Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenLogboek van een twijfelaar deel2

 Post Reply Post Reply Pagina  <12345>
Schrijver
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Logboek van een twijfelaar deel2
    Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 10:51
Uit die discussie komt naar voren dat er bij de Islam ook dingen zijn die 'tot het verborgene' horen en waar geen verklaringen voor zijn zoals malikah zegt van wel. Bij ons hoort hoe het wezen van God in elkaar zit tot het verborgene.

Waarom is alles wat in de Bijbel staat Gods woord?

?? Zoals: "Als je komt, neem dan de mantel mee die ik in Troas bij Karpus heb laten liggen, en ook de boeken, vooral die van perkament." Of: "Doe de groeten aan Prisca en Aquila, en aan het gezin van Onesiforus." ?

Waarom is de Koran niet Gods woord, gekopieerd door mensen van de bijbel?

Omdat de oudste teksten die we van de bijbel hebben dateren van ver voor de Koran.

Waarom is Mohammad geen profeet?

Ik ken de beste man niet, maar als hij een andere leer bracht dan die we vinden in het OT en NT ga ik er niet in mee. Dat ik denk dat deze niet vervalst is komt doordat ik niet geloof in een enorm complot dat vlak na de openbaring van de juiste leer alles wat erover opgeschreven is onderschepte, vernietigde en verving.

Waarom is Isa dit wel, en zelfs meer?

Ik geloof dat hij meer was vanwege zijn directe aanspraken, zijn indirecte aanspraken, zijn daden en zijn levenswijze. Hiervan kun je verschillende verslagen lezen: de evangeli�n. En zoals ik al zei geloof ik niet in een bizar groot en perfect uitgevoerd kerkcomplot die de leer in zo'n korte tijd veranderde.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 11:57
In eerste instantie geplaatst door Anne

Uit die discussie komt naar voren dat er bij de Islam ook dingen zijn die 'tot het verborgene' horen en waar geen verklaringen voor zijn zoals malikah zegt van wel. Bij ons hoort hoe het wezen van God in elkaar zit tot het verborgene.

Waarom is alles wat in de Bijbel staat Gods woord?

?? Zoals: "Als je komt, neem dan de mantel mee die ik in Troas bij Karpus heb laten liggen, en ook de boeken, vooral die van perkament." Of: "Doe de groeten aan Prisca en Aquila, en aan het gezin van Onesiforus." ?

Ik bedoel de drie-eenheid en de zaken die niet overeenkomen tussen de boeken.

Waarom is de Koran niet Gods woord, gekopieerd door mensen van de bijbel?

Omdat de oudste teksten die we van de bijbel hebben dateren van ver voor de Koran.

De Thora spreekt niet over een drie-eenheid, het huidige NT wel. Abraham sprak niet over drie en ook Mozes niet, (vrede zij met hen) Het Evangelie kwam ook na de Thora en moest volgens jou dus niet opgevolgd worden. Het gaat er hier om het feit of er wel of niet een consistent en waarheidsgetrouwe tekst wordt weergegeven.

De Koran is geen kopie, de mens wordt uitgedaagd om ��n vers te produceren, er zijn een aantal pogingen gedaan door ongelovigen en deze bevatten velen fouten en tegenstrijdigheden.

5-70- "O mensen, waarlijk, de Boodschapper is tot jullie gekomen met de waarheid van jullie Heer.  Gelooft dus, (dat is) beter voor jullie.  En indien jullie niet geloven; voorwaar, aan Allah behoort wat er in de hemelen en op aarde is.  En Allah is Alwetend, Alwijs."


17:88- Zeg (O Moehammad): �Als de mensen den de djinn�s zich zouden verzamelen om het gelijke van deze Koran te maken; dan zouden niet het daaraan gelijke komen, zelf al zouden zij elkaar tot hulp zijn�.
 

[quote]Waarom is Mohammad geen profeet?

Ik ken de beste man niet, maar als hij een andere leer bracht dan die we vinden in het OT en NT ga ik er niet in mee. Dat ik denk dat deze niet vervalst is komt doordat ik niet geloof in een enorm complot dat vlak na de openbaring van de juiste leer alles wat erover opgeschreven is onderschepte, vernietigde en verving.
 
