Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

man slaan vrouw

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: man slaan vrouw
    Geplaatst op: 10 juni 2006 om 08:01
In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Asalaamu Alaikom

Er komen tegenwoordig verdraaide Qur'an's. Zij vertalen de Aya uit Surah Nissa 34 als, 'En verlaat haar' terwijl er staat, 'En slaat haar'. Zij verdraaien Islam om kufaar blij te maken. Nee, deze Aya geeft toestemming om vrouwen te slaan, maar wat is slaan? Martellen, verwonden, mishandelen etc. is niet toegestaan in Islam. Toen de Sahaba de profeet Mohammad, Allah's vrede en zegeningen zij met hem, over die Aya vroegen, pakte hij zijn Siwak en tikte tegen zijn hand en zei, 'Niet harder dan dit'. Dus echt slaan enz mag niet in Islam.

De profeet Mohammad, Allah's vrede en zegeningen zij met hem, had niet eens een ezel geslagen in zijn leven, laat staan een vrouw. Zelfs de kufaar voelden zich veilig bij hem, behalve als zij tegen Islam streden. Dat was de barmhartigheid die deze man uitstraalde, onze voorbeeld. Jullie kunnen tegen mannen zijn die misbruik maken van hun positie en vrouwen mishandelen, daar ben ik ook zwaar tegen, maar niemand mag zeggen dat vrouwen slaan haram is, want Allah zegt dat het mag als laatst middel en hij zegt van niet en niemand dan de kufaar ontkennen de Ayat van Allah. Allah zegt, 'Wees goed en vriendelijk tegen hun, ook al heb je afkeer van ze'. [Qur'an 4:19].

Wasalaam

ZO IS HET BROEDER BATLE FOR PEACE. WIJ GAAN DE KORAN NIET VERANDEREN VOOR DE EUROPEAAN KUFFAR, DE KORAN IS VOOR DE HELE WERELD GEZONDEN NIET ALLEEN VOOR DE EUROPEANEN. NIEMAND HOEFT ZICH AAN HUN AAN TE PASSEN.

Vrouwen slaan komt niet van God.Dit stukje is ook geen fundament van de Koran.Als een vrouw niet geslagen wenst te worden dan wel aangeraakt,heeft men dit te respecteren.

Voorbeelden als deze zijn gevaarlijk voor de onwetende lezers,bij hun is dit koren op de molen om geweld binnen het huwlijk te gebruiken.En de dwalenden zullen er dan ook gretig gebruik van maken,om hun geweld te rechtvaardigen. 

Wordt het niet eens tijd dat bepaalde moslims eens leren wat dwaalversen zijn en wat niet?Ik roep tevens alle moslims hier op,om mij eens haar fijn uit te leggen welke versen allemaal dwalend zijn en welke niet.

Elke moslim die dit immers niet kan is dwalend,zo voorspeld de Koran.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2006 om 09:27
Er bestaat niet zoiets als dwaalverzen, dus niemand weet waar je het over hebt.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2006 om 10:19
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Er bestaat niet zoiets als dwaalverzen, dus niemand weet waar je het over hebt.
Die bestaan wel degelijk.Daar heb ik de Koran toch net ff te vaak voor gelezen. 
Terug naar boven
anis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote anis Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 17:37

 

Wordt het niet eens tijd dat bepaalde moslims eens leren wat dwaalversen zijn en wat niet?Ik roep tevens alle moslims hier op,om mij eens haar fijn uit te leggen welke versen allemaal dwalend zijn en welke niet.

Elke moslim die dit immers niet kan is dwalend,zo voorspeld de Koran.

 

De Koran kan iedereen lezen zoals jij misschien al hebt gedaan. Maar bij elke aya (zin) hoort uitleg (tafsier). En als men dan de tafsier leest komt men op een heel andere uitleg dan men op het eerste zicht blijkt. 

"Wendt u tot uw Heer en onderwerpt u aan Hem voordat de straf over u komt, want ...

