Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

het fadjr-gebed

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: het fadjr-gebed
    Geplaatst op: 25 mei 2005 om 10:14

Salaam aleikum wa rahmatuAllah wa barakatu,

Hier, een goede raad aan alle broeders en zusters. Moge Allah ons allen leiden op de siraat el moestaqiem.

Het fadjr-gebed is de meetapparatuur voor uw liefde voor Allah de Verhevene

Een paar dagen zijn voorbij� de jongeman is naar zijn baas gegaan� om te zeggen tegen hem: ik zal vanaf morgen niet op tijd verschijnen op het werk� en zal de verslagen niet tijd leveren op de afgesproken tijd� Maar ik zal jullie niet toestaan om mij te beoordelen� Jullie hebben zelfs niet het recht om mij te ontslaan van mijn werk�. verder

Als wij ons neerbij leggen bij dit standpunt dan zullen we deze jongeman uitlachen, sommigen zullen hem als dwaas en gek bestempelen� Hoe wil hij zijn rechten verkrijgen zonder zijn plichten te dragen?

Wat als we zeggen dat de meesten onder ons hetzelfde rare werk verrichten� en zelfs erger dan dit� Zij doen hetzelfde tegenover de rechten van Allah Geprezen en Verheven is Hij� Hoe kan een persoon dit zichzelf toestaan� Hij gebruikt alle gunsten van Allah die overal in zijn omgeving te vinden zijn� eten, drinken en kleding en allerlei gunsten in dit leven� Toch verricht men niet eens de simpelste plichten die op hem opgesteld zijn� en wel het gebed? En als hij het verricht doet hij het niet op de vastgestelde tijden� hij verricht het gebed heel snel zoals de kip haar voedsel pikt� Hij concentreert zich niet tijdens het gebed en weet niet eens wat hij doet�

Na het uitvoeren van een onderzoek waaraan 4000 mensen hebben deelgenomen� was er 14% van de deelnemers die het fadjr gebed nooit op tijd verrichtte� en 16% verrichtte het heel af en toe� 33% soms en 35% altijd� Geprezen is Allah� Wij praten niet over zaken die men wel mag en niet mag verrichten waarbij geleerden verschillende meningen hebben� of over een vrijwillige handeling die een moslim verricht waarbij hij de keuze heeft om het te doen of niet� we spreken nu over de grootste en belangrijkste daad binnen de islam� het gebed dat verplicht is voor de moslim, bepaald door Allah geprezen en verheven is Hij in alle omstandigheden en toestanden.

Toen Allah, Geprezen en verheven is Hij, de moslims gebood om de gebeden te verrichten� heeft Hij degenen die het verwaarlozen en niet op tijd verrichten gewaarschuwd en zei: "Wayloen voor de verrichters van de salaat (het gebed). Degenen die onachtzaam zijn met hun salaat". De moefassieroen (geleerden die de Qor'aan uitgelegd hebben) zeggen: De betekenis van dit vers, is het nalaten van het gebed en deze verrichten buiten de gestelde tijd. Ze zeiden ook, wayloen ofwel Al-Wayl is een rivier in de hel� die erg diep is� die erg donker is� geloven de moslimvolkeren in het boek van hun Heer?

De meeste moslims in dit tijdperk verwaarlozen hun gebeden en verlaten ze� net of het uit hun vocabulaire is verdwenen� ze verrichten het uren nadat de tijd ervoor is verstereken, er zijn sommigen die fahr verrichten vlak voor het dohr-gebed, anderen verrichten het helemaal niet� waarom deze verwaarlozing en minachting van de rechten van Allah Geprezen en Verheven is Hij?

Zeggen wij niet dat wij van Allah houden, Geprezen en Verheven is Hij meer dan wat voor schepsel dan ook op deze aarde? Wanneer een persoon van een ander houdt� hij zou het ontmoeten van desbetreffende persoon prachtig vinden� Hij zal zelfs de hele tijd denken aan het moment waarbij hij zijn geliefde zal zien� en wanneer er een seconde voorbij is zal hij denken van de tijd dringt en kan daardoor niet slapen� totdat hij zijn geliefde ontmoet� is het echt dat zij die lui zijn om het fadjr-gebed te verrichten� houden van Allah? Spreken zij de lof aan Hem en willen Zij Hem ontmoeten? <O:P> </O:P>

