Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenIS JEZUS(vzmh),�GOD� ?

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
shara Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 76
Directe link naar dit bericht Onderwerp: IS JEZUS(vzmh),�GOD� ?
    Geplaatst op: 09 mei 2005 om 19:15
oke muslim locer ik vroeg aan jou waroom je in de errste tastement en tweede moet geloven en waroom vult het aan stel je voor kiest iemand alleen voor de tweede testamen wat is er dan mee en geef me heel duidelijk van wie je in alle twee moet geloven heeft iemand dat toevalig gezegd heeft johanes er wat ovetr vertelt en leg me precies waroom het elkaar aan vult maar doe het deze keer beter ik bereep je niet
Terug naar boven
shara Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 76
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 mei 2005 om 19:18
of stel je iemand kiest alleen voor de evangelie van johanes en die andere niet wat is erd dan mee
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 01:00
Toevallig staat er een artikel over de drie-eenheid in de krant.

"Vergelijk het met de drie toestanden van water: water
ijs en damp zijn zeer verschillend maar het is alle drie
H2O. Zo proberen we de wiskunde-som die we van de drie-
eenheidsleer hebben gemaakt (hoe kan ��n tegelijk drie
zijn?) op te lossen.

Wat is dat jammer! Want dit soort beelden verduisteren
meer dan ze verhelderen, zoals Calvijn al inzag. De drie-
eenheidsleer gaat namelijk helemaal niet over wiskunde.
Het gaat om Jezus. Het gaat erom dat de Jezus wiens
voeten in de modder van deze aarde hebben gestaan, en
wiens bloed voor ons is vergoten op Golgotha - dat die
Jezus niet maar het minste of geringste stukje lager in
status is dan God. Maar dat Hij helemaal ��n is met zijn
Vader. Was Hij ook maar een fractietje lager geweest,
dan waren we niet door God zelf gered - en dus nog
verloren.

Altijd weer is er binnen en buiten de kerk de neiging
God er te goed en te groot voor te vinden om zich
hoogstpersoonlijk in ons lijden en in onze ellendige
wereld te begeven. Juist tegen die neiging is de drie-
eenheidsleer.

En waar dit volstrekte samen optrekken van de Vader en
de Zoon gezien wordt, daar is de Heilige Geest die uit
de Vader en de Zoon is, nooit ver meer. Dat bleek met
Pinksteren. Toen begon de Geest de mensen te binden aan
de Zoon en via de Zoon aan de Vader, door de liefde van
God-in-Christus uit te storten in onze harten (Romeinen
5). Ook dat is een voluit goddelijk werk.

Als God zich zo drie-enig heeft getoond, zo geloven wij,
dan moet Hij dat ook wel zijn."
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 03:17

In eerste instantie geplaatst door Muslim lover

Beste Tarah,

Hierbij nog een link,...
Dit is de link:
http://answering-islam.org.uk/Dutch/artikelen/WieisGod/drie- eenheid.htm#3.


Paul

Er zijn veel andere sites die weer met een antwoord komen op de answering-islam website. Voor een kritische kijk naar de teksten van het NT kan je klikken op de onderstaande link:

 

�The New Testament, Its Problems & The Critical Texts�

 

http://www.islamic-awareness.org/Bible/Text/textcriticism.ht ml#2

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 05:29
In eerste instantie geplaatst door tarah

Ik denk dat God Zichzelf via de Heilige Geest openbaarde; vergelijk Adam, die door Gods Geest = Ruach = Geest �n wind (in het Hebreeuws; misschien ook wel zoiets in het Arabisch, omdat beide talen Semitisch zijn!) tot leven werd gewekt/verwekt! Dus God deed hier iets vergelijkbaars!

God deed hier inderdaad iets vergelijkbaars. Hij schiep op allebei de manieren een mens door middel van iets anders dan de verwekking door een man en vrouw. Dus eigenlijk kan ik hier ook niet echt uit opmaken dat Jezus God is.

Maar ik denk dat ik nooit met een goed antwoord zal komen over waarom Jezus de zoon van God zou zijn. Ik denk dat het het beste is om gewoon in 1 god te geloven, want dat zit in je. Dat doet iedereen tenzij het hem of haar anders geleerd word. En ik hoop het via de Islaam goed te doen. En hoe zeker ik ook ben van mijn geloof, ik zal het nooit 100% zeker weten. Ik hoop dat God mij en alle andere moslims, christenen, joden, boeddhisten, ongelovigen zal vergeven voor de fouten en de zonden die wij maken. Het is maar goed dat wij God geen schade kunnen berokkenen want anders was Hij nu al vergaan van pijn en verdriet door wat wij hier op aarde allemaal uitvoeren. Subhana Allah. Ik schaam me te diep. Ik ging bijna de mensen achterna die zeggen van ik heb gelijk en het is niet anders, en als iemand er dan tegenin gaat dan zou ik boos worden. shame on me. En ook andere mensen moesten zich schamen. Want het is iets wat heel veel gelovigen doen. En dat is eigenlijk helemaal niet de boodschap die Allah swt ons heeft gegeven. We moeten geduld hebben, en goed zijn voor elkaar, maar in plaats daarvan gaan we op een slechte manier discussieren en denken dat we zelf niks meer fout doen. Subhana Allah... Wat ben ik ver afgedwaald zeg..

Maar hey, dat doe ik nu weer want ik was eigenlijk met jou (paul) een vragenkwisje aan het doen hoe het nou zat en daar wou ik je eigenlijk alleen nog maar ff voor bedanken. Dus bij deze bedankt dat je me wilde helpen om het beter te begrijpen ook al begrijp ik het nu nog niet en zal ik dat ook nooit doen ook niet waarschijnlijk. Toch bedankt voor de moeite :).

Groetjes Thara



Beste Thara,

Bedankt voor je waardering. Ik denk dat je, als je dat echt wilt, er wel zult uitkomen. God, de Heilige Geest is de Enige die je kan overtuigen van Wie God werkelijk is, en dat geldt natuurlijk niet alleen voor jou, maar voor iedereen! Een mens kan alleen g�tuigen, maar de Heilige Geest is de Enige die �cht kan �vertuigen.

Dus houd moed: als je God in oprechtheid zoekt, zal Hij zich zeker laten vinden, en Zichzelf ten volle aan je openbaren! Dat heeft Hij namelijk beloofd, en wat God belooft, dat doet Hij ook!

Nog iets over het feit dat Jezus Gods Zoon, of Gods Woord is. Hiervan raakte ik ten volle overtuigd door de liefde van Jezus op een overweldigende manier te ervaren! Woorden schieten te kort om dat te doen, maar de voelbare aanwezigheid van God Z�lf, in de Persoon van Jezus Christus, zijn voor mij z� re�el, dat ik kan zeggen dat die re�ler zijn dan de werkelijkheid zoals ik die om mij heen waarneem! Gods aanwezigheid is z� alomtegenwoordig en immens, dat geen enkele andere ervaring daar tegenop kan! Dat is tenminste m�jn ervaring, en ook die van mensen in de Bijbel, zoals je kunt lezen.

Je begrijpt dat ik nu slechts mijn ervaring deel, en daarmee jou nu niet op een rationele wijze probeer duidelijk te maken dat Jezus God is. God Zelf zal dit doen, als jij Hem daarom vraagt.

Fijn dat je zo eerlijk reageert en met openheid je vragen stelt; het was/is voor mij een plezier die vragen - proberen! - te beantwoorden!

Met hartelijke groet van

Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 07:14

In eerste instantie geplaatst door shara

oke muslim locer ik vroeg aan jou waroom je in de errste tastement en tweede moet geloven en waroom vult het aan stel je voor kiest iemand alleen voor de tweede testamen wat is er dan mee en geef me heel duidelijk van wie je in alle twee moet geloven heeft iemand dat toevalig gezegd heeft johanes er wat ovetr vertelt en leg me precies waroom het elkaar aan vult maar doe het deze keer beter ik bereep je niet
Oke muslim lover.... Ik vroeg aan jou,warom je in het eerste testement en het tweede moet geloven.En warom vult het aan?Stel dat je hier voor kiest,iemand kiest dus alleen voor het tweede testament,wat is er dan mis mee?En geef me heel duidelijk aan,van wie je in alle twee moet geloven. Heeft iemand dat toevalig gezegd of heeft johanes er wat over vertelt? En leg me precies uit warom het elkaar aan vult,maar doe het dit keer beter ik begrijp je niet.

Kleine ondersteuning of aanvulling..

Zie je waarom ik je aanvul? En zie je dat het 1 niet zonder het ander kan?

Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 07:16

Dag Shara, ik probeer hieronder op jouw vragen in te gaan.

In eerste instantie geplaatst door shara

he muslim lover je vertelt mij hier boven lee het na dat johanes met de apostolen samen hangdenen in 4 de evangelie of bedioel je ander apostolen en wie zijn dat

Johannes was ��n van de 4 evangelisten, dat zijn de 4 schrijvers van de 4 evangeli�n. De andere evangelisten zijn Matth�us, Marcus en Lucas.

Jezus koos 12 mensen uit, die met Hem meetrokken toen Hij op aarde was. Deze mensen leerden veel van Jezus; zij waren Zijn leerlingen. Een andere naam voor die leerlingen is discipelen; ook worden ze wel apostelen genoemd. Dat betekent eigenlijk hetzelfde. Dit zijn de 12 discipelen/apostelen die Jezus koos � je kunt dit nalezen in Lucas 6 : 13 � 16: Simon (die later door Jezus Petrus genoemd werd � dit is dus een en dezelfde persoon!), Andr�as (een broer van Simon/Petrus), Jacobus, Johannes, Filippus, Bartolom�us, Matth�us, Thomas, Jacobus (dit is een �ndere Jacobus dan die ik zonet noemde: dit is de broer van Alf�us), Simon (ook hier weer een tweede Simon; om hem van de andere Simon te onderscheiden wordt hij ook wel Simon de Zeloot genoemd), Judas (hierna volgt n�g een Judas; om d�ze Judas te onderscheiden wordt erbij gezegd dat hij de zoon van Jacobus is), en tenslotte Judas Iskariot, zo genoemd om hem van die eerste Judas te onderscheiden: hij is degene geweest die Jezus tenslotte verraden had. Hier heb je ze alle 12!

Zoals je ziet, waren 2 van de apostelen ��k evangelisten, namelijk Matth�us en Johannes.

Ik hoop dat het zo overzichtelijk voor je is, en dat je er nu uitkomt!



