Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Waarom Jezus God niet is!

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waarom Jezus God niet is!
    Geplaatst op: 07 februari 2005 om 05:09
In eerste instantie geplaatst door Anne

Zou de boodschap daarbij ook verloren gegaan zijn?
De belangrijkste boodschap niet.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2005 om 04:51
Zou de boodschap daarbij ook verloren gegaan zijn?
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2005 om 04:34
In eerste instantie geplaatst door Anne

"Goh.....Hij lijkt sprekend op zijn...."

Maar volgens de bijbel lijkt hij niet alleen op de Vader, hij is ook echt God...
De origineele bijbelgeschriften zijn er niet meer.

Onderzoek

Het ontstaan en de tekst van de Bijbel zijn voorwerp van onderzoek. De schriftkritiek onderzoekt de herkomst van de bijbel als historisch geschrift en de bronnen die daarbij zijn gebruikt. De tekstkritiek onderzoekt de tekst van de Bijbel. De oorspronkelijke handschriften van de Bijbel zijn verloren gegaan. Er is dus geen oorspronkelijke brief van Paulus beschikbaar. Wel zijn er allerlei handschriften uit later tijden. De tekstkritiek onderzoekt al deze handschriften en tracht de meest waarschijnlijke oorspronkelijke tekst op het spoor te komen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veda%27s <<<<< Lees dit stuk ook eens Anne.

Vreemd genoeg verwijzen steeds ouder wordende geschriften naar het gebied,waar men die vreemde 3Dstenenlandkaart gevonden heeft.Het lijkt er op dat kennis en levensleer wat overgedragen is door de tijd steeds dichter (Naarmate men in de tijd terug gaat.) verwijst naar het gebied waar die stenenkaart gevonden is.

In Irak ligt de oorsprong,maar toch verwijzen enkele zeer oude sporen meer naar het Noord Oosten.  

 

 

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2005 om 01:13
"Goh.....Hij lijkt sprekend op zijn...."

Maar volgens de bijbel lijkt hij niet alleen op de Vader, hij is ook echt God...
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 februari 2005 om 06:23

Dat men Jezus gezien heeft komt doordat Hij ook mens was. Hij was vleesgeworden God. Het was ook inderdaad niet zijn echte gedaante. Daardoor kon Hij zich aan ons openbaren. Dit stukje is voor mij heel nuttig geweest: �Jezus antwoordde: Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Alleen door Mij heeft men toegang tot de Vader. Als jullie Mij hebben leren kennen, zul je ook mijn Vader leren kennen. Sterker, nu al kennen jullie Hem en heb je Hem gezien.� Hierop zei Filippus: �Laat ons de Vader zien, Heer, dan zijn we tevreden!� En Jezus weer: �Ik ben al zo lang bij jullie, Filippus, en je hebt Me nog niet leren kennen? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Hoe kun je dan nog zeggen: �Laat ons de Vader zien�? Geloof je niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij? De woorden die Ik tot jullie spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf: het zijn daden van de Vader, die in Mij blijft. Geloof Me toch: Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij; of geloof het anders op grond van de daden. (Johannes 14:1-11)

De Vader......De Zoon......De Heilige Geest

Ik ben een 3 eenheid in 1 .... Amen

Wat zeggen wij regelmatig als wij een zoon zien.

"Goh.....Hij lijkt sprekend op zijn...."

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2004 om 08:12
Nee Anne,
een Rabbie was een leraar Israels. Zij waren diegene die mochten preken en voorgaan in de synagoge. En Rabbies waren getrouwd. Dat was een vereiste.


Waarom zegt Jezus dat je God rabbi mag noemen dan? Is Hij soms ook getrouwd?

Het Chreistos ritueel van de Isis mysterien liep paralel met de opwekking van osiris, de bevruchting van Isis tijdens de doodstrijd.en de tot leven wekking van Osiris.
Maria van Bethanie heeft later nog lang in zuid Frankrijk gewoont als de pristeres van Isis die ze was. (Dat was ik nog vergeten te zeggen)


Haha, nu is het christendom opeens weer afgeleid van Egyptische afgoderij. Dat hadden de Joden allang verworpen hoor. Net was het christendom nog afgeleid van de Mitras. Alle rituelen die op elkaar lijken worden opeens uit de kast gehaald om maar aan te tonen dat de schrijvers van de bijbel hun idee�n ergens anders vandaan hebben. Wacht! Volgens mij hebben ze het gewoon van Tolkien! Gandalf was net als Jezus! Of nee, de Matrix! Ook duidelijke paralellen. De duivel maakt er een sport van de waarheid na te bootsen op een klein verschil na.

Ik kan me voorstellen dat boeken die beweren dat die Maria een priesteres van Isis was, apocrief zijn.

Denk daar nog maar eens overna wanneer een Madonna beeld ziet met het kindje Jezus.

Dan denk ik eerder: alweer zo'n streek van de satan om de aandacht van Jezus af te leiden naar zijn moeder. Hij lijkt een hulpeloos kindje, en zij lijkt een gekroonde koningin die alle macht heeft. Het wordt voor mij door al die misleidingen alleen maar duidelijker dat satan alles probeert om de waarheid te verdraaien.

Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.� (Mattheus 11 : 28-30)

Klinkt me niet als een door mensen bedachte uitspraak. Wie mag zoiets zeggen behalve God zelf?

Leg het lijdens en stervens verhaal maar eens langs het verhaal van isis en Osiris. Zeker er zijn enige verschillen maar meer nog zijn er de overeenkomsten. Soms zijn er zelfs hele zinnen overgenomen. Verder zijn de meeste evangelies die de relatie tot Egypte duidelijker aantonen alle ouder dan de evangelien die de kerk tegenwoordig aanhoudt.

Zeiden die soms ook: "Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen."? Alweer zo'n goddelijke uitspraak.
Als je zoiets zegt, wil ik het ook graag zelf kunnen lezen. Geef me eerst teksten, ik geloof niet zomaar iets. ;)
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2004 om 02:12
Nee Anne,
een Rabbie was een leraar Israels. Zij waren diegene die mochten preken en voorgaan in de synagoge.  En Rabbies waren getrouwd. Dat was een vereiste.
Toen Jezus zei dat Maria hem zalfde voor zijn begrafenis bedoelde hij niet wat anders.Smile
Het Chreistos ritueel van de Isis mysterien liep paralel met de opwekking van osiris, de bevruchting van Isis tijdens de doodstrijd.en de tot leven wekking van Osiris.
Maria van Bethanie heeft later nog lang in zuid Frankrijk gewoont als de pristeres van Isis die ze was. (Dat was ik nog vergeten te zeggen)

Ik weet dat het voor jouw heel moeilijk is om te kunnen denken dat  dat de religie van israel en de ideen van Jezus iets te maken hebben met de mysterien uit het oude Egypte. Maar desondanks  is er maar een heel  weinig onderzoek voor nodig om deze relatie te kunnen zien.
Als eerste voorbeeld kan ik noemen dat de tien geboden letterlijk overgenomen zijn van het Egyptische doden boek.
Het boek Spreuken is een letterlijke overlevering van de Egyptische.
De  besnijdenis was een oorspronkelijk Egyptisch gebruik.
En ja zelfs het geloof in de ene God is het eerst ontstaan in Egypte.
Het idee van het ene zoenoffer tot verzoening van de wereld is een idee dat herleidt is van de oude Isis religie.
Denk daar nog maar eens overna wanneer een Madonna beeld ziet met het kindje Jezus.
Trouwens ook dit beeld behoeft enige aanvulling , want het kindje is in werkelijkheid niet jezus zelf maar zijn kind.



en Wie kent niet die beroemde woorden van Jezus.
Komt alle tot Mij die zwoegen en zwaar beladen zijn en neemt mijn Juk op U .
woorden die Jezus aanhaalden want dit waren de welkoms woorden geschreven op de poort van de Isis tempels.
Leg het lijdens en stervens verhaal maar eens langs het verhaal van isis en Osiris.
Zeker er zijn enige verschillen maar meer nog zijn er de overeenkomsten. Soms zijn er zelfs hele zinnen overgenomen.
Verder zijn de meeste evangelies die de relatie tot Egypte duidelijker aantonen alle ouder dan de evangelien die de kerk tegenwoordig aanhoudt.