(39:54)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 17:56
In eerste instantie geplaatst door anis

 

Wordt het niet eens tijd dat bepaalde moslims eens leren wat dwaalversen zijn en wat niet?Ik roep tevens alle moslims hier op,om mij eens haar fijn uit te leggen welke versen allemaal dwalend zijn en welke niet.

Elke moslim die dit immers niet kan is dwalend,zo voorspeld de Koran.

 

De Koran kan iedereen lezen zoals jij misschien al hebt gedaan. Maar bij elke aya (zin) hoort uitleg (tafsier). En als men dan de tafsier leest komt men op een heel andere uitleg dan men op het eerste zicht blijkt. 

Dat is nu juist wat de Koran de lezer ook verteld,er zijn veel lezers bij die de texten zo lezen dat deze hun denkwijze staven.Zij dwalen letterlijk in de vertaling of wel uitleg.

Deze uitleg....

 7. Hij is het, Die u het Boek heeft neergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg dan God en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer"; en niemand trekt er lering uit, dan zij, die begrip hebben.

Is onoverdrachtelijk.

De christ of niet-gelovige,zal/is niet de vaste lezer van de Koran.Deze text heeft betrekking op de gelovigen van het woord van God in de Koran.

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 18:03
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Er bestaat niet zoiets als dwaalverzen, dus niemand weet waar je het over hebt.
Die bestaan wel degelijk.Daar heb ik de Koran toch net ff te vaak voor gelezen. 
Jij leest de Koran met je ogen...een Moslim leest de Koran met het hart. Dwaalversen staan in de bijbel, niet in de Koran. 
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 18:07
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Er bestaat niet zoiets als dwaalverzen, dus niemand weet waar je het over hebt.
Die bestaan wel degelijk.Daar heb ik de Koran toch net ff te vaak voor gelezen. 
Jij leest de Koran met je ogen...een Moslim leest de Koran met het hart. Dwaalversen staan in de bijbel, niet in de Koran. 
Ik had niet anders verwacht,de eerste die ontkent dat deze text betrekking heeft op de moslim zelf.
Terug naar boven
Wadee Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Wadee Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2006 om 14:26
In eerste instantie geplaatst door mocrogirl

salaam al ekoem



wat vinden jullie van dit man slaat zijn vrouw?????



zoals imam syafiee zegt, niet slaan
Im nor a Prophet , nor a Messenger

I am merely a follower who will pass on His message ,just to give others a chance aswell
Terug naar boven
spirits Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 22 augustus 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote spirits Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 12:45

Als ik later pak slaag zou krijgen van mijn man, zou ik em terugslaan. Ik vind zoiets ongehoord. volgens mij komt dit voor bij echtparen waarbij de man nog steeds denkt van de 'betere' geslacht te zijn!

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 13:24
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Een vrouw is veel veel sterker dan de man!

De fysieke mishandeling van de man naar de vrouw geeft de zwakte van de man weer en niet zijn superioriteit.

 

salaam aleykoum anon ik hebje ook een pm gestuurd,

dat is onzin peter pan mannen zijn echt sterker hoor.

zeker als mannen buiten zinnen zijn dus net een sjaitaan is het oppassen geblazen,ze kunnen je in een paar rake klappen het ziekenhuis inslaan of zelfs doodslaan na 1 of 2 klappen sta je niet meer op,dus een gemakkelijk slachtoffer,en suf van een paar klappen kan hij je nog meer raken,en word jou weerstand minder en minder als vrouw zijnde.

het enige wat je dan kan is je vertrouwen stellen in Allah en bidden voor Zijn bescherming want Allah heeft meerdere mensen beschermd elhamdullilah.

Allah is de beste beschermer.

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 13:27
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Kontakt opnemen met een 'Blijf mijn mijn Lijf" tehuis.

 

als een man je zoekt dan vind hij jezelfs daar.....dus blijf van mijn lijf is niet eens zo beschermd als men denkt.

ik ken genoeg vrouwne die keer op keer verhuisden van blijf van mijn lijf huis omdat ze weer gevonden werden,

Bij dreiging en uitvoering van dreiging moet men het land proberen uiit te gaan.

