Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Islam en wetenschap

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
oeght Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oeght Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Islam en wetenschap
    Geplaatst op: 05 maart 2005 om 13:34

Salaam Aleikoem warahmatoe allahi wabaraktoeh,

Beste mensen,

Ik ben benieuwd hoe moslims omgaan met wetenschap zoals deze bedreven wordt in oa het Westen. Ikzelf doe een biomedische studie en vind het hier en daar best lastig om deze zaken te scheiden. Over het algemeen is  het makkelijkst om tijdens studie-uren geloof even uit te schakelen. Soms vind ik dit best hypocriet en ik vraag me af hoe andere moslims dit ervaren?

Wa asallam aleikoem, groet oeght

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2005 om 13:53

.

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 04:25

DE WETENSCHAPPELIJKE WONDEREN VAN DE QOER�AAN

HOE HET UNIVERSUM IS ONTSTAAN

 

Veertienhonderd jaar geleden heeft Allah de Qoer'aan als een boek ter leiding aan de mensheid neer gezonden. Hij riep de mensen op zich door de waarheid te laten leiden door zich aan de Qoer'aan te houden. Want het vers zegt immers: Maar het is niets anders dan een overdenking voor allen van de wereldwezens.(Qoer'aan 68:52)

Vanaf de eerste dag dat hij geopenbaard werd tot aan de dag des oordeels, zal dit laatste goddelijke boek de enige gids voor de mensheid blijven.

De onge�venaarde taal en stijl van de Qoer'aan en zijn superieure wijsheid zijn beslist een bewijs dat dit het Woord van Allah is. Verder heeft de Qoeraan nog vele wonderbaarlijke eigenschappen die bewijen dat de Qoer'aan het woord van Allah is. E�n van deze eigenschappen is het feit dat een aantal wetenschappelijke waarheden die we nu pas door middel van de technologie van de twintigste eeuw kunnen ontdekken, veertienhonderd jaar geleden in de Qoer'aan genoemd zijn.

Natuurlijk is de Qoer'aan geen wetenschappelijk boek. Maar vele wetenschappelijke feiten die op een bijzondere bondige en gedegen manier in de verzen tot uiting zijn gekomen, zijn pas door middel van de technologie van de twintigste en eenentwintigste eeuw, ontdekt. Deze feiten konden in de tijd dat de Qoer'aan geopenbaard werd niet bekend zijn geweest en dit is dan een nog duidelijker bewijs dat de Qoer'aan het woord van Allah is.

Om het wetenschappelijke wonder van de Qoer'aan te begrijpen, moeten we eerst een kijkje nemen naar het wetenschappelijke niveau van de tijd waarin dit Heilige Boek geopenbaard werd.

In de zevende eeuw, toen de Qoer'aan geopenbaard werd, had de Arabische samenleving, wat de wetenschap betreft veel bijgelovige en ongegronde opvattingen. Omdat ze de technologie niet hadden om het universum en de natuur te onderzoeken, geloofden deze vroegere Arabieren in legenden die zij van hun voorouders gehoord hadden. Zij namen bijvoorbeeld aan dat de bergen de hemel ondersteunden. Zij geloofden dat de aarde plat was en dat er hoge bergen aan beide einden stonden. Men dacht dat deze bergen pilaren waren die het hemelgewelf hoog hielden.

Maar al dit bijgeloof van de Arabische maatschappij werd door de Qoer'aan uitgewist. In soera Rad, vers 13 wordt er gezegd: Allah is Degene Die de hemelen heeft verheven zonder pilaren. (Qoer'aan 13:2) Dit vers verwerpt het geloof dat de hemel zich boven ons bevindt vanwege de bergen. Bij vele anderen onderwerpen werden belangrijke feiten geopenbaard in een tijd waarin men die niet kon weten. De Qoer'aan, die in een tijd werd geopenbaard waarin de mensen heel weinig wisten over astronomie, natuurkunde of biologie, bevat sleutelfeiten over tal van onderwerpen, zoals de schepping van het universum, de schepping van de mens, de structuur van de atmosfeer en het delicate evenwicht dat het leven op aarde mogelijk maakt.

Laten we nu eens naar een aantal van deze wetenschappelijke wonderen, die in de Qoer'aan geopenbaard zijn, kijken.


 

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 04:28

Het ontstaan van het universum wordt in de Qoer'aan in het volgende vers beschreven:

 

Hij is de Voortbrenger van de hemelen en de aarde.  (Qoer'aan 6:101)

 

Deze informatie gegeven in de Qoer'aan, is volledig in overeenstemming met de ontdekkingen van de hedendaagse wetenschap. Zoals we al eerder gezegd hebben zijn astrofysici tegenwoordig tot de conclusie gekomen, dat het hele universum, samen met de dimensies van tijd en materie, zijn ontstaan door een grote explosie, die in een oogwenk heeft plaatsgevonden. Deze gebeurtenis staat bekend als de 'Big Bang' en bewijst dat het universum uit het niets is geschapen als het resultaat van een explosie uit ��n enkel punt.

Voor de tijd van de Big Bang, bestond er niet zoiets als materie. Van een toestand van niet-bestaan, waarin noch materie, noch energie en zelfs geen tijd bestond, en wat slechts metafysisch beschreven kan worden, werden materie, tijd en energie, allen in een ogenblik geschapen. Dit feit, pas onlangs ontdekt door de moderne natuurkundigen, werd ons veertienhonderd jaar geleden in de Qoer'aan verteld.

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 04:29

DE EXPANSIE VAN HET UNIVERSUM

 

In de Qoer'aan die veertienhonderd jaar geleden geopenbaard werd, in een tijd waarin de wetenschap van de astronomie nog primitief was, wordt de expansie van het universum als volgt beschreven:

 

Met macht hebben Wij de hemel gebouwd. Waarlijk, Wij zijn in staat om de omvangrijkheid en ruimte daarvan uit te breiden. (Qoer'aan 51:47)

 

Het woord 'hemel' dat in het bovenstaande vers gebruikt is, komt op verschillende plaatsen in de Qoer'aan voor, in de betekenis van ruimte en universum. Hier wordt het woord weer in die betekenis gebruikt, het zegt dat het universum 'uitdijt'. En de hedendaagse wetenschap is nu juist tot deze conclusie gekomen!

Tot het begin van de twintigste eeuw, was de enige opvatting in de wetenschappelijke wereld dat 'het universum een constante aard had en dat het sinds onmetelijke tijd bestond'. Het onderzoek, de observaties en berekeningen die door de moderne technologie werden uitgevoerd, hebben echter laten zien dat het universum eigenlijk een begin had, en dat het voortdurend 'uitdijt'.

Aan het begin van de twintigste eeuw hebben de Russische natuurkundige Alexander Friedmann en de Belgische kosmoloog Georges Lemaitre theoretisch uitgerekend dat het universum voortdurend in beweging is en dat het uitdijt.

Dit feit werd door gegevens verkregen uit observaties in 1929 bevestigd. Terwijl Edwin Hubble, de Amerikaanse astronoom de hemel met zijn telescoop bekeek, ontdekte hij dat de sterren en melkwegstelsels voortdurend van elkaar af bewogen. In een universum waarin alles voortdurend van elkaar af beweegt, betekent dit een voortdurend uitdijend universum. De observaties die de volgende jaren uitgevoerd werden, bevestigden dat het universum voortdurend uitdijt. Dit feit was in de Qoer'aan uitgelegd, terwijl eigenlijk niemand het wist. Dit komt omdat de Qoer'aan het woord van Allah is, de Schepper en de Heerser van het gehele universum.

