Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMoslim worden???

 Post Reply Post Reply Pagina  123 4>
Schrijver
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Moslim worden???
    Geplaatst op: 28 maart 2005 om 01:34

hallo allemaal,

graag wilde ik jullie wat vragen.
ik heb me laten informeren over de Islam en heb veel gelezen.
maar wat zijn de verplichtingen voor een man als hij moslim wilt worden???
1.moet je perse arabisch kennen om te kunnen bidden in de moskee wanneer je stukken uit de koran reciteerd?
2.is de besnijdenis een verplichting?
3.welke verplichtingen kent de man die zich wilt bekeren?

ik heb zoveel vragen maar weet niet hoe ik ze stellen moet, eigenlijk weet ik nog maar zo weinig, en gelijk maar de koran gaan lezen of een moskee bezoeken wil ik niet, die stap is nog te groot. ik hoop daarom dat jullie me wat meer kunnen vertellen over de manier waarop een bekering geschied, en de plichten die er voor me bij zouden komen zoals; arabisch leren, besnijdenis, moskeebezoek etc.

ow nog 1 ding, ik heb al 1 en ander gelezen maar er worden veel berichten begonnen met marokkaans/arabisch of wat het ook is, als jullie dat doen, zouden jullie dan zo aardig willen zijn er tussen haakjes achter te zetten wat het betekend? daar kan ik weer wat van leren, ontzettend bedankt alvast

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 03:39

hoi  ik ben zo blij dat je meer wil weten over de islaam ik hoop dat je de goede  pad zult volgen  en onze broeder  word  . ik heb hier wat voor je als ik wat meer vind zal ik het hier plaatsen als allah het wil.

 

 

 
 Bismi-l-l�hi-r-rahm�ni-r-rahiem
(In de Naam van Allah de Erbarmer, de meest Barmhartige)

�Hoe word je Moslim ?�

We zullen eerst een lijst maken van de afkortingen die er in het stuk staan:

  • Swt- Soebhana wa Ta�ale (Verheven en Geprezen is Hij)
  • Saws- Sallalahoe alayhi wa salame (Vrede en zegeningen zijn met hem)
  • Aya of Ay�t- vers of verzen
  • Soerah- hoofdstuk uit de Qor�aan (Koran)

Het doel van dit artikel is om stap voor stap een uitleg te geven hoe iemand moslim wordt en de Islam als religie accepteert. Een �moslim� is degene die zich volledig onderwerpt aan Allah de Verhevene, de Schepper. Allah (swt) heeft niemand gedwongen om een religie aan te nemen, het is een keuze die men maakt en Allah de Alwetende heeft vele tekenen laten zien voor degenen die nadenkenen en de waarheid zoeken. Allah (swt) zegt:
 
�En op de aarde zijn Tekens voor de overtuigden. En ook in jullie zelf, zien jullie dan niet? � (Soerah Ad-dz�riy�t ay�t 20-21)

Het komt vaak voor dat er mensen moslim worden omdat hun partner, die zelf moslim is, graag wilt dat die ander het ook wordt. Desbetreffende persoon wordt dan moslim omwille van een andere uit liefde voor hem/ haar. En niet zo zeer omdat die persoon overtuigd gelooft in Allah de Verhevene en Zijn boodschapper (saws). Degenen die dan op deze manier de Islam aanvaardt zijn vaak niet overtuigd om de Islam als ware religie aan te nemen. Als men de getuigenis niet met zijn tong uitspreekt en ernaar gelooft dan met zijn handelingen en werken ernaar streeft en handelt dan staat desbetreffende persoon verre van de Islam en kan als ongelovige verklaard worden.
 
De belangrijkste criteria om tot de Islam toe te treden is, dat het vergaren van voldoende basiskennis over de betekenis en het doel van de Islam, daarnaast ook de bedoeling goed te kennen van de �geloofsgetuigenis� (shahada). De �shahada� en de gehele Islam is gebaseerd op kennis.
 
Als iemand de behoefte heeft om Moslim te worden en volledig overtuigd geloofd dat de Islam de waarheid is van Allah de Verhevene voor de gehele mensheid. Wanneer die zekerheid er is dan kan die persoon de �shahada� afleggen.
De �shahada� (geloofsgetuigenis) moet met jaqien (zekerheid) worden uitgesproken zonder enige twijfel. Allah de Verhevene is hier duidelijk over in de Qor�aan:

 
�Alleen diegenen zijn de gelovigen die geloof hebben in Allah en Zijn boodschapper en niet hebben getwijfeld en hebben gestreden met hun rijkdom en hun Levens voor de Zaak van Allah, zij zijn de waarheidslievenden.�
(Soerah Al-Hoedjoer�t aya15)
 

Verder zegt Allah de verhevene in de Qor�aan:
�Voorwaar de enige godsdienst bij Allah is de Islam.�
(Soerah ��li-�Imr�n aya19).
 
�En wie een andere godsdienst dan de Islam zoekt: het zal niet van hen aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers.�
(Soerah '�li-'Imr�n aya 85)
 
Abdoellah Ibn Omar leverde over dat de Profeet Mohammed (saws) zei: Ik heb de Profeet horen zeggen:
�Islam is gebaseerd op vijf� :

  • Het getuigen dat er geen andere god is dan Allah (de Enige die alleen aanbeden moet worden) en dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is.
  • Het verrichten van de shal�t (van de 5 verplichte gebeden).
  • Het betalen van Zak�t. (aalmoezen, gemeenschapsbijdragen)
  • De hadjj verrichten. (de bedevaart)
  • Het vasten van de Ramadh�n    
                                                                                  (Al-Bucharie & Muslim)

Men treedt tot de Islam door de �shahada� uit te spreken; deze �shahada� wordt als volgt uitgesproken:
 
�Ash-hadoe allaa ielaaha iella llaah, wa ash-hadoe anna Moeh�ammadan rasoeloe llaah�.
(Ik getuig dat er geen god is naast Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn boodschapper is)
 
De persoon die zich bekeerd tot de Islam moet kennis blijven opdoen over de Islam zodat het een totale levenswijze wordt waarbij men het gevoel zal hebben als een nieuw geboren persoon.  Dit zal desbetreffende persoon laten streven om een beter karakter te ontwikkelen en ook te streven naar perfectie. Het Licht van het geloof zal het hart van diegene vullen totdat zijn gehele lichaam gevuld is met geloof en gehoorzaamheid aan Allah de verhevene.
 
De betekenis van het eerste deel van de Shahada �Ash-hadoe allaa ielaaha iella llaah� is �Ik getuig dat er geen andere god is dan Allah�. De grootste vorm van kennis is die kennis die leidt tot totale verwerping van valse afgoden en de volledige onderwerping van al onze intenties aan Allah (swt) alleen.
Bekijk hiervoor evt. eens het artikel:

De betekenis van "La ilaha il-Allah"!!!  voor verdere informatie.
 

Allah de Verhevene zegt in de Qor�aan: �Fa'lem annahoe la ilaha illa llaah�, �Weet dat er geen god is dan Allah.� 
(Soerah Mohammed aya 19).
 

Er is overgeleverd op gezag van �Othm�n ibn Affan dat de boodschapper van Allah (saws) zei:
�Diegene die sterft en er zich (volledig) bewust van is dat er geen God is dan Allah, betreedt het Paradijs.�
(Muslim).
 
Dwz: dat een moslim Allah�s (swt) wetten accepteert en ernaar handelt
 
Naast het getuigen in de ��nheid van Allah (swt) en de boodschap van de Profeet Mohammed (saws) dient men deze getuigenis uit te spreken en ernaar te handelen.
Het is belangrijk Allah (swt) in zuivere aanbidding te aanbidden, in de zin van het volgen van het zuivere monothe�sme.
 
Zoals Allah de Verhevene zegt in de Qor�aan:
 
 �Zij werden niets anders aanbevolen dan Allah met zuivere aanbidding te aanbidden.� 
(Soerah Al-Bayyinah aya 5).
 
De getuigenis betekent ook het volgen van Allah's oordelen en wetten en het accepteren van de wetten van Allah de Verhevene. De wetten en oordelen van Allah dienen volledig geaccepteerd te worden en niet gedeeltelijk aanvaard te worden. De Waarheid is de Qor�aan en de Leringen van de profeet Mohammed (saws).
 
�Wa ash-hadoe anna Moeh�ammadan rasoeloe llaah�: ik getuig dat Mohammed Zijn boodschapper is. Bekijk hiervoor evt. eens het artikel:

De betekenis van: "Moehammad Ar-Rasoel-All�h"!!!  voor verdere informatie.
 