Een andere leer dan die van Abraham, Mozes???

Jezus heeft gezegd:
Matheus 5:17- Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.

Welke Wet en welke Profeten? Abraham, Mozes, Jozef, Izaak, Jakob! De drie-eenheid is een absolute afschaffing van de WET en de Profeten. Jezus zei ook in overeenstemming met de WET en de Profeten:

Marcus 12:29- En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Isra�l!, de Heere, onze God, is een enig Heere.

Onze God!?

Zoals
ook  in de Thora staat:

Deuteronomium 6:4- Hoor, Isra�l!, de HEERE, onze God, is een enig HEERE!

5-7- Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

5-8-Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is;

Isa-Jezus (aleyhi assalaam) was op de Aarde!

Zoals
ook   in de Koran staat:

21-25- En wij stuurden niet ��n van de Boodschappers v��r jou, of Wij openbaarden aan hem dat er geen andere god dan Ik is, aanbidt Mij daarom.

05:116- En toen zei Allah: O Isa, zoon van Maryam, heb jij tegen de mensen gezegd: �Neemt mij en mijn moeder tot twee goden naast Allah? En hij (Isa) zei: Heilig bent U! Nooit zou ik kunnen zeggen waarop ik geen recht heb. Indien ik dat gezegd had, zou U dat zeker geweten hebben. U weet wat er in mijn ziel is, en ik weet niet wat er in Uw Ziel is. Voorwaar U bent de kenner van het verborgene.

05:117- Ik heb hen niet anders  gezegd dan U mij heeft geboden te zeggen: �Dient Allah, mijn Heer en jullie Heer�. En ik was getuige van hen zolang ik onder hen was, en toen U mij tot U nam was U de waker over hen en bent U bent getuige van alle zaken.

05:118- Indien U hen straft: voorwaar, zij zijn uw dienaren. En indien u hen vergeeft: dan voorwaar, U bent de Almachtige, de Alwijze.


 


Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 10:11
Ik bedoel de drie-eenheid en de zaken die niet overeenkomen tussen de boeken.

Uit mijn voorbeelden blijkt dat het onzinnig is om aan te nemen dat de bijbel letterlijk Gods woord is. Zo bedoelen we 'Gods woord' ook niet. Alleen waar God spreekt kom je bij de letterlijke betekenis. Het woord, de boodschap van God, leren we door naar de gebeurtenissen te kijken die in de bijbel beschreven staan. De verslagen van de gebeurtenissen kunnen tegenstrijdigheden bevatten, maar de boodschap van God die ze aangeven is ��n en dezelfde. Kleine tegenstrijdigheden maken getuigenverklaringen juist betrouwbaarder omdat ze erop wijzen dat er niet over overlegd is, en dat ze niet aan elkaar aangepast zijn.

De Thora spreekt niet over een drie-eenheid, het huidige NT wel. Abraham sprak niet over drie en ook Mozes niet, (vrede zij met hen) Het Evangelie kwam ook na de Thora en moest volgens jou dus niet opgevolgd worden. Het gaat er hier om het feit of er wel of niet een consistent en waarheidsgetrouwe tekst wordt weergegeven.

Aan de andere kant spreekt de Thora ook niet over ��n-��nheid. Wanneer er nieuwe openbaringen bijkomen brengen ze natuurlijk iets nieuws (zonder het oude te weerleggen). Er is ��n God, dat spreekt geen passage in het NT tegen.

Welke Wet en welke Profeten? Abraham, Mozes, Jozef, Izaak, Jakob! De drie-eenheid is een absolute afschaffing van de WET en de Profeten.

