Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Voor jullie jullie feesten en voor ons.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Voor jullie jullie feesten en voor ons.
    Geplaatst op: 11 december 2006 om 13:40
 
Voor jullie jullie feesten en voor ons de onze �





Het is weer bijna  het einde van het jaar, dus dat betekent:

St. Maarten � Sinterklaas � Kerst � Oud en Nieuw

En ook in de rest van het jaar kunnen we er bijna niet omheen:

Valentijnsdag � Carnaval � Koninginnedag � verjaardagen etc.

Wie zoals wij in een land als Nederland of Belgie woont, wordt er regelmatig mee geconfronteerd: feestdagen, vieringen en tradities van de niet-moslims. Zaken die niet tot de Islaam behoren, maar die o zo gemakkelijk het leven van de moslims hier binnensluipen. De Islaam, als een manier van leven, biedt ons richtlijnen hoe we met deze vieringen om moeten gaan. Kort gezegd, dienen we ons drie uitgangspunten te realiseren:

1. De Islaam is een complete en perfecte leefwijze met eigen feestdagen.

2. Moslims dienen zich van niet-moslims te onderscheiden.

3. Feestdagen hebben een religieuze betekenis; dienen dit tenminste voor de moslim te hebben. Voor het vieren van niet-islamitische feesten is daarom geen plaats.


Hieronder worden deze punten ��n voor ��n uitgewerkt.


De Islaam is een complete en perfecte leefwijze met eigen feestdagen.


Bij de Genade van Allah (soebhanAllah wa ta�ala) is de Islaam een complete, perfecte en universele leefwijze. Allah (soebhanAllah wa ta�ala) zegt in de Qor�aan:

� �. Vandaag heb Ik jullie dien (godsdienst / leefwijze) voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islaam voor jullie als dien gekozen ���
(Al-Ma�dah 5:3)

(Merk op dat hier het woord �dien� wordt gebruikt, wat betekent leefwijze. Het is breder dan het begrip religie of godsdienst. Het omvat alle aspecten van het leven.)

Dit feit, dat de Islaam ons hele leven omvat, vinden we ook terug in het volgende voorbeeld. We zien hierin dat iemand de Islaam bespot omdat die zich volgens hem zelfs met de kleinste details van het leven bezighoudt. En we zien hoe ��n van de metgezellen hier juist met trots op antwoordt.

Moeslim vermeldt, dat ��n van de moesjrikoen (veelgodendienaars) spottend zei: �Het lijkt wel alsof jullie profeet jullie echt alles leert, zelfs hoe jullie naar de toilet moeten gaan!� Selmen (radiAllahoe �anhoe) hoorde dit en antwoordde trots en waardig: �Jazeker, hij heeft ons verboden om onze gezichten of ruggen naar de Qiblah te draaien wanneer we ons ontlasten of urineren, en hij verbood ons onze rechterhand te gebruiken wanneer we onszelf daarna reinigen, en om minder dan drie stenen te gebruiken voor het reinigen (als er geen water is) en om ons te reinigen met dierlijke uitwerpselen of botten.�

Het is van Allah�s (soebhanAllah wa ta�ala) Genade, dat Hij ons heeft laten weten wat ons van het Vuur kan redden en hoe we in de Tuinen van het Paradijs kunnen komen. Dit was de boodschap van alle profeten, zoals de Profeet Mohammed (sallallahoe �aleihi wa sallem) vertelde:

�Er was geen profeet v��r mij, of zijn taak was om aan de mensen bekend te maken wat hij wist dat het beste voor hen was, en hen te waarschuwen voor wat hij wist dat slecht voor hen zou zijn.� (Moeslim)

Dit was wat alle profeten deden, en het was zeker wat de laatste profeet, Mohammed (sallallahoe �aleihi wa sallem), heeft gedaan: ons leren welke daden naar het Paradijs leiden en welke naar het Vuur. Hij zei:

�Er is niets dat jullie dichter bij het Paradijs brengt en verder weg van het Vuur, of het is jullie (door mij) uitgelegd.� (Ahmed, authentiek)

Dus de uitleg die de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) ons heeft nagelaten, is ook compleet. Zou er voordeel zijn voor ons in het vieren van feesten die niet tot de Islaam behoren, dan had hij het ons laten weten.

Met Zijn allesomvattende Wijsheid heeft Allah (soebhanAllah wa ta�ala) Zijn laatste openbaring tot een universele boodschap gemaakt, voor alle mensen, alle tijden, zonder onderscheid:

� En Wij hebben jou (Mohammed) niet anders gezonden dan aan de gehele mensheid en als een verkondiger van verheugende tijdingen en als een waarschuwer. � (Saba 34:28)

En, deze belangrijke Boodschap is intact en bewaard gebleven door de eeuwen heen, en dit zal ook in de toekomst zo blijven. Dit is een belofte van Allah (soebhanAllah wa ta�ala):

� Voorwaar, Wij zijn het Die de Vermaning (de Qor�aan) hebben neergezonden. En voorwaar, Wij zijn daarover zeker de Wakers. � (Al-Hidjr 15:9)


Uit het voorgaande, wat tot nu toe is gezegd, kunnen we een aantal zaken concluderen:

1. De Islaam bevat de complete en perfecte leiding voor de mensheid.

2. De Islaam mist geen enkele informatie die nodig zou zijn voor de mensen om geluk te bereiken en om schade te vermijden, of het nu om grote of kleine zaken gaat.

3. De Islaam is de enige leiding die geschikt is voor alle mensen in alle tijden.

4. De Islaam is bewaard en intact gebleven en zal dat ook blijven, als de enige ware leidraad die de mensen kan helpen en redden.


Nu is de vraag: kunnen we dat wat compleet is, nog completer maker?

Het feit dat de Islaam compleet is, betekent logischerwijs dat het niet nog completer gemaakt kan worden. Compleet is compleet. Wat groot is, kan nog groter worden, maar compleet � completer kan niet. Dit is een logisch feit.

