Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Goddelijk Licht

 Post Reply Post Reply
Schrijver
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Goddelijk Licht
    Geplaatst op: 05 juli 2006 om 16:47
In mijn Koran (vert. van Kramers) staat, onder de titel "Parabel van het Goddelijke Licht", Sura 24,35:

"Allah is het licht der hemelen en der aarde. De gelijkenis van Zijn licht is als een nis, waarin is een lamp; de lamp is in een glas; het glas is als ware het een schitterende ster, ontstoken aan een gezegende boom, een olijfboom, geen oostelijke en geen westelijke, welks olie haast glans zou geven, ook als had geen vuur haar aangeraakt; licht boven licht, Allah leidt tot Zijn licht wie Hij wil. En Allah stelt de gelijkenissen voor de mensen. En Allah is omtrent alle ding wetend"

Vraag: wie kan mij uitleg geven over het gedeelte "De gelijkenis van Zijn licht is..............; licht boven licht"? Hapert er misschien ook iets aan de vertaling van Kramers?
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juli 2006 om 18:34

Dat is het geloof en de leiding van Allah in de harten van de gelovigen, de Koran en de gehoorzaamheid voor God.  Dit is het licht van Allah die Hij geeft aan wie Hij wil. Deze wordt d.m.v. een parabel beschreven zoals deze zich in het hart van een gelovige bevind.



Je moet beschikken over kennis en wijsheid om de diepgang van de vergelijking goed te begrijpen, dit is gegeven aan de aanbidders van Allah, taalkundig is het goed vertaald denk ik.  

Het is een hele mooie tekst in het Arabisch, geen mens kan zoiets produceren. In de verzen 36 en 37 kan je lezen waar deze harten zijn die het licht dragen en wie ze in bezit heeft.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juli 2006 om 06:47
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan



<p class="Msonormal"><span style="font-size: 7.5pt; font-family: Verdana;">Dat is het
geloof en de leiding van Allah in de harten van de gelovigen, de Koran en de
gehoorzaamheid voor God. <span style="">�</span>Dit is het
licht van Allah die Hij geeft aan wie Hij wil. Deze wordt d.m.v. een parabel
beschreven zoals deze zich in het hart van een gelovige bevind.



Je moet beschikken over kennis en wijsheid om de diepgang van de
vergelijking goed te begrijpen, dit is gegeven aan de aanbidders van
Allah, taalkundig is het goed vertaald denk ik. �
</span>


<p class="Msonormal"><span style="font-size: 7.5pt; font-family: Verdana;">Het
is een hele mooie tekst in het Arabisch, geen mens kan zoiets
produceren. In de verzen 36 en 37 kan je lezen waar deze harten zijn
die het licht dragen en wie ze in bezit heeft.
</span>




Beste 3abd,
Je mededeling dat het met de tekst van Kramers taalkundig wel goed zit gaf mij het vertrouwen om verder te gaan met het bestuderen van sura 24,35. De lastigheid waar ik met name mee zat was de duiding van het "glas". In Sura 24,35 staat vervat de weg om tot een betere wereld te komen, dezelfde weg die is vervat in Jezus'Woord. In dat licht bezien kan ik dan weer het "vrezen van de dag waarop de harten en blikken zich zullen omdraaien" (sura 24,27) niet zo goed plaatsen.
Groeten, Alzukar.





Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2006 om 14:04
In eerste instantie geplaatst door alzukar



Beste 3abd,
Je mededeling dat het met de tekst van Kramers taalkundig wel goed zit gaf mij het vertrouwen om verder te gaan met het bestuderen van sura 24,35. De lastigheid waar ik met name mee zat was de duiding van het "glas". In Sura 24,35 staat vervat de weg om tot een betere wereld te komen, dezelfde weg die is vervat in Jezus'Woord. In dat licht bezien kan ik dan weer het "vrezen van de dag waarop de harten en blikken zich zullen omdraaien" (sura 24,27) niet zo goed plaatsen.
Groeten, Alzukar.



Beste alzukar,

Je hebt een goede inzicht in dit vers als je ziet dat hierin de weg wordt beschreven naar een betere wereld. Deze weg is zeker ook de boodschap van Isa/Jezus (aleyhi assalaam), zoals deze dat is van alle profeten van Allah/God.