 

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 13:32

Asalaam 3alaikom warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Een vrouw is veel veel sterker dan de man!

De fysieke mishandeling van de man naar de vrouw geeft de zwakte van de man weer en niet zijn superioriteit.

 

Ik denk dat Peter Pan het anders bedoelt dan hoe jij het hebt opgevat...

Het zegt veel over een man als hij een vrouw slaat. Ik vraag me af hoe het komt dat mannen hun eigen vrouwen slaan....lijkt mij toch niet echt iets wat je doet uit liefde....

Het is trouwens belachelijk dat je naar een �blijf-van-mijn-lijf   huis moet gaan. Je kan toch ook bij je eigen familie terecht.. Althans, zo zou het normaal moeten mensen. Maar helaas zijn er nog steeds veel mensen die het een taboe vinden om  weg te gaan van je man...een schande... 

Gayr InchaAllaah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
palestina Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 augustus 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote palestina Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 13:45
In eerste instantie geplaatst door moslima 82

[het enige wat je dan kan is je vertrouwen stellen in Allah en bidden voor Zijn bescherming want Allah heeft meerdere mensen beschermd elhamdullilah.

Allah is de beste beschermer.

Je zelf in elkaar laten slaan..En dan zeggen dat Allah je wel zal beschermen. Nee Sorry. De vrouw moet leren voor zich zelf op te komen, en niet de mond dicht gesnoeid te worden. Als mijn man me ooit zou slaan..dan is dat mijn man niet. Simpel zat. Weg er mee.

 

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 13:51

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Je zelf in elkaar laten slaan..En dan zeggen dat Allah je wel zal beschermen. Nee Sorry. De vrouw moet leren voor zich zelf op te komen, en niet de mond dicht gesnoeid te worden. Als mijn man me ooit zou slaan..dan is dat mijn man niet. Simpel zat. Weg er mee.


Ik vind dit eerlijk gezegd wel heel erg kort door de bocht. Een man hoort een vrouw niet te slaan, laten we dat voorop stellen. Waarom een man een vrouw slaat weet ik niet? (En naar mijn mening bestaat er hiervoor ook geen excuus.) Maar ik vind wel dat je het moet kunnen uitpraten, je kunt het op z�n minst proberen om het uit te praten. Dit wil niet zeggen dat je het hoeft te accepteren, absoluut niet. Het slaan van een vrouw is onacceptabel.

Het is trouwen niet of het 1 of het ander. Je kan en vertrouwen op Allaah �soebhan wa ta3ala- en voor jezelf opkomen. Niemand heeft gezegd dat dit niet zou kunnen / niet zou mogen.

Ik zou graag reacties tegemoet willen zien van de heren onder ons. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
palestina Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 augustus 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote palestina Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 14:08
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Je zelf in elkaar laten slaan..En dan zeggen dat Allah je wel zal beschermen. Nee Sorry. De vrouw moet leren voor zich zelf op te komen, en niet de mond dicht gesnoeid te worden. Als mijn man me ooit zou slaan..dan is dat mijn man niet. Simpel zat. Weg er mee.


Ik vind dit eerlijk gezegd wel heel erg kort door de bocht. Een man hoort een vrouw niet te slaan, laten we dat voorop stellen. Waarom een man een vrouw slaat weet ik niet? (En naar mijn mening bestaat er hiervoor ook geen excuus.) Maar ik vind wel dat je het moet kunnen uitpraten, je kunt het op z�n minst proberen om het uit te praten. Dit wil niet zeggen dat je het hoeft te accepteren, absoluut niet. Het slaan van een vrouw is onacceptabel.

Het is trouwen niet of het 1 of het ander. Je kan en vertrouwen op Allaah �soebhan wa ta3ala- en voor jezelf opkomen. Niemand heeft gezegd dat dit niet zou kunnen / niet zou mogen.

