Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

"tawbah"

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: "tawbah"
    Geplaatst op: 09 oktober 2005 om 10:35
"Tawbah"
(Berouw)

Het Arabische woord voor berouw is "Tawbah", letterlijk betekend dat "terug keren". Berouw betekent zich verwijderen van wat Allah (swt) heeft verboden en terugkeren naar wat Hij (swt) heeft bevolen. Allah (swt) heeft de gelovigen aangemoedigd om te berouwen met oprecht berouw.

De geleerden zeiden:

Berouw is verplicht na elke zonde, als de zonde tussen Allah (swt)  en zijn diennaar (abt) gebeurt dan volgen de volgende zaken:
 
1. Stoppen met het zonde
2. Er spijt van krijgen
3. Dat hij de zonde niet meer herhaald
 
als er ��n van de 3 ontbreekt dan mislukt het berouw
 
Als de zonde gebeurd tussen een diennaar en een andere persoon,
dan is er sprake van de volgende regels:
 
1. Stoppen met het zonde
2. Er spijt van krijgt
3. Dat hij de zonde niet meer herhaald
4. Het weer goed maakt met de andere persoon
 
Bv. als er sprake is van geld of bezit dat dan weer terug gegeven moet worden aan de persoon.
 
Allah (swt) zei: "En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen."  (Soerat An-noor) (3)

Allah (swt) zei ook: "En vraagt vergiffenis aan uw Heer en wendt u tot Hem, Hij zal u voor een vastgestelde periode van het goede voorzien. En Hij schenkt Zijn genade aan ieder die zich hiervoor verdienstelijk maakt. En als gij u afwendt dan vrees ik, voorzeker, voor u de straf van de grote Dag."  (Soerat Hoed)(31)

Allah (swt) zei ook: "O gij gelovigen, wendt u tot Allah in oprecht berouw. Het kan zijn dat uw Heer uw fouten van u zal verwijderen en u in tuinen toelaten waar doorheen rivieren stromen, op de Dag waarop Allah de profeet alsmede de gelovigen niet zal vernederen. Hun licht zal v��r hen en van hun rechter handen uitgaan. Zij zullen zeggen: "Onze Heer, volmaak ons licht voor ons en vergeef ons; want Gij hebt macht over alle dingen."   (Soerat At-Tahrim) (8)
 
Dus we moeten ons in berouw keren tot Allah (swt) en onderwerpen aan Hem. Zelfs de Profeet (vzmh) was gewoon om Allah (swt) voor Zijn vergiffenis te vragen ook al was hij de Profeet en dus zondeloos. We zien dat ondanks dit hij gewoon was om berouw te tonen aan Allah (swt), meer dan 70 keer per dag.
 
Abu hoeraira zei: Mohammed (vzmh) zei: "En bij allah, ik prijs Allah en toon  Hem  berouw aan voor meer dan 70 keer"   (Al-Bukhari)
 
Abdoellah ibn 'Oemar zei: We telden in ��n enkele zitting de Boodschapper van Allah (vzmh) honderd keer zeggend: "Rabbie ghfierle wa toeb 'alayya iennaka anta ttawwaaboe l-ghafoer." - (Mijn Heer, vergeef me en aanvaard mijn berouw, voorzeker U bent de Aanvaarder der Berouw, Vergevingsgezind.)
(Ah'mad, Aboe-Daawoed, Ibn Maadjah)
 
En de beste tijd voor berouw is in de morgen en in de avond, zodat we onze dag mogen starten met berouw en onze dag eindigen met berouw. De profeet (vzmh) heeft gezegd:

"Allah, de Verhevene en Glorierijke, steekt Zijn Hand uit gedurende de nacht, zodat de mensen berouwen voor de fout gemaakt van dageraad tot schemering. En Hij steekt Zijn Hand uit gedurende de dag, zodat de mensen mogen berouwen voor de fout gemaakt van schemering tot dageraad. (Hij zal berouw accepteren) voordat de zon vanuit het westen opkomt (voor de Dag des Oordeels)."  (Moesliem)


Shaddaad Ibn 'Aws (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd, dat de profeet (vzmh) zei:

"De meest voortreffelijke manier om hulp (vergiffenis) van Allah te vragen, is door te zeggen: "Allahoemma Anta Rabbie laa ielaaha illa Anta, Khalaqtanie wa ana 'abdoeka, wa ana 'alaa 'ahdieka wa wa'dieka mastata'toe, a'oedhoe Bieka mien sharrie maa sana'toe, aboe-oe Laka Bienie'matieka 'alayya, wa aboe-oe bidhanbie, faghfierlie fa iennahoe laa yaghfieroe d-dhoenoeba iellaa Ant.

Wat betekend: "O Allah, U bent mijn Heer, er is geen god dan U, U heeft mij geschapen en ik ben Uw dienaar en ik heb een verbond met U. Ik zoek mijn toevlucht bij U tegen het kwaad wat ik bedrijf, ik wend mij in berouw tot U, vergeef mijn zonden, want er is zeker niemand ander die zonden vergeeft dan U."

De Profeet (saws) heeft toen toegevoegd:

"Als iemand dit gedurende dag reciteert met een vast geloof erin en op diezelfde dag doodgaat voor de avond, hij zal een van de mensen van het Paradijs zijn; en als iemand dit s'avonds reciteert met een vast geloof erin en doodgaat voor de ochtend, hij zal een van de mensen van het Paradijs zijn." (Al-Bukhari)

Aldus heeft De Profeet (vzmh) ons geadviseerd om berouw te tonen aan Allah (swt) en ook om voor Zijn vergiffenis te vragen. Allah (swt) heeft ons aangemoedigd en bevolen om berouw te tonen, ons compleet overgevend aan Hem voordat we tegenover Hem staan op de Dag des Oordeels. Zodoende moeten we berouw tonen en Allah�s vergiffenis zoeken voordat we de dood tegemoet treden, want op het tijdstip van de dood zal berouw ons van geen voordeel zijn. Allah (swt) vertelt aan ons het verhaal van de Farao in de Qor-aan:

"En Wij brachten de kinderen Isra�ls over de zee; Farao en zijn scharen vervolgden hen op een onrechtvaardige en aanvallende wijze, totdat hij toen hij bijna verdronk, zeide: "Ik geloof dat er geen God is dan Hij, in Wie de kinderen Isra�ls geloven en ik behoor tot de Moslims". Nu? Terwijl gij voordien ongehoorzaam waart en tot de onruststokers behoorde?!"  (Soerat Yunus:  (90-91))

Farao was bereid om berouw te tonen en zich te overgeven aan Allah, toen hij de dood voor zijn ogen zag. Maar, Allah vermeldt in de Qor-aan dat het te laat is voor de persoon om berouw te tonen aan de drempel van de dood:

"Wanneer de dood tot een hunner komt, zegt deze smekend: "Mijn Heer, zend mij terug. Opdat ik recht doe in hetgeen ik heb achtergelaten." (Dan wordt er gezegd): "In geen geval; het is slechts een woord dat hij uit." En achter hen is een hindernis tot de Dag waarop zij gewekt zullen worden."(Soerat Al-Moe-eminoen (99-100))

 

O Allah, schenk ons het oprechte berouw en accepteer het van ons, voorzeker U bent de Al-Horende, de Alwetende. Ameen

Allahoe Alim! (Allah weet het beste)

Bronnen: Riyaad asaliheen; www.risallah.tk
*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.