Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenNieuwe projecten op islaam.nl

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Friese John Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Nieuwe projecten op islaam.nl
    Geplaatst op: 14 februari 2006 om 15:27

Beste Rahil Amin,

Inderdaad zijn er zowel in Istanbul als in Casablanca protestdemonstraties geweest van moslims tegen terroristisch geweld. Helaas waren dat er geen miljoenen, zoals je schrijft, maar enkele tienduizenden. Toch ben ik daar al blij mee, vooral omdat ze ontstonden na aanslagen op o.a. joodse doelen in die steden. Het is goed te ervaren dat er moslims zijn die zich ook in zo"n geval tegen geweld opstellen.

Maar dat was niet wat ik eigenlijk bedoelde. Het reageren op een aanslag in je eigen stad is heel iets anders dan een massaal "nee!" tegen alle aanslagen die er plaatsvinden. De terorristen van Bali, New York, Madrid, en Londen moeten geconfronteerd worden met het feit dat jullie dit niet pikken. Dat jullie niet de islam op deze wijze vertegenwoordigd willen zien in de wereld.

Ook blijf ik het vreemd vinden dat er  in de wereld wel fel door moslims wordt geprotesteerd tegen zoiets lulligs als een paar smakeloze plaatjes in een Deens provinciekrantje van een half jaar geleden, terwijl de Profeet veel dieper wordt beledigd door die barbaren die uit zijn naam weerloze mensen gijzelen en de kop afsnijden.

Maar nogmaals: je hebt gelijk. Er zijn demonstraties geweest door moslims tegen terorrisme. Als deze reacties wat mondialer vormen aan zouden nemen, dan gaat de wereld er zeker op vooruit en dan wordt het voor de niet-moslim ook wat eenvoudiger om in de vredelievendheid van de Koran te gaan geloven. Juist een protest van jullie kant kan ons ervan overtuigen dat wij ongelijk hebben met onze opvatting, dat al die afschuwelijke dingen, die zogenaamd uit Allahs naam worden gepleegd, kenmerkend zijn voor het denken van de islam..

 

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2006 om 07:13

In Casablanca en Istanbul zijn enige tijd geleden respectievelijk een paar miljoen mensen op de been geweest om te protesteren tegen "terrorisme".

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Friese John Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2006 om 06:10

Zojuist heb ik jullie "eerste column" gelezen. Wat mij het meest verbaasde was, dat de hedendaagse Nederlandse moslim kennelijk meent in een traject te zitten "van gedaagde tot aanklager". Nog afgezien van het feit dat ik een fatsoenlijk functionerende samenleving niet graag gedefini�erd zie in termen van een juridisch rollenspel  - want dat werkt polariserend -  valt mij toch op, dat de moslimgemeenschap weinig inzicht heeft in de wijze waarop zij zich in de Nederlandse samenleving heeft gepresenteerd. Ik zal dat proberen hier duidelijk te maken.

Ik heb nog meegemaakt, dat de islam voor ons iets vaags en romantisch uit het Oosten was. We spraken van "mohammedanen" en de kalief van Bagdad was voor ons een sprookjesfiguur. We wisten niets van de Koran, maar kenden wel de verhalen uit Duizend-En-Een-Nacht. We leefden in een rustig, wat burgerlijk, bijna probleemloos wereldje.

Dat dromerige, pastelkleurige beeld is opeens als bij toverslag veranderd. We zien nu, hoe moslims in New York twee toestellen tegen de wolkenkrabbers op laten knallen; duizenden burgers die gewoon aan het werk waren, kwamen in de vlammen om... Vakantiegangers worden in een discotheek op Bali opgeblazen door een moslimgroepering. Moslims gijzelen groepen mensen op de Filipijnen.Een bus met schoolkinderen wordt door een fanatieke, islamitische zelfmoordenaar in stukken gereten. Het waren moslims, die in een school in Rusland een slachting aanrichtten onder de kinderen en het personeel. Mensen, gewone burgers op weg naar hun werk, worden door bommen, geplaatst door moslims, in de metro van Londen vermoord. Hetzelfde gebeurde in Spanje en ook weer door moslims. Gemaskerde moslims laten op een video zien, hoe ze een doodsbange gijzelaar zijn hoofd afsnijden; een slachtpartij van twintig minuten! We hebben gezien hoe moslims lijkenschennis pleegden door verbrande lichamen achter nun auto's mee te slepen. Andere moslims sneden delen van lijken af en namen ze mee als souvenir. Het was een moslim, die Theo van Gogh (een proleet, dat geef ik toe) vermoordde en ook nog probeerde de keel van het lijk door te snijden. Onze regeringsfunctionarissen worden door moslims bedreigd.

