Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

wat gaat er toch mis?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: wat gaat er toch mis?
    Geplaatst op: 06 september 2006 om 05:41

De ontkenningen, bagateliseringen, met de vinger altijd wijzend naar de-niet-moslim, geeft in de kern weer wat er mis is. Zonder zelfkritiek is verandering en verbetering niet mogelijk. Dit is binnen de islam (ook binnen het christelijk geloof is het eeuwenlang een groot taboe geweest) het grote probleem. De islam dient altijd en met elk (ook ondeugdelijke) argument verdedigt te worden. Degene die zich daar aan onttrekt krijgt snel de titel "afvallige" toegedicht. De gevolgen kunnen ernstig zijn. 

Gelukkig zijn er wel scchrijvers en intellectuelen in de islamitische wereld die weinig moeite hebben om toe te geven dat er iets mis is gegaan met de islam. (De Egyptische rechter Said al-Ashmawi. de Egyptische diplomaat Hoessein Ahmad Amin en een in Europa verschenen boek van Abdelwahhab Meddeb, getiteld "The Malady of Islam)

Volgens Meddeb is de ziekte van de islam de drang tot steeds verdere geisoleerdheid, niet alleen van de open en intellectueel vrije cultuur van het Westen, maar ook van de eigen vroegere veelvormigheid.  Hij noemt de islamitische wereld 'ontroostbaar in haar nooddruft', inconsolable in its destitution.

Verreweg de meest verkeerde opvatting die we onder moslims kunnen aantreffen, is het idee dat moslims meer rechten hebben dan anderen. Dit is weliswaar in overeenstemming met de sharia, maar het is een opvatting waarvoor in een moderne maatschappij geen plaats mag zijn. De maatschappelijke konsekwenties van deze tweedeling kunnen verwoestend zijn. Daarom dient de westerse samenleving geen onderscheid te maken als krtiek op de islam wordt bestempeld als kwetsend. De Nederlandse regering heeft er nog nooit op aan gedrongen een beetje voorzichtig te zijn in discussies over enig andere godsdienst. Waarom nu dan wel? Als de islam zich mengt in het publieke debat, dan heeft zij geen recht op een uitzonderingspositie. Kiezen we daar wel voor dan nemen we en onze debatcultuur en onze islamitische debater niet serieus.

Kan de islam zichzelf genezen? Natuurlijk wel. Ook de katholieken hebben zichzelf genezen van de anti-democratische verkiezingsideologie van de pausen uit het midden van de 19e eeuw.

Er zijn genoeg islamitische denkers die, als ze vrij gelezen en verspreid mochten worden, aan die genezing zouden kunnen bijdragen. Zo lastig is het niet te begrijpen dat je alleen aan een open moderne maatschappij kunt (en mag) meedoen als je uitgaat van de gelijkgerechtigheid  van alle deelnemers, ongeacht hun godsdienst.

De vrije discussie die noodzakelijk is voor deze genezing wordt in de islamitische wereld door 3 groepen belemmerd:

1. De politieke elites van de dictaturen in islamitische landen

2. De islamitische religieuze leiders

3. De vrijgevestigde jihad-activisten. Ook zij menen het recht te hebben de islam te moeten verdedigen, waarbij het doel elk middel heiligt. In naam van Allah.

Gelukkig mogen wij, nadat we het onvrije christendom, die ook middels sancties mensen het zwijgen op heeft gelegd, hadden beteugeld, vrij discusieren. Onderwrpen mogen en moeten van alle kanten belicht worden om tot een redelijk evenwichtige conclusie te komen. Daar hoort ook bij de argumenten die je liever niet wilt horen.

Als moslims de verhoudingen binnen de wereld van de islam zelf willen genezen, zullen ze onbekommerd de feiten onder ogen moeten zien. Alleen vanuit de werkelijkheid zoals die is, is het mogelijk tot een herstelproces te komen.

Niet iedere zieke geneest, maar een zieke die niet, al is het maar tijdelijk, wil toegeven dat hij ziek is, die is ongeneesbaar en kansloos.

groet,

PP

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 september 2006 om 05:53

salaam aleikom beste broeders en zusters in de islaam.

Hallo peter pan,de islaam is niet ziek,wanneer gaat  dat nou een keer tot je door  dringen!Moge ALLAH SUBHANNA WA T`ALA je leiden ,amien.

groeten oem moussa.

