Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

verkeerde lichaam?

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>
Schrijver
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: verkeerde lichaam?
    Geplaatst op: 18 juni 2004 om 15:31

Salaam Alaikum/Hallo Iheam,

De natuurwetten maken wel deel uit van de schepping
en ook van de definitie van de perfecte schepping in Allah's redenering.
Maar het is maar een stukje van de puzzel.Het hele plaatje heeft hij nooit
gegeven.

Kijk jij gelooft niet wat ik geloof en ik zal nooit geloven wat jij gelooft.
Dit zal je ongetwijfelt weer als te simplistisch afwijzen.
Maar daar komt het uiteindelijk op neer.Of we nou een dag of een jaar
discusseren.

Net wat zuster marhaba zegt Allah weet best.

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Reporter Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2004 om 14:23

salam aleykum,

niemand is perfect! en ook al was dat zo maakt dat niks uit, want het leven is een beproeving voor ons. het leven is een groot test, het examen. en Allah geeft ons geen beproevingen die we niet aankunnen. waarschijnlijk is homoseksualiteit genetisch bepaald, maar dat betekent nog niet dat het in strijd is met de islam. want islam is de enige religie in de wereld dat wetenschap ondersteunt! er zijn slechte en goede eigenschappen aan ons meegegeven bij de geboorte. er bestaat geen mens op deze aarde die alleen maar goede dingen gedaan heeft. soms zondigen we onbewust. in islam probeer je zoveel mogelijk slechte eigenschappen goed te maken. bijvoorbeeld als je dronk dan stop je met drinken, als je steelt dan stop je met stelen, kortom je probeert je slechte eigenschappen die zowel genetisch als niet genetisch bepaald zijn te onderdrukken of te veranderen. zo is dat ook met homoseksualiteit. homoseksualiteit zit in je hersenen. er zijn mensen die altijd willen stelen ook al hebben zijn ze heel rijk. dat betekent toch niet dat het goed is? het is een geestelijke aandoening, die behandeld moet worden.

wa aleykum wa salaam

Terug naar boven
sdon_corleone Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sdon_corleone Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2004 om 16:38

salaam mensen,

genetisch natuurlijk hoe dan ook, homofolie oftewel het aantrekkelijk vinden van dezelfde geslacht is geen zonde. de daad is de zonde. wanneer iemand zulke gevoelens zou hebben en zou vanwege allah niet de zonde doen, dan zou degene azzar krijgen. oftewel het kan zou zijn dat iemand hiermee geboren is of niet, daarnaast zijn er dingen die onze hersenen niet kunnen begrijpen maar het wel proberen, zie wetenschappers, maar we hebben niet voor niets allah a3lam. dus ik raad jullie aan dat te zeggen n dit geval.

 

adios

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2004 om 17:23
Salaam Alaikum,

Bedankt voor de tip sdon_corleone,ik zal het onthouden Insha Allah.

wa salaam
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2004 om 02:27

assalaam

idd! da zeggen we ook:allah a3lam=allah weet het best;

maar als je met een ongelovige,discussieert, dan moet je zjin taal gebruiken, en jullie zeggen het zelf, islam is de enige religie ooit die wetenschap aanmoedigt lhamdoulillah.

en djazaakoum allahou khayran.  en reporter schreef:

niemand is perfect! en ook al was dat zo maakt dat niks uit, want het leven is een beproeving voor ons. het leven is een groot test, het examen. en Allah geeft ons geen beproevingen die we niet aankunnen.=la youkalifou lah nafssan illa wouss3aha!

dus, iedereen kan zijn eigen onder controle houden, en goed handelen! genetische fouten zijn geen excuse om verkeerd te handelen.

wassalaam.