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 04:30

HET SCHEIDEN VAN DE HEMELEN EN DE AARDE

 

Een ander vers over de schepping van de hemelen is het volgende:

 

Wisten degenen die ongelovigen waren niet dat de hemelen en de aarde als ��n stuk waren samengevoegd, en dat Wij het vervolgens scheiden? En Wij hebben uit water elk levend ding gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?(Qoer'aan 21:30)

 

Het woord ratq, vertaald als 'samengevoegd' wordt in Arabische woordenboeken vertaald als 'met elkaar vermengd, ��n geworden'. Het verwijst meestal naar twee verschillende substanties die een geheel vormen. De zinsnede 'Wij scheiden' komt van het Arabische werkwoord fataqa wat inhoudt dat iets tot ontstaan komt door het verscheuren of vernietigen van de structuur van zaken die aan elkaar gehecht zijn. Het ontspruiten van een zaadje uit de aarde is ��n van die gebeurtenissen waar het werkwoord voor gebruikt wordt.

Laten we opnieuw naar het vers kijken met deze kennis in ons achterhoofd. In het vers zijn hemel en aarde eerst het onderwerp van de situatie van de ratq. Zij worden gescheiden (fataqa) als de ene uit de ander voortkomt. Geboeid denken wij aan de eerste momenten van de Big Bang, we zien dat alle materie van het universum op ��n enkel punt verzameld is. Met andere woorden, alles, de hemelen en de aarde inbegrepen, waren nog niet geschapen en waren in een vermengde onscheidbare toestand. Toen ontplofte dit punt krachtig, en zorgde ervoor dat de materie gescheiden werd.

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 04:38
Ja, hoeft niet heel Harun Yahya's werk hier neer te zetten.
Zet gewoon een link. Hier ik doe het wel voor je. Klik hier
Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 06:56

In eerste instantie geplaatst door Abd al Wadud

Ja, hoeft niet heel Harun Yahya's werk hier neer te zetten.
Zet gewoon een link. Hier ik doe het wel voor je. Klik hier

De bedoeling is dat wij met elkaar stuk voor stuk willen bespreken

salaam

Gawas

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 07:13
as Salaam Aleykoum wR wB,

Zet dat een onderwerp per keer neer, zou ik zeggen.
En schrijf eronder wat de disccusiepunten zijn.
Niet dat ze het kunnen ontkennen, maar ja.
Het is maar een tip.

Beslama,

abd al Wadud
Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 09:10

In eerste instantie geplaatst door Abd al Wadud

as Salaam Aleykoum wR wB,

Zet dat een onderwerp per keer neer, zou ik zeggen.
En schrijf eronder wat de disccusiepunten zijn.
Niet dat ze het kunnen ontkennen, maar ja.
Het is maar een tip.

Beslama,

abd al Wadud

Salaam

Ik vind het goed als u het doet.

Salaam,

Gawas

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juli 2005 om 04:53
Qor�aan & de sensorische karakteristiek van de huid.
vertaald door een broeder, uit www.islamway.com

In naam van Allah, de Erbarmer, de Genadevolle

Wetenschappelijke nauwkeurigheid verbaast Thaise wetenschapper.

Toen professor Tajasen, voormalig hoofd van de afdeling Anatomie en Embryologie en het huidige hoofd van het College van Medicijnen aan de Universiteit van Chang-mi, Thailand, te gast was in Saoedi-Arabi�, werden hem enkele Qoraan-ayaat en ahadieth getoond die gingen over zijn gebied van de wetenschap. De professor werd vervolgens gevraagd of hij bekend was met het werk van professor Keith Moore, een Canadese wetenschapper. Hij zei dat hij Keith Moore kende als een zeer vooraanstaand man op het gebied van embryologie. Professor Tajasen las een artikel van Dr.Keith Moore waarin professor Moore schrijft dat naar zijn mening veel van wat in de Qor�aan is geopenbaard, verenigbaar is met de moderne wetenschap. Professor Tajasen was verbaasd toen hij dit artikel las en wilde er direct meer over weten. De volgende aya uit de Qor�aan werd hem toen voorgelezen:

"Degenen die niet geloven in Onze ayaat (bewijzen, ayaat, lessen, tekenen, openbaringen enz.) zullen Wij laten branden in het Vuur. Zo vaak als hun huiden helemaal geroosterd zijn, zullen Wij hen door andere huiden vervangen zodat zij de straf zullen proeven. Zeker, Allah is Al-Machtig, Al-Wijs." <> (Soerah An-Nissaa;56).

Professor Tajasen benoemde dat dit een verwijzing was naar het dermatologische verschijnsel dat de moderne wetenschap zeer recentelijk heeft ontdekt. Namelijk dat alle zenuwuiteinden zich in de huid bevinden en dat bij diepe verbranding, waarbij de huid totaal verbrand is, de huid pijngevoel verliest en de gekwelde persoon voelt dan niets meer. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) weet dit en daarom laat Hij de ongelovigen in de Hel onafgebroken de pijn voelen, door de huid iedere keer te vervangen zodat de zenuwuiteinden vernieuwd worden. Professor Tajasen zei dat het onmogelijk was dat deze informatie vanuit een menselijke bron kwam, daarbij in beschouwing nemend dat de Qor�aan meer dan 1400 jaar oud is: deze kennis was eenvoudigweg nog niet bekend in die tijd. Waar kwam deze informatie vandaan? Het antwoord is: van Allah (Geprezen en Verheven is Hij).

"Wie is Allah?" vraagt de professor. Er werd hem vervolgens verteld dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) de Schepper is van Wie alle Ware kennis, Wijsheid, Perfectie en Genade komt. Professor Tajasen keerde terug naar Thailand en gaf een aantal lezingen over hetgeen hij had geleerd. Het directe resultaat van deze lezingen was dat vijf studenten van hem moeslim werden. Een korte tijd later keerde professor Tajasen terug naar Saoedi-Arabi� om een conferentie in Riyadh bij te wonen. Tijdens deze conferentie sprak hij tegen de aanwezigen. Hij zei dat zijn studies hem ertoe hadden geleid dat hij gelooft dat alles in de Qor�aan de waarheid is. Sommige van de tekenen werden 1400 jaar geleden geopenbaard en pas zeer recentelijk verklaard door de moderne wetenschap. De profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegen zij met hem) kon lezen noch schrijven, vervolgde de professor, daarom moet de waarheid door de Schepper, Allah (Geprezen en Verheven is Hij), zijn geopenbaard. De professor zei dat de tijd was aangekomen om te verklaren: "La ilaha ilaaha iella Allah, Mohammedoen Rasoeloellah." Professor Tajasen accepteerde de Tekenen en werd moeslim. Iedereen waaraan de Tekenen wordt verteld en die moedwillig de Tekenen ontkent en verwerpt en hardnekkig vasthoudt aan onwetendheid, zal hetgeen wat in bovenstaande aya wordt verklaard ondervinden. <>

Moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) ons sterken in onze da'wah, die op zoveel verschillende manieren mogelijk is om zoveel mogelijk mensen te bereiken de Waarheid te accepteren.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juli 2005 om 17:09
het roosteren van mensen en ze steeds een neiuwe huid geven om die
vervolgens weer lekker te roosteren lijkt mij eerder een hobby van Saytan
dan van de Allah in wie ik geloof.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 02:21
Ja Allah (swt) doet dit niet, hier heb je zelf voor gekozen, toch?
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 03:56
hoezoooooo?

lees goed:

Zo vaak als hun huiden helemaal geroosterd zijn, zullen Wij
hen door andere huiden vervangen zodat zij de straf zullen
proeven.


ik als onvolmaakt mens zou mijn ergste vijanden nog niet zoiets
toewensen. Ik geloof in een GOD die absoluut goed is en zich niet
verlustigt in de onophoudelijke kwelling van zijn schepselen. Ik begrijp
niet waarom mensen zo'n god willen dienen of het moet uit pure angst
zijn...
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 04:26
Salaam

Het is de hel. Daar heeft god dus regels voor gemaakt. En dus ook het continue regeneren van het lichaam. Om het continue onrecht die mensen hebben gedaan te simuleren, omdat zij hiervoor hebben gekozen.
Ik begrijp niet dat jij niet begrijpt dat ook in de bijbel gesproken wordt over de hel en dat je er dus in moet geloven. Daarbij maakt het niet uit hoe erg het is of je erin kunt geloven. En nee, jouw veronderstelling dat satan de hel bestuurd klopt niet, want satan wordt zelf ook gestraft in de hel. Lijkt me ook zeer logisch.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 06:09
In de christelijke gemeenschap neemt de hel toch een minder prominente
plaats in dan in de islam. dat zegt wel iets. Daar komt nog bij dat er
helemaal niet aangetoond kan worden dat zondaars voor eeuwig en altijd
in die vuurzee gebraad zullen worden. ik vind dat je daar wel erg klinisch
over schrijft...
Wel is het zo dat mensenzielen verloren kunnen gaan, hoewel zij bedoeld
zijn om onsterfelijk te zijn. En dat daar een heftig verteringsproces en
veel pijn een rol bij kunnen spelen kan ik mij voorstellen. Die zielen
branden m.i. gewoon op en daarmee uit.
De saytan en de hel... wart weten wij daar van. Er wordt in onze kringen
wel eens gezegd dat ieder schepsel daar komt waar ie zich het meeste
thuis voelt; de ene in de hemel of het paradijs en de ander in de hel...
Nou, ik weet wel waar ik mij het meeste thuis zal voelen
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 06:59
Allah (swt) geeft jou de straf waarvoor je zelf hebt gekozen. Het komt dus door jou. Hij is Berouwaanvaardend, Barmhartig en Genadevol. Maar hij vergeldt ook eerlijk. Als je spijt hebt en het geloof aanneemt, zal hij je inshallah vergeven. Zo niet, dat moet je maar afwachten.
Geen kwade bedoelingen

beslama,

abd al Wadud
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 07:22
Salaam

Dus, postpentacost, de christengemeenschap bepaald de christendom? Alleen omdat de hel minder prominent in de gemeenschap speelt het weinig mee in het geloof?
Zielen verdwijnen? Zich thuisvoelen? Is dat de hel in het christendom?
Begrijp wel goed, eenieder die moslim is geworden voor zijn dood niet eeuwig in hel blijft maar totdat al zijn zondes zijn verbrandt. Dit kan dus duizenden,miljoenen, zo niet miljarden jaren kosten. Zo staat het verder in de quraan.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 09:58
Het is inweze allemaal heel simpel.
Er bestaat geen hel dan die mensen voor zichzelf maken.
Het aardige vind ik trouwens het woord.
Het woord Hel is geleend van het Germaanse .
Hel was verbonden met de Godin Helle.De zaal (omgeving) van de Godin Helle.
In het Nederlands zijn er nog diverse woorden die hieraan herinneren en een beetje de oorspronkelijke betekenis laten zien.
Bv Helling. of de plaatsnaam Helmond. (monding van Hel)
Heeft niks te maken met een oord van marteling.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 10:27
Interessante informatie over het germaanse woord hel. Het woord die de andere talen spreken is  ook eg interessant.

In de Arabische Koran staat het woord Djahanam en dit woord is zowat hetzelfde als het Hebreeuwse oude testament en het Griekse NT. In het Hebreeuws is het gayhinnom en in het Grieks gehenna.

Ze lijken erg veel op elkaar in de uitspraak, zelfs het Grieks.
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 10:38
Interesant in deze is ook dat het woord voor dode rijk in het hebreeuws Sheool is.
Het woord Gehenna kwam pas veel later en verwees naar een bepaald dal in de buurt van Jerusalem waar de misdadigers ter dood gebracht werden en daarna verbrand.
Het woord verwijst naar vernietiging niet naar een eeuwig oord van marteling.
Het idee van marteling na de dood ontstond in het hindoeisme waar men in een eeuwige cyclus van levens gelooft.
De Hellen daar zijn een soort van psychotherapie voor de ziel.
Interesant is trouwens dat elke religie wijst op het belang van inkeer.
Het richten naar het innerlijke.
En de Zogenaamde straffen binnen de Hellen zijn altijd uiterlijke verschijnselen.
Alsof God een laatste middelwilinschakelen om de mens te bewegen tot inkeer te komen ;-)
Nietemin moet men proberen te voorkomendat men diverse woorden met een geheel verschillende achtergrond  te vermengen.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 10:56
Die visies zijn niet gebaseerd op feitelijkheden en worden niet uitgespoken op basis van een objectieve studie van de teksten.

Wat je ziet is dat het woord gehenna hetzelfde klinkt als het hebreewse gay-hinnom. In de Bijbel wordt duidelijk gesproken over een bestraffing en de Koran is het laatste complete boek van God geopenbaard aan de mensheid en hierin is alles heel uitgebreid weergegeven.


Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 11:09
Nee hoor het enigste wat je tegenkomt is de waarshuwing van Jezus dat God mensen vernietigd in Gehenna.
Ik ben geen Christen maar ikzie geen enkele onderbouwing van een helvan marteling in de bijbelse geschriften.
Het oude testament was nietemin het meest duidelijk .
Daar zegt God nl .De ziel die zondigd die zal sterven.
Vreemd toch dat de god die jij aanhangt en waarvan jij denkt dat die dezelfde is dan die van het oude testament dat die andere ideen heeft dan die van eerdere tijden.
Of zou het kunnen zijn dat er duidelijk sprake is van een cultuur bestuiving?
Ideen van het Hindoeistische denken die zich vermengt hebben met het   van oorsprong joodse denken?

 
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 11:09
Hoe wil je straf trouwens proeven? Of is dat toch ook een metafoor voor iets, zoals vele spirituele geschriften.
Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 15:27

In eerste instantie geplaatst door Beste postpentacost,

het roosteren van mensen en ze steeds een neiuwe huid geven om die
vervolgens weer lekker te roosteren lijkt mij eerder een hobby van Saytan
dan van de Allah in wie ik geloof.[/QUOTE


Het gaat om wetenschappelijke wonderen in de het verse maar dat wil je niet zien.

U bent toch van harte welkom.

Het gaat om wetenschappelijke wonderen in de het verse maar dat wil je niet zien.

U bent toch van harte welkom.