Dat ben ik niet met je eens. De Wet en Profeten wijzen juist naar het nieuwe verbond en de komst van de Verlosser. Een apart idee eigenlijk: dat het een mens zou kunnen zijn die ons verlost van zonde. Stel je de mens dan niet boven God?
Over deutronomium 6:4 hebben we het hier eerder gehad en ik heb het twee pagina's geleden ook genoemd. Deut6:5-7 gaat over het dienen van andere goden en dat doen we niet. Er is een fundamenteel verschil tussen het bidden tot Ba�l en tot ��n van de drie-ene God. Wij keren ons daarmee niet af van God, maar juist naar hem toe. Deut6:5-8 verbiedt ons beelden van God te maken, maar Jezus was niet een door mensen gemaakt beeld dus ik zie geen overtreding hierin.
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 11:40
In eerste instantie geplaatst door Anne


Uit mijn voorbeelden blijkt dat het onzinnig is om aan te nemen dat de bijbel letterlijk Gods woord is. Zo bedoelen we 'Gods woord' ook niet. Alleen waar God spreekt kom je bij de letterlijke betekenis. Het woord, de boodschap van God, leren we door naar de gebeurtenissen te kijken die in de bijbel beschreven staan. De verslagen van de gebeurtenissen kunnen tegenstrijdigheden bevatten, maar de boodschap van God die ze aangeven is ��n en dezelfde. Kleine tegenstrijdigheden maken getuigenverklaringen juist betrouwbaarder omdat ze erop wijzen dat er niet over overlegd is, en dat ze niet aan elkaar aangepast zijn.

maar als het niet letterlijk het woord van God is, hoe moet de mens het dan op waarde schatten? en die tegenstrijdigheden dan? dit maakt het juist onduidelijker en geeft mensen eerder het gevoel dat er iets niet klopt en dat ze gaan twijfelen dan dat ze zeggen van; ja nu is het duidelijk dat er niet gelogen of verzonnen word.

In eerste instantie geplaatst door Anne

Dat ben ik niet met je eens. De Wet en Profeten wijzen juist naar het nieuwe verbond en de komst van de Verlosser. Een apart idee eigenlijk: dat het een mens zou kunnen zijn die ons verlost van zonde. Stel je de mens dan niet boven God?
Over deutronomium 6:4 hebben we het hier eerder gehad en ik heb het twee pagina's geleden ook genoemd. Deut6:5-7 gaat over het dienen van andere goden en dat doen we niet. Er is een fundamenteel verschil tussen het bidden tot Ba�l en tot ��n van de drie-ene God. Wij keren ons daarmee niet af van God, maar juist naar hem toe. Deut6:5-8 verbiedt ons beelden van God te maken, maar Jezus was niet een door mensen gemaakt beeld dus ik zie geen overtreding hierin.
wie zegt dat het hiet over de verlosser van zonden gaat? de verlosser van zonden is net zoveel iemand die mensen op de rechte weg wilt leiden als iemand die de zonden wegneemt als de mensen zich op het rechte pad begeven.
of je de mens dan niet boven God stelt? dat is de vraag, het hangt ervanaf hoe je die verlosser ziet in deze context.

1van de 3ene God? die is toch 1??? dit is weer zoiets ingewikkelds waar je uren over praten kan. en Jezus is God maar word door de mensen afgebeeld, ik zie hierin dus wel weer een overtreding.
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 12:14

nog even ter ondersteuning een voorbeeldje van een verlosser vind je in richteren 2:9 daarin staat als volgt;
Toen riepen de Isra�lieten tot de Here, en de Here verwekte de Isra�liten een verlosser om heb te bevrijden: Otni�l, de zoon van Kenaz, de kjongere broer van Kaleb.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 12:15
18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

19
Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

Alle geboden blijven dus bestaan tot de Dag der Opstanding.

Het eerste en tevens HELE GROTE gebod zoals Mozes (vrede zij met hem) zei is; 

Deuteronomium 6:4- Hoor, Isra�l!,
de HEERE, onze God, is een enig HEERE!

Mozes (vrede zij met hem) zegt onze God. Dit betekent dat het zijn God is en de God van het volk van Isra�l.

Jezus (vrede zij met hem) bevestigde zei dit ook: En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Isra�l!, de Heere, onze God, is een enig Heere.

Jezus (vrede zij met hem) zegt onze God. Zijn God en de God van het volk van Isra�l. Geen plaats voor een drie-eenheid dus, geen vader ofzo.

