Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Brief van vrouw in Egypte

 Post Reply Post Reply
Schrijver
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Brief van vrouw in Egypte
    Geplaatst op: 09 november 2006 om 04:12

Salaam Aleikom,

Ik krijg veel mails van buitenlandse vrouwen die in Egypte wonen. Eerlijk gezegt ben ik een beetje op. Ik heb er geen zin meer in om alles te beantwoorden en kan dat ook niet altijd vanwege dat ik geen concreet advies meer kan geven en ook voor het gevaar van inmenging. Het meest voorkomende probleem is zoals in de volgende brief. Ik heb hem ingekort en aangepast + namen gewist.

Beste

 

Middels deze weg schrijf ik je een mail over de gang van zaken tussen mijn egyptische echtgenoot en mij. Graag wil ik anoniem blijven. Ik heb je mial via�gekregen en hopelijk kun je me helpen. Mijn echtgenoot en ik hebben elkaar 5 jaar geleden ontmoet. Het was liefde op het eerste gezicht. Pure liefde en we waren niet weg te slaan van elkaar. Na 1 jaar zijn we getrouwd. Ik was toen nog christelijk en mijn man moslim. Nooit was dat een probleem, alles ging uitstekend. Totdat ons zoontje geboren werd. Daar is het begonnen. Mijn echtgenoot wilde dolgraag dat ik moslima werd maar dwong me niet. Toch gaf hij dit herhaaldelijk aan en zoals ik van jou begrepen had noemde jij dat de �zachte dwang�. Omdat ik nog niet zo bekend was met de islam ben ik gaan lezen en vragen en mijn echtgenoot beantwoorde al mijn vragen geduldig. Ook vertelde hij een aantal zaken over erfrecht, toewijzing van kinderen bij scheiding of dood dat als ik christen was ik daar allemaal geen recht op had. Gezamelijk besloten we dat ik dan toch moslima zou worden. Daarna ging het snel anders, de constante herrinering van mijn echtgenoot dat ik me toch maar moest verdiepen in het gebed, kleding aanpassen want anders zou ik geen goede vrouw zijn en door mijn omgeving zou dat beeld bevestigd worden als geen goede vrouw en moeder. Na vele ruzies dwong mijn echtgenoot me een hoofddoek te dragen. Ik draag er nu een en voel me zo ongelukkig met dat pokkeding. Ik haat het, ik haat dat ik toestemming moet vragen om uit te gaan, ik haat het dat alles zover is gekomen dat ik me in bochten moet wringen om eens bij vriendinnen te zijn. Ik haat het dat ik toestemming moet vragen om te reizen naar mijn eigen familie in Nederland. Bij iedere tegenslag laat hij weten dat dit komt omdat Allah boos op hem is omdat hij geen gelovige vrouw getrouwt is. In mijn hart ben ik geen moslima al geloof ik wel. We waren uit liefde getrouwt met toestemming van onze beiden families die ons met open armen hebben ontvangen. Nu leven we op gespannen voet met elkaar en ik heb het gevoel dat ik geen adem meer kan halen. Wat moet ik daar toch aan doen, hoe word ik mezelf weer?

 

Enfin, de brief was nog stukken langer. De schattingen zijn dat 4 van de 5 mixed marriages stuklopen in Egypte met alle gevolgen van dien. Echt, ik heb er al veel zien gaan en komen. Mijn punt: ach..niet zoveel eigenlijk, een dubbel gevoel, verdriet ook wel. Ik wil altijd graag helpen maar helaas gaat dat meestal niet.

 

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 04:50
Triest. Zowel voor die vrouw als voor die man
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 05:30

Je moet ook geen moslim worden voor iemand anders. En als je als man een vrouw wil die bedekt gaat, trouw je toch lekker met een moslima.

blijven trieste verhalen.