Stel dat we van mening zouden zijn dat we w�l nog iets kunnen toevoegen aan de Islaam, dat het ok� is om zelf praktijken en rituelen te bedenken en dat dan Islaam te noemen. Wanneer we dat geloven, dan geloven we daarmee in feite:

1. dat Allah (soebhanAllah wa ta�ala) niet de waarheid sprak toen Hij de dien compleet verklaarde (a�oedhoe billah)

2. dat Allah (soebhanAllah wa ta�ala) details heeft vergeten of heeft gemist die de dien w�l compleet zouden maken (a�oedhoe billah)

3. dat de profeet Mohammed (sallallahoe �aleihi wa sallem) zaken heeft genegeerd of vergeten waardoor de dien niet compleet is geworden (a�oedhoe billah)

Dit zijn gevaarlijke opvattingen, ze zijn een belediging voor Allah (soebhanAllah wa ta�ala) en Zijn Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem). Wie deze overtuiging heeft, plaatst zich daarmee buiten de Islaam. Nu voelen we allemaal wel aan, dat moslims die toevoegingen aan de Islaam praktiseren, zoals in ons voorbeeld dus verjaardagen en sinterklaas etc. vieren, dit meestal niet doen vanuit een dergelijke overtuiging. Ze willen daarmee niet bewust kritiek leveren op de Islaam, op Allah (soebhanAllah wa ta�ala) of Zijn Profeet(sallallahoe �aleihi wa sallem). Vaak is het een kwestie van dat ze niet weten dat datgene wat ze doen, niet tot de Islaam behoort. Of ze zijn zich er niet van bewust, dat het niet kan, zomaar zaken aan de Islaam toevoegen. Maar laten degenen die dit doen, de bovengenoemde ayaat en ahadieth eens goed overdenken en zich bewust worden van het feit dat het niet aan ons is om zaken aan de Islaam toe te voegen. Alleen Allah (soebhanAllah wa ta�ala) heeft dat recht, en Hij heeft lang geleden al verklaard, dat de religie compleet is.




Moslims dienen zich van niet-moslims te onderscheiden

De Islaam is universeel, hebben we gezegd. Nu is �universeel� een woord, dat nogal eens anders wordt opgevat dan het bedoeld is. Sommige mensen interpreteren dit gegeven, als een toestemming om helemaal op te gaan in de niet-islamitische omgeving waar ze in leven. Universeel, denken zij, betekent dat bijna alles mogelijk is. Dat je als moslim overal kan leven en je daar bij de heersende gewoonten kunt aanpassen. En dit is niet zo. En we horen dan ook vaak de volgende vragen: Is het zo belangrijk dat de moslim een eigen, onderscheidende identiteit heeft? Is het niet genoeg om in je hart een sterk geloof te hebben en de Islaam verder vooral in je priv�-leven te uiten?

Gebaseerd op islamitische principes kunnen we onmiddellijk antwoorden: ja, als moslims hebben we een eigen, onderscheidende identiteit en nee, geloven in je hart is niet voldoende. En weer moeten we bedenken, dat de Islaam ons hier leiding in geeft. We hoeven de antwoorden op deze vragen niet zelf te bedenken, k�nnen ze niet zelf bedenken, want Allah (soebhanAllah wa ta�ala) en Zijn Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) hebben hierin een beslissing voor ons genomen en geven ons hier richtlijnen voor, zoals:

Een moslim probeert zich zoveel mogelijk te identificeren met zijn mede-gelovigen, en hij volgt hen in hun leefwijze:

� En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is de slechtste bestemming! � (4:115)

En een moslim probeert zoveel mogelijk afstand te nemen van de leefwijze van de niet-moslims.

� Vervolgens plaatsten Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Sjari�a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten. � (45:18)

� Als jij (Mohammed) hun begeerten had gevolgd, nadat de kennis tot jou was gekomen, dan zou er voor jou (tegen de bestraffing van) Allah geen helper zijn en geen beschermer. � (13:37)

Dus wie leiding ontvangt van Allah (soebhanAllah wa ta�ala), degene aan wie Allah (soebhanAllah wa ta�ala) de juiste weg heeft laten zien, voor hem is er geen excuus om deze weg te verlaten en zaken te doen die horen bij degenen die �niet weten�, zoals de Qor�aan hen omschrijft.

Deze houding van het niet imiteren van anderen volgt ook uit de herhaaldelijke waarschuwingen van de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem):

�Wees verschillend van de joden en de christenen.� (Boechari en Moeslim)

�Wees verschillend van de ongelovigen.�
(Boechari en Moeslim)

�Wie een volk imiteert, is ��n van hen.� (Ahmed, authentiek)

Er is nog iets waar uit blijkt dat het belangrijk is om op onze eigen Rechte Weg te blijven en niet de manieren van de ongelovigen te gaan volgen. Vijf keer per dag verrichten we het gebed, en daarin lezen we zeventien keer soerat-al-Fatihah. Deze soerah bevat een doe�a; in deze soerah vragen we Allah (soebhanAllah wa ta�ala) om ons op de Rechte Weg te leiden, en ons te helpen het pad van de kafiroen, de ongelovigen, te vermijden:

� Leid ons op het Rechte Pad. Het Pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken, niet van degenen op wie de toorn rust en niet dat van de dwalenden. � (1:6-7)

Allah (soebhanAllah wa ta�ala) heeft voorgeschreven, dat we deze soerah lezen in onze salaah. Zeventien keer per dag verrichten we dus deze smeekbede. We vragen Allah (soebhanAllah wa ta�ala) ons te helpen het pad van de dwalenden te vermijden. Waarom zouden we dan, willens en wetens, onszelf vrijwillig op dat Pad wagen?