De laatste decennia is Nederland overspoeld door een golf van moslims, die vaak niet konden lezen of schrijven, kleding droegen die hier niet hoort en onze gastvrijheid alleen maar met klachten, felle kritiek of onge�nteresseerdheid wisten te beantwoorden. En deze vloedgolf van mensen belijdt juist die godsdienst, die als rechtvaardiging wordt aangevoerd voor al die weerzinwekkende barbaarsheden die ik zojuist opnoemde.

Is het dan redelijk, dat jullie verwachten hier met open armen ontvangen te worden? Denken jullie echt, dat we zaten te wachten op een subcultuur, die de waarden van onze eigen vertrouwde samenleving ondermijnt en kennelijk oproept tot daden, die bij ons alleen maar in het hoofd van een krankzinnige kunnen opkomen?

Rustig, rustig, ontplof nou niet... Natuurlijk weet ik, dat het overgrote deel van de moslims niet zo is. Ik weet dat, omdat ik me wat in de moslimgemeenschap heb verdiept en er sympathieke vrienden aan heb overgehouden. Maar het overgrote deel van de Nederlanders heeft alleen maar kennis gemaakt met de islam via de gebeurtenissen die ik hierboven noemde. Vinden jullie dat een goede P.R. om je geloof hier geliefd te maken? Hoe vinden jullie het, trouwens, om door jullie extremistische geloofsbroeders op deze wijze geportretteerd te worden?

Ik schrijf dit, omdat ik me erger aan het kennelijk onvermogen van veel moslims om zich voor te kunnen stellen hoe jullie komst er voor �ns uitziet... Ik weet, dat maar weinig moslims al die gewelddaden goedkeuren. Maar waar blijft jullie protest dan? Bij elk, al of niet vermeend, onrecht zie je op de televisie groepen moslims teksten scanderen en met de vuisten zwaaien. maar het is altijd tegen het westen gericht. Waarom komen jullie nooit eens bij elkaar om jullie afkeer van het terrorisme zichtbaar te maken?

Terug naar boven
Friese John Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2006 om 13:25

Beste Peter,

Dit klinkt al een stuk beter dan wat ik de laatste dagen van je heb gelezen. Ik ga erover nadenken en kom erop terug.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2006 om 11:08

Ik denk dat het probleem primair niet een geloofskwestie is. Geloof is slechts de uitingsvorm van iets veel menselijker: angst.

Angst voor "die ander". Mensen brengen grenzen aan. Grenzen van  landen, grenzen van geloof, etc. Deze grenzen impliceren altijd conficten, zonder uitzondering. 

We beseffen echter niet dat grenzen slechts hersenspinsels zijn. De conflicten spelen zich dus in ons zelf af. Dit innerlijke conflict is de grootste hindernis van de mens en bedreigt de mensheid.

Terug naar boven
Friese John Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2006 om 02:52

Ik ben het helemaal met Monothe�st eens. Hij stelt heel terecht dat grote groepen gelovigen  b.v. joden, moslis, christenen) die in ��n Schepper geloven eigenlijk meer punten van overeenkomst dan punten van verschil vertonen. Inplaats van de verschillen aan te dikken, zouden we eigenlijk de overeenkomsten verder moeten uitbouwen.

Jammer alleen, dat er zoveel verschillende interpretaties zijn. De wil van de Schepper is kennelijk voor verschillende uitleg vatbaar. De ene exegeet haalt heel iets anders uit de Heilige Teksten dan de ander. En mensen zijn nu eenmaal feilbaar.

Daardoor kan het gebeuren dat Sjiieten en Soennieten elkaar met de Koran in de hand te lijf gaan en dat in Ierland Katholieken en Protestanten elkaar met de Bijbel de hersens inslaan. Een trieste gang van zaken die nooit door de Almachtige kan zijn bedoeld.

Terug naar boven
Monothe�st Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2006 om 20:02

Beste vrienden,

Helaas werkte de reactie-link niet op de pagina met de eerste column. Daarom maar hier.