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 15:35

In eerste instantie geplaatst door Bestepostpentacost,

In de christelijke gemeenschap neemt de hel toch een minder prominente
plaats in dan in de islam. Eerste ontkenning geen god willen dienen die straft en nu vergelijking!!??dat zegt wel iets. Daar komt nog bij dat er
helemaal niet aangetoond kan worden dat zondaars voor eeuwig en altijd
in die vuurzee gebraad zullen worden. ik vind dat je daar wel erg
klinisch
over schrijft... Lees uit bijbel:

Geachte lezer, wij weten dat er tegenwoordig onder veel Bijbel leraars een bepaalde aversie is tegen onderwerpen zoals � Hel en het eeuwige oordeel� , het liefst, praat men daar niet over, en in bepaalde gevallen wordt het ook volledig ontkent. De leer over de hel, de poel des vuurs en het eeuwige oordeel is zou u kunnen zeggen bijna verdwenen van de preekstoel van het z.g moderne Christendom.

Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de z.g christenen  zelfs niet meer gelooft in het bestaan van de Hel. Maar dat verandert het feit niet dat Hel bestaat en dat de Bijbel er over leert. Alhoewel er zijn op dit moment talrijke organisaties, groepen en sekten die officieel het bestaan van de Hel verwerpen. Ons antwoord als Bijbel gelovige is dat het uiteindelijk niet uitmaakt wat een groep wel of niet gelooft over de hel, maar wat de Bijbel er over zegt.

Wij willen nogmaals benadrukken dat de bedoeling achter de preek van de week niet is een filosofie, organisatie of  traditie te promoten maar Gods Woord de Bijbel. U moet als Bijbel gelovige weten wat Gods woord over de hel zegt. En in Gods woord zijn onderwerpen zoals Hel en Gods oordeel realiteit.

Openbaring 14:9-11 

9  En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand, 10  Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam. 11  En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt. 12  Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus. Bron http://www.bijbel.nl/preek%2023.htm

n verloren kunnen gaan, hoewel zij bedoeld
zijn om onsterfelijk te zijn. En dat daar een heftig verteringsproces en
veel pijn een rol bij kunnen spelen kan ik mij voorstellen. Die zielen
branden m.i. gewoon op en daarmee uit.
De saytan en de hel... wart weten wij daar van. Er wordt in onze kringen
wel eens gezegd dat ieder schepsel daar komt waar ie zich het meeste
thuis voelt; de ene in de hemel of het paradijs en de ander in de hel...
Nou, ik weet wel waar ik mij het meeste thuis zal voelen [/QUOTE


Ik gun u die lachtje voor alletijd euwige 

Ik gun u die lachtje voor alletijd euwige 

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 15:50
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Nee hoor het enigste wat je tegenkomt is de waarshuwing van Jezus dat God mensen vernietigd in Gehenna.Lees http://www.bijbel.nl/preek%2023.htm
Ik ben geen Christen maar ikzie geen enkele onderbouwing van een helvan marteling in de bijbelse geschriften.
Het oude testament was nietemin het meest duidelijk .
Daar zegt God nl .De ziel die zondigd die zal sterven.
Vreemd toch dat de god die jij aanhangt en waarvan jij denkt dat die dezelfde is dan die van het oude testament dat die andere ideen heeft dan die van eerdere tijden.
Of zou het kunnen zijn dat er duidelijk sprake is van een cultuur bestuiving?
Ideen van het Hindoeistische denken die zich vermengt hebben met het   van oorsprong joodse denken?

 
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 16:22
Zie deze bijbelstudie.
http://www.bible.org/page.asp?page_id=919
Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 18:10

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

het roosteren van mensen en ze steeds een neiuwe huid geven om die
vervolgens weer lekker te roosteren lijkt mij eerder een hobby van Saytan
dan van de Allah in wie ik geloof.

OVER HET FEIT, DAT DE HEL EEN PLAATS IS VAN
EEUWIGE MARTELING

De meerderheid van mensen vermijdt om over de hel na te denken hoewel zij zich van het bestaan van het hiernamaals bewust zijn. Nadenken over de bittere spijt van de hel belooft zeker een leven, dat toegewijd is aan Allah. Op zijn beurt moedigt dit iemand aan om al zijn daden en gedragingen in het leven opnieuw te ori�nteren in toewijding voor de wil van Allah. Anders zal men diepe spijt voelen. In de poging henzelf te bevrijden van deze spijt, negeren mensen het bestaan van de hel. Zij pogen de ernst van de zaak te verlichten door uitspraken als: "Ik denk niet dat men voor eeuwig in de hel zal verblijven" of "ik denk niet dat Allah Zijn dienaren zo zwaar zal straffen." Dit zijn zeker leugens. Bovendien pogen zij deze leugens te baseren op de barmhartigheid van Allah. Het feit is gewoon, dat deze mensen hierover onwetendheid bepleiten.

De hel is de plaats waar Allah's eigenschap van rechtvaardigheid zich volledig manifesteert. Natuurlijk zal de beloning voor degenen, die leven om de tevredenheid van Allah te verdienen gedurende hun hele leven niet hetzelfde zijn als zij, die het kwaad gehoorzamen en tegen Allah in opstand komen. Allah zal Zijn trouwe dienaren belonen met het paradijs waar zij tot in de eeuwigheid zullen verblijven. Aan de andere kant zullen de ongelovigen in de hel gestraft worden, een plaats van ondraaglijke marteling.

Allah is beslist barmhartig; echter het denken aan alleen Zijn barmhartigheid en vergeving zou een persoon doen falen om Zijn andere eigenschappen te kennen. Men zou ook op de hoogte moeten zijn van de andere eigenschappen van de Schepper: Allah neemt wraak op Zijn opstandige dienaren en Hij straft. De hel is de plek waar Allah deze twee eigenschappen zichtbaar zal maken. Met andere woorden, zelfs als mensen zich inspannen om het te vergeten, is de realiteit van de hel altijd daar om de ongelovigen te omringen en zij die een andere weg volgen dan de weg van Allah.

Bepleit dus nooit onwetendheid over het bestaan van het hiernamaals. Zich inspannen om er niet aan te denken, of het te negeren, zal niemand van de zware straf redden. Integendeel, zullen mensen, die dit feit negeren en hun eigen lusten volgen, voor eeuwig in de hel verblijven als Allah het wil. De hel zal "het trefpunt" worden van al deze mensen. (Surat al-Hijr: 43)

Allah heeft het paradijs gecre�erd, verfraaid met Zijn gunsten, voor Zijn trouwe dienaren die serieuze stappen ondernemen om Zijn aangename tevredenheid gedurende hun leven te verkrijgen. Allah beschrijft de schoonheid van het paradijs in vele verzen :

Er zullen gouden schalen en bekers worden rondgereikt en er zal daarin alles zijn wat de zielen zich wensen en waar de ogen van genieten. En gij zult daarin vertoeven.(Surat az-Zukhruf 43:71)

De pracht en praal van het paradijs gaan boven ieders voorstellingsvermogen. De Qoer-aanische woorden die allerlei verschillende verrukkingen beschrijven (Surat ar-Rahman: 48) illustreren zeker een levendig beeld van de werkelijke aard van het paradijs. Er bestaan grootse bezittingen voor de gelovigen. Het paradijs is de plaats, wat door Allah speciaal voorbereid is voor de gelovigen. Daarin staan prachtige paleizen, tronen verfraaid met edelstenen, kleding gemaakt van zilveren kralen, goud en parels, rivieren van honing, en eindeloze vruchten. Hiermee worden de gelovigen voorzien in het paradijs. Het paradijs is een eeuwige beloning voor de gelovigen en een uitdrukking van Allah's scheppingskracht. Bepleit dus nooit onwetendheid over het feit, dat het paradijs overvloedig is van glorieuze gunsten, die niet te vergelijken zijn met hun tegenhangers in dit leven.

