Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

’Grappen’ over moslims

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Samir Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Samir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: ’Grappen’ over moslims
    Geplaatst op: 04 november 2005 om 18:03
Hoe staan jullie tegenover grappen over 'ons' broeders in de media, een voorbeel zoals hier te vinden is: Nou jullie hebben het al gehoord, Samir A. is vandaag ontsnapt en na een kleine operatie zit hij hier gewoon bij rick, zeg een hallo tegen de moslimbroeders Samira.. Om dit te vieren gaan we morgen een paar Are-biertjes drinken in onze stamkroeg naast de blauwe koekkoek op 34 graden oosterlengte. In het kader van fundamentalisme: hoe noem je een niet al te slimme moslim? Een vergislemiet. ik vind zulke berichten buitengewoon kwetsend en vind dat zoiets verboden moet worden. Wat vinden jullie?
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 18:15
IK denk niet dat zulke dingen verboden kunnen worden want sommigen zullen het plaatsen onder satire, ik kan er eerlijk gezegd niet wakker van liggen...ze gaan hun gang maar, maar ze vergeten dat de Engelen alles noteren en op een dag zullen ze alles voor zich vinden wat ze in deze wereld gedaan hebben. (en er dan vreselijke spijt van krijgen)
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 18:24
Salaam Aleikum,

Ook ik vind dat je het nooit zou moeten verbieden. Gewoon negeren, als het je kwetst. En indien je dit niet kunt, moet je maar denken dat het meer zegt over de grappenmaker dan over de mensen over wiens rug de grap is gemaakt. Zo ook bv met jodengrappen etc.

Maar verbieden is niet juist, en vooral niet in dit land. Je moet zou alleen het fatsoen moeten hebben om mensen die anders zijn te respecteren.

Gelukkig is in Nederland in ieder geval al duidelijk te zien wie met fatsoen is opgevoed en wie niet.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 18:38

Asalaam Aleikum,

Is het trouwens in de Islam niet verboden om grappen te maken over andere mensen of om ze uit te lachen?.....Ik kan me volgens mij een hadieth herinneren van een man die uitgelachen werd door anderen omdat hij dunne benen had. Kent iemand deze? Zoja...plaats em dan alsjeblieft...

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 18:48
Salaam Aleikum,

Ik heb ook weer iets gehoord over een vrouw die over een andere vrouw een negatieve opmerking maakte mbt haar fysieke gesteldheid. Ze realiseerde zich later pas van wat ze gezegd had en kreeg als advies te horen dat het haar alleen vergeven zou kunnen worden indien de vrouw het haar zou vergeven. Dus ze moest persoonlijk om vergiffenis gaan vragen en krijgen alvorens het haar door Allah swt vergeven zou worden.

Ik herrinerde me de belangrijkste stukken, maar ook hier is er geen zekerheid en weet ik niet meer of het uberhaupt ergens stond of dat het een hadieth was Allahoe alim.

Maar er zat dus overeenkomst in onze verhalen, vandaar dat ik hem post.

Salaam Aleikum.

Malcolm X
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 18:58

Asalaam Aleikum,

Bedoel je deze beste broeder?

A�sha (ra) vertelde dat er eens een vrouw bij haar op bezoek kwam. Toen de vrouw wegging maakte A�sha (ra) een gebaar met haar hand naar de profeet, een gebaar van "kleintje", "lilliputter". De Profeet (saws) zei;
"Nu heb je over haar geroddeld." .

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 19:01
Salaam Aleikum,

Nee beste Rahil, dat was hem niet.

Ik ga het inshallah proberen te achterhalen.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 19:06

Asalaam Aleikum,

Ik heb een beetje gegoogled...en heb dit gevonden als antwoord op mijn zelf gestelde vraag

"Er is overgeleverd dat Abdullah bin Masood dunne zwakke benen had. Op een keer, toen enige mensen zijn benen onbedekt zagen, lachten sommigen, waarop de profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) zei: Lachen jullie om de zwakheid van zijn benen? Bij Hem, in Wiens handen mijn ziel is, in de weegschaal van Allah zijn ze zwaarder dan de berg Uhud. (Verzameld door Al-Tiyalisi, Ahmed).

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2005 om 19:13
Salaam Aleikum,



Djazakallah voor het opzoeken.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2005 om 01:09

Je kan het gedrag van een ware gelovige niet vergelijken met dat van ongelovigen die er plezier in hebben om dagelijks moslims te beledigen.