Je kunt je afvragen, waarom het zo belangrijk is om verschillend te zijn van de niet-moslims; waarom Allah (soebhanAllah wa ta�ala) en de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) ons daar zo op wezen. Daar zijn een aantal redenen voor:

1. Als moslims zijn we gezegend met de beste leiding, de leiding van Allah (soebhanAllah wa ta�ala). De leiding die we volgen, is van Allah (soebhanAllah wa ta�ala). De weg die we volgen, is de weg die Allah (soebhanAllah wa ta�ala) voor ons gekozen heeft. Dit geeft ons een trots en een waardigheid, die niemand anders kan claimen:

� En alle �izza (eer, macht, glorie) behoort aan Allah en aan Zijn Boodschapper en aan de gelovigen �.� (63:8)

Dus bewandelen we de weg die Allah (soebhanAllah wa ta�ala) en Zijn Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) ons hebben aangewezen, dan doen we dingen die eervol en waardig zijn en die ons eervol en waardig maken. Volgen we andere wegen, dan volgen we iets wat minderwaardig is aan de Weg van Allah (soebhanAllah wa ta�ala), dus iets wat ons niet die eer en waardigheid schenkt. Wie wil iets van waarde inruilen tegen iets minderwaardigs?

2. De ongelovigen zijn misleid, hun wegen zijn gebaseerd op verkeerde, afwijkende visies op de samenleving, het universum en hun eigen bestaan. Dit weerspiegelt zich vaak in hun daden. Waarom zou iemand dit dus willen imiteren? En toch is dit wat sommige moslims doen! Ze imiteren daden die tegen alle logica en intelligentie in gaan. De Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) zei hierover:

�Jullie (moslims) zullen de volkeren die jullie voorgingen precies volgen; zelfs als ze het hol van een hagedis binnengaan, gaan jullie ze achterna.� (Boechari en Moslim)

We kunnen wel zeggen, dat de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) met deze opmerking de spijker precies op zijn kop sloeg. Want wat is er onzinniger dan het hol van een hagedis in te lopen? Welke persoon die zijn verstand gebruikt, volgt een ander in zo iets onzinnigs? En toch is dat precies wat er gebeurd. Kijk naar de manieren van de niet-moslims om ons heen en gebruik je verstand om ze te beoordelen. Wat is het nut ervan om een klein kind op te zadelen met een leugen om het vervolgens bang te maken? Wat is het nut om iemand een baard op te plakken en een ander zwart te verven en zich mallotig te laten gedragen? Wat zegt de Islaam hierover? Liegen mag niet, ook niet �voor de grap�. Kinderen zich goed laten gedragen onder voorwendsel van een leugen � anders verdwijnen ze in de zak naar Spanje � mag niet. En dat het malle, domme knechtje per definitie zwart moet zijn, is ronduit racistisch. En hier willen we dan aan meedoen? We vertellen onze kinderen over de alleswetende sinterklaas, die zelfs in Spanje nog weet wat ze allemaal voor stouts hebben gedaan. En een paar jaar later zeggen we dat het allemaal niet waar is. Nog weer later vertellen we ze over Allah (soebhanAllah wa ta�ala), Degene Die altijd alles van je ziet en van je weet. En wat denken kinderen dan: nog een grapje van papa en mama om me lief te laten zijn?

De ongelovigen zijn misleid, zoals duidelijk uit deze tradities blijkt, en wie wil misleiding volgen, na eerst geleid te zijn?

3. Uiterlijke overeenstemming of gelijkheid leidt tot overeenstemming van de harten; dit is een bekend psychologisch verschijnsel. Wat je uiterlijk doet, heeft invloed op je innerlijk. Het lijken op de niet-moslims is de eerste stap in het plan van Sjeitaan om de moslims te laten handelen en denken als niet-moslims.

Dit verschillen van de ongelovigen is van verschillende soorten of niveaus; de ene soort is belangrijker dan de andere. Grofweg kunnen we de volgende indeling maken:

1. De Islaam zegt ons anders te zijn van de niet-moslims in zaken die specifiek van hun geloof en godsdienst zijn, zoals het dragen van een kruis, hun erediensten bijwonen, de kleding dagen die specifiek is voor monniken, het plaatsen en aanbidden van hun afgodsbeelden, etc.

2. De Islaam zegt ons anders te zijn van de niet-moslims in zaken die specifiek van hun identiteit zijn of die hun symbolen zijn, zelfs als de religieuze aspecten hiervan niet duidelijk aanwezig zijn. Voorbeelden zijn het laten groeien van de baard en de snor weglaten, gemeenschap hebben met vrouwen tijdens hun menstruatie, etc. Allemaal zaken die de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) ons verboden heeft.

3. Zaken die onder de bovengenoemde twee punten vallen, maar waar geen duidelijke tekst voor is die het verbiedt, zoals het dragen van de westerse hoed, stropdas, een speciale vinger of hand voor ringen en horloges, etc. Dit dienen we ook achterwege te laten.

4. Zaken die gedaan worden door de niet-moslims, maar niet specifiek voor hen zijn. Deze zaken hoeven we niet strikt te vermijden. Sommige geleerden zeggen dat het beter is om te proberen deze dingen zoveel mogelijk te vermijden, zodat het niet de deur opent voor verboden zaken. Mensen vervallen immers al gauw van het ��n in het ander.

5. Wat hierboven beschreven is, wil niet zeggen dat we niet gebruik zouden kunnen maken van de wetenschap en technologie die door de niet-moslims is ontwikkeld. Dit staat los van het gegeven dat we ons van hen moeten onderscheiden; de Islaam moedigt juist aan ook dit soort kennis op te doen.



Lees ook deel 2 inshAllah klik op onderstaande link :
 

 Voor jullie jullie feesten en voor ons de onze (2)

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2006 om 13:41

Voor jullie jullie feesten

en voor ons de onze

 

Feestdagen hebben een religieuze betekenis; dienen dit tenminste voor de moslim te hebben. Voor het vieren van niet-islamitische feesten is daarom geen plaats

De Profeet Mohammed (sallallahoe �aleihi wa sallem) zag eens dat de Ansaar een bepaalde dag vierden. Hij vroeg hen ernaar en kreeg te horen: �Dit is ��n van de twee dagen waarop we feest vierden in de tijd van djahiliyyah (de tijd van onwetendheid; v��rdat ze moslim waren) en daar zijn we mee doorgegaan.� Hij antwoordde: �Nee! Allah heeft jullie twee betere dagen ervoor in de plaats gegeven: de dag van al-Fitr en de dag van al-Adhhaa.� (Ahmed, An-Nasa�i e.a. Authentiek)

Naast deze twee dagen hebben we ook nog de vrijdag � al-djoemoe�a � als dag van �eid (feest). De Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) zei: "Dit is een dag die Allah bepaald heeft als een �eid voor de moslims.� (authentiek)

Uit deze twee ahadieth leiden we af, dat de moslims drie feesten kennenmet vaste data: een wekelijkse �eid elke vrijdag, en twee jaarlijkse feesten, al-Fitr en al-Adhhaa. (Daarnaast kennen we nog de �Aqiqah en de Walima, resp. het geboortefeest en het trouwfeest.) Ook is duidelijk, dat dit feesten zijn die Allah (soebhanAllah wa ta�ala) ons geschonken heeft, zoals de teksten luiden. Feesten hebben dus voor moslims duidelijk een religieuze betekenis.

