Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

ongelovigen en ramadan

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
lamati Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lamati Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: ongelovigen en ramadan
    Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 17:49
Allereerst de beste wensen, zegeningen en vrede voor Ramadan.

Ik vroeg me af wat moslims van niet-moslims vinden die om niet-religieuze redenen aan de Ramadan mee (proberen te) doen. Dus omdat ze de andere positieve kanten van Ramadan erkennen.

Ik heb al een paar jaar geprobeerd om aan de Ramadan mee te doen, maar ik heb het nooit de volle maand volgehouden. Niet genoeg wilskracht natuurlijk, maar ook omdat ik mijn non-islamitische omgeving er niet van op de hoogte wou brengen. Maar ik wil jullie natuurlijk ook niet per ongeluk beledigen door als ongelovige er wel aan mee proberen te doen.

verder vroeg ik me af hoeveel niet-moslims er in nederland zijn, die zich niet willen bekeren, maar toch aan de Ramadan mee willen doen. Ik ben vast niet de enige.

alvast bedankt voor reacties,
en met vriendelijke groet,
Lamati
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 17:54
Hallo lamati,
Volgens mij kan ik jou de hand schudden

Ik ben geen moslima, maar ik sta toch op mijn eigen manier wel stil bij Ramadan. Ik wil ook veel leren en misschien wel een dagje mee vasten...
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
mmaria Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 14
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mmaria Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 06:03
Net als ik :) ik ben ook (nog) geen moslim, en wil toch graag de ramadan mee doen :) De hele zal wat moeilijk zijn zoals je zelf ook al zegt, maar minstens een dag moet toch kunnen.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 07:49

Asalaam Aleikum,

Ik als Moslim zou het alleen maar toejuichen...al is het maar ��n dagje of de intentie ertoe hebben kan misschien de deur openen naar meer kennis over de Islam en de daarbij behorende gebruiken. Het helpt natuurlijk ook bij aan de verdraagzaamheid tussen Moslims en niet Moslims.

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 07:59
Er valt zeer zeker van elkaar te leren. 
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:00

Salaamoe alaikum

mashallah vind het echt leuk om dit te horen, bij mij op school zijn er ook 1 leraar en 4 of 5 leerlingen die mee doen.,, de meesten houden wel contact dat ik vastende ben,, maar zijn ook sommige trieste lui die dan gaan zitten schreeuwen van najiha kijk ik heb eten.. blabla,, maar heb ook vriendinen (m&v) die dab roken maar wel contact houden als we naar gym fietsen ofso dat ze dan zo weinig mogelijk mijn kant op blazen etc. gair inshallah

maar hoop echt dat jullie het kunnen volhouden

ik hoor nog van jullie

MVG

Najiha

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:04
In eerste instantie geplaatst door oegt_najiha

Salaamoe alaikum

mashallah vind het echt leuk om dit te horen, bij mij op school zijn er ook 1 leraar en 4 of 5 leerlingen die mee doen.,, de meesten houden wel contact dat ik vastende ben,, maar zijn ook sommige trieste lui die dan gaan zitten schreeuwen van najiha kijk ik heb eten.. blabla,, maar heb ook vriendinen (m&v) die dab roken maar wel contact houden als we naar gym fietsen ofso dat ze dan zo weinig mogelijk mijn kant op blazen etc. gair inshallah

maar hoop echt dat jullie het kunnen volhouden

ik hoor nog van jullie

MVG

Najiha

Hahahaha....  Oegt dat maakt je alleen maar sterker!!! Borst vooruit en zo doen >>>> 
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:13
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door oegt_najiha

Salaamoe alaikum

mashallah vind het echt leuk om dit te horen, bij mij op school zijn er ook 1 leraar en 4 of 5 leerlingen die mee doen.,, de meesten houden wel contact dat ik vastende ben,, maar zijn ook sommige trieste lui die dan gaan zitten schreeuwen van najiha kijk ik heb eten.. blabla,, maar heb ook vriendinen (m&v) die dab roken maar wel contact houden als we naar gym fietsen ofso dat ze dan zo weinig mogelijk mijn kant op blazen etc. gair inshallah

maar hoop echt dat jullie het kunnen volhouden

ik hoor nog van jullie

MVG

Najiha

Hahahaha....  Oegt dat maakt je alleen maar sterker!!! Borst vooruit en zo doen >>>> 

hahahhaha das waar:)

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:16
Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:41
In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.