In eerste instantie geplaatst door shara

oke muslim locer ik vroeg aan jou waroom je in de errste tastement en tweede moet geloven en waroom vult het aan stel je voor kiest iemand alleen voor de tweede testamen wat is er dan mee en geef me heel duidelijk van wie je in alle twee moet geloven heeft iemand dat toevalig gezegd heeft johanes er wat ovetr vertelt en leg me precies waroom het elkaar aan vult maar doe het deze keer beter ik bereep je niet

Het Oude Testament (OT) bevat veel profetie�n, dat zijn uitspraken van God die Hij gaf aan profeten, mensen die Hij uitkoos om Zijn wil bekend te maken aan de mensen om hen heen. Een aantal profetie�n wordt vervuld in het Nieuwe Testament (NT), maar ook een aantal is nog niet vervuld, maar dat moet nog gebeuren. Een voorbeeld van een profetie die in het OT gegeven werd, en in het NT vervuld werd, is die waarin voorzegd wordt dat de Messias, Jezus dus, zou komen, en hoe en waarom Hij gedood/geofferd werd, �n weer levend werd. Ik zal hieronder de tekst letterlijk weergeven uit een vertaling die makkelijk te begrijpen is. Het staat in het OT, in Jesaja 53 : 1 � 12. Er tussendoor zal ik in rood aangeven wat daarover in het NT, vooral in de 4 evangeli�n, is vermeld.

1 Maar ach, wat zijn er weinig die het geloven! Wie zal luisteren? Aan wie zal God Zijn reddende macht openbaren?
2 In Gods ogen was Hij een groene scheut, die groeide aan een wortel in droge en onvruchtbare grond. Maar in onze ogen had Hij niets aantrekkelijks. Niets dat maakte dat wij Hem graag wilden aanvaarden.

Dit vertelt over Jezus, die door de meeste mensen om Hem heen niet aanvaard werd.
3 Wij verafschuwden en verachtten Hem, een man van zorgen, vertrouwd met het bitterste verdriet. Wij keerden Hem de rug toe en keken de andere kant op als Hij langs kwam. Hij werd veracht en dat deed ons niets.

Heel duidelijk hier Jezus, die het grootste verdriet gekend heeft, en die veracht werd, zonder dat de mensen dat iets deed.
4 Maar het was ons leed dat Hij droeg, ons lijden drukte Hem neer. Wij dachten dat Zijn lijden een straf van God was voor Zijn eigen zonden!

Dit was dus niet zo, want Jezus h�d geen eigen zonden, zoals hier terecht geschreven staat! Dit wijst dus inderdaad op de zondeloze Jezus!
5 Maar Hij werd doorstoken en verbrijzeld terwille van onze zonden. Hij werd zwaar gestraft zodat wij vrede konden hebben; Hij werd geslagen en daardoor werden wij genezen!

Dit is exact wat er met Hem gebeurde: Hij werd aan het kruis doorstoken, met nagels = grote, lange spijkers aan het kruis geslagen, en n� zijn dood eveneens met een speer doorstoken! Hij werd gestraft, Hij droeg het zondoffer, waardoor wij vrede met God konden hebben! Door Zijn mishandeling werd onze genezing tot stand gebracht.
6 Wij zijn het, die als schapen afdwaalden! Wij verlieten Gods paden en gingen onze eigen weg. Desondanks legde God de schuld en zonden van ons allen op Hem!

Ondanks onze eigenwijsheid en afdwalen van God, droeg Jezus de zonden van ons allemaal!
7 Hij werd in een hoek gedreven en mishandeld, maar zei geen woord. Hij werd als een lam naar de slachtbank geleid; zoals een schaap onder het scheren geen geluid maakt, stond ook Hij zwijgend voor degenen die Hem veroordeelden.

Dit is precies zoals het gebeurde: lees maar na in alle vier evangeli�n!
8 Vanuit de angst en de benauwdheid werd Hij bevrijd. Wie zal Zijn leeftijd kunnen bepalen? Hij werd immers afgesneden van het leven? Maar wie van al die mensen realiseerde zich toen dat het hun zonden waren, waarvoor Hij stierf? Dat Hij hun straf op Zich nam?

Kijk, hier zie je precies waarvoor Jezus stierf: voor onze zonden; alleen realiseerden veel mensen zich dat niet.
9 Men had Hem als misdadiger willen begraven, maar Hij werd gelegd in het graf van een rijke; omdat Hij niets had misdaan, nooit een verkeerd woord had gezegd en in Hem geen onrecht werd gevonden.

Ook hier weer: Hij had niets misdaan; Hij was zonder zonde! Er was geen onrecht in Hem! Hij werd inderdaad in het graf van een rijke man gelegd: Jozef van Arimathea (zie het NT).
10 Maar het was de bedoeling van de HERE dat Hij werd verbrijzeld en met verdriet overladen. Wanneer Hij Zijn leven heeft geofferd voor de zonde, zal Hij talloze nakomelingen krijgen; vele erfgenamen. Hij zal opnieuw leven en Gods voornemen zal bij Hem in goede handen zijn.

Hier zie je heel duidelijk dat Jezus na Zijn dood opnieuw zou leven, dus zou opstaan uit de dood. De rest spreekt voor zichzelf.
11 En als Hij ziet wat allemaal is bereikt door Zijn zware lijden, zal Hij voldoening smaken. Door wat Hij heeft ondervonden, zal mijn rechtvaardige dienaar vele mensen rechtvaardig maken in de ogen van God, want Hij zal al hun zonden dragen.

Jezus maakt ons rechtvaardig in de ogen van God. Daarom hebben wij Jezus en Zijn lijden, sterven en opstanding nodig, anders zouden we nog steeds niet gerechtvaardigd zijn voor God, en zouden we bovendien nog onze eigen zonden moeten dragen.
12 Daarom zal Ik Hem de eerbewijzen geven van iemand, die machtig is en hoog in aanzien staat; want Hij heeft zichzelf in de dood gegeven. Hij werd beschouwd als een zondaar, maar droeg de zonden van velen. Hij pleitte bij God voor overtreders.

Hier zie je dat God Jezus de eerbewijzen heeft gegeven, omdat Hij dit heeft gedaan. Hij werd inderdaad gezien als een zondaar, maar Hij droeg �nze zonden! Ook pleitte Hij bij God voor overtreders: dit deed Hij aan het kruis, toen Hij een van de medegekruisigden vergaf en voor Hem bad tot God.



In eerste instantie geplaatst door shara

of stel je iemand kiest alleen voor de evangelie van johanes en die andere niet wat is erd dan mee

Dan heb je niet een compleet overzicht van de hele Bijbel en van Wie Jezus is. Het evangelie van Johannes is trouwens best aan te raden om mee beginnen, als iemand nog niet zo bekend is met de Bijbel. Dus als start is het niet gek om daarmee te beginnen. Als je dat evangelie gelezen hebt, zul je vanzelf m��r willen weten, en het willen vergelijken met de andere 3 evangeli�n en de rest van de Bijbel. De Bijbel is nou eenmaal ��n geheel, en hoort dus bij elkaar. Het bovenstaande voorbeeld van maar ��n van de honderden profetie�n die er zijn gedaan, geeft aan hoezeer de boeken/delen van de Bijbel bij elkaar horen!

Het is nogal lang geworden, maar ik vind het belangrijk dat je het begrijpt! Ik hoop tenminste, dat dat een beetje gelukt is!

Ik wens je veel zegen en wijsheid toe!

Hartelijke groet van


Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 10:31

Paul, wanneer je moslims uitnodigt om de Messias als GOD te accepteren zal je rekening moeten houden met een aantal zaken. De Islam is gebaseerd op gezond verstand. Van een moslim wordt verwacht dat hij/zij geen doctrines aanneemt die door mensen zijn bedacht. Hoe vermakelijk en po�tisch ze ook mogen klinken. Verder zei de profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem), �laat datgene waaraan je twijfelt voor datgene waaraan geen twijfel is�.

 

In Mattheus 15:9 profeteerde de profeet Jezus (vrede zij met hem) dat er een tijd zal komen dat de mensen hem nutteloos zullen aanbidden en in zaken geloven die door de mens zelf zijn bedacht. �Tevergeefs eren zij mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.�

 

De schrijvers van de bijbel, werden zogenaamd �gedreven� door de �Heilige Geest�. Profeet Mozes (vrede zij met hem) kreeg zijn openbaringen uit de Torah rechtstreeks van Allah. Christenen zeggen dat profeet Jezus (vrede zij met hem) GOD was, en dat de discipelen dus hun goddelijke inspiraties om te schrijven van �god� zelf kregen. Maar Paulus. Paulus was niet eens discipel, maar in Handelingen claimt hij de profeet Jezus (vrede zij met hem) in een droom gezien te hebben en uit die hoedanigheid heeft hij talloze regels en gebruiken afgeschaft. Dat vind ik een heel bedenkelijke zaak.

 

Te veel gedeeltes van de bijbel komen van schrijvers die geen discipel van profeet Jezus (vrede zij met hem) waren. Bovendien schreven ze ook nog eens tientallen jaren na zijn dood. Het christendom zoals we nu kennen, heeft niets meer met profeet Jezus (vrede zij met hem) te maken. Het is nu een creatie van Paulus (Saul). Ik wacht liever op de wederkomst van Jezus (vrede zij met hem), wanneer hij volgens de Shariah zal rechtspreken over de joden en hen die zich �christen� noemen, dan dat ik het evangelie aanneem zoals nu wordt gepredikt.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 11:51

Prachtig verwoord jiyuu..

Ik begrijp Paul ook wel. De liefde van hem voor de profeet Jezus (vzmh) is immens. Uit liefde voor Jezus (vzmh) spreekt hij ons toe met nuance en elegantie. Echter moet hij begrijpen dat de profeten elkander volgden tot en met de profeet Mohammed (vzmh), die de laatste was en is. Er bestaan talloze betrouwbare Hadith over de profeet Jezus (vzmh) en diegenen die waarachtig zijn lezen deze en nemen deze ook als waarachtig aan. Jezus (vzmh) is ook ��n van mijn grote voorbeelden, vandaar ook mijn interesse voor het Christendom. (de Christenen hebben immers Jezus als hun 's�nneh', net zoals wij de laatste en de meest verheven profeet Mohammed (vzmh) als onze 's�nneh' hebben). Ik probeer Christenen te begrijpen, alleen eindigen mijn ervaringen in kerken en met mijn Christense vrienden meestal met een lichte depressie. Ik heb soms werkelijk dagen nodig om van deze ervaringen te herstellen. Het raakt me simpelweg. Hoe er over Jezus (vzmh) gesproken wordt als mensenoffer en Drie-eenheid is zenuwslopend voor mij.