Een Moslim moet ook de boodschapper Mohammed (saws) gehoorzamen. Dit houdt in; te geloven in wat hij (saws) heeft gezegd, zijn (saws) leringen te praktiseren en te vermijden wat hij (saws) heeft verboden gesteld. De Boodschap die de boodschapper Mohammed (saws) bracht was aan hem (saws) geopenbaard door Allah, Geprezen en Verheven is Hij.
 
�Bij jou Heer. Zij kunnen geen geloof hebben totdat zij jou ( profeet Mohammed) tot rechter maken bij al hun meningsverschillen en in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en deze accepteren het dan volledig.�  
(Soerah An Nisa 4 aya 65)
 
Wanneer men de shahada met liefde en volledig onderwerping uitspreekt, dan accepteert men de voorwaarde van de shahada met liefde. Men houdt het meest van zijn Schepper boven al het andere. Diegene die van Allah de Verhevene houdt zal van zijn religie houden.
Zoals Allah de Verhevene in de Qor�aan:
 
�En degenen die geloven zijn sterker in hun liefde voor Allah (boven al het andere).� 
(Soerah Al Baqarah 2 aya 165)
 
En als laatste deze twee verzen uit de Qor�aan om over na te denken:
 
�en sterft niet anders dan als moslims.�
(Soerah ��li-�Imran aya 102)
 
�Dit zijn door Allah de vastgestelde bepalingen en hij die Allah en Zijn boodschapper gehoorzaamt: Hij (Allah) zal hem het Paradijs binnenleiden, waar onder door de rivieren stromen. Zij zijn eeuwig levenden daarin. En dat is de geweldige overwinning.� 
(Soerah An-Nis� aya 13).
 
Moge Allah de Verhevene degenen die op zoek  zijn naar de Waarheid helpen Zijn (swt) Weg te vinden en Leiding schenken en moge Allah de Verhevene de moslim Oemmah (gemeenschap) zegenen. Amien


Wa alaikoem salaam wa Rahmatoellahi wa Barakatoeh
Namens het beheer van "Islam & Meer"

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 03:58
(Besnijdenis van jongens)

Een tweetal Ahadith over de besnijdenis (khit�n) van jongens.

Van Aboe Hoerayrah die heeft overgeleverd dat de Profeet (saws) heeft gezegd: "Vijf dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah)"

  • De besnijdenis (al khit�n),
  • Het scheren van de schaamstreek (al istihd�d),
  • Het eruit trekken van de haren onder de oksels,
  • Het kortknippen van de snor en
  • Het knippen van de nagels.

(Al-Boecharie K. al Isti'dh�n; B. 51; H. 312, Muslim, K.Taharah (39)/H.257)

Overgeleverd van `A�sha  die verhaalde dat de Profeet (saws) zei: "Tien dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah)":

1-  De snor kort knippen
2-  De baard lang laten groeien
3-  De miswaak gebruiken (voor de tandverzorging)
4-  De neus met water schoonmaken (istinsh�q)
5-  Nagels kort knippen
6-  Tenen wassen
7-  De haren onder de oksels eruit trekken
8-  De schaamstreek scheren (al-istihd�d)
9-  Na de grote behoefte met water reinigen (istindj�').

Zakariya (��n van de overleveraars in de keten) zei: "Moes`ab (ook ��n van de overleveraars in de keten) zei: "Ik heb de tiende (10e) vergeten, dit zou mond wassen (madhmadha) kunnen zijn". (Muslim Kit�b at Taharah, B.16/H56)

Deze twee ahadith leren ons wat de soenna van vroegere Profeten was waaraan we ons dienen te houden. De term 'fitrah' komt vaak voor in de Edele Qor'aan en ahadith.

Wat betekent fitrah?

  • Volgens R�ghib is de letterlijke betekenis van 'fitrah': "longitudinale doorsnede"
  • Volgens Aboe Sh�mah is de letterlijke betekenis van 'fitrah': de oorspronkelijke schepping. In de Qor'aan is ��n van de namen van Allahoe Ta`ala: F�tiroe's sam�w�toe wa'l `ardz (de Schepper van de hemelen en de aarde). In de hadith: "koelloe mawloedin yoeladyoe `ala'l fitrah": alle geboren (kinderen) worden volgens de fitrah geboren, met andere woorden, ze worden volgens de natuurlijke aanleg geboren zoals Allah (saws) ze oorspronkelijk heeft geschapen..� 'Fitratoe'll�hi'l latie fitra'n n�sa `alayh�' (Qor'aan Ar-R�em 30): � naar de aanleg zoals Allah (swt) de mensen heeft geschapen, met andere woorden, als de mens na de geboorte op zich zelf zou worden gelaten zonder inmenging van anderen, zou hij volgens zijn natuurlijke aanleg handelen en het Ware godsdienst (Islam) accepteren (al-qadr).
  • Volgens de meeste geleerden betekent 'fitrah': de soenna van de Profeten v��r de Boodschapper van Allah (saws).
  • Volgens Aboe Nu`aym al Isfah�nie betekent 'fitrah' godsdienst.

E�n van deze soenna�s van de vroegere profeten was de khit�n (besnijdenis, circumcisie). Vandaar dat deze gewoonte onder andere volkeren bekend is. Hoewel de Christenen deze soenna hebben verlaten is de besnijdenis nog steeds een gewoonte onder de Joden. In sommige ahadith lezen we dat Sayyinina Ibr�h�m de eerste was die besneden was (Muwatta 2,220). Dit gebeurde op zijn 80 ste jaar (Al-Bucharie Kit�b Isti`th�n 51). Alle profeten na Sayyidina Ibr�h�m waren al vanaf hun geboorte besneden, of werden besneden. En de moslims die hen volgden werden ook besneden.

De besnijdenis wordt net als het opzeggen van de 'shahadatayn' (geloofsbelijdenis: asjhadoe all� il�ha illall�h wa asjhadoe anna moehammadan `abdoehoe wa rasoeloehoe') als de tekenen van iemands geloof (im�n) gezien. Besnijdenis is volgens sommige geleerden w�djib (vereist) en volgens anderen zelfs fardz (verplicht). Im�m Shafi`i  heeft gezegd: "Het is een w�djib voor de ouders het kind te besnijden voor het bereiken van de adolescentie leeftijd". Volgens sommige geleerden is het geloof (im�n) van degene die zich niet laat besnijden ongeldig. Zijn shal�ts zijn ongeldig. En hij mag de Ka`abah niet betreden of de ommegang (taw�f) verrichten. En als hij een dier slacht mag men niet ervan eten. De volgende ahadith bevestigen dit:

Usaym ibn Kulayb heeft van zijn vader overgeleverd en die weer van zijn vader: Toen ik moslim werd ging ik naar de Profeet (saws) en zei: "Ik ben moslim geworden." De Profeet (saws) zei tegen mij: "Verwijder het haar van ongeloof (hoofd haar, haren onder de oksels en rond het geslacht orgaan) en laat je vervolgens besnijden." (Aboe Dawoed Kit�b Tah�rah 128 /H.1,98,356)

In een hadith die door Bayhaqie is opgetekend wordt aan de Profeet (saws) gevraagd: "Kan iemand die niet besneden is de ommegang (taw�f) rond de Ka'abah verrichten?" Hij (saws) zei: "Neen, hij mag de taw�f niet verrichten voordat hij besneden is". (Soennah Kubra8/324)

Volgens `Abdullah ibn`Abb�s en `Ali mag men niet van het vlees eten van iemand die niet besneden is, zijn shal�ts zijn ongeldig, hij mag niet getuigen in een rechtbank. (Soenna Kubra 8/325)

Im�m ibn oe'l Qayyiem vermeldt in zijn boek 'at Tuhfah': "Zelfs al wordt men op zeer hoge leeftijd moslim dan moet men zich laten besnijden". Dus als iemand de Islam accepteert dan moet hij ongeacht zijn leeftijd zich laten besnijden.

E�n van de praktische kanten van de besnijdenis is, naast de gezondheidsreden (denk maar aan het verminderen van allerlei soorten geslachtsziektes en kanker), de hygi�ne. Het is een plicht voor elke moslim zich te wassen na w.c. bezoek. Bij onbesneden mannen is het onmogelijk zich correct te reinigen. Daar ��n van de verplichte zaken van het gebed (shal�t) hygi�ne is zal zo'n iemand niet schoon zijn voor het gebed.