De Islaam geeft ook aanwijzingen hoe we onze feesten moeten vieren. Op deze dagen is het bijvoorbeeld niet toegestaan om te vasten (vasten op vrijdag is bij uitzondering mogelijk). Op feestdagen nemen de moslims een bad en trekken hun beste kleren aan. Ze vermijden de zonden die vaak worden begaan wanneer mensen in een feestelijke stemming zijn, zoals drank, muziek, vrije omgang tussen mannen en vrouwen. En het belangrijkste van een feest is niet het eten en drinken, maar het is het gebed waarvoor de moslims zich verzamelen om Allah�s (soebhanAllah wa ta�ala) zegeningen te gedenken en van Zijn Glorie en Grootsheid te getuigen. De hele feestdag staat in het teken van het gedenken van Allah (soebhanAllah wa ta�ala) en Zijn zegeningen aan ons. Het is aanbevolen om op de dag van �Eid dhikr te doen: Allahoe akbar, Allahoe akbar, laa ilaha ilallah, Allahoe akbar , Allahoe akbar wa lillahil-hamd. En er is overgeleverd, dat er op de vrijdag een tijdstip is, waarop Allah (soebhanAllah wa ta�ala) de doe�a verhoord. Wanneer dit tijdstip precies is, daar zijn de meningen over verdeeld. We worden dus aangemoedigd, om de hele dag door veel doe�a en dhikr te doen, om dit speciale moment te zoeken. De feestdagen staan ook in het teken van saamhorigheid onder de moslims. Er wordt gedacht aan de armen, bij de �EidoelFitr wordt verplicht zakaah betaald, bij de �EidoelAdhaa schenken moslims een deel van hun offerdier weg.

Het is duidelijk, dat de islamitische feestdagen religieuze gebeurtenissen zijn, rijk aan inhoud en een manier om dichter tot Allah (soebhanAllah wa ta�ala) te komen en om Zijn tevredenheid te verdienen. Het is ook duidelijk, dat alleen Allah (soebhanAllah wa ta�ala) het recht heeft om feesten voor te schrijven en hun dagen te bepalen, en de manier kan bepalen waarop de feesten gevierd worden.

En dan nu over het nadoen van de ongelovigen wat betreft hun feesten. De bewijzen uit de Qor�aan en Soenna zijn duidelijk, dat feestdagen specifieke kenmerken van een bepaald volk zijn.



Bewijzen uit de Qor�aan

� En voor iedere gemeenschap hebben Wij godsdienstige gebruiken vastgesteld, opdat zij de naam van Allah zullen uitspreken over het vee waarmee Hij hen voorzien heeft. En jullie God is de Ene God, aan Hem geven jullie je daarom over. En brengt verheugende tijdingen aan hen die zich overgaven. � (22:34)

�Voor iedere gemeenschap hebben wij godsdienstige gebruiken vastgesteld, die zij moeten volgen. Laat hen daarom niet met jou over de zaak twisten en roep op tot jouw Heer: voorwaar, jij volgt zeker rechte leiding. � (22:67)

(De godsdienstige gebruiken waarover gesproken wordt, zijn de speciale dagen die voor elk volk vastgesteld waren.)

� �Voor een ieder van jullie hebben Wij een Wet en een manier van leven bepaald �...� (5:48)




Uit de Soenna

De Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) was heel precies in het vermijden van handelingen die geassocieerd konden worden met de rituelen van niet-moslims. Er zijn vele ahadieth hierover te vinden, we vermelden er hier ��n. In Moeslim en in Boechari staat het verhaal vermeld van een moslim die een eed had gezworen om een dier te offeren op een bepaalde plaats die Bouwanah werd genoemd. Hij vroeg de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) of dit toestaan was. De Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) gaf niet zomaar zijn toestemming. Hij informeerde eerst, of die plaats ook gebruikt werd voor de vieringen van de moesjrikien (veelgodenaanbidders) en of er afgodsbeelden waren. Pas toen hij er zeker van was, dat dat niet het geval was, gaf hij zijn toestemming. We zien dus dat de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) het belangrijk vond dat moslims geen religieuze handelingen verrichten op plaatsen die ook door niet-moslims speciaal daarvoor worden gebruikt, zelfs al zou dat niet op hetzelfde tijdstip zijn. Dus laat staan dat een moslim mee zou kunnen doen met de betreffende handelingen!



De Sahaba

Het verschijnsel van moslims die te maken hebben met de cultuur van niet-moslims en hun feesten is niet nieuw. De eerste generatie moslims waren ook bekend met het feit dat de niet-moslims hun eigen feesten hebben, en zij hadden een sterke mening hierover, o.a.:

�Abdoellah ibn �Omar (radiAllahoe �anhoe) verklaarde: �Wie in het land van vreemdelingen verblijft en met hen hun feesten viert, en zich gedraagt zoals zij zich gedragen tot zijn dood, zal temidden van hen opgewekt worden op de Dag der Opstanding.� (Al-Baihaqi, sahieh)

En �Omar ibn al-Khattab (radiAllahoe �anhoe) zei hierover: ��. En ga niet de gebedsgebouwen van de polythe�sten binnen op hun feestdagen, want Allah�s (soebhanAllah wa ta�ala) Toorn daalt op hen neer.� (Al-Baihaqi, sahieh)




Wat houdt het vermijden van niet-islamitische feesten in de praktijk in?

