Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenOntstaan van aarde enz

 Post Reply Post Reply
Schrijver
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ontstaan van aarde enz
    Geplaatst op: 11 juni 2004 om 12:21

Uit mijn katholieke voorgeschiedenis heb ik oa onthouden dat de Aarde in 6 dagen zou zijn geschapen, hoewel daar ook werd bijverteld dat je dit moest interpreteren, niet letterlijk nemen en zo.  Maar ik vroeg me dus af hoe het scheppingsverhaal in de Koran gaat.  Is dat ook overgenomen uit de Bijbel of is er geen scheppingsverhaal of is het compleet anders?  Hoe denken jullie er zelf over?  Deze vraag zou ik trouwens ook graag naar de christenen (of andere geloven) richten, maar dan eerder als geloven jullie in de schepping-in-6-dagen en waarom wel/niet? ...

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
kaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2004 om 03:34
Ja, ik, als Christen, geloof in de schepping in 6 dagen. Gewoon om dat het in de Bijbel staat. Ik zou niet weten waarom je dit niet letterlijk zou kunnen nemen.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2004 om 14:40

Ik denk dat de 6daagse schepping een kwestie van geloof is, wetenschappelijk gezien wordt het alweer wat moeilijker geloven 

Is er eigenlijk iemand die wat de Islaam weet, die m'n vraag kan beantwoorden, ben er wel nieuwsgierig naar...

Thanx!

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2004 om 19:03

In eerste instantie geplaatst door kaas

Ja, ik, als Christen, geloof in de schepping in 6 dagen. Gewoon om dat het in de Bijbel staat. Ik zou niet weten waarom je dit niet letterlijk zou kunnen nemen.

Waarom als christen? Er zijn genoeg christenen die geen jonge-aarde-creationist zijn, maar oude-aarde-creationist. Dat laatste is al wat beter in kaart te brengen wanneer je naar de stand van de wetenschap kijkt.

Het onstaan van de aarde heeft overigens niets met het wel of niet bestaan van een God/godheid te maken.

Terug naar boven
kaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2004 om 03:41
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

In eerste instantie geplaatst door kaas

Ja, ik, als Christen, geloof in de schepping in 6 dagen. Gewoon om dat het in de Bijbel staat. Ik zou niet weten waarom je dit niet letterlijk zou kunnen nemen.

Waarom als christen? Er zijn genoeg christenen die geen jonge-aarde-creationist zijn, maar oude-aarde-creationist. Dat laatste is al wat beter in kaart te brengen wanneer je naar de stand van de wetenschap kijkt.

Het onstaan van de aarde heeft overigens niets met het wel of niet bestaan van een God/godheid te maken.

Ik bedoel alleen even aan te geven dat ik een Christen ben, want Kimmie vroeg z'n vraag aan Moslims, maar ook aan Christenen en anders gelovigen. Was wellicht overbodig, omdat ik het daarna over de bijbel had.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2004 om 05:15

In eerste instantie geplaatst door kaas

Ik bedoel alleen even aan te geven dat ik een Christen ben, want Kimmie vroeg z'n vraag aan Moslims, maar ook aan Christenen en anders gelovigen. Was wellicht overbodig, omdat ik het daarna over de bijbel had.

Allereerst, volgens mij is Kimmie een zij.

Wanneer je de Bijbel erbij hebt gehaald dan is het voldoende om aan te geven dat je een christen bent, maar je moet niet zeggen dat het logisch is om zo als christen te denken. Het is zelfs volstrekt onlogisch wanneer we kijken naar de wetenschap dat zoiets in 6 dagen is gevormd.

Terug naar boven
kaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2004 om 05:28

Sorry Kimmie.

@IHAEM: Dat is ook wat ik bedoelde, meer niet, kheb me misschien ene beetje onhandig uitgedrukt.

Dat iets onlogisch is wil niet zeggen dat het niet waar kan zijn. Het lijkt me eigenlijk ook niet zo belangrijk of het nou wel of niet letterlijk 6 dagen waren. Ik wil niet zeggen dat het er letterlijk 6 zijn, ook niet dat het er niet letterlijk 6 zijn. Als het belangrijk voor ons zou zijn, had het er wel gestaan. Ik denk dus niet dat je er harde uitspraken over k�nt doen. (hoewel ik dat zelf misschien net wel deed.)