Er is natuurlijk een andere plaats waar Allah's weergaloze scheppingskracht zich kenbaar maakt. De hel, die voor de ongelovigen is gecre�erd is zeker een andere uitdrukking van Allah's rechtvaardigheid. De hel is in het bijzonder gecre�erd voor mensen, die het feit van het hiernamaals minachten, voor deze wereld leven en in opstand komen tegen Allah. Precies als de manier waarop het paradijs verfraaid is met ongewone gunsten, zal de hel ook uitgerust zijn met verscheidene soorten marteling.

Ongelovigen zullen voor al het immorele gedrag waar zij zich in het leven mee bezig hebben gehouden, gestraft worden. De straf zal zeker de glorie van Allah weerspiegelen. In de hel zullen mensen ieder moment onderworpen worden aan hevige marteling. Door middel van huidverscheuring, vleesverbranding, de enige drank van de mensen in de hel zal bloed en pus zijn. Hun hemden zullen van vuur gemaakt worden. Evenzo zullen zij op bedden van vuur liggen. Kort samengevat, elk moment in de hel zal vervuld zijn met lijden.

Allah geeft in de Qoer-aan een duidelijke beschrijving van de marteling, die de ongelovigen in de hel zullen ondergaan. Geen notitie nemen van dit feit is in geen geval een weg om er aan te ontkomen. Integendeel is het bewust zijn van dit feit en tegelijkertijd angst voor Allah voelen, de enige weg naar eeuwige verlossing van de mensheid.

Een ander onderwerp, wat veel mensen over de hel negeren is de feit dat de marteling in de hel voor eeuwig zal duren. Allah beschrijft dit feit in de Qoer-aan als volgt:

En zij zeggen: "Het Vuur zal ons slechts voor een klein aantal dagen deren". Vraag hun: "Hebt gij dan een woord van Allah verkregen? Dan zal Allah Zijn belofte nooit breken. Of zegt gij iets over Allah, dat gij niet weet? Voorzeker, die kwaad doet en door zijn zonden is omringd - zij zijn de bewoners van het vuur; daarin zullen zij verblijven. Maar zij, die geloven en goede werken doen, - zij zijn de bewoners van de hemel, daarin zullen zij verblijven. (Surat al-Baqarah 2: 80-82)

Zoals de verzen vermelden, is de bestraffing in de hel eeuwig voor wrede ongelovigen. De mensen van het paradijs zullen er voor eeuwig verblijven. Allah vertelt in het volgende vers:

Voorzeker de hel ligt in een hinderlaag. Een tehuis voor de opstandigen. Die daarin lange tijd zullen vertoeven. (Surat an-Naba: 21-23)

Allah's besluit over dit onderwerp is zeker. Dat is de reden waarom je nooit onwetendheid moet bepleiten over het feit, dat zolang je niet de Qoer-aan volgt, er geen verlossing zal zijn uit de hel. Zij die in opstand komen tegen Allah, en daardoor de hel verdienen, zullen daar voor eeuwige verblijven.

De manier waarop een persoon zich gedurende het verloop van zijn korte leven gedraagt, zal hem leiden tot de plaats waar hij tot in de eeuwigheid zal verblijven. Dit is zeker een belangrijk resultaat. Accepteren om in de hel voor eeuwig gestraft te worden slechts vanwege een beperkte levensduur van 60 tot 70 jaar is ONGETWIJFELD een ramp. Deze DUIDELIJKE ramp is met alle zekerheid bij iedere individu bekend. Wat mensen echter falen te begrijpen is het begrip "eeuwigheid".

Het woord "eeuwigheid" drukt een tijdsbestek uit dat nooit zal eindigen. Ongelovigen zullen er voor altijd blijven: zij zullen onderworpen worden aan marteling gedurende tien jaar, duizenden jaren, miljarden jaren, triljoen jaren. Triljoenen jaren betekenen nauwelijks wat ten opzichte van eeuwigheid. Allah drukt dit tijdsbestek in bovenstaand vers uit, door te zeggen. Die daarin lange tijd zullen vertoeven. (Surat an-Naba: 23)

Daarom zouden we niet de problemen, die we in deze wereld te ondergaan moeten vergelijken met de eeuwige marteling, die in de hel geleden wordt. De hevigste pijn in deze wereld is slechts beperkt tot zes of zeven decennia. Zelfs de ernstigste ziektes hebben een medicijn, terwijl de marteling in de hel nooit zal eindigen. Bepleit daarom nooit onwetendheid over wat het begrip "eeuwig" betekent. Vergelijk de korte duur van deze wereld met een dergelijk eindloze levensduur. Probeer een tijdsbestek dat nooit zal eindigen te begrijpen.

Wanneer je de kans hebt om voor eeuwig in het paradijs te verblijven, vermijd dan om voor eeuwig in de hel gestraft te worden, een plaats van totale verschroeiing en vernietiging.

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 juli 2005 om 18:24

DE HISTORISCHE WONDEREN VAN DE QOER AAN

HET WOORD 'HAMAN' IN DE QOER'AAN

De informatie die in de Qoer'aan, over het oude Egypte wordt gegeven, openbaart veel historische feiten die tot voor kort onbekend waren. Deze feiten laten ons ook zien dat ieder woord in de Qoer'aan met een duidelijke wijsheid geopenbaard is.

Haman is iemand wiens naam in de Qoer'aan, samen met die van de farao, genoemd wordt. Hij wordt op zes verschillende plaatsen inde Qoer'aan vermeld, als ��n van de naaste mannen van de farao.

Opvallend is dat de naam Haman nooit in die delen van de Thora wordt genoemd die over het leven van Moesa {Mozes} gaan. Maar de vermelding van de naam Haman, als de helper van de Babylonische koning, die ongeveer 1100 jaar na Moesa vele wreedheden tegen de Isra�lieten begaan heeft, kan gevonden worden in de laatste hoofdstukken van het Oude Testament

Sommige niet-moslims verkondigen dat de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) de Qoer'aan geschreven heeft door het kopi�ren van de Thora en de Bijbel. Zij beweren tevens dat hij tijdens dit proces, enige onderwerpen die een relatie hebben met deze boeken, incorrect in de Qoer'aan heeft overgebracht. De absurditeit van deze beweringen is aangetoond toen het Egyptisch hi�roglyfen alfabet, ongeveer tweehonderd jaar geleden, ontcijferd werd en de naam 'Haman' in de oude geschriften ontdekt werd.


De naam 'Haman' was onbekend tot de Egyptische hi�roglyfen in de 19de eeuw ontcijferd werden. Toen de hi�roglyfen ontcijferd waren, werd duidelijk dat Haman een naaste helper van de farao was en 'het hoofd van de steenhouwers'. (Hierboven worden Oud-Egyptische bouwvakkers getoond). Belangrijk hier is dat Haman in de Qoer'aan genoemd wordt als iemand die onder het bevel van de farao de bouwwerken leidt. Dit houdt in, dat informatie die niemand in die tijd kon weten, in de Qoer'aan gegeven was.