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 04:16

Als je je wilt bekeren tot de Islam, is dat erg simpel. Het enige dat je moet doen is de shahada (geloofsbelijdenis) opzeggen: �Ik getuig dat er geen God buiten Allah is, en ik getuig dat Mohammed zijn boodschapper is�. Om te begrijpen wat dat betekent, is het verstandig om even bij een moskee binnen te lopen. Wees gerust niemand zal je daar opeten!

Met deze woorden geef je aan dat Allah de enige is die je zal aanbidden en dat de profeet Mohammed (vrede en zegeningen met hem) gezonden is om ons de wetten over te brengen en om ons uit te leggen hoe we Allah moeten aanbidden.

In het Arabisch luidt het: "Ashhadoe an la ilaha illallah, wa Ashhadoe anna Muhammadan rasoloellah."

 

Voorwaarde is dat je een bad neemt, als teken dat je niet meer verantwoordelijk bent voor al je vroegere zonden. Als je moslim wordt doe je al de dingen die moslims ook doen (halal) en blijf je af van dingen die moslims niet mogen doen (haraam). Dit hoeft niet moeilijk te zijn want veel mensen houden zich onbewust al aan de regels van de Islam.

 

In het kort wil ik je nog even wijzen op de 5 pilaren waarop de Islam is gebouwd en waaraan een moslim moet voldoen. De eerste heb ik je al verteld, de shahada. Tweede, een moslim moet regelmatig bidden. Vijf keer per dag. De speciale bewegingen kan je in de moskee leren. Door het bidden hou je contact met Allah en wordt je eraan herinnerd je leven in te richten zoals dat in de Koran staat.

 

Derde, moslims vasten in de maand Ramadan van zonsopgang tot zonsondergang. Dat betekent niet eten, drinken en geen seks.

 

Vierde, een moslim betaalt 1 keer per jaar de zakat. Dit is een soort zuivering van je geld dat berekend wordt over je bezittingen, en niet over je inkomen. Minimaal 2,5% over je bezittingen geef je aan de armen en alle anderen die er recht op hebben.

 

Vijfde pilaar wordt gedaan door een ieder die de financi�n en de lichamelijke kracht heeft de bedevaart, Hajj, naar Mekkah te verrichten. 1 Keer in je leven moet je proberen de Hajj te verrichten. Alle vormen van zonden dien je dan te vermijden, moord, overspel, drinken, liegen, stelen enz. Een moslim moet altijd zijn/haar daden overwegen voordat hij ze uitvoert. Als hij toch zondigt dan moet hij berouw tonen en Allah om vergeving vragen.

 

In de Islam zijn alle moslims gelijk. De profeet Mohammed (vrede en zegeningen met hem) heeft dit verschillende malen benadrukt. In de Koran staat: �Voorwaar, de meest edele van jullie is bij Allah degene die het meest (Allah) vreest.� (49:13)

Moslims houden zich niet altijd hieraan, daarom moet je voor jezelf altijd het onderscheid maken tussen wat de Islam zegt en wat moslims doen.

 

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes en moge Allah je leiding geven naar het rechte pad.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 04:29

Hallo.

 

Ik zie dat hierboven alles is uitgelegd, maar ik zal het toch even posten, misschien staat er nog wat extra�s bij. Ook ik ben erg blij om te lezen dat je interesse hebt in de Islam.

Moge Allah jouw helpen bij jouw zoektocht naar de waarheid.

 

Groet,

 

1- Islaam is gebouwd op vijf pilaren. Hierin moet een moslim in geloven en elke moslim dient deze uit te voeren. Iedereen wie deze uitvoert is een moslim.

-          De Shahada (zie punt2)

-          Gebed (Salat)

-          Armenbelasting (zakaah)

-          Vasten van de Ramadan (Sawm)

-          Bedevaart (Hajj) (minimaal 1x als men hiertoe in staat is)

 

2- Iemand die een moslim wil worden moet in het volgende geloven: Laa Ilaha illa Allah Muhammadan Rasool Allah.

 

Dit betekent dat je moet geloven dat er geen god is die het recht heeft en waardig is, om aanbeden te worden, behalve Allah. En dat Muhammad Zijn boodschapper is.

 

Dit houdt in:

-Aanbidden van Allah alleen zonder deelgenoten.

- Opvolgen van de Profeet (vrede zij met hem), die ons heeft geleerd hoe wij Allah moeten aanbidden. Dus het opvolgen van de aanbiddingen en regels in de Koran, het opvolgen van de handelingen en wijze van aanbidding van de profeet, het vermijden van de verboden zaken die de Profeet (vrede zij met hem) ons heeft geleerd etc..

 

Als iemand dit accepteert dient hij dus te zeggen : ASHADU AN LAA ILAHA ILLA ALLAH WA- ASHADU ANNA MUHAMMADAN RASOOL ALLAH. Ik getuig dat er geen god is die het recht heeft om aanbeden te worden, behalve Allah, en dat Muhammad zijn boodschapper is.

 

De getuigenis zegt iemand nadat hij zich heeft gewassen en er 100% zeker van overtuigd is dat Islaam de waarheid is.

 

Allah zegt in zijn boek:

3-19: Voorwaar, (de Enige) godsdienst bij Allah is de Islam.

3-85: En wie er een andere godsdienst dan de Islam zoekt: het zal niet van hen aanvaard worden en hij behoort in het hiernamaals tot de verliezers.

5-48: En Wij hebben aan jou het Boek (de Koran) met de waarheid neergezonden, ter bevestiging van de Schrift die er aan vooraf ging en ter bescherming. 

 

Het uitspreken van de getuigenis hoeft niet voor een bepaalde autoriteit of instelling, zoals moskee te worden gedaan. Dit is alleen voor Allah, dat is een mooi punt van de Islam. Het mag natuurlijk wel.

 

3- Aanbidding van Allah is in twee categorie�n te onderscheiden:

 

Zichtbaar

Alle zichtbare handelingen. Alle aanbiddingen zoals het zeggen van de shahada (getuigenis), gebed, armenbelasting, bedevaart, vasten, Hajj, lezen van de Koran, verrichten van de wassing voor het gebed, en alle aanbiddingen die worden verricht voor Allah.

 

Onzichtbaar

Alle aanbiddingen die zich in het hart bevinden. Hieronder verstaat men het geloven in Allah, in Zijn engelen, Zijn boeken, in Zijn profeten, in de dag des oordeels, en in het lotsbestemming (goede en slechte bepaald zijn door Allah). In al deze zaken dient een moslim te geloven.

 

4- Wat betreft besnijdenis. Elke moslim dient besneden te worden, omdat dit een opvolging is van de Profeet (vrede zij met hem). Het tweede gedeelte van de getuigenis. Maar dit hoeft niet te gebeuren als dit nadelige gevolgen heeft.

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 04:54

bedankt voor de reacties!
kort samengevat;
uitspreken van de belijdenis; geen god dan God en mohammed is zijn profeet
leven naar de 5pilaren en de wetten van God
besnijdenis
dit zijn tot zover de dingen die er van me verwacht worden als ik moslim word, correct me if i'm wrong!

wat ik me afvraag, de gebeden, worden die in het arabisch verricht?
is het aan te raden arabisch te leren?
nogmaals bedankt voor de reacties, het is nog moeilijk te begrijpen (vooral sommige woorden die voor jullie ongetwijfeld vanzelfsprekend zijn) maar ben weer een stukje verder op weg geholpen, dank daarvoor

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 09:21

Hallo,

De salaat (5x p dg bidden) hoor je id arabische taal te verrichten. Er zijn daar heel veel boekjes over waarin simpel wordt verteld hoe je alles moet uitspreken. Daarnaast zijn er ook sites waarop je kan beluisteren hoe je alles moet uitspreken. De dua's (smeekbeden) hoef je niet ih arabisch te zeggen.

Volgens mij zit je met veel vragen over de Islam. Waar om dit en waarom dat.... Ik kan je heel erg aanraden om met een imam daarover te praten, hij kan je overal uitleg over geven en de achterliggende gedachte erbij vertellen.

Volgens mij is het uiteindelijk wel beter, miss zelfs verplicht, om arabisch te kunnen. Het is immers de taal vd Islam. Maar ik denk dat iemand anders je daarover het juiste antwoord kan geven insha'Allah.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik kan je wel wat nmr's  geven waar je terecht kunt voor een informatieve afspraak.