Paul gelooft ook dat omwege het feit dat Jezus (vzmh) uit een maagd geboren is, hij de zoon van God is. Dit is toch frappant? Er moet begrepen worden dat God slechts 'Wees' hoeft te zeggen en het is. God bevruchtigde de maagd Maria slechts door zijn wil. Verteld dit ons dat Jezus (vzmh) de zoon van God is? Verteld dit ons soms dat God de vader van Jezus is? Nee, natuurlijk niet! Begrijpt men dan niet het begrip vader? Christenen geloven dat 'God de mensen naar diens gelijkenis heeft geschapen.' Denken Christenen dat God soms een mens is? Is het hierdoor dat Christenen denken dat God een 'nazaat' heeft? Volgens mij begrijpen onze Christense broeders het zelf ook niet volledig. God bestaat niet uit de Drie-eenheid. God is God en is van niets en niemand afhankelijk. God doet wat Hij wil en hoeft hier geen verantwoording voor af te leggen.

Alle lof zij Allah (svt), de Heer der werelden..

Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 12:39
Beste Jiyuu, ik zal hieronder jouw beweringen in het blauw geheel weerleggen.


In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Paul, wanneer je moslims uitnodigt om de Messias als GOD te accepteren zal je rekening moeten houden met een aantal zaken. De Islam is gebaseerd op gezond verstand. Van een moslim wordt verwacht dat hij/zij geen doctrines aanneemt die door mensen zijn bedacht. Hoe vermakelijk en po�tisch ze ook mogen klinken.


Jiyuu, jij beweert dat wat in de Bijbel staat door mensen is bedacht. Dit is ronduit niet waar! Dus ik verwacht niet van moslims dat zij doctrines aannemen die door mensen zijn bedacht, maar ik laat hun zien wat God heeft gedaan en geopenbaard! Ik verwacht niets van hen, maar laat hun slechts zien Wie God is en wat Hij gedaan heeft! Dat betreft dus geen mensenwerk, Jiyuu! Beschuldig mij alsjeblieft niet van iets dat niet het geval is!



Verder zei de profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem), �laat datgene waaraan je twijfelt voor datgene waaraan geen twijfel is�.


Ook hierin heb je ongelijk! Ik twijfel namelijk niet in het minst in wat in de Bijbel staat! Zoals ik hierboven al schreef, is de waarheid zoals die in de Bijbel geopenbaard is, en de liefde van God Z�lf nog re�ler dan de zichtbare wereld om mij heen! Dus het tegendeel is waar!


 

In Mattheus 15:9 profeteerde de profeet Jezus (vrede zij met hem) dat er een tijd zal komen dat de mensen hem nutteloos zullen aanbidden en in zaken geloven die door de mens zelf zijn bedacht. �Tevergeefs eren zij mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.�


Je hebt deze tekst uit zijn verband gehaald! In de eerste plaats is het een verwijzing naar Jesaja 29 : 13, waar God spreekt tegen mensen die hun eigen weg gingen en zich van God hadden afgekeerd. Letterlijk zei God - en ik citeer hier uit Jesaja 29 : 13:


En de Here zeide mij: "Omdat dit volk Mij slechts met woorden nadert en met zijn lippen eert, terwijl het zijn hart verre van Mij houdt, en hun ontzag voor Mij een aangeleerd gebod van mensen is, daarom, zie, [...]".


Het gaat hier dus om mensen die zich innerlijk van God hadden afgekeerd, en wie het slechts ging om de uiterlijke vorm. Zij hadden het contact met de Levende God verloren, en waren vervallen tot hun eigen geboden en verboden. Dus zij hielden zich niet meer met Gods inzettingen bezig, maar hadden in plaats daarvan hun eigen regels en wetjes bedacht. Zij leken dus op de Farizee�n tot wie Jezus zich in Matth�us richtte: ook z�j waren vervallen tot slechts holle frasen en uiterlijk vertoon. D��rom noemde Jezus hen namelijk "huichelaars"!


D�t staat er, en d�t wordt er bedoeld!


Dus, Jiyuu, �ls je de Bijbel aanhaalt, doe het dan w�l goed! Kijk naar de context, plaats de tekst in de juiste tijd, zoek de eventuele verwijzingen naar die tekst op, en verdraai die niet! Anders heeft het natuurlijk geen enkele zin de Bijbel aan te halen! Op d�e manier kun je �lles wel beweren en zogenaamd "bewijzen", natuurlijk!!!



De schrijvers van de bijbel, werden zogenaamd �gedreven� door de �Heilige Geest�. Profeet Mozes (vrede zij met hem) kreeg zijn openbaringen uit de Torah rechtstreeks van Allah. Christenen zeggen dat profeet Jezus (vrede zij met hem) GOD was, en dat de discipelen dus hun goddelijke inspiraties om te schrijven van �god� zelf kregen. Maar Paulus. Paulus was niet eens discipel, maar in Handelingen claimt hij de profeet Jezus (vrede zij met hem) in een droom gezien te hebben en uit die hoedanigheid heeft hij talloze regels en gebruiken afgeschaft. Dat vind ik een heel bedenkelijke zaak.


Als je goed het NT leest, zie je dat wat Paulus zegt, in ��n lijn is met wat de apostelen/discipelen zeggen, en met wat Jezus Z�lf zei! Dus als je beweert dat Paulus een heel andere koers vaart dan hetgeen Jezus verkondigde, zit je er helaas flink naast! Je kunt je bedenkelijkheid dus met een gerust hart laten varen!

 

Te veel gedeeltes van de bijbel komen van schrijvers die geen discipel van profeet Jezus (vrede zij met hem) waren.


Ok; maar wat zou dat? Zolang ze maar spreken vanuit een persoonlijke relatie met God, en ge�nspireerd door Diezelfde God die eveneens de profeten inspireerde, is daar niets mis mee! Het bewijst zelfs dat God �edereen kan gebruiken, mits hij/zij zich maar door God w�l laten gebruiken. God is het, Die bepaalt w�e Hij gebruikt, en niet w�j! Het zou toch aanmatigend zijn als wij God zouden voorschrijven wie Hij gebruiken moet of wil, of niet! D�t bepaalt Hij nog altijd Z�lf: Hij is namelijk soeverein!


Bovendien schreven ze ook nog eens tientallen jaren na zijn dood.


Als jij wist h�e precies de Joden de Bijbel overschreven en doorgaven, zou jij dit niet als argument hebben gebruikt! Dus: �ls je iets beweert, graag w�l met de feiten komen, graag!


Het christendom zoals we nu kennen, heeft niets meer met profeet Jezus (vrede zij met hem) te maken. Het is nu een creatie van Paulus (Saul).


Mede op grond van wat ik hierboven reeds schreef, is dit een bewering die volkomen uit de lucht gegrepen is! Maar goed, die is dan ook geheel voor jouw verantwoordelijkheid!



Ik wacht liever op de wederkomst van Jezus (vrede zij met hem), wanneer hij volgens de Shariah zal rechtspreken over de joden en hen die zich �christen� noemen, dan dat ik het evangelie aanneem zoals nu wordt gepredikt.


Ok, dat is jouw goed recht! Alleen zou het d�n wel eens te laat kunnen zijn! Er k�mt namelijk een eind aan Gods genade! En dat is nou juist op het moment dat Jezus wederkomt! Dus als je d��rop wacht, ben je - helaas! - te laat! Maar ook d�t is geheel voor j�uw verantwoordelijkheid!

 




Ik zou je het advies willen geven ��rst je goed van de feiten op de hoogte te stellen, alvorens hier te reageren! Kijk in je geschiedenisboeken, ori�nteer je ruim op het onderwerp, en kom d�n met eventuele beweringen! Het maakt het geheel een stuk zinvoller!

Met vriendelijke groet,


Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 13:26

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Paul, wanneer je moslims uitnodigt om de Messias als GOD te accepteren zal je rekening moeten houden met een aantal zaken. De Islam is gebaseerd op gezond verstand. Van een moslim wordt verwacht dat hij/zij geen doctrines aanneemt die door mensen zijn bedacht. Hoe vermakelijk en po�tisch ze ook mogen klinken.


Jiyuu, jij beweert dat wat in de Bijbel staat door mensen is bedacht. Dit is ronduit niet waar! Dus ik verwacht niet van moslims dat zij doctrines aannemen die door mensen zijn bedacht, maar ik laat hun zien wat God heeft gedaan en geopenbaard! Ik verwacht niets van hen, maar laat hun slechts zien Wie God is en wat Hij gedaan heeft! Dat betreft dus geen mensenwerk, Jiyuu! Beschuldig mij alsjeblieft niet van iets dat niet het geval is!


De schrijvers van de bijbel, werden zogenaamd �gedreven� door de �Heilige Geest�. Profeet Mozes (vrede zij met hem) kreeg zijn openbaringen uit de Torah rechtstreeks van Allah. Christenen zeggen dat profeet Jezus (vrede zij met hem) GOD was, en dat de discipelen dus hun goddelijke inspiraties om te schrijven van �god� zelf kregen. Maar Paulus. Paulus was niet eens discipel, maar in Handelingen claimt hij de profeet Jezus (vrede zij met hem) in een droom gezien te hebben en uit die hoedanigheid heeft hij talloze regels en gebruiken afgeschaft. Dat vind ik een heel bedenkelijke zaak.


Als je goed het NT leest, zie je dat wat Paulus zegt, in ��n lijn is met wat de apostelen/discipelen zeggen, en met wat Jezus Z�lf zei! Dus als je beweert dat Paulus een heel andere koers vaart dan hetgeen Jezus verkondigde, zit je er helaas flink naast! Je kunt je bedenkelijkheid dus met een gerust hart laten varen!



Het christendom zoals we nu kennen, heeft niets meer met profeet Jezus (vrede zij met hem) te maken. Het is nu een creatie van Paulus (Saul).


Mede op grond van wat ik hierboven reeds schreef, is dit een bewering die volkomen uit de lucht gegrepen is! Maar goed, die is dan ook geheel voor jouw verantwoordelijkheid!



Hoi,

voor zover ik weet, heeft  Jiyuu hier wel een punt.  Het christendom was geen creatie van Paulus, maar hij heeft het wel grotendeels gevormd, en niet op een erg positieve manier.  Vraag me niet om bewijzen hiervoor, het is gewoon iets wat ik al meerdere keren gelezen heb.  Maar ik zou wel maar eens al te graag eens het maria magdalena-evangelie uit de dode zee rolle te lezen krijgen

Mvg Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 13:31
Beste �nder,

Tussen jouw reactieregels in plaats ik telkens mijn commentaar in het blauw.

In eerste instantie geplaatst door �nder

Prachtig verwoord jiyuu..

Ik begrijp Paul ook wel. De liefde van hem voor de profeet Jezus (vzmh) is immens. Uit liefde voor Jezus (vzmh) spreekt hij ons toe met nuance en elegantie. Echter moet hij begrijpen dat de profeten elkander volgden tot en met de profeet Mohammed (vzmh), die de laatste was en is.

W�e zegt dat? Gelukkig is God niet opgehouden te spreken en Zich te openbaren! Hij openbaart Zich aan wie Hij wil, en spreekt tot wie Hij wil! God is soeverein, dus Hij behoudt Zich het recht voor dit geheel Z�lf te bepalen! Zie ook mijn reactie hierboven.