Spuit 11...
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Explorer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 58
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Explorer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:59

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.

........stakker

Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 09:06
In eerste instantie geplaatst door Engeltje


In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.


Spuit 11...


Jij bent het die nu modder spuit. Niet ik.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 09:06
In eerste instantie geplaatst door Explorer

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.


........stakker



Want?
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 09:11
In eerste instantie geplaatst door Explorer

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.

........stakker

Ik kan me persoonlijk wel vinden in hoe Eduard ermee omgaat. Dat gaat dan over het zelf vasten, dat voor mij dus niet ramadan-gebonden is of op een andere manier ritueel vastgelegd.

Een ander punt is hoe om te gaan met de ramadan als je niet vast, indachtig de vastenden. Persoonlijk ben ik me er normaalgesproken wel bewust van. Een vastende zal mij niet gauw zien eten of drinken tijdens de ramadan.

Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 09:25
Bismillah Irahman Irahiem moge vrede en zegeningen zijn met de heillige profeet Mohammed en zijn dierbare Metgezellen asalama alukoum wahrahmatoe allahie wabarakatoe en ik groet de niet moslims de Ramadan is echt mashallah als niet moslim zou je denk ik toch kunnen zeggen van wat een barmhartig en vredig geloof is de Islam toch wij zijn de enigste binnen het monotheistische geloof die van zonsopgang tot zonsondergang vasten zodat we aan de armen kunnen denken en voelen wat hun voelen voor een maand lang en daarnaast nog sadaqa geld aan de armen schenken dus zou je dan nog denken dat de Islam iets slechts is die oproept tot geweld??
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 09:53
Ramadan is een mooie instelling, AboeBakr, maar ook in de joodse en in
de christelijke traditie heeft vasten een plaats. er zijn bvb veel monniken
die een belangrijk deel van hun leven vastend doorbrengen.
Verder wil ik graag geloven dat de Islam in beginsel een vredelievende
religie is, maar er lopen heel wat Moslims rond die kennelijk heel wat
minder vredelievende bedoelingen hebben en menen dat de Islam met
geweld verspreid mag/moet worden.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 12:03
In eerste instantie geplaatst door Explorer

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.


........stakker



Ik denk eerder dat iemand die iemand anders zo maar een stakker noemt een stakker is.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 12:05
In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Engeltje


In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.


Spuit 11...


Jij bent het die nu modder spuit. Niet ik.


En misschien kan je mijn vraag over je andere beschuldiging (aangaande mij en taqwaa) ook nog toelichten. Mensen beschuldigen zonder onderbouwing is niet netjes.
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:32
In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Engeltje


In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.


Spuit 11...


Jij bent het die nu modder spuit. Niet ik.


En misschien kan je mijn vraag over je andere beschuldiging (aangaande mij en taqwaa) ook nog toelichten. Mensen beschuldigen zonder onderbouwing is niet netjes.


Die heb ik toegelicht. Daar heb jij op gereageerd. Dat verhaal is al lang afgelopen.
Ik vind het jammer dat een positief topic weer eens zo wordt omgegooid door een sneer zoals de jouwe.
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:55
In eerste instantie geplaatst door Engeltje


In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Engeltje


In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik vast wanneer ik dat nodig acht, ik heb daar geen ritueel voor nodig.


Spuit 11...


Jij bent het die nu modder spuit. Niet ik.


En misschien kan je mijn vraag over je andere beschuldiging
(aangaande mij en taqwaa) ook nog toelichten. Mensen beschuldigen
zonder onderbouwing is niet netjes.


Die heb ik toegelicht. Daar heb jij op gereageerd. Dat verhaal is al lang afgelopen.


Zou je me willen wijzen waar je die hebt toegelicht? Ik ben het ff kwijt.

Ik vind het jammer dat een positief topic weer eens zo wordt omgegooid door een sneer zoals de jouwe.