Gr, Layla

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 10:22

Hoi-hoi,
lees ook even op www.monotheist.nl! Ik hoop dat je de goede keuze maakt die goed is voor jullie beiden!
Hou je ons op de hoogte?

Salaam happylady
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 11:05
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Hoi-hoi,
lees ook even op www.monotheist.nl! Ik hoop dat je de goede keuze maakt die goed is voor jullie beiden!
Hou je ons op de hoogte?

dank je ga gelijk even kijken, en ik zal jullie op de hoogte houden.
al is het niet iets wat elke dag veranderd natuurlijk, hoop op reacties en ik zal jullie op de hoogte houden

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 11:10

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

Van Aboe Hoerayrah die heeft overgeleverd dat de Profeet (saws) heeft gezegd: "Vijf dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah)"

  • De besnijdenis (al khit�n),
  • Het scheren van de schaamstreek (al istihd�d),
  • Het eruit trekken van de haren onder de oksels,
  • Het kortknippen van de snor en
  • Het knippen van de nagels.

(Al-Boecharie K. al Isti'dh�n; B. 51; H. 312, Muslim, K.Taharah (39)/H.257)

Overgeleverd van `A�sha  die verhaalde dat de Profeet (saws) zei: "Tien dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah)":

1-  De snor kort knippen
2-  De baard lang laten groeien
3-  De miswaak gebruiken (voor de tandverzorging)
4-  De neus met water schoonmaken (istinsh�q)
5-  Nagels kort knippen
6-  Tenen wassen
7-  De haren onder de oksels eruit trekken
8-  De schaamstreek scheren (al-istihd�d)
9-  Na de grote behoefte met water reinigen (istindj�').

Zakariya (��n van de overleveraars in de keten) zei: "Moes`ab (ook ��n van de overleveraars in de keten) zei: "Ik heb de tiende (10e) vergeten, dit zou mond wassen (madhmadha) kunnen zijn". (Muslim Kit�b at Taharah, B.16/H56)

Deze twee ahadith leren ons wat de soenna van vroegere Profeten was waaraan we ons dienen te houden. De term 'fitrah' komt vaak voor in de Edele Qor'aan en ahadith.



zijn dit dingen die voor iedere moslim gelden? ik bedoel te zeggen; als je je volledig op God wilt richten, moet je dan altijd een geschoren snor en schaamstreek hebben en je baard laten staan. klinkt misschien als een domme vraag maar ik vraag het me toch af.

en wat is een soenna?

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 11:14
Salaam

Soennah is de levenswijze van de profeet (vrede en genade van Allah zij met hem) zoals die zijn overgeleverd (zo goed mogelijk).
En verder, alleen de Schepper weet het beste voor Zijn Schepping. Schaamhaar is iets wat niet van nature bij de mens hoort (als je de verhaal van Adam en Eva kent, weet je ook waarom). En de baard voor de man is hetzelfde als een hoofddoek voor een vrouw.

Verder, Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 11:16

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam

Soennah is de levenswijze van de profeet (vrede en genade van Allah zij met hem) zoals die zijn overgeleverd (zo goed mogelijk).
En verder, alleen de Schepper weet het beste voor Zijn Schepping. Schaamhaar is iets wat niet van nature bij de mens hoort (als je de verhaal van Adam en Eva kent, weet je ook waarom). En de baard voor de man is hetzelfde als een hoofddoek voor een vrouw.

Verder, Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

Salaam,
Ik ken het verhaal van Adam en Eva, maar snap niet waarom schaamhaar niet van nature bij de mens hoort. God heeft het ons toch gegeven?

Salaam happylady
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 11:30
hoor net dat soenna, daden zijn die je verricht (en waar je ook voor beloond wordt) maar die niet volgens de Islam verplicht zijn. hoe zit het trouwens na de dood? verenigen mannen en vrouwen zich dan weer als ze beiden in de hemel mogen komen? en wat zou een goed moment van de dag zijn een moskee binnen te stappen als ik met vragen zit? of kan ik beter een afspraak maken? ik weet niet of mijn ouders dat wel zo tof vinden namelijk. . .
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 11:45

Hallo 1a2b3c,

Onder Soennah van de profeet (vrede zij met hem) worden alle handelingen van de profeet verstaan. Sommige handelingen zijn ons opgedragen door de profeet (vrede zij met hem) en zijn dus verplicht. Andere zijn niet verplicht, maar zeer aanbevolen.

Wat betreft het laten van een baard, het bijknippen van de nagels, besnijdenis, het verwijderen van oksel en schaamhaar. Deze behoren allemaal tot handelingen die ons zijn opgedragen door de Profeet (vrede zij met hem). Alle handelingen en dus levenswijze van de profeet zijn vastgelegd in de Hadith. Dit zijn overleveringen van uitspraken en handelingen van de profeet (vrede zij met hem).

Zoals in de eerste stukken is aangegeven, behoort het opvolgen van de Profeet (vrede zij met hem) tot het tweede gedeelte van de getuigenis.

Ik zou je graag willen waarschuwen voor het volgende; Bij het zoeken naar kennis is het erg belangrijk dat je dit doet bij betrouwbare websites, die de juiste islamitische visie onderschrijven. De website van monotheist.nl is niet de mainstream Islam, en is een sekte die het tweede gedeelte van de geloofsgetuigenis verwerpt (zie punt 2 bij vorige stuk). Zij vinden namelijk dat je de handelingen van de profeet niet moet volgen en verwerpen dus eigenlijk min of meer de getuigenis, de shahada, de eerste peiler en belangrijkse voorwaarde van de Islam en dus het moslim zijn. Dit is heel belangrijk om te weten.

Ik adviseer je om kennis op te doen bij website die de juiste Islam verkondigen, dus zoals deze is uitgelegd door de Profeet Muhammad (vrede zij met hem). Een aantal voorbeelden van websites zijn; 
www.al-yaqeen.com
www.al-islaam.com

Groet,

  

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 11:53
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Hallo 1a2b3c,

Onder Soennah van de profeet (vrede zij met hem) worden alle handelingen van de profeet verstaan. Sommige handelingen zijn ons opgedragen door de profeet (vrede zij met hem) en zijn dus verplicht. Andere zijn niet verplicht, maar zeer aanbevolen.

Wat betreft het laten van een baard, het bijknippen van de nagels, besnijdenis, het verwijderen van oksel en schaamhaar. Deze behoren allemaal tot handelingen die ons zijn opgedragen door de Profeet (vrede zij met hem). Alle handelingen en dus levenswijze van de profeet zijn vastgelegd in de Hadith. Dit zijn overleveringen van uitspraken en handelingen van de profeet (vrede zij met hem).

Zoals in de eerste stukken is aangegeven, behoort het opvolgen van de Profeet (vrede zij met hem) tot het tweede gedeelte van de getuigenis.

Ik zou je graag willen waarschuwen voor het volgende; Bij het zoeken naar kennis is het erg belangrijk dat je dit doet bij betrouwbare websites, die de juiste islamitische visie onderschrijven. De website van monotheist.nl is niet de mainstream Islam, en is een sekte die het tweede gedeelte van de geloofsgetuigenis verwerpt (zie punt 2 bij vorige stuk). Zij vinden namelijk dat je de handelingen van de profeet niet moet volgen en verwerpen dus eigenlijk min of meer de getuigenis, de shahada, de eerste peiler en belangrijkse voorwaarde van de Islam en dus het moslim zijn. Dit is heel belangrijk om te weten.

Ik adviseer je om kennis op te doen bij website die de juiste Islam verkondigen, dus zoals deze is uitgelegd door de Profeet Muhammad (vrede zij met hem). Een aantal voorbeelden van websites zijn; 
www.al-yaqeen.com
www.al-islaam.com

Groet,

  

weer wat geleerd, bedankt:) ik snapte eerlijk gezegd niet veel van de site en ben er weggegaan. heb de sites hierboven opgeslagen en 1 kende ik er idd al van, zal er straks zeker weten even naar gaan kijken. ook u bedankt voor de gegeven informatie, het doet me goed dat ik zo geholpen word!

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 12:55

In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

hoor net dat soenna, daden zijn die je verricht (en waar je ook voor beloond wordt) maar die niet volgens de Islam verplicht zijn. hoe zit het trouwens na de dood? verenigen mannen en vrouwen zich dan weer als ze beiden in de hemel mogen komen? en wat zou een goed moment van de dag zijn een moskee binnen te stappen als ik met vragen zit? of kan ik beter een afspraak maken? ik weet niet of mijn ouders dat wel zo tof vinden namelijk. . .