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2004 om 11:50
In eerste instantie geplaatst door Reporter

salam aleykum,

niemand is perfect! en ook al was dat zo maakt dat niks uit, want het leven is een beproeving voor ons. het leven is een groot test, het examen. en Allah geeft ons geen beproevingen die we niet aankunnen. waarschijnlijk is homoseksualiteit genetisch bepaald, maar dat betekent nog niet dat het in strijd is met de islam. want islam is de enige religie in de wereld dat wetenschap ondersteunt! er zijn slechte en goede eigenschappen aan ons meegegeven bij de geboorte. er bestaat geen mens op deze aarde die alleen maar goede dingen gedaan heeft. soms zondigen we onbewust. in islam probeer je zoveel mogelijk slechte eigenschappen goed te maken. bijvoorbeeld als je dronk dan stop je met drinken, als je steelt dan stop je met stelen, kortom je probeert je slechte eigenschappen die zowel genetisch als niet genetisch bepaald zijn te onderdrukken of te veranderen. zo is dat ook met homoseksualiteit. homoseksualiteit zit in je hersenen. er zijn mensen die altijd willen stelen ook al hebben zijn ze heel rijk. dat betekent toch niet dat het goed is? het is een geestelijke aandoening, die behandeld moet worden.

wa aleykum wa salaam

Tot zover de eugenetica?!

Homoseksualiteit is helemaal niet fout. OK, ik vind het ook niet lekker om twee mannen te zien zoenen, maar dat betekent niet dat ik het fout vind.

Het zijn gevoelens zoals een heteroseksueel die ook heeft. Dat kun je niet behandelen wanneer je kleptomanie als analogie neemt.

Terug naar boven
kethiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kethiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 13:40
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Een genetische fout impliceert een onvolmaakte Schepping...

 

Dag allemaal,

Jullie hebben het continue over perfectie, mij werd niet helemaal duidelijk wat jullie daar nou mee bedoelde..? gemiddeld?volgens het plaatje dat vele hebben?geaccepteerd?Tuurlijk zijn er eigenschappen die direct gelinkd zijn aan de expressie van genen, maar om nou te stellen dat gevoelens hebben voor andere geslacht een defect is, een mutatie?Dat zou ik zeker niet zo stellen. Ik zeg niet dat homosexualiteit heeeel normaal. Het iis iets aparts en heeft zeker zn oorzaken, maar ik zeg dit op basis van de consensus die er is in de wereld heerst  mbt gevoelens voor andere geslacht. Het is niet simpelweg een afwijking ofzo, er zit meer achter. Die mensen hebben zichzelf door invloed van vele factoren  zo ontwikkelt zoals ze nu zijn. Dat de koran die ontwikkeling veroordeelt en tegen wil gaan, dat is een ander verhaal. En is wat ji als mens voor jou plaatje als fout ziet, is nog geen bewijs dat de schepping fout is. Je weet immers niet wat de achterliggende gedachte is van die vorm van schepping.

Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 13:55
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Homoseksualiteit heeft een genetische basis, vergeet dat nou eens niet zo snel!
 
beste IHAEM,
 
Oke, leg mij maar eens uit watvoor genitische informatie in die bepaalde gen zit. Welke code aminozuren voor bepaalde eiwitten worden er aangemaakt voor het zogename homo-gen. Dit is toch niet moeilijk om na te trekken.
 
Vergeet niet zo snel dat niet alles vaststaat.
 
Groeten,
Abdoe_allah
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2004 om 07:01
In eerste instantie geplaatst door abdoe_allah

In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Homoseksualiteit heeft een genetische basis, vergeet dat nou eens niet zo snel!
 
beste IHAEM,
 
Oke, leg mij maar eens uit watvoor genitische informatie in die bepaalde gen zit. Welke code aminozuren voor bepaalde eiwitten worden er aangemaakt voor het zogename homo-gen. Dit is toch niet moeilijk om na te trekken.
 
Vergeet niet zo snel dat niet alles vaststaat.
 
Groeten,
Abdoe_allah

Het staat niet vast, maar het is het meest aannemelijke.

