelijk te behandelen! Je kan iemand ook niet geheel gelijk behandelen! Je kan van de een altijd wat meer houden dan van de ander, maar je dient ze beide rechtvaardig te behandelen  Dwz je tijd, geld etc. niet aan de een besteden en de ander niets.

4:3 Als je dus bij voorbaat weet! dat je ze niet rechtvaardig kunt behandelen, qua tijd, geld, aandacht etc. dan dien je niet met meerdere vrouwen te trouwen. Dat staat er duidelijk in. Vervolgens 4:129, daar staat precies hetzelfde. VOLKOMEN gelijkheid is niet mogelijk, dat weet iedereen. Zelfs je kinderen behandel je niet volkomen gelijk. Maar je dient ze dus beide RECHTVAARDIG te behandelen (maar NEIGT niet geheel tot ��N!)!!! Rechtvaardig en volkomen gelijkheid zijn niet dezelfde dingen. Begrijp je het nu?

Wassalaam, Doei,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 10:38

Assalaam alaykoum Martinuzz en ieder ander

Hoewel ik had gezegd dat het voor mij een afgesloten zaak was, kom ik hierop terug. Beste Martinuzz, als mijn man een 2e vrouw wil, waarom zou dat niet kunnen? Wanneer je een goede relatie hebt, dan nog kan het zijn dat je man een 2e vrouw wil (niet alleen voor de lusten), wat het Westen denkt. Maar om de Ummah te versterken. Ik sta helemaal achter me man, wanneer we in een land wonen waar het mag, zoals in S.Arabie dat hij een 2e vrouw neemt, meer kinderen en inshaAllah meer baraka.

Misschien komt mijn reactie over alsof de vrouw geen rechten heeft etc, maar die heeft ze degelijk. De mannen dienen in te zien, dat dit een hele zware taak is en dat ze allen ter verantwoording voor worden geroepen.

Imaan

P.S Er zijn mannen die vrouwen rechtvaardig behandelen, hen kan onderhouden, maar niet durven te vragen aan de 1e vrouw, om een 2e vrouw. Deze vrouwen moeten bij zichzelf te rade gaan, want wat je je man ontneemt, zal Allah swt je op de Dag des Oordeels ontnemen.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 11:16
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum Martinuzz en ieder ander

wa 3alaykumu s sal�m,

Hoewel ik had gezegd dat het voor mij een afgesloten zaak was, kom ik hierop terug. Beste Martinuzz, als mijn man een 2e vrouw wil, waarom zou dat niet kunnen? Wanneer je een goede relatie hebt, dan nog kan het zijn dat je man een 2e vrouw wil (niet alleen voor de lusten), wat het Westen denkt. Maar om de Ummah te versterken. Ik sta helemaal achter me man, wanneer we in een land wonen waar het mag, zoals in S.Arabie dat hij een 2e vrouw neemt, meer kinderen en inshaAllah meer baraka.

Ik zeg niet dat het niet zou kunnen daar waar de wetgeving het toe staat. Ik heb alleen willen betwisten dat het volgens de islam goed zou zijn per se, laat staan verplicht (maar nogmaals: misschien zijn er 'a7�d�th die ik niet ken die op dit punt in specifieke situaties tot een ander oordeel leiden).

P.S Er zijn mannen die vrouwen rechtvaardig behandelen, hen kan onderhouden, maar niet durven te vragen aan de 1e vrouw, om een 2e vrouw. Deze vrouwen moeten bij zichzelf te rade gaan, want wat je je man ontneemt, zal Allah swt je op de Dag des Oordeels ontnemen.

Maar het ging toch niet om wat de man zou willen?
wa s sal�m.