Laten we ons verplaatsen in een miljonair die een aanbod gedaan heeft aan een werknemer in zijn bedrijf, samenvattend zijn de voorwaarden dat die werknemer dagelijks om 5:30 s'morgens naar het huis van de directeur om hem wakker te maken en hem dan verlaat (dit zal max. 10 minuten duren)� Als tegenprestatie zal de directeur zijn werknemer 1000 dollar dagelijks geven� Dit aanbod zal blijven staan zolang de werknemer de miljonair wekt� Het contract wordt totaal geannuleerd wanneer de weknemer een dag zijn belofte niet nakomt zonder geldige reden, hij moet dan al het geld terug geven� Beste broeder en zuster stel dat je in de plaats bent van deze werknemer� Zul je dan de directeur niet wekken? Zul je niet ervoor zorgen de grootste zorg dat je op tijd wakker wordt zodat je die 1000 dollar zult verdienen? Zul je je best niet doen om te laten zien dat je in staat bent om wakker te worden en je baas wakker te maken? 

Als het gaat om de relatie met Allah dan is het de grootste relatie die er is� Hoe kun je dit je eigen aandoen Oh broeder en zuster� En Allah, geprezen en verheven is Hij, is Degene die jou gunsten geeft en Hij is degene die jou alles gegeven heeft� De gunsten die Hij aan jou geeft torenen uit boven alle miljoenen en miljarden dollars� Hij heeft gezegd: "En als jullie de gunsten van Allah op willen sommen, dan kunnen jullie ze niet tellen." �Heeft die Barmhartige Edele Heer geen recht op jou om voor Hem dagelijks wakker te worden om 5:30 in de morgen, zodat je Hem dankt in 5 of 10 minuten voor de gunsten die Hij aan jou gegeven heeft?

  •  Het oordeel over het verwaarlozen van de fadjr-gebed:

 Allah de Verhevene zegt: "De salat is de gelovigen op vaste tijden voorgeschreven".

De islam is een volledige levenswijze� Het is een belofte tussen dienaar en zijn Schepper waarbij de dienaar zich houdt aan bepaalde verplichtingen. Tegenover deze verplichtingen geeft Allah de dienaar verschillende rechten en gunsten geschonken. Het is niet begrijpelijk om de belofte te accepteren en vervolgens te doen wat jou uitkomt en de rest te laten vallen.

Allah zegt: "O jullie die geloven, treedt de islam binnen, volledig" De moefassieroen hebben gezegd: Neem en accepteer de islam met alle oordelen en aftakkingen. Allah was kwaad op de zonen van Isra�l (Jacob) toen zij hetgeen uit hun religie hebben genomen wat hun goed uitkomt, en de rest aan de kant hebben gezet. Allah zei toen tegen hen: "geloven jullie in een gedeelte van de Schrijft en in een ander gedeelte niet?"

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft degene die de fadjr-gebed en de 'isha-gebed in een gemeenschap verwaarloost een huichelaar genoemd! Laat staan degene die het helemaal niet verricht�niet in een gemeenschap en niet elders�de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "Er is geen gebed die zwaarder is voor de huichelaars dan het fadjr-gebed en het isha-gebed, en als zij wisten wat erin zat (beloning) dan zullen zij erheen komen zelfs kruipend op hun knie�n" (overgeleverd door Boekharie, Boek adaan).

Allah de Verhevene neemt afstand van degene die de verplichte gebeden laten. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Laat het gebed niet opzettelijk, degene die het gebed met opzet laat dan zal Allah en Zijn boodschapper afstand nemen van hem." (Overgeleverd door Ahmed in zijn moesnad). 

Beste broeder en zuster zou je het leuk vinden als de meest geliefde persoon afstand van je neemt? Hoe kun je het gebed verwaarlozen zodat Allah afstand van je neemt?

Hoe kun je het gebed verwaarlozen zodat Allah afstand van je neemt?

Hoe kun je het gebed verwaarlozen zodat Allah afstand van je neemt?

Na het lezen van dit artikel� wat is de oplossing:

- Ieder van ons dient de wekker te zetten om wakker te worden voor salat Al fadjr.

- We dienen het gebed haar waarde te geven in ons leven, onze zaken dienen aangepast te worden aan het gebed.

- Vroeg slapen om wakker te worden voor het gebed, en daarna niet meteen weer in slaap vallen. Na Al-fadjr geeft Allah de gunsten aan zijn dienaren.

- Uitkijken wie men als vriend neemt, zodat hij jou en jij hem opwekt voor het gebed en zodat jullie elkander goede adviezen kunnen geven.

- Het opzeggen van de smeekbedes voor het slapen, en Allah om hulp vragen om het gebed goed en op tijd te verrichten.