5-8-Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is;

Er staat maak geen enkele gelijkenis aan Mij die je op Aarde ziet. Het gaat hier natuurlijk om het aspect van de aanbidding. Dit is hetzelfde als het eerste gebod zoals hierboven staat, onze God is EEN GOD. Aanbidt God en niet een gelijkenis die zich op Aarde bevindt.

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 12:24
dit is dus het probleem, de bijbel spreekt zichzelf tegen
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 12:52
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

dit is dus het probleem, de bijbel spreekt zichzelf tegen


De Bijbel spreekt zich inderdaad tegen. Lees Hoofdstuk 3, hoeveel wijsheid staat er in hoodstuk 3. Alles wordt daar verteld, de waarheid van Allah

http://www.quranhome.com/

Zeg: ''Wij geloven in Allah en wat er tot ons neergezonden is en in wat er neergezonden is aan Ibrahim en Ismail, Ishaqq, Yaqoeb,  en de Kinderen van Yaqoeb en in wat er aan Moesa, Isa,  en de Profeten van hun Heer werd gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen wie van hen dan ook en wij hebben ons aan Hem overgegeven.''



Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 13:38

[QUOTE=Remco]Vader, Zoon en Heilige Geest zijn ��n God. Het zijn geen drie losse goden. Christen hebben ��n God in drie personen; Vader, Zoon en Heilige Geest. Wij benoemen de verschillende manieren waarop God zich openbaart.
De Heilige Drie-eenheid is niet in woorden te vatten, het is een mysterie van het Geloof. Zoals elk geloof dergelijke dingen heeft. De Bijbel (OT en NT) laat ons zien dat God bestaat uit Vader, Zoon en Heilige Geest, een uitleg van hoe dit in elkaar zit staat er niet in.

De Bijbel spreekt zichzelf nergens in tegen. God is ��n, en wij aanbidden ��n God.

Het gebod van het beelden maken gaat over aanbidding van die beelden inplaats van God. Wij maken beelden van Jezus en Heiligen. Wij aanbidden deze beelden echter niet, we aanbidden God en eren de Heilige. Een beeld aanbidt je niet./QUOTE]

dus God heeft de mensen eigenlijk genept? Hij riep naar zichzelf toen Hij aan het kruis hing en Hij bad naar zichzelf en hij Sprak over zichzelf?  wat is overigens het mysterie van de Islam?

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 13:57
het maakt het er allemaal niet makkelijker op zeg
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 15:58
Salaam

Hoho, in Allah's plan zit weldegenlijk een zegel der profeten. Dat de profeet (vrede en genade van Allah zij met hem) dit bevestigd door te zeggen dat Jezus (vrede zij met hem) na hem komt is wel een feit.
Remco, bewijst het 'niet' kloppen van de Quraan eer je van stapel gaat. Zonder dat de bijbel daarin dus een rol speelt.
Hoe kan, Remco, dan een 'zoon' boven Hem worden bemind, terwijl dat het eerste gebod overtreed? Een 'geschapen zoon' dan wel.
En Jezus (vrede zij met hem) voorspelde een zekere 'Achmed'. Als men genoeg zoekt in sommige versies van de bijbel kan men dit gemakkelijk vinden. En dat er al verschillende versies zijn (sommige met en sommige zonder 'Achmed' (vertaald natuurlijk)) is genoeg bewijs dat er gesold is met de bijbel.
Met andere woorden, christenen laten de bijbel tegen zichzelf spreken.
Als men toch geen beeld aanbid, als men toch geen beeld nodig heeft om te aanbidden. Waarom een beeld creeeren? Dus, volgens jouw, er-worde-geen-beelden-aanbeden regel, kan ik een kerk binnenvallen en de beelden vernietigen zonder enig verzet? Niet dat ik zoiets van plan ben, logica is mijn intentie.
Hoho, Remco, voorzeker maant Allah ieder verstandig volk voor de gevolgen van diens daden. Als je hier toch mysteries in wilt zien, kom op zeg. Jij moet eerder op jouw stellingen passen, omdat jij dus beweert dat je er geen kennis van hoeft te hebben. Alcohol en bedwelmende dingen zijn verboden, omdat ze de geest en het lichaam vernietigen, is al een voorbeeld. Sterker nog, Allah spoort moslims dus aan om zelf onderzoek te doen naar Zijn Schepping. Iets wat het christendom sterk onderdrukt: objectieve wetenschap. Dat neemt niet weg dat zoiets als evolutietheorie goed mis zijn. Ik zeg niet dat er geen christenwetenschappers zijn.
1a2b3c, nou, islamietische regels zijn lang niet zo moeilijk als je denkt. Je moet gewoon een paar verschillende verklaringen van moslimgeleerden doorpluizen om een consistente rode draad te vinden. 3, 4, meer verklaringen heb je niet echt nodig. Je kunt ook zelf aan de slag gaan in de Quraan. En geloof me, als je genoeg logisch redeneert (dus kritisch blijft over jouw denken) kom je er zeker wel.
En als laatste, Remco, wij zouden dus niet zeggen dat of de ene of de andere religie fout is. Je mag wel iemands argumenten er onderuit halen, maar een geloof schijnheilig wegredeneren gaat over de lijn. Ja, van mij mag je reageren, maar alleen met tegenargumenten die niet ditlaatste proberen.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 06:44
maar als het niet letterlijk het woord van God is, hoe moet de mens het dan op waarde schatten? en die tegenstrijdigheden dan? dit maakt het juist onduidelijker en geeft mensen eerder het gevoel dat er iets niet klopt en dat ze gaan twijfelen dan dat ze zeggen van; ja nu is het duidelijk dat er niet gelogen of verzonnen word.