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 13:27

4:3 Als je dus bij voorbaat weet! dat je ze niet rechtvaardig kunt behandelen, qua tijd, geld, aandacht etc. dan dien je niet met meerdere vrouwen te trouwen. Dat staat er duidelijk in. Vervolgens 4:129, daar staat precies hetzelfde. VOLKOMEN gelijkheid is niet mogelijk, dat weet iedereen. Zelfs je kinderen behandel je niet volkomen gelijk. Maar je dient ze dus beide RECHTVAARDIG te behandelen (maar NEIGT niet geheel tot ��N!)!!! Rechtvaardig en volkomen gelijkheid zijn niet dezelfde dingen. Begrijp je het nu?

Ja ja ik voel waar je heen wil, nog even.... ja ik zie het, daar zit wat in!
Ik ging er van uit dat om rechtvaardig te zijn tegenover je vrouwen je ze gelijk moet behandelen, en al zeg ik het zelf, daar zit ook wat in, vind je niet?
Ondanks dat rechtvaardigheid en gelijkheid ieder als woord gezien een andere betekenis hebben, zijn ze in dit verbandaan elkaar gerelateert.

Volgens mij is het  onmogelijk voor een man in een relatie met meerdere vrouwen, om ze zowel gelijk als rechtvaardig te behandelen.
Maar je hebt mij overtuigt Soumaya.

vr.gr Akbash

 


 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 18:49
In eerste instantie geplaatst door Akbash

(..) rechtvaardigheid en gelijkheid ieder als woord gezien een andere betekenis hebben

Als je naar de arabische tekst kijkt is de oplossing toch niet zo makkelijk. In beide verzen wordt namelijk hetzelfde werkwoord gebruikt: "3adala". De ene keer is dat vertaald in de vertaling die hierboven wordt geciteerd met 'rechtvaardig behandelen' en de andere keer met 'gelijkheid handhaven'. Het adjectief 'volkomen' (in 'volkomen gelijkheid handhaven') komt in de arabische tekst ook niet terug.

Dus: in de arabische tekst wordt in beide verzen hetzelfde werkwoord gebruikt. Vervoegd naar de 2e persoon mannelijk meervoud staat er "ta3dil�". In principe zijn beide vertalingen uit de vertaling die hierboven geciteerd wordt wel goed, denk ik. De betekenis van gelijkheid is in elk geval inherent aan het woord: veel woorden die hiervan afgeleid zijn hebben dat ook in zich: in evenwicht brengen, effenen, gelijk zijn, overeenkomstig.. allemaal woorden die uit dezelfde wortel afgeleid kunnen worden.

Overigens kan je ook gewoon zeggen dat de hierboven geciteerde Qur'�n-vertaling simpelweg niet goed is op dit punt. De vertaling die ik zelf heb gebruikt wel eenzelfde nederlands woord (in 4:3 "indien gij ducht niet billijk te zijn" en in 4:129 "En gijlieden zult niet in staat zijn onder de vrouwen billijkheid te betrachten"). Merk ook op dat het adjectief 'volkomen' of iets in die geest ook niet is toegevoegd in de vertaling die ik gebruik. (ik gebruik de vertaling van Prof. Dr. J.H. Kramers - 1e druk 1956 - die overigens na zijn dood in zijn nalatenschap werd gevonden!!)

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 02:46

Ik ging er van uit dat om rechtvaardig te zijn tegenover je vrouwen je ze gelijk moet behandelen, en al zeg ik het zelf, daar zit ook wat in, vind je niet?

Inderdaad Martinuzz, nadat ik mijn eerder geplaatste bericht had gepost heb ik nog de engelse vertaling nagekeken, (want ik had al sterk het vermoeden dat in de Arabische grondtext hetzelfde woord gebruikt zou worden voor "gelijkheid" en "rechtvaardigheid",) en inderdaad wordt het woord "Just" en "justly" hiervoor gebruikt.

Rechtvaardigheid en gelijkheid werden dus afgeleid van hetzelfde Arabische woord, en zouden dus dezelfde betekenis moeten hebben.
Toch snap ik A en S wel op de manier hoe ze redeneerd.
Maar nu blijkt dan toch weer dat vanuit de grondtext bekeken, beide woorden dezelfde betekenis zouden moeten hebben.Interessant

vr.gr Akbash

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 04:24

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barrakatoehoe,

Goh Akbash, was eindelijk eens blij gelijk te krijgen!