Onze Geliefde Profeet Muhammad Mustafa (sallalaho alaihi wasallam) probeerde de gevoelens van superioriteit van ras onder de moslims te overwinnen. Bijvoorbeeld moedigde hij moslims met een indrukwekkende afkomst aan om met ex-slaven en hun kinderen te trouwen.

In het algemeen is de intentie om over iemand in ongunstige termen in zijn afwezigheid te spreken, om die persoon te verlagen in ogen van anderen. Het mag er minder verschrikkelijk uitzien dan laster omdat laster op zichzelf een leugen is en liegen haram (verboden) is in de Islam, maar de intentie achter beiden is hetzelfde en de schade die door de eerste veroorzaakt wordt kan onder sommige omstandigheden groter zijn dan bij de laatste. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) bestreed krachtig alle aspecten van kwaadsprekerij, zelfs wanneer het onder zn familie voorkwam. Zoals in de volgende hadith:

Aicha vertelde dat zij tegen de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: Zie je dat Safiyyah (een andere vrouw van de profeet) zo en zo is? Bedoelende dat zij klein was. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) antwoordde, Je hebt een woord gesproken, welke als het met het water van de oceaan vermengd zou worden, dan zou het hem donker maken. (Overgeleverd door Aicha en verzameld door Abu Dawus (Sahih)).

http://moslimjongeren.tripod.com/fiqh/id3.html

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2005 om 03:04

Humor verbieden??

Dit is natuurlijk een grap.

Humor heeft verschillende functies:

1. Lachen, lachen is gezond.

2. Humor relativeert.

3. Humor zorgt ervoor dat  negatieve gevoelens tot uiting kan komen op een relatief onschuldige manier. Het is derhalve verzachtend.

Roddelen is een heel menselijke eigenschap. Het heeft ook een belangrijke functie, n.l. het bestendigen van de sociale banden. Misschien is het zelfs zo dat niet roddelen onmenselijk is.

 

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2005 om 03:57

asalaamo3alaikom war7matolaahwabarakatoho  broeders en zusters gewoon niet lezen laat ze maar lachen  wie als laatst lacht lacht het beste  .

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2005 om 04:19

Ik kan me er niet gekwetst door voelen hoor. Gewoon een beetje hollandse humor; dezelfde soort grapjes worden over iedereen gemaakt en ook over henzelf. En beetje gevoel voor zelfspot  kan helemaal geen kwaad, en die laatste grap, een vergislemiet, is net zo'n grap als "het is groen met een gewei... een dophertje". Niet van die lange tenen broeders en zusters, er worden wel ergere "grappen" gemaakt.

Wassalaam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Samir Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Samir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 09:40
Rick van velthuysen linkt naar deze discussie
Terug naar boven
Islam01 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 304
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islam01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 10:01

Grappen maken over joden word meestal gezien als anti-semitisch/anti-joods maar grappen over de islam of moslims mag he.

Je zegt 1ding over israel , gelijk word je vies gekeken

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 10:11

Lukt dat eigenlijk wel moslim en humor ?
Terug naar boven
gaia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gaia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 10:19
In eerste instantie geplaatst door Islam01

Grappen maken over joden word meestal gezien als anti-semitisch/anti-joods maar grappen over de islam of moslims mag he.

Je zegt 1ding over israel , gelijk word je vies gekeken

Ik vind grappen over joden, chinezen of belgen net zo vreselijk als grappen over moslims. En elk gezond mens zou hier ook zo over denken.

Humor is iets moois, en vooral iets leuks. Door er een grote laag rasicme (want dat is het tenslotte) over heen tegooien bederft het en heeft het niet meer het recht humor te heten.

Respect.

Gaia

Terug naar boven
Samir Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Samir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 11:06
In eerste instantie geplaatst door gaia

In eerste instantie geplaatst door Islam01

Grappen maken over joden word meestal gezien als anti-semitisch/anti-joods maar grappen over de islam of moslims mag he.

Je zegt 1ding over israel , gelijk word je vies gekeken

Ik vind grappen over joden, chinezen of belgen net zo vreselijk als grappen over moslims. En elk gezond mens zou hier ook zo over denken.

Humor is iets moois, en vooral iets leuks. Door er een grote laag rasicme (want dat is het tenslotte) over heen tegooien bederft het en heeft het niet meer het recht humor te heten.