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 september 2006 om 05:56
dat lukt niet zuster want pan is echt ziek en doof blind .moge allah hem leiden naar de islaam
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 september 2006 om 09:32

Salaam aleikom,

De bovenstaande reacties bevestigen waar PP het over heeft.

Nefertiti.

 

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2006 om 05:06

Op Nefertiti na, geen enkele reactie van moslima's of moslims, op inhoudsloze na.

Waar we niet over praten bestaat immers niet en daarmee kan de leugen verder regeren.

En Allah zag dat het niet goed was.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2006 om 05:57

ik lees je posts amper nog peter pan.

mag Allah je leiden naar het licht,en je bespottelijke opmerkingen vergeven.

ISLAM IS LIEFDE VRIJHEID EN GELUK!

MAAR dat zien koefaars niet in

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2006 om 14:10

Beste Moslima,

Dat je mijn posts niet leest is jouw persoonlijke vrijheid. Ik vind het ook niet van belang.

Mijn artikel hierboven is echter niet bespottelijk. Het geeft slechts een kritische kijk op de geschiedenis van de islam.

Onderwerpen die o.a. ter sprake gebracht zijn, zijn de imperialistische oorlogen uit naam van Allah. Moslims hebben de mond vol over de bevrijding van Palestina, terwijl Palestina voordat de islam uberhaupt bestond, een christelijk gebied was. MIjn oprechte vraag was of christenen nu ook een jihad mogen beginnen om de moslims uit Palestina, Syrie en deels Egypte te gooien.

Het zijn slechts vragen. Mijn antwooord is heel eenvoudig. Nee, laten we als christenen deze jihad niet voeren. Maar, mijn vraag aan de mosliims blijft staan.

Je stelt dat islam liefde en vrijheid en geluk inhoudt. Laten we nu eens vanuit deze puur theoretische gedachte, dit eens toetsen aan landen die zich hebben gevormd naar de woorden van Mohammed: Iran en Afganistan.

Dan zul jij als moslima toch een jihad moeten voeren tegen dez regimes die niet bepaald het geluk, liefde en vrijheid van haar volk nastreven.

De vragen die ik hier opwerp zijn pijnlijk en dat besef ik me terdege. Ik wens jou noch andere moslims hierbij beledigen. Wel wil ik jullie tot nadenken stemmen.

En daar lijkt me niets mis mee.

groet,

PP

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2006 om 19:34
In eerste instantie geplaatst door moslima 82

ik lees je posts amper nog peter pan.

mag Allah je leiden naar het licht,en je bespottelijke opmerkingen vergeven.

ISLAM IS LIEFDE VRIJHEID EN GELUK!

MAAR dat zien koefaars niet in

 

Salam aleykum,

 

Nu je dat zegt,... ik moet dat ook toegeven, ik lees (meestal) gewoon de eerste zin die hij zet. Zijn korte posts daar neem ik nog de moeite voor.

Salam aleykum broeders en zutsers, bijna ramadan! Masha'Allah!

Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2006 om 04:27

De onderwerpen die ik aansnijd ervaren jullie als pijnlijk, en zoals veel moslims in islamitische landen lijden ook jullie aan de slachtofferziekte.

Natuurlijk kan het ook zijn dat je inhoudelijk niet durft of kunt reageren op mijn posts.

Mijn bijdragen hoeven ook door jullie niet gelezen te worden. Ik richt me vooral op gasten die even langs komen om de schoonheid van de islam te lezen.

Ik laat ze de keerzijde van deze medaille zien. Hoe de islam in de praktijk vorm gegeven wordt.

En dat is vaak heeeeel anders dan liefde, vrijheid en geluk.

groet,

PP

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2006 om 05:22

Salaam aleikom,

Wanneer de moslims de verhoudingen binnen de wereld (lees het verschil) van de islam zelf willen genezen, zullen ze onbekommerd de feiten in de ogen moeten willen zien. Alleen vanuit de werkelijkheid zoals die is. En die werkelijkheid bestaat dat maak ik hier zelf mee. Als Nederlandse mag ik veel meer dan een Egyptenaar. Ik word bij de checkpoints niet geschopt of geslagen maar egyptenaren wel. Zelf gezien, (je wilt niet weten hoe ik toen reageerde, wetende trouwens dat ze mij niet durfden aan te pakken.)

Correct? Moeten broeders en zuster daar hun hoofd voor omdraaien. Ik denk dat daar een plicht voor moslims igt. Er is zoveel mis dat het tijd wordt om de problemen in moslim landen eerst eens intern aan te pakken. Op te staan tegen het slechte imago dat de leiders zelf veroorzaakt hebben en steeds absurder doorvieren.  Als je bij voorbaat al ontkennend reageerd dan bevestig je de stelling.  

