Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

helpen.. maar hoe? reageer aub!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: helpen.. maar hoe? reageer aub!
    Geplaatst op: 07 juni 2006 om 11:31

Assalaamualeikum Warahmattullah Wabarakatohu

Ik hoop dat wat ik jullie nu ga vertellen geen roddelen of iets dergelijks is! :S :$
en wie niet het hele verhaal wilt lezen.. helemaal onderin het  bericht staat t punt.

Er zijn 3 nichtjes van mij..
1tje heb ik maar 3 keer gezien (Z, 14),
de ander zie ik heel vaak (M, 12)
en de laatste heb ik ook maar een paar keer gezien (S, 12).

M haar vader is heel erg bezig met Islam enzo, maar zelf heeft ze zo veel vriendjes gehad enzo :S
haar vader is achter een vriendje van dr gekomen..
toen haar vader vroeg wat er gebeurde vertelde ze een smoes,
maar haar vader dacht dat ze eerlijk was en was daar blij om, dus pakte hij haar niet zo hard aan.
haar straf was een maand geen "plezier" (internet afgesloten, mobiel afgepakt, niet naar buiten mogen)
Maar het is niet uit tussen die jonge!! ze gaat gewoon door :S
haar straf heeft niets geholpen! ze is hem alleen meer gaan missen -.-

Z is geen 'slecht' meisje ofzo hoor!! ze is een goede moslim en probeert een betere te worden :)
Ook haar ouders zijn veel bezig met geloof enzo :)
alleen.. toen ik zei dat ik hoofddoek naar school draag, zei ze wel dat t goed van me is enzo
maar ze zei ook: ik zelf zou het nog niet doen en er zijn ergere dingen dan geen hoofddoek dragen, zoals vriendjes enzo
daar heeft ze wel gelijk in.. maar dit soort (kleine) dingetjes vind ik toch jammer..
:( verder is het wel gwn een goede meid hoor!! :O :D

S.. tjah ik weet t niet.. zij heeft ook een broer (G, 14) en die 2..
nouja zijn moslim, maar ze doen zoveel dingen die Guna zijn..
ze beseffen het niet.. ze waren vroeger (denk ik!!!) geen moslim,
want ze hadden eerst ook geen moslim namen. 
G heeft nu wel een moslimnaam, maar S niet!! :S
en nouja hun moeder doet ook niet echt veel :S
ze mogen vriend(innet)jes, luisteren de heletijd muziek, hun kleding.. 
G heeft zelfs een oorbel! (miss wel toegestaan, t was denk k geen gouden oorbel)
maar vooral van S vind ik het zonde..
ze is een goede moslim (in haar hart) dat weet ik!! :)
alleen.. iemand moet haar de juiste richting in duwen..
dat zou haar moeder moeten zijn, aangezien ze haar vader nooit heeft gezien
en ik wil niet kwaad spreken, maar haar moeder doet er niet echt veel aan


Van die 3 meiden hoef ik Z niet te helpen, die is van zichzelf al goed bezig (:
M heeft wel een preek nodig van iemand, want naar haar vader luistert ze niet.
maar verder kan ze gwn bij haar vader terecht over islam enzo (:
alleen S, er is niemand in haar omgeving die 'echt' islamitische invloed op haar heeft zegmaar (voor zover ik weet dan! :$:$ )
daarom wil ik haar heel graag helpen alleen ik heb geen idee hoe!

sorry voor dit lange verhaal, maar t komt er dus op neer dat ik haar (S) beter bewust wil maken van islam en waar ze allemaal mee bezig is omdat ik denk dat er niemand anders is die dat doet.. (op dit moment iig, naar mijn kennis)