Martinuzz, dat kan misschien wel zo zijn. Maar hoop dat je het met me eens bent dat het nutteloos is om 2 dezelfde woorden met dezelfde betekenis in 1 ZIN te zetten? Ik spreek zelf nog geen arabisch, dus kan op dit punt helaas nog niet mee discussieren. Maar inchaALlah, zal ik navraag doen bij een Imam.

Wassalaam,

Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 06:10

wa 3alaykumu s sal�m, Soumaya,

Er staan niet twee dezelfde woorden in 1 zin. Het woord staat de ene keer in an-nis�'  '�ya 3 (4:3) en de andere keer in '�ya 129 (4:129). Als je er meer over wilt weten, kan je beter ook in de sunna kijken, denk ik.

Groetjes,

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:15

Ohwww.. Als je het zo bedoelt, heeft deze discussie toch helemaal geen zin? Akbash gaf aan dat aya 4:129 aya 4:3 tegenspreekt!

Quote (niet volledig)

De KOran spreekt zich zelf tegen mijn inziens, lees de verzen maar eens door:

4:3. En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

In welke versie je het verhaal ook ziet, dat doet de Qor'aan dus niet! Zichzelf tegenspreken dus. Dat wilde ik even weten (of dat wist ik al, maar wilde het dus kwijt).

Wassalaam, Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:23
Op zich spreekt de Qur'�n zichzelf hier niet tegen nee, denk ik: het trouwen van meerdere vrouwen wordt ontmoedigd. De vraag blijft alleen hoe je de ruimte moet interpreteren die 4:3 daarvoor laat.

(Maarrr: mijn opmerking was alleen bedoeld opdat jullie er niet over zouden argumenteren op basis van het misverstand dat er in beide verzen een net even verschillend woordgebruik is - wat dus niet zo is.)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:29

Nee, dat bedoel ik. De reden van mijn inmenging in deze discussie, was puur het bericht van Akbash. En aangezien dat niet het geval is (alhoewel ik mijn oplossing ook heel mooi vond) is dat voor mij voldoende..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 16:58

Assalaam alaykoum Matinuzz,

Het gaat niet om wat de man wilt, het gaat om wat Allah swt wilt. De man die daadwerkelijk praktiseert zou altijd te tevredenheid van Allah swt zoeken. Daar gaat het om, niet om wat je als mens wil, want de mens wil altijd zijn lusten bevredigen (eten/drinken, seksuele gemeenschap etc). Wat wil Allah swt en geef daar gehoor aan. Ik hoop dat ik zo duidelijk ben en anders moet je het aangeven.

Imaan

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 17:03

wa s sal�m 3alaykum, Imaan!

Het is helemaal duidelijk wat je bedoelt!

Ma3a s sal�ma!

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 17:11
Moge Allah swt ons nog meer duidelijkheid scheppen, zodat we inshaAllah sterker kunnen worden in het belijden van de Islam.
Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
tolika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2004 om 08:07

een man mag 4 vrouwen maar daar staan ook regels en rechten tegenover.

hij mag pas trouwen als zijn huidige vrouw ziek is of geen sexuele behoefte meer heeft, dat is zijn recht.

daarnaast staat ook gelijke behandeling, phisique en financieel.

het is niet zo dat hij zomaar mag trouwen, er moet een reden zijn.

en niet denken van o die lijkt mij leuk daar wil ik mee trouwen , zo werkt dat niet.

er zal wel een goed reden voor zijn dat een man 4 vrouwen mag huwen anders had allah het wel verboden . ik denk dat we er wel over jaren achter komen,wat  prezies het gunst er van is .

En trouwens er worden met de jaren meer meisjes dan jongens op de wereld gebracht .

en allahu aglam

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.