Redelijke column met hier en daar een raak woord, maar helaas toch een overheersend monomanische neiging. En "besmeurd" met een christelijk likje verf ? Jammer...

Ik hoop dat de columns lekker fel, maar wel een beetje in balans zullen zijn. Want zoals Islaam stelt: er zijn ook heel wat niet-moslims op een positieve manier aanwezig op dit forum. Waaronder christenen die van al hun broeders en zusters houden, of ze Hem nu God, Jaweh of Allah noemen.

vriendelijke groet and keep up the good work!

Monothe�st

Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 05:41
Hallo John,
Ook names islaam.nl beheer wil ik je  verwelkomen op onze forum en website.
dit is een site voor iedereen en dus niet alleen de moslims.
Er is openheid en ruimte voor discussies en gesprekke over alle facetten van het leven en het samenleven. Dat is namelijk conform de islaam en zijn veelzijdigheid.

nogmaals welkom en als je suggesties en/of opmerkingen hebt dan horen we dat graag.

vriendelijke groeten,
Islaam
Islaam.nl beheer
Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Friese John Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 05:31

Beste Amier,

Bedankt voor de sympathieke ontvangst. Ik zal me even wat zorgvuldiger voorstellen.

Ik ben al wat op leeftijd: 60+, van beroep concertpianist. Heb ook medicijnen gestudeerd (in Noorwegen) maar heb dat alleen maar gebruikt om watwetenschappelijk onderzoek te doenop het gebied van de natuurgeneeskunde.

Ik ben gehuwd. Mijn vrouw is psychologe.

Mijn hobbies zijn talrijk, maar vooral filosofie, theologie, cultuur en culturen. Ik ben lid van de vereniging MENSA (werdelwijde vereniging van hoogbegaafden), waar ik in een studiegroep heb gezeten die de mogelijkheden bestudeerde van de methoden om tot vrede te komen tussen de Palestijnen en de Isra�li's.

Zo, nu kennen we elkaar iets beter. De eerste stap is gezet.

Groetjes,

Friese John

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 05:17

Hallo John,

welkom op het forum ten eerste! Als reactie op je vraag: het hele forum kan als zodanig gebruikt worden natuurlijk.

Ik zou zeggen: stel jezelf eens voor dan kennen jou in ieder geval wat beter.

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Friese John Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 05:03

De wereld staat vandaag in vuur en vlam. Westerlingen (daarmee bedoel ik autochtone niet-moslims) zijn woedend op de islamieten vanwege hun vlagverbrandingen, rellen en dergelijke. Moslims zijn woedend op de westerlingen vanwege hun beledigingen aan het adres van de islam.

Ik ga uit van de integriteit van beide groepen. De botsing moet dus voortkomen uit onbegrip van elkaars cultuur en achtergrond.

Nu mijn vraag: is in dit forum ook een plek ingeruimd die specifiek wordt gebruikt om elkaar beter te leren kennen? (Op zo,n plek zullen uiteraard hardere dingen gezegd worden als hetgeen in normale beschaafde omgang gebruikelijk is. Maar juist deze uitingen laten zien hoe zwaar voor "de ander"iets weegt.)

Friese John.

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2005 om 12:25
Leuk initiatief!
Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2005 om 12:10

Beste islaam.nl-leden,


Islaam.nl bestaat nu al een geruime tijd en we zijn tevreden met het aantal bezoekers. Het team van islaam.nl is bezig met een paar nieuwe projecten om onze site nog interessanter voor onze bezoekers te maken.

Zo zal binnenkort de kinderhoek voor de allerjongsten onder ons de lucht in gaan. In deze nieuwe rubriek zullen de kinderen hun informatie over de islaam kunnen vinden. Ook aan het gedeelte ontspanning is uiteraard gedacht. Een ander project op islaam.nl is de rubriek column. Een aantal vaste columnisten zal met regelmaat over verschillende islamitische, maatschappelijke en wetenschappelijke onderwerpen gaan schrijven. Uiteraard zullen de leden de mogelijkheid krijgen, binnen de regels die gelden op islaam.nl, te reageren op de geschreven column.

Op 1 januari 2006 zal de eerste column officieel de lucht in gaan.
Klik hier voor de eerste column


Met vriendelijke groeten,


islaam.nl Team

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.