Er bestaan talloze betrouwbare Hadith over de profeet Jezus (vzmh) en diegenen die waarachtig zijn lezen deze en nemen deze ook als waarachtig aan. Jezus (vzmh) is ook ��n van mijn grote voorbeelden, vandaar ook mijn interesse voor het Christendom. (de Christenen hebben immers Jezus als hun 's�nneh', net zoals wij de laatste en de meest verheven profeet Mohammed (vzmh) als onze 's�nneh' hebben). Ik probeer Christenen te begrijpen, alleen eindigen mijn ervaringen in kerken en met mijn Christense vrienden meestal met een lichte depressie. Ik heb soms werkelijk dagen nodig om van deze ervaringen te herstellen. Het raakt me simpelweg. Hoe er over Jezus (vzmh) gesproken wordt als mensenoffer en Drie-eenheid is zenuwslopend voor mij.

Dat is erg jammer, want Gods liefde is op zijn sterkst als Hij zich juist kwetsbaar opstelt. God is een betrokken God, Die er werkelijk �lles aan gedaan en voor over gehad heeft om de mensheid te redden, en die zelfs tot het punt gekomen is om Zichz�lf te geven, offeren! W�t een geweldige God is Hij!!! Ik prijs de Naam van God en de Naam van Jezus dat Hij Zijn ultieme liefde heeft getoond aan ons! W�e van ons mensen zou z�ver willen en kunnen gaan? Alle eer aan Hem, tot in alle eeuwigheid! Amen!!!
 

Paul gelooft ook dat omwege het feit dat Jezus (vzmh) uit een maagd geboren is, hij de zoon van God is. Dit is toch frappant? Er moet begrepen worden dat God slechts 'Wees' hoeft te zeggen en het is. God bevruchtigde de maagd Maria slechts door zijn wil. Verteld dit ons dat Jezus (vzmh) de zoon van God is? Verteld dit ons soms dat God de vader van Jezus is? Nee, natuurlijk niet! Begrijpt men dan niet het begrip vader?

Het Zoonschap Gods moeten we niet letterlijk opvatten. God is uiteraard nooit getrouwd geweest en heeft uiteraard nooit letterlijk een zoon uit dit denkbeeldige huwelijk gekregen! Het zij verre om d�t te veronderstellen! Dit staat uiteraard ook nergens in de Bijbel, zeg ik er maar meteen voor de duidelijkheid bij! Maar het begip "Zoon" geeft weer de soort relatie die God had met Jezus! Andersom noemt Jezus God Zijn Vader! Op dezelfde manier noemen zowel moslims als christenen hun medegelovigen "broeders en zusters": hiermee bedoelen we natuurlijk ook niet de verwantschap naar het vlees! Nee, het betreft hier, �n in het geval van Jezus als Zoon van God, een verwantschap naar de g��st! Als we z� het Zoonschap Gods begrijpen, zal het niet zo moeilijk zijn dit te volgen.


Christenen geloven dat 'God de mensen naar diens gelijkenis heeft geschapen.' Denken Christenen dat God soms een mens is? Is het hierdoor dat Christenen denken dat God een 'nazaat' heeft? Volgens mij begrijpen onze Christense broeders het zelf ook niet volledig.

Wees maar gerust: wij (christenen) begrijpen het w�l! Ook hier kun je natuurlijk weer heel letterlijk de zaak opvatten, alsof christenen zouden beweren dat mensen een soort miniatuur-godjes zijn - overigens niet spottend bedoeld! Natuurlijk niet! Er wordt mee bedoeld dat God de mens overeenkomstig Zijn wezensnatuur schiep; dat houdt in: God heeft een Geest: de mens ��k (de menselijke geest); God heeft het vermogen lief te hebben: de mens ��k; God kan denken: de mens ��k; God heeft een vrije wil: de mens ��k; en zo zouden we nog enkele feiten kunnen noemen. Zoals je ziet: niet letterlijk, maar figuurlijk bedoeld! Want als we d�t zouden doen, klopt het natuurlijk niet meer: God heeft immers geen lichaam (nodig)!


God bestaat niet uit de Drie-eenheid. God is God en is van niets en niemand afhankelijk. God doet wat Hij wil en hoeft hier geen verantwoording voor af te leggen.

God is E�n! Zoals in de Thora, deel van de Tenach staat, in Genesis 1 : 1, waar God wordt aangeduid met "Elohim", wat feitelijk een meervoudsvorm is! Maar, staat er elders - ik geef een fonetische transcriptie van het Hebreeuws: Shma Isra�l: Adonai Elohenu, Adonai Echad! Dit betekent: Hoor, Isra�l: De Here is onze God, de Here is E�n! Juist d�t geeft weer dat God, ook al is Hij menigvuldig in Zijn manifestatie (Vader, Zoon en Geest), t�ch E�n (in wezen) is!
 

Alle lof zij Allah (svt), de Heer der werelden..



Ik hoop dat het een en ander weer een stukje duidelijker is geworden!

Met vriendelijke groet,


Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 14:28

Beste Paul,

Het valt niet te ontkennen dat de Bijbel niet meer authentiek is. Hierdoor staat het Christendom logischerwijs ook ter scepsis. Naar gelang de tijd worden bepaalde zaken niet meer erkend of simpelweg niet meer als noodzakelijk geacht. Dit leid ertoe dat men steeds verder afdwaalt en afdwaalt.  

Waarom erkennen de Christenen bijvoorbeeld de besnijdenis niet? Ik zie hier in Lucas 1, vers 59 (De geboorte en besnijdenis van Johannes): Toen het kind acht dagen oud was, kwamen ze het besnijden. 

Dit vind ik vrij opmerkelijk en het draagt niet bij aan de geloofwaardigheid van het hedendaagse Christendom. (Net als het feit dat Christense vrouwen geen hoofdoek meer dragen.)

Ik zie hier in Matte�s ook iets opmerkelijks staan: Hoofdstuk 5, vers 27 (Overspel): 'U hebt gehoord wat er gezegd is: Pleeg geen overspel. Maar ik zeg u: wie naar de vrouw van een ander kijkt en haar wil hebben, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Als uw rechteroog er de oorzaak van is dat u van de rechte weg afdwaalt, ruk het dan uit en gooi het weg. Het is beter dat ��n van uw lichaamsdelen verloren gaat dan dat heel uw lichaam in de hel gegooid wordt. En als uw rechterhand er de oorzaak van is dat u van de rechte weg afdwaalt, hak hem dan af en gooi hem weg. het is beter dat ��n van uw lichaamsdelen verloren gaat dan dat u met heel uw lichaam in de hel terecht komt.' 

Paul, wat moet ik aan met deze vers. Het geeft mij een gevoel van benauwdheid, een gevoel van triestheid wegens al die leugens die eeuwenlang verspreid zijn. Hoe kan ik de Bijbel als waarachtig aannemen als ik dit soort verzen tegenkom? Je spreekt over het figuurlijke voor het letterlijke aannemen, maar in deze vers is toch overduidelijk dat er letterlijk gesproken wordt!

Ik ga verder: Matte�s 5, vers 32: 'Maar ik zeg u: wie van zijn vrouw gaat scheiden zonder dat ze ontrouw is geweest, maakt haar tot een echtbreekster als ze opnieuw trouwt. En de man die met haar trouwt, begaat ook echtbreuk.'

Vertel me, wat is de schuld die de vrouw hier heeft? Is het zo dat wanneer bijvoorbeeld een 19-jarig meisje wordt verlaten, zij gedurende diens gehele leven in eenzaamheid moet vertoeven, omdat ze anders echtbreuk pleegt? Wat is het die deze vers als waarachtig kan typeren? We spreken hier over de authenticiteit van de hedendaagse Bijbel!

Paul, ik kijk uit naar je reactie.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 15:46

Ja ik ook. Ik moet trouwens zeggen dat je veel kennis hebt Onder. (sorry kan geen puntjes boven de o zetten.) Masha'Allah

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 16:02

Beste �nder,

Zoals al bekend volgt telkens tussendoor mijn reactie.

In eerste instantie geplaatst door �nder

Beste Paul,

Het valt niet te ontkennen dat de Bijbel niet meer authentiek is.

Hoezo: �Het valt niet te ontkennen dat de Bijbel niet meer authentiek is�? Natuurlijk is dat te ontkennen! Op grond van de historie en de feitelijkheid is dat te ontkennen! En als je het dan toch doet, tja, dan ben je n�t zo bezig als dat iemand wil ontkennen dat bijv. de Romeinen Isra�l bezetten rond het jaar 0! Z� lust er er nog wel een paar! Het zonder meer te stellen dat niet te ontkennen valt dat de Bijbel niet meer authentiek is, is hetzelfde als zonder meer te stellen dat het niet te ontkennen is dat de Romeinen Isra�l niet bezetten rond het jaar 0! Sorry, �nder, de logica is hier echt helemaal zoek! Je zult �cht met feiten moeten aankomen om jouw bewering te kunnen staven!


Hierdoor staat het Christendom logischerwijs ook ter scepsis. Naar gelang de tijd worden bepaalde zaken niet meer erkend of simpelweg niet meer als noodzakelijk geacht. Dit leid ertoe dat men steeds verder afdwaalt en afdwaalt.

Mijn opmerking hierboven sluit hierbij eveneens aan; jouw opmerkingen hier vloeien namelijk helemaal voort uit hetgeen je daarv��r stelde. Zie voor commentaar dus mijn eerste opmerkingen hierboven.


Waarom erkennen de Christenen bijvoorbeeld de besnijdenis niet? Ik zie hier in Lucas 1, vers 59 (De geboorte en besnijdenis van Johannes): Toen het kind acht dagen oud was, kwamen ze het besnijden. 

Dit vind ik vrij opmerkelijk en het draagt niet bij aan de geloofwaardigheid van het hedendaagse Christendom.

Deze besnijdenis vond plaats v��rdat Jezus voor de zonden der mensen gestorven was, dus nog onder de bed�ling van het Oude Verbond, namelijk d�t, dat God met Abraham gesloten had. Zoals je � hopelijk � weet, begon met Jezus' verzoenend lijden, sterven en opstanding een Nieuw Verbond, namelijk dat van de wet der liefde. De wet werd vanaf dat moment, zoals je hopelijk weet, namelijk vervuld in Jezus' woorden waarin Hij zei (Matth�us 22 : 34 � 40):

34 Nadat de Farizee�n hadden vernomen dat hij de Sadducee�n tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar.
35 en ��n van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken:
36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
38 Dit is het grote en eerste gebod.
39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.