Ik heb nou juist dat als iemand zegt: "God wil zus en zo, en God wil niet dat je aan me twijfelt!" dat ik aan hem ga twijfelen.

wie zegt dat het hiet over de verlosser van zonden gaat? de verlosser van zonden is net zoveel iemand die mensen op de rechte weg wilt leiden als iemand die de zonden wegneemt als de mensen zich op het rechte pad begeven.
of je de mens dan niet boven God stelt? dat is de vraag, het hangt ervanaf hoe je die verlosser ziet in deze context.

Verlosser kan inderdaad op verschillende manieren geinterpreteerd worden. Hoe interpreteerden de mensen dit in Jezus' tijd?

1van de 3ene God? die is toch 1??? dit is weer zoiets ingewikkelds waar je uren over praten kan.

Hij is ��n, maar dat betekent toch niet dat je niet over de Vader, Zoon of Geest apart mag praten?

en Jezus is God maar word door de mensen afgebeeld, ik zie hierin dus wel weer een overtreding.

God kunnen we niet zien, Jezus wel omdat hij mens geworden is. Jezus' lichaam kunnen we zien omdat het al een afbeelding is. Zijn lichaam afbeelden is dus niets meer dan een al bestaand beeld afbeelden.

nog even ter ondersteuning een voorbeeldje van een verlosser vind je in richteren 2:9 daarin staat als volgt;
Toen riepen de Isra�lieten tot de Here, en de Here verwekte de Isra�liten een verlosser om heb te bevrijden: Otni�l, de zoon van Kenaz, de kjongere broer van Kaleb.

Ik denk dat de Messias een grotere plaats had in de verwachtingen van de Joden dan een persoon als deze.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 06:57
Jezus (vrede zij met hem) zegt onze God. Zijn God en de God van het volk van Isra�l. Geen plaats voor een drie-eenheid dus, geen vader ofzo.

Waarom niet? De Vader is God. Ik zie niet waarom hij hem niet zijn God kan noemen. Omdat hij dan tegenover God staat zoals een mens tegenover God staat? Ik denk het niet.

Alle geboden blijven dus bestaan tot de Dag der Opstanding.

Een voorbeeldje: de besnijdenis. De besnijdenis was een teken van het verbond met Abraham en zijn nageslacht. Op een gegeven moment voorspelt de profeet Jeremia een nieuw verbond. Als de mensen die in dat nieuwe verbond gaan leven zich niet meer zouden besnijden, hebben ze de besnijdenis dan afgeschaft? Nee, want het was een teken van het oude verbond, en als dusdanig is het niet afgeschaft. Jezus verzekerde de ongeruste schriftgeleerden dat ze niet met zo'n afschaffing te maken hadden, maar wel met een vervulling.