En dit brengt ons enigzins terug bij de claim van de Islam dat het christendom het verhaal van Jezus vervormt heeft. Niet helmaal uit de lucht gegrepen lijkt mij zo :-)

groetjes Herne

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2004 om 01:25
Hoi Herne,

Anne dat Jezus getrouwd was staat buiten kijf. Het wordt trouwens ook min of meer bevestigd door de andere evangelien.
En verder is er natuurlijk de getuigenis van de Apostelen zelf. en niet in de laatste plaats die van Maria van Bethanie zelf.


Ik zie het nergens in de bijbel 'min of meer' bevestigd worden.
Het gaat niet om het principe, Hij had best getrouwd mogen zijn, daar is niks mis mee. Het gaat erom dat het door zulke beweringen lijkt of de bijbel niet helemaal eerlijk is. De Da Vinci Code doet precies hetzelfde, of die Jesus Christ Superstar waar men beweert dat Jezus homoseksueel was. Allemaal om Hem in diskrediet te brengen.

Je zult best wel eens gelezen hebben dat men Jezus aansprak met Rabbi.
Ook dat hij in de synagoge predikte.
Een van de voorwaarden Anne om een Rabbi te kunnen zijn was dat je gehuwd was.


Jezus draaide zich om, en toen hij zag dat ze hem volgden, zei hij: �Wat zoeken jullie?� �Rabbi,� zeiden zij tegen hem (dat is in onze taal �meester�), �waar logeert u?� (Johannes 1 : 38)

Jezus zegt: "Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar ��n meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters." (Mattheus 23 : 8)

Zou Jezus met dat laatste bedoelen dat God zelf gehuwd is? Dat slaat nergens op. Met Rabbi bedoelt Hij duidelijk iets anders dan wat jij voor ogen hebt. En dat Hij zich w�l Rabbi laat noemen wijst erop dat Hij in ieder geval zelf geloofde dat Hij God was.

Dat men enthousiast in haar gelooft wil nog niet zeggen dat het de waarheid is. (Hetzelfde denk ik van Moslims.)

Dat ze iets goeds deed wil ook niet zeggen dat die geschriften van haar die we nu hebben de waarheid verkondigen. En dat tumult viel wel mee, ja Judas was in de war: �Waarom is die olie niet voor driehonderd denarie verkocht om het geld aan de armen te geven?� maar dit vind ik een hele logische vraag. Ik stel dezelfde vraag naar Rooms Katholieken met hun grote dure kathedralen.

Neen de ware opschudding werd veroorzaakt doordat een vrouw die ze totdan nog niet ontmoet hadden Jezus tot messias zalfde en dit op een voor die tijd ongelooflijke intieme manier.
een intimietijd die alleen plaats mocht vinden tussen man en vrouw.
en zelfs dan alleen nog maar in het verborgenen.


Vreemd, Jezus geeft een andere reden: Maar Jezus zei: �Laat haar, ze doet dit voor de dag van mijn begrafenis; (Johannes 12 : 7)

En je kunt de gewoonten van Moslims niet met die van Joden vergelijken. Ik ben ook heel intiem met God, ik heb een relatie met Hem, maar dat betekent niet dat ik verliefd op Hem ben.

vriendelijke groeten,
Anne
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2004 om 04:56
Anne dat Jezus getrouwd was staat buiten kijf. Het wordt trouwens ook min of meer bevestigd door de andere evangelien. Je zult best wel eens gelezen hebben dat men Jezus aansprak met Rabbi.
Ook dat hij in de synagoge predikte.
Een van de voorwaarden Anne om een Rabbi te kunnen zijn was dat je gehuwd was.
En verder is er natuurlijk de getuigenis van de Apostelen zelf. en niet in de laatste plaats die van Maria van Bethanie zelf.
Zij heeft gedurende haar lange leven in het zuiden van Frankrijk gepredikt.
En zij wordt daar nog jaarlijks herdacht als de grote priesteres die in hun midden heeft verbleven. Ze sjouwen daar elk jaar zelfs nog met haar portret rond.
Hoe belangrijk Maria was wordt verder nog vermeld in het verhaal van de zalving.
Maria zalfde Jezus en droogde hem af met haar haren.
Dit is heel betekent  en duidelijk voor iemand die maar het minste wil begrijpenvan de moraal van de volkeren in het midden oosten.
En ja ook onder de apostelen gaf dit zeer veel tumult.
De later geschreven evangelien proberen de betekenis van maria weg te schrijven door te verklaren dat oa Judas zich zorgen maakte over de duurte vande olie :-)
Neen de ware opschudding werd veroorzaakt doordat een vrouw die ze totdan nog niet ontmoet hadden Jezus tot messias zalfde en dit op een voor die tijd ongelooflijke intieme manier.
een intimietijd die alleen plaats mocht vinden tussen man en vrouw.
en zelfs dan alleen nog maar in het verborgenen.



Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2004 om 02:31
Beste Herne,

Anne het beste voorbeeld van een evangelie boek dat niet aan jouw criteriria voldoet is het evangelie van Lucas.
Ten eerste zegt hij zelf al dat er vele boeken voor zijn schrijven geschreven waren.
En dat is waar de meeste Apostelen hadden al over jezus geschreven en
hun getuigenis gegeven. Maar natuurlijk kwamen die geschriften niet
overeeen met de richting die Lucas aan hing. zodat een nieuw evangelie
noodzakelijk was voor de mensen die hij wilde onderichten. dit ondanks
dat hij geen apostel was en zijn leringen ook niet van een van de
oorspronkelijke apostels had ontvangen , maar van Paulus.


Ik zie nergens tegenstrijdigheden in het evangelie van Lucas en die van andere apostelen. Of je moet het over verschilletjes hebben als: "Er was ��n blinde"/"er was een groep blinden". Ik concludeer dat Lucas niet een aparte richting promootte, hij schreef slechts voor een ander publiek en vanuit zijn eigen achtergrond. Hij was arts, dus over sommige dingen wist hij meer dan andere apostelen.

Het zijn trouwens niet mijn criteria, maar die van Christenen.

Het is ook niet zo dat de oorspronkelijke ware geschriften van de
apostels meteen werden verworpen bv het evangelie van Thomas. Dat kwam
pas veel later toen die geschriften niet meer in de politieke versie
thuishoorden van dat moment.


Natuurlijk hebben apocriefe boeken lang tussen de canonieke boeken in de gemeenten gelegen. Men verzamelde slechts geschriften waar ze wat aan hadden, zonder precies te weten of deze wel betrouwbaar waren. Pas later werd besloten op welke geschriften men vertrouwde en welke niet.

Er bestaat geen enkel evangelie die zo spreekt.


In het nieuwe testament niet. Ik bedoelde het ook niet letterlijk, ik heb het over de boeken waarin God tot de mensen spreekt (persoonlijk of door profeten). In het oude testament staat het vaak letterlijk, in het nieuwe testament staat het zo: "Jezus vertelde..." "Jezus zei: 'Voorwaar voorwaar, ik zeg u...'"

Ook moet je inzien Anne dat de Term Here oospronkelijk niet in de
geschriften voorkomt. (echt niet)� Het is altijd Elohim , Jawhew
Elohim, El , El Shadai, El Eljon, etc Nooit Here Dit is een van de
eerste vervalsingen doormiddel van de vertalingen
.


Wat is er zo verkeerd aan het woord Here? Het gaat er toch om Wie je ermee bedoelt? Het is niet zo als de 99 namen van Allah dat je die men moet kennen. Je mag God 'Heer', 'Here' of 'Vader' noemen, het is een relatie-aanduidende term. En Here is heel eerbiedig.

Daarbij komt nog dat er verschillende richtingen van Christendom
overleefden onafhankelijk van de Romeinse invloed. en ja die hadden een
andere indeling van hun geschriften. Zellfs het evangelie van Matheas is er in twee versies de aramese en de Hebreeuwse .en ja beiden verschillen.


