Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

geschiedenis van de profeten

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: geschiedenis van de profeten
    Geplaatst op: 01 augustus 2005 om 15:27

Essalaamo Alaikom,

Zelf ben ik die boek momenteel ook aan het lezen. Interessant allemaal.

Wassalaamo Alaikom,

Ni3met

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 16:58

Idris...

Allah zegt: "En noem in het Boek Idris. Waarlijk! Hij was een man van waarheid en oprechtheid, en een profeet. En wij verhieven hem naar een hoge positie. 19:56-57

Idris was de derde profeet na Adam, en de eerste die met een pen schreef. In betrouwbare a'hadith word overlevert dat Mohammad saws Idris zag in de vierde hemel tijdens zijn nachttocht en hemelreis.

Noah...

Noah was de eerste boodschapper die zijn volk (banoe rasib) uitnodigde tot het geloof. Tussen Adam en Noah zaten tien eeuwen. In die tien eeuwen heeft de Islaam overheerst tot de laatste periode. Toen kwam de sjaytan die de mensen opstookte om beelden te aanbidden. Daarop zond Allah Noah zodat het volk weer rechtgeleidt zou worden. Alleen het volk luisterde niet, en bleef in hun ongeloof hangen.

Hij Zei: "O mijn Heer! Waarlijk, ik heb mijn volk in de nacht en op de dag geroepen, maar al mijn roepen vergrootte slechts hun vlucht weg van het goede. En waarlijk! Iedere keer als ik hen roep dat U hen kunt vergeven, stoppen zij hun vingers in hun oren, zichzelf met hun kleden bedekkend, en blijven hardnekkig, en blazen zichzelf in trots op. En waarlijk, ik riep hen openlijk: En waarlijk ik verkondigde tot hen in het openbaar en ik ben bij hen prive verschenen. Ik zei tegen hen: "Vraag om vergiffenis van jullie Heer; waarlijk Hij is de Vaak-Vergevende; Hij zal overvloedig regen geven en jullie tuinen schenken en rivieren." Wat scheelt jullie, dat jullie Allah niet vrezen en jullie niet op de beloning van Allah hopen. Terwijl Hij jullie in stadia geschapen heeft. Zien jullie niet hoe Allah de zeven hemelen, de een boven de andere geschapen heeft. En de maan daarin als licht heeft gemaakt en de zon als lamp? En Allah heeft jullie van het stof van de aarde geschapen. Hierna zal Hij jullie hiertoe terugbrengen en jullie weer voortbrengen. En Allah heeft voor jullie de aarde wijd uitgespreid gemaakt. Dat jullie daarover gaan op brede wegen. 71:5-20

Zei Zeiden: "O Noah! Je hebt met ons geredetwist en je hebt het gesprek verlengd, laat ons nu datgene zien waar je ons mee bedreigd hebt, als je waarachtig bent! "Hij zei: "Slechts Allah zal het jullie brengen, als Hij wil want Hij heeft macht over alle dingen. En dan, kunnen jullie niet ontsnappen. En jullie zullen geen voordeel van mijn goede raad hebben, zelfs als ik jullie goede raad zou willen geven, als het Allah's wil is om jullie te laten dawlen. Hij is jullie Heer en tot Hem zullen jullie terugkeren." 11:32-34

"En het was Noah ingegeven: "Niemand van je volk zal geloven, behalve degenen die reeds geloven. Wees niet bedroefd vanwege wat zij doen."En bouw onder Onze ogen en met Onze inspiratie een ark, en spreek Mij niet aan voor degenen die het mis hebben; zij zullen zeker verdrinken." 11:36-37

"En toen hij de ark bouwde, bespotten de stamhoofden van zijn volk hem elke keer wanneer zij voorbij liepen. Hij zei: "Als jullie ons bespotten, bespotten wij jullie ook voor jullie bespotting!" 11:38

"... Dan als Ons bevel komt, en de oven overkookt neem dan aan boord van elk soort twee, mannelijke en vrouwelijke en jouw familie, behalve degenen waar het Woord al tegen is uitgevaardigd. En spreek Mij niet aan om gunsten te verlenen voor degenen die gezondigd hebben. Waarlijk zij zullen verdrinken. 23:27

Noah riep tegen zijn zoon: "O mijn zoon! Kom met ons mee aan boord en wees niet bij de ongelovigen." De zoon antwoordde: "Ik zal naar een berg gaan, dat zal mij van het water redden."Noah zei: "Deze dag is er geen redding van het Besluit van Allah behalve met hem waar Hij genade mee heeft."En een golf kwam tussen hen, dus hij was bij degenen die verdronken waren. 11:42-43

En er werd gezegd: "O Aarde! Slik je water in, en O hemel! Stop." En het water was verdwenen en het Besluit was vervuld. En het strandde op de berg Judi en er werd gezegd: "Weg met het volk dat onrechtvaardig is." 11:44

Er werd gezegd: "O Noah! Ga in vrede met Ons en de zegeningen voor jou van boord en de mensen die met jou zijn, maar er zal een ander volk zijn aan wie wij het genoegen schenken, maar dat tenslotte een pijnlijke bestraffing van Ons krijgt." 11:48

En voorwaar, Wij hebben Noah naar zijn volk gestuurd, en hij bleef onder hen duizend jaren minus vijftig jaar en de Zondvloed overspoelde hen terwijl zij onrechtvaardigen waren." 29:14

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 16:42

Adam...