Er staat maak geen enkele gelijkenis aan Mij die je op Aarde ziet. Het gaat hier natuurlijk om het aspect van de aanbidding. Dit is hetzelfde als het eerste gebod zoals hierboven staat, onze God is EEN GOD. Aanbidt God en niet een gelijkenis die zich op Aarde bevindt.

Je ziet het verschil toch wel tussen een beeld van een kalf dat God moet voorstellen en wat door mensen gemaakt is, en het beeld dat God zelf van zichzelf in de persoon Jezus gegeven zou hebben? Dat is absoluut geen beeld gemaakt door mensen om die te aanbidden.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 07:12

In eerste instantie geplaatst door Anne

Waarom niet? De Vader is God. Ik zie niet waarom hij hem niet zijn God kan noemen. Omdat hij dan tegenover God staat zoals een mens tegenover God staat? Ik denk het niet. 


even een simpele vraag tussendoor.
Is Jezus weer die Vader?

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 07:55
even een simpele vraag tussendoor.
Is Jezus weer die Vader?

Wij geloven dat Jezus en de Vader ��n zijn. "Ik en de Vader zijn ��n." (joh 10:30) Dat het daarbij toch twee personen zijn kun je ook uit de zin halen: "ik en de Vader".
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 08:02

In eerste instantie geplaatst door Anne

even een simpele vraag tussendoor.
Is Jezus weer die Vader?

Wij geloven dat Jezus en de Vader ��n zijn. "Ik en de Vader zijn ��n." (joh 10:30) Dat het daarbij toch twee personen zijn kun je ook uit de zin halen: "ik en de Vader".

een god die gesplitst is in twee goden?

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 08:06
Jezus zegt mijn (onze) God. Als je zegt Jezus is God dan zeg je dat er een God boven God is en dus twee aparte goden ziijn.
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 09:06
wacht even hoor.
logboek loopt even uit de hand maar ts wel interessant, vanmiddag naar de moskee geweest en vanmorgen in de kerk. ben net als jullie allen (althans daar lijkt het op) aan het nadenken over de 3 in 1 God.

God is 1
God laat zich zien in 3 vormen: Vader - Zoon - Heilige geest.
Zoon laat zich zien in 2 vormen: Mens - God
dus uiteindelijk spreken we van God, die zich toont in 3 vormen waarvan 1 vorm ook nog eens in 2 andere vormen kenbaar word gemaakt.

hierop hoef ik geen aanval of verdediging maar gewoon antwoord op de vraag of deze redenering klopt.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 11:28
1a2b3c, volgens mij is het iets anders dan verschillende vormen. Jezus spreekt over de Vader als een ander, en over de Geest ook. Het is toch een "wij" in "wij zijn ��n", en niet een "ik".

een god die gesplitst is in twee goden?

Ik geloof niet dat Hij zei: "Wij zijn twee."
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 11:41

oke dan hebben w dat duidelijk en kan een slot op die discussie, weet iedereen gelijk hoe het zit volgens de christenen

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 13:24
Salaam
In eerste instantie geplaatst door Remco


Wij beminnen geen Zoon boven God. Wij beminnen God in zijn drie personen; Vader, Zoon en Heilige Geest.


Uit hoeveel personen bestaat God? Ik kan mij herinneren dat God een persoon is.
Ok, een man kan een zakenman, een vader en een broer zijn. Deze drie weten hetzelfde. Maar, op het moment dat een man een zakenman is, spreek je hem dan aan als broer of vader? Laat ik het zo zeggen, als een persoon Jezus (vrede zij met hem) aan zou spreken, spreekt deze dan God aan. Neen! God heeft kennis over alles, daar heeft Hij geen schepsel voor nodig.
En juist door de zeggen dat het niet te bevatten valt, schopt triniteit atheisten de wereld in. Ik zeg ik hier duidelijk triniteit, niet christendom.
Het probleem dat ik zo zou zien is dat verklaringen dus mogen worden gecontroleerd worden op waarheid, Anne (sorry voor deze laatste reactie). Je kan geen verklaringen zitten verzinnen voor dingen die niet waar zijn of je controleert het niet. Bovendien kun je niet logica zitten verzinnen.

