Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

vraagje over kleding

 Post Reply Post Reply
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: vraagje over kleding
    Geplaatst op: 04 juni 2007 om 03:10

beste zuster van deze vraag,

ik denk dat het beste is om lange kleding, jurken te dragen net niet tot op de grond, en ik ben een beetje lang dus ik zou er een broek onderdragen om die reden. maar ik denk dat je beter niet een broek met bvb een rok tot aan de knieen moet dragen.

zoals we al lazen is daar een menings verschil over, maar beter voorkomen dan genezen dus zou ik persoonlijk lange rokken gaan dragen.

wa salaam,

oegtie fie deen.

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2007 om 03:08

Hoe sommige (hoofddoek-dragende)moslima's zich aan kleden vind ik echt VRESELIJK!!! ik walg van ze, ik vind het echt niet bij de islaam passen.

beste zuster, ik wil je het advies geven om deze zusters een advies te geven, wand walgen doe je niet van je zuster in de islaam, wel van hun daden mischien, en daarvoor dien je nasiha te geven.

liefs oegtie fie deen.

wil je advies hoe je dit aanpakt dan kan je me mailen of kijk op www.islaam-for-all.onzevereniging.nl voor trainingen e.d.

Terug naar boven
yazzmin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 mei 2007
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote yazzmin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2007 om 08:05

Hoe sommige (hoofddoek-dragende)moslima's zich aan kleden vind ik echt VRESELIJK!!! ik walg van ze, ik vind het echt niet bij de islaam passen. Een witte katoenen broek met daarover een minni rok en strakke jassen/vesten/bovenkleding, met veel sieraden, make-up ow ja en een hoofdoek. En dan vraag ik me af voor wat is die hoofddoek dan bedoeld?? Als je een hoofddoek draagt dan moet je dat ook goed doen. ik vind het nog de rokjes tot over je knie nog net meevallen maar sommige meisjes zie ik met hele korte rokjes: dat vind ik echt neit kunnen hoor met een hoofddoek.

Sorry maar dit moest ik echt even kwijt, het is maar mijn mening.  

En ik had een boek gelezen, het ging over de islaam en de samenleving, daarin stond dat je je zelf zo moet aankleden dat je niet aantrekkelijk bent tegenover de andere geslacht. De een vind de zwarte krullend haar aantrekkelijk de ander weer mooie vrouwelijk figuur. Dus dan denk ik dat als je je figuur mooi bedekt (dus niet te strak!) kan een broek met een rok tot over je knieen wel mogelijk. Want je knieen moeten ook niet duidelijk zichbaar zijn.  Zo denk ik er over met mijn achtergrond informatie over de islaam. Maar ik weet niet hoe het in de Koran staat geschreven.

 

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2007 om 13:18

Vraag:
1) is parfum dragen haraam?
2) en een broek is dat haraam voor een moslimvrouw?
3) make-up? is dat haraam?
4) wenkbrauwen epileren? is dat haraam? en benen? en oksels?

Antwoord:
In de naam van Allah de Erbarmer de Genadevolle

1. Parfumgebruik door een moslimvrouw buiten haar huis is niet toegestaan.
Een vrouw dient alles te vermijden wat de aandacht trekt van mannen. De boodschapper van Allah heeft gezegd:"Een vrouw die zich parfumeert en langs een menigte heeft gelopen en zij ruiken haar geur, zij heeft ontucht/overspel gepleegd en ieder oog die naar haar staart pleegt overspel" Overgeleverd door Al h'akiem.

Een vrouw kwam langs Abou Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) terwijl het geur van de parfum uit haar kleren straalde. Hij zei tegen haar:"Waar ga je naar toe O dienares van de Almachtige?". Ze antwoordde: "Richting de moskee" Hij zei:"En je parfumeert?" ze zei: "Ja" Hij zei:"Ga terug naar huis en verricht de grote wassing, ik heb de profeet horen zeggen:"Allah accepteert het gebed niet van een vrouw die naar de moskee is gegaan, terwijl zij geparfumeerd is totdat zij teruggaat en zich wast" Ibn Khoezayma.

2. Over het dragen van broeken.
Mogen de meisjes broeken dragen?
Vraag: Mogen de meisjes broeken dragen? Maar wel met iets langs daarover tot ongeveer de knie�n? Je zal misschien wel zeggen dat dit een belachelijke vraag is maar ik heb een vriendin die beweert dat je mag gaan zoals je maar wilt en door dit wil ik haar bewijzen dat het niet zo is, want mij zal ze niet geloven.