En voorwaar, de Heer zei tegen de engelen: "Ik zal een plaatsvervanger op aarde plaatsen." Zei zeiden: "Zult U daar iemand plaatsen die misdaden pleegt en bloed laat vloeien, terwijl wij U verheerlijken, U prijzen, en danken, en U heilig maken?" Hij (Allah) zei: "Ik weet wat jullie niet weten." 2:30

Voorwaar, toen jullie Heer zei tegen de engelen: "Waarlijk, Ik ga de mens uit klei scheppen." Toen Ik hem dus gemodelleerd had en in hem Mijn geest blies die door Mij geschapen was, vallen jullie dan voor hem neer in gehoorzaamheid." Dus knielden de engelen allemaal neer, behalve Iblis, hij was trots en was een van de ongelovigen. Allah zei: "O Iblis! Wat weerhoudt je om voor degene die Ik met Mijn beide handen geschapen heb, neer te knielen? Ben jij te trots of ben jij een van hen die hoog verheven is?" Iblis zei: "Ik ben beter dan hij, U heeft mij van vuur geschapen en U schiep hem van klei." Allah zei: "Ga hier dan weg, want waarlijk, jij bent een verworpene, een vervloekte. En waarlijk! MIjn vloek is over jou tot de Dag der Vergelding." Iblis zei: "Mijn Heer, geef mij uitstel tot de Dag dat de doden herrezen zullen worden." Allah zei: "Jij bent een van degenen die uitstel krijgen tot de Dag van de aangewezen tijd." Iblis zei: "Bij Uw macht , dan zal ik ze zeker allen misleiden, behalve Uw dienaren onder hen, de oprechte, en door Uw genade gezuiverden." Allah zei: "De waarheid is, en Ik spreek de waarheid, dat Ik de hel met jou en degenen van de mensheid die jou volgen tezamen zal vullen." 38:71-85

En Wij zeiden: " O Adam! Woon tezamen met jouw vrouw in het paradijs en eet beiden vrijelijk met plezier en genot van de zaken daarvan, zoveel als je maar wilt, maar kom niet bij deze boom of jullie beiden zullen tot de zondaren behoren." 2:35

Toen fluisterde Sheitan hen beiden gedachten in om datgene wat van hun schaamte (eerder) verborgen was te ontbloten. Hij zei: "Jullie Heer heeft jullie deze boom verboden, omdat jullie anders engelen zouden worden of tot de onsterfelijken zouden behoren."En hij (sheitan) zwoer bij Allah voor hen beiden (zeggende) : "Waarlijk, ik ben voor jullie echt een goede raadgever." 7:20-21

Zo misleidde hij hen door verwarring. Toen zij van de boom geproefd hadden, werd datgene wat voor hun schaamte verborgen was geweest voor hen duideljk en zij begonnen de bladeren van het paradijs samen te voegen voor henzelf 7:22

En hun Heer riep hen : "Heb ik jullie die boom niet verboden en jullie verteld: "Waarlijk, Sheitan is een openlijke vijand voor jullie?" Zei zeiden: "O Heer, wij hebben onszelf onrecht aangedaan, als U ons niet vergeeft en ons Uw genade schenkt, behoren wij zeker tot de verliezers." 7:22-23

"Daal af, ieder van jullie is een vijand voor de ander. Op aarde zal er een woonplaats voor jullie zijn en - voor een zekere tijd - levensonderhoud." 7:24

en zijn zonen...

"En reciteer voor hen in waarheid het verhaal van de twee zonen van Adam, toen ieder een offer aan Allah bracht. Van een werd het geaccepteerd, maar niet van de ander. De laatste zei tegen de eerste: "Ik zal jou zeker doden." De eerste zei: "Waarlijk, Allah accepteert slechts van degenen die godsvrezend zijn. Als je je hand tegen mij opheft om mij te doden, zal ik nooit mijn hand tegen jou opheffen om je te doden, want ik vrees Allah, de Heer van de wereldbewoners. Waarlijk, mijn bedoeling is het om mijn zonden op jou te laten overgaan evenals de jouwe, zodat jij een van de bewoners van de hel wordt, en dat is de vergoeding voor de onrechtvaardigen." Dus zette de onzelfzuchtige ziel van de ander hem aan tot moord op zijn broeder; hij vermoordde hem en werd een van de verliezers. Toen stuurde Allah een kraai die in de grond krabde om hem te laten zien hoe de schaamte van zijn broeder te verbergen. Hij zei: "Wee mij! Ben ik zelfs niet in staat om zoals deze kraai te zijn en de schaamte van mijn broeder te verbergen?" Toen werd hij een van degenen die berouw hadden. 5:27-31

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2005 om 16:39

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Ik heb zelf een samenvatting gemaakt van het boek: geschiedenis van de profeten door Ibn Kathir. Ik wilde dit graag met jullie delen. Ik heb eigenlijk alleen de Quranverzen eruit gehaald. Maar zo zie je er een beetje structuur in, en begrijp je de verhalen wat beter voor degenen die er nog geen kennis overhebben insha'Allah. Nou, ik hoop dat jullie het op prijs stellen.

Ma'salama

ps. het zijn dus niet alle verzen over de profeten. Dat zou teveel zijn. Maar gewoon genoeg zodat de belangrijkste punten uit hun leven zichtbaar worden.

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.064 seconden.