Terug naar boven
kethiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kethiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2004 om 11:59

[/QUOTE]

Het staat niet vast, maar het is het meest aannemelijke.

[/QUOTE]

Op basis waarvan is het nou aannemelijk dat homo zijn genetisch gereguleerd word???Sorry, maar dit argument is een van de domste die ik vandaag gehoord heb.....

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2004 om 16:03
In eerste instantie geplaatst door kethiba

Het staat niet vast, maar het is het meest aannemelijke.

[/QUOTE]

Op basis waarvan is het nou aannemelijk dat homo zijn genetisch gereguleerd word???Sorry, maar dit argument is een van de domste die ik vandaag gehoord heb.....

[/QUOTE]

Het zal je misschien niet verbazen, maar die dommigheid komt volgens mij enkel voort uit jouw onvermogen om je in te leven in dit onderwerp.

De redenen waarom ik en anderen met mij veronderstellen waarom homoseksualiteit een genetische component heeft.

We kunnen het eenvoudig stellen:

Fenotype = genotype + milieu.

Wanneer het genotype aan nul gelijk wordt gesteld i.e. er is geen genetische component van homoseksualiteit dan zou dit betekenen dat homoseksualiteit enkel uit het milieu voortkomt. Dit zou dus ook impliceren dat milieufactoren bepaalde hormonale regulaties gaan stimuleren danwel onderdrukken. Homoseksualiteit is net als heteroseksualiteit enkel een uiting van een gevoel dat voortkomt uit onze hersenen. Die hersenen zijn de basis van ons denken enzovoorts.

Uit het bovenstaande valt onmogelijk te concluderen dat het milieu een oneindige invloed kan uitoefenen op fysiologische principes die in principe deels ook door onze genen wordt gereguleerd. Met andere woorden, de genen hebben ook wel een invloed. Dit valt ook terug te zien in de volgende situatieschets.

Het is bekend dat er gevallen zijn van onderdrukking van homoseksualiteit in bepaalde milieus. Volgens onze beginstelling valt hier dus een erg geringe factor van invloed van milieu uit te halen. Dit zou ogenschijnlijk moeten betekenen dat er genetische invloed is op homoseksualiteit.

Nu wachten op een serieuze reactie...

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 11:18

Kethiba,

Waarom reageer je niet?

Terug naar boven
kethiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kethiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 11:47
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Kethiba,

Waarom reageer je niet?

Ik reageer: Het menselijke wezen in zijn gehele doen en laten is niet enkel het fenotype en persoonlijk geloof ik niet dat het fenotype slechts bestaat uit genenexpressie en milieufactoren. Bijvoorbeeld de menselijke mening en smaak, is deze gebaseerd op genen?Want als mensen van hetzelfde milieu komen zouden dit volgens jou zo zijn. En aangezien het menselijk genoom grotedeels ontrafelt is zou jij mij precies aan kunnen wijzen welk gen bij welke eigenschap tot expressie komtI, dus ook het homo zijn!k geloof in het hebben van een ziel en dat nadenken en keuzes maken niet een automatische reactie is die wetenschappelijk van te voren al vast staat. Volgens jou beredenering zouden er dan geen eeneige tweelingen bestaat waarvan er een homo is?En volgens jou is homo zijn dus een afwijking en dus een ziekte?En dat van miliefactoren begrijp ik niet helemaal, geef eens een voorbeeld van een milieufactor die tot homosexualiteit zou leiden?Waarneembare eigenschappen daarentegen zijn wel genetische bepaald(kleur ogen etc.)maar karakter eigenschappen of gevoelens naar mijn menig dus niet.( en het tegendeel is niet bewezen)Maar hoe zie je dit dan voor je?Gen voor homo zijn codeert voor eiwitten die tot welke actie leiden?Hormonen?Logisch uit jouw verhaal zou dan zijn dat lesbienne meer testosteron zou aanmaken, maar helaas is dit niet het geval....