Tot de 18de eeuw konden de geschriften en inscripties van het Oude Egypte niet begrepen worden. De taal van het Oude Egypte washi�roglyfisch, die de eeuwen, overleefde. Maar met de verspreiding van het christendom en door andere culturele invloeden, in de tweede en derde eeuw na Christus, raakte in Egypte zowel het oude geloof als het hi�roglyfenschrift in verval. Het laatste voorbeeld van de toepassing van het hi�roglyfenschrift, is een inscriptie gedateerd: 394 na Christus. Daarna was de taal vergeten, niemand kon het meer lezen of begrijpen. En deze situatie duurde voort tot ongeveer 200 jaar geleden.

Het geheim van de Egyptische hi�roglyfen werd in 1799 opgelost door de ontdekking van een plaquette die de 'Steen van Rosette' werd genoemd. Deze plaquette dateerde uit het jaar 196 voor Christus. Het belang van deze inscriptie was dat het in drie verschillende geschriften geschreven was: hi�roglyfen, demotisch (een eenvoudige vorm van het oude Egyptische hi�ratische schrift) en Grieks. Met behulp van het Griekse schrift werd het oude Egyptische schrift ontcijferd. De vertaling van de inscriptie werd voltooid door de Fransman, Jean-Fran�ois Champollion. Hierdoor werden een vergeten taal en gebeurtenissen in kwestie, wederom belicht en werd er veel duidelijk over de beschaving, godsdienst en het sociale leven van het oude Egypte.

Door het ontcijferen van de hi�roglyfen, werd een belangrijk stukje informatie duidelijk: de naam 'Haman' werd inderdaad in de Egyptische inscripties genoemd. Deze naam verwees naar een monument in het Hofmuseum in Wenen.19

In het woordenboek van de Mensen van het Nieuwe Rijk, dat gemaakt werd op basis van de hele verzameling inscripties, wordt Haman omschreven als 'het hoofd van de steenhouwers'.20

Het resultaat openbaart een belangrijke waarheid. In tegenstelling tot de valse beweringen van de tegenstanders van de Qoer'aan, was Haman iemand die in Egypte ten tijde van Moesa leefde, en in de nabijheid van de farao verkeerde, hij was betrokken bij het werk in de bouw, net zoals dat in de Qoer'aan omschreven staat.

Verder beschrijft het vers in de Qoer'aan de gebeurtenis waarin de farao Haman vraagt een toren te bouwen, dit strookt helemaal met de archeologische ontdekkingen:

Farao zei: "O leiders! Ik wil geen andere god voor jullie dan ikzelf, steek dus voor mij (een vuur) aan, O Haman, om (stenen van) klei te bakken en voor mij een liefelijke toren te bouwen zodat ik daarnaar kan kijken (of) om de god van Moesa (te zoeken) en waarlijk, ik denk dat hij (Moesa) ��n van de leugenaars is." (Qoer'aan 28:38)

Tot slot kunnen we zeggen dat het bestaan van de naam Haman in de oude Egyptische inscripties er niet alleen toe leidde dat de bedachte beweringen van tegenstanders van de Qoer'aan waardeloos zijn, maar het bevestigde opnieuw het feit dat de Qoer'aan van Allah komt. Op een wonderbaarlijke wijze onthult de Qoer'aan voor ons de historische informatie, die in de tijd van de Profeet (vzmh) niet beschikbaar was en niet begrepen kon worden.


TITELS VAN EGYPTISCHE HEERSERS IN DE QOER'AAN

Moesa was niet de enige profeet die in Egypte woonde ten tijde van het Oude Egypte. De profeet Joesoef leefde, al lang voor Moesa, in Egypte. We zien een bepaalde paralel als we de verhalen van Moesa en Joesoef lezen. Bij het noemen van de Egyptische heerser, in de tijd van Joesoef, wordt in de Qoer'aan het woord 'malik (koning) gebruikt:

En de koning zei: "Breng hem bij mij zodat ik hem in dienst kan nemen." Toen hij met hem sprak zei hij: "Waarlijk, deze dag ben je bij ons hoog in rang en volledig vertrouwd." (Qoer'aan 12:54)

Daar tegenover wordt de heerser, in de tijd van Moesa, als farao aangeduid:

En voorwaar Wij gaven Moesa negen duidelijke tekenen. Vraag dan de Kinderen van Isra�l toen hij tot hen kwam, en de Farao tegen hem zei: "O Moesa! Ik denk inderdaad dat jij betoverd bent." (Qoer'aan 17:101)

Historische bronnen, die tegenwoordig beschikbaar zijn, laten ons de reden voor het verschil in nomenclatuur (betiteling) van deze heersers zien. Het woord 'farao' was van oorsprong de naam die aan het koninklijk paleis in het Oude Egypte gegeven werd. De heersers van de oude dynastie gebruikten deze titel niet. Het gebruik van het woord farao, als titel voor de heerser, begon pas in de periode van het 'Nieuwe Rijk' in de Egyptische geschiedenis. Deze periode begon bij de 18de dynastie (1539-1292 voor chr.).En in de 20ste dynastie (945-730 voor chr.) werd het woord farao als respectvolle titel gebruikt.

Daarom komt de wonderbaarlijke aard van de Qoer'aan, hier opnieuw, weer tot uiting: Joesoef leefde ten tijde van het Oude Rijk, en daarom werd het woord 'malik' voor de Egyptische heerser gebruikt, in plaats van farao. Daarentegen leefde Moesa in de tijd van het Nieuwe Rijk, en werd de heerser van Egypte met 'farao' aangeduid.

Zonder twijfel moet men kennis hebben van de geschiedenis van Egypte om een dergelijk onderscheid te kunnen maken. Maar in de vierde eeuw was de geschiedenis van het oude Egypte volledig vergeten, aangezien de hi�roglyfen niet meer konden worden begrepen, en pas in de 19de eeuw werden herontdekt. Toen de Qoer'aan geopenbaard werd, was er daarom geen gedetailleerde kennis van de Egyptische geschiedenis beschikbaar. Dit feit is opnieuw een van de talloze stukjes bewijs dat de Qoer'aan het woord van Allah is.


ARCHEOLOGISCHE VONDSTEN BIJ DE STAD IRAM

In het begin van de negentiger jaren kwamen er artikelen in bekende internationale kranten die kopten: 'Legendarische Arabische verloren stad gevonden', de Arabische stad uit de legenden is gevonden', 'Oebar, het Atlantis van het zand. Wat deze archeologische vondst nog fascinerender maakte, was het feit dat er in de Qoer'aan ook naar deze stad is verwezen. Veel mensen, die sindsdien dachten dat de 'Ad' waarover in de Qoer'aan verteld werd, een legende waren of dat hun verblijfplaats nooit gevonden zou kunnen worden, waren hoogst verbaasd over deze ontdekking. De ontdekking van deze stad, die slechts in mondeling overgedragen verhalen van de Bedoe�en genoemd werd, wekte grote belangstelling en nieuwsgierigheid op. Het was Nicholas Clapp, een amateur-archeoloog, die deze legendarische stad, die in de Qoer'aan genoemd wordt, ontdekte.21

Als Arabofiel en de maker van een winnende documentaire, kwam Clapp tijdens zijn onderzoek naar de Arabische geschiedenis een interessant boek tegen. Dit boek was Arabia Felix, geschreven in 1932 door de Britse onderzoeker Bertram Thomas. Arabia Felix was de Romeinse aanduiding voor het zuidelijke gedeelte van het Arabisch Schiereiland, waar zich tegenwoordig Jemen en een groot deel van Oman bevinden.