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 06:02

Asalaam Alaikim,

Wat ik eruit begrijp is dat de relatie in dit geval wordt gedomineerd door de man?Ik lees in de Koran juist dat er gelijkheid is, en moet zijn. Hoe verhoudt zich dat in de zin van toestemming vragen in alles?

Salaam

 

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 06:25
In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

Asalaam Alaikim,

Wat ik eruit begrijp is dat de relatie in dit geval wordt gedomineerd door de man?Ik lees in de Koran juist dat er gelijkheid is, en moet zijn. Hoe verhoudt zich dat in de zin van toestemming vragen in alles?

Salaam

 

Salaam Aleikom,

Egypte heeft een wet die bepaalt dat de vrouw toestemming moet vragen aan haar man om te reizen. Mannen kunnen ook een verbod op reizen doorgeven aan de politie. Erg discriminerend omdat een vrouw dus wel een paspoort mag hebben maar soms niet mag gebruiken. Als ik op vakantie ga naar NL dan moet ik ook een handgeschreven toestemming overhandigen bij de douane. En ja, er zijn hier mannen die hun vrouwen verbieden om naar buiten te gaan zonder toestemming. Terwijl onze profeet dat nooit verboden heeft. Dus er is op het gebied van vrouwenrechten nog veel te doen.

Salaam Nefertiti

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 06:33
In eerste instantie geplaatst door fundamentalist

Je moet ook geen moslim worden voor iemand anders.


]


Je weet niet in hoeverre dat kind hier een rol in speelt, wordt uitgespeeld
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 06:40
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door fundamentalist

Je moet ook geen moslim worden voor iemand anders.


]



Je weet niet in hoeverre dat kind hier een rol in speelt, wordt uitgespeeld

Precies dat gedeelte uit de brief heb ik bewust weggelaten, te schrijnend.

The Egyptian Constitution says women and men are equal. And, although Egypt is relatively secular and progressive, women still struggle to assert their rights. The latest battlefield: traveling overseas without a husband's or father's permission.

CAIRO, Egypt (WOMENSENEWS)--Laila, 35, has an international career with an economic development organization and she is armed with an Egyptian passport, yet she is interrogated and accused of smuggling and prostitution at Cairo's international airport whenever she travels without her husband or son.

"I don't want to say it's a police state, but things like travel are treated like a privilege given to you by the state rather than a right," says Laila, requesting that she not be further identified.

Laila is luckier than many women in Egypt, considering that she has her travel documents and her husband's support. Without it, her career would be unobtainable. All Egyptian women need permission from their father or husband in order to travel freely.

The Egyptian Parliament is preparing to debate a reform eliminating the requirement that a guardian male must approve a female's passport; however, many women warn that it will take years to effectively implement a new law and change traditional attitudes of male dominance and female subservience.

The Association for the Development and Enhancement of Women in Egypt hopes to provide at least the beginnings of a public forum to discuss the proposed change. The women's association and other non-governmental organizations last week began collecting signatures on a petition supporting a woman's right to travel and obtain a passport. They hope to present it to Parliament before the debate begins.

The right of women to travel freely and to obtain passports independent of male approval was included in last year's overhaul of the Personal Status Law, signed by President Hosni Mubarak, whose wife, Suzanne Mubarak, is president of the new National Council for Women.

The centerpiece of the reform was to make it possible for women to divorce without their husbands' approval, but the debates were acrimonious and conservatives prevailed against what they perceived as an assault against immutable gender roles.

Despite Bitter Debates on Women's Rights, Battle Again Joined

Under the new Egyptian law, a woman may divorce her husband even if he objects, provided that she returns any dowry and frees her husband from financial obligations. Ten years of debate and lobbying preceded the law's passage in January 2000.

The women's divorce provision is exceptional in the Middle East, according to women's advocates and scholars, although an Egyptian woman is still denied alimony if she is the party who seeks the divorce.

But in order to divorce his wife, all an Egyptian man need do at any time is tear up the marriage contract.

As a last-minute concession to conservatives, women's travel freedoms were excised.