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 16:09
In eerste instantie geplaatst door kethiba

Ik reageer: Het menselijke wezen in zijn gehele doen en laten is niet enkel het fenotype

Zo wordt het biologisch wel simpel gesteld, dus je moet dit weerleggen met iets dat anders is, wil je deze claim uberhaupt kunnen maken.

 

en persoonlijk geloof ik niet dat het fenotype slechts bestaat uit genenexpressie en milieufactoren.

Wat ik of jij persoonlijk van iets vinden doet er niet toe. Voor de rest geldt het bovenstaande. Zonder een premisse of een argument kun je niet iets bewijzen.

 Bijvoorbeeld de menselijke mening en smaak, is deze gebaseerd op genen?Want als mensen van hetzelfde milieu komen zouden dit volgens jou zo zijn.

Volgens mijn voorbeeld zou dit in ieder geval niet zo zijn wanneer het genotype verandert en juist dat zou kunnen veranderen, want die is niet als een gegeven gedefinieerd.

 

En aangezien het menselijk genoom grotedeels ontrafelt is zou jij mij precies aan kunnen wijzen welk gen bij welke eigenschap tot expressie komtI, dus ook het homo zijn!

Dat is onzin. Ik heb zonder kennis van het homo-gen proberen aan te tonen dat er een genetische component van homoseksualiteit moet zijn. Een soort van a priori met iets omgaan.

k geloof in het hebben van een ziel en dat nadenken en keuzes maken niet een automatische reactie is die wetenschappelijk van te voren al vast staat.

We hebben het hier over wetenschap en we proberen dus door middel van logisch redeneren, beargumenteren en bewijzen tot iets te komen. Een geloof doet niets af aan mijn argumentatiestructuur.

 Volgens jou beredenering zouden er dan geen eeneige tweelingen bestaat waarvan er een homo is?

Dat is enkel een claim die je hard moet maken. Milieufactoren tussen twee eeneiige kunnen wel degelijk verschillen. Om het alvast maar te weerleggen.

En volgens jou is homo zijn dus een afwijking en dus een ziekte?

Een afwijking is niet per definitie een ziekte. Een ziekte is wel een afwijking. Dat noemen we het koe-dier probleem.

En dat van miliefactoren begrijp ik niet helemaal, geef eens een voorbeeld van een milieufactor die tot homosexualiteit zou leiden?

Op dit punt komt tot uiting dat je niet mijn stuk hebt geschreven. Ik heb van begin af aan proberen aan te tonen via fenotype=genotype + milieu er een genetische component van homoseksualiteit MOET bestaan. Immers, er werd gesteld dat homoseksualiteit niet genetisch van aard kan zijn en DUS moet het uit milieufactoren voor jullie bestaan. Een milieufactor aantonen is niet nodig, omdat dit een gedachte-experiment is.

Waarneembare eigenschappen daarentegen zijn wel genetische bepaald(kleur ogen etc.)maar karakter eigenschappen of gevoelens naar mijn menig dus niet.( en het tegendeel is niet bewezen)Maar hoe zie je dit dan voor je?Gen voor homo zijn codeert voor eiwitten die tot welke actie leiden?Hormonen?Logisch uit jouw verhaal zou dan zijn dat lesbienne meer testosteron zou aanmaken, maar helaas is dit niet het geval....

Enkel naar jouw mening. Je moet proberen op logische gronden mijn argumentatiestructuur doorzeven. Nee, ik stel niet dat het gen voor homo zijn codeert voor enkele eiwitten, want dat weet ik niet, maar dat is ook voor dit gedachte-experiment niet nodig.