 

 

 

Vrouwen zullen echtgenoten hebben in het Paradijs

 
Vraag:

�We weten dat wanneer de mannen naar het Paradijs zullen gaan, zij vrouwen van de �hoor al-'ain� zullen hebben. Wanneer vrouwen echter naar het Paradijs zullen gaan zullen zij dan echtgenoten hebben?�

Antwoord:

Wanneer we spreken over de vrijgevigheden van het Paradijs zegt Allaah hierover:

"Daarin zullen jullie alles hebben wat jullie zielen verlangen, en daarin zullen jullie hebben wat jullie vragen. Als een ontvangst van Allaah, de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige." (H.Q.41:31-32)

Hij zegt tevens:

"Daarin is wat de zielen verlangen, en de verrukking van de ogen. En jullie zullen er eeuwig levenden zijn." (H.Q.43:71)

Het is gegeven dat het hebben van een echtgeno(o)t(e) een van de meest veelgevraagde wensen is van de ziel. De inwoners van het Paradijs zullen die wens in vervulling zien gaan, of zij nu mannen of vrouwen zijn. Allaah zal een vrouw laten trouwen met degene met wie zij in dit leven getrouwd was.

Allaah zegt:

"Onze Heer! Doe hen de Tuinen van 'Adn (het Paradijs) die U hen beloofde binnentreden, en wie rechtschapen waren van hun vaderen en hun echtgenotes en hun nakomelingen" (H.Q.40:8)

Wanneer een vrouw twee echtgenoten had in deze wereld zal zij tussen hen kiezen in het Paradijs. Wanneer een vrouw niet getrouwd was in dit leven zal Allaah haar laten trouwen met degene waarmee zij tevreden is in het Paradijs. De vrijgevigheden van het Paradijs zijn niet alleen voor mannen. Zij zijn voor mannen en vrouwen. Bij die vrijgevigheden behoort het hebben van een echtgenoot. Iemand kan dan zeggen, " Allaah heeft �hoor al-'ain� als echtgenotes voor mannen genoemd en Hij noemde geen zulke echtgenoten voor de vrouwen." Het antwoord is: Hij noemt de vrouwen voor de echtgenoten want het is meestal de man die dit zoekt en dit wenst.

Shaych Mohammed Ibn Saalih al-�Othaymien

Fataawa al-Mar`ah
Vertaald door: Umm AbdurRahmaan


�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 13:11
dat is heel mooi, ik bedoel, wie anders wil je altijd bij je hebben in het hiernamaals dan de vrouw waarvan je zielsveel houdt:)
wat ik me ook afvraag, ik ben christelijk, maar eigenlijk aanbid ik wel dezelfde God als de moslims en de joden, wat zal er met mij gebeuren na de dood? het is misschien wat off-topic maar vind het wel boeiend. ik heb Hem niet geheel juist aanbeden maar heb Hem iig wel aanbeden. hoe zit dit precies?
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 13:46

In het paradijs zijn zeker hele mooie dingen, waarvan dit zeker een hele mooie wens is.

Wat betreft jou vraag. Allah zegt in Zijn Heilige Boek dat Hij alleen de Islam accepteerd als godsdienst. Dit omdat het een vervolmaking is van de Bijbel en de Thora. Het geloven van de originele versies van deze boeken door Allah zijn geopenbaard is ook onderdeel van de Islam. Helaas zijn er menselijke wijzigingen aangebracht in deze boeken. En dat is ook de reden waarom Allah Zijn boodchapper Muhammad (vrede zij met hem) en de Koran heeft neergezonden. Namelijk om Zijn laatste boodschap aan de mensheid te verkondigen in een boek die wel bewaard zal blijven zonder wijzigingen. 

3-19: Voorwaar, (de Enige) godsdienst bij Allah is de Islam.

3-85: En wie er een andere godsdienst dan de Islam zoekt: het zal niet van hen aanvaard worden en hij behoort in het hiernamaals tot de verliezers.

5-48: En Wij hebben aan jou het Boek (de Koran) met de waarheid neergezonden, ter bevestiging van de Schrift die er aan vooraf ging en ter bescherming. 

 

Maar, als iemand moslim wordt begint hij altijd met een schone bladzijde. Al zijn voorafgaande zonden, die hij heeft gemaakt worden dan vergeven.

 

Ik heb hier een mooie website over de islam, van een christelijk protestante prediker die alles uitlegt over de Islaam en uitlegt waarom zoveel christenen zich tot de Islam hebben bekeerd. Deze is wel in het engels.

 

http://www.islamtomorrow.com/

 

Groet,

 

 

 

 

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 maart 2005 om 23:36
1a2b3c, vraagje: ben je toevallig katholiek?
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 03:14
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

dat is heel mooi, ik bedoel, wie anders wil je altijd bij je hebben in het hiernamaals dan de vrouw waarvan je zielsveel houdt:)
wat ik me ook afvraag, ik ben christelijk, maar eigenlijk aanbid ik wel dezelfde God als de moslims en de joden, wat zal er met mij gebeuren na de dood? het is misschien wat off-topic maar vind het wel boeiend. ik heb Hem niet geheel juist aanbeden maar heb Hem iig wel aanbeden. hoe zit dit precies?
  hoi bedoel je als je moslim bent geworden??
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 04:26
@anne - nee ik ben niet katholiek, ben christelijk gereformeerd.

@taqwaa - ik bedoel als ik christen blijf, ik kreeg een pm dat ik dan tot de verliezers in het hiernamaals word gerekend. Maar dat wanneer ik moslim word, al mn daden die ik daarvoor heb gepleegd me worden vergeven.
kan iemand dat misschien aantonen met een tekst uit de koran?
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 04:36
o zo oke zal even gaan zoeken voor je
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 04:58

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam

Soennah is de levenswijze van de profeet (vrede en genade van Allah zij met hem) zoals die zijn overgeleverd (zo goed mogelijk).
En verder, alleen de Schepper weet het beste voor Zijn Schepping. Schaamhaar is iets wat niet van nature bij de mens hoort (als je de verhaal van Adam en Eva kent, weet je ook waarom). En de baard voor de man is hetzelfde als een hoofddoek voor een vrouw.

Verder, Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

dus dit dient altijd weggeschoren te worden? en geldt dit voor mannen en vrouwen? en de baard moet men laten staan? ik bedoel; is het aangeraden of is het verplicht? want dat schijnt soms nogal verschillend te zijn, iig bedankt voor de reactie en ik hoop ook hierop antwoord te mogen ontvangen

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 04:59
@taqwaa - dank je, erg vriendelijk.
toen ik vanmorgen aan het werk was, kwamen er weer vragen in me op en die wil ik jullie nu graag even voorleggen.
-zijn er nog andere zaken naast alcohol en varkensvlees die niet genuttig mogen worden?
- varkensvlees mag niet genuttigd worden omdat het een onrein dier is toch? waarom is het een onrein dier? God heeft het toch geschapen?
- kan je een "normaal"/persoonlijk gebed verrichten zonder daarbij Koranteksten te gebruiken en zo ja mag dit in het Nederlands worden gebeden?
- moet besnijdenis/belijdenis in een grote kring (krijg het idee dat dit de gewoonte is) maar had gelezen dat er eigenlijk slechts 2 gelovigen bij aanwezig hoefden te zijn.
- is het aannemen v an een andere naam verplicht? iemand vertelde me dat als je naam niet in de Koran voorkomt je eigenlijk geen echte naam hebt. is dit waar?
inmiddels ben ik uitgenodigd voor het afleggen van een bezoek aan een moskee te den haag. en ga ik vanmiddag eens op zoek naar een moskee in mn eigen stad. ik zal jullie op de hoogte houden
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 05:43

Een christen vraagt over berouw

Interesse in de Islam

Vraag:

Ik ben een christen en wil graag het volgende vragen.

Als een persoon na een leven vol zonden besluit om tot God te komen en belooft zijn leven te veranderen, zoals ik heb begrepen zegt de Islam dat hij vergeven wordt en dat hij aanspraak maakt op de belofte van God. Mijn vraag is echter; Wat gebeurt er met de last van zijn zonden, aangezien hij door het zondigen God heeft beledigd en hij hiervoor boetedoening moet doen? Wie zal deze boetedoening op zich nemen als God hem zomaar zal vergeven onder de voorwaarde hij goede daden verricht en gelooft? Er moeten toch zeker gevolgen verbonden worden aan de zonde, zoals dit het geval was met Adam...?