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2006 om 12:00
Volgens mij kunnen ze in een aantal islamitische landen wel wat lokale Domela Nieuwenhuis-achtigen gebruiken. Gewoon een tijdje flink de anarchistische beuk erin.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2006 om 13:27

Zou Domela niet oud worden.

Degene die de mond open doen moeten of wel bang zijn voor de heersende regimes, danwel voor geloofsfanatici.

Weet niet wat erger is.

PP

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2006 om 02:55
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

De onderwerpen die ik aansnijd ervaren jullie als pijnlijk, en zoals veel moslims in islamitische landen lijden ook jullie aan de slachtofferziekte.

haha pijnlijk?ik lach erom

Natuurlijk kan het ook zijn dat je inhoudelijk niet durft of kunt reageren op mijn posts.

Mijn bijdragen hoeven ook door jullie niet gelezen te worden. Ik richt me vooral op gasten die even langs komen om de schoonheid van de islam te lezen.

Ik laat ze de keerzijde van deze medaille zien. Hoe de islam in de praktijk vorm gegeven wordt.

En dat is vaak heeeeel anders dan liefde, vrijheid en geluk.

groet,

PP

islam is inderdaad stapje voor stapje hard werken,mensen je omgeving uitleggen over je andere kledingstijl,en leefwijze dit doe je stapsgewijs niet in 1 keer.

later in in jenna zal je het ware geluk vinden als beloning voor je goede werken en degenen die je bespotten

 en Ik persoonlijk  ben gelukkig ik voel me vrij met mij ghimaar en ik krijg genoeg liefde en kracht om door te leven,en mensen zoals jij zie ik dagelijks die me nastaren die denken dat ik onderdrukt ben die me smakeloos uitlachen,

Geduld dat is wat ik heb met hun en vroeger werden mensen ook uitgelachen en werden ze zelfs nog mishandeld en gedood(hier in het westen komt dat minder voor)

Later zullen wij moslims die bespot en uitgelachen worden de spotters mogen uitlachen....

Jou daden zullen niet werken,en jou werk is het werk van sjaitaan,al zal jij dat niet inzien,

Mag Allah ons beschermen tegen jou en de islam rein houden.

Jou inzicht punt in de islam is verkeerd,maar jij als ongelovige zal dat zeker niet inzien,tenzij Allah jou je ogen opend.

 

 

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2006 om 04:35

 

9. Berouw (At-Taubah)

 

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

 

71. En de gelovigen, mannen en vrouwen, zijn vrienden van elkander. Zij sporen aan tot het goede en verbieden het kwade en houden het gebed en betalen de Zakaat en gehoorzamen Allah en Zijn boodschapper. Dezen zijn het, wie Allah barmhartigheid zal betonen. Voorzeker, Allah is Almachtig, Alwijs.

72. Allah heeft de gelovigen, mannen en vrouwen tuinen beloofd waar doorheen rivieren stromen, heerlijke woonplaatsen in tuinen der eeuwigheid. En het behagen van Allah is het grootste. Dit is de grootste zegepraal.

73. O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars. En wees streng jegens hen. Hun tehuis is de hel en deze is een boze bestemming.

74. Zij zweren bij Allah, dat zij niets zeiden, maar voorzeker zij spraken het woord des ongeloofs en na de Islam te hebben aanvaard, verwierpen zij deze en zij besloten tot hetgeen zij niet konden volbrengen. Zij koesterden haat alleen omdat Allah en Zijn boodschapper hen uit Zijn overvloed hadden verrijkt. Als zij berouw tonen zal het beter voor hen zijn, maar indien zij zich afwenden zal Allah hen met een pijnlijke straf in deze wereld en in het Hiernamaals straffen en zij zullen op aarde vriend noch helper hebben.

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2006 om 03:11

Salaam aleikom beste zusters en broeders in de islaam.

Djazakallahoe wa gairan,oeghty ,voor je stukje en amien op je dua`s.

Moge ALLAH SUBHANA WA T`ALA onze oemah versterken en ons sabr geven ,amien.

Ik zit in een moeilijke situatie,alhamdoelilah,en vraag of jullie dua voor mijn gezin willen doen,inscha allah.Barakaloufiek.

waleikom salaam wa rahmatoelah wa barakatoe.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.