Hoezo zou overigens een lesbienne meer testosteron moeten aanmaken, omdat ze een mannelijk gevoel moet hebben? Ik heb overigens ook nergens gesteld dat testosteron zorgt voor verliefdheidsgevoelens, maar dat is off-topic.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 17:16

In eerste instantie geplaatst door kethiba

Ik reageer: Het menselijke wezen in zijn gehele doen en laten is niet enkel het fenotype en persoonlijk geloof ik niet dat het fenotype slechts bestaat uit genenexpressie en milieufactoren.
Uit wat dan nog meer?
 
Bijvoorbeeld de menselijke mening en smaak, is deze gebaseerd op genen?
Op genen en milieu.

Want als mensen van hetzelfde milieu komen zouden dit volgens jou zo zijn.
Milieu is hier dus wat ruimer, nl alles waar je in je hele leven mee in aanraking bent gekomen, etc.

 En aangezien het menselijk genoom grotedeels ontrafelt is zou jij mij precies aan kunnen wijzen welk gen bij welke eigenschap tot expressie komtI, dus ook het homo zijn!
Nee, het is enkel statistisch aangetoond, het precieze gen is niet gekend.  Sowieso hoeft het geen specifiek gen te zijn, het kan een samenspel zijn van heel veel genen...  Grotendeels ontrafeld wilt ook niet zeggen volledig ontrafeld, het wil zeggen grotendeels.  Verder is de nucleotiden-rangschikking kennen ook nog wat anders dan aantonen wat precies een gen is, en waarvoor het dient.  Voor heel veel genetische ziekten is het gen niet gekend, of de genen...

k geloof in het hebben van een ziel en dat nadenken en keuzes maken niet een automatische reactie is die wetenschappelijk van te voren al vast staat.
Het staat ook niet vast, zie milieu...  Eigenlijk best gek, zegt de islam niet net dat alles al vaststaat

Volgens jou beredenering zouden er dan geen eeneige tweelingen bestaat waarvan er een homo is?En volgens jou is homo zijn dus een afwijking en dus een ziekte?
Als iemand blauwe ogen heeft, noem je dat dan ook een afwijking, omdat de meerderheid van de mensen er bruine heeft?  Een ziekte is geen willekeurig religieus afgelijnde entiteit.

En dat van miliefactoren begrijp ik niet helemaal, geef eens een voorbeeld van een milieufactor die tot homosexualiteit zou leiden?Waarneembare eigenschappen daarentegen zijn wel genetische bepaald(kleur ogen etc.)maar karakter eigenschappen of gevoelens naar mijn menig dus niet.( en het tegendeel is niet bewezen)
Een factor die oa daartoe zou kunnen leiden: hmmz, een slechte ervaring met een vrouw of zo?  Karakter is wel gedeeltelijk genetisch bepaald!  Ik wist niet dat nog iemand daaraan twijfelt

Maar hoe zie je dit dan voor je?Gen voor homo zijn codeert voor eiwitten die tot welke actie leiden?Hormonen?Logisch uit jouw verhaal zou dan zijn dat lesbienne meer testosteron zou aanmaken, maar helaas is dit niet het geval....
Waarom zou een lesbienne dan meer testosteron aanmaken?  En over dat eiwit, een messenger die leidt tot overontwikkeling van het limbisch systeem?  (Of verbeter me, ik weet niet meer precies welke hersenstructuur bij homo's meer op een vrouwelijke lijkt, dan een mannelijke)...

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 november 2004 om 17:20
In eerste instantie geplaatst door kethiba

Het staat niet vast, maar het is het meest aannemelijke.

[/QUOTE]

Op basis waarvan is het nou aannemelijk dat homo zijn genetisch gereguleerd word???Sorry, maar dit argument is een van de domste die ik vandaag gehoord heb.....

[/QUOTE] Ook veel ziektes of zo zijn met behoorlijke zekerheid genetisch bepaald, zonder dat het betreffende gen al gevonden is (diabetes type I, Parkinson, Inflammatory bowel disorders, blablabla...)  Maar gelukkig bestaat er zoiets als statistiek en stamboomonderzoek enz.

