Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Gebedstijden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Gebedstijden
    Geplaatst op: 16 maart 2005 om 18:06

Assalaam Aleikoem broeders en zusters.

Kijk ff met mij mee naar de gebedstijden op:

http://www.eltawheed.nl/

en dan op:

http://www.islaammail.com/igebeds_tijden/gebeds_tijden_maart -2005.jpg

Bij de ene site begint het Fadj gebed 15 min vroeger dan op de andere site. En bij het Ishaa gebed zit er 20 min tussen. Hoe kan dit? De gebedstijden zijn door heel NL toch hetzelfde? En El Tawheed is toch een betrouwbare bron. Wat is nou correct? Insha'Allah kunnen jullie mij verder helpen.

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 03:23
Wa Alaikoem Salaaam

Er zijn verschillende berekeningsmethodes en het klopt dat dit meestal goed te zien is bij Fadjr en Isha.

Ik zelf vindt de el tawheed moskee als zijne betrouwbaar en zal eerder deze volgen(in dien ik een Amsterdammer was).
Maar er wordt gebruik gemaakt van een van de volgende berekeningsmethodes:

* Muslim World League
* Egyptian General Authority of Survey
* University Of Islamic Sciences, Karachi
* Umm Al-Qura
* ISNA

Veel websites gebruiken software of scripts waar dus een bepaalde berekening is geselecteerd op hun sites. Dit kan dus verschillen met de moskee bij jou in de buurt aangezien je verschillende methodes heb om de tijden te berekenen.

Dus ik hoop bij deze je vraag duidelijk beantwoord te hebben, InshAllah.

Wa ALaikoem Salaam

Je broeder in Islaam

Nak4life/abou.khattab


Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 03:29

Assalaam Aleikoem broeder Nak,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal ook de tijden vd stichting El tawheed aanhouden, t zekere voor het onzekere nemen. Ik hield altijd de tijden v deze site aan en die waren miss verkeerd (berekend)... Allahoe alam.

Wa Aleikoem salaam

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 03:33
heb je dan de athan software nog niet op je pc staan?!?!?!?!?

http://www.islamicfinder.org/athanDownload.php?lang=english

Deze kun je helemaal naar wens instellen op plaats en berekeningsmethode. Zo kun je de tijden vergelijken met bijv. el tawheed.

Is echt een handig programma'tje.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 03:37

Assalaam aleikoem,

Nee heb pas mn eigen pc  : )

Zodra ik thuis ben zal ik insha'Allah gelijk het programma downloaden. Dankje wel broeder Nak.

Is het nu zo dat deze site een andere bereking heeft en daardoor verkeerde tijden plaatst?

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 04:15

Salaam alikoum,

De gebedstijden die op islaam.nl staan zijn niet verkeerd maar ze zijn anders dan die van moskee Tawheed (niet alles wat anders is dan bijv. tawheed is bijvoorbaat fout of verkeerd?!!!)

Islaam.nl gebruikt GEEN script voor het automatisch berekenen van gebedstijden, dit doen we bewust niet om te voorkomen dan door een technisch probleem een verkeerde weergave kan ontstaan op gebedstijden. daarom heeft islaam.nl gekozen voor een ingescande versie van bestaande kalender.

gebedstijden kalender die gehanteerd wordt is ingescand uit jaar kalender dat op meeste moskeeen in Amsterdam te-koop is. Kortom de gebedstijden op deze site zijn de tijden waar meeste moskeen in Amsterdam volgens bidden (want die gebruiken zelfde kalender) Het is wel zo voor mensen die buiten Amsterdam wonen dat enkele minuten verschil kan ontstaan, maar laten we eerlijk wezen zo groot is Nederland ook weer niet dat verschillen schokkend zijn waardoor je niet op tijd zou bidden.

Hopelijk is hiermee duidelijkheid geschept en tenslotte heeft ieder zelf de keuze welke kalender of moskee hij/zij volgt wat betref gebedstijden.
Wij hebben in elk geval met grote zorg voor deze kalender gekozen en volgen het grotendeel van moskeeen in amsterdam.

Mochten er nog verdere vragen zijn of onduidelijkheden betreft gebedstijden dan horen we dat graag.

wa salaam

islaam.nl beheer

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 04:19

Salaam aleikoum,

Het is zo dat astronomische calculaties niet helemaal kloppend zijn en fajr vaak te vroeg wordt gebeden in de meeste tijdtabellen. Blindelings op die calculaties rekenen moet je nooit doen.

Fajr kan worden gebeden totdat de zon gaat beginnen op te komen. Dus om veilig te zijn kan je het wat later uitstellen dan op de tijdtabel, als de zon maar niet is begonnen op te komen. Dit is ook bekend onder de geleerden. Wat betreft wat juist is, Allahoe a3lem, 25 a 30 min na de tijdtabel.

Zo te zien zijn ze beiden wat aan de vroege kant, Allahoe a3lem. Ik denk dat ze bij altawheed goed op de hoogte zijn hiervan, en zij het gebed of adhaan misschien ook wel uitstellen met 30 minuutjes. http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&QR=26763

De gebruikte astronomische calculaties: http://www.islamweb.net/ver2/engblue/prayer.php?l=eng

Wat betreft Isha. Deze is altijd nadat de rode gloed na maghreb is verdwenen en het helemaal donker is en het gebed hiervoor kan je bidden tot middernacht. http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=10125&dgn=4

Salaam aleikoum,  
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 05:38

Assalaam aleikoem,

Beide bedankt voor de reactie en uitleg. Ik denk dus dat het zo is dat ik uit veiligheid dan toch voor deze gebedstijden moet kiezen, om te voorkomen dat ik (wellicht) TE vroeg aan het Fadjr gebed begin.

Wa Aleikoem Salaam

 

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 06:04

Salaam aleikoum,

Je kan het wat uitstellen 25 a 30 min, om zeker te zijn, belangrijkste is als het maar niet na sunrise is.

Salaam aleikoum,

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 06:22

Assalaam Alkeikoem,

Eigenlijk is dit toch wel een heel belangrijk punt. Van ons wordt verlangt dat we onze gebeden op tijd verrichten, het liefst dus zonder uitstel. Als ik bij el Twaheed zou informeren zouden zij (waarschijnlijk) met net zo'n goed antwoord komen als deze site (allahoe alam). Ik trek beide sites niet in twijfel, maar zit nu toch nog een beetje met vraagtekens, wat nou de meest precieze tijd is...

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2005 om 05:01

Ik trek beide sites niet in twijfel, maar zit nu toch nog een beetje met vraagtekens, wat nou de meest precieze tijd is...miss layla

 

Om je gebed geaccepteerd te krijgen dien je met het gebed te starten zodra je zo goed als zeker bent dat de tijd ervoor is begonnen. Hoe je tot die beslissing komt is niet belangrijk.

(�Fiqh us-Sunnah� Al-Sayyid Sabiq, vereisten voor de Salaat, blz. 109)
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2005 om 05:24

salaam aleykum.

als je het echt exact wil weten dan kun je naar www.islamicfinder.org gaan en dan zoeken naar de gebedstijden.en, je kunt ze dan mss eens vergelijken met  bepaalde site's

beslama

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.