De Grieken noemden dit gebied 'Eudaimon Arabia' en de middeleeuwse Arabische geleerden noemden het 'al-Yaman as-Sa�da'.22

Al deze namen betekenen: 'het gelukkige Arabi�', want we weten van de mensen, die in oude tijden in die regio woonden, dat ze de gelukkigste mensen van hun tijd waren. Wat is dan de reden voor deze aanduiding?

Hun geluk was gedeeltelijk afhankelijk van hun strategische ligging - zij dienden als tussenpersonen in de specerijhandel tussen India en het noorden van het Arabisch Schiereiland. En de mensen die in dit gebied woonden produceerden en distribueerden 'wierook', een aromatische hars van zeldzame bomen. Deze plant werd in de oude samenlevingen als ontsmettingsmiddel bij talloze religieuze riten gebruikt, daarom werd zij hooglijk gewaardeerd. In die tijd was de plant minstens zijn gewicht in goud waard.

De Britse onderzoeker Thomas beschrijft deze 'voorspoedige' stammen uitvoerig en beweerde dat hij, middels ��n van deze stammen, sporen van de oude stad gevonden had.23 Deze stad was bij de bedoe�en bekend als Oebar. Tijdens ��n van zijn reizen, die hij in het gebied had gemaakt, werden hem door bedoe�nen, die in de woestijn leven, uitgesleten sporen getoond en zij beweerden dat deze sporen naar de oude stad Oebar leidden. Thomas die veel belangstelling had voor dit onderwerp, stierf voordat hij zijn onderzoek had kunnen afronden.

Clapp, die onderzocht wat de Britse onderzoeker Thomas geschreven had, was overtuigd van het bestaan van de verloren stad, die in het boek beschreven werd. Zonder tijd te verliezen begon hij met zijn onderzoek.

Clapp probeerde op twee manieren het bestaan van Oebar te bewijzen. Ten eerste vond hij de sporen waarover de bedoe�nen spraken. Hij vroeg NASA om hem satellietfoto's van het gebied te verstrekken. Na een lange strijd wist hij de autoriteiten te overtuigen om foto's van het gebied te maken.24

Clapp ging verder met zijn studie van oude manuscripten en kaarten, in de Huntington Bibliotheek in Californi�. Hij had tot doel een kaart van het gebied te vinden. Na een korte zoektocht vond hij er ��n. Wat hij vond was een kaart, getekend door de Griek-Egyptische geograaf Ptolemius in 200 na chr. Op de kaart was de plaats van een oude stad te zien die in het gebied gevonden werd en wegen die naar die stad leidden.

Ondertussen had hij het nieuws ontvangen dat de foto's door NASA genomen waren. Op de foto's werden een aantal karavaansporen zichtbaar, die met het blote oog moeilijk waar te nemen waren, maar alleen uit de lucht te zien waren. De foto's vergeleek hij met de oude kaart die hij had, en aldus kwam Clapp tot de conclusie die hij zocht n.l.: de sporen op de oude kaart kwamen overeen met de sporen van de satellietfoto's. Uiteindelijk kwamen deze sporen uit in een groot gebied, waarvan men begreep dat het eens een stad geweest was.

Eindelijk was de plaats van de legendarische stad, die het onderwerp is geweest van vele mond op mond verhalen door bedoe�en, ontdekt. Korte tijd daarna begonnen de opgravingen en de overblijfselen van een oude stad werden onder het zand vandaan gehaald. Aldus werd deze verloren stad omschreven als "Oebar,'het Atlantis van het zand."

Wat was nu het bewijs, dat deze stad, de stad van het volk van 'Ad was, die in de Qoer'aan genoemd wordt?

Vanaf het moment dat de overblijfselen onder het zand vandaan tevoorschijn kwamen, werd duidelijk dat deze geru�neerde stad aan de 'Ad toebehoorde en aan de zuilen van Iram, die in de Qoer'aan genoemd werden, want bij de resten die uit het zand tevoorschijn kwamen, waren de torens, waar expliciet in de Qoer'aan naar wordt verwezen. Een deelnemer van het onderzoeksteam dat de opgraving leidde, Dr. Zarins zei gezien het feit dat de torens tot de allesbepalende kenmerken van Oebar behoorden en dat er van Iram bekend was dat het torens of zuilen had, was dit tot dusver het beste bewijs dat de opgegraven stad Iram, de stad van de 'Ad was, die in de Qoer'aan is genoemd. De Qoer'aan omschrijft Iram als volgt:

Heb jij niet gezien hoe jouw Heer met de Aad is omgegaan? Van de stad met zijn pilaren. Zoals nog nooit in het land geschapen is? (Qoer'aan 89:6-8)

Zoals we zien komt de verstrekte informatie in de Qoer'aan over gebeurtenissen in het verleden overeen met historische feiten en dat is opnieuw een bewijs dat de Qoer'aan het woord van Allah is.


HET VOLK VAN SABA EN DE OVERSTROMING VAN ARIM

Het volk van Saba was ��n van de vier grootste beschavingen die in Zuid-Arabi� leefde.

Historische bronnen die over Saba spreken, zeggen meestal dat dit net zo'n cultuur was als die van de Phoenici�rs, een cultuur dus die zich met handel bezighield. In de geschiedenis is het bekend dat de Sabe�rs een beschaafd volk waren. Bij inscripties van de heersers van Saba worden woorden als 'herstel', 'toegewijd' en 'opbouwen' vaak gebruikt. De Ma'ribdam, dat ��n van de belangrijkste bouwwerken van dit volk was, is een belangrijke aanwijzing van het technologische niveau dat dit volk bereikt had. De staat van de Sabe�rs had ��n van de grootste legers van dit gebied. Dankzij haar leger was het land in staat een expansieve politiek te bedrijven. Met de hulp van een hoogstaande cultuur en het leger was de Saberische staat in die tijd beslist ��n van de supermachten van dat gebied..

Het buitengewone sterke leger van de Saberische staat wordt ook in de Qoer'aan beschreven. Een uitspraak van de bevelhebbers van het Saberische leger die in de Qoer'aan staat, laat zien hoe groot het zelfvertrouwen was, dat het leger had. De bevelhebbers zeggen tegen de vrouwelijke heerser (koningin) van de staat:

Zij zeiden: "Wij hebben veel kracht en grote kwaliteiten voor de oorlog, maar jij bent het die het bevel moet voeren, denk dus na wat je zult bevelen." (Qoer'aan 27:33)

De hoofdstad van Saba was Ma'rib, die door de gunstige geografische positie behoorlijk welvarend was. De hoofdstad lag heel dicht bij de rivier Adhanah. Het punt waar de rivier Jabal Balaq bereikte, was zeer geschikt om een dam te bouwen. Door gebruik te maken van deze omstandigheid, bouwde het volk van Saba op deze plek een dam, terwijl hun beschaving nog maar pas gevormd was en zij begonnen met irrigatie. Zij bereikten beslist een hoog welvaartsniveau. De hoofdstad, Ma'rib, was ��n van de best ontwikkelde steden van die tijd. De Griekse schrijver Plinius, die het gebied bezocht had, was er zeer lovend over, en vertelde ook hoe groen dit gebied was.25