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
kethiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kethiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:09

beste kimmie,

Je begrijpt me verkeerd.Tuurlijk zijn er ziektes waarvan we de genlocatie van het defect (nog) niet kennen, maar het wel zeeer aanemelijk is dat het genetisch is. Daar hebben we dan ook aantoonbare waarnemeningen voor. Bijvoorbeeld diabetes mellitus I, hierbij is er sprake van een defect in insuline regulatie vanaf de geboorte en hierdoor kan glucose de cel niet in. Dit zijn allemaal condities die j kunt meten en aanneembare conclusies uit kunt trekken. Maar is dit bij homo zijn ook het geval....??En volgens mij is er dmv stamboomonderzoek ook noooit aangetoond dat homo zijn genetisch overerfbaar is. Als homo zijn gentisch was dan konden we dat wel enigzins aantonen door meetbare verschillen tussen homopersoon en heteropersoon.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:11
In eerste instantie geplaatst door kethiba

 Maar is dit bij homo zijn ook het geval....??En volgens mij is er dmv stamboomonderzoek ook noooit aangetoond dat homo zijn genetisch overerfbaar is. Als homo zijn gentisch was dan konden we dat wel enigzins aantonen door meetbare verschillen tussen homopersoon en heteropersoon.

Wie heeft gezegd dat het overerfbaar moet zijn?

Zou je overigens nog op mijn punten in willen gaan.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:18
In eerste instantie geplaatst door kethiba

beste kimmie,

Je begrijpt me verkeerd.Tuurlijk zijn er ziektes waarvan we de genlocatie van het defect (nog) niet kennen, maar het wel zeeer aanemelijk is dat het genetisch is. Daar hebben we dan ook aantoonbare waarnemeningen voor. Bijvoorbeeld diabetes mellitus I, hierbij is er sprake van een defect in insuline regulatie vanaf de geboorte en hierdoor kan glucose de cel niet in.

Bij Diabetes II is er verstoring van de endocytose van glucose in de cel. Dit komt door een verkeerde insuline-receptor die daardoor geen signaal naar andere eiwitten kan geven die op hun beurt glucose naar binnen laten. Aangezien receptoren eiwitten zijn en eiwitten gemaakt worden met als basis het DNA, moet het dus wel genetisch zijn. Niet intacte eiwitten worden namelijk door de cel afgebroken tenzij hier een probleem is.  

Terug naar boven
kethiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kethiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:30

[/QUOTE]

Wie heeft gezegd dat het overerfbaar moet zijn?

[/QUOTE]

Principe van stamboomonderzoek?

Terug naar boven
kethiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kethiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:34
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

In eerste instantie geplaatst door kethiba

beste kimmie,

Je begrijpt me verkeerd.Tuurlijk zijn er ziektes waarvan we de genlocatie van het defect (nog) niet kennen, maar het wel zeeer aanemelijk is dat het genetisch is. Daar hebben we dan ook aantoonbare waarnemeningen voor. Bijvoorbeeld diabetes mellitus I, hierbij is er sprake van een defect in insuline regulatie vanaf de geboorte en hierdoor kan glucose de cel niet in.

Bij Diabetes II is er verstoring van de endocytose van glucose in de cel. Dit komt door een verkeerde insuline-receptor die daardoor geen signaal naar andere eiwitten kan geven die op hun beurt glucose naar binnen laten. Aangezien receptoren eiwitten zijn en eiwitten gemaakt worden met als basis het DNA, moet het dus wel genetisch zijn. Niet intacte eiwitten worden namelijk door de cel afgebroken tenzij hier een probleem is.  

??Ik had het over type 1, type 2 is heeel ander verhaal en zeker niet per definitie genetische!!!!!

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:39
In eerste instantie geplaatst door kethiba

Wie heeft gezegd dat het overerfbaar moet zijn?