1. Wegblijven van hun vieringen, dus het vermijden van plaatsen waar ze hun feestelijkheden houden en het vermijden dat je in hun feestelijkheden terecht komt, zoals bijvoorbeeld kerstmis en nieuwjaarsparties, verjaardagsfeesten, st. maarten, sinterklaas, 1 aprilgrappen, allerlei jubilea, etc.

2. Vermijden om zelf zaken te doen, die te maken hebben met deze vieringen van de koeffaar, zoals het in huis halen van een kerstboom, je kinderen mee laten doen met st. maarten of sinterklaas, verjaardagen vieren in je familiekring, etc.

3. Vermijden om de niet-moslims te feliciteren met hun vieringen. Hoe kunnen we ze feliciteren met het feit dat ze ongehoorzaam zijn aan Allah (soebhanAllah wa ta�ala)? Dus uitingen zoals prettige verjaardag, gelukkige feestdagen, gelukkig nieuwjaar, zijn ongepast. Het enige geluk is immers te vinden in ware imaan, waar geloof! We kunnen beter doe�a doen dat Allah (soebhanAllah wa ta�ala) ze op Zijn weg leidt, daar bewijzen we ze een betere dienst mee. Ibnal-Qayyim schrijft dat er overeenstemming onder geleerden is, dat het feliciteren van de kuffaar met hun feestdagen, zoals �gelukkige kerstdagen, gelukkig nieuwjaar� verboden is voor moslims. Een moslim kan iemand niet feliciteren met het begaan van zonden en ongehoorzaamheid aan Allah (soebhanAllah wa ta�ala)! Hiermee stellen ze zichzelf bloot aan het ongenoegen van Allah (soebhanAllah wa ta�ala).

Aboe Hafs al-Hanafi zei: �Wie ook maar een ei aan een ongelovige geeft uit respect voor die dag (zijn feestdag), heeft ongeloof in Allah de Verhevene gepleegd."(Fath al-Baari li Ibn Hajar al-�Asqallaani 2/315)

4. We moeten ook niet van onze eigen feesten imitaties maken van de feesten van de ongelovigen, dus dezelfde dingen doen die zij doen met hun feesten. Sowieso zullen veel van deze zaken haraam zijn.

5. We kunnen ook geen nieuwe feestdagen bedenken naar voorbeeld van hun feestdagen, zoals het �islamitische nieuwjaar�, de Dag van de �

Allah (soebhanAllah wa ta�ala) heeft naar ieder volk een profeet gezonden. Naast de algemene boodschap van geloof in de Eenheid van Allah (soebhanAllah wa ta�ala) die iedere profeet predikte, kwam deze profeet ook met een wet en een manier van leven die specifiek was voor dat volk. Met de komst van de laatste Profeet, Mohammed (sallallahoe �aleihi wa sallem) zijn al deze wetten en leefwijze afgeschaft, zo ook de specifieke feestdagen van dat volk. Maar groepen zoals de joden en de christenen zijn aan hun eigen geloof en gebruiken blijven vasthouden. Door de eeuwen heen zijn hun feestdagen echter veranderd; ze zijn door allerlei andere groepen en geloven be�nvloed, met als resultaat de huidige feestdagen zoals we die nu kennen. Dus al zijn vaak de religieuze aspecten van een feest nog maar moeilijk te herkennen, van oorsprong waren het wel religieuze feesten.

Allah (soebhanAllah wa ta�ala) en Zijn Boodschapper hebben ons gewaarschuwd tegen het volgen of imiteren van de niet-moslims wat betreft zaken die karakteristiek voor hun religie of opvattingen zijn. Dit wordt ook benadrukt als het gaat om hun feesten, die altijd een bepaalde religieuze of niet-islamitische ideologische betekenis hebben. We hebben hiervoor gezegd, dat we godsdienstige gebruiken van anderen niet moeten volgen, maar dit geldt ook voor gebruiken die niet op godsdienst gebaseerd zijn, maar deel uitmaken van de gewoonten en rituelen van anderen. Bovendien gaan dergelijke feesten vaak vergezeld van praktijken die voor de moslim niet toegestaan zijn, zoals drinken, muziek, dansen etc. We kunnen niet anders dan concluderen, dat dergelijke feesten niet voor de moslim bestemd zijn en dat hij zich er beter verre van kan houden.

Voor moslims zijn feesten bovendien zuivere islamitische gelegenheden en praktijken. Ze zijn niet onderhevig aan toevoegingen of aan de ongehoorzaamheid van mensen. De algemene waarschuwing tegen bid�ah (toevoegingen) geldt dus ook duidelijk voor het onderwerp feesten. Het vieren van andere feesten dan de drie genoemde, is een bid�ah en wordt afgewezen door de Islaam. Het bestaat immers uit het introduceren van nieuwe rituelen en vormen van aanbidding, en alleen Allah (soebhanAllah wa ta�ala) en Zijn Boodschapper (sallallahoe �aleihi wa sallem) hebben hiertoe het recht. Dit heeft betrekking op het vieren van de verjaardag van de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem), het �islamitische � nieuwjaar, de middelste dag van Sjabaan, etc.

Ook het introduceren van nieuwe rituelen op de bestaande feestdagen, is een bid�ah. Dit omvat bijvoorbeeld het bezoeken van graven op deze dagen en het uitdelen van zoetigheid daar, speciale delen van de Qor�aan reciteren, een speciale nacht voor aanbidding uitzoeken, etc. Bovendien moeten we bedenken, dat met elke nieuwe bid�ah een soenna verdwijnt, een soenna die w�l een zuivere vorm van aanbidding was en waar we hasanaat mee konden verdienen.

Om onze identiteit en waardigheid te bewaren en om Allah�s (soebhanAllah wa ta�ala) liefde en acceptatie te verdienen (en dit betekent vrede en geluk in dit leven en het uiteindelijke slagen in het Hiernamaals), laten we ons houden aan wat Allah (soebhanAllah wa ta�ala) genoegen doet. Hij heeft ons dit laten weten in Zijn Boek en middels Zijn Boodschapper (sallallahoe �aleihi wa sallem). En bedenk dat feesten en vieringen hierop geen uitzondering vormen.

