Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMag een vrouw naar een begraafplaats???

 Post Reply Post Reply
Schrijver
sadia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 23 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Mag een vrouw naar een begraafplaats???
    Geplaatst op: 25 december 2003 om 14:25

 ik heb ff een klein vraagje mogen vrouwen naar een begraafplaats????????

mijn moeder heeft gehoord dat het niet mag nu weet ik dus niet zeker of een vrouw naar begraafplaats mag gaan maar ik heb wel gelezen dat een vrouw wel naar begrafenis mag gaan tijdens het begraven van het lichaam maar is het liefst aangeraden om het niet te doen. weten jullie het misschien?????????

SADIA

 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 16:03

volgende tekst heb ik gevonden in het boek van Aboebakr Djaber El Djezeiri(de weg van de moslims)

bezoek van vrouwen aan de begraafplaats

De geleerden zijn unaniem in hun verbod om vrouwen regelmatig begraafplaatsen te laten bezoeken.De Profeet(vzmh)zei

" Allah heeft vrouwen,die regelmatig begraafplaatsen bezoeken,vervloekt.' (Achmed,Ibn Majeh en Timidi)

Refererend aan deze hadith hebben enkele geleerden deze bezoeken afgeraden,zelfs als die met grote tussenpozen en zeldzaam zijn.Anderen hebben het toegestaan door zich te baseren op het feit dat Aysja(r.a.),de echtgenote van de Profeet(vzmh)naat het graf van haar broer AbderRahmen ging.OP vragen hierover antwoordde zei:

'Zeker!De Profeet(vzmh)verbood het,maar stond het vervolgens toe." (Hekem&Baihaki)

Degenen,die zeldzame bezoeken hebben toegestaan stellen voorwaarden.Men dient het begaan van kwaad te vermijden,evenals het zich uitputten in gejammer,of geschreeuw,het zich vertonen in mooie kleding,het ten toon spreiden van haar charmes,het smeken van de doden om gunsten te verlenen net als andere misstanden,die in alle tijden en op alle plaatsen zijn geconstateerd bij bezoekers,die de regels van de religie niet kennen.

wa sallam

Zahra

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
sadia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 23 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 16:10

asalaam alaikum,

zuster zahra, als ik het goed begrijp mag een vrouw wel naar een begraafplaats maar niet als ze opvallende kleding of als ze zich opvallend gedraagt? vroeger toen ik nog in mijn land van herkomst was gingen ik en mijn vader in de ochtend na het FAJR gebed naar de begraafplaats.

Dus als ik nu nog zou willen dan moet ik onopvallende kleren dragen?

SADIA

Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 16:21

Salaam

er is nog een punt hierover dat ik belangrijk vind om te vermelden. ik heb gehoord dat vrouwen niet naar begraafplaatsen mochten omdat ze zich niet in kunnen houden. vrouwen worden snel hysterisch, en als 1 vrouw dat wordt, dan worden de andere aanwezigen dat ook.

assalaam ahlaikum

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 17:41

salaam'aleikum

Moge Allah Zahra zegenen voor haar inspanning

ze heeft gelijk

salaam: herlees haar antwoord, het was compleet

Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 18:07

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 18:14

salaam'aleikum

moge Allah barmhartig zijn met ons allen

Terug naar boven
Ronny Jamil Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 22 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2004 om 00:47

Assalamu Alaikum Wr Wb

Ik heb enkele vragen over begraafplaatsen in Nederland. In veel Nederlandse gemeenten worden begraafplaatsen voor een bepaalde periode vrijgegeven, bijvoorbeeld 10 jaar. Wanneer het graf reeds 10 jaar oud is, dan kan de nabestaanden het graf verlengen voor een bepaalde periode. Wordt het graf echter niet verlengd, om wat voor reden dan ook, dan wordt het graf leeggehaald om plaats te maken voor een nieuwe overleden persoon. Ik heb gehoord, doch ik weet het niet zeker, dat de restanten van de overleden persoon dan in een massagraf worden "begraven". Dit wordt bij niet-Islamitische en ook bij Islamitische graven gedaan, uitgezonderd familiegraven waarvan de grond eigendom is van de familie.

