Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Algemene gedragsrichtlijnen Islam

 Post Reply Post Reply
Schrijver
LuttieB Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote LuttieB Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Algemene gedragsrichtlijnen Islam
    Geplaatst op: 17 januari 2005 om 12:06

Hallo,

ik ben bezig mij voor mijn opleiding te verdiepen in de algemene gedragsrichtlijnen die gelden binnen de Islam. Dus nu vroeg ik me af of jullie mij misschien kunnen helpen... Ik ben vooral op zoek naar simpelweg normen en waarden.. iets als de 10 Geboden voor de Christenen zeg maar...

ik hoop op reacties!!! alvast bedankt!!!

Lotte

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2005 om 12:28

Salam Aleikum,

als je hebt over gedragsregels kun je o.a. kijken op www.anajaat.com en dan onder nasiha (raadgeving) en dan onder het kopje gedragsregels....

Als er vragen zijn, hoor ik het graag, en ik wens je verder veel succes met je opleiding.

gegroet

Terug naar boven
LuttieB Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote LuttieB Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2005 om 12:34

Hartstikke bedankt! Ik ga me er zeker verder in verdiepen, en als ik vragen tegen kom zal ik het zeker laten horen...

 

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2005 om 14:59

Hallo,

Hierbij een aantal verzen uit de Heilige Koran. Allah de Heer der Werelden heeft ons het volgende opgedragen:

06-151: Zeg: �Komt, ik zal voorlezen wat jullie Heer jullie verboden heeft verklaard: dat jullie iets als deelgenoot aan Hem toekennen. Weest goed voor jullie ouders, en doodt niet jullie kinderen uit (angst voor) armoede. Wij schenken voorzieningen aan jullie en aan hen. En nadert niet de zedeloosheid, de openlijke noch de verborgene, en doodt niet de ziel die Allah verboden heeft verklaard, tenzij volgens het recht. Dat is wat Hij jullie heeft opgedragen, hopelijk zullen jullie begrijpen.

 

06-152: En nadert het bezit van de wees niet, tenzij op een wijze die meer voordeel (aan de wees) geeft, totdat hij zijn volwassenheid bereikt. En geeft de volle maat en vult de weegschaal met het gelijke gewicht. Wij (Allah) belasten niemand dan volgens zijn vermogen. En wanneer jullie rechtspreken, weest dan rechtvaardig, ook al betreft het een verwant. En vervult het verbond met Allah. Dat is wat Hij jullie heeft opgedragen, hopelijk zullen jullie je laten vermanen.

 

06-153: En dat dit Mijn Pad is, een rechte pad, volgt het dan, en volgt geen (andere) paden, want die zullen jullie doen afsplitsen van Zijn Pad. Dat is wat hij jullie heeft opgedragen, hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen.�

�Say: �Come, I will recite what your Lord has prohibited you from: Join not anything in worship with him; be good and dutiful to your parents; kill not your children because of poverty � We provide sustenance for you and for them; come not near to al-fawaahish (shameful sins, illegal sexual intercourse, etc.), whether committed openly or secretly; and kill not anyone whom Allaah has forbidden, except for a just cause (according to Islamic law). This He has commanded you that you may understand.

And come not near to the orphan�s property, except to improve it, until he (or she) attains the age of full strength; and give full measure and full weight with justice. We burden not any person, but that which he can bear. And whenever you give your word (i.e., judge between men or give evidence, etc.), say the truth even if a near relative is concerned, and fulfil the Covenant of Allaah. This He commands you, that you may remember.

And, verily, this (i.e., Allaah�s commandments mentioned in the above two verses) is my Straight Path, so follow it, and follow not (other) paths, for they will separate you away from His Path. This He has ordained for you that you may become al-muttaqoon (the pious).� [al-An�aam 6:151-153]

EN EEN UITEENZETTING HIERVAN IN DE KORAN IN DE VOLGENDE VERZEN

17-23: En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als een van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit �foei� tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord.

 

17-24: En wees zachtmoedig voor beiden, en nederig en liefdevol, en zeg: �O mijn Heer schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was.��

 

17-25: Jullie Heer weet beter wat er in Jullie zielen is, als jullie oprechte mensen zijn. Voorwaar; dan is Hij voor de berouwvollen Vergevensgezind.

 

17-26: En geef de verwanten hun recht en de armen en de reizigers (zonder proviand), en wees niet verkwistend.

 

17-27: Voorwaar de verkwisters zijn broeders van de Satans en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer.

 

17-28: En als jullie je van hen afwenden, zoekend naar de Barhartigheid van jullie Heer die jullie hopen te krijgen: spreekt dan (toch) een zacht woord tot hen.

 

17-29: En maak je hand niet vastgebonden aan je nek, en strek hem niet uit met de hele uitstrekking, want dan wordt je (gierigheid of spilzucht) verweten en spijtig.

 

17-30: Voorwaar, jouw Heer verruimt de voorziening voor wie Hij wil en Hij beperkt. Voorwaar, Hij is Alwetend, Alziend, over Zijn dienaren.