Nu begrijpen we allemaal dat het moeilijk kan zijn om gewoonten waar we mee zijn opgegroeid, te laten. Juist de feesten zijn dingen waar we vaak goede herinneringen aan hebben, gelegenheden waarbij we saamhorigheid ervaren hebben met onze familie (als deze geen moslim zijn). En de sfeer die om deze feesten heen hangt is ook vaak gezellig. Mensen zijn sociale wezens, we houden van gezelligheid, dus oefent het op iedereen aantrekkingskracht uit. Het kan dan ook moeilijk zijn om te breken met deze tradities. Maar inshaAllah, hoe meer kennis we op doen over de Islaam, hoe dieper we de Islaam betreden, hoe groter ook onze weerstand zal zijn om dingen te doen waarvan we weten dat Allah er niet van houdt.

Tot slot wil ik een vergelijking aanhalen die Allah (soebhanAllah wa ta�ala) in de Qor�aan heeft genoemd. We hebben het hier over verschillen, de verschillen die er zijn tussen ons en de niet-moslims op het gebied van feesten. En sommigen verkeren in twijfel over of er nu werkelijk dergelijke verschillen moeten bestaan, of het kwaad kan deze verschillen kleiner te maken door dingen van de ander over te nemen, door je wat aan te passen. Daarom is het goed te bedenken waar deze verschillen eigenlijk uit voortkomen. Allah (soebhanAllah wa ta�ala) zegt in de Qor�aan:

� Zie jij niet hoe Allah een vergelijking maakt met een goede uitspraak, die als een goede boom is, waarvan de wortel stevig staat en de takken naar de hemel reiken? Hij geeft zijn vruchten in elk seizoen, met verlof van zijn Heer. Allah maakt de vergelijkingen voor de mensen. Hopelijk zullen zij er lering uit trekken. � (14:24-25)

�De goede uitspraak�, alkalima-t-tayiba, die Allah (soebhanAllah wa ta�ala) hier noemt, is de uitspraak van laa ilaha ilallah, niets of niemand is het waard aanbeden te worden behalve Allah (soebhanAllah wa ta�ala), de uitspraak waar wij als moslims in geloven en naar handelen. Het geloof hierin is als een stevige wortel, een stevig fundament. Deze uitspraak moeten we in daden omzetten, deze daden zullen als takken zijn die tot de hemel reiken en vruchten die in elk seizoen groeien. Zo beschrijft Allah (soebhanAllah wa ta�ala) de gelovige.
De Qor�aan gaat verder:

�En de vergelijking met een slechte uitspraak is als die met een slechte boom, die ontworteld op de aarde staat en die geen stevigheid heeft. � (14:26)

De slechte uitspraak hier, is de uitspraak van koefr. De ongelovige mist het fundament van laa ilaha ilallah in zijn leven, is daarom als een boom die ontworteld is. Wat voor vruchten kan een dergelijke boom voortbrengen?

Passen we dit toe op het onderwerp van feesten, dan zijn de feesten die Allah (soebhanAllah wa ta�ala) ons geschonken heeft, de feesten die wij vieren vanuit ons geloof in �laa ilaha ilallah�, gelegenheden die �vruchten � voortbrengen, vruchten van hasanaat. Kunnen we dat ook zeggen van de feesten die gebaseerd zijn op het geloof van koefr?


Laten we Allah (soebhanAllah wa ta�ala) dankbaar zijn dat Hij ons op Zijn Pad heeft geleid, ons het fundament van het geloof heeft geschonken en ons de Qor�aan en het voorbeeld van de Profeet (sallallahoe �aleihi wa sallem) heeft geschonken, voor alle zaken in ons leven, inclusief onze feesten.



Bronnen o.a.

�Lakum eidukum wa liya eid� � M. Al-Jibali

�Non muslim religious celebrations and the ruling on participating� � S. Al-Munajid 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2006 om 14:00
Asalaam Alaikum Moslima 82,

Hoe zit dat dan met al die bekeerde Moslims die ouders en/of familieleden hebben die geen Moslim zijn, maar bijvoorbeeld christelijk en kerstmis vieren? Je kunt ze niet negeren of afwijzen. Ik kan mij voorstellen dat je dit in een strikte Moslim omgeving niet tegenkomt. Echter zijn er vele Moslims die in gemengde gezinnen leven met gemengde Godsdiensten. Vanuit bovenstaand stuk is er weinig ruimte.

Wa Salaam Alaikum
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2006 om 15:24
Hallo nummer 82,

Wat een enge arrogante opvatting van Islam houd je er op na. Brrrrrrrrrr.
Het zou best wel eens kunnen zijn dat de zaken heel anders blijken te
liggen op de grote dag.

En dat universele van jouw soort Islam; waar blijkt dat in de praktijk uit?





16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2006 om 17:41
Met Kerstmis ben ik graag even alleen. Al is het maar een uur. Om te denken waarover gedacht moet worden.
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2006 om 00:20
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Hallo nummer 82,

Wat een enge arrogante opvatting van Islam houd je er op na. Brrrrrrrrrr.
Het zou best wel eens kunnen zijn dat de zaken heel anders blijken te
liggen op de grote dag.

En dat universele van jouw soort Islam; waar blijkt dat in de praktijk uit?




Beste postpentacost,

Vrienden hoeven we niet van elkaar te worden op dit forum. Het is echter wel zo beleefd, elkander zoveel mogelijk in zijn/haar waarde te laten. Moslim82 noemt zichzelf zo, en ik vind het van kwaliteit getuigen als jij daar haar niet over belachelijk maakt. Ik begrijp dat jij de weg van Jezus, vrede zij met hem, volgt.

Je weet zelf wel waar Jezus voor stond/staat!