Met andere woorden: in het liefhebben van God en het liefhebben van de naaste is de gehele wet van Mozes vervuld. Dus: de wet met haar talloze regels zijn niet meer nodig op het moment dat je volgens de �Wet der Liefde� handelt! Dus op basis van bovenstaande twee geboden van Jezus. Want dan houd je je namelijk vanzelf aan alles wat in Mozes' wet staat: de dwang, het voorschrijven daarvan is niet meer nodig, omdat de Wet der Liefde inhoudt, dat verinnerlijking ervan leidt tot het zich houden daaraan: niet onder dwang, maar vrijwillig, op basis van liefde! Kijk: d�t is nu de kracht van het christendom: het hoeft niet meer van bovenaf opgelegd te worden, nee: door de liefde van God worden we van binnen z� veranderd, dat we de wet (der liefde) als vanzelf gaan houden, uit liefde tot God.


(Net als het feit dat Christense vrouwen geen hoofdoek meer dragen.)

Voor God is belangrijk h�e we tegenover Hem staan, van binnen, en niet van buiten! Het gaat in het christendom niet om uiterlijkheden: die zijn erg relatief! Nee, het gaat juist om het hart! Er staat ook dat besneden zijn of onbesneden zijn niet belangrijk is: het gaat erom of je besneden bent van hart! God ziet namelijk het hart aan, en niet onze buitenkant!!! Als wij mensen dat nou ook maar eens deden: wat zou het er d�n heel anders uitzien in de wereld!


Ik zie hier in Matte�s ook iets opmerkelijks staan: Hoofdstuk 5, vers 27 (Overspel): 'U hebt gehoord wat er gezegd is: Pleeg geen overspel. Maar ik zeg u: wie naar de vrouw van een ander kijkt en haar wil hebben, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Als uw rechteroog er de oorzaak van is dat u van de rechte weg afdwaalt, ruk het dan uit en gooi het weg. Het is beter dat ��n van uw lichaamsdelen verloren gaat dan dat heel uw lichaam in de hel gegooid wordt. En als uw rechterhand er de oorzaak van is dat u van de rechte weg afdwaalt, hak hem dan af en gooi hem weg. het is beter dat ��n van uw lichaamsdelen verloren gaat dan dat u met heel uw lichaam in de hel terecht komt.' 

Paul, wat moet ik aan met deze vers. Het geeft mij een gevoel van benauwdheid, een gevoel van triestheid wegens al die leugens die eeuwenlang verspreid zijn. Hoe kan ik de Bijbel als waarachtig aannemen als ik dit soort verzen tegenkom? Je spreekt over het figuurlijke voor het letterlijke aannemen, maar in deze vers is toch overduidelijk dat er letterlijk gesproken wordt!

Precies dit gedeelte geeft aan dat Gods Wet der Liefde er een is van het hart! Zelfs de ongekende zonden, die niemand ziet, en waarvan we weten dat God die w�l ziet, tellen net zo zwaar als de openlijke zonden! En dat geloven toch zowel moslims als christenen?! Het maakt toch niet uit of zonden openlijk of verborgen zijn: God kent ze immers toch wel, en ziet zowel de openlijke als de verborgen zonden! Ziehier het feit dat het christendom heel nauw luistert! Je kunt dus niet zomaar doen wat je wilt! De liefde luistert veel nauwer dan het plichtmatig opvolgen van wetten en uitgebreide regels! Bovendien gaat het niet meer om het uiterlijk, maar om het innerlijk!

Dit vers is overdrachtelijk bedoeld, zoals wel meer voorkomt. Een ander voorbeeld: er staat in de Bijbel dat een kameel ��rder door het oog van de naald gaat dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. Jij en ik begrijpen natuurlijk wel, dat ook dit overdrachtelijk is bedoeld! In het oosten komt dit vaker voor dan hier in het westen.

Dus ik kan je geruststellen: je hoeft je niet langer benauwd te voelen, of triest! Er zijn namelijk helemaal geen leugens eeuwenlang verspreid! En het is namelijk niet letterlijk bedoeld!


Ik ga verder: Matte�s 5, vers 32: 'Maar ik zeg u: wie van zijn vrouw gaat scheiden zonder dat ze ontrouw is geweest, maakt haar tot een echtbreekster als ze opnieuw trouwt. En de man die met haar trouwt, begaat ook echtbreuk.'

Vertel me, wat is de schuld die de vrouw hier heeft? Is het zo dat wanneer bijvoorbeeld een 19-jarig meisje wordt verlaten, zij gedurende diens gehele leven in eenzaamheid moet vertoeven, omdat ze anders echtbreuk pleegt? Wat is het die deze vers als waarachtig kan typeren? We spreken hier over de authenticiteit van de hedendaagse Bijbel!

In Mat. 5 : 31 en 32 staat letterlijk:

31 Er is ook gezegd: Al wie zijn vrouw wegzendt, moet haar een scheidbrief geven.

32 Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk.


Je moet natuurlijk w�l deze tekst binnen de context lezen! Waar�m zegt Jezus dit? De mensen uit Jezus' tijd gingen erg gemakkelijk om met scheiding: als men genoeg van elkaar had, schreef de man even gauw een scheidbrief, die dan de mogelijkheid gaf van haar te scheiden. Hier ging Jezus tegenin door te zeggen dat de enige reden om uit elkaar te gaan, �ontucht� = �overspel�, zoals we het n� noemen, was, anders pleegde de man echtbreuk met haar. Ja, dat is logisch: als je van iemand scheidt, anders dan om overspel, pleeg je echtbreuk met je vrouw. Z� staat het er, en z� is het ook bedoeld! En als je met iemand trouwde die dus om ongeldige reden weggestuurd was, dus niet om reden van overspel, en die dus in feite � voor God z�ker! � nog steeds officieel bij die man hoorde, dan trouwde je dus in feite met een vrouw die n�g steeds getrouwd was! Ja, als je met een vrouw trouwt die in feite nog steeds (officieel!) met haar man getrouwd is, pleeg je z�lf (als man) natuurlijk overspel: je dringt namelijk een reeds bestaand huwelijk binnen! Dat lijkt mij niet zo moeilijk te vatten!


Paul, ik kijk uit naar je reactie.

Dit was mijn reactie! Ik hoop dat het jou wat verduidelijkt heeft!

Vriendelijke groeten van

Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 17:06

Dit meen ik oprecht en probeer je niet te kwetsen, maar ik heb geen voldoening gekregen uit je uitleg, Paul.  

Je zegt precies wat ik al vermoedde. Dat het figuurlijke voor het letterlijke wordt aangenomen. Is dit werkelijk? 'U hebt gehoord wat er gezegd is: Pleeg geen overspel. Maar ik zeg u: wie naar de vrouw van een ander kijkt en haar wil hebben, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Als uw rechteroog er de oorzaak van is dat u van de rechte weg afdwaalt, ruk het dan uit en gooi het weg. Oke, op dit moment kun je aannemen dat het figuurlijk (overdrachtelijk) is bedoeld. Maar dan gaat het verder. Het is beter dat ��n van uw lichaamsdelen verloren gaat dan dat heel uw lichaam in de hel gegooid wordt. En als uw rechterhand (..) in de hel terecht komt.' Nu is het letterlijk bedoeld! Waarom wordt het anders op deze wijze beargumenteerd? Vraag het jezelf! Elk mens met gezond verstand kan opmaken dat wanneer er op deze wijze beargumenteert wordt, je het als letterlijk kunt aannemen. Ook, wanneer je naar de vrouw van een ander kijkt en je je tot haar aangetrokken voelt, hoe kun je dan al reeds echtbreuk gepleegd hebben. Zijn wij soms de baas over 'die vonk', waardoor je iemand aantrekkelijk vind of niet? Neen, wanneer je rationeel bent kun je deze vers als niet gaanbaar aanvaarden. Sommigen verwonderen zich dan ook niet om de ontkerkelijking en de renaissance! Men was simpelweg niet in staat om dit soort wetten na te streven..

Je beargumenteert op een overtuigende wijze, alleen komt het op mij over dat het slechts argumenteren om het argumenteren begint te worden. Je spreekt over de stelling dat het bij God meer om het innerlijk, dan om het uiterlijk gaat. Dit is een goed voornemen, maar is de uiterlijke vroomheid niet meer in het belang van de medemens, dan voor jezelf? Wanneer je 'te koop' loopt met je schoonheid, lok je er dan niet om, om een ander de vers 'Maar ik zeg u: wie naar de vrouw van een ander kijkt en haar wil hebben, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd' niet na te kunnen laten streven? Dit is een reden van vroomheid, dit is een reden waarom moslima's hoofdoeken dragen en droegen. Dit is de reden waarom Maria, moeder van Jezus (vzmh) een hoofddoek droeg. Zien wij dan niet de weeshuizen met duizenden kinderen die ter adoptie zijn gesteld? Zien wij dan niet het gevolg van deze losbandigheid?

Je gaf ook geen verduidelijkend antwoord op de vers:

Matte�s 5, vers 32: 'Maar ik zeg u: wie van zijn vrouw gaat scheiden zonder dat ze ontrouw is geweest, maakt haar tot een echtbreekster als ze opnieuw trouwt. En de man die met haar trouwt, begaat ook echtbreuk.'

Ik vroeg je, wat is de schuld van de vrouw hier? Hoe kan zij verder leven wanneer haar man van haar scheidt, zonder dat zij ontrouw is geweest? Moet ze hierdoor in eenzaamheid vertoeven omdat ze anders ontrouw is? Ik merk hier een duidelijke tekortkoming in de ethiek..

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 17:38

In eerste instantie geplaatst door Muslim lover

 

Voor God is belangrijk h�e we tegenover Hem staan, van binnen, en niet van buiten! Het gaat in het christendom niet om uiterlijkheden: die zijn erg relatief! Nee, het gaat juist om het hart! Er staat ook dat besneden zijn of onbesneden zijn niet belangrijk is: het gaat erom of je besneden bent van hart! God ziet namelijk het hart aan, en niet onze buitenkant!!! Als wij mensen dat nou ook maar eens deden: wat zou het er d�n heel anders uitzien in de wereld!

Hoi Paul,

De hoofddoek staat niet alleen voor het bedekken van het lichaam zodat ontucht voorkomen kan worden. Maar meer omdat God mij gezegd heeft mezelf te bedekken. Het is niet dat ik bang ben voor mannen dat ze iets met mij zullen doen wat ik niet wil dat ik mijzelf bedek, maar omdat God voor mij op nummer 1 staat, en omdat God mij verteld heeft in de Quran om dat te doen. Mijn liefde voor God is groot, en daarom draag ik ook die hoofddoek. Ook is het zo dat als ik mezelf niet zo zou bedekken dat ik dan de regels van God negeer. En op die manier doe ik alsof ik hetzelf beter zou weten dan God. Maar God is alwetend. Dus luister ik naar zijn bevelen. Kijk naar varkensvlees. We mogen dat niet eten. Waarom? Het varken is onrein. Ja, maar waarom is het varken onrein? Weet ik niet. Maar toch eet ik het niet omdat God mij bevolen heeft dat niet te doen, en God is Alwetend. Wie ben ik dan om te zeggen dat het wel mag. En zo vind ik het wel een beetje met het christendom. Er worden dingen in het geloof gebracht, of er worden dingen afgeschaft door normale mensen.(daarbij bedoel ik pausen etc.) Waarom denken die mensen dat zij het geloof beter zullen maken dan dat het al was? Waarom denken zij dat ze het beter zullen doen dan God?