I am what I am, and only Allah swt can change that! (:
proud to be a moslim <3
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 13:06

salam alaikum lieve zuster

ik kanme herinneren dat je eerder zo'n topic startte. en toen heb ik je een antw gegeven..misschien dat dit antwoord ook weer voor hier geldt..dus ik plak m weer hier op..here goes:

salam alaikum lieve zuster

ik vind het erg goed van je dat je bezig bent met je geloof. mashAllah. en dat je je nichtje wilt helpen. ik wil je wel een advies geven. misschien is het beter om haar eerst te laten zien wat de mooie dingen zijn in de islam en waar ze naartoe kan gaan als ze haar tijd op deze wereld goed besteed. namelijk de jenna.benadruk meer die kant. ik denk namelijk niet dat het bevorderlijk is om iemand terug te roepen naar het geloof door te praten over bestraffingen. dat kan alleen maar averechts werken. en als het werkt dan kan er een risico zijn dat iemand dan alleen maar geloofd omdat ie bang is..dat doet onze barmhartige Allah geen recht..natuurlijk moeten we ook aan die vrees-kant denken. taqwa is immers het zich bevinden tussen hoop en vrees in voor ALLAH swt. maar benadruk bij haar eerst maar de hoop-kant. dan kan ze van de islam houden, begrijp je?islam is namelijk leifde, hoop, vrede en alles wat goed is want ik kan zo nog meer dingen noemen.(maar dan wordt dit berichtje te lang)door dat in te zien, komt ze al heel wat verder en benadruk daarna de vrees-kant want die moeten we allen ook hebben. hoop alleen is niet genoeg, want dan krijgt men al heel gauw de neiging om lui te worden voor het verrichten van goede daden. vrees is daarvoor nodig. en door die vrees doe je goede daden die weer bevorderlijk zijn voor de maatschappij, voor jezelf,v oor je familie, gezondheid etc en natuurlijk voor het hiernamaals. hoe mooi is de islam..maar goed..als je mn berichtje niet begrijpt laat het me even weten lieve zuster.dan kan leg ik het nog een keer uit.moge Allah jou en je nichtje leiden en iedereen, amin.

wasalamalaikum

Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 13:46

Assalaamualeikum Warahmattullah Wabarakatohu

bedankt voor je antwoord! :) ik begrijp je bericht wel hoor ;)
alleen.. zou je me aub een paar voorbeelden kunnen geven van dingen die ik kan opnoemen?
En ehm.. een manier om erover te beginnen..
net toen ze online was heb ik haar dit gezegd:

(achtergrond info: ze is vaak down enzo en k probeer dr vaak te helpen.Nu helemaal, want ik kom er net achter dat t antwoord voor mn neus lag: Ons geloof(dat van S en mij iig): Islam!.)
ik zei het volgende: 
je hebt een geloof!! maak er gebruik van!! :) die doe'a 's, soera's en kalma's zijn er niet voor niets! niet alles is mis gegaan.. en je komt er wel doorheen ;) (dit zeg ik niet alleen voor deze keer, want ik weet dat je vaker zulke tijden hebt) :)

S : dank je wel :)

heb ik juist gehandeld?? :S

I am what I am, and only Allah swt can change that! (:
proud to be a moslim <3
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 13:56

salam lieve zuster

vind jou echt schattig..misschien moet je dat gesprekje niet zo op de forum plaatsen..ook al is het zonder naam..als je nichtje dat ziet zal ze misschien niet zo blij zijn..maar je intentie is echt superlief daar niet van..

nou kijk ik ben geen geleerde en ik heb niet veel kennis van de islam, maar ik weet wel dat je iemand gleidelijk aan moet helpen..en niet gelijk dingen zeggen als:je hebt een geloof, maak er gebruik van..sowieso vind ik dat je zulke gesprekken niet over de msn moet doen..face to face is beter..en preke heeft geen enkele zin..misschien moet ze jouw handelingen in de islam zien en hoe jij ermee omgaat en hoe blij jij ermee bent, dan wordt ze vanzefl nieuwsgierig..preken heeft vaak geen zin..als ze zelf met vragen komt, dan moet je wel openstaan voor haar. en probeer gewoon een goed voorbeeld te zijn..als ze moeilijkheden heeft, kun je haar altijd helpen door idd te zeggen dat ze er wel doorheenkomt en dat ze dua's kan gebruiken etc...en dat Allah swt barmahartig is en dat Hij zit te wachten op een hulpvraag van ons...das erg goed van je!probeer vooral niet opdringerig te zijn...daarmee kun je iemand afschrikken..maar nogmaals..ik heb niet voldoende islamitische kennis..dus misschien dat een zuster of broeder hier op de forum die meer weet jou beter kan helpen..