Met vriendelijke groet,

Abdul-Khaliq
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2006 om 00:23

Salaam Aleikom,

El hamdu allah gaat het hier in Egypte, in mijn omgeving, wel wat anders. Men feliciteert elkaar met elkanders feestdagen, soms worden feestdagen met elkaar geviert. Respect wederzijds, tenminste in mijn directe omgeving en familie. Hier zijn veel moslim mannen met christelijke vrouwen getrouwt. Die vieren kerst, sinterklaas etc.etc en de meeste mannen respecteren dat. Zo hoort het ook. Gewoon flexibel en een open omgang, samen met elkaar!

Salaam Nefertiti (niet veel online, lekker druk met werken)

 

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2006 om 04:45
In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq


In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Hallo nummer 82,

Wat een enge arrogante opvatting van Islam houd je er op na. Brrrrrrrrrr.
Het zou best wel eens kunnen zijn dat de zaken heel anders blijken te
liggen op de grote dag.

En dat universele van jouw soort Islam; waar blijkt dat in de praktijk uit?


<span style="font-weight: bold;">Beste postpentacost,</
span><br style="font-weight: bold;"><br style="font-weight:
bold;"><span style="font-weight: bold;">Vrienden hoeven we niet van
elkaar te worden op dit forum. Het is echter wel zo beleefd, elkander
zoveel mogelijk in zijn/haar waarde te laten. Moslim82 noemt zichzelf zo,
en ik vind het van kwaliteit getuigen als jij daar haar niet over belachelijk
maakt. Ik begrijp dat jij de weg van Jezus, vrede zij met hem, volgt. Je
weet zelf wel waar Jezus voor stond/staat!Met vriendelijke groet,Abdul-
Khaliq</span>


Je hebt helemaal gelijk, maar ik vind dat ik met dat epistel van deze
Moslima ernstig in mijn waarde aangetast wordt. Maar inderdaad; Jezus
staat voor "geen kwaad met kwaad vergelden" ....Wel errug moeilijk soms
.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2006 om 06:52

Salaam Aleykoum,

Dit zijn niet allemaal mijn woorden,en iets waar ik natuurlijk tegen aanloop ik ben immers ook een nederlandse moslima,

Mijn familie woond ver weg en ze weten dat ik niet aan sinterklaas doe en niet aan kerst,dat heb ik ze gewoon netjes uitgelegd plus de diepliggende gedachte erbij als ze doorvroegen.

Ook op scholen is het inderdaad vreemd als je je kinderen thuislaat vanwege sinterklaas en kerst maar ik heb dat ze dat toch netjes kunnen uitleggen,met geduld bereik je meer,

Eerdere jaren voelde ik me tegenover Allah schuldig dat ik ze toch liet gaan omdat het anders zielig is en door de onwetendheid,maar dat voelde niet goed,

Ied el adha valt rond kerst inshaAllah dus daar ben ik zelf heel blij mee,verder is het belangrijk om je kinderen dat allemaal rustig uit te leggen van wij zijn moslims en hun niet...en dat wij andere feesten hebben ook is het belangrijk om rustig te blijven en je te verdiepen in het kind van wat ze met school meekrijgen enz,al had ik liever gezien dat ze naar een islamitische school gingen zodat ze veel minder meekrijgen van die feesten,maar er is geen islamitisch onderwijs in het noorden,

Ook heb je kans als je meevierd dat je dan later opgewekt gaat worden tussen de koefaar.....dat is wel iets waar je bij stil moet staan en wat ernstig is,ik weet dat veel moslims hier moeite mee hebben,maar doe je best en Alah zal je helpen en je ene goede beloning geven inshaAllah,

dit leven is niet voor altijd maar voor even het hiernamaals is voor altijd elhamdullilah en het paradijs is niet gratis je zal ervoor moeten werken en zeker in westerse landen is het zwaar en zal je dit soort zaken tegenkomen maar Allah helpt je wel elhamdullilah,en weet onze problemen en moeiten zolang jij je best zal Allah je vergeven inshaAllah en genadig zijn amin.

Wa Aleykoum Salaam

 

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2006 om 18:20
Moslima82,

Mijn te krasse reactie komt niet door het standpunt om niet aan
christelijke of ongelovige feesten mee te doen. Ook christenen en
ongelovigen gaan daar verschillend mee om. En zo voel ik mij ook niet
moreel verplicht om iets met Moslim of hindoefeesten te doen. Alhoewel
het wel goed is om mee te leven met de feesteljikhenden van bvb
Moslims, zoals de Ramadan.

Maar wat mij buitengewoon irriteerde was de argumentatie van het stukje
dat welsiswaar niet van jouw hand was, maar waar je kennelijk wel achter
stond.

Zo wordt het nogal benadrukt dat de Islam de enige perfecte godsdienst
is voor alle mensen. Prima als de schrijver dat gelooft (ook al is het niet
waar), maar om dan gelijk te stellen dat je Allah beledigt als je meedoet
met bepaalde feestelijkheden van het land waar je woont, vind ik wel erg
ver gaan. er wordt wel erg vlot met de hel gedreigd.

Een religie zou weliswaar compleet kunnen zijn voor de tijd en situatie
voor dat moment, maar als de woorden en vooral hetgeen hij niet gezegd
heeft als compleet genomen worden voor alle tijden; waarom rijden er
dan nog moslims in auto's vliegen ze in jets en kijken ze TV, koken ze op
gas en zitten ze op stoelen? Immers, als de uitspraken van de profeet
compleet waren voor het dagelijks leven, dan zou je in feite net zoals hij
moeten leven als hij;



3. Zaken die onder de bovengenoemde twee punten vallen, maar waar
geen duidelijke tekst voor is die het verbiedt, zoals het dragen van de
westerse hoed, stropdas, een speciale vinger of hand voor ringen en
horloges, etc. Dit dienen we ook achterwege te laten.

5. Wat hierboven beschreven is, wil niet zeggen dat we niet gebruik
zouden kunnen maken van de wetenschap en technologie die door de
niet-moslims is ontwikkeld. Dit staat los van het gegeven dat we ons van
hen moeten onderscheiden; de Islaam moedigt juist aan ook dit soort
kennis op te doen.

hier zie je dus nogal een tegenstelling en dat komt nogal hypocriet over.
Wel de zaken van de kafur benutten die veel voordeel opleveren.