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2004 om 09:47

Je deed inderdaad een uitspraak die vrij zeker overkwam en daar mag ik je op aanvallen in een discussie en dat laat ik zeker niet.

Zes letterlijke dagen zouden niet kunnen. Dat is wat ik eerder al heb gezegd. Mochten het niet letterlijk zes dagen zijn, dan hult de Bijbel zich in mystiek en dat komt op mij over als een niet-Almachtige God, immers een Almachtige God heeft geen mystiek nodig, want alles is duidelijk. Dit is in principe weer een andere discussie.

Terug naar boven
kaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2004 om 10:18

Tuurlijk, daar val ik je ook niet op aan.

Waarom zouden 6 letterlijke dagen niet kunnen? het enige dat je daarover gezegt hebt, is dat het wetenschappelijk gezien volstrekt onlogisch is.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 05:01

Allah zegt:


Koran 56:75 En Ik roep het verschieten der sterren tot getuige


Koran 56:76 En inderdaad is dat een geweldig grote eed, Als jullie dat maar wisten.


Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 05:32

Koran 70:4 De engelen en de geest gaan tot Hem op, in een Dag waarvan de maat vijftig duizend jaren is. (vergis je niet hier staat niet ''van Jullie berekening'') 

Koran 22:47 Voorwaar bij uw Heer is ��n dag gelijk duizend jaren van uw berekening. (dit is onze berekening, dus 1000 jaren bij ons is gelijk aan 1 dag bij allah) 

50.000x365,2422 = 18.262.110  Allah's Dagen.

1 dag bij Allah was 1000 Jaren bij ons:

18.262.110x1000 = 18.262.211.000

wetenschappers  zijn het erover eens dat het heelal ongeveer 18.300.000.000 jaar oud is. Deze feit stond bewerkt in een 1400 jaar oude boek, terwijl er nu in een rapport van Jean-Claude Batelere, staat dat het heelal ongeveer zo oud is.

Koran 35.41 Voorzeker, Allah houdt de hemelen en de aarde in stand opdat zij niet vergaan. En indien zij uit elkaar zouden vallen, zou niemand buiten Hem ze bij elkander kunnen houden. Voorwaar, Hij is Verdraagzaam, Vergevensgezind.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 06:24

Rare berekening, je gebruikt 2 keer de tijdfactor 'Allah's tijd' en maakt dus 2 keer dezelfde vermenigvuldiging, hoewel met verschillende getallen (want er wordt voor diezelfde dag blijkbaar 2 tijdsmaten gebruikt in de Koran).

Maar ik kan hier dus uit afleiden dat de schepping volgens de Koran in 50000 jaar of 1000 jaar is gebeurd?

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 06:32

Salaam akhi Battle_for_peace,

Dit verhaal is echt niet serieus te nemen, akhi. In de Koran staat ook dat de creatie zes "dagen" heeft geduurd, dus eigenlijk zou je dat getal met zes moeten vermenigvuldigen - als je al mee zou willen gaan in deze geforceerde interpretatie. Wallahu a3lem.

En wie is Jean-Claude Batelere? Hij lijkt niet te bestaan op internet. Mijn nasiha aan jou en mezelf is om eens wat kritischer te zijn bij het lezen van teksten op internet - ook (of: juist) als die als zijnde "islamitisch" worden gepresenteerd.

Los hiervan, heb ik nog nooit gehoord van een consensus onder wetenschappers over 18,3 miljard jaar, wel over 4,5 miljard.

Wa salaam

"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 06:38
4,5 miljard jaar is de leeftijd van de Aarde
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 06:49

Salaam,

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

4,5 miljard jaar is de leeftijd van de Aarde

4,5 Miljard heeft inderdaad betrekking op de aarde. Battle heeft het over het heelal, niet over de aarde. Mijn leesfout. De rest blijft staan. In de Koran wordt er bij mijn weten geen onderscheid wordt gemaakt tussen creatie van aarde en heelal.