heel veel succes lieve zuster met je nichtje..

salamalaikum

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 14:01

Asalaam Aleikum beste zuster,

Het is al goed dat jij tot het besef bent gekomen dat het geloof heel erg belangrijk is. Misschien als jij door je goede gedrag dat voortkomt uit jouw geloof in ALLAH Subhana Wa Ta'ala uitstraalt dat het geloof het allerbelangrijkste is in het leven en daar echt gelukkig van wordt. Misschien dat zij zich dan aan jou kan optrekken en en jullie samen kunnen groeien in het geloof. Vergeet niet ALLAH Subhana Wa Ta'ala de meest Barmhartige en de meest Genadevolle is. Zoals een zuster eerder al zei...vertel haar over de mooie dingen van de Islam. Moge ALLAH Subhana Wa Ta'ala jullie helpen.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 14:19

Assalaamualeikum Warahmattullah Wabarakatohu

Dank jullie allebei heel erg.. ik zal het gesprek en soort van aanpassen.
ik had zelf ook al het idee dat "je hebt een geloof, maak er gebruik van" iets te 'grof' was :P :S
ik ben het er ook mee eens dat het persoonlijker moet (dus niet over msn)
maar het probleem is.. zij woont in een heel andere stad en komt heeeeel soms naar 'mijn' stad
gelukkig als ze naar mijn stad komt, dat ze dan id buurt komt waar ik woon
ik heb haar een paar maanden terug voor t eerst in lange tijd weer gezien
en als ik ga wachten tot ik haar in t echt spreek.. dan weet ik niet of dat over een paar maanden is of over een paar jaar :S
ze gaat binnekort wel verhuizen naar een andere stad, want dat is dichterbij voor haar moeder
die gaat werken in mijn stad.. dus dan woont zij ook weer gelijk dichter bij mij
dus dat is wel weer mooi meegenomen :P miss kan ze een keer naar mij kome ofzo?
maarjah dat zien we dan wel weer

Allebei heel erg bedankt! :)
ps: muslima5.. hoezo schattig??? :P x)

I am what I am, and only Allah swt can change that! (:
proud to be a moslim <3
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 15:35

salam lieve zuster

schattig in de zin dat je een juiste oprechte intentie hebt en echt begaan bent met je nichtje en dat je beried bent voor haar te vragen aan anderen of je goed met haar om gaat wat dit betreft..dat vind ik gewoon schattig,

ja als ze in een andere stad woont wordt het idd moelijk..misschien moet je telefonisch contact houden ofzo..weet niet..lijkt me idd moelijk om haar te helpen vanuit een afstand..maar hou de moed erin..doe je best en Allah swt maakt het af.als Hij zie dat je je best doet, dan zal Hij wel een manier vinden voor haar en voor jou. verder moet je veel dua voor haar doen..

wasalam

Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2006 om 16:05
Assalaamualeikum Warahmattullah Wabarakatohu

ah op die manier okeej :P (:
nouja Allah swt 'zorgt er wel voor' (je snapt me vast wel? (: )
I am what I am, and only Allah swt can change that! (:
proud to be a moslim <3
Terug naar boven
92Chick Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 109
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 92Chick Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2006 om 09:32
Ik heb M en S met haar broer G gister gezien :D :D.
 G is zgn. racist geworden, en M is zich meer gaan verdiepen in Islam net als mij!! :D Ik ben hier echt blij om :) Nu kan ik er met haar over praten enzo.. :D :)
anyway.. ik weet nog steeds niet hoe ik S moet benaderen over Islam.. :S
I am what I am, and only Allah swt can change that! (:
proud to be a moslim <3
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.