Deze weg is simpel en duidelijk, doe wat Allah/God zegt en geloof in Zijn boodschap en je zal geleid worden van de duisternis naar het licht. Ik zal dit hieronder uitleggen.

Wat begrijp je niet precies over de dag die de mens moet vrezen? Ik leg dit graag uit.

Moge Allah je leiden naar de Islaam, zodat je Zijn weg volgt en de groeten van Allah komen.
 




Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2006 om 14:08

"Moge Allah je leiden naar de islam, ........"

Alleen de islam?

Mijn iraakse vriendin zegt dat de koran eigenlijk alleen in het arabisch gelzen moet worden. De diepte van de koran gaat verloren in vertalingen. Daarnaast is de koran een groot vers. En juist het vers maakt de koran tot koran. Ook dat gaat verloren in een vertaling.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2006 om 14:20
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

"Moge Allah je leiden naar de islam, ........"

Alleen de islam?

Mijn iraakse vriendin zegt dat de koran eigenlijk alleen in het arabisch gelzen moet worden. De diepte van de koran gaat verloren in vertalingen. Daarnaast is de koran een groot vers. En juist het vers maakt de koran tot koran. Ook dat gaat verloren in een vertaling.

 



Ja, alleen de Islam Peter, dat is de waarheid bij onze Schepper en God, Hij adviseert ons om te geloven en te doen wat Hij zegt.

De Koran is het exacte gesproken woord van God aan de mens. Het is een boodschap voor de mens in de Arabische taal. De betekenis kan uitgelegd worden in een andere taal, maar dan is het een uitleg van jezelf. Het woord van God kan niemand evenaren.


Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:26

 spreeks God geen andere talen? Is de rest van de wereld dan verloren?

Ik snap God niet. Waarom doed hij zo?

Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:28

Eigenlijk snap ik het hele verhaal met die toren van babel al niet, en als hij alleen maar arabisch spreekt

Is toch niet eerlijk

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:35
In eerste instantie geplaatst door Fireworks

�spreeks God geen andere talen? Is de rest van de wereld dan verloren?


Ik snap God niet. Waarom doed hij zo?



Kijk het zit zo ongeveer als met de Paus. Die praat met God en dan zegt hij (de Paus) tegen jou weer wat God heeft gezegd. Als het goed is tenminste.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:35
In eerste instantie geplaatst door Fireworks

 spreeks God geen andere talen? Is de rest van de wereld dan verloren?

Ik snap God niet. Waarom doed hij zo?

God spreekt alle talen. Als je als Moslim een Dua (smeekbede) maakt tot God dan hoeft dat niet pers� in het arabisch maar kan het gewoon in je eigen taal. Er zijn overigens zat Moslims die geen Arabisch spreken.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:39

Hoe kan men goed muslim zijn als men geen arabisch spreekt

Ze zegge dat al die vertaalde korans niet goed zijn....hoe komt dat dan?

Ik snap het niet goed denk uk

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:40
In eerste instantie geplaatst door Fireworks

Eigenlijk snap ik het hele verhaal met die toren van babel al niet, en als hij alleen maar arabisch spreekt

Is toch niet eerlijk

ALLAH/God heeft de Islam als Godsdienst met de Koran als boek niet alleen voor de arabieren gestuurd maar voor alle mensen op de gehele aarde ongeacht huidskleur,taal,afkomst of wat dan ook. ALLAH kijkt niet naar onze lichamen of naar onze landen van herkomst maar slechts naar onze harten. (lees ook de topic: Wist je dat? )....daar staan enkele uitspraken over de gelijkheid van mensen.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:42

ja maar....ze zeggen dat koran vertalingen slecht zijn....en waarom heeft god niet iedereen arabisch geleerd dan?

ik het erg dat ik dat God vraag?

moet ik maar stil zijn daarover?

 

 

 

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:45
In eerste instantie geplaatst door Fireworks

Hoe kan men goed muslim zijn als men geen arabisch spreekt

Ze zegge dat al die vertaalde korans niet goed zijn....hoe komt dat dan?