Now the National Council for Women, along with several non-governmental organizations, hopes for swifter success in giving women equal travel rights. Though Parliament prepares to discuss the women's travel issue in the next two months, no firm date has been set.

"According to the Constitution, women are equal to men," Farkhonda Hassan, the council's new secretary-general wrote earlier this month in the semi-governmental newspaper, Al-Ahram. "They should be able to exercise their freedom of mobility."

The first steps toward women's freedom of travel were taken last November by Egypt's Constitutional Court, the equivalent of the U.S. Supreme Court, which ruled that men cannot block women from obtaining passports.

Women Now Have Right to Obtain Passport, but Not to Use It

"It is the right of the citizen to obtain and hold a passport, since it is part of the personal freedom that is protected by the constitution and the right of traveling is part of public freedoms," the high court said in its ruling.

Yet, a woman must obtain her husband's or father's signature on her passport. So, while men can no longer go to the Interior Ministry and bar their wives or daughters from leaving the country, the male relatives can refuse to sign their passports and can seek court injunctions against travel, on a case-by-case basis.

Jordan, Kuwait, Morocco, Tunisia and some other countries in the region allow women to travel and obtain passports on their own. Countries usually considered much more conservative than Egypt, such as Iran, Saudi Arabia and Yemen, also require a male family member's consent. Moreover, the Sheik of al-Azhar, Mohammad Sayyid Tantawi, Egypt's paramount religious leader, supported earlier drafts of the revised 2000 Personal Status Law that included a woman's right to travel and obtain passports freely.

"There has been a recent trend toward trying to explain religion in a tight and backward way," said Hada Badran, president of the Arab Women's Alliance based in Cairo. "But there is also a parallel movement of intellectuals trying to get women ahead and recognized as total beings."

Hania Sholkamy, a professor of anthropology at the American University in Cairo, is glad that the divorce laws changed, but remains skeptical about the possibility of an additional women's rights victory in the Parliament.

"At least a man can't go to the Interior Ministry and bar a woman from traveling easily now. I think it's as good as it's going to get for now," Sholkamy said.

"The push for women's travel is coming from the cultural elite," she added. "There is no respectable middle-class reason to grant women this right, nor is there the necessary public fora to debate the issue," Sholkamy said.

Salaam Nefertiti

 

 

�God does not judge according to your bodies and appearances, but he scans your hearts and looks into your deeds." - Hadith of Prophet Mohammed
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 07:56
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

Asalaam Alaikim,

Wat ik eruit begrijp is dat de relatie in dit geval wordt gedomineerd door de man?Ik lees in de Koran juist dat er gelijkheid is, en moet zijn. Hoe verhoudt zich dat in de zin van toestemming vragen in alles?

Salaam

Salaam Aleikom,

Egypte heeft een wet die bepaalt dat de vrouw toestemming moet vragen aan haar man om te reizen. Mannen kunnen ook een verbod op reizen doorgeven aan de politie. Erg discriminerend omdat een vrouw dus wel een paspoort mag hebben maar soms niet mag gebruiken. Als ik op vakantie ga naar NL dan moet ik ook een handgeschreven toestemming overhandigen bij de douane. En ja, er zijn hier mannen die hun vrouwen verbieden om naar buiten te gaan zonder toestemming. Terwijl onze profeet dat nooit verboden heeft. Dus er is op het gebied van vrouwenrechten nog veel te doen.

Salaam Nefertiti

Dus dat toestemming vragen geeft opzichzelf niets met de Islam te maken, maar met de gebruiken in Egypte. Wat zeggen geleerden dan hiervan op basis van van deze rechtsongelijkheid? De Koran en Mohammed, vrede zij met hem, zijn toch heel duidelijk? 

