Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

The veil

 Post Reply Post Reply
Schrijver
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: The veil
    Geplaatst op: 31 januari 2007 om 12:10
 

The Egyptian government is embroiled in an angry dispute with conservative Muslims after trying to clamp down on women who cover their faces with a veil.
Niqaab

The controversy comes after the minister of religious endowments, Hamdi Zaqzuq, expelled an official from a meeting after she refused to remove her niqab, a veil that leaves only the eyes exposed.

"I totally reject the niqab," said Mr Zaqzuq. "No religious counsellor needs to wear it, since it is not required by Islamic law."

The woman was one of 50 people appointed to provide religious guidance. Fully veiled women have now been banned from the post because the minister feared they would "promote the culture of the niqab".

The dispute echoes the row that engulfed Jack Straw in Britain, when the former foreign secretary said he asked constituents to remove their veils during meetings � prompting cries of "Islamophobia".

Wearing the full veil is banned in Turkey and Tunisia and there are growing restrictions in Egypt. Helwan University, in Cairo, has banned the niqab and expelled 15 students who refused to abandon it.

Egypt's government-backed newspapers also campaign against it. Salama Ahmed Salama, a columnist in the daily Al-Ahram, said: "The niqab degrades women. They cannot function as teachers, doctors, journalists or government employees."

Some 80 per cent of Egypt's women cover their hair and although the niqab remains rare, its popularity is growing. Wearing it is seen increasingly as a political statement and critics say the crackdown highlights the secular government's anxiety to keep power out of the hands of conservative religious groups. Egypt Daily

Terug naar boven
r4mz1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote r4mz1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2007 om 11:52
Waarom post je dit? Ben je een voorstander voor de veil misschien?
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2007 om 14:47
In eerste instantie geplaatst door r4mz1

Waarom post je dit? Ben je een voorstander voor de veil misschien?


Waarom? Moet je een voorstander zijn voordat je iets post? Trouwens, voor je het aan mij vraagt, ik begin een voorstander te worden.


groet,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2007 om 15:34
weet je, zoiets moet je uit eigen wil dragen. als een vrouw zoiets draagt uit eigen wil dan heb ik er niets tegen, maar als de vrouw gedwongen is omdat te dragen, terwijl het helemaal geen verplichting is, dan ben ik ertegen.
laa ilaha illalah
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2007 om 01:48

In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

weet je, zoiets moet je uit eigen wil dragen. als een vrouw zoiets draagt uit eigen wil dan heb ik er niets tegen, maar als de vrouw gedwongen is omdat te dragen, terwijl het helemaal geen verplichting is, dan ben ik ertegen.

Maar hoe denk je dan over een verbod op basis van "The niqab degrades women.". Persoonlijk denk ik denk ik namelijk dat er wel een waarheid in die stelling zit. Door een niqab wordt je namelijk volledig afgescheiden van de rest van de maatschappij. De kans is dus ook heel erg groot dat mensen je letterlijk "niet meer zien staan". In Turkije en Tunesie is mijn blijkbaar van mening dat een vrouw daartegen beschermd moet worden.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2007 om 05:29
In katholiek Brabant waren er vroeger, tot en met de middelbare, aparte scholen voor jongens en meisjes. In de kerk waren er aparte eucharistievieringen voor jongens en meisjes. Allerlei jeugdactiviteiten werden voor zowel jongens als voor meisjes apart georganiseerd. De beter gesitueerden deden hieraan mee voor zover het nodig was om deze schijnwereld, te hunner voordele, in stand te houden. "Voor het oog van het kerkvolk" heette dat. Wie hen echter bezig zag op de plaatsen waar zij zich onbespied waanden, plaatsen waar de "gewone man" zich niet waagde of waar hij werd weg-geballoteerd, schrok zich werkelijk een hoedje bij de aanblik van wat zich daar in alle vrijheid afspeelde. Alles wat God, bij monde van de katholieke geestelijkheid, verboden had!