[/QUOTE]

Principe van stamboomonderzoek?[/quote]

Ja vertel mij wat. We komen weer eens bij het koe-dier-probleem. Overerfbaar is genetisch, maar genetisch betekent niet per definitie overerfbaar. Ik vraag mij af of je meer van genetica weet dan hetgeen je op het voortgezet onderwijs geleerd krijgt.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:42
In eerste instantie geplaatst door kethiba

Ik had het over type 1, type 2 is heeel ander verhaal en zeker niet per definitie genetische!!!!!

Je had het over glucose dat de cel niet in kon. Dat is overduidelijk Diabetes mellitus type II, aangezien bij type I de insuline verkeerd is en niet de receptor. 

Terug naar boven
kethiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kethiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:48
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

In eerste instantie geplaatst door kethiba

Wie heeft gezegd dat het overerfbaar moet zijn?

Principe van stamboomonderzoek?[/quote]

Ja vertel mij wat. We komen weer eens bij het koe-dier-probleem. Overerfbaar is genetisch, maar genetisch betekent niet per definitie overerfbaar. Ik vraag mij af of je meer van genetica weet dan hetgeen je op het voortgezet onderwijs geleerd krijgt.

[/QUOTE]

Ik ben arts, met een biomedische achtergrond,jouw vraag zal ik dan ook maar als retorisch aannemen..Maar mijn vraag was zeker niet retorische, dus antwoord graag....

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:50

Heb je gehoord van de meiose en de problemen in genetisch opzicht die daarbij kunnen ontstaan? Mocht je dit weten dan betekent dit dat stamboomonderzoek niets uithaalt.

Verder zou ik nog graag argumenten tegen mijn gedachte-experiment willen hebben. Jouw probeersels om mijn argumentatiestructuur te ontkrachten hebben het niet gehaald, want ze raakten de essentie niet eens.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 15:34
In eerste instantie geplaatst door kethiba

In eerste instantie geplaatst door IHAEM

In eerste instantie geplaatst door kethiba

beste kimmie,

Je begrijpt me verkeerd.Tuurlijk zijn er ziektes waarvan we de genlocatie van het defect (nog) niet kennen, maar het wel zeeer aanemelijk is dat het genetisch is. Daar hebben we dan ook aantoonbare waarnemeningen voor. Bijvoorbeeld diabetes mellitus I, hierbij is er sprake van een defect in insuline regulatie vanaf de geboorte en hierdoor kan glucose de cel niet in.

Bij Diabetes II is er verstoring van de endocytose van glucose in de cel. Dit komt door een verkeerde insuline-receptor die daardoor geen signaal naar andere eiwitten kan geven die op hun beurt glucose naar binnen laten. Aangezien receptoren eiwitten zijn en eiwitten gemaakt worden met als basis het DNA, moet het dus wel genetisch zijn. Niet intacte eiwitten worden namelijk door de cel afgebroken tenzij hier een probleem is.  

??Ik had het over type 1, type 2 is heeel ander verhaal en zeker niet per definitie genetische!!!!!