Antwoord:

Alle lof zij Allah, Degene Die ons heeft geleid tot de Islam. Wij zouden niet geleid zijn, indien Hij ons niet geleid zou hebben. Ten eerste bedanken wij jou voor jouw vraag en wij vragen Allah jou te zegenen met Zijn Leiding.

Allah heeft ons geschapen voor een groot doel en dat is; het aanbidden van Hem alleen, zonder enige deelgenoten of partners. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�En Ik heb de djinns en de mensheid slechts geschapen om Mij te aanbidden.� 

                                                                                                                           (Soerat adh-Dhaariyaat: 56)

Dit is het doel van het leven; Het aanbidden van Allah alleen. Allah heeft ons dus niet geschapen om te eten en te drinken... of om te ontspannen en te spelen... of om ons alleen maar in te spannen en kapot te werken... Hij heeft ons echter geschapen om Hem te aanbidden, Hem niet ondankbaar te zijn en Hem te gedenken en niet te vergeten.

Dit is het doel van het leven, en wat voor een voortreffelijk doel. Wanneer de mens leeft voor de aanbidding van zijn Heer en Meester, om Zijn godsdienst te dienen en Zijn bevelen te implementeren, dan begrijpt hij de ware betekenis van dit leven en begrijpt hij hoe onbelangrijk al dit wereldse is. Hij zal dan beseffen dat dit leven niet verspild dient te worden aan voorbijgaande pleziertjes en tijdelijke lusten. O Allah, zegen ons met Uw Leiding.

Omdat het aanbidden uitleg en leiding vereist, heeft Allah Zijn Boodschappers gestuurd (interpretatie van de betekenis):

Boodschappers als brengers van goede tijdingen en als waarschuwers opdat de mens geen verweer tegenover Allah zou hebben na de Boodschappers.                       (Soerat an-Nisaa�: 165)

Eenieder die zich overgeeft wordt geleid en eenieder die zich afwendt is afgedwaald en verloren. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�Voorwaar, tot jullie zijn zichtbare bewijzen gekomen van jullie Heer. Wie dus ziet, doet dit (ten goede) van zichzelf. En wie zichzelf verblindt, doet dit (ten nadele) van zichzelf. En ik (Mohammed) ben geen waker over jullie.�                                                         (Soerat al-Ancaam: 104)

Als een persoon moslim wordt (zich overgeeft aan de Wil van Allah), kiest hij gelukzaligheid voor zichzelf (interpretatie van de betekenis):

Wie zich heeft overgegeven, zij zijn degenen die de rechte Leiding gekozen hebben.                                                                                                                                                  (Soerat al-Djinn: 14)

Omdat de mens geneigd is om fouten te maken, vergeetachtig kan zijn, en gemakkelijk in zonden kan vallen, heeft Allah berouw voorgeschreven. Hij heeft de poorten van berouw tot aan het aanbreken van het Uur geopendHij  en Hij nodigt Zijn Dienaren uit om oprecht berouw te tonen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�O jullie die geloven, toont Allah oprecht berouw, opdat jullie Heer jullie zonden zal uitwissen en jullie in het Paradijs zal doen binnentreden waaronder de rivieren stromen.�                                                                                                                                           (Soerat at-Tahriem: 8)

�En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O jullie gelovigen. Opdat jullie zullen welslagen.�                                                                                                                                          (Soerat an-Noer: 31)

De zonde kan verdeeld worden in twee soorten:

1.   Overtredingen tegenover de rechten van Allah

2.   Overtredingen tegenover de rechten van Zijn schepselen.

Met betrekking tot de eerste soort;

Overtredingen tegenover de rechten van Allah, zoals overspel, het drinken van alcohol, het verwaarlozen van de verplichte handelingen, zoals het gebed, het betalen van de zakaah (armenbelasting), deze zonden zjn strafbaar volgens de Islamitische wetgeving. De Hadd (bestraffing) hiervoor dient uitgevoerd te worden op degene die deze zonde verricht, dit als genoegdoening en reiniging voor de zondaar. Als de Hadd niet op hem uitgevoerd wordt maar hij zich berouwvol tot Allah keert, dan zal Allah zijn berouw accepteren en zijn slechte daden in goede daden veranderen.

Eenieder die Allah ontmoet op de Dag des Oordeels met deze zonden, zonder dat hij berouw heeft getoond of de hadd op hem is uitgevoerd, is overgeleverd aan de Wil van Allah; of Hij vergeeft hem of Hij straft hem.

Al-Boechari en Moeslim overleveren op autoriteit van cOebaadah ibnoe as-Saamit (moge Allah tevreden met hem zijn), die aanwezig was bij de slag van Badr en ��n van de prominenten was tijdens de eed van cAqabah, dat de Profeet zei (vrede zij met hem), terwijl er een groep van zijn metgezellen om hem heen stond: �Geef mij jullie eed van trouw (Baycah), dat jullie beloven geen deelgenoten te zullen plaatsen naast Allah, niet zullen stelen, geen overspel zullen plegen, jullie kinderen niet zullen doden, geen leugens zullen verzinnen en jullie niet ongehoorzaam zullen zijn met betrekking tot datgene wat correct is. Als jullie dit nakomen, zal jullie beloning bij Allah zijn. Wie echter ��n van deze daden verricht en in dit wereldse leven gestraft wordt, dan geldt dit als genoegdoening voor hem. Als iemand ��n van deze daden verricht terwijl Allah deze voor hem bedekt, is het aan Allah; Als Hij wilt vergeeft Hij hem en als Hij wilt straft Hij hem.� En zij gaven hun eed van trouw op basis hiervan.

Al-Haafidh zegt in al-Fath: �Uit deze overlevering begrijpen wij dat het uitvoeren van de hadd als genoegdoening dient voor de zonde, ongeacht of de zondaar die de hadd heeft ondergaan, wel of niet berouw toont. Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden.�

cAli ibn Aboe Taalib overlevert: �De Boodschapper van Allah zei: ,,Eenieder die een zonde begaat in dit wereldse leven en hiervoor bestraft wordt, Allah is te rechtvaardig om Zijn dienaar een tweede maal te straffen. En wie een zonde verricht in dit wereldse leven, terwijl Allah deze vervolgens bedekt en hem vergeeft, Allah is te gul om terug te komen op iets dat Hij reeds heeft vergeven.�                                                                                                                            (Ahmad)

Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden: 

�En degenen die naast Allah geen andere god aanroepen en niemand doden, waarvan (het doden) door Allah verboden is, behalve volgens het recht. En die geen ontucht plegen, want wie dit doet zal een bestraffing ontmoeten. Voor hem zal de bestraffing vermenigvuldigd worden op de Dag der Opstanding en vernederd zal hij daarin eeuwig leven. Behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede daden. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.�                                                                                                                                (Soerat al-Foerqaan: 68-70)

�Waarlijk, Allah vergeeft niet dat er aan Hem deelgenoten worden toegekend. En Hij vergeeft daarbuiten aan wie Hij wil. En wie deelgenoten aan Allah toekent, waarlijk, hij is ver afgedwaald.�                                                                                                          (Soerat an-Nisaa�: 116)

Deze laatste vers gaat over degene die geen berouw toont. Hij is onderhevig aan de Wil van Allah, behalve als hij Shirk (het plaatsen van deelgenoten naast Allah) pleegt, omdat shirk niet vergeven kan worden.

Met betrekking tot de tweede soort;

Overtredingen tegenover de rechten van de mensen, zoals het begaan van overtredingen ten opzichte van hun eigendommen bijvoorbeeld door dit te stelen of met geweld toe te eigenen enz., of het schenden van hun eer door middel van het verspreiden van roddel en achterklap, of hen fysiek schade toebrengen door hen te slaan enz. Berouw voor dit soort zonden is verbonden aan de voorwaarde dat de rechthebbenden hun rechten terugkrijgen of dat zij de overtreder vergeven.