Groetjes Khadidja


Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2005 om 17:55

Jiyuu, jij beweert dat wat in de Bijbel staat door mensen is bedacht. (Paul)

Nee dat beweer ik niet. Ik heb het over de doctrines van verzoening en erfzonde, drie-eenheid, en de goddelijkheid van de profeet Jezus (vrede zij met hem) als zoon van GOD.
Ik geloof in die gedeeltes van de bijbel die NIET tegenstijdig zijn aan de Quran. De rest wat door mensenhanden is bijgezet en verzonnen, verwerp ik.

Als je goed het NT leest, zie je dat wat Paulus zegt, in ��n lijn is met wat de apostelen/discipelen zeggen, en met wat Jezus Z�lf zei! Dus als je beweert dat Paulus een heel andere koers vaart dan hetgeen Jezus verkondigde, zit je er helaas flink naast!! (Paul)

Is dat echt zo? Misschien kan je ons ook vertellen wanneer alles is opgeschreven. Werd alles geschreven tijdens Jezus' leven (vrede zij met hem) of lang na wat op zijn "kruisiging" moest lijken. Als je het niet zeker weet, adviseer ik je het boek van Dr Maurice Bucaille te lezen, �The Bible, The Quran, and The Science�.

Ok, dat is jouw goed recht! Alleen zou het dn wel eens te laat kunnen zijn! Er kmt namelijk een eind aan Gods genade! En dat is nou juist op het moment dat Jezus wederkomt! Dus als je d��rop wacht, ben je - helaas! - te laat! Maar ook dt is geheel voor juw verantwoordelijkheid! (Paul)

De Quran vertelt ons dat Jezus (vrede zij met hem) als voorbeeld zal dienen voor de gehele mensheid, zodat iedere priester, bisschop en drie-eenheid aanbidder die voor onrust en chaos op deze aarde heeft gezorgd, het zal horen wanneer Jezus (vrede zij met hem) zegt dat hij nooit deze dingen aan zijn discipelen heeft onderwezen. Lees ook Koranvers 19:36 waarin Jezus zegt:  "Voorwaar, Allah is mijn Heer en uw Heer. Aanbidt Hem derhalve, dit is de rechte weg."

Voor de moslims is Mohammed (Allah�s vrede en zegeningen op hem) de laatste profeet geweest, met wie Allah Zijn Religie perfect heeft gemaakt en via wie Zijn Woord bewaard is gebleven en ook de waarheid van leugen is gescheiden.

Op de rest van je stuk kom ik nog terug. Tis al erg vroeg in de nacht, daarom.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 04:57

Beste �nder,

Hieronder mijn reactie.

In eerste instantie geplaatst door �nder

Dit meen ik oprecht en probeer je niet te kwetsen, maar ik heb geen voldoening gekregen uit je uitleg, Paul.  

Je zegt precies wat ik al vermoedde. Dat het figuurlijke voor het letterlijke wordt aangenomen. Is dit werkelijk? 'U hebt gehoord wat er gezegd is: Pleeg geen overspel. Maar ik zeg u: wie naar de vrouw van een ander kijkt en haar wil hebben, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Als uw rechteroog er de oorzaak van is dat u van de rechte weg afdwaalt, ruk het dan uit en gooi het weg. Oke, op dit moment kun je aannemen dat het figuurlijk (overdrachtelijk) is bedoeld. Maar dan gaat het verder. Het is beter dat ��n van uw lichaamsdelen verloren gaat dan dat heel uw lichaam in de hel gegooid wordt. En als uw rechterhand (..) in de hel terecht komt.' Nu is het letterlijk bedoeld! Waarom wordt het anders op deze wijze beargumenteerd? Vraag het jezelf! Elk mens met gezond verstand kan opmaken dat wanneer er op deze wijze beargumenteert wordt, je het als letterlijk kunt aannemen.

Toen Jezus zei je hand of je oog weg te gooien, gebruikte Hij beeldspraak. Hij bedoelde niet dat je letterlijk je oog moet uitrukken, want ook een blinde kan verkeerde verlangens koesteren. Maar als dat de enige keus zou zijn, dan zou het beter zijn met ��n oog of ��n hand naar de hemel te gaan dan met twee naar de hel. Waar het om gaat, is dat wij vaak zonden in ons leven toelaten, die ons uiteindelijk te gronde richten. Het is beter pijn te lijden door ze te verwijderen (een eind maken aan een slechte gewoonte of afstand doen van iets wat ons dierbaar is, bijvoorbeeld) dan die zonden de oorzaak te laten worden van onze veroordeling.

De wet van Mozes zei dat het verkeerd is seksuele omgang te hebben met een ander dan de eigen man of vrouw (Exodus 20 : 14). Maar Jezus zei dat het verlangen naar deze omgang met een ander dan de eigen man of vrouw, in feite geestelijk overspel en dus zonde is. Jezus benadrukte dat, als de daad verkeerd is, ook het voornemen van die daad verkeerd is. Wanneer je je man of vrouw lichamelijk w�l, maar geestelijk n�et trouw bent, breek je het vertrouwen, dat zo belangrijk is voor een hecht huwelijk. Jezus veroordeelt hier niet de natuurlijke belangstelling voor het andere geslacht of een gezond seksueel verlangen, maar Hij veroordeelt w�l de opzettelijke en herhaalde loop van de gedachten in richtingen die tot zonde zouden leiden als zij in daden worden omgezet.

Beste �nder, ik kan er � helaas voor jou � niets �nders van maken! Zoals ik het hier nog weer eens uitgelegd heb, is dit de uitleg daarvan. Deze kun je natuurlijk accepteren, of niet: dat is aan ieder persoonlijk! Maar d�t is de uitleg ervan, in combinatie met de al genoemde in het oosten veel toegepaste beeldspraak, overdrachtelijke vorm, waarin veelal gesproken werd. Maar dat had ik al eerder genoemd. Nogmaals: d�t is het; ik kan er niet iets anders van maken zonder het Woord geweld aan te doen!


Ook, wanneer je naar de vrouw van een ander kijkt en je je tot haar aangetrokken voelt, hoe kun je dan al reeds echtbreuk gepleegd hebben. Zijn wij soms de baas over 'die vonk', waardoor je iemand aantrekkelijk vind of niet? Neen, wanneer je rationeel bent kun je deze vers als niet gaanbaar aanvaarden. Sommigen verwonderen zich dan ook niet om de ontkerkelijking en de renaissance! Men was simpelweg niet in staat om dit soort wetten na te streven..

Ik verwijs naar mijn vorige commentaar hierboven.


Je beargumenteert op een overtuigende wijze, alleen komt het op mij over dat het slechts argumenteren om het argumenteren begint te worden. Je spreekt over de stelling dat het bij God meer om het innerlijk, dan om het uiterlijk gaat. Dit is een goed voornemen, maar is de uiterlijke vroomheid niet meer in het belang van de medemens, dan voor jezelf?

Dit ben ik met je eens!


Wanneer je 'te koop' loopt met je schoonheid, lok je er dan niet om, om een ander de vers 'Maar ik zeg u: wie naar de vrouw van een ander kijkt en haar wil hebben, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd' niet na te kunnen laten streven? Dit is een reden van vroomheid, dit is een reden waarom moslima's hoofdoeken dragen en droegen. Dit is de reden waarom Maria, moeder van Jezus (vzmh) een hoofddoek droeg.

Maria droeg een bedekking op haar hoofd, tenminste, dat d�nken we: het is niet zeker. Maar laten we ervan uitgaan dat ze dat deed; dit lijkt me ook voor de hand liggend, omdat dat een kenmerk was van die tijd, van die cultuur. Het was een beeld van onderdanigheid, van het je-plaats-weten ten aanzien van je echtgenoot. Ik zie in de Bijbel dat het voor God niet uitmaakt of we nu man of vrouw zijn: �In Christus is noch man, noch vrouw.� Voor God zijn man en vrouw gelijkwaardig. Niet gelijk, natuurlijk, zoals we ook z�lf al kunnen vaststellen! Maar man en vrouw hebben ieder hun eigen mogelijkheden van God gekregen. Maar als het gaat om de mate van openbaring van God, of om de omgang van God met hen in het algemeen, maakt God daarin geen verschil.

Persoonlijk vind ik het geen enkel bezwaar als vrouwen een hoofddoek dragen. In enkele Oost-Europese landen heerst nog altijd de gedachte, cultuur dat vrouwen bij voorkeur hoofddoekjes dragen, ook onder christenen zien we dat. Dat maakt niet uit: God houdt van zowel bedekte als onbedekte hoofden. Ik denk dat als moslima's de hoofddoek dragen uit eerbied voor God, ze om die reden zeer te respecteren zijn! En dan maakt het niet uit of �k dat nou w�l of niet nodig vind: zij doen het voor God: ze geven daarmee uiting aan hun respect voor Hem, en d�t is wat telt!


Zien wij dan niet de weeshuizen met duizenden kinderen die ter adoptie zijn gesteld? Zien wij dan niet het gevolg van deze losbandigheid?

Zeker wel! Dat is ook heel erg! De vraag is dan ook niet of dit al dan niet goed is, of het goed is wanneer vrouwen �f mannen(!) zich uitdagend gedragen en zichzelf als het ware aanbieden: ik denk dat we het hierover eens zijn, dat d�t niet goed is! Maar hoe v�r ga je daarin? Daarin kun je van mening verschillen. Een voorbeeld: in een aantal islamitische landen wordt niet gemengd, maar aan jongens en meisjes apart lesgegeven, terwijl dat in andere landen geen enkel probleem is, en dit all��n er ook niet de oorzaak van is dat er onoorbare praktijken plaatsvinden. Let op: ik zeg dit alleen, waarmee ik bedoel dat er daarnaast natuurlijk w�l aanleidingen kunnen zijn die tot die praktijken kunnen leiden!


Je gaf ook geen verduidelijkend antwoord op de vers:

Matte�s 5, vers 32: 'Maar ik zeg u: wie van zijn vrouw gaat scheiden zonder dat ze ontrouw is geweest, maakt haar tot een echtbreekster als ze opnieuw trouwt. En de man die met haar trouwt, begaat ook echtbreuk.'