- Voelen en beseffen dat men een zonde begaan heeft bij het uitstellen van de verplichte gebeden en Allah beloven om nooit deze grote zonde te herhalen.

Moge Allah ons en jullie laten behoren tot degenen die van Allah houden, en moge Allah onze en jullie harten verzuiveren.

Hetgeen in dit artikel wat juist en goed is, is afkomstig van Allah, en wat fout en incorrect is, is afkomstig van mijn begeerte en de shaytan. 

Bron: Al Islaam

Wa'aleikum salaam wa rahmatuAllah wa barakatu

Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ibrahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 08:57
Hoeveel staan er eigenlijk op voor het Fadjr gebed ?
In de winter is het minder zwaar dan nu in de zomer.
Mensen die werken hebben het waarschijnlijk ook moeilijker dan iemand die werkloos is.
Hou je van dialoog? Klik hier
Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 08:35

.

Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 09:33

Ik sta 's ochtends op. (Dank aan Allah (s.v.t.).

Het is simpelgezegd 'een manier van leven'. Wanneer je het gewend raakt, doe je het elke ochtend met vreugde in je hart om wederom nabij Hz. Allah (s.v.t.) te zijn.

Wanneer ik met volste concentratie bid, voel ik zo'n enorme rust. Je voelt dat je hele lichaam 'ademt'.. Je voelt de energie letterlijk door je lichaam stromen (vooral op de punten in het gebed waarin je 'stil' bent. Wat me ook opvalt zijn de 'lichte schommelingen' die ik soms ondervind wanneer ik in een diepe concentratie verkeer. Het komt waarschijnlijk door mijn hartslag die op die punten de boventoon voert.

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 10:18

salemaleykoem

wanneer ik sochtends opsta voor de fadjr dan voel ik my vaak de hele dag energiek en fit.

wanneer ik de fadjr gelijk op de tijd dat hij aan breekt bid heb ik meer kracht dan wanneer ik hem bid als de tijd bijna voorbij is.

als ik een keer niet op sta voor de fadjr omdat ik me verslaap voel ik me de hele dag lusteloos en bedorven.

verder vraag ik mij af;

 tot hoe laat mag je fadjr bidden, is dat een half uurtje voor zons opgang? en telt dit dan evenveel als wanneer je hem gelijk bid?

wie weet dit presies?

wa aleykoem salem

Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 15:18
Ik heb ergens gelezen dat wanneer je de Fadjr gebed doet, Hz. Allah (s.v.t.) twee Engelen neerzend om jou bij te staan in jou gebed. Ook heb ik gelezen dat gedurende de nacht (tijd van de Fadjr gebed) Allah (s.v.t.) neerdaalt tot aan de eerste hemel. Geprezen en Verheven is Hij.
Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ibrahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 06:46
In eerste instantie geplaatst door �nder

Ik heb ergens gelezen dat wanneer je de Fadjr gebed doet, Hz. Allah (s.v.t.) twee Engelen neerzend om jou bij te staan in jou gebed. Ook heb ik gelezen dat gedurende de nacht (tijd van de Fadjr gebed) Allah (s.v.t.) neerdaalt tot aan de eerste hemel. Geprezen en Verheven is Hij.

Allah swt. komt in het laatste 1/3 gedeelde van de nacht naar de laagste hemel.
Dus je deeld de nacht uren in drie en in dat laatste gedeelde voor Fadjr is het.
Ik sta ook niet echt een probleem daar ik toch vroeg uit de veren ben.
Hou je van dialoog? Klik hier
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 15:35

Alaykoum wa Salaam,

Ik herken wel wat Ibrahiem zegt. Persoonlijk vind ik het ook moeilijker in de zomer dan in de winter. Je blijft langer op in de zomer ('isha gebed) en moet eerder uit bed (voor fadjr). Maar desalniettemin is het bidden naar Allah Ta'ala het mooiste wat er bestaat.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 15:40
Amin, broeder..
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 15:47

Ik ben een zuster...maakt niet uit.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 06:22

Amin, zuster

Verrichten jullie dan ook extra gebeden in de ochtend, zoals 'zoveel keren Ayatul Kursi' bijvoorbeeld? Of dat jullie een bepaald aantal bladzijdes uit de Qur'an lezen/reciteren?