Er is vroomheid en er is vroomheid:

De ene vroomheid is de vroomheid die in de persoon z�lf is, naar eigen vrije verkiezing, en die in maar zeker ook buiten de religie te vinden is ( );

De andere vroomheid is er een welke, in enigerlei vorm, dient om een feitelijk bestaande uitbuitingsrelatie te maskeren en in stand te houden. Van de ene naar de andere maatschappelijke groepering. Van mannen naar vrouwen (en omgekeerd!) ( ).


Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2007 om 06:08

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Er is vroomheid en er is vroomheid:

De ene vroomheid is de vroomheid die in de persoon z�lf is, naar eigen vrije verkiezing, en die in maar zeker ook buiten de religie te vinden is ( );

De andere vroomheid is er een welke, in enigerlei vorm, dient om een feitelijk bestaande uitbuitingsrelatie te maskeren en in stand te houden. Van de ene naar de andere maatschappelijke groepering. Van mannen naar vrouwen (en omgekeerd!) ( ).

Fraai verwoord.

Nu nog een manier vinden om de laatste categorie genoeg zelfvertrouwen en mogelijkheden te geven om te verhuizen naar de eerste categorie. Zonder daarbij alles te verbieden zodat iedereen er last van heeft.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2007 om 06:43
In eerste instantie geplaatst door Eelke

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Er is vroomheid en er is vroomheid: De ene vroomheid is de vroomheid die in de persoon z�lf is, naar eigen vrije verkiezing, en die in maar zeker ook buiten de religie te vinden is ( ); De andere vroomheid is er een welke, in enigerlei vorm, dient om een feitelijk bestaande uitbuitingsrelatie te maskeren en in stand te houden. Van de ene naar de andere maatschappelijke groepering. Van mannen naar vrouwen (en omgekeerd!) ( ).


Fraai verwoord.


Nu nog een manier vinden om de laatste categorie genoeg zelfvertrouwen en mogelijkheden�te geven om te verhuizen naar de eerste categorie. Zonder daarbij alles te verbieden zodat iedereen er last van heeft.


Groet, groet Eelke



Heel juist! Emancipatie zonder verlies van wat zich als goed heeft bewezen
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2007 om 08:42

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Heel juist! Emancipatie zonder verlies van wat zich als goed heeft bewezen

Maar wat vroeger goed was, hoeft dat nu niet meer te zijn. De maatschappij veranderd in vele opzichten voortdurend.

Groet, groet Eelke

Edit: Typefout

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2007 om 10:49
In eerste instantie geplaatst door Eelke

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Heel juist! Emancipatie zonder verlies van wat zich als goed heeft bewezen


Maar wat vroeger goed was, hoeft dat nu niet meer te zijn. De maarschappij veranderd in vele opzichten voortdurend.


Groet, groet Eelke



En wat nu goed lijkt hoeft dat op termijn niet te zijn enz.enz.
Terug naar boven
Mariske Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mariske Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2007 om 07:28
Mag ik vragen wie van jullie allemaal een veil draagt? misschien kan diegene dan ook zelf wat persoonlijke berichten neerschrijven of haar ervaringen met het dragen van een veil hier in nederland?
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2007 om 12:18
In eerste instantie geplaatst door Mariske

Mag ik vragen wie van jullie allemaal een veil draagt?


Nee, je mag dat niet vragen, grr... wij zijn moslims
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Mariske Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mariske Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2007 om 08:25
De reden waarom ik het vraag, is omdat ik een onderzoek doe naar moslimvrouwen die een burqa, niqaab of chador dragen. Ik ben heel erg ge�nteresseerd in het waarom en in de reacties van hun omgeving op het feit dat ze zo'n sluier dragen.
Ik ben al weken bezig met het zoeken naar moslimvrouwen, die ik in een face to face interview een aantal vragen zou mogen stellen over het dragen van een burka, niqaab of chador.