Eenieder die dit niet doet, zal de gevolgen van zijn zonden meedragen tot aan de Dag der Opstanding. Op deze dag zal een hoeveelheid, ter grootte van zijn zonde, aan goede daden van hem weggenomen worden. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): �Eenieder die een ander onrecht heeft aangedaan met betrekking tot diens eer of iets anders, laat hem deze zaak vandaag nog rechtzetten, voordat er geen dinar en dirham meer is. Als hij goede daden heeft, dan zal er een deel, ter grootte van zijn onrecht, van genomen worden. En als hij geen goede daden heeft, wordt er van de slechte daden van zijn compagnon genomen waarop deze last op hem wordt geplaatst.�                                                                                     (al-Boechari)

Hieruit kunnen wij concluderen dat het idee dat de zondaar gestraft moet te worden in dit leven geen draagvlak heeft, maar als een persoon in dit leven gestraft wordt, is dit een genoegdoening voor zijn zonde en als hij niet gestraft wordt maar vervolgens berouw toont, dan zal Allah zijn berouw accepteren.

Wat nog valser is dan deze gedachte, is het idee van hen die zeggen dat de bestraffing voor een zonde gedragen kan worden door een ander dan de zondaar, zoals sommige onwetende mensen zeggen over Adam (vrede zij met hem). Zij beweren dat zijn nageslacht, inclusief alle profeten, de last van zijn zonde moesten dragen, totdat God Zijn enige zoon nederzond om gekruisigd en gedood te worden om zodoende de wereld te bevrijden van deze zonde! Dit is niets meer dan een grove leugen en een verzinsel aan het adres van Allah en Zijn profeten. De goddelijke geopenbaarde wetten zijn vrij van zo een vorm van onrecht, omdat Allah niemand straft voor de zonden van een ander. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden: 

�En geen enkele lastdrager zal de last van een ander dragen.�                          (Soerat Faatir: 18)

Allah is te genadevol en te rechtvaardig om het nageslacht te straffen voor de zonden van de vader, en zeker nadat deze berouw toonde en Allah zijn berouw accepteerde. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�Toen misleidde de shaytan hen met die (boom), hij deed hen weggaan van de plaats waar zij zich bevonden. En Wij zeiden: ,,Daalt af, een deel van jullie zal een vijand voor de ander zijn. En voor jullie is er op de aarde een verblijfplaats en een genieting, tot een bepaald tijdstip (de dood). Toen ontving Adam van zijn Heer Woorden, daarop aanvaardde Hij zijn berouw. Waarlijk, Hij is de Meest Berouwaanvaardende, de Meest Barmhartige.�                                                                                                                                                         (Soerat al-Baqarah: 36-37)

�Vervolgens aten zij er beiden van, waarop hun schaamte zichtbaar werd en zij begonnen zich te bedekken met bladeren van het Paradijs; Zo was Adam zijn Heer ongehoorzaam en dwaalde hij. Daarna koos zijn Heer hem uit en Hij aanvaarde zijn berouw en leidde hem.�                                                                                                                                     (Soerat Ta Ha: 121-122)

Twee zaken zijn dus van toepassing in het geval van Adam (vrede zij met hem); Hij werd gestraft voor zijn zonde en hij had er spijt van en toonde berouw, waarop Allah zijn berouw accepteerde en hem koos en eerde.

Het punt is, dat iemand die een leven vol ongehoorzaamheid en zonden heeft geleden, slechts dient terug te keren tot zijn Heer, de Meest Genadevolle, de Meest Barmhartige en Hem vergeving dient te vragen en berouw dient te tonen, opdat Allah zijn berouw zal accepteren, zoals Hij heeft beloofd (interpretatie van de betekenis): 

�Zeg: ,,O Mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Waarlijk, Allah vergeeft alle zonden. Waarlijk, Hij is de Vergevingsgezinde, de Meest Barmhartige.�                                                                                                         (Soerat az-Zoemar: 53)

Dit behoort tot het gemak dat Allah heeft geplaatst in deze tolerante wetgeving. De kinderen van Isra�l kregen voorgeschreven dat de onschuldigen onder hen de zondaren dienden te vermoorden, zodat hun berouw geaccepteerd zou worden. Hierna hief Allah deze zware last op voor deze natie met wie Hij genade had.

�En (gedenkt) toen Moesa (Mozes) tot zijn volk zei: ,,O mijn volk! Waarlijk, jullie hebben julliezelf onrecht aangedaan doordat jullie het kalf (ter aanbidding) hebben genomen, wendt jullie daarom in berouw tot jullie Schepper en doodt dan julliezelf (het doden van schuldigen door onschuldigen), dat is beter voor jullie bij jullie Schepper.� Toen aanvaarde Hij jullie berouw. Waarlijk, Hij is de Meest Berouwaanvaardende, de Meest Barmhartige.�   (Soerat al-Baqarah: 54)

Tenslotte vragen wij Allah de vrager te zegenen, hem te leiden en zijn hart te openen voor de Islam, zodat hij onderdeel zal worden van de moslimgemeenschap, die Allah accepteert als Heer, de Islam als religie en Mohammed (vrede zij met hem) als Profeet.

En Allah weet het, het best.

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 05:46
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

@taqwaa - dank je, erg vriendelijk.
toen ik vanmorgen aan het werk was, kwamen er weer vragen in me op en die wil ik jullie nu graag even voorleggen.
-zijn er nog andere zaken naast alcohol en varkensvlees die niet genuttig mogen worden?
- varkensvlees mag niet genuttigd worden omdat het een onrein dier is toch? waarom is het een onrein dier? God heeft het toch geschapen?
- kan je een "normaal"/persoonlijk gebed verrichten zonder daarbij Koranteksten te gebruiken en zo ja mag dit in het Nederlands worden gebeden?
- moet besnijdenis/belijdenis in een grote kring (krijg het idee dat dit de gewoonte is) maar had gelezen dat er eigenlijk slechts 2 gelovigen bij aanwezig hoefden te zijn.
- is het aannemen v an een andere naam verplicht? iemand vertelde me dat als je naam niet in de Koran voorkomt je eigenlijk geen echte naam hebt. is dit waar?
inmiddels ben ik uitgenodigd voor het afleggen van een bezoek aan een moskee te den haag. en ga ik vanmiddag eens op zoek naar een moskee in mn eigen stad. ik zal jullie op de hoogte houden
   oke ik ben blij  ik wacht
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 05:51
Beste 1a2b3c,

het is lofwaardig dat je je verdiept in de religie van je geliefde. Maar iets
dat nog niet aan de orde geweest is in alle quotes, is de koranische leer
betreffende Jezus Christus. Je bent, zeg je, christelijk gereformeerd, maar
dat zegt natuurlijk niets over hetgeen je ziet in de persoon van Jezus.
Volgens de bijbel is Jezus voor de zonden van de mens gestorven; Hij
heeft verzoening gebracht tussen God de Vader en de mens die die
verzoening effectueert door geloof.

De Islam leert dat Jezus niet voor jou aan het kruis gestorven is, dat Hij
geen Goddelijke natuur heeft, maar slechts een van de vele profeten was
en dat God nooit, zoals uitgesproken in het onze Vader, met jou een
vader-kind relatie kan hebben. Een overstap naar Islam betekent in feite
dat je buiten de Genade in Christus gaat staan en door stipte
gehoorzaamheid aan wetjes en regeltjes maar moet zien zalig te worden.

Alle begrip voor jou dilemma, maar als je je in je overwegingen laat
bepalen door je relatie met dat ongetwijfeld alleerliefste meisje, dan bouw
je je huis op zand...
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 06:24

�Waarlijk, Allah vergeeft niet dat er aan Hem deelgenoten worden toegekend. En Hij vergeeft daarbuiten aan wie Hij wil. En wie deelgenoten aan Allah toekent, waarlijk, hij is ver afgedwaald.�                                                                                                          (Soerat an-Nisaa�: 116)

Deze laatste vers gaat over degene die geen berouw toont. Hij is onderhevig aan de Wil van Allah, behalve als hij Shirk (het plaatsen van deelgenoten naast Allah) pleegt, omdat shirk niet vergeven kan worden.

Allereerst sorry voor de vreselijke kleur maar anders valt het niet zo op denk ik.
Shirk; is dat het aanbidden van andere zaken als God alleen?

Met betrekking tot de tweede soort;

Overtredingen tegenover de rechten van de mensen, zoals het begaan van overtredingen ten opzichte van hun eigendommen bijvoorbeeld door dit te stelen of met geweld toe te eigenen enz., of het schenden van hun eer door middel van het verspreiden van roddel en achterklap, of hen fysiek schade toebrengen door hen te slaan enz. Berouw voor dit soort zonden is verbonden aan de voorwaarde dat de rechthebbenden hun rechten terugkrijgen of dat zij de overtreder vergeven.

en wat nou als je werk hebt (beveiliging) waarbij het mogelijk is dat je iemand fysiek geweld aandoet, al dan niet terecht achteraf???