Nu heeft het Mattheus evangelie versies in alle talen van de wereld. En ja, die verschillen allemaal. ;) Het is niet zoals de Koran dat de tekst (woorden, zinnen) zelf heilig is. Het gaat om de boodschap. En die is in elke taal of indeling gelijk.

Het mooiste voorbeeld van de
vergeesteling van een bijbelboek is het boek het hooglied . dit boek
was oorspronkelijk een goede weergave van het grote ritueell zodat dit
beleeft werd in het Israel van Salomon.
Het was Salomon zelf die de Astartes weer terug bracht binnen de religie van Israel.
Is het niet prachtig hoe men geprobeerd heeft om zoiets simpels als de
rituele woorden gewijd aan Ithoreth te herleiden aan de liefde van
Jawhew tot Israel?
Maar is dit niet gewoon een poging tot geschiedvervalsing?


Maar Salomo deed dat niet doelbewust. Hij had een harem met meer dan 1000 vrouwen, die elk hun eigen afgoden meebrachten. Elke keer als hij een verbond sloot met een koning, werd als verzegeling van het verbond hem een vrouw gegeven. Er staat dat dit hem ontrouw maakte. Hij kwam hier niet ongestraft mee weg. En later gaf God zelf zijn dienaren opdracht de gebouwde tempels en offerhoogten aan die gruwelijke afgoden te vernietigen.

Misschien heb je het niet herkend, maar Hooglied bevat liefdesbrieven. Doordat men eerst niet de geestelijke waarde ervan inzag was Hooglied lange tijd apocrief. Pas later zag men dat het ging om de liefde van God aan de gemeente en andersom. Hier halen wij onder andere onze leefregels over het huwelijk en relaties vandaan.

Wel anne begin dan elk boek na de geschriften van Mozes en David te verwerpen.
Waarom? Simpel� In de tijd van mozes kende men bv het begrip van
de gevallen Engel niet. Satan was gewoon de engel van God die de mens
tegenstreefde wanneer die God niet welgevallig was.
Er was geen bron van kwaas. Het was Jahweh zelf die Goed deed of kwaad. Het was God zelfs die goed deed of kwaad.
Er was geen andere in die visie.
Dat kwam pas nadat de joden in aanraking kwamen met de ideeen van Zaratustra.


Wat een onzin. Men wist allang wat er in het paradijs gebeurd was. Ze wisten dat er iemand was die erop uit was om mensen tegen God te laten kiezen. En dat door deze keuze de mens alle ellende over zich heen had gehaald en dat nu nog steeds doet. God zei tegen Kain (zoon van Adam): "Waarom ben je zo kwaad, waarom kijk je zo donker? Handel je goed, dan kun je toch iedereen recht in de ogen kijken? Handel je slecht, dan ligt de zonde op de loer, begerig om jou in haar greep te krijgen; maar jij moet sterker zijn dan zij.� (Genesis 4 : 6-7)

Okk kenden die religie geen hel of hemel in de zin van later.
De ziel die zondigt die zal sterven zei Jesaja nog.
De beloning voor een goed en godsdienstig leven was niet de hoop op een hiernamaals maar op een lang leven.
Lees maar eens prediker.


In het Oude Testament verwachtte inderdaad niemand ooit in de hemel te komen en was niemand nog bang voor de hel. In het begin was het allemaal heel basic: als je God volgde ging het goed met je. Dat was het verbond met Abraham.
Maar God maakte in de tijd van Noach al duidelijk dat wie slecht was, gestraft werd. In Noachs tijd was de aarde in Gods ogen verdorven en vol onrecht. Toen God zag dat de aarde door en door slecht was, dat iedereen een verderfelijk leven leidde, zei hij tegen Noach: �Ik heb besloten een einde te maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol onrecht.' Genesis 6 : 11-13

Jesaja profeteert al van een tijd dat God zal oordelen over allen. De dag van de HEER breekt aan,
meedogenloos, grimmig,
in brandende toorn.
Het land zal in een woestenij veranderen,
de zondaars die er wonen verdelgt hij.
De sterren aan de hemel geven geen licht meer,
sterrenbeelden doven uit,
de zon is verduisterd als ze opkomt,
het licht van de maan is verdwenen.
Dan laat ik de wereld boeten voor haar slechtheid,
de goddelozen voor hun verdorvenheid.
Ik breek de trots van hoogmoedigen,
hooghartige tirannen verneder ik.
Jesaja 13: 9-13

In ieder geval was in het oude testament al duidelijk dat alles niet ophoudt bij je dood. Het stof keert terug naar de aarde waar het vandaan kwam, en de levensgeest naar God die hem schonk. (Spreuken 12 : 7)

<span style="color: rgb(153, 0, 0);">De� Katharen zouden hier bij
moeten huilen. zij hadden tenslotte hun ideen ontvangen van Maria van
Bethanie die de vrouw van Jezus geweest was. Maria die de Apostel van de
apostelen was geweest. Dus de ultime bron van kennis.


Als het boek door de Katharen goed werd ontvangen, betekent het nog niet dat het betrouwbaar was. Het zakte blijkbaar voor andere toetsen. Wanneer dit evangelie bijvoorbeeld beweert dat Jezus getrouwd was, terwijl de eerdere vier dat niet doen, lijkt het mij een leugen. Maar dat is allemaal ook al uitgezocht door anderen.

Weet je het is eigenlijk wel grappig . De overlevering van de Katharen
kon zolang bestaan omdat het de Moslims waren die de streek van waarin
de Katharen leefden veroverd hadden. Het was nadien dat ze ongenadig
uitgeroeid werden.


Arme Katharen. Eerst misleid, toen nog eens vervolgd door de Rooms Katholieke Kerk. Alleen de Moslims begrepen blijkbaar hoe je normaal met anderen omgaat. Nou ja, normaal, we hebben het natuurlijk wel over oorlog heh. Oorlog om de vrede te verspreiden. :/

vriendelijke groeten
Anne
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 december 2004 om 14:50
In eerste instantie geplaatst door Anne

De oorzaak dat de geschriften die Valentinus en Arius accepteerden en hun leer op baseerden niet in onze canonieke boeken voorkomen, ligt waarschijnlijk bij het volgende:

1. Canonieke boeken moeten een profetisch of apostolisch karakter hebben. Als iemand een erkende profeet of apostel van God was, was het voor iedereen duidelijk dat zijn geschriften niet van hemzelf kwamen, maar door ingeving van de Heilige Geest. Dat geloofde men in de tijd dat die profeet leefde, en nu nog. Er is geen enkel boek bekend dat dit kenmerk had en verworpen werd, en alle boeken die dit kenmerk niet hadden, werden onmiddelijk verworpen.

Anne het beste voorbeeld van een evangelie boek dat niet aan jouw criteriria voldoet is het evangelie van Lucas.
Ten eerste zegt hij zelf al dat er vele boeken voor zijn schrijven geschreven waren.
En dat is waar de meeste Apostelen hadden al over jezus geschreven en hun getuigenis gegeven. Maar natuurlijk kwamen die geschriften niet overeeen met de richting die Lucas aan hing. zodat een nieuw evangelie noodzakelijk was voor de mensen die hij wilde onderichten. dit ondanks dat hij geen apostel was en zijn leringen ook niet van een van de oorspronkelijke apostels had ontvangen , maar van Paulus.
Het is ook niet zo dat de oorspronkelijke ware geschriften van de apostels meteen werden verworpen bv het evangelie van Thomas. Dat kwam pas veel later toen die geschriften niet meer in de politieke versie thuishoorden van dat moment.




2. Canonieke boeken moesten goddelijk gezag hebben. Ze spreken op gezaghebbende toon en direct namens God. ("Zo spreekt de HERE" of "Het woord des HEREN kwam tot mij" of "De HERE sprak tot mij") Het is geen absoluut criterium want apocriefe boeken zeggen dit ook wel. Sommige boeken die beweerden Gods gezag te hebben werden op andere gronden toch verworpen. (Aan de andere kant zijn er ook boeken die niet direct met goddelijk gezag spraken, maar toch opgenomen zijn (zoals Esther) maar Gods plannen spreken erin door dus kreeg deze toch een plaats in het OT.) Tenzij men overtuigd was van het goddelijk gezag van het boek, werd het verworpen.

