Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Bomen in de Qur�aan en Sunnah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Wasil Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 137
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Wasil Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Bomen in de Qur�aan en Sunnah
    Geplaatst op: 26 januari 2006 om 11:51
Bomen in de Qur�aan en Sunnah

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk



Hieronder zal een aantal bomen besproken worden dat in de Qur�aan en Sunnah genoemd wordt:


De dadelpalmboom (al-nakhla)

Dit is een goede boom waar Allah het woord van Tawheed mee vergelijkt wanneer het in het oprechte hart gevestigd is, waar het vruchten afwerpt van goede daden die het iman (geloof) versterken.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis): �Zie jij niet hoe Allah een vergelijking maakt met een goede uitspraak, die als een goede boom is, waarvan de wortel stevig staat en de takken naar de hemel reiken?� [Ibrahim 14:24]

Dit is de boom waar Allah de gelovige mee vergelijkt omdat het in alle aspecten goed is, het is bestendig en het biedt verschillende voordelen. Ibn �Umar heeft gezegd: �De Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei: �Er is een soort boom waarvan de bladeren niet vallen en het is net als de moslim. Vertel me welke het is.� De mensen noemden verschillende soorten woestijnbomen en ik zei tegen mezelf: �Het is de dadelpalmboom,� maar ik was te verlegen om hardop te spreken. Toen zeiden de mensen: �Vertel ons welke het is, O Boodschapper van Allah.� Hij zei: �Het is de dadelpalmboom.�� (al-Bukhaari, 60)


De gezegende olijfboom

Allah heeft de zuiverheid van de gezegende olijfboom tot een gelijkenis gemaakt.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis): �Allah geeft het licht aan de hemelen en de aarde. De gelijkenis van Zijn Licht is met een nis met een lamp erin: de lamp bevindt zich in een glas. Het glas is als een stralende ster, die brandt (van de olie) van een gezegende olijfboom, die niet van het Westen en niet van het Oosten is. Haar olie verlicht, hoewel zij (nog) niet door het vuur aangeraakt is. Licht op licht. Allah leidt naar Zijn Licht wie Hij wil. En Allah maakt gelijkenissen voor de mensen. En Allah is Alwetend over alles zaken.� [al-Noor 24:35]

Allah zegt ook (interpretatie van de betekenis): �En (van) een boom die groeit op de berg Sina�, die olie en een gerecht voor hen die eten levert.� [al-Mu�minoon 23:20]

Abu Sa�id heeft gezegd: �De Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei: �Eet de olie en gebruik het voor je haar en je huid, want het komt van een gezegende boom.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1775; zie ook Sahih al-Jaami�)


De pompoenboom (al-yaqteen)

De boom die Allah liet groeien voor Younus (�alayhi salaam) voor voeding en genezing.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis): �En voorwaar, Younus behoort zeker tot de gezondenen� Toen slokte de vis hem op en hij verweet zichzelf. En als hij niet tot degenen die de Glorie van Allah prezen behoord had, zou hij zeker in zijn buik zijn gebleven, tot de Dag waarop zij worden opgewekt. Toen wierpen wij hem uit, op een kale vlakte, en hij was ziek. En Wij deden over hem een boom groeien met veel bladeren.� [al-Saaffat 37:139, 142-146]

De mufassireen (commentatoren) hebben gezegd: Al-yaqteen is een soort pompoen. Sommige van hen beschreven de voordelen van de pompoenboom, zoals: hij groeit snel, hij zorgt voor schaduw, hij heeft grote, zachte bladeren, hij houdt vliegen weg en zijn vruchten zorgen voor goede voeding: hij kan rauw of gekookt gegeten worden en de schil kan ook gegeten worden. Het is bekend dat de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) van deze soort pompoen hield en er naar zocht op de schaal met eten. (Tafsir Ibn Kathir).