Eenieder die dit niet doet, zal de gevolgen van zijn zonden meedragen tot aan de Dag der Opstanding. Op deze dag zal een hoeveelheid, ter grootte van zijn zonde, aan goede daden van hem weggenomen worden. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): �Eenieder die een ander onrecht heeft aangedaan met betrekking tot diens eer of iets anders, laat hem deze zaak vandaag nog rechtzetten, voordat er geen dinar en dirham meer is. Als hij goede daden heeft, dan zal er een deel, ter grootte van zijn onrecht, van genomen worden. En als hij geen goede daden heeft, wordt er van de slechte daden van zijn compagnon genomen waarop deze last op hem wordt geplaatst.�                                                                                     (al-Boechari)

wat is dinar en dirham?

Wat nog valser is dan deze gedachte, is het idee van hen die zeggen dat de bestraffing voor een zonde gedragen kan worden door een ander dan de zondaar, zoals sommige onwetende mensen zeggen over Adam (vrede zij met hem). Zij beweren dat zijn nageslacht, inclusief alle profeten, de last van zijn zonde moesten dragen, totdat God Zijn enige zoon nederzond om gekruisigd en gedood te worden om zodoende de wereld te bevrijden van deze zonde! Dit is niets meer dan een grove leugen en een verzinsel aan het adres van Allah en Zijn profeten. De goddelijke geopenbaarde wetten zijn vrij van zo een vorm van onrecht, omdat Allah niemand straft voor de zonden van een ander. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden: 
�En geen enkele lastdrager zal de last van een ander dragen.�                          (Soerat Faatir: 18)

daar zit wel wat in natuurlijk, al vind ik het moeilijk te geloven dat Jezus de zoon van God niet is. en hoe staan jullie tegenover het verhaal van Noach? of kent de Islam dit niet?


wat betreft mijn moskeebezoek overigens, ik wilde er vanmiddag even langsgaan. niet naar binnen in eerste instantie maar gewoon even kijken waar hij precies is en hoe het eruit ziet. ik heb een hele tijd gefietst, maar heb hem tot mijn spijt niet kunnen vinden, lekker voor schut. had het beter pas kunnen zeggen als ik al geweest was, maar daar ben ik nu alweer te laat mee

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 07:25

1shirk dat is afbeelden en personen ..naast allah  als deelgenoot nemen

2 je kunt beter mensen rechtvaardig behandelen  als iemand wat hebt aangedaan en ontrecht  vraag vergefing aan allah en aan die persoon.

3 dinar en dirham is een muntgeld  net als  dollar en ero

4 het vehaal van noch vred zij met hem. staat ook in de koran en die hoofdstuk heet noch.ik plaats het.

 

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Wij zonden Noach tot zijn volk, "Waarschuw uw volk voordat een smartelijke straf over hen komt."

2. Noach zeide: "O mijn volk! Waarlijk ik ben een duidelijke waarschuwer voor u.

3. Aanbidt daarom Allah, vreest Hem en gehoorzaamt mij.

4. Hij zal u uw zonden vergeven en u uitstel verlenen tot een bepaalde termijn; voorwaar, de termijn van Allah kan, wanneer hij komt, niet worden uitgesteld, als gij dit slechts wist!"

5. Hij zeide: "Mijn Heer, ik heb mijn volk dag en nacht geroepen,

6. Maar mijn roepen heeft slechts hun afkeer vermeerderd.

7. En telkens wanneer ik hen riep, opdat Gij hen zoudt vergeven stopten zij hun vingers in de oren, bedekten zich met hun kleren, volhardden (in hun ongeloof) en gedroegen zich laatdunkend.

8. Toen riep ik hen luide,

9. En verkondigde hun in het openbaar; ook sprak ik tot hen in het verborgene.

10. En ik zeide: "Zoekt vergiffenis van uw Heer, want Hij is de Vergevensgezinde.

11. Hij zal regen voor u nederzenden in overvloed.

12. En Hij zal uw rijkdommen en kinderen vermeerderen, en Hij zal u tuinen en rivieren schenken.

13. Wat scheelt u, dat gij geen Wijsheid van Allah verwacht?

14. En Hij heeft u door verschillende stadia heen geschapen."

15. "Hebt gij niet gezien, hoe Allah de zeven opeenvolgende hemelen schiep?

16. En hoe Hij de maan daarin als licht heeft geplaatst en de zon als een stralende lamp!

17. En Allah heeft u voortgebracht vanuit de aarde.

18. Vervolgens zal Hij u daarheen doen terugkeren, en u daaruit opnieuw doen verrijzen.

19. En Allah heeft de aarde voor u uitgespreid

20. Zodat gij de brede wegen er van doorkruist."

21. Noach zeide: "Mijn Heer, zij gehoorzamen mij niet, en volgen iemand wiens bezit en kinderen slechts tot zijn ondergang hebben bijgedragen.

22. En zij hebben een vreselijk plan gesmeed.

23. En zeggen tegen elkander: 'Verlaat uw goden nooit. Verlaat noch Wodd, noch Sowa, noch Jaghoes en Jaoeq en Nasr.'

24. En zij hebben velen doen dwalen, en Gij doet de onrechtvaardigen slechts in dwaling toenemen."

25. Daarom werden zij vanwege hun zonden verdronken en in het Vuur gedreven. Zij konden daar voor zich geen helpers vinden tegen Allah.

26. En Noach had gezegd: "Mijn Heer, laat in het land geen huis der ongelovigen achterblijven;

27. Want als Gij hen achterlaat zullen zij Uw dienaren op een dwaalspoor leiden en zij zullen niets dan een onzedelijk en ondankbaar nageslacht voortbrengen.

28. Mijn Heer, vergeef mij, en mijn ouders, en hem die gelovend mijn huis binnentreedt, ook de gelovige mannen en vrouwen; en doe de onrechtvaardigen slechts in verderf toenemen."

c

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 maart 2005 om 07:33
Salaam

Jawel, dat is Shirk. Dus ook het aanbidden van een profeet, zoals Jezus (moge Allah hem zegenen) is afgodsaanbidding. Maar ik kan je zo 1, 2, 3 niet vertellen wat de duidelijk omlijnde definitie in Islamietische termen is.
Luister, er is verder in de Quraan een nood-wet die het toestaat om regels te overtreden als jouw leven in echte gevaar komt. Dus het terecht voorkomen van geweld kan onder deze wet vatten. MAAAAAAR, met de absolute garantie NIET in overdrijving te raken. Dus je mag liegen als je bedreigt wordt met de dood, maar je mag ook gewoon nobel zijn en de waarheid vertellen. ZOLANG je maar niet in de overdrijving (van de duivel) terecht komt.
Voor zover ik weet is Noach (moge Allah hem zegenen) weldegelijk een profeet geweest. En heeft de profeet Jezus (moge Allah hem zegenen) met de toestemming en wil van God wonderen verricht. Dus, alles komt van Allah(=God) en alleen met Zijn toestemming gebeurt alles. Bekijk het zo, geen triniteit, geen verwarring. Zolang je maar gelooft dat alles van Allah(=God) komt ben je veilig van afgodsaanbidding. Maar er zijn een hoop boeken die hierover gaan. De definitie luid 'tawheed'. Oftewel 'eenheid' van Allah. Kun je op internet zoeken.
Je hoeft je niet te veel te schamen. Je hebt hier niks te verliezen, behalve die triniteit. Dus naastenliefde, wordt in de Quraan gewoon barmhartigheid genoemd. En het wordt zelfs zo afgedwongen: wie het niet geeft, zal het op de Dag des Oordeels ontberen. Verder geduld, vriendelijkheid, rechtvaardigheid en tal van andere eigenschappen die een moslims in zijn/haar leven moet leren (beheersen).
Dus, je hebt helemaal niets te verliezen. En als je al zo'n oprechte levenspartner hebt gevonden, waarom zou je er niks voor terug doen (zonder verlies te maken)?
Als je nog twijfelt met die triniteit, mag ik jou de volgende twee vragen stellen: Zou er een Jezus zijn zonder Allah(=God)? (Nee) Zou er een Allah zijn zonder Jezus? (Ja). Dus, gelooft in Allah, want Hij is de Schepper.
Als ik eerlijk mag wezen, ik scheer mij ook niet altijd (hoe zondig ben ik wel niet). En ik kan verder weinig Arabisch begrijpen. Ik heb wel geleerd het te schrijven en op te lezen.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123 4>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.098 seconden.