Er bestaat geen enkel evangelie die zo spreekt.
 Ook moet je inzien Anne dat de Term Here oospronkelijk niet in de geschriften voorkomt. (echt niet)  Het is altijd Elohim , Jawhew Elohim, El , El Shadai, El Eljon, etc Nooit Here Dit is een van de eerste vervalsingen doormiddel van de vertalingen
.Daarbij komt nog dat er verschillende richtingen van Christendom overleefden onafhankelijk van de Romeinse invloed. en ja die hadden een andere indeling van hun geschriften.
Zellfs het evangelie van Matheas is er in twee versies de aramese en de Hebreeuwse .en ja beiden verschillen.



3. Een ander criteria is de geestelijke kracht die een boek moet hebben. "Het woord Gods is levend en krachtig." (Hebre�n 4 :12) Canonieke boeken moeten opbouwend, stichtelijk en levensvernieuwend zijn. (Dit kenmerk is niet altijd even duidelijk. Pas later toen Hooglied (OT) een duidelijk geestelijke betekenis had, hield het zijn plaats in de bijbel.)

Het mooiste voorbeeld van de vergeesteling van een bijbelboek is het boek het hooglied . dit boek was oorspronkelijk een goede weergave van het grote ritueell zodat dit beleeft werd in het Israel van Salomon.
Het was Salomon zelf die de Astartes weer terug bracht binnen de religie van Israel.
Is het niet prachtig hoe men geprobeerd heeft om zoiets simpels als de rituele woorden gewijd aan Ithoreth te herleiden aan de liefde van Jawhew tot Israel?
Maar is dit niet gewoon een poging tot geschiedvervalsing?

4. Canonieke boeken moeten feitelijk en leerstellig juist zijn. Dit criterium werd vooral in de negatieve zin gebruikt. Elk boek dat vergeleken met oudere openbaringen inhoudelijke onjuistheden bevat, werd verworpen, op grond van de simpele overweging dat Gods woord waar en consequent moet zijn. Het apocriefe boek Judith, bijvoorbeeld, zit vol historische nonsens. Andere boeken bevatten totaal onbijbelse aanbevelingen als het aanbidden van doden. Als een boek g��n onjuistheden bevatte, was het natuurlijk niet meteen canoniek, maar bevatte het die wel, dan werd het meteen verworpen.

Wel anne begin dan elk boek na de geschriften van Mozes en David te verwerpen.
Waarom? Simpel  In de tijd van mozes kende men bv het begrip van de gevallen Engel niet. Satan was gewoon de engel van God die de mens tegenstreefde wanneer die God niet welgevallig was.
Er was geen bron van kwaas. Het was Jahweh zelf die Goed deed of kwaad.
Het was God zelfs die goed deed of kwaad.
Er was geen andere in die visie.
Dat kwam pas nadat de joden in aanraking kwamen met de ideeen van Zaratustra.
Okk kenden die religie geen hel of hemel in de zin van later.
De ziel die zondigt die zal sterven zei Jesaja nog.
De beloning voor een goed en godsdienstig leven was niet de hoop op een hiernamaals maar op een lang leven.
Lees maar eens prediker.


5. Tenslotte is er nog het criterium van oorspronkelijke aanvaarding van een boek. Hoe werd een geschrift ontvangen door de personen aan wie het in eerste instantie gericht was? Z�j waren toch bij uitstek in staat om het al of niet als Gods woord te herkennen? Daarom proberen latere generaties te weten te komen of en hoe een boek oorspronkelijk was ontvangen en verzameld door de eerst geadresseerden. Onderzoek hiernaar kostte veel tijd en moeite, daarom duurde het zolang voordat er een definitieve lijst canonieke nieuw testamentische boeken bekend was. ook dit criterium werd vooral negatief gebruikt: was een boek door de geadresseerde gelovigen niet direct en algemeen aanvaard, dan werd het verworpen. Omgekeerd betekende het niet dat een boek dat door de geadresseerden wel aanvaard was ook meteen een canoniek boek werd

 
De  Katharen zouden hier bij moeten huilen. zij hadden tenslotte hun ideen ontvangen van Maria van Bethanie die de vrouw van Jezus geweest was. Maria die de Apostelvan de apostelen was geweest. Dus de ultime bron van kennis.
Weet je het is eigenlijk wel grappig . De overlevering van de Katharen kon zolang bestaan omdat het de Moslims waren die de streek van waarin de Katharen leefden veroverd hadden. Het was nadien dat ze ongenadig uitgeroeid werden.



Mag ik nog even toevoegen dat ik me niet verbonden voel met de moordenaars van Arius? Ik ben sowieso niet rooms katholiek, maar ik hoor bij de groep die zich van de RKK afgesplitst hebben op grond van de bijbel (en met de bijkomende vervolgingen).
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 11:39
Beste Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

als ik het goed heb, dus Jezus wel een God�is naast de God de Vader, en deze zijn ��n, ze vormen een ��nheid, "Dan zul je begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben." Johannes hoofdstuk 10 vers 38.
ook al is�God de zoon en God de Vader�samen ��n, zal�je toch nog spreken over twee, je zegt m.a.w. 1+1=1

We geloven: 1 persoon + 1 persoon + 1 persoon = 1 God. Jezus is een persoon naast de Vader, maar toch ��n in wezen met de Vader. Het is ��n godheid.

stel dat God in jouw komt (dit geloven wij moslims trouwens niet), dan zeg je: God is in mij, wij zijn ��n, dat kun je roepen, maar toch�zijn er twee, jijzelf�en de God.�die "en" maakt het�die "��n" onmogelijk.

Maar wij mensen kunnen niet ��n met God worden zoals Jezus dat was. Inderdaad, God kan in ons hart komen, maar dan zijn we nog niet ��n en hetzelfde wezen. Hier is een goede vergelijking die Jezus ons gaf:

�Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.
(Johannes 15 vers 1 tot 5)

Begrijp je? De wijnstok en de wijnranken zijn verschillend, maar ze zijn wel aan elkaar verbonden. En niet op een manier zoals lijmen of vastspijkeren, nee, ze zijn echt aan elkaar vastgegroeid. Er kan sap stromen vanaf de wijnstok naar de wijnrank, en die kan dan vruchten geven.
De verbondenheid van Jezus en de Vader was anders. De Vader was niet alleen in Hem, Hij was ook in de Vader.

en de vraag is dan, wie aanbid je, de Zoon of de Vader ? wanneer je zegt, de vraag kan onmogelijk gesteld worden, omdat ze ��n zijn, komt weer de vraag, wie aanbid Jezus dan, zichzelf???


Je bidt eigenlijk vooral tot de Vader, en je mag Hem iets vragen in Jezus' naam. Maar je mag ook tot Jezus bidden (Hij heeft 'alle macht in hemel en op aarde') want het is dezelfde god.

Jezus: "Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen." (Mattheus 6 vers 6)

Jezus: En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen." (Johannes 14 vers 13 tot 14)

Jezus: "Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven." (Johannes 15 vers 16)

Jezus: "Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog v��r jullie het hem vragen. Bid daarom als volgt: Onze Vader in de hemel," Mattheus 6 vers 8 en 9)

Jezus: "Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen." (Mattheus 7 vers 11)

Jezus: "Als je dan iets vraagt in mijn naam, hoef ik het niet meer namens jullie aan de Vader te vragen, want de Vader zelf heeft jullie lief, omdat jullie mij liefhebben en geloven dat ik van God ben gekomen." (Johannes 16 vers 26 en 27)

en ook een belangrijke vraag, is de God deelbaar
God de Vader + God de Zoon + God de Heilige geest = God...wat? abrakadabra...
Bedoel je deelbaar als drie verschillende goden? Dan nee. Wel drie verschillende personen.

het is zeker verwarrend...