De opsomming van de feestelijkheden, waar moslims zich van dienen te
onthouden is echt absurd. Wat is er op tegen om je te bezinnen op het
oude jaar en mensen een gelukkig nieuwjaar te wensen en daar wat
lekkers bij te nuttigen? En wat is er mis met zoiets als bevrijdingsdag en
een aprilgrap en sinterklaas surprise? Dat Moslims de geboorte van Jezus
op een andere wijze zouden gedenken ligt voor de hand, maar is het zo
verkeerd om daar met de kerst net zoals de christenen bij stil te staan en
zijn komst op aarde te vieren?

De schrijver is er op uit om binnen de samenleving strikte scheiding
tussen Moslims en de anderen te cre�ren. Dat doet onze samenleving
geen goed en je moet dan niet gek opkijken als mensen zeggen; "wat
doen jullie hier eigenlijk als je niets met ons te maken wilt hebben? want
alleen al door temidden van ons te wonen loop je het risico temidden van
de kafur opgewekt te worden."
Je zou kunnen stellen: "wie zich apart zet wordt apart gezet. De moslims
die dit soort leiders navolgen roepen apartheid over zichzelf af. Maar dan
ook niet huilen dat je gediscrimineerd wordt...want dat doe je zelf....









16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 december 2006 om 12:24
Asalaam Alaikum,

http://www.moslima.nl/geloof/kerst.html

Is toch meer mijn benadering.

Wa Salaam Alaikum
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 december 2006 om 12:38
Veel betere kost. Dat moslims zich dienen te onthouden van rituelen
waarin Jezus Christus als Zoon van God ge�erd wordt, dat lijkt me voor de
hand liggend.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 december 2006 om 14:32

Ik vind dat het ook hier om je intentie draait. Ik ben ook uitgenodigd voor een kerstdiner door mijn werk. Aangezien alle grote en kleine pieten daar aanwezig zijn, is het wel zo beleefd om daar ook te zijn (wil ik komende jaren als een leuke collega gezien worden). Ik doe het met de intentie om goeie relaties op te bouwen en vast te houden (zoals het artikel van broeder Abdul-Khaliq dat ook aanmoedigt). Wat hun intenties zijn is een andere zaak, als ik er maar respect voor heb.

Wasslaam

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 december 2006 om 14:45

salaam aleykoum,

ik ken zelf die sheik niet van dat vertaalde artiekel,dus kan hier geen uitspraak overdoen,

sommige geleerden zeggen zo en anderen weer zo het kan ook aan de 4 wetsscholen binnen de islam liggen de 3 eerste wetscholen zijn het veel met elkaar eens,maar de 4de school wijkt vaak af van de eerste 3,dus het ligt allemaal vrij ingewikkeld,'

Ook zijn de niet moslims best streng hoor:

 
Bisschoppen: Bid niet samen met moslim


De Duitse bisschoppenconferentie is het met de aartsbisschop van Keulen, kardinaal Joachim Meisner, eens dat rooms-katholieke godsdienstleraren niet mogen deelnemen aan multireligieuze vieringen op scholen. "Samen bidden met moslims is niet mogelijk."
 
Meisner besliste eerder deze maand dat de leraren erop moeten letten dat de Rooms-Katholieke Kerk afwezig is bij vieringen waarin aanhangers van allerlei godsdiensten tot hun eigen god bidden. Ook op rooms-katholieke scholen in Duitsland is het gebruikelijk dat alle kinderen, of ze rooms-katholiek zijn of niet, deelnemen aan vieringen ter voorbereiding op het kerstfeest.

Volgens de woordvoerster van de bisschoppenconferentie moet bij multireligieuze vieringen er goed op worden gelet dat er geen vermenging van godsdiensten ontstaat. "Samen met moslims bidden is niet mogelijk. Moslims bidden voor of na christenen, maar niet gezamenlijk met hen", zei de woordvoerster.

Het verbod van Meisner geldt niet voor het gezamenlijk zingen van kerstliederen, omdat dat eerder folkloristisch dan religieus is. Volgens de woordvoerder van de aartsbisschop heeft de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD), de grootste protestantse kerk in Duitsland, in een lijvig document een soortgelijk standpunt als dat van Meisner ingenomen, maar heeft bijna niemand dat opgemerkt.

De EKD wijst gezamenlijk gebed met moslims echter niet bij voorbaat af. In een handreiking over het samenleven met moslims in Duitsland, die in 2000 verscheen, stelt het kerkverband dat verschillende visies op God het samen bidden niet in de weg mogen staan. "Gods werkelijkheid gaat het menselijk begrip te boven. Het aanroepen van de ene God kan, ondanks verschillende overtuigingen, ook tot nieuwe inzichten leiden."

Tegelijkertijd mogen christenen de verschillen met moslims niet verdoezelen en veronachtzamen, stelt het EKD-rapport. "Gods Geest is geen Geest van willekeur. Hij bindt ons aan Gods Woord. In ieder geval zijn oprechtheid, gevoeligheid en inzicht voor alle betrokkenen onmisbaar."

De kerken die lid zijn van de Raad van Kerken in Nederland hebben afgesproken onderscheid te maken tussen interreligieuze bijeenkomsten en interreligieuze vieringen. Zij willen voorkomen dat de indruk ontstaat dat aanhangers van verschillende godsdiensten tot dezelfde God bidden. Een gebed van een moslim of jood voor of na dat van een christen is echter wel mogelijk, zegt de woordvoerder van de rooms-katholieke bisschoppenconferentie.

Gepost op: 13 december 2006, 09:22

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 december 2006 om 14:57
Ja, duidelijk. Het is niet raadzaam om mee te doen aan religieuze rituelen
en gebeden van anders gelovigen. Het zou niet verstandig zijn als
moslims dat wel zouden doen.
Maar een kerstmaaltijd is tegenwoordig vooral een
gemeenschapsgebeuren met de bedfoeling dat mensen nader tot elkaar
komen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.