De hoogte van de Ma'ribdam was 16 meter, de breedte 60 meter en de lengte 620 meter. Volgens berekeningen was het totale gebied dat door middel van de dam bevloeid kon worden, 9.600 hectaren, waarvan 5.300 tot de zuidelijke vlakte behoorde en het resterende deel tot de noordelijke vlakte. Deze twee vlakten worden in de inscripties van Saba omschreven als " Ma'rib en de twee vlakten".26 De uitdrukking van de Qoer'aan: "Twee tuinen aan de rechterhand en de linkerhand " verwijst naar de tegenoverliggende tuinen en wijngaarden in deze twee valleien. Dankzij deze dam en haar bevloeiingssysteem, werd het gebied beroemd als het best bevloeide en vruchtbaarste gedeelte van Jemen. De Fransman J. Holevy en de Oosterijker Glaser hebben uit documenten bewezen dat de Ma'ribdam sinds de oudheid bestond. In documenten, geschreven in het Himerdialect, staat dat deze dam zorgde voor een hoge productie in het gebied.

Als we de Qoer'aan in het licht van de boven genoemde historische data onderzoeken, zien we dat er een opvallende overeenstemming is. Archeologische vondsten en historische data bevestigen beiden wat in de Qoer'aan staat. Zoals in het vers staat, luisterden deze mensen niet naar de vermaningen van hun profeet en verwierpen zij ondankbaar het geloof, tenslotte werden zij met een vreselijke overstroming bestraft. Deze overstroming is in de Qoer'aan in de volgende verzen beschreven:

Voorwaar er was voor Saba een teken in hun woonplaats, - twee tuinen aan de rechterhand en aan de linker (en er werd tegen hen gezegd) "Eet van de voorziening van jullie Heer en wees Hem dankbaar, een welvarend land en Vaak-Vergevende Heer." Maar zij keerden zich ervan af, dus stuurden Wij aan hen een vloed die van de dam werd losgelaten en Wij veranderden hun twee tuinen in tuinen die bitter, slecht fruit voortbrachten en tamarinden en een paar lotusbomen. Zo zetten Wij het hun betaald omdat zij ondankbare ongelovigen waren. En nooit zetten Wij het op deze manier betaald tenzij zij ondankbaren zijn. (Qoer'aan 34:15-17)

In de Qoer'aan wordt de straf die naar het volk van Saba gestuurd wordt, 'Sayl al-Arim' genoemd, dit betekent 'de overstroming van Arim'. De uitdrukking in de Qoer'aan vertelt ons ook over de manier waarop de ramp plaatsvond. Het woord 'arim' betekent dam of barri�re. De uitdrukking 'Sayl al-arim betekent dus een overstroming door een dam- of dijkdoorbraak. Islamitische commentatoren hebben de tijd en plaats van deze gebeurtenis kunnen aanduiden, geleid door de uitdrukkingen die in de Qoer'aan over de overstroming van Arim gebruikt wordt. Maudoedi schrijft in zijn commentaar:

"Zoals ook in de uitdrukking Sayl al-arim gebruikt is, wordt het woord arim afgeleid van het woord arimen, dat in het dialect van Zuid-Arabi�, dam of barri�re betekent. In de in Yemen opgegraven ru�nes, zag men dat dit woord in deze betekenis vaak werd gebruikt. In de inscripties die bijvoorbeeld door de Abessijnse koning uit Jemen Ebrehe (Abraha) verordend waren, werd dit woord na de restoratie van de grote muur in Ma'rib in 542-3 na chr. steeds weer in de betekenis van dam (barri�re) gebruikt. De uitdrukking Sayl al-arim betekent dus: een overstroming veroorzaakt door een doorbraak van een dam.

en Wij veranderden hun twee tuinen in tuinen die bitter, slecht fruit voortbrachten en tamarinden en een paar lotusbomen.

Dat wil zeggen dat na het instorten van de damwand, het gehele land onder water gelopen was. De kanalen die door het Volk van Saba gegraven waren en de wand die bij het bouwen tussen de barri�res tussen de bergen was geconstrueerd, werden vernietigd en het irrigatiesysteem ging verloren. Het resultaat hiervan was, dat het gebied, dat vroeger op een tuin leek, in een jungle veranderde. Er was geen fruit meer behalve wat kersachtig fruit van kleine stronkachtige bomen."27

De christelijke archeoloog Werner Keller, schrijver van het boek: "En de Bijbel had toch gelijk (Und die Bible hat doch recht), neemt aan dat de overstroming van Arim heeft plaats gevonden op de manier zoals dit in de Qoer'aan is beschreven. Hij beschreef dat het bestaan van een dergelijke dam en de vernietiging van het hele land door die doorbraak, het bewijs is, dat het voorbeeld dat in de Qoer'aan is gegeven over de mensen van de tuin, inderdaad heeft plaats gevonden.28

Na de ramp van de Arim overstroming veranderde de regio in een woestijn en het Volk van Saba verloor, met het verdwijnen van de agrarische landerijen haar belangrijkste bron van inkomsten. Het volk, dat geen acht sloeg op de oproep van Allah en niet in Hem geloofde en Hem niet dankbaar was, werd uiteindelijk door een dergelijke ramp bestraft.


DE ARCHEOLOGISCHE VONDSTEN VAN DE THAMOED

Van de volkeren die in de Qoer'aan genoemd worden, zijn de Thamoed het volk waarover we tegenwoordig het meeste weten. Historische bronnen onthullen dat er echt een volk heeft bestaan wat de Thamoed heette.

Van de gemeenschap al-Hijr, die in de Qoer'aan wordt genoemd, wordt aangenomen dat het hetzelfde volk is als de Thamoed. De andere naam van de Thamoed was Ashab al-Hijr. Het woord Thamoed is dus de naam van het volk terwijl de stad Al-Hijr ��n van die steden is, die door dit volk gesticht zijn. De beschrijvingen van de Griekse geograaf Plinius stemmen hier mee overeen. Plinius schreef dat Domatha en Hegra de plaatsen waren waar de Thamoed woonden en deze plaatsen vormen de huidige stad, Hijr.29

De oudste bronnen die bekend zijn, die naar de Thamoed verwijzen zijn de analen van de overwinning van de Babylonische Koning Sargon de Tweede (achtste eeuw voor Christus), die dit volk tijdens een veldtocht, in het noorden van Arabi�, versloeg. De Grieken verwijzen ook naar dit volk met de naam "Tamoedaei". Ze verdwenen volledig, ongeveer 400-600 na chr, voordat de Profeet Mohammed verscheen.

 

In de Qoer'aan worden de 'Ad en Thamoed altijd tegelijkertijd genoemd. Verder adviseren de verzen de Thamoed, om de waarschuwing en vernietiging van de 'Ad ter harte te nemen. Dit laat zien dat de Thamoed beschikte over gedetailleerde informatie over de 'Ad.

"En gedenk dat Hij jullie tot de opvolgers van de 'Ad heeft gemaakt en je bewoners in het land heeft gegeven en jullie bouwden voor jezelf paleizen op de vlakten en groeven huizen uit de bergen. Overdenk dus de gunsten van Allah en sticht geen onheil op aarde. (Qoer'aan 7:74)

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.