Jij maakt een duidelijke sneer met je 'spuit..' niet ik. En als jij wat ik zei als een sneer interpreteert zegt dat wat over jou niet over mij.
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:58
Je weet hoe dit bord werkt, Eduard. Je weet dat zo'n opmerking de hele discussie de afgrond in doet stuiteren. Dan vraag ik me af waarom je die opmerking niet voor jezelf houdt of 'm desnoods even mailt naar de andere mensen. 
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:05
Ik weet dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden. Jij weet denk ik ook heel erg goed dat de mens leert van fouten. Blijkbaar wil je ze die kans ontnemen? Of zit je hier alleen de moraalridder naar mij te spelen? Als er al een discussie de afgrond in stuitert, dan komt het door dit soort overtrokken stemmingmakerijen en jouw eigen negativiteit over mijn niet negatief bedoelde reactie. Waarom hou jij jouw reactie niet voor jezelf of stuurt me een PM?
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:20
Goed punt. Ik had je inderdaad een PM moeten sturen.

Ik wil mensen helemaal niet de kans om te leren ontnemen. Ik wil mensen daarentegen de kans om gewoon gezellig over hun eigen geloof te praten zonder zich constant te moeten verdedigen ook niet ontnemen. De moslims op deze site zitten prima binnen hun geloof. Soms is het fijn om gewoon over iets te praten en het eens een keer eens te zijn ergens over. Het is zo vermoeiend constant maar in discussie te moeten gaan.

De opmerking die jij plaatst is te interpreteren als : Hum, Nou als je dan zo nodig moet vasten, dan heb je echt die stomme ramadan niet nodig hoor. (overigens hierbij geldt, onderbouwing is een goed iets )

Laat deze mensen nou gewoon eens blij zijn met hun vastenmaand! Als zij zo graag in hun Ramadan willen vasten... laat ze! en laat ze in hun waarde!

En dan kun jij wel zeggen "maar ik wordt ook niet in mijn waarde gelaten". Tsja, vicueuze cirkel. Daar kom je alleen maar uit als je je trots een moment in durft te slikken.
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:30
Salaam Aleikum,

En wanneer vind jij het nodig om te vasten Eduard? Heb je dit bijvoorbeeld ook al eens eerder gedaan? En hoe zou jij het regelen dat mensen allemaal gelijktijdig gaan vasten om de saamhorigheid en verbondenheid bijvoorbeeld een beetje te vergroten?

Wat jij een ritueel noemt is voor moslims een kernonderdeel van het islamitische geloof.
1 van de 5 zuilen.
Je reactie is misschien niet als zodanig bedoeld, maar het komt wel negatief over. En dat is denk ik wat Engeltje probeerde over te brengen.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:36

Eduard bekijkt alles heel rationeel. Dat dit koel over kan komen is meer het probleem van de lezer dan van de schrijver.

KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:45
In eerste instantie geplaatst door Engeltje

En dan kun jij wel zeggen "maar ik wordt ook niet in mijn waarde gelaten". Tsja, vicueuze cirkel. Daar kom je alleen maar uit als je je trots een moment in durft te slikken.


Het wordt lastig praten als jij me dingen in de mond gaat leggen!

Welke trots moet ik inslikken?

Goed punt. Ik had je inderdaad een PM moeten sturen.


Wat let je.

Ik wil mensen helemaal niet de kans om te leren ontnemen.


Fijn!

Ik wil mensen daarentegen de kans om gewoon gezellig over hun eigen geloof te praten zonder zich constant te moeten verdedigen ook niet ontnemen.


Niemand moet zich verdedigen wat mij betreft. Constant? zit je niet een beetje te overdrijven? Van mij mag iedereen het heel gezellig hebben hoor, dat moeten mensen zelf weten vind ik.

De moslims op deze site zitten prima binnen hun geloof.


Wat bedoel je met deze generalisatie?

Soms is het fijn om gewoon over iets te praten en het eens een keer eens te zijn ergens over. Het is zo vermoeiend constant maar in discussie te moeten gaan.


Je moet dan ook helemaal niks. Je kan er zelf voor kiezen. En een sneer plaatsen naar mij vind jij aan je doel bijdragen? Wees dan zelf de wijste.