De uiteindelijke lotusboom (Sidrat al-Muntaha)

Dit is de boom waar de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) Djibril zag toen hij naar de hemelen werd genomen.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis): �En voorzeker, hij (Mohammed) heeft hem (Djibril) bij een andere neerdaling gezien. Bij Sidrat al-Muntaha. Daarbij is de Tuin van de Verblijfplaats (het Paradijs). Toen de Sidrah omhuld werd door wat hem omhulde. Zijn blik week niet en dwaalde niet af. Voorzeker, hij heeft de grote Tekenen van zijn Heer gezien.� [al-Najm 53:13-18]

De zin die hier vertaald is als �toen de Sidrah omhuld werd door wat hem omhulde,� wordt uitgelegd door de hadith die overgeleverd is door Imam al-Bukhaari van Abu Dharr, waarin de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) zegt: �Het werd omhuld door kleuren, ik weet niet welke het waren�� Volgens een hadith die overgeleverd is door Abu Sa�id en Ibn �Abbaas, zei hij: �Het werd omhuld door de engelen.� Volgens een overlevering van Muslim, zei hij: �Toen het omhuld werd door wat hem omhulde, op het bevel van Allah, veranderde het en niets van de schepping van Allah zou de schoonheid ervan kunnen omschrijven.�

In de bekende hadith over zijn Mi�raaj (hemelvaart), zei de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) dat toen Djibril hem mee de hemelen in nam, hij van de ene hemel naar de andere doorging op het bevel van Allah, totdat hij de zevende hemel bereikte. Hij zei: �Toen werd ik naar Sidrat al-Muntaha gebracht. Zijn vruchten waren als de waterkruiken van Hajar en zijn bladeren waren als de oren van olifanten.� (Overgeleverd door al-Bukhaari, 3598).

De reden waarom het Sidrat al-Muntaha genoemd wordt, staat in de hadith die overgeleverd is van Ibn Mad�ud door Imam Muslim: �Daar eindigt [yantahi] alles wat van de aarde naar boven komt en wordt daar vandaan meegnomen, en daar eindigt alles wat naar beneden komt en wordt daar vandaan meegenomen.� Al-Nawawi heeft gezegd: Het wordt Sidrat al-Muntaha genoemd omdat de kennis van de engelen op dat punt eindigt en niemand is er voorbij gegaan, behalve de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam).

Het is de boom waar de kennis van elke Profeet die gezonden is en elke engel die nabij Allah is, eindigt. Wat er voorbij ligt is onwaarneembaar; niemand weet het behalve Allah of degene aan wie Hij het vertelt. Er is gezegd dat dit de uiteindelijke bestemming van de zielen van de martelaren is.

De vruchten die in de hadith beschreven worden, zijn welbekend: het zijn de vruchten van de lotusboom. Al-Khattaabi heeft gezegd dat de zin �als de waterkruiken van Hajar� betekent dat ze zo groot waren als de kruiken; dit is iets wat bekend was voor de eerste luisteraars en daarom werd deze vergelijking gebruikt. Hajar is een plaatsnaam. De zin �zijn bladeren waren als de oren van olifanten� wijst ook op de enorme omvang.


De boom van Tuba in het Paradijs

Abu Hurayrah (radiAllahu �anhu) heeft overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) heeft gezegd: �In het Paradijs is een boom met een schaduw waarin een ruiter honderd jaar zou kunnen reizen zonder het te doorkruisen. Reciteer, als jullie willen: �En langdurige schaduw.� [al-Waaqi�ah 56:30]� (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4502)

De Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) heeft gezegd: �Tuba is een boom in het Paradijs, die een afstand van honderd jaar groot is. De kleding van de mensen van het Paradijs zijn gemaakt van zijn bloemkelken.� (Overgeleverd door Ibn Hibbaan; zie ook Sahih al-Jaami�, 3918)