Mijn vragen zijn:

a) Hoe staat de Islaam tegenover deze praktijk?

b) Zijn de nabestaanden volgens de Islam verplicht de begraafplaats te verlengen?

c) Als we als Moslim weten dat dit de praktijk is, moeten wij nu dan voorzieningen treffen? Of valt dit onder overmacht-situatie?

Volgens mij is er een hadith die zegt dat we begraven dienen te worden op de plaats waar we het laatst hebben geleefd.

Wassalaam,

Jamil

Jamil
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2004 om 17:08
In eerste instantie geplaatst door Ronny Jamil

<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>Assalamu Alaikum Wr Wb


<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>Ik heb enkele vragen over begraafplaatsen in Nederland. In veel Nederlandse gemeenten worden begraafplaatsen voor een bepaalde periode vrijgegeven, bijvoorbeeld 10 jaar. Wanneer het graf reeds 10 jaar oud is, dan kan de nabestaanden het graf verlengen voor een bepaalde periode. Wordt het graf echter niet verlengd, om wat voor reden dan ook, dan wordt het graf leeggehaald om plaats te maken voor een nieuwe overleden persoon. Ik heb gehoord, doch ik weet het niet zeker, dat de restanten van de overleden persoon dan in een massagraf worden "begraven". Dit wordt bij niet-Islamitische en ook bij Islamitische graven gedaan, uitgezonderd familiegraven waarvan de grond eigendom is van de familie.


<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>Mijn vragen zijn:


<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>a) Hoe staat de Islaam tegenover deze praktijk?


<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>b) Zijn de nabestaanden volgens de Islam verplicht de begraafplaats te verlengen?


<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>c) Als we als Moslim weten dat dit de praktijk is, moeten wij nu dan voorzieningen treffen? Of valt dit onder overmacht-situatie?


<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>Volgens mij is er een hadith die zegt dat we begraven dienen te worden op de plaats waar we het laatst hebben geleefd.


<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=1>Wassalaam,


<FONT face=Arial size=1>Jamil



Assalaamoe ALaikoem,

Kijk ook even op http://www.nak4life.com/SRDG.htm
Terug naar boven
Y4smin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 64
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 april 2004 om 07:03

Asalamoe aleikoum wa rahmatouAllah wa barakatoehoe broeders en zusters,

Mijn reactie is niet zo vlot, maar beter laat dan nooit  Ik klikte op de link en las ook dat er inshaAllah een eigen islamitische begraafplaats zal komen in Den Haag. Ik zelf woon in Den Haag en zou graag willen weten of jullie misschien meer info hierover hebben? (waar, wanneer, etc)

Alvast bedankt!

Wasalaam, Yasmin

* You Think You Know... But You Have No Idea *
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 april 2004 om 09:49
In eerste instantie geplaatst door Y4smin

<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color=#9966ff size=2>Asalamoe aleikoum wa rahmatouAllah wa barakatoehoe broeders en zusters,


Mijn reactie is niet zo vlot, maar beter laat dan nooit �Ik klikte op de link en las ook dat er inshaAllah een eigen islamitische begraafplaats zal komen in Den Haag. Ik zelf woon in�Den Haag en zou graag willen�weten of jullie�misschien meer�info�hierover hebben? (waar, wanneer, etc)


Alvast bedankt!


Wasalaam, Yasmin



Assalaamoe Alaikoem,

De begraafplaats "Oud Eik en Duinen" bestaat al jaren. Er is een aparte Islamitische gedeelte.

Je kan de begraafplaats vinden op de
Laan van Eik en Duinen(38-40) in Den Haag(volgens mij tram 2). Het aparte achterste gedeelte is voor ons.