Ik hoop dat iemand op dit forum mij zou kunnen helpen bij het zoeken naar vier vrouwen, die ik zou kunnen interviewen (uiteraard zijn de interviews zowel vertrouwelijk als anoniem...)
Terug naar boven
aswan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aswan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2007 om 10:40
In eerste instantie geplaatst door Mariske

De reden waarom ik het vraag, is omdat ik een onderzoek doe naar moslimvrouwen die een burqa, niqaab of chador dragen. Ik ben heel erg ge�nteresseerd in het waarom en in de reacties van hun omgeving op het feit dat ze zo'n sluier dragen.
Ik ben al weken bezig met het zoeken naar moslimvrouwen, die ik in een face to face interview een aantal vragen zou mogen stellen over het dragen van een burka, niqaab of chador.

Ik hoop dat iemand op dit forum mij zou kunnen helpen bij het zoeken naar vier vrouwen, die ik zou kunnen interviewen (uiteraard zijn de interviews zowel vertrouwelijk als anoniem...)
 
Hoewel er Masha Allah steeds meer moslima's kiezen voor een niqaab, is het aantal niqaab dragende vrouwen (voor zover dit aantal bekend is) in verhouding nog zeer weinig. Ook door het intollerante klimaat wat er heerst jegens de Islam, hoofddoek, jilbab, burkah, niqaab etc kiezen deze vrouwen er veelal voor om het woord vooral aan de niqaab zelf laten, en de eer aan zichzelf te houden.
 
Je moet je voorstellen, dat hoewel het uitleg geven over het hoe en waarom door deze vrouwen als een vorm van da'wa wordt gezien het soms nogal frustrerend en moeizaam kan zijn wanneer het er meer op lijkt alsof zij verantwoording moeten afleggen naar de maatschappij toe. Of wanneer zij het ene zeggen en er een andere.. vrije interpretatie in de kranten, onderzoeken e.d terecht komt.
 
Natuurlijk zeg ik niet dat dit in alle gevallen zo is, maar er zijn maar een handjevol van deze vrouwen en ze hebben het al moeilijk zat. Dus ik vraag me af in hoeverre je bereidwillige moslima's gaat vinden.
 
Aan de andere kant kunnen zich er zomaar een aantal moslima's melden. Allah (SWT) weet beter. 
Terug naar boven
Mariske Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mariske Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2007 om 10:22
Ik hoop inderdaad dat er zich bereidwillige vrijwilligers melden voor mijn onderzoek. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, dat het lijkt alsof moslimvrouwen zich telkens moeten verdedigen. Ik wil dan ook heel duidelijk stellen dat ik de moslimvrouwen niet bekritiseerd ofzo doordat ze een niqaab, burka of chador dragen. Ik ben gewoon erg geinteresseerd
Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2007 om 11:10

In eerste instantie geplaatst door Mariske

Ik hoop inderdaad dat er zich bereidwillige vrijwilligers melden voor mijn onderzoek. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, dat het lijkt alsof moslimvrouwen zich telkens moeten verdedigen. Ik wil dan ook heel duidelijk stellen dat ik de moslimvrouwen niet bekritiseerd ofzo doordat ze een niqaab, burka of chador dragen. Ik ben gewoon erg geinteresseerd

Halo beste Mariska,

Je had deze vraag dacht ik ook op een Afghaanse forum gesteld. Een chador is niet hetzelfde als een burka of niqaab. Chador betekent in Farsie/Dari gewoon een hoofddoek, of in ieder geval iets wat het lichaam bedekt behalve het gezicht.

Ik wens je verder veel succes, de zusters die dit dragen zijn heel indrukwekkend. Helemaal als je ziet dat het bekeerde moslima's zijn. Ik hoop dat je genoeg bereidwilligen vindt.

Vrede zij met u

Terug naar boven
Semmy.M Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Semmy.M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2007 om 18:22

Ik dacht dat �the veil�gewoon staat voor Hoofddoek, of is het echt gezichtsluier?

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.