Dat is zelfs heel erg genetisch, maar de reden dat IHAEM type II aanhaalde, was dat je de definitie van type II gebruikt.  Bij type I is er een immunologische 'aanval' op de beta-cellen van de pancreas, dus valt de insulinesecretie naar beneden.  Niks te maken met de regulatie dus... Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
kethiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kethiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 15:37
Sorry hoor, maar dat was juist mijn punt dat stamboomonderzoek geen bewijs kon leveren.Zie reactie kimmie.Ik wil best reageren op je gedachteexperiment, maar ik denk alleen niet dat we er ver meekomen, aangezien jij een andere visie hebt op wetenschap.Ik hou in mijn conclusie sterk rekening met de beperkingen van wetenschap en hanteer dus altijd een grijze zone van Allah woeallam. Ik zal pas zeggen dat homo zijn aan de regel f=g+m als ik daar sterke aanwijzingen voor zou hebben. Maar dus niet via jouw argumentenstructuur van het zit niet in het milieu DAN moet het wel genetishc zijn. En vervolgens kun j op geen enkele manier een bewijz leveren dat dit daadwerkelijk zo is. Je kunt niet zo maar iets claimen en vervolgens zeggen dat het gewoon zo is. Tuurlijk zal er wel een kern van waarheid kunnen zitten in de claim, maar jouw onderbouwing vind ik gewoon te indirect. Dan kun je stellen; ja, dat is gewoon een wetenschappelijke regel punt uit. Maar zo beredeneer ik gewoon niet. De toetsing sluit jij geheel onbelangrijk, ik vind juist dat dat gedeelte de kern is van wetenschap. Beredeneren doe we wel bij filosofie.Je moet je goed realiseren dat die wetenschappelijke regels gebaseerd is op door de mens bedachte wetten en dus zeker nooit absoluut kan zijn en altijd aan toetsing onderheven moeten zijn. Maar zoals ik al zei, jij benadert de situatie anders, maar dat maakt jouw benadering nog niet absoluut en onomstootbaar. groet
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 15:38

Kethiba, je zei: Ik ben arts, met een biomedische achtergrond,jouw vraag zal ik dan ook maar als retorisch aannemen..Maar mijn vraag was zeker niet retorische, dus antwoord graag....

Tja, en dan heb je pech dat je het tegen een biomedicus en 5dejaars arts-student hebt... Kijk je genetica en endocrino nog s na, zou k zeggen, want wat je hier vertelt, klopt voor geen hout.  Sorry dat ik het zo moet zeggen, maar zie geen andere manier.  Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 15:42
In eerste instantie geplaatst door kethiba

Principe van stamboomonderzoek?

Een uitzondering waarschijnlijk,  maar in onze familie zijn er 3 generaties na mekaar met holebi's.  Je zou trouwens als arts moeten weten dat iets genetisch direct of indirect kan zijn, dus wel of niet voorkomend in elke generatie.  Dat leren wij nl in stamboomonderzoek.. Gr Kim

 

[/QUOTE]
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 15:45
In eerste instantie geplaatst door kethiba

Sorry hoor, maar dat was juist mijn punt dat stamboomonderzoek geen bewijs kon leveren.Zie reactie kimmie.Ik wil best reageren op je gedachteexperiment, maar ik denk alleen niet dat we er ver meekomen, aangezien jij een andere visie hebt op wetenschap.Ik hou in mijn conclusie sterk rekening met de beperkingen van wetenschap en hanteer dus altijd een grijze zone van Allah woeallam. Ik zal pas zeggen dat homo zijn aan de regel f=g+m als ik daar sterke aanwijzingen voor zou hebben. Maar dus niet via jouw argumentenstructuur van het zit niet in het milieu DAN moet het wel genetishc zijn. En vervolgens kun j op geen enkele manier een bewijz leveren dat dit daadwerkelijk zo is. Je kunt niet zo maar iets claimen en vervolgens zeggen dat het gewoon zo is. Tuurlijk zal er wel een kern van waarheid kunnen zitten in de claim, maar jouw onderbouwing vind ik gewoon te indirect. Dan kun je stellen; ja, dat is gewoon een wetenschappelijke regel punt uit. Maar zo beredeneer ik gewoon niet. De toetsing sluit jij geheel onbelangrijk, ik vind juist dat dat gedeelte de kern is van wetenschap. Beredeneren doe we wel bij filosofie.Je moet je goed realiseren dat die wetenschappelijke regels gebaseerd is op door de mens bedachte wetten en dus zeker nooit absoluut kan zijn en altijd aan toetsing onderheven moeten zijn. Maar zoals ik al zei, jij benadert de situatie anders, maar dat maakt jouw benadering nog niet absoluut en onomstootbaar. groet

Je kan pubmed eens proberen...

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.098 seconden.