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 08:51

Salaam Aleikom,

Dus dat toestemming vragen geeft opzichzelf niets met de Islam te maken, maar met de gebruiken in Egypte. Wat zeggen geleerden dan hiervan op basis van van deze rechtsongelijkheid? De Koran en Mohammed, vrede zij met hem, zijn toch heel duidelijk? schreef Abdul Khaliq

Nou nee, voor een bredere uitleg moet ik eerst gaan spitten maar in het kort kan ik zeggen dat het alles met de islam te maken heeft. Er zijn wel meer landen waar vrouwen niet mogen reizen zonder toestemming, of niet mogen stemmen of geen autorijden. Of dat inmiddels in SA nog steeds zo is moet ik ook opzoeken want ook daar waren veranderingen in zicht.

De religieuse leider van Al Ahzar: Tantawi is nu ook voor de wijziging van de wet. Wederom zeggen sommige leiders dit en anderen weer dat. Het moet allemaal weer goed uitgezocht worden en het ligt er maar net aan wie, op welke manier de religie interpreteert. Zo houden de religieuse leiders van de madhabs (rechtsscholen) zich contstant bezig met zaken als deze. In hoeverre men zich hier bezig houdt met het reizen zonder mahram, weet ik niet precies. Ik geloof dat dat al redelijk vrij gegeven is en deze verantwoordelijkheid bij de moslims zelf ligt. hoewel dat ook niet helemaal duidelijk is. Persoonlijk vind ik deze regels vrouwonterend en discriminerend.  Egypte heeft een duaal rechtsysteem. Deels sharia (alleen familierecht) en deels een Frans, Europees rechtssysteem. Maar goed, het mag wel duidelijk zijn dat vrouwen nog een lange weg moeten gaan en veel moeten vechten voor een plaatsje in deze maatschappij. Ieder zijn invulling. Rahil Amin bijv, vindt het niet goed dat ik naar een niet-mahram kapper ga. Anderen geven geen handen aan mannen of niet-moslims. Dat moet ieder voor zich weten, ik wil mijn rechten en onder deze omstandigheden lijden heel wat vrouwen nodeloos. Daar zijn per materie heel veel goede argumenten en voorbeelden voor die op dit forum, in sha allah, ooit nog weleens de revu zullen passeren. Kleine toevoeging, ik respecteer ieders inleving in zoverre dat het logisch is, en de mensheid, in dit geval vrouwen niet schaadt.

Salaam Nefertiti 

 

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 09:07

Asalaam Alaikum Nefertiti,

Wat je zegt is billijk! Ik hoop dat de geleerden hier snel overeenstemming over kunnen krijgen. Als ik de Koran en de leer van Mohammed, vrede zij met hem, lees krijg ik toch maar een signaal. De vrouw is een parel en staat gelijk aan de man. Zij dient beschermd te worden, maar wel op basis van gelijkheid.

De rechtsongelijkheid kan dus eigenlijk niet vanuit de Koran of de leer van Mohammed, vrede zij met hem komen. Ik verbaas mij dan ook dat de geleerden hier zo lang over moeten doen? Of zie ik het te simpel?

Salaam

  

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 09:26
In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

Asalaam Alaikum Nefertiti,

Wat je zegt is billijk! Ik hoop dat de geleerden hier snel overeenstemming over kunnen krijgen. Als ik de Koran en de leer van Mohammed, vrede zij met hem, lees krijg ik toch maar een signaal. De vrouw is een parel en staat gelijk aan de man. Zij dient beschermd te worden, maar wel op basis van gelijkheid.

De rechtsongelijkheid kan dus eigenlijk niet vanuit de Koran of de leer van Mohammed, vrede zij met hem komen. Ik verbaas mij dan ook dat de geleerden hier zo lang over moeten doen? Of zie ik het te simpel?

Salaam

  

  ja, je ziet het te simpel. Maar simpel mag ook goed zijn.