Ik vroeg je, wat is de schuld van de vrouw hier? Hoe kan zij verder leven wanneer haar man van haar scheidt, zonder dat zij ontrouw is geweest? Moet ze hierdoor in eenzaamheid vertoeven omdat ze anders ontrouw is? Ik merk hier een duidelijke tekortkoming in de ethiek..

Natuurlijk treft haar geen schuld! Het is ook niet als straf dat ze niet opnieuw kan trouwen, maar enkel en alleen door het feit dat ze in feite nog steeds gehuwd is! Jezus doelt erop dat beiden zich weer met elkaar moeten verzoenen! D�t is uiteindelijk de echte oplossing van het probleem. Scheiden vindt al meer dan genoeg plaats! T� veel!

Voor de rest over dit onderwerp verwijs ik naar mijn commentaren zowel in d�ze posting, als in de postings van mij hierv��r.


�nder,

De hartelijke groeten,


Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 05:21

Beste Khadidja,

Om het overzichtelijk te houden, reageer ik nu niet in het blauw maar in het rood. Bedankt trouwens voor je z��r oprechte en open/eerlijke reactie: deze stel ik heel erg op prijs!

In eerste instantie geplaatst door tarah

In eerste instantie geplaatst door Muslim lover

 

Voor God is belangrijk h�e we tegenover Hem staan, van binnen, en niet van buiten! Het gaat in het christendom niet om uiterlijkheden: die zijn erg relatief! Nee, het gaat juist om het hart! Er staat ook dat besneden zijn of onbesneden zijn niet belangrijk is: het gaat erom of je besneden bent van hart! God ziet namelijk het hart aan, en niet onze buitenkant!!! Als wij mensen dat nou ook maar eens deden: wat zou het er d�n heel anders uitzien in de wereld!

Hoi Paul,

De hoofddoek staat niet alleen voor het bedekken van het lichaam zodat ontucht voorkomen kan worden. Maar meer omdat God mij gezegd heeft mezelf te bedekken. Het is niet dat ik bang ben voor mannen dat ze iets met mij zullen doen wat ik niet wil dat ik mijzelf bedek, maar omdat God voor mij op nummer 1 staat, en omdat God mij verteld heeft in de Quran om dat te doen. Mijn liefde voor God is groot, en daarom draag ik ook die hoofddoek. Ook is het zo dat als ik mezelf niet zo zou bedekken dat ik dan de regels van God negeer. En op die manier doe ik alsof ik hetzelf beter zou weten dan God. Maar God is alwetend. Dus luister ik naar zijn bevelen. Kijk naar varkensvlees. We mogen dat niet eten. Waarom? Het varken is onrein. Ja, maar waarom is het varken onrein? Weet ik niet. Maar toch eet ik het niet omdat God mij bevolen heeft dat niet te doen, en God is Alwetend. Wie ben ik dan om te zeggen dat het wel mag.

Zoals jij het formuleert, denk ik dat dat heel oprecht van jou is, en heb ik groot respect voor jou, dat jij, ondanks dat een aantal mensen er vreemd of zelfs discriminerend op reageert, voor je geloof uitkomt en in alle openheid de hoofddoek draagt! Ik weet zeker dat God heel blij is met de gesteldheid van je hart! Hij ziet de liefde die je voor Hem hebt, en zal dat z�ker waarderen met Zijn zegen!

Zoals ik hiervoor in mijn posting al zei, maakt het helemaal niet uit of ikzelf er nu de noodzaak van zie of niet � die zie ik eerlijk gezegd niet, maar dat had je al begrepen, en ik hoop echt niet dat je je d��rdoor laat ontmoedigen, want jouw gerichtheid op God, en om Hem op de eerste plaats te zetten, zijn zeer prijzenswaardig!

Ik vind, dat waar het je eerlijkheid, openheid en moed/durf betreft menige christen een voorbeeld aan jou zou kunnen nemen! Helaas komen christenen niet altijd rond voor hun geloof uit, maar jij doet dat w�l!


En zo vind ik het wel een beetje met het christendom. Er worden dingen in het geloof gebracht, of er worden dingen afgeschaft door normale mensen.(daarbij bedoel ik pausen etc.) Waarom denken die mensen dat zij het geloof beter zullen maken dan dat het al was? Waarom denken zij dat ze het beter zullen doen dan God?

Ik denk dat de paus niet probeert het b�ter te doen dan God, maar dat hij probeert nadere invulling, concrete inhoud te geven aan algemene christelijke principes uit de Bijbel. Als ik naar het verleden kijk, denk ik dat dat lang niet altijd gelukt is! Er zitten gigantische missers tussen! Maar daarnaast zitten er ook goede zaken bij � om een voorbeeld te noemen: de afkeurende houding van de vorige en huidige paus ten opzichte van abortus. Hier zie ik dat hij het bij het rechte eind heeft, als ik het vergelijk met wat in de Bijbel staat. Maar, zoals ik al zei: hij �s en bl�jft een mens, die fouten maakt. Hij is immers niet God, Die volmaakt is! Geprezen zij Zijn heilige en nooit volprezen Naam! Heilig, heilig, heilig is God Almachtig, Die is, Die was en Die komen zal! Amen!


Groetjes Khadidja



Hopelijk heeft dit je geholpen.

Met vriendelijke en zeer respectvolle groet,


Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 05:49
Beste Jiyuu, tussen de reactie door zal ik in rood reageren t.b.v. de duidelijkheid.

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Jiyuu, jij beweert dat wat in de Bijbel staat door mensen is bedacht. (Paul)

Nee dat beweer ik niet. Ik heb het over de doctrines van verzoening en erfzonde, drie-eenheid, en de goddelijkheid van de profeet Jezus (vrede zij met hem) als zoon van GOD.
Ik geloof in die gedeeltes van de bijbel die NIET tegenstijdig zijn aan de Quran. De rest wat door mensenhanden is bijgezet en verzonnen, verwerp ik.

Dus j�j beweert dat alles in de Bijbel wat n�et tegenstrijdig is met de Qur'an, gewoon terzijde kan worden geschoven, omdat jij stelt dat dat mensenwerk is. Tja, dat mag je zo stellen en zo geloven natuurlijk! Het gaat hier om wat je gelooft of niet, en niet over feitelijkheden, en daarover kun je moeilijk discussi�ren! Je neemt het aan, �f niet!

Als je goed het NT leest, zie je dat wat Paulus zegt, in ��n lijn is met wat de apostelen/discipelen zeggen, en met wat Jezus Z�lf zei! Dus als je beweert dat Paulus een heel andere koers vaart dan hetgeen Jezus verkondigde, zit je er helaas flink naast!! (Paul)

Is dat echt zo? Misschien kan je ons ook vertellen wanneer alles is opgeschreven. Werd alles geschreven tijdens Jezus' leven (vrede zij met hem) of lang na wat op zijn "kruisiging" moest lijken. Als je het niet zeker weet, adviseer ik je het boek van Dr Maurice Bucaille te lezen, �The Bible, The Quran, and The Science�.

Het laatste boek van de Bijbel, het boek Openbaringen, is rond 95 na Christus geschreven. De Evangeli�n: Matth�us: tussen 60 - 65 na Christus; Marcus: tussen 55 - 65 na Christus; Lucas: rond 60 na Christus; Johannes: tussen 85 - 90 na Christus. Het boek Handelingen is tussen 63 en 70 na Christus geschreven. Dus in betrekkelijk korte tijd n� Jezus' leven, sterven en opstanding zijn de boeken van het NT tot stand gekomen. Ik hoef jou waarschijnlijk niet uit te leggen hoe ongelooflijk minutieus men te werk ging bij het overschrijven van de Bijbel. Als dat w�l nodig is, hoor ik dat wel van je.

Ok, dat is jouw goed recht! Alleen zou het dn wel eens te laat kunnen zijn! Er kmt namelijk een eind aan Gods genade! En dat is nou juist op het moment dat Jezus wederkomt! Dus als je d��rop wacht, ben je - helaas! - te laat! Maar ook dt is geheel voor juw verantwoordelijkheid! (Paul)

De Quran vertelt ons dat Jezus (vrede zij met hem) als voorbeeld zal dienen voor de gehele mensheid, zodat iedere priester, bisschop en drie-eenheid aanbidder die voor onrust en chaos op deze aarde heeft gezorgd, het zal horen wanneer Jezus (vrede zij met hem) zegt dat hij nooit deze dingen aan zijn discipelen heeft onderwezen. Lees ook Koranvers 19:36 waarin Jezus zegt:  "Voorwaar, Allah is mijn Heer en uw Heer. Aanbidt Hem derhalve, dit is de rechte weg."

Ook Jezus riep op God te aanbidden; op aarde was Hij als mens gekomen, om Zijn speciale offer te brengen. Na Zijn hemelvaart is Hij ter rechterzijde van God in de hemel gekomen, alwaar Hij voor ons bidt.

Voor de moslims is Mohammed (Allah�s vrede en zegeningen op hem) de laatste profeet geweest, met wie Allah Zijn Religie perfect heeft gemaakt en via wie Zijn Woord bewaard is gebleven en ook de waarheid van leugen is gescheiden.

Ok, maar dat is j�uw mening! En dat is logisch, omdat jij van de Qur'an uitgaat, maar ik ga van de Bijbel uit!

Op de rest van je stuk kom ik nog terug. Tis al erg vroeg in de nacht, daarom.



Ik hoop dat je, ondanks de wat korte nacht, toch goed geslapen hebt!
Ik hoor wel weer van je!

Met hartelijke groet,

Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
shara Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 76
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 06:20
he muslim lover was de zwarte text uit de eerste if de tweede testament wat staa allemaal in de evangelie van johannes alllemaal dat je ook de andere stukken nodig heeft en wie was paulus en saulus en heben hun ook een visioen gekregen van god en staat er wat over hun over in de evangelie of heben ze zelf wat overgeleverd en in welk evangelie en in welke tijden heben ze een visioen gekregen is er wat over bekend en wie was egelio
Terug naar boven
shara Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 76
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 07:33
wie was paulus had hij ook een ander naam
Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 09:28
Beste Sarah,

Ik zal - proberen! - je vragen telkens direct na jouw vraag te beantwoorden.