Ik zou graag reacties tegemoet willen zien van de heren onder ons. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

Begrijp me niet verkeerd ik heb het niet over een tikje of een klapje. Dan zou je het inderdaad uit kunnen praten. Ik heb genoeg meegemaakt om te kunnen zeggen :''weg er mee''. Mannen met al te losse handjes, zouden hun handen moeten laten amputeren. 1 maand of meer in de cel is niet genoeg. Ze moeten boetten.  Marocaantje, ben je ooit door een man zo verschrikkelijk mishandeld dat je een week in coma ligt.Nee he. Ik heb het recht om dit te zeggen.

Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 14:25

Islaam is peace.

Ja ja....Maar waarom tierd het kwaad dan zo welig?

Terug naar boven
palestina Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 augustus 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote palestina Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 14:27
mannen met losse handjes heeft niets met de islam te maken..Fireworks
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 14:45

Een vrouw is effectief sterker dan een man ..

Want wat een man ook doet .. wij komen er wel weer uit !

en nee fysiek is een man mischien sterker .. maar als je uit zulke situaties kan komen en daar op fatsoenlijke manier uitkomen .. sta je sterk ! bere sterk.

Trouwens iemand die geweld nodig heeft om zijn 'macht' te bewijzen is een ongeloofelijk zwak persoon !

xxx,

stampertje

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2006 om 15:08
In eerste instantie geplaatst door palestina

In eerste instantie geplaatst door moslima 82

[het enige wat je dan kan is je vertrouwen stellen in Allah en bidden voor Zijn bescherming want Allah heeft meerdere mensen beschermd elhamdullilah.

Allah is de beste beschermer.

Je zelf in elkaar laten slaan..En dan zeggen dat Allah je wel zal beschermen. Nee Sorry. De vrouw moet leren voor zich zelf op te komen, en niet de mond dicht gesnoeid te worden. Als mijn man me ooit zou slaan..dan is dat mijn man niet. Simpel zat. Weg er mee.

dat is mijn ervaring,die ik meededeelde,en er zijn genoeg vrouwen die voor zichzelf opkomen hoor dus daar heeft het ook niet mee te maken,op een zekere hoogte kunnen sommige mannen daar niet tegen en gaan ze meppen om hun gelijk te krijgen slaan is onmacht,

en zo heb ik het wel vaker gehoord

 tligt eraan met wat voor je man je getrouwd bent,mijn nieuwe man is heel lief en zou me nooit een klap durven te geven,ofwel me pijn willen doen fysiek.

 

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
mocrogirl Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 maart 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mocrogirl Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 02:41

salaam 3lykom

hoe gaat het met jullie zo dat is een lange tijd geweest maarre hmdl ik ben er weer want ik had het echt heel erg druk gehad met een bruitlof maarre ja ik heb jullie gemist en jullie mijn ook hihihihi

kusjes en zo te zie gaat alles goed hier

 

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 03:13

Bijt zijn ballen eraf...heeft ie het meteen afgeleerd. Maarja dan heb jij ook gelijk schuldig gemaakt...waardoor je hele juridische processe zal krijgen etc.

Het beste is denk ik gewoon naar een advocaat te stappen...en dit allemaal zo stilletjes mogelijk te doen. Pas als het helemaal rond is het hem vertelle zodat ie voor kan komen etc. Maar niet gaan slaan of wat dan ook. Zo maak je 'm alleen maar agressiever...want een man die in staat is jou te slaan denkt idd dat hij boven jou staat. En dan is ie alleen maar opgefokkter als je 'm iets terug doet. Het is gewoon zijn mannelijke ego. Maar realiseer je wel dat hij niets op jou heeft. Want in praktijk zijn dit soort mensen het zwakst.

Als de scheiding rond is zou ik dan een tijd bij familie verblijven...want je weet nooit waar zo'n iemand toe in staat zou zijn. En bij familie omdat je dan niet hulpeloos of alleen zult voelen omdat je dan steun en liefde krijgt van hen. Mocht je geen familie hebben in Nl stap dan idd naar een 'blijf van me lijf' huis.

Rahima  

A stranger just might be a friend you'll never meet
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.