Ik snap het niet goed denk uk

Ik spreek ook geen arabisch...ik kan het ook (nog) niet lezen of schrijven. Ik ben wel bezig om het te leren. Ik hoor van heel veel mensen dat de best vertaalde Koran die van Yusuf Ali (in het Engels) is. Ik gebruik zelf de Edele Koran. Een vertaling is natuurlijk nooit zo sterk als de taal waarin het oorspronkelijk werd geopenbaard.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:47
In eerste instantie geplaatst door Fireworks

Die Peter zegt dat God een vreemde vogel is....mag dat zomaar gezegd worden hier?....ik vond mijn vraag al erg
Jouw vraag is absoluut niet erg omdat het gewoon een vraag is die je stelt uit belangstelling of met de intentie om er iets van te leren.....
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:48

Ja yusuf die ken ik van internet.

In een chatbox zeiden muslims tegen een katholiek dat ook die niet goed is

Ik denk dat het een kwestie van smaak is. Niemand is het eens lijkt wel. 

Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:50

Ja ik probeer het te leren

Maar sommige dingen zijn echt wel moeilijk.

Soms lijkt het onlogisch. Is het dom om iets al te geloven als het nog onlogisch lijkt? Is dat verkeerd?

 

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:54
In eerste instantie geplaatst door Fireworks

Ja ik probeer het te leren


Maar sommige dingen zijn echt wel moeilijk.


Soms lijkt het onlogisch. Is het dom om iets al te geloven als het nog onlogisch lijkt? Is dat verkeerd?





Je moet vertrouwen hebben. En wat heel belangrijk is: de zaken van de zonnige kant bekijken!
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 12:57
In eerste instantie geplaatst door Fireworks

ja maar....ze zeggen dat koran vertalingen slecht zijn....en waarom heeft god niet iedereen arabisch geleerd dan?

ik het erg dat ik dat God vraag?

moet ik maar stil zijn daarover?

 

 

 

Koranvertalingen zijn niet slecht maar het is het beste om de Koran in het arabisch te lezen en te begrijpen. Als je de vertalingen leest en je hart als God het wilt geraakt wordt door de woorden die erin staan ga je jezelf misschien steeds meer erin willen verdiepen om die mooie woorden in het arabisch te leren. Mijn jongste zusje die nu nog geen Moslim is heb ik ooit eens een vertaling van de Koran gegeven zodat ze erin kon lezen. Haar hart werd erdoor geraakt en nu wilt ze Moslim worden. Ze kan zelfs al een beetje arabisch lezen en schrijven. En ik nog niet eens (en daar moet ik me heel diep voor schamen)......Het is absoluut niet erg dat je daar vragen over stelt. Moge ALLAH/God je helpen.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 13:04

Dank je rahil...want ik lees graag maar ken geen arabisch

En van de andere profeten, die varhalen uit de bijbel, zijn dat ook best wel goede vertalingen? Ook daar hoor je van alles over. Soms weet ik niet meer wat ik moet geloven. Sorry hoor voor mijn kritise vragen.

 

Terug naar boven
Fireworks Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fireworks Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2006 om 13:18

 Dit is een mooi forum. Ik kom nog eens terug later. Doei.

 

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 augustus 2006 om 17:25
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

In eerste instantie geplaatst door alzukar



Beste 3abd,
Je mededeling dat het met de tekst van Kramers taalkundig wel goed zit gaf mij het vertrouwen om verder te gaan met het bestuderen van sura 24,35. De lastigheid waar ik met name mee zat was de duiding van het "glas". In Sura 24,35 staat vervat de weg om tot een betere wereld te komen, dezelfde weg die is vervat in Jezus'Woord. In dat licht bezien kan ik dan weer het "vrezen van de dag waarop de harten en blikken zich zullen omdraaien" (sura 24,27) niet zo goed plaatsen.
Groeten, Alzukar.



Beste alzukar,

Je hebt een goede inzicht in dit vers als je ziet dat hierin de weg wordt beschreven naar een betere wereld. Deze weg is zeker ook de boodschap van Isa/Jezus (aleyhi assalaam), zoals deze dat is van alle profeten van Allah/God.

Deze weg is simpel en duidelijk, doe wat Allah/God zegt en geloof in Zijn boodschap en je zal geleid worden van de duisternis naar het licht. Ik zal dit hieronder uitleggen.

Wat begrijp je niet precies over de dag die de mens moet vrezen? Ik leg dit graag uit.