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 12:01

Assalaam alaykoum Onder,

Ik denk dat deze vraag beter niet beantwoord kan worden, dit omdat het iets van jezelf is en ik weet dat je bedoeling niet negatief is, maar saytaan ligt op de loer die maar al te graag wil dat de dienaren van Allah Ta'ala gaan pronken met hun aanbiddingen, waardoor het geen aanbiddingen meer puur voor Allah Ta'ala meer zijn.

Wees altijd op je hoede

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ibrahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 11:43
Het is natuurlijk altijd beter om meer te doen.
Even een vraagje ?
Wat is nu het verschil tussen Fadjr en Sobah ?
Want 's morgens is er toch maar een verplicht gebed.
Toch doet de ��n Fadjr en de andere Sobah.
Hou je van dialoog? Klik hier
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2005 om 06:10

Van mij nog enige tips voor een goede nachtrust en gezond, maar vooral optijd! weer op voor salaat Fajr:

Hou een regelmatig schema aan in je leven - alles op regelmatige tijden: opstaan, eten, medicijnen innemen, of andere (ook rot-)klusjes. Dit laat je biologische klok soepel lopen. Laat je lichaam weten dat het bedtijd is. Voor je gaat slapen, neem een warm bad, lees 10 minuten, of eet iets lichts. Ga in je bed liggen als je slaperig voelt, en sta op als je wakker bent. Blijf niet onnodig liggen als je niet slaapt. Doe regelmatig aan sport of oefeningen en blijf ver weg van caffeine, alcohol, en roken. Dit laatste is niet alleen rond bedtijd, maar in je hele leven.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2005 om 11:28

In eerste instantie geplaatst door ibrahiem

Het is natuurlijk altijd beter om meer te doen.
Even een vraagje ?
Wat is nu het verschil tussen Fadjr en Sobah ?
Want 's morgens is er toch maar een verplicht gebed.
Toch doet de ��n Fadjr en de andere Sobah.

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Het is het Fadjr gebed dat verplicht is daarnaast kan je nog extra gebeden verrichten.

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2005 om 11:45

Essalaamo Alaikom Wara7matoe Allah,

Ik dacht juist dat het fajr-gebed soenna is en het soebh-gebed fard. Of heb ik het nu mis? Desalniettemin moet men het fajr-gebed daardoor natuurlijk niet gaan onderschatten. Als je opstaat voor het fajr-gebed kun je daarna toch gewoon het soebh-gebed bidden? Waarom zou je wel fajr bidden en soebh niet? Wat ik me wel afvraag is het volgende: Stel dat je je een keer verslapen hebt voor het fajr-gebed. Is het dan zo dat als je opstaat je alleen het soebh-gebed dient te bidden of heeft het fajr-gebed dan ook nog nut? Ik denk het eigenlijk niet. Maar Allahoe a3lam 

Wassalaamo Alaikom Wara7matoe Allah,

Ni3met

Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2005 om 11:50

Naar mijn kennis is het zo dat je 's ochtends 2 rakat sunnah en 2 rakat verplichte, bid. Mocht ik het verkeerd hebben, willen jullie me dan verbeteren?

Djazaakallahu Gairan 

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2005 om 15:07

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Nee oeghtie Ni3met, het is omgekeerd, het fadjr gebed is verplicht en zoals broeder �nder al zei, is het ook aanbevolen om 2 rak'aat extra te bidden. Als je je hebt verslapen, (dit kan iedereen wel eens overkomen en daarom is dit ook niet zo'n ramp als dit ��n keer gebeurt over een lange tijdspanne) dien je het gebed gewoon in te halen. (volgens mij is er een hadieth hierover maar kan het niet direct terugvinden, ik zal het wel later plaatsen als ik het vind insha Allah)

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2005 om 15:30

Essalaamo Alaikom Wara7matoe Allah,

Oegt Maryam, De 5 verplichte gebeden zijn toch Soebh-Doehr-L3asr-Maghreb en Le3sha?? Daar ben ik eigenlijk vrij zeker van. Het fajr-gebed bid je voordat je Soebh bidt. Maar behoort voor zover ik weet niet tot de 5 verplichte gebeden. Neemt niet weg dat je voor het fajr-gebed veel hasanaat krijgt. Wa Allahoe a3lam. Het probleem bij mij is dat ik altijd ga twijfelen. Heeft iemand hier een duidelijke daliel voor? Bvd

Wassalaamo Alaikom Wara7matoe Allah,

Ni3met

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 05:50

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Misschien dat het volgende je twijfels doet wegnemen insha Allah:

Vraag: Mijn 1e vraag is: Wat is shoeroek-gebed (dit staat op de gebedskaart). Wanneer moet deze worden gebeden. Ik heb een keer gehoord dat je deze bidt als je fadjr niet op tijd hebt gedaan.Je kunt dan fadjr en shoeroek bij elkaar nemen. Mijn tweede vraag is: Wat is Sobh en wanneer dient deze gebeden te worden(is het ook verplicht).Als je het wil doen, moet dat VOOR Fadjr of nadat de fadjr is aangebroken en in welke volgorde?