�Utbah ibn �Abdin al-Salami heeft gezegd: �Er kwam een bedoe�en bij de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) en vroeg hem over al-Hawd (het bassin). Hij noemde het Paradijs en toen vroeg de bedoe�en aan hem: �Is daar fruit?� Hij zei: �Ja, en er is een boom die Tuba heet.� De bedoe�en vroeg: �Op welke boom van deze wereld lijkt het?� Hij zei: �Het lijkt niet op een boom van jouw land. Ben je in Syri� geweest?� Hij zei: �Nee.� Hij zei: �Het lijkt op een boom in Syri�, al-Jawzah (walnoot) genoemd, die op ��n boomstam groeit en zijn takken dan hoog uitspreidt.� De bedoe�en vroeg: �Hoe groot is de stam?� Hij zei: �Als ��n van de kamelen van jouw mensen er omheen zou lopen, zou hij niet ��n ronde voltooien voordat zijn nek breekt vanwege ouderdom en uitputting.� De bedoe�en vroeg: �Zijn daar druiven?� Hij zei: �Ja.� Hij vroeg: �Hoe groot is een tros?� Hij zei: �[Zo groot als] de afstand die een kraai zou kunnen vliegen in een maand, zonder te stoppen.� Hij vroeg: �Hoe groot is ��n druif?� Hij zei: �Slacht jouw vader wel eens een mannetjesgeit van zijn kuddes?� Hij zei: �Ja.� Hij zei: �En vilt hij hem dan, geeft de huid aan jouw moeder, en zegt: �Maak een mand voor me.�?� Hij zei: �Ja.� De bedoe�en vroeg: �Is ��n druif groot genoeg om mij en mijn familie te verzadigen?� Hij zei: �Ja, en jouw hele stam.�� (Overgeleverd door Imam Ahmad)


De boom van Zaqqum

Deze boom is het voedsel van de mensen van de Hel, en wordt in de Qur�aan omgeschreven als (interpretatie van de betekenis): ��de vervloekte boom in de Qur�aan.� [al-Israa� 17:60]

Allah heeft ook gezegd (interpretatie van de betekenis):

�Daarna zullen jullie, O dwalende, loochenaars, zeker van de Zaqqum-boom eten. Dan zullen jullie daarmee de buiken vullen. Daarna zullen jullie er (kokend water) van drinken. Jullie zullen dan drinken als smachtende kamelen. Dit is hun onthaal op de Dag des Oordeels.� [al-Waaqi�ah 56:51-56]

�Voorwaar, de Zaqqum-boom. Voedsel van de zondaar. Als gesmolten metaal dat in de buiken kookt. Als kokend heet water. Grijpt hem en sleept hem naar het midden van de Hel. Daarna wordt een bestraffing van de Hel over zijn hoofd uitgegoten. Proeft (deze bestraffing), voorwaar, jij bent de geweldige, de nobele. (Wordt er spottend tot de misdadiger gezegd.) Voorwaar, dit is waar jullie in twijfel over plachten te verkeren.� [al-Dukhaan 44:43-50]

�Is die ontvangst beter, of de Zaqqum-boom? Voorwaar, Wij hebben hem tot een beproeving voor de onrechtvaardigen gemaakt. Voorwaar, het is een boom die voortkomt uit de bodem van Djahim (de Hel). De kolven ervan zijn als satanskoppen. Voorwaar, dan zullen zij ervan eten zodat zij er de buiken mee vullen. Daarna is er voor hen een drank, gemengd met kokend water. Tenslotte is hun terugkeer zeker naar Djahim.� [al-Saafat 37:62-68]
Terug naar boven
Wasil Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 137
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Wasil Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 11:52
De cederboom (al-arz)

Allah heeft de cederboom met de kafir (ongelovige) vergeleken.

Abu Hurayrah heeft gezegd: �De Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei: �De gelijkenis van de gelovige is als die van een plant die voortdurend omgebogen wordt door de wind; de gelovige wordt voortdurend geplaagd door kwellingen. De gelijkenis van een hypocriet is als die van de cederboom, die niet toegeeft totdat hij in ��n keer ontworteld wordt.� (Muslim, 5024)

De geleerden van de Arabische taal hebben gezegd: de cederboom (al-arz) is een boom die lijkt op de stenenpijnboom, die in Syri� en Armeni� groeit. Volgens een andere overlevering zei de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam): �De gelijkenis van de kafir is die van de stevig gewortelde cederboom, die niet toegeeft aan iets totdat het in ��n keer ontworteld wordt.�

De geleerden hebben gezegd: De betekenis van deze hadith is dat de gelovige veel lijdt, in zijn fysieke gezondheid, met zijn familie en zijn rijkdom, maar dit is een vergoeding voor zijn zonden en zal zijn status verheffen. De kafir lijdt echter weinig maar zelfs als hem iets overkomt, zal dit zijn zonden niet vergoeden; hij zal met een volledige last van zonden op de Dag der Opstanding verschijnen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.093 seconden.