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 09:29

Asalaam Aleikum Nefertitie,

Dat van die kapper was alleen maar omdat ik me dan afvraag waar je Hidjaab dan voor dient als je je haar laat zien en knippen aan en door een niet-Mahram.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 10:20
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

Asalaam Alaikum Nefertiti,

Wat je zegt is billijk! Ik hoop dat de geleerden hier snel overeenstemming over kunnen krijgen. Als ik de Koran en de leer van Mohammed, vrede zij met hem, lees krijg ik toch maar een signaal. De vrouw is een parel en staat gelijk aan de man. Zij dient beschermd te worden, maar wel op basis van gelijkheid.

De rechtsongelijkheid kan dus eigenlijk niet vanuit de Koran of de leer van Mohammed, vrede zij met hem komen. Ik verbaas mij dan ook dat de geleerden hier zo lang over moeten doen? Of zie ik het te simpel?

Salaam

  

  ja, je ziet het te simpel. Maar simpel mag ook goed zijn.

Salaam Nefertiti



Ik was er al bang voor! 
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 13:40

salaam aleykoum,

een vrouw hoord niet alleen te reizen alleen met een mahram is een ahadith van,dat reizen geld als het meer als 10 kilometer of meer dan 20 kilometer

Zo heeft een vrouw iemand die haar beschermd en haar helpt met de reis bv met discriminatie er zijn bv imaams die vrouwen adviseren alleen niqaab te dragen als ze getrouwd zijn en zo een man bij hun hebben dat is veiliger,

Ik zie dit als een stukje bescherming,

De vrouw hoeft niet opgesloten te worden dat gaat in mijn ogen ook te ver als ze nooit alleen naar buiten mag behalve savonds enzo lijkt me wel logisch dat de man meegaat,wel is het normaal dat de man en vrouw weten waar ze heen gaan en als het wat later word dat ze even bellen dat het iets later word,

Er zijn inderdaad mannen die helaas hun vrouwen geen plezier met vriendinnen gunnen en erg achterdochtig zijn,elhamdullilah ik heb nu een man die het juist stimuleerd en zegt maak maar plezier klets maar wat en kom voor het donker weer terug en hij vind het niet erg om een keertje alleen te eten.maar sommige mannen zijn daar heel strikt in helaas.

Dus dat is ook 1 van de dingen die je als vrouw zijnde moet proberen uit te vissen voordat je gaat trouwen of jenog wel naar je familie dan mag en vriendinnen enz,natuurlijk is het logisch dat als je slechte vriendinnen hebt dat je man daar wat op tegen is maar zolang het moslimas zijn moet dit allemaal kunnen,

hieronder nog een fatwa:

Welke afstand wordt beschouwd als een reis?

 

Door sheikh Abu Baseer Mustafa Haleemah At-Tartousi

 

Vraag:

Welke afstand wordt beschouwd als een reis en wanneer is iemand een reiziger conform de shari'a?

 

Antwoord:

In de naam van Allah, De barmhartige, de genadevolle.

De meest correcte opinie hierover is naar mijn mening dat dit d�� afstand betreft, welke naar gewoonte en gebruik, rederlijkerwijs bekend staat als "reizen".

Het spreekt voorzich, dat wanneer men reist, men zijn/haar spullen inpakt, de bagage klaar maakt en opweg gaat naar een zekere reisbestemming.

Er is geen speciefieke maatstaf met betrekking tot de afstand die men aflegd. Sommige metgezellen plachten 10-20 km te reizen en werden als reizigers beschouwd gezien het feit dat het dagen duurde om deze afstand af te leggen.

Er zijn geleerden die de afstand vast hebben gesteld op 100km of 90km, maar voor deze berekeningen zijn geen bewijzen.

Dit is hun definitie, maar deze definitie is aan verandering onderhevig, afhankelijk van o.a. de vervoersmiddelen en dergelijke.

 

En Allah weet het het beste.