De opmerking die jij plaatst is te interpreteren als : Hum, Nou als je dan zo nodig moet vasten, dan heb je echt die stomme ramadan niet nodig hoor. (overigens hierbij geldt, onderbouwing is een goed iets )


Ik snap niet waar jij al dit soort vooroordelen vandaan denkt te kunnen halen. Ken je me zo goed dat je mijn woorden op deze manier kan interpeteren? Ik vind rituelen en dogma's onnodig om de essentie van iets te beleven. Dat is mijn mening. Wat anderen er van vinden is hun mening. En over die meningen valt te praten. Als iemand daar behoefte toe voelt tenminste.

Laat deze mensen nou gewoon eens blij zijn met hun vastenmaand! Als zij zo graag in hun Ramadan willen vasten... laat ze! en laat ze in hun waarde!


Laat ze in hun waarde? En ik ben spuit 11? Waarom laat jij me niet in mijn waarde?

'Deze' mensen mogen van mij rustig blij zijn met hun vastenmaand. Zeg ik dat ze dat niet mogen zijn? Ik laat ze in hun waarde. De vraag lijkt me eerder laten ze zichzelf in hun waarde.

Wie ben jij dat je mijn handelingen oordeelt engeltje? Heb je daar voldoende overzicht voor om deze oorzaak en gevolg circel tussen ons in gang te zetten? Kan je hem ook weer stoppen dan?
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:47
In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" color=#0066ff size=2>Eduard bekijkt alles heel rationeel. Dat dit koel over kan komen is meer het probleem van de lezer dan van de schrijver.



Ik vind gevoel een heel mooi en waardevol iets. Als het tenminste in balans is met ratio. Helaas zien we een puinhoop op aarde omdat die balans zoek is.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:58
In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

En wanneer vind jij het nodig om te vasten Eduard? Heb je dit bijvoorbeeld ook al eens eerder gedaan?


Ik vast regelmatig, of moet ik zeggen onregelmatig..

Mijn 'ramadan', mijn morele code, mijn persoonlijke waarheid daarover, wil noch kan ik aan iemand anders opleggen of wil noch kan ik iemand anders toe over halen. Geef mensen de achterliggende principes van dit soort morele codes te kennen (educatie/opvoeding) en laat ze zelf hun eigen waarheid daarover ontdekken is mijn adagium. Maar als mensen daar groepsdynamiek voor nodig hebben staat dat hun uiteraard ook vrij. Probleem met groepsdynamiek is echter dat het al ras de indiviudele vrijheid van de mens beknot. En ook daar is wat mij betreft geen probleem mee zo lang (al dan niet groepen) mensen die daar niet aan mee willen doen maar in hun waarde gelaten worden. Ik snap dat het niet eenvoudig te zien is, maar de moeite die de mens nu juist met dit psycho-sociale fenomeen hebben is een van de belangrijkere oorzaken achter het door mensen ge�nstigeerd geweld en leed in de wereld.

En hoe zou jij het regelen dat mensen allemaal gelijktijdig gaan vasten om de saamhorigheid en verbondenheid bijvoorbeeld een beetje te vergroten?


Ik voel die behoefte niet omdat ik ��n ben met de schepping, dus ik kan je daar geen antwoord op geven.

Wat jij een ritueel noemt is voor moslims een kernonderdeel van het islamitische geloof. 1 van de 5 zuilen.


Weet ik, alleen ik denk dat dit de werkelijke universaliteit en grootheid die Mohammed over de islam in gedachten had schromelijk te kort doet.

Je reactie is misschien niet als zodanig bedoeld, maar het komt wel negatief over. En dat is denk ik wat Engeltje probeerde over te brengen.

Salaam Aleikum,

Malcolm X


Die negativiteit ligt dan bij degene die het negatief wil zien en zo zal je nooit de echte vrede smaken.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:27
In eerste instantie geplaatst door Latifah

Eduard Growe up!!


Want?

Jij denkt dat je daar over kan oordelen?
Terug naar boven
Explorer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 58
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Explorer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:50

In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Latifah

Eduard Growe up!!


Want?

Jij denkt dat je daar over kan oordelen?

Juist om dit soort onzinnige antwoorden noemde ik je stakker     en je komt erg betweterig over.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.090 seconden.