Bovendien is ook voor het heelal over 18,3 milj. geen consensus, meen ik.

Wa salaam

"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 10:51
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Koran 70:4 De engelen en de geest gaan tot Hem op, in een Dag waarvan de maat vijftig duizend jaren is. (vergis je niet hier staat niet ''van Jullie berekening'') 

Koran 22:47 Voorwaar bij uw Heer is ��n dag gelijk duizend jaren van uw berekening. (dit is onze berekening, dus 1000 jaren bij ons is gelijk aan 1 dag bij allah) 

50.000x365,2422 = 18.262.110  Allah's Dagen.

1 dag bij Allah was 1000 Jaren bij ons:

18.262.110x1000 = 18.262.211.000

wetenschappers  zijn het erover eens dat het heelal ongeveer 18.300.000.000 jaar oud is. Deze feit stond bewerkt in een 1400 jaar oude boek, terwijl er nu in een rapport van Jean-Claude Batelere, staat dat het heelal ongeveer zo oud is.

Koran 35.41 Voorzeker, Allah houdt de hemelen en de aarde in stand opdat zij niet vergaan. En indien zij uit elkaar zouden vallen, zou niemand buiten Hem ze bij elkander kunnen houden. Voorwaar, Hij is Verdraagzaam, Vergevensgezind.

Batleforpeace,

Er klopt iets helemaal niet. Je gaat de 50000 jaar vermenigvuldigen met aardse dagen en noemt dit Allah zijn dagen. Echter, in het stukje staat dat 50000 jaar 1 dag voor Allah is. Nergens staat dat jouw berekening klopt.

Verder is het heelal volgens berekeningen helemaal niet zo oud, maar dat terzijde. Ik zou graag willen weten hoe je hier aan komt.

Zoals jij het stelt is de Koran overigens geen boek van alle tijden, want kijk eens naar de toekomst. Over een miljard jaar kun je helemaal niets meer met dit boek en het door jou aangehaalde bewijs, want immers, de aarde is dan veel ouder. Ik denk dat je dit maar moet terugnemen, want je verliest hierdoor een beetje geloofwaardigheid.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 10:54

http://cosmology.berkeley.edu/Education/bbage.html

''we conclude that the Universe is about 18 billion years old''

http://www.dithered.com/attic/crackpot/velan.html

''The universe was created 18 billion years ago''

http://www.scienceagogo.com/news/19990425222308data_trunc_sy s.shtml

''This would give an age of the universe of 14 to 18 billion years''

http://lyra.colorado.edu/sbo/visitors/universe.html

''Basically, search for a Universe that has existed for roughly 13-18 billion years''

http://www.ldolphin.org/univ-age.html

''Evolutionary astronomers confidently argue the universe is 12-20 billion years old''

zoals ik daarboven zei dat ze allemal erover eens waren, is niet zo ze verschillen maar een paar biljoen jaren.... maar ze zeggen wel het is tussen het is tussen 13 en 18 biljoen jaren, dus dat is ook goed.

http://fakir60.tripod.com/universe.htm

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 10:59
Dat maakt jouw berekening nog niet juister.  Of het argument dat over een miljard jaar de Koran dan niet meer klopt...
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 11:00

Batle for peace,

Je zegt al dat het biljoenen jaren zijn. Dat geeft mij al te denken wat betreft je vertaalkennis van het Engels. Heb je de conclusies wel goed?

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 11:10

www.astro.uva.nl

Een betrouwbare site van het sterrenkundig instituut Anton Pannekoek uit Amsterdam. Ik citeer hen even.

Door de uitdijing van het heelal te bestuderen kunnen we een schatting maken van de leeftijd van het heelal (of wel hoe lang geleden de Big Bang plaats vond). De eerste die dat heeft gedaan was de ontdekker van de uitdijing van het heelal: Edwin Hubble. Door snelheden en posities van veel sterrenstelsels te bepalen kwam hij op een leeftijd van ongeveer 10 miljard jaar. Recenter onderzoek wijst uit dat de leeftijd van het heelal ergens tussen de 10 en de 20 miljard jaar moet liggen.