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2006 om 14:03

Salaam Aleikom,

We leven niet meer in de tijd van kamelen en ezels. Hoewel? Het zou voor heel veel vrouwen hier een opluchting zijn als ze eindelijk voor hun baan of familiebezoek kunnen reizen zonder toestemming. Veel Egyptische vrouwen hebben mannen en kinderen die wonen en werken in andere landen. Het wetvoorstel is aangenomen nu hoop ik dat de logica wint. Malesh, je moet hier wonen om het vrouwenleed zelf te ervaren en te zien. Het is mensonterend.

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2006 om 12:03
In eerste instantie geplaatst door moslima 82

salaam aleykoum,

een vrouw hoord niet alleen te reizen alleen met een mahram is een ahadith van,dat reizen geld als het meer als 10 kilometer of meer dan 20 kilometer

Zo heeft een vrouw iemand die haar beschermd en haar helpt met de reis bv met discriminatie er zijn bv imaams die vrouwen adviseren alleen niqaab te dragen als ze getrouwd zijn en zo een man bij hun hebben dat is veiliger,

Ik zie dit als een stukje bescherming,

De vrouw hoeft niet opgesloten te worden dat gaat in mijn ogen ook te ver als ze nooit alleen naar buiten mag behalve savonds enzo lijkt me wel logisch dat de man meegaat,wel is het normaal dat de man en vrouw weten waar ze heen gaan en als het wat later word dat ze even bellen dat het iets later word,

Er zijn inderdaad mannen die helaas hun vrouwen geen plezier met vriendinnen gunnen en erg achterdochtig zijn,elhamdullilah ik heb nu een man die het juist stimuleerd en zegt maak maar plezier klets maar wat en kom voor het donker weer terug en hij vind het niet erg om een keertje alleen te eten.maar sommige mannen zijn daar heel strikt in helaas.

Dus dat is ook 1 van de dingen die je als vrouw zijnde moet proberen uit te vissen voordat je gaat trouwen of jenog wel naar je familie dan mag en vriendinnen enz,natuurlijk is het logisch dat als je slechte vriendinnen hebt dat je man daar wat op tegen is maar zolang het moslimas zijn moet dit allemaal kunnen,

hieronder nog een fatwa:

Welke afstand wordt beschouwd als een reis?

 

Door sheikh Abu Baseer Mustafa Haleemah At-Tartousi

 

Vraag:

Welke afstand wordt beschouwd als een reis en wanneer is iemand een reiziger conform de shari'a?

 

Antwoord:

In de naam van Allah, De barmhartige, de genadevolle.

De meest correcte opinie hierover is naar mijn mening dat dit d�� afstand betreft, welke naar gewoonte en gebruik, rederlijkerwijs bekend staat als "reizen".

Het spreekt voorzich, dat wanneer men reist, men zijn/haar spullen inpakt, de bagage klaar maakt en opweg gaat naar een zekere reisbestemming.

Er is geen speciefieke maatstaf met betrekking tot de afstand die men aflegd. Sommige metgezellen plachten 10-20 km te reizen en werden als reizigers beschouwd gezien het feit dat het dagen duurde om deze afstand af te leggen.

Er zijn geleerden die de afstand vast hebben gesteld op 100km of 90km, maar voor deze berekeningen zijn geen bewijzen.

Dit is hun definitie, maar deze definitie is aan verandering onderhevig, afhankelijk van o.a. de vervoersmiddelen en dergelijke.

 

En Allah weet het het beste.

 

Welke Hadith is dit?

Is wel interessant. Vooral omdat kilometers zijn ingevoerd door Napoleon.

Het is interesant om die bewuste hadith eens te zien. Water precies staat.

 

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2006 om 12:08

Beste Druide,

Het is geen hadith maar een fatwa van een sjiekh. Maar geen zorgen, als ik morgen, moge allah het behoeden, een telefoontje krijg dat het niet goed gaat met mijn moeder. Dan neem ik het eerste vliegtuig naar NL. Alleen!

Maar er zit een punt in je post. Waarop baseert deze man zijn kilometers? Heeft Allah hem dit ingefluistert?

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.