De geestelijke wereld is inderdaad niet te doorgronden voor mensen. Daar zal je het denk ik wel mee eens zijn.

sorry als het bij jou�raar klinkt, maar het kan bij mij�niet doordingen, en met mij ook veel mensen�als je logisch gaat nadenken.

Probeer je Allah's manieren van doen ook logisch te verklaren? Is hij niet net zo onbegrijpelijk en ondoorgrondelijk? Hoe kun je alleen al Zijn liefde bevatten?

mvg
Anne
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 10:22
Beste Herne,

Voordat je opnieuw een antwoord schrijft, je hebt toch wel mijn uitleg na de criteria gelezen?

Je bedoelt zeker dat het ondanks deze criteria niet zeker is of die boeken wel de waarheid verkondigen? Dat is natuurlijk zo. Geloof blijft een vereiste. Ik zeg niet dat je wetenschappelijk kunt bewijzen dat de bijbel of Koran de waarheid spreken. Er is nog nog steeds geloof voor nodig om te vertrouwen dat God ervoor zorgt dat de kerk in stand blijft. Het is dus weer een geloofskwestie, en daar valt moeilijk over te discussieren. :/


Abou Jabir, mijn antwoord komt zo hoor. Had ook het probleem dat ik alles weggooide per ongeluk.

het beste
Anne
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 03:23
Srry dat mijn antwoord zo laat komt anne, Ik had het al klaar maar helaas een verkeerde beweging  en weg was alles Cry
Ik zit met mijn kerst inkopen. Dus hier baal ik een beetje van.
Nu ja het gaat zoals het gaat. in ieder geval mijn rebliek op je schrijven komt er aan.

In eerste instantie geplaatst door Anne

De oorzaak dat de geschriften die Valentinus en Arius accepteerden en hun leer op baseerden niet in onze canonieke boeken voorkomen, ligt waarschijnlijk bij het volgende:

1. Canonieke boeken moeten een profetisch of apostolisch karakter hebben. Als iemand een erkende profeet of apostel van God was, was het voor iedereen duidelijk dat zijn geschriften niet van hemzelf kwamen, maar door ingeving van de Heilige Geest. Dat geloofde men in de tijd dat die profeet leefde, en nu nog. Er is geen enkel boek bekend dat dit kenmerk had en verworpen werd, en alle boeken die dit kenmerk niet hadden, werden onmiddelijk verworpen.

2. Canonieke boeken moesten goddelijk gezag hebben. Ze spreken op gezaghebbende toon en direct namens God. ("Zo spreekt de HERE" of "Het woord des HEREN kwam tot mij" of "De HERE sprak tot mij") Het is geen absoluut criterium want apocriefe boeken zeggen dit ook wel. Sommige boeken die beweerden Gods gezag te hebben werden op andere gronden toch verworpen. (Aan de andere kant zijn er ook boeken die niet direct met goddelijk gezag spraken, maar toch opgenomen zijn (zoals Esther) maar Gods plannen spreken erin door dus kreeg deze toch een plaats in het OT.) Tenzij men overtuigd was van het goddelijk gezag van het boek, werd het verworpen.

3. Een ander criteria is de geestelijke kracht die een boek moet hebben. "Het woord Gods is levend en krachtig." (Hebre�n 4 :12) Canonieke boeken moeten opbouwend, stichtelijk en levensvernieuwend zijn. (Dit kenmerk is niet altijd even duidelijk. Pas later toen Hooglied (OT) een duidelijk geestelijke betekenis had, hield het zijn plaats in de bijbel.)

4. Canonieke boeken moeten feitelijk en leerstellig juist zijn. Dit criterium werd vooral in de negatieve zin gebruikt. Elk boek dat vergeleken met oudere openbaringen inhoudelijke onjuistheden bevat, werd verworpen, op grond van de simpele overweging dat Gods woord waar en consequent moet zijn. Het apocriefe boek Judith, bijvoorbeeld, zit vol historische nonsens. Andere boeken bevatten totaal onbijbelse aanbevelingen als het aanbidden van doden. Als een boek g��n onjuistheden bevatte, was het natuurlijk niet meteen canoniek, maar bevatte het die wel, dan werd het meteen verworpen.


5. Tenslotte is er nog het criterium van oorspronkelijke aanvaarding van een boek. Hoe werd een geschrift ontvangen door de personen aan wie het in eerste instantie gericht was? Z�j waren toch bij uitstek in staat om het al of niet als Gods woord te herkennen? Daarom proberen latere generaties te weten te komen of en hoe een boek oorspronkelijk was ontvangen en verzameld door de eerst geadresseerden. Onderzoek hiernaar kostte veel tijd en moeite, daarom duurde het zolang voordat er een definitieve lijst canonieke nieuw testamentische boeken bekend was. ook dit criterium werd vooral negatief gebruikt: was een boek door de geadresseerde gelovigen niet direct en algemeen aanvaard, dan werd het verworpen. Omgekeerd betekende het niet dat een boek dat door de geadresseerden wel aanvaard was ook meteen een canoniek boek werd.

Mag ik nog even toevoegen dat ik me niet verbonden voel met de moordenaars van Arius? Ik ben sowieso niet rooms katholiek, maar ik hoor bij de groep die zich van de RKK afgesplitst hebben op grond van de bijbel (en met de bijkomende vervolgingen).
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2004 om 17:34

gegroet Anne,

als ik het goed heb, dus Jezus wel een God is naast de God de Vader, en deze zijn ��n, ze vormen een ��nheid, "Dan zul je begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben." Johannes hoofdstuk 10 vers 38.

ook al is God de zoon en God de Vader samen ��n, zal je toch nog spreken over twee, je zegt m.a.w. 1+1=1, stel dat God in jouw komt (dit geloven wij moslims trouwens niet), dan zeg je: God is in mij, wij zijn ��n, dat kun je roepen, maar toch zijn er twee, jijzelf en de God. die "en" maakt het die "��n" onmogelijk.

en de vraag is dan, wie aanbid je, de Zoon of de Vader ? wanneer je zegt, de vraag kan onmogelijk gesteld worden, omdat ze ��n zijn, komt weer de vraag, wie aanbid Jezus dan, zichzelf???

en ook een belangrijke vraag, is de God deelbaar ?

God de Vader + God de Zoon + God de Heilige geest = God...wat? abrakadabra...

het is zeker verwarrend...

sorry als het bij jou raar klinkt, maar het kan bij mij niet doordingen, en met mij ook veel mensen als je logisch gaat nadenken. 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2004 om 14:38
:) Beste Abou Jabir

Eindelijk een fijnere vraag. :D Hier hoef ik niet geschiedenisboekjes voor door te spitten, maar alleen de bijbel voor open te slaan. (mijn hobby!)

Ik heb al eerder geprobeerd te formuleren hoe iemand drie en tegelijk ��n kan zijn. Het zijn drie personen, maar ��n god. Dit is niet voor te stellen als ��n wezen met drie koppen of ��n wezen in drie delen of drie kanten van ��n wezen.