Respect.

Gaia



Kijk dat is nou precies mijn punt, maar er is een meldpunt voor discriminatie op internet die stuur ik even een mail.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 11:32

Laten we criteria opstellen waar de grens van toelaatbare humor ligt?

Ik hoop dat jullie de absurditeit van deze opmerking begrijpen.

 

 

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 11:56

Ik vind grappen over joden, chinezen of belgen net zo vreselijk als grappen over moslims. En elk gezond mens zou hier ook zo over denken.


Oh die typische nederlandse spruitjes.

Wat is er mis met een belgenmop of iets over de nederlanders.






Terug naar boven
gaia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gaia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 12:01

In eerste instantie geplaatst door Paladin


Ik vind grappen over joden, chinezen of belgen net zo vreselijk als grappen over moslims. En elk gezond mens zou hier ook zo over denken.


Oh die typische nederlandse spruitjes. (spruitje?)

Wat is er mis met een belgenmop of iets over de nederlanders.






Wat is er dan mis met een mop over moslims? Zit daar dan een verschil tussen?

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 12:26

Moslims kunnen grappen niet waarderen.
Heeft te maken met hun geloof denk ik.

Maar gelukkig zijn er ook moslims met humor maar op dit forum zie ik er maar heel weinig.


Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 12:28

Toch ken ik een moslim waarmee ik brullend van het lachen over de grond kan rollen. En ik garandeer je, hij maakt de nederlanders totaal belachelijk.

Heerlijk.

Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 12:30
Je hebt humor, maar je kunt ook nodeloos kwetsen. Voor de moslims in grote getale naar Nederland kwamen waren vooral christenen het doel van die spot. En nog steeds. Voor christenen uitermate kwetsend. Ik denk zelfs dat er door cabaretiers meer rekening wordt gehouden met de gevoeligheden van moslims dan van die van christenen. Waarschijnlijk omdat ze bij moslims toch bach zijn dat hun kop er af gaat, wat christenen niet zullen doen.

Voorbeeld: bij Kopspijkers, een week nadat in de media veel aandacht was voor het kwetsen van moslims, tegenover vrijheid van meningsuiting, wie verscheen aan de bar:" God de Vader..." Blasfemie van het zuiverste water. Walgelijk.
Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 12:34

Ben ik wel met je eens.
Maar ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn woorden.
Er is blijkbaar een markt voor.


Tjsa, soms is humor niet meer waard dan oud zeer.
(advies kijk niet naar kopspijkers; maar drink een goed glas wijn; veel gezonder)

Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 12:42
In eerste instantie geplaatst door Paladin



(advies kijk niet naar kopspijkers; maar drink een goed glas wijn; veel gezonder)



Doe ik
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 14:04

Beste Murat, omdat humor relativeert.

 

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 14:57
grappen over moslims worden met open armen ontvangen(of een big smile ook goed) maar zodra we het over homo's gaan hebben is iedereen ineens stil!!!

Maar ja wie het laatst lacht, lacht het beste
Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 15:06
In eerste instantie geplaatst door Paladin


Lukt dat eigenlijk wel moslim en humor ?
Wil je weer een steek onder water geven paladin, begin nu te geloven dat het gewoon 1 van je eigenschappen is (een tekortkoming) moge Allah je helpen. Moslim en humor gaat degelijk samen behalve als het gaat om lachen om de de leed van anderen of kwetsen van mensen. Ik hou niet van kwetsende moppen en luister daar ook niet naar of het nou gaat om een hollander of een chinees of wat dan ook, bij mij moet je niet komen met dat soortige moppen.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2005 om 15:29
In eerste instantie geplaatst door Lailat Oelqader

In eerste instantie geplaatst door Paladin


Lukt dat eigenlijk wel moslim en humor ?
Wil je weer een steek onder water geven paladin, begin nu te geloven dat het gewoon 1 van je eigenschappen is (een tekortkoming) moge Allah je helpen. Moslim en humor gaat degelijk samen behalve als het gaat om lachen om de de leed van anderen of kwetsen van mensen. Ik hou niet van kwetsende moppen en luister daar ook niet naar of het nou gaat om een hollander of een chinees of wat dan ook, bij mij moet je niet komen met dat soortige moppen.
Oeghty...de kufaar maken zelfs grappen over hun schoonmoeder hier op het forum door haar een spook te noemen...en dan hebben ze het over respect.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.