Moge Allah je leiden naar de Islaam, zodat je Zijn weg volgt en de groeten van Allah komen.
 



Zo'n mooi topic, het Goddelijk licht, in de vergetenheid?. Ik zou hier nog op reageren, maar ik was daar toen niet aan toegekomen i.v.m. vakantie.

Wat waren je bevindingen voor dit vers om te komen tot een betere wereld alzukar? Welke bijbelverzen bedoelde je? Zou graag de overeenkomsten willen weten. En wat begreep je niet over de dag die de mens moet vrezen, zowel in de Koran als bijbel.



Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2006 om 00:01

Nog niet zo h��l lang geleden was de bijbel ook enkel te lezen in het Latijn .

Is door reformatie dat ze hem zijn gaan vertalen. Dus wat is het verschil? In islam moedigen ze aan om koran zelf te lezen. Arabisch te leren �n het zelf te lezen. In katholieke leer is dat h��l lang absoluut taboe geweest. De priester vertelde je wel wat je moest weten.

Er zijn trouwens nog steeds strekingen in het christendom die geloven dat Latijnse bijbel de enige korecte is.

En is de allerbelangrijkste boodschap in alle godsdiensten niet het zelfde?
Heb je naaste lief zoals jezelf?

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2006 om 03:46
In eerste instantie geplaatst door Stampertje

Nog niet zo h��l lang geleden was de bijbel ook enkel te lezen in het Latijn .

Is door reformatie dat ze hem zijn gaan vertalen. Dus wat is het verschil? In islam moedigen ze aan om koran zelf te lezen. Arabisch te leren �n het zelf te lezen. In katholieke leer is dat h��l lang absoluut taboe geweest. De priester vertelde je wel wat je moest weten.

Er zijn trouwens nog steeds strekingen in het christendom die geloven dat Latijnse bijbel de enige korecte is.

En is de allerbelangrijkste boodschap in alle godsdiensten niet het zelfde?
Heb je naaste lief zoals jezelf?

xxx,

stampertje

Alleen vraag ik me dan wel af waarom in het latijn, heeft ALLAH Subhana Wa Ta'ala de boodschap die HIJ aan Jezus/Isa (vrede zij met hem) en aan de andere voorgaande Boodschappers hen die Boodschap in het latijn gegeven? Is het latijn ook niet slechts een vertaling van de originele boodschap?
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2006 om 04:58
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan



In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan




In eerste instantie geplaatst door alzukar


Beste 3abd,
Je mededeling dat het met de tekst van Kramers taalkundig wel goed
zit gaf mij het vertrouwen om verder te gaan met het bestuderen van
sura 24,35. De lastigheid waar ik met name mee zat was de duiding van
het "glas". In Sura 24,35 staat vervat de weg om tot een betere wereld
te komen, dezelfde weg die is vervat in Jezus'Woord. In dat licht
bezien kan ik dan weer het "vrezen van de dag waarop de harten en
blikken zich zullen omdraaien" (sura 24,27) niet zo goed plaatsen. Groeten, Alzukar.



Beste alzukar,

Je hebt een goede inzicht in dit vers als je ziet dat hierin de weg
wordt beschreven naar een betere wereld. Deze weg is zeker ook de
boodschap van Isa/Jezus (aleyhi assalaam), zoals deze dat is van alle
profeten van Allah/God.

Deze weg is simpel en duidelijk, doe wat Allah/God zegt en geloof in
Zijn boodschap en je zal geleid worden van de duisternis naar het
licht. Ik zal dit hieronder uitleggen.

Wat begrijp je niet precies over de dag die de mens moet vrezen? Ik leg dit graag uit.

Moge Allah je leiden naar de Islaam, zodat je Zijn weg volgt en de groeten van Allah komen.


Zo'n mooi topic, het Goddelijk licht, in de vergetenheid?. Ik zou hier nog op reageren, maar ik was daar toen niet aan toegekomen i.v.m. vakantie.Wat waren je bevindingen voor dit vers om te komen tot een betere wereld alzukar? Welke bijbelverzen bedoelde je? Zou graag de overeenkomsten willen weten. En wat begreep je niet over de dag die de mens moet vrezen, zowel in de Koran als bijbel.


