Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Echtscheiding en kinderen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Imaan89 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan89 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Echtscheiding en kinderen
    Geplaatst op: 06 juli 2006 om 03:59

Als een vrouw en een man scheiden van elkaar en ze hebben nog hele kleine kinderen, wie heeft dan meer recht op de kinderen de vader of de moeder?

Ma3salaam

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juli 2006 om 04:27
 assalaamo3alaikom zuster Imaan   hier kun je  antwoord vinden op je vraag
 
 
 
 
Vraag: Ik heb een vraag over scheiden. Een zuster die ik goed ken gaat scheiden van haar man. Zij hebben kinderen, waarvan twee grote kinderen. De vraag is of de kinderen mogen kiezen waar ze willen wonen. Maar laat ik u eerst vertellen hoe de man is en hoe de vrouw is. want voor zover ik weet horen volgens de islam de kinderen naar de man te gaan. Maar zou dat ook in dit geval zo zijn. Het is namelijk zo dat de vrouw gelovig is, ze volgt de islam en geeft zelfs les aan andere. "Masha Allah" zij is een goeie zuster en ik en vele andere kunnen daar getuigen van zijn. De man is moslim, hij zegt La illeha Allah.....maar verder doet hij weinig aan zijn geloof. Hij doet geen gebed en in Ramadan vast hij soms wel en soms niet. Hij Praat nooit over de Islam alleen als hij er voordeel bij heeft, hij neemt dus wat hij wil en laat wat hij wil. Buiten dit alles rookt de man Hasj en gebruikt geweld in zijn huis op momenten dat hij boos is. De vrouw was geen moslima toen zij met hem trouwde, zij is dat 20 jaar geleden geworden (Allahoe Akbar), heeft Arabisch geleerd en zoals ik net al zei geeft nu zelfs les in islam.

De eerste dag van Ramadan had hij haar (om u een voorbeeld te geven) geslagen. De man moest vasten omdat zijn kinderen thuis waren en hij schaamde zich voor hun. De hele ochtend had hij gevast en dus ook geen Hasj kunnen roken. De man was daarom agressief en zag dat er een stoel niet op zijn plaats stond in de huiskamer. Hij liep op de vrouw af en sloeg haar minuten lang in elkaar. Nu zal mijn vraag anders zijn als ik zeg, mogen deze kinderen kiezen waar ze willen wonen? want de kinderen zijn bang en willen niet bij de man wonen.

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Het is treurig om zulke verhalen te horen. In plaats van dat de man Allah de Verhevene prijst dat Hij hem een oprechte vrouw heeft gegeven, doet hij zoiets.

Wie van de ouders wordt voogd van de kinderen?

Het verzorgen van een kind die nog niet de puberteit bereikt heeft is toegelaten aan de moeder mits zij nog niet hertrouwd is. Dit gebaseerd op een hadith van de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) waarbij een vrouw naar de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) kwam klagen toen de vader het kind probeerde mee te nemen :"Jij hebt het volledige recht daarop mits je niet hertrouwt bent" Overgeleverd door Ahmed en Abou Dawoed en is als Hadith sahih verklaard door Al hakiem.

In dit geval is de zuster gescheiden wegens dwaling van haar man, de kinderen gaan sowieso naar de moeder, dit wegens het gedrag van de vader.

Na de puberteit mogen de kinderen kiezen waarheen ze gaan. Als er blijkt dat de kinderen op het slechte pad gezet worden door de invloed van de vader die zij hebben gekozen na de puberteit dan kunnen ze alsnog verplaatst worden naar de moeder.

Voor meer verduidelijking zie Mienhaadj Al moesliem van sheikh Abou bakr Al Djaza'ierie Blz 383 en 384, Onder Athalaaq.

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Imaan89 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan89 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2006 om 03:25
djazaak allahu gairan!
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2006 om 07:40
waiyaki oeghti
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.