 

17-31: En doodt jullie kinderen niet uit vrees voor armoede: Wij voorzien hen en jullie van levensonderhoud. Voorwaar, het doden is een grote zonden.

 

17-32: En nader niet de ontucht. Voorwaar, ontucht is een zedeloosheid en een slechte weg.

 

17-33: En doodt geen ziel waarvan Allah (het doden) verboden heeft verklaard, behalve volgens het recht en wie onrechtvaardig gedood wordt: Wij hebben zijn erfgenaam een bevoegdheid gegeven; maar overdrijf niet bij het doden. Voorwaar hij wordt geholpen.

 

17-34: En benadert niet het bezit van de wees, behalve op de betere manier, totdat hij volwassen is; en komt de belofte na. Voorwaar, over de belofte worden jullie (op de Dag der Opstanding) ondervraagd.

 

17-35: En geeft de volle maat wanneer jullie afwegen en weegt met de juiste weegschaal, dat is beter en een mooiere afsluiting.

 

17-36: En volg niet dat waarover je geen kennis hebt. Voorwaar, het gehoor en het gezichtsvermogen en de harten: die zullen allen erover ondervraagd worden.

 

17-37: En loop niet hoogmoedig op aarde. Voorwaar, jij kan de aarde niet doen splijten en niet de hoogte van een berg bereiken.

 

17-38: Dat alles is slecht bij jouw Heer, verwerpelijk.

 

17-39: Dat is (een deel) van de Wijsheid die Allah aan jou openbaarde. En neem geen andere god naast Allah, anders wordt je in de Hel geworpen, wol verwijten en verworpen.

�And your Lord has decreed that you worship none but Him. And that you be dutiful to your parents. If one or them or both of them attain old age in your life, say not to them a word of disrespect, nor shout at them, but address them in terms of honour.

And lower unto them the wing of submission and humility through mercy, and say: �My Lord! Bestow on them Your Mercy as they did bring me up when I was small.�

Your Lord knows best what is in your inner-selves. If you are righteous, then, verily, He is ever Most-Forgiving to those who turn unto Him again and again in obedience, and in repentance.

And give to the kindred his due and to the poor and to the wayfarer. But spend not wastefully (your wealth) in the manner of a spendthrift.

Verily, spendthrifts are brothers of the shayaateen (devils), and the Shaytaan (Satan) is ever ungrateful to his Lord.

And if you turn away from them (kindred, poor, wayfarers, etc. whom We have ordered you to give their rights, but if you have no money at the time they ask you for it) and you are awaiting a mercy from your Lord for which you hope, then, speak unto them a soft kind word (i.e., Allaah will give to me and I will give to you).

And let not your hand be tied (like a miser) to your neck, not stretch it forth to its utmost reach (like a spendthrift), so that you become blameworthy and in severe poverty.

Truly, your Lord enlarges the provision for whom He wills and straitens (for whom He wills). Verily, He is Ever All-Knower, All-Seer of His slaves.

And kill not your children for fear of poverty. We provide for them and for you. Surely the killing of them is a great sin.

And come not near to unlawful sexual intercourse. Verily, it is a faahishah [i.e., anything that transgresses its limits (a great sin)], and an evil way (that leads one to Hell unless Allaah forgives him).

And do not kill anyone which Allaah has forbidden, except for a just cause. And whoever is killed (intentionally with hostility and aggression and not by mistake), We have given his heir the authority [to demand qisaas � Law of Equality in punishment � or to forgive, or to take Diya (blood money)]. But let him not exceed limits in the matter of taking life (i.e., he should not kill except the killer only). Verily, he is helped (by the Islamic law).

And come not near to the orphan�s property except to improve it, until he attains the age of full strength. And fulfil (every) covenant. Verily! The covenant will be questioned about.

And give full measure when you measure, and weigh with a balance that is straight. That is good (advantageous) and better in the end.

And follow not (O man, i.e., say not, or do not or witness not, etc.) that of which you have no knowledge. Verily! The hearing, and the sight, and the heart, of each of those you will be questioned by Allaah.

And walk not on the earth with conceit and arrogance. Verily, you can neither rend nor penetrate the earth, nor can you attain a stature like that of the mountains in height.

All the bad aspects of these (the above mentioned things) are hateful to your Lord.

This is part of al-hikmah (wisdom, good manners and high character, etc.) which your Lord has inspired to you (O Muhammad). And set not up with Allaah any other ilaah (god) lest you should be thrown into Hell, blameworthy and rejected (from Allaah�s mercy).� [al-Israa� 17:23-39]

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen, en dat jij hierdoor een beter beeld hebt gekregen over de boodschap die in de Koran staat. Ik hoop natuurlijk ook dat je je na je opdracht blijft verdiepen in de Islam en wellicht de keuze maakt voor een islamitische levenswijze.

Groeten en Vrede.

Terug naar boven
LuttieB Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote LuttieB Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 12:10
nog even een vraagje... uit welke vertaling komen deze citaten? ik moet dit weten voor mijn literatuuropgave...
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.