Beste 3abd Arra7maan,
De sura 24,35 verwijst naar een Gelijkheid die al wat is verbindt. Alle grote godsdienstleraren hebben dit geweten, en vanuit d�t besef, d�e achtergrond, is het dat zij de mensen toespraken. Zo ook Jezus, voor wie het uit de Evangelie�n kan verstaan. Wie dit besef met hen mag delen en daarbij nog weet hoe ernaar te (samen-)leven is begenadigd (sura 24, 36-38). Wie zich vastklampt aan de materie zal niet anders kennen dan onrust en vrees in zijn wereld (sura 24,39 naar mijn interpretatie).

Wat betreft de "dag die de mens moet vrezen" (hierboven): in mijn opvatting is er, voor wie waarlijk in God gelooft, geen Laatste Dag.

Dit is wat ik er, nu zo, van kan zeggen binnen de beperkingen zoals die mij door o.a. de taal worden opgelegd. Ik was de topic zeker niet vergeten, maar moet hem nu toch ook weer even "oppakken".
Groet, Alzukar
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2006 om 08:00
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan



In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan




In eerste instantie geplaatst door alzukar


Beste 3abd,
Je mededeling dat het met de tekst van Kramers taalkundig wel goed
zit gaf mij het vertrouwen om verder te gaan met het bestuderen van
sura 24,35. De lastigheid waar ik met name mee zat was de duiding van
het "glas". In Sura 24,35 staat vervat de weg om tot een betere wereld
te komen, dezelfde weg die is vervat in Jezus'Woord. In dat licht
bezien kan ik dan weer het "vrezen van de dag waarop de harten en
blikken zich zullen omdraaien" (sura 24,27) niet zo goed plaatsen. Groeten, Alzukar.



Beste alzukar,

Je hebt een goede inzicht in dit vers als je ziet dat hierin de weg
wordt beschreven naar een betere wereld. Deze weg is zeker ook de
boodschap van Isa/Jezus (aleyhi assalaam), zoals deze dat is van alle
profeten van Allah/God.

Deze weg is simpel en duidelijk, doe wat Allah/God zegt en geloof in
Zijn boodschap en je zal geleid worden van de duisternis naar het
licht. Ik zal dit hieronder uitleggen.

Wat begrijp je niet precies over de dag die de mens moet vrezen? Ik leg dit graag uit.

Moge Allah je leiden naar de Islaam, zodat je Zijn weg volgt en de groeten van Allah komen.
 

Zo'n mooi topic, het Goddelijk licht, in de vergetenheid?. Ik zou hier nog op reageren, maar ik was daar toen niet aan toegekomen i.v.m. vakantie.Wat waren je bevindingen voor dit vers om te komen tot een betere wereld alzukar? Welke bijbelverzen bedoelde je? Zou graag de overeenkomsten willen weten. En wat begreep je niet over de dag die de mens moet vrezen, zowel in de Koran als bijbel.


Beste 3abd Arra7maan,
De sura 24,35 verwijst naar een Gelijkheid die al wat is verbindt. Alle grote godsdienstleraren hebben dit geweten, en vanuit d�t besef, d�e achtergrond, is het dat zij de mensen toespraken. Zo ook Jezus, voor wie het uit de Evangelie�n kan verstaan. Wie dit besef met hen mag delen en daarbij nog weet hoe ernaar te (samen-)leven is begenadigd (sura 24, 36-38). Wie zich vastklampt aan de materie zal niet anders kennen dan onrust en vrees in zijn wereld (sura 24,39 naar mijn interpretatie).

Wat betreft de "dag die de mens moet vrezen" (hierboven): in mijn opvatting is er, voor wie waarlijk in God gelooft, geen Laatste Dag.

Dit is wat ik er, nu zo, van kan zeggen binnen de beperkingen zoals die mij door o.a. de taal worden opgelegd. Ik was de topic zeker niet vergeten, maar moet hem nu toch ook weer even "oppakken".
Groet, Alzukar


Dat klopt zo als ik je goed begrijp, door te doen wat God vraagt in geloof zijn we aan elkaar verbonden en door dit te doen vrees je dag en zal je het Paradijs binnen gaan .

Groots tijd om moslim te worden alzukar


Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.062 seconden.