Assalaamoe Alaikoem
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 april 2004 om 11:49
In eerste instantie geplaatst door Y4smin

Asalamoe aleikoum wa rahmatouAllah wa barakatoehoe broeders en zusters,

Mijn reactie is niet zo vlot, maar beter laat dan nooit  Ik klikte op de link en las ook dat er inshaAllah een eigen islamitische begraafplaats zal komen in Den Haag. Ik zelf woon in Den Haag en zou graag willen weten of jullie misschien meer info hierover hebben? (waar, wanneer, etc)

Alvast bedankt!

Wasalaam, Yasmin

asallam aleikum ,

Zelf zit ik ook na te denken hoe ik dat moet doen...Ik ben een nl moslima,

en zal ook begraven worden.Nu heb ik er geen goed gevoel bij,als ik al die graven zie ,die op het nippertje betaald kunnen worden,door stichtingen etc.Ik heb zelf geen familie meer,en ben bezorgd om het feit dat mijn graf misschien geruimd zou worden,als ik mij in Nederland zou laten begraven.Aangezien ik toch geen familie meer heb,zal het ook niemand een bal uitmaken waar ik lig,dus denk ik aan een Islamitisch land.Eigenlijk ben ik bang dat ze daar weer de boel gaan 'flessen'....Astagfiroeka dat ik zo denk.En hoe regel je dat bij je verzekering?Kan je je verzekering om laten zetten?Want als mij morgen wat gebeurd,stoppen ze mij misschien in een nl graf(daar heb ik voor betaald)...wie weet daar meer over?

Ik zit er best wel mee...

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 april 2004 om 11:59
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

In eerste instantie geplaatst door Y4smin


<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color=#9966ff size=2>Asalamoe aleikoum wa rahmatouAllah wa barakatoehoe broeders en zusters,


Mijn reactie is niet zo vlot, maar beter laat dan nooit �Ik klikte op de link en las ook dat er inshaAllah een eigen islamitische begraafplaats zal komen in Den Haag. Ik zelf woon in�Den Haag en zou graag willen�weten of jullie�misschien meer�info�hierover hebben? (waar, wanneer, etc)


Alvast bedankt!


Wasalaam, Yasmin



asallam aleikum ,


Zelf zit ik ook na te denken hoe ik dat moet doen...Ik ben een nl moslima,


en zal ook begraven worden.Nu heb ik er geen goed gevoel bij,als ik al die graven zie ,die op het nippertje betaald kunnen worden,door stichtingen etc.Ik heb zelf geen familie meer,en ben bezorgd om het feit dat mijn graf misschien geruimd zou worden,als ik mij in Nederland zou laten begraven.Aangezien ik toch geen familie meer heb,zal het ook niemand een bal uitmaken waar ik lig,dus denk ik aan een Islamitisch land.Eigenlijk ben ik bang dat ze daar weer de boel gaan 'flessen'....Astagfiroeka dat ik zo denk.En hoe regel je dat bij je verzekering?Kan je je verzekering om laten zetten?Want als mij morgen wat gebeurd,stoppen ze mij misschien in een nl graf(daar heb ik voor betaald)...wie weet daar meer over?


Ik zit er best wel mee...


wa sallam



Assalaamoe Alaikoem,

Nou zuster, ik zal zeggen...bel de verzekering eens op.

En naar een "Islamitisch land", ja waar wil je naar toe?!?! En kijk, als je bijv. familie had in een Islamitisch land, dan konden zij het daar vandaan regelen. Maar ik denk dat het, zoals jou situatie nu is, beter is om hier in Nederland begraven te worden. Zorg dan dat je genoeg geld apart hebt liggen om het graf te kopen.

Maar Inshallah zul je pas sterven als je kinderen hier hebt achtergelaten, zodat zij je begravenis kunnen regelen en ervoor zorgen dat je graf behouden blijft. En dit voor ons allemaal Inshallah

Assalaamoe Alaikoem
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.