Wat hebben analfbeten te maken met het christendom? Staat er in de bijbel om beelden te gebruiken? Neen, erbij verzonnen lijk me.
Ok, had de Vaticaan (verleden tijd) vele wetenschappers in dienst?
Begrijp jij dan wel dat wetenschap dus echt niet absoluut is? Dus hoe je het ook wend of draait, een absolute uitsluitsel is niet mogenlijk in wetenschap. Mensen zijn nu eenmaal beperkt.
Klopt, die Achmed mag ik wel onderbouwen, netals jouw tegenverklaring over  hiet 'niet' bestaan verschillende bijbelversies.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 13:56
kan iemand me even aantonen waar ik in de bijbel die verwijzingen naar ene achmed kan vinden????????????????????
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 14:07
die kan je niet vinden.. die zijn verdoezeld onder de handen van zielige machtmisbruikers.. van beroemde (ahmed) hebben ze trooster gemaakt. En trooster verwijzen ze naar de heilige Geest (voor ons Djibriel).
Het is wel grappig om te lezen, maar als we in discussie treden met de mensen van het boek hier. Komen we er toch niet uit dus soera 109 gaat hier in werking..
"The real joy of life is to have wisdom"
- Idris ibn Mahlabeel

Allahoe Akbar, Soebhana Allah, La ilaha illa Allah, al 7amdoelillah
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 14:20
dan alsnog wil ik wel graag weten welk hoofdstuk en vers het is
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 14:39

Salaam Aleikum,

Remco zegt dat er een beeld in een put is gevallen en dat de mensen genezen worden door het water uit de put te drinken ofzoiets. Maar wanneer een Moslim vertelt over het verhaal van de vlieg in het drinken dan wordt het als onzin afgedaan door bepaalde ongelovigen. Maar weer even over de 3 eenheid...Jezus is de zoon van God terwijl hij zelf ook God is. Dus is Jezus zoon van zichzelf. Dus hij is ook de vader van zichzelf. Wat mij steeds opvalt is dat het lijkt alsof de heilige geest in de 3 eenheid de minst belangrijke rol heeft want als ik kerkdiensten volg op tv hoor ik ze nooit zeggen oooohhhh...heilige geest schenk ons uw genade of iets dergelijks. Nogmaals ik kan er niet bij dat Jezus tot zichzelf bad en dat hij vermoord werd door een stelletje aardlingen die hij zelf geschapen had. Waar staat er letterlijk dat Jezus zegt dat hij GOD is?.....En nou niet komen met het zinnetje dat Jezus zegt dat hij en de vader ��n zijn want dat is iets heel anders dan dat hij gezegd zou hebben dat hij God zou zijn.

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 14:53

sluit ik me bij aan, dat wil ik ook wel weten, EN nog steeds waar staat dat achmed/trooster/whatever komt.

maaruh, waar zegt remco dat?

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 14:54
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

dan alsnog wil ik wel graag weten welk hoofdstuk en vers het is


http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+14&id18=1& ;pos=0&set=10&lang=nl Johannes 14, vers 16. Hier heet het weer pleitbezorger.
"The real joy of life is to have wisdom"
- Idris ibn Mahlabeel

Allahoe Akbar, Soebhana Allah, La ilaha illa Allah, al 7amdoelillah
Terug naar boven
Explorer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 14:56

Inderdaad....de "aardlingen" hebben dus god vermoord en de laatste woorden van god waren: "God waarom heeft u mij verlaten" ?????? Daarna heeft God, God bij hem genomen. Erg puur allemaal.

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 15:19

Salaam Aleikum,

Hahahaha....beste Explorer...je slaat de spijker precies op zn kop.....Ben jij trouwens al Moslim geworden?

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 augustus 2005 om 15:28

Salaam Aleikum,

en als er geen beelden worden aanbeden in katholieke kerken waarom kuste de vorige paus op tv dan de voeten van een christusbeeld (die overigens altijd blank is en blond haar en blauwe ogen heeft) en waarom als er ineens een mariabeeld begint te huilen knielen en bidden de mensen dan tot dat beeld?

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12345>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.093 seconden.