Laten we kijken wat Jezus zelf zegt over zijn eenheid met God? :)

"Ik en de Vader, Wij zijn ��n." Te lezen in de getuigenis van Johannes hoofdstuk 10 vers 30

"Dan zul je begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben." Johannes hoofdstuk 10 vers 38

"Als jullie Mij zouden kennen, zouden jullie ook mijn Vader kennen." Johannes 8 vers 19

"Alleen door Mij heeft men toegang tot de Vader." Johannes 14 vers 6

Tenslotte, hier is een uitleg die Johannes als inleiding voor zijn getuigenis gebruikt: In het begin was het woord, en het woord was bij God, en het woord was God. Het was in het begin bij God. Alles is door Hem ontstaan, en buiten Hem om is er niets ontstaan. Wat ontstaan was, had leven in Hem, en het leven was het licht van de mensen. Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis kon het niet aan. Dit is best een moeilijk stukje. Met het Woord bedoelt hij Jezus. Hij noemt Hem 'Woord' omdat Jezus als God met de mensen praatte en liet zien hoe God is. Hij was de enige afbeelding van God die we mogen hebben. Johannes zegt: Jezus was bij God en Hij was God tegelijk.

groeten
Anne
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2004 om 11:31

beste Anne,

voor mij is de standpunt van elice wel duidelijk wat betreft de persoon Jezus, maar van jou ben ik eerlijk gezegd een beetje de weg kwijt, daarom wil het dus begrijpen door je een vraag te stellen, het kan zijn dat je deze vraag al in je posten heeft beantwoord, maar ik kan die niet eruit halen.

de vraag is: is Jezus een God naast de God (zijn vader) ? of is Jezus DE God zelf ?

ik denk dat het wel een makkelijke vraag is, maar een antwoord erop zal moeilijk zijn meen ik :-) 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2004 om 11:23
Beste Malcolm X,

Ooh ok. Ik heb al wat uit de geschiedenisboekjes geplukt voor Herne. In mijn eerste post op deze pagina kun je lezen ongeveer wanneer bijbelboeken van het nieuwe testament door verschillende personen geaccepteerd werden (dit heeft men opgemaakt uit oude brieven en geschriften van die personen) en in mijn tweede post kun je lezen aan welke criteria deze boeken moesten voldoen voor die christenen om het te accepteerde als woord van God.

Het nieuwe testament zelf is geloof ik niet eeuwen na Jezus dood geschreven. Net als van het OT, beschikken we van het NT niet over de oorspronkelijk geschreven handschiften. Het papyrus waarop die geschreven zijn is maar beperkt houdbaar. :/ Gelukkig werden ze steeds overgeschreven waardoor de boodschap wel bewaard bleef.

De boeken van het NT zelf werden voor het eerst geschreven in de 2e helft van de 1e eeuw (dus ongeveer 50-100 na Chr.) Er zijn brieven opgedoken van het jaar 95 die bewijzen dat de gemeente in Rome al beschikte over een aantal NT boeken. Sommige NT boeken circuleerdenblijkbaar toen al in verschillende christelijke gemeenten. Als er vervalsing heeft plaatsgevonden, moet dat terug te vinden zijn in de 5000 oude handschiften die we nu hebben.

Dit aantal is trouwens pas sinds kort zo groot. In de 16e en 17e eeuw kende men nog geen handschiften die van voor de 11e eeuw kwamen. Vandaag beschikken we over veel betrouwbaarder geschriften. Sommige kopie�n die we nu hebben zijn maar 50 jaar jonger dan de oorspronkelijke teksten! Als er bijbelvervalsing in die teksten heeft plaatsgevonden, moet die dus in die 50 jaar hebben plaatsgevonden. En dat terwijl deze teksten pas in de afgelopen 300 jaar ontdekt zijn. Soms werden er zelfs teksten gevonden die uitgewist waren omdat de lezers de taal niet begrepen. Met chemische middelen werden deze teksten weer zichtbaar gemaakt en vervolgens ontcijferd.

Steeds wanneer er betrouwbaarder teksten ontdekt werden, werd de bijbelvertaling verbeterd (onder groot verzet omdat men dit oneerbiedig vond).

(bronnen: dezelfde als in mijn eerdere posts)

groeten
Anne
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2004 om 08:14

Anne,

Wat ik bedoelde was hoe het nieuwe testament tot stand is gekomen? Eeuwen na de komst van de profeet Jezus. Door wie is ie opgesteld en waarom? En op welke basis. Ik vraag dit omdat in de Islam de Koran nooit en ten nimmer mag worden aangepast of worden uitgebreid onder bv de naam nieuwe koran, omdat het een heilige boek is. Het zou bij ons denkbaar zijn om iets anders dan de woord van God in de heilige Koran toe te voegen.

Mvg,

Malcolm

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2004 om 00:38
Trouwens,

De reden dat die niet verkozen was had eigenlijk niks van doen met zijn geloofwaardigheid, maar meer met het feit dat hij geen Romein was (inwoner van Rome in dit geval)

Er staan in mijn opsomming wel meer niet-Romeinen. Kijk maar. De leer van iemand werd niet verworpen omdat hij wel of niet Romein was, maar omdat hij het baseerde op geschriften die niet betrouwbaar waren.

Verder is het met je eigen woorden duidelijk dat de huidige lijst na het concilie van het concilie van Nicea zijn uiteindelijk vorm gekregen hebben.

"Daarbij wordt er nadrukkelijk op gewezen dat deze concilies niet beslisten welke boeken er in de bijbel moesten worden �pgenomen, maar alleen officieel uitspraken welke boeken al als Gods woord beschouwd w�rden." Nogmaals: er werd alleen vastgesteld wat toen al algemeen aanvaard was. Er werden geen nieuwe beslissingen genomen over wat wel of niet in de bijbel kwam.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2004 om 00:31
het is niet persoonlijk Anne

Oh dat was niet bij me opgekomen Herne. ;)

Je bedoelt zeker dat het ondanks deze criteria niet zeker is of die boeken wel de waarheid verkondigen? Dat is natuurlijk zo. Geloof blijft een vereiste. Ik zeg niet dat je wetenschappelijk kunt bewijzen dat de bijbel of Koran de waarheid spreken. Er is nog nog steeds geloof voor nodig om te vertrouwen dat God ervoor zorgt dat de kerk in stand blijft. Het is dus weer een geloofskwestie, en daar valt moeilijk over te discussieren. :/
Maar waar het me hier eigenlijk om ging, was wat uit te leggen aan Malcolm X, die hele interessante vragen had over wat christenen geloven. Ik heb ook vragen over de Islam. Het is prettig om zo wat informatie over beide geloven uit te wisselen.
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 16:39
Anne , Het is nu laat dus mijn antwoord laat zich wachten tot morgen.
Misschien wil je je puntenstelling nog wat bijstellen?
Het is maar een sugestie want anders wordt het schieten op een open doel :-)
groetjes Herne
ps het is niet persoonlijk Anne .

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 14:51
De oorzaak dat de geschriften die Valentinus en Arius accepteerden en hun leer op baseerden niet in onze canonieke boeken voorkomen, ligt waarschijnlijk bij het volgende:

1. Canonieke boeken moeten een profetisch of apostolisch karakter hebben. Als iemand een erkende profeet of apostel van God was, was het voor iedereen duidelijk dat zijn geschriften niet van hemzelf kwamen, maar door ingeving van de Heilige Geest. Dat geloofde men in de tijd dat die profeet leefde, en nu nog. Er is geen enkel boek bekend dat dit kenmerk had en verworpen werd, en alle boeken die dit kenmerk niet hadden, werden onmiddelijk verworpen.

2. Canonieke boeken moesten goddelijk gezag hebben. Ze spreken op gezaghebbende toon en direct namens God. ("Zo spreekt de HERE" of "Het woord des HEREN kwam tot mij" of "De HERE sprak tot mij") Het is geen absoluut criterium want apocriefe boeken zeggen dit ook wel. Sommige boeken die beweerden Gods gezag te hebben werden op andere gronden toch verworpen. (Aan de andere kant zijn er ook boeken die niet direct met goddelijk gezag spraken, maar toch opgenomen zijn (zoals Esther) maar Gods plannen spreken erin door dus kreeg deze toch een plaats in het OT.) Tenzij men overtuigd was van het goddelijk gezag van het boek, werd het verworpen.

3. Een ander criteria is de geestelijke kracht die een boek moet hebben. "Het woord Gods is levend en krachtig." (Hebre�n 4 :12) Canonieke boeken moeten opbouwend, stichtelijk en levensvernieuwend zijn. (Dit kenmerk is niet altijd even duidelijk. Pas later toen Hooglied (OT) een duidelijk geestelijke betekenis had, hield het zijn plaats in de bijbel.)

4. Canonieke boeken moeten feitelijk en leerstellig juist zijn. Dit criterium werd vooral in de negatieve zin gebruikt. Elk boek dat vergeleken met oudere openbaringen inhoudelijke onjuistheden bevat, werd verworpen, op grond van de simpele overweging dat Gods woord waar en consequent moet zijn. Het apocriefe boek Judith, bijvoorbeeld, zit vol historische nonsens. Andere boeken bevatten totaal onbijbelse aanbevelingen als het aanbidden van doden. Als een boek g��n onjuistheden bevatte, was het natuurlijk niet meteen canoniek, maar bevatte het die wel, dan werd het meteen verworpen.