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Beste zuster

In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.

Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).

Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ansaarie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com
 
Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 12:07

Essalaamo Alaikom Wara7matoe Allah Oegt Maryam,

Ik wist niet dat het soebh-gebed ook wel al-fajr werd genoemd. Ik dacht altijd dat dat 2 verschillende gebeden waren. Alfajr en Assoebh. Maar als ik het goed begrijp bid je 's Ochtends dus eerst 2 'Soennat' lfajr raka3aat en daarna 2 'fard' lfajr raka3aat. En dit laatste wordt Assoebh genoemd. Oke, Jazaakie Allahoe gairan voor je verduidelijking : ).

Wassalaamo Alaikom Wara7matoe Allah,

Ni3met

 

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 12:11

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Wa iyaaki oeghtie. Ik wist eigenlijk ook niet dat ze soebh ook gebruikten voor Fajdr...Maar het is in ieder geval wel zo dat het verplicht is en inderdaad kan dit voorafgegaan worden door 2 rak'aat.

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 13:24

salaat fadjr = salaat subh = salaat ghadaat

Dit zijn de drie namen voor het ochtendgebed, ze betekenen hetzelfde

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Agie_Jamal538 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Agie_Jamal538 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juni 2005 om 14:24

 

Salaammoualaikoum warahmatoullahi wabaraktouh,

masha-allah

Moge allah jullie allen belonen voor je bijdrage aan dit onderwerp, ik denk dat veel broeders en zusters nu het ochtendgebed beter begrijpen, waaronder ikzelf.

wasalaammoualaikoum warahmatouallahi wabaraktouh

 

Terug naar boven
moslimaaa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 maart 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimaaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2006 om 15:04

salam,

Waarneer ben je eigenlijk te laat voor je gebed?

 

 

Terug naar boven
Nourdin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 50
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nourdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2006 om 20:14
Assalaam u3lakom

Wanneer je de Moskee binnen komt ga je Tahiat almajid(groet voor de moskee) bidden en na Aladan(oproep) ga 2 rakat soena bidden Zacht(apart) en dan komt  de ikamah(het klaar staan voor het gebed) dan 2 rakat Fard bidden hard achter de imaam(gezamelijk) dit bij elaar heet alfadjr gebed(ook wel Subh gebed).

Maar als je na zonsopgang opstaat dan bid je twee rakat Fard eerst (hard) en dan 2 rakat Zacht.

Soeroektijd + ongeveer 10/15 minuten wachten en dan bid je Duha dat kan in 2/4/6raka't enz met onderbrekingen van salaam natuurlijk.






Terug naar boven
Prayer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 14 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Prayer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 maart 2006 om 07:34

In eerste instantie geplaatst door Nourdin

Assalaam u3lakom

Wanneer je de Moskee binnen komt ga je Tahiat almajid(groet voor de moskee) bidden en na Aladan(oproep) ga 2 rakat soena bidden Zacht(apart) en dan komt  de ikamah(het klaar staan voor het gebed) dan 2 rakat Fard bidden hard achter de imaam(gezamelijk) dit bij elaar heet alfadjr gebed(ook wel Subh gebed).

Maar als je na zonsopgang opstaat dan bid je twee rakat Fard eerst (hard) en dan 2 rakat Zacht.

Soeroektijd + ongeveer 10/15 minuten wachten en dan bid je Duha dat kan in 2/4/6raka't enz met onderbrekingen van salaam natuurlijk.

salaam alaikom agi,

moet je dus altijd soera duha citeren bij de fajr/sobh gebed?






Terug naar boven
Nourdin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 50
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nourdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 maart 2006 om 19:58
Assalaam u3lakom broeder,

Nee, broeder dat bedoel ik niet met Duha, Ik bedoel Duha gebed dat is twee rakat die bid je ongeveer een kwartier na schuroek(zonsopgang).
Wat ik weet (allahoe a3lam) bij soena gebed (dus 2 zachte) Alkafiroen en Assamad en Fard gebed(harde gebed) lange soerat bij allebei de rakat.

U3lakom assalaam
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.