In eerste instantie geplaatst door shara

he muslim lover was de zwarte text uit de eerste if de tweede testament

Het ging daar over het OT, dat is, zoals jij het zegt, het eerste testament, namelijk over Jesaja 53 : 1 � 12.

wat staa allemaal in de evangelie van johannes alllemaal dat je ook de andere stukken nodig heeft

Dat staat er niet direct met deze woorden in, maar als je het evangelie van Johannes leest, naast de andere evangeli�n, en ook de rest van de Bijbel, begrijp je dat het allemaal bij elkaar hoort.

en wie was paulus en saulus
en heben hun ook een visioen gekregen van god

Paulus werd eerst Saulus genoemd, en hij was een Jood die een streng Romeinse opvoeding had gehad; hij had, naast zijn Joodse identiteit, ��k het Romeinse staatsburgerschap. Hij dacht er - oprecht! - goed aan te doen de christenen zoveel mogelijk te vervolgen, en ze aan te geven bij de Joodse godsdienstleraren, de Hogepriester en de Joodse Hoge Raad, het Sanhedrin. Totdat Jezus Zichzelf aan Hem openbaarde, met de woorden: "Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij?" Hier zie je heel mooi hoe Jezus Zich met de gelovige christenen identificeerde! Want het waren de christenen die Saulus/Paulus vervolgde, en niet Jezus, maar toch stelt Jezus Zich in h�n plaats!
N� die ontmoeting, waarbij Paulus z� is aangeraakt door God, bekeert hij zich tot God, en draait zich 180 graden om, met andere woorden: hij verandert van christenvervolger in een Christusvolger! D�t is het begin van zijn volgen van Jezus.

en staat er wat over hun over in de evangelie

Over Paulus/Saulus staat niets in de evangeli�n, omdat de evangeli�n gaan over de geboorte, het leven, sterven en de opstanding van Jezus, tot aan de hemelvaart. Pas daarn�, toen de eerste christenen er waren gekomen, kwam Paulus in beeld, en daar is pas over te lezen in het Bijbelboek Handelingen (het gaat hier allemaal nog steeds over het Nieuwe Testament, of, zoals jij het noemt: het tweede testament).

of heben ze zelf wat overgeleverd

Het Bijbelboek Handelingen is geschreven door Lucas, dus w�l door ��n van de evangelieschrijvers = evangelisten! Dus het boek waarin over Paulus is geschreven, namelijk het boek Handelingen, is geschreven door de derde evangelist: Lucas! Dit vind jij vast wel belangrijk, denk ik!

en in welk evangelie en in welke tijden heben ze een visioen gekregen is er wat over bekend

Zoals ik daarnet zei, kreeg Paulus het visioen niet in een van de evangeli�n, maar in het Bijbelboek Handelingen, geschreven door Lucas, de derde evangelist. Het visioen kreeg Paulus rond het jaar 35 na Christus. W�t er over bekend is, heb ik hierboven al geschreven, maar mocht je nog m��r daarover willen weten, dat verwijs ik je naar Handelingen hoofdstuk 9.

en wie was egelio

De naam Egelio komt in het hele Bijbel niet voor. Wie dat was, weet ik niet. Je zou het via internet eventueel kunnen opzoeken, maar hij heeft, voor zover ik weet, niets met de Bijbel te maken.

wie was paulus had hij ook een ander naam

Hiervoor verwijs ik naar mijn antwoord hierboven.



Beste Sarah, ik heb (bijna) al je vragen kunnen beantwoorden!
Ik hoop dat je er ook wat aan hebt gehad.

Ik wens je het allerbeste toe, en tot schrijfs!

Paul
Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 12:10

weet iemand toevallig of ik mijn naam kan veranderen zonder dat ik een nieuwe account aan hoef te maken? Alvast bedankt voor de hulp. Moge Allah je belonen.

Khadidja

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 12:16
In eerste instantie geplaatst door Muslim lover

Ik denk dat de paus niet probeert het b�ter te doen dan God, maar dat hij probeert nadere invulling, concrete inhoud te geven aan algemene christelijke principes uit de Bijbel. Als ik naar het verleden kijk, denk ik dat dat lang niet altijd gelukt is! Er zitten gigantische missers tussen! Maar daarnaast zitten er ook goede zaken bij � om een voorbeeld te noemen: de afkeurende houding van de vorige en huidige paus ten opzichte van abortus. Hier zie ik dat hij het bij het rechte eind heeft, als ik het vergelijk met wat in de Bijbel staat. Maar, zoals ik al zei: hij �s en bl�jft een mens, die fouten maakt. Hij is immers niet God, Die volmaakt is! Geprezen zij Zijn heilige en nooit volprezen Naam! Heilig, heilig, heilig is God Almachtig, Die is, Die was en Die komen zal! Amen!

Maar waarom is er nadere aanvulling nodig voor iets wat God heeft gemaakt? Denk je dat Hij niet aan alles gedacht zal hebben? En ik snap best dat de paus het heeft gedaan om er iets beters van te maken, maar dat zal hem nooit lukken. En het is stom om te denken dat dat wel zou kunnen vind ik, want niks of niemand kan God overtreffen toch? En over die abortus, ik denk dat dit ook wel ergens in de Bijbel terug te vinden is, en zo niet dan wel in de Quran. Dan komen we ook meteen bij mijn volgende vraag. Waarom geloof je niet in de Quran, of waarom geloven christenen in het algemeen niet in de Quran? Ik ben benieuwd naar je reactie. Dan nog even over je respect voor mij. Ik vind het aardig van je dat je het kenbaar maakt maar het is wel zo dat al het goede wat ik heb van God komt. Zonder Hem was ik nu nog steeds een slecht persoon.

Met vriendelijke groetjes Khadidja.

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Muslim lover Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 mei 2005 om 13:31
Hoi Khadidja,

Ik ga er, wat de beantwoording betreft weer lekker tegenaan!

In eerste instantie geplaatst door tarah

In eerste instantie geplaatst door Muslim lover

Ik denk dat de paus niet probeert het b�ter te doen dan God, maar dat hij probeert nadere invulling, concrete inhoud te geven aan algemene christelijke principes uit de Bijbel. Als ik naar het verleden kijk, denk ik dat dat lang niet altijd gelukt is! Er zitten gigantische missers tussen! Maar daarnaast zitten er ook goede zaken bij � om een voorbeeld te noemen: de afkeurende houding van de vorige en huidige paus ten opzichte van abortus. Hier zie ik dat hij het bij het rechte eind heeft, als ik het vergelijk met wat in de Bijbel staat. Maar, zoals ik al zei: hij �s en bl�jft een mens, die fouten maakt. Hij is immers niet God, Die volmaakt is! Geprezen zij Zijn heilige en nooit volprezen Naam! Heilig, heilig, heilig is God Almachtig, Die is, Die was en Die komen zal! Amen!

Maar waarom is nadere aanvulling nodig? Denk je dat God niet overal aan gedacht zal hebben?

Uiteraard heeft God overal aan gedacht! Maar niet elk detail staat vermeld in de Bijbel, netzomin als dat bij de Qur'an het geval is. Een voorbeeld: is het goed om te roken of drugs te gebruiken? Dit staat niet letterlijk in de Bijbel, maar t�ch weten we dat beide zaken niet goed zijn. Hoe weten we dat dan? Er staat in 1 Corinthe 6 : 19:

Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?

Als je nu weet dat je lichaam een tempel van God is, dan weet je dat God er prijs op stelt dat je het goed onderhoudt, en dat je het niet vervuilt door bijvoorbeeld te roken of drugs te gebruiken. Dit soort dingen worden vaak door leraars, voorgangers, dominees, enz. uitgelegd. Want heel letterlijk staat er niet in de Bijbel, en ik denk ook niet in de Qur'an zoiets als: "Gij zult geen drugs tot u nemen!", of iets dergelijks! Dus het is niet zo dat God dingen vergeten zou hebben, maar het gaat er om hier en daar concrete inhoud te geven aan wat reeds in de Bijbel genoemd is! Het gaat dus niet om iets totaal nieuws!!

En natuurlijk is abortus verkeerd, maar ik denk ook wel dat dat ergens in de bijbel terug te vinden zal zijn, of in ieder geval iets wat daarop duidt toch?

Er staat: "Gij zult niet doden", als onderdeel van de wet van Mozes; ook staat er een afgeleide wet die zegt dat er een vergoeding gegeven moet worden indien iemand per ongeluk een vrouw stoot, waardoor haar ongeboren kind verloren gaat. Het woord abortus kom je in de Bijbel niet tegen, maar vanuit de geest van alles wat er in de Bijbel staat, kun je weten dat abortus niet goed is. Ook in dit geval wordt uitgelegd dat abortus volgens de Bijbel ongeoorloofd is. Ik denk dat het in de islam n�t zo werkt: daar legt de imaam zaken vanuit de Qur'an uit: hij maakt concreet datgene, dat in feite al in die Qur'an geschreven staat. Z� leggen christelijke geestelijke leiders ook zaken vanuit de Bijbel uit, geconcretiseerd en toegespitst op het bijzondere geval.

En zo niet, dan staat het wel in de Quran. Nu we het toch over de Quran hebben.. Waarom geloof je niet dat de Quran van God komt? Ben benieuwd naar je reactie.

Zoals we hier telkens weer merken, zijn de Bijbel en de Qur'an fundamenteel verschillend. Als h�t voorbeeld, waar het in dit onderwerp om gaat, is te noemen dat Jezus in de Bijbel G�d genoemd wordt, het Woord van God is, de Zoon van God is, en dat Hij geleden heeft en gestorven is voor de zonden der mensen, en dat Hij op de derde dag weer opgestaan is uit de dood, waarna Hij naar de hemel is opgevaren. Dit is zo'n beetje het hart van het christendom! (Bijna) al deze zaken worden in de Qur'an ten stelligste ontkend! Beide boeken sluiten elkaar dus uit. Je kunt dus niet �n de Bijbel �n tegelijkertijd de Qur'an als gezaghebbend en als Woord van God beschouwen, domweg omdat beide boeken elkaar tegenspreken!

Een gedeelte dat mij bijzonder aanspreekt in de Bijbel, en dat ik in geen enkel ander geloof z� nadrukkelijk ben tegengekomen, en dat ik dus uniek vindt, en wat die Bijbel in het bijzonder voor mij zo dierbaar maakt, is 1 Corinthe 13:

1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen � had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen � had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn � had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetie�n zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan � 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

Dit vind ik een geweldig gedeelte! Een gedeelte van dezelfde aard en strekking vind ik helaas niet in de Qur'an...

En by the way, al het goede wat ik heb komt van God, dus geen respect hebben voor mij. Want als God mij geen leiding had gegeven was ik nog steeds een slecht persoon geweest.

Zeker is het zo dat alles wie we zijn en wat we hebben van God komt, maar daarmee mag je nog wel waardering hebben voor elkaar! Het is goed hoor, om alle waardering weer terug te geven aan God, maar je mag het daarnaast als een bevestiging zien, en er evengoed van genieten hoor! God heeft ons  - gelukkig! - ook gevoel gegeven, en het vermogen elkaar te bemoedigen en te waarderen!

Met vriendelijke groetjes, Khadidja



Met dezelfde vriendelijke groeten,

Paul

Isa (Jezus): Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen (�) want indien gij liefhebt, die u liefhebben (�) en indien gij alleen uw broeders groet (�) doen ook de heidenen niet hetzelfde?
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.