5. Tenslotte is er nog het criterium van oorspronkelijke aanvaarding van een boek. Hoe werd een geschrift ontvangen door de personen aan wie het in eerste instantie gericht was? Z�j waren toch bij uitstek in staat om het al of niet als Gods woord te herkennen? Daarom proberen latere generaties te weten te komen of en hoe een boek oorspronkelijk was ontvangen en verzameld door de eerst geadresseerden. Onderzoek hiernaar kostte veel tijd en moeite, daarom duurde het zolang voordat er een definitieve lijst canonieke nieuw testamentische boeken bekend was. ook dit criterium werd vooral negatief gebruikt: was een boek door de geadresseerde gelovigen niet direct en algemeen aanvaard, dan werd het verworpen. Omgekeerd betekende het niet dat een boek dat door de geadresseerden wel aanvaard was ook meteen een canoniek boek werd.

Mag ik nog even toevoegen dat ik me niet verbonden voel met de moordenaars van Arius? Ik ben sowieso niet rooms katholiek, maar ik hoor bij de groep die zich van de RKK afgesplitst hebben op grond van de bijbel (en met de bijkomende vervolgingen).
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 14:39
Kim Constatijn was werkelijk een heiden. Er is sprake geweest dat hij zich op zijn sterf bed bekeerd heeft maar die geruchten zijn nooit hard gemaakt.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 14:29

Even een vraag, was Constantijn heidens?  Ik dacht dat enkel zijn vader en moeder 'heidenen' waren, en hij echt christelijk was.  Maar ik kan me vergissen, want dit komt uit een fictie-boek (met enige gronden van waarheid).  Je kan vast ook wel raden welk boek

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 14:16
Anne vreemd genoeg vergeet je Valentines te vermelden.
Toch was deze haast Paus geweest.
De reden dat die niet verkozen was had eigenlijk niks van doen met zijn geloofwaardigheid, maar meer met het feit dat hij geen Romein was (inwoner van Rome in dit geval)
Toch is de geloofsleer van Valentinus een geheel andere dan wat nu gebruikelijk is .
Verder is het met je eigen woorden duidelijk dat de huidige lijst na het concilie van het concilie van Nicea zijn uiteindelijk vorm gekregen hebben.
En zoals je weet is op het concillie van Nicea Arius vermoord die wel een zeer aanzienlijke achterban had met zelfs vele volgelingen ook in West-Europa.
een pikant puntje is misschien dat de volgelingen van arius niet gelloofde dat Jezus God was.
Wat  zou het zijn wanneer dit concillie niet bijeen geroepen was door de Heidense Ceasar Constantijn? en Arius niet vermoord zou zijn.(op dit zelfde Concillie werd zijn hoofd ingeslagen )
Zou dan het huidige christendom ook uit gegaan zijn van de Goddelijkheid van Jezus , zou er zoites bestaan hebben als de drieeenheid ?
Het oogmerk van Constantijn was de eenheid binnen zijn rijk. Niet zozeer de inhoudelijke vorm van het christendom. Het is niet zo verwonderlijk dat enkel die stromingen het overleefden die zijn goedkeuring hadden.
Zoals je zelf laat zien de apostelen hebben in ieder geval geen kanon overgeleverd.
Het is natuurlijk de grote vraag of honderden jaren na de dood van de Apostelen mensen nog instaat geweest kunnen zijn om met droge ogen de kanonieke nieuwe testament aan te wijzen .

Herne.



Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 13:26
In eerste instantie geplaatst door Herne

Anne mag ik je wat vragen?
Waneer denk je dat de huidige samenstelling van als het nieuwe testament gezien wordt is samengesteld?
groetjes Herne


Ja hoor. Hier komen mijn godsdienst- en kerkgeschiedenislessen van pas. :) Heb je even?

--> Kerkleiders als Ignatius en Polycarpus (begin 2e eeuw) durfden al niets meer toe te voegen aan de geschriften van de apostelen. Ignatius schrijft: "Ik wens u niet te bevelen zoals Petrus en Paulus. z�j waren apostelen."
--> In Pseudo-Barnabas en 2 Clemens worden al teksten uit Matthe�s aangehaald als heilige schrift.
--> Justitius Martyr (+/- 150 na Chr.) zei dat in de kerkelijke bijeenkomsten de 'gedenkschriften die Evangeli�n genoemd worden' en de 'gedenkschriften van de apostelen' gelezen werden, naast de 'gedenkschriften van de profeten'. We horen echter nog niet welke Evangeli�n dit waren.
--> Vanaf Irenaeus(+/- 180 na Chr.) krijgen we meer duidelijkheid. Hij was een leerling van Polycarpus die weer volgeling was van Johannes. Uit zijn geschriften blijkt dat de vier Evangeli�n, de Handelingen, de brieven van Paulus, 1 Petrus, 1 en 2 Johannes en de Openbaring door de kerk als canoniek aanvaard waren (dus als woord van God. Maar o.a. Jacobus en Hebre�n vallen er nog buiten. Opvallend is dat de vier evangeli�n (Matthe�s, Marcus, Lucas, Johannes) voor alle groepen christenen toen al vast stond.
--> Tertullianus (+/- 200 na Chr.) kent de vier Evangeli�n, de Handelingen, 13 brieven van Paulus, 1 Petrus, 1 Johannes, Judas en de Openbaring. Interessant is uit die tijd de Canon Muratori, een lijst van nieuwtestamentische boeken uit Rome (eind 2e eeuw) ontdekt door een antiquair in 1740. Deze toont dat de vier Evangeli�n, de Handelingen, 13 brieven van Paulus, Judas, twee brieven van Johannes en de Openbaring geaccepteerd werden. De 'Openbaring van Petrus' werd niet helemaal geaccepteerd en o.a. de Hebre�n en 1 Petrus ontbreken in deze lijst, maar men vermoedt dat het manuscript niet volledig is.
--> Door gebrek aan communicatie tussen Oost en West verschillen de vroegste antieke vertalingen. De westerse vertaling mist een paar boeken die vooral in het Oosten al geaccepteerd waren (Hebre�n, Jacobus en 1 Petrus) terwijl de oosterse oud Syrische vertalingen een paar boeken mist die vooral in het westen bekend waren (2 en 3 Johannes, Judas, Openbaring). Het duurt een lange tijd voordat de ontbrekende boeken over en weer bekend raken, maar samen bevatten de twee oudste bijbels het hele nieuwe testament. (op 2 Petrus na)
--> De eerste vermelding van het hele testament vinden we ergens tussen Rome en Syri� in: Origenes (+/- 230 na Chr.) in Egypte geeft de volledige lijst als door alle christenen erkend, waarbij naar zijn zeggen alleen Hebre�n, 2 Petrus, 2 en 3 Johannes, Jacobus en Judas door sommigen in twijfel getrokken worden. Hij weerlegt dit echter zelf en zegt dat hij gelooft dat Hebre�n door Paulus geschreven is.
--> Eusebius (+/- 340) beschrijft hetzelfde en noemt (op Hebre�n na) dezelfde betwijfelde boeken.
--> Cyrillus van Jeruzalem (+/- 370) erkent alle door ons bekende boeken behalve de Openbaring.
--> De oudst bekende lijst van ALLE 27 nieuwtestamentische boeken komt van Athanasius, bisschop van Alexandri�. Hij vermeld de hele lijst in een paasbrief van het jaar 367.
--> Kort erna zien we hoe in het westen hetzelfde gebeurt door Hieronymus en Augustinus. (+/- 400) en hoe deze lijst officieel erkent wordt tijdens de Concilies van Hippo (393) en Carthago (397 en 419). Daarbij wordt er nadrukkelijk op gewezen dat deze concilies niet beslisten welke boeken er in de bijbel moesten worden �pgenomen, maar alleen officieel uitspraken welke boeken al als Gods woord beschouwd w�rden.

