Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

voordelen van het gebed

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: voordelen van het gebed
    Geplaatst op: 27 april 2005 om 13:44

Voordelen van het Gebed

Het gebed houdt het slechte en het kwade op afstand.

De moslim verricht het doorlopend opdat zijn leven vrij van alle ziektes moge zijn en het lichaam gezond en sterk blijft.

Allah zegt in de Qor�aan:

�Het gebed belet slechtheid en kwaad�
(soerah Al Ankaboet:45)

Hebben wij die beschermen niet nodig dat we weerhouden worden van slechtheden en kwaad van de wereld? en dat is alleen mogelijk als een moslim zijn gebeden verricht. Dat het gebed slechtheid weerhoudt is een vergemakkelijking  voor de dienaar om in deze wereld leven.


De moslim die het gebed onderhoud zal geen vrees hebben en ook niet treuren.

Allah(swt) zegt hierover in de Qor�aan:

�Voorwaar diegene die geloven en goede werken verrichten en het gebed onderhoudt en de zakat geven, voor hen zal hun beloning bij hun Heer zijn. En voor hen zal er geen vrees zijn en zij zullen niet treuren.�
(Al Baqarah: 227)


Het staan voor Allah de verhevene.

Als men het gebed verricht sta je voor Allah de verhevene in nederigheid in volledige overgave maar na het gebed is het ook zo dat de moslim Allah de verhevene moet blijven prijzen en gedenken wat de dienaar voordeel zal schenken.

Allah de verhevene zegt hierover in de Qor�aan:

�En waneer de shalat beeindigd is, verspreidt jullie dan over de aarde en zoekt de gunst van Allah, en gedenkt Allah veelvuldig. Hopelijk zullen jullie welslagen.� 
(soerah Al Djoemoe�ah:10)

�En prijst Hem in de nacht en na de afloop van de neerknielingen (salaat)"

�En als jullie de salaat verricht hebben, gedenkt dan Allah, staand en zittend en liggend.� 
(An Nisa: 103)


Door Allah de Verheven veelvuldig gedenken zal het hart tot rust komen wat een moslim altijd nodig heeft en daarbij een moslim zal vergemakkelijken om Allah de verheven op een correcte manier te aanbidden; zoals in dit onderwerp �het gebed�. Allah de verheven zegt hierover in de Qor�aan:

�Weet; door het gedenken van Allah komen harten tot rust.�
(soerah Ar Rad:28)


Een andere belang is dat Allah de verhevene zonden vergeeft van een moslim die het gebed verricht:

Aboe Hoeraira verhaalde dat de boodschapper van Allah (vzmh) hoorde zeggen:

�Vertel mij, als er bij een van jullie een rivier voor zijn deur zo lopen, en hij zou er vijf maal per dag een bad in nemen, zou er dan nog enig vuiligheid op hem overblijven?� Zij zeiden: �Er zou geen vuiligheid op hem overblijven.� Hij zei: �Dit is een vergelijking met de vijf gebeden, Allah vergeeft onze zonden vanwege hen.�
( Boecharie & Moeslim)

In het gebed staat de moslim alleen tegenover Allah de schepper, Allah de verhevene staat nabij zijn dienaar, de moslim reciteert de Qor�aan, prijst Allah de Verhevene vraagt hulp aan Hem en verricht smeekbedes. Allah(swt) is de Alhorende en Alwetende die de smeekbedes verhoort. Zoals Allah de verhevene aangeeft in de Qor�aan:

�En waneer Mijn dienaren jou (O Mohammed) vragen stellen over Mij: voorwaar, Ik ben nabij, Ik verhoor de smeekbede van de smekende waneer hij tot Mij smeekt. Laten zij aan Mij gehoor geven en in Mij geloven. Hopelijk zullen zij de juiste Leiding volgen.�
(Al Baqarah: 186)

De moslim is het dichtst bij zijn Rabb waneer hij neergeknield is met het voorhoofd op de grond (soedjoed) wat in het gebed plaats vindt:

"Kniel neer en kom nader tot u Heer.�
(Al Alaq: 19)

De profeet (salallahu aleihi wa salaam) zei:
�De mens is het dichts bij Allah waneer hij in het gebed is, in soedjoed."
(moeslim)

Wat een mooie waarlijke gedachte is het dat je dan dichter bij je Schepper bent. Welke moslim zou nou niet willen om dichter bij zijn Schepper te komen?  

Bron: www.islam-qa.com

Terug naar boven
Allahoe akbar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 april 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Allahoe akbar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 april 2005 om 15:55

Moge Allah je belonen voor het feit dat je deze kennis met ons deelt.

Djazallahoe Khairan...

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.092 seconden.