Er is nog lang geen consensus en DUS is het helemaal geen wonder wat in de Koran staat. Verder klopt de berekening ook van geen kant, dus een wonder mochten we het op voorhand al niet noemen.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 13:44
Jongen ga niet huilen, want ik heb dat niet zelf bedacht hier is de betrouwbare Site: http://fakir60.tripod.com
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2004 om 13:53

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Jongen ga niet huilen, want ik heb dat niet zelf bedacht hier is de betrouwbare Site: http://fakir60.tripod.com

Het is helemaal geen betrouwbare site.

Ga nou eens in op de dingen die de site weerleggen in plaats van het steeds maar noemen van links.

 

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 16:50

die site zegt:

het woord Man komt 24 keer voor in de koran en het woord Vrouw ook 24, dat is een feit. en het Leven 145 en ook de Dood 145. dit zijn feiten die je na kan checken. De wereld 115 keer en Het Hiernamaals 115 keer. De Engelen 88 keer en De Duivelen 88 keer. dat zijn onbetwistbare feieten.

Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2004 om 16:52
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

die site zegt:

het woord Man komt 24 keer voor in de koran en het woord Vrouw ook 24, dat is een feit. en het Leven 145 en ook de Dood 145. dit zijn feiten die je na kan checken. De wereld 115 keer en Het Hiernamaals 115 keer. De Engelen 88 keer en De Duivelen 88 keer. dat zijn onbetwistbare feieten.

Op wie reageer je nu? Het doel van deze post ontgaat mij volledig.

Kimmie en ik hebben al gezegd dat de berekening fout is. Een broeder van jou (AbuHenk) heeft ook al gezegd dat je dit niet voor waar moet aannemen. Ga DAAR eens op in.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2004 om 04:09
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

die site zegt:

het woord Man komt 24 keer voor in de koran en het woord Vrouw ook 24, dat is een feit. en het Leven 145 en ook de Dood 145. dit zijn feiten die je na kan checken. De wereld 115 keer en Het Hiernamaals 115 keer. De Engelen 88 keer en De Duivelen 88 keer. dat zijn onbetwistbare feieten.

En het nut hiervan?  Ga alvast niet antwoorden dat dat een bewijs voor goddelijkheid en perfectie is, want ik (en iedereen hier op het forum) ben best in staat ook een boek te schrijven met net hetzelfde aantal van die woorden. 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2004 om 05:31
Kimmie ten eerste je komt hier je verhaaltjes doen (mij best maar hou het netjes) en zeulke teksten schijven Fighting for peace is like f***ing for virginity maar je vergeet dat je je op een Islamitische site bent en niet op een Christelijke of een Joodse site. ten tweede Je wilt zeggen dat je in zo'n grote boek van duizenden woorden twee woorden hetzelfde aantal keren erin voor kan laten komen? deze feit is net ontdekt daarvoor wist niemand erover. Wat op die site staat is iets waar je hen op aan moet spreken stuur ze een berichtje ofzo. ik heb het alleen hier neergezet. ik heb dat niet zelf bedacht en of je het gelooft of niet dat is een andere verhaal.
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2004 om 05:38

Ok, genoeg afgedwaald, terug naar het eigenlijke onderwerp...

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juni 2004 om 09:13

Btf,

over dat fighting for peace is like f***ing for virginity, misschien kan je even een argument geven waarom die niet zou kloppen of onislamitisch zou zijn?  Heb er trouwens al express wat sterretjes in geplaatst, omdat ik wel snap dat dat woord niet zo goed klinkt. 

Bovendien kunnen die woorden me echt niets schelen, en zomaar aannemen dat dat klopt, doe ik niet.  En so what als die woorden er evenveel in voorkomen???  Ik zie het nut er niet van in hoor.

Maar inderdaad, terug naar het onderwerp, of misschien kan je een reactie geven over die eerste posts van je?  (Dat van de leeftijd van het heelal)  Die is er nog steeds niet, denk ik

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.