Pfoe...

Moet je nog een literatuurlijst?
Bruce, F.F. - De betrouwbaarheid van de geschriften van het Nieuwe Testament
Fijnvandraat, J.Ph. - De Bijbel in het geding
Ouweneel, W.J. - Bijbel en Bijbelkritiek
Trimp, C. - Betwist Schriftgezag
Westerink, H. J. - Gods woord in menselijk schrift
Estrada, D. & White Jr. W. - The First new testament
Greenlee, J. H. - Introduction to New Testament Textual Criticism
Kistemaker, S. - The Gospels in Current StudY

Asjeblieft. :D
Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 10:20
In eerste instantie geplaatst door Anne



Beste Elice

Ik vind het erg cool dat je zo tolerant bent naar alle religies toe, en dat je
graag het goede wil doen.

Ik begrijp echter niet hoe je de teksten anders kunt uitleggen. Jezus zegt
meerdere keren van zichzelf dat Hij God is in de bijbel. Hij stopt mensen
niet als ze voor Hem knielen en Hem aanbidden. Profeten en engelen
deden dat altijd wel, dat kun je nalezen. Als je denkt dat Hij niet God is,
was Hij toch een leugenaar (of een beetje getikt)? Of je moet geloven dat
de bijbel niet de waarheid verkondigt, dat kan natuurlijk ook.

Ik vind het natuurlijk jammer dat er op dit forum niet meer
christenen
zijn die mijn visie delen, want hierdoor ontstaat er een hoop verwarring
naar de moslims toe, maar ik heb al eerder gezegd dat mijn visie over de
3-eenheid als volgt is:er is een stukje van God's essentie in ons (wat
Jezus ons getoond heeft en bij de moslims ook Mohammed), buiten ons
(de Heilige Geest) en boven ons (God). Dat is samen 1 geheel. Je moet de
woorden niet te letterlijk nemen. Natuurlijk denk ik niet dat Jezus
grootheidswaanzin had of een leugenaar. Hij was 1 geworden met God,
door zijn bijzondere gaven en liet dat zien in zijn daden. Hiermee wil ik
trouwens ook weer niet beweren dat wij hetzelfde kunnen als Jezus, laat
staan als God, maar wel dat we allemaal een connectie met God in ons
hebben ( bv. ons geweten).



dat hij door God verwekt is.

Nee nee, we geloven niet dat Hij door God verwekt is. Hij was er altijd al,
net als zijn Vader. Je ziet dus dat het niet over een vader/zoon relatie
gaat zoals wij die kennen (met een moeder en een geboorte enzo). Ik
denk persoonlijk dat God de manier van omgaan met Zijn Zoon in de
schepping gelegd heeft, namelijk in de vader/zoon relatie die wij kennen.

God was er altijd al. Jezus niet. Wel het stukje van God dat
in Jezus zichtbaar was. Ik zie God als een groot geheel waarin alles met
elkaar verbonden is.


Ik neem aan dat je gelooft dat je door je eigen kracht in de hemel kunt
komen? Als Jezus namelijk niet God was, kon Hij niet jou zonden op Zich
nemen. Dan kon Hij niet die straf dragen die voor jou bedoeld was. En als
Hij niet je zonden van je af kon nemen, moet je logischerwijs er zelf voor
betalen. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat volgens christenen het
echt nodig was dat Jezus, Gods Zoon zich opofferde. Anders verdienen
wij allemaal nog de dood.


Jezus heeft een enorme straf gedragen, onmenselijk bijna.
Hij heeft de
mensheid die na hem kwam laten zien dat en hoe zij zich moeten afkeren
van alle negativiteit (zonden), willen we de verlossing kunnen bereiken.
Maar ieder mens is nog steeds verantwoordelijk voor zijn eigen zonden.
Ik weet niet of we op eigen kracht in de hemel kunnen komen, maar ik
vind het al heel wat dat we door goed gedrag en een hecht geloof in ieder
geval op aarde kleine momenten van verlossing kunnen voelen. Wat
hierna komt moeten we maar afwachten. Ik wil het hier trouwens bij laten,
want het is wel een islamitische site. Daarom ga ik ook geen quotes uit de
Bijbel neerzetten. Je kunt me evt. ook persoonlijk berichten als je dat
wilt.
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 10:20
Anne mag ik je wat vragen?
Waneer denk je dat de huidige samenstelling van als het nieuwe testament gezien wordt  is samengesteld?
groetjes Herne
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2004 om 09:47
Beste Malcolm X

Al mijn vragen hierboven moet je trouwens niet zien in een negatieve zin of belachelijk makende manier t.o.v. van jou geloof, maar gewoon als serieuze vragen die voortkomen uit mijn eigen interesse.

Natuurlijk niet. :) Je hoeft je niet meer te verontschuldigen bij zo'n vraag hoor. Ik reageerde toch ook niet kwaad op al-yaqeen?

Eerst zeg je dat Jezus in de bijbel zelf zegt dat Hij God is en dat hij mensen toeliet om Hem te aanbidden. Vervolgens zeg je dat Jezus, Gods Zoon zich opofferde.

Er staan inderdaad veel contradicties in de bijbel. :) Maar waar zie je hier een contradictie? Waarom zou God (onschuldig) zich niet kunnen opofferen voor schuldigen als wij? Juist doordat Hij God was en onschuldig afgeslacht werd, kon Hij onze schuld op zich nemen. Hiervoor was Jezus onder andere op aarde gekomen. Christenen zeggen het vaak zo: 'Hij heeft voor onze schuld betaald met Zijn bloed!' De schuld die wij gemaakt hebben kon alleen Hij betalen, God zelf, door onze straf op zich te nemen (de dood). En dit k�n Hij niet alleen, Hij heeft het nog gedaan ook! :D Anders hadden we nog steeds de dood gekregen, hoe goed we ook ons best doen om goede dingen te doen.
Er staat in Jesaja 53 trouwens een mooi stukje over dit begrip. (je kunt het makkelijk vinden op www.willibrordbijbel.nl zoek: jesaja 53) Hier gaat het voor het eerst in de bijbel over een onschuldige die schuld van een ander op zich neemt. Christenen zien hierin trouwens een voorspelling van het lijden en sterven van Jezus.

Ik heb een goed voorbeeldje om het te verduidelijken: Stel je voor, een jongen heeft een misdaad gepleegd. Hij wordt hiervoor berecht. Komt hij in de rechtbank... blijkt zijn vader de rechter te zijn! De jongen denkt: 'Yes, mijn vader zal mij nooit in de gevangenis zetten, daarvoor houdt hij veel te veel van mij.' Tot grote verbazing van de jongen luidt de uitspraak van de rechter: 2 jaar cel of 5000 euro boete! De jongen huilt, hoe kon zijn vader dit nou doen? Maar vervolgens stapt de vader van zijn rechtersstoel af, loopt naar de officier van justitie en betaalt de 5000 euro voor zijn zoon.

Dat is dus rechtvaardigheid (de schuld moest wel betaald worden) en liefde (de vader betaalde de schuld voor zijn zoon.)

Waarop ik weer denk hoe kan Jezus, Gods Zoon zijn en vervolgens ook God zelf zijn.

Ja dat is inderdaad moeilijk. Ik heb het al eerder geformuleerd (of Vraag) maar het is nog steeds moeilijk voor te stellen hoe iemand 1 en tegelijk 3 kan zijn. Maar de drie-eenheid is niet bedacht om te kunnen zeggen dat wij niet polytheistisch zijn. Het is een formulering die we voor eigen gebruik hebben.

Ook het feit dat het nieuwe testament eeuwen later is geschreven dan de bijbel zelf verbaasde mij. Want hoe kan je als de profeet van het christelijk geloof er niet meer is nog eeuwen erna de bijbel uitbreiden met Gods woord zonder dat er een nieuwe profeet is opgestaan?

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Bedoel je dat Jezus eeuwen na het oude testament de bijbel kwam uitbreiden of bedoel je dat Jezus' volgelingen eeuwen na zijn dood de bijbel hebben uitgebreid?

groeten
Anne
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.