Antwoord:
In de naam van Allah de Barmhartige de genadevolle

Allah de Verhevene zegt in de Qor'aan -vertaling-:
"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vader of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broeders of de zonen van hun broeders of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen waarover zij beschikken of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben of de kinderen die nog niet op de 'auraat van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen" (Soerat An-noer aya 31)

'Auraat is het meervoudsvorm van 'Aurah: de lichaamsdelen van de mannen en de vrouwen die niet getoond mogen worden. Welke lichaamsdelen dat zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. Zo kunnen wij in het algemeen samengevat onderscheiden; de 'Auraat tussen: Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knie�n en navel.

Vrouwen onderling: Voor details omtrent de aura voor vrouwen onderling verwijzen we u naar vraag 0275 - voor ongelovige vrouwen of vreemde moslim vrouwen geldt hier dezelfde regel als op nr. 3 staat. Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 van soerat Annoure genoemd wordt: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen (geleerden verschillen van mening hierover, sommigen zien dat de vrouw helemaal bedekt moet zijn en andere zien dat de vrouw haar handen en gezicht mag blootstellen). In het bijzijn van mannen die wel in dit vers genoemd worden, mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen. Mannen tegenover vrouwen, het gedeelte van het lichaam tussen knie�n en navel.

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijk om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Soerat Al Ahzaab Aya 59.)

Het is duidelijk aan bovenstaande verzen wat de Hijaab-voorschiften zijn. Kleding dient niet strak te zijn waarbij de lichaamsdelen getrasseerd worden, dit geldt ook voor broeken. In soerat Al Ahzaab vers 59, heeft Allah vrouwen verplicht om een soort overkleden over hun lichamen te dragen. Een lange jurk tot de knie�n is niet genoeg, het dient nog wat naar beneden te hangen, dit vanwege het feit dat kleding tot de knie�n bij het zitten�etc boven kan steken tot de dijen.

Attabaroedj: Dit is het verschijnen voor de ogen van anderen met de bedoeling de schoonheid, die verborgen moet blijven, te tonen. Wat de vrouw moet verbergen kan een lichaamsdeel zijn of de beweging van een lichaamsdeel of de manier van spreken of lopen, een soort sieraad of kledingstuk etc. Aan koketterie zitten aspecten, die mensen vroeger kenden en ook nu. Geleerden hebben een aantal van die aspecten opgesomd met betrekking tot hetgeen Allah heeft gezegd tot de vrouwen van de boodschapper (Allah's vrede en genade zij met hem) in Soerat Al Ahzaab aya 33.
"En blijft in jullie uw huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan."

Moedjahied (Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "Vroeger liepen de vrouwen tussen de mannen." Qatadah (Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "De vrouwen hadden een bijzonder wiegende manier van lopen (zij die dachten bij iedereen in de smaak te vallen)." Moeqatiel (Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "Er is sprake van koketterie, wanneer een vrouw een los doekje over haar hoofd doet, zodat haar hals en oren met sieraden zo nu en dan zichtbaar worden:"

Dit zijn aspecten van koketterie van vroeger: het door elkaar lopen, de heupwiegende manier van lopen en de manier waar op de vrouw 'gimaar' draagt, waardoor de schoonheid van haar lichaam en haar sieraden zichtbaar blijven. Maar tegenwoordig zijn we overspoeld met aspecten van koketterie, die alles van vroeger verre overtreffen. Aantrekkelijke vrouwen van vroeger waren verborgen vergeleken met die van nu.

3. Wat zegt de Islam over make-up?
Vraag: Ik heb een vraag over wat de islam zegt over make-up. Het liefst hoe je eraan bent gekomen, dus met verwijzingen en zo............ En ik hoor dat sommige vrouwen zeggen dat als ze ongesteld zijn ze wel nagellak mogen dragen! Maar volgens mij mag dit zo wie zo al niet, dus ook niet als ze niet ongesteld zijn

Antwoord:
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Het gebruiken van make-up is op zich niet verboden maar de vraag nu is, waar het gebruikt wordt? En vooral in welke omstandigheden!

Allah de Verhevene verbiedt de vrouw om haar schoonheid tentoon te stellen aan anderen behalve haar echtgenoot.

Allah zegt in Soerat Annoure Aya 31:
"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij ook haar ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun schoonheid niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezem dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen behalve aan hun echtgenoten....." totdat Allah zegt in dezelfde vers: "En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden (in het Arabisch zienatiehiena = hun schoonheden) die zij verbergen te laten kennen."

In de bovenstaande Aya leest men duidelijk het verbod dat Allah gelegd heeft op vrouwen om zich te versieren voor andere dan hun mannen.

Wat betreft het nagellak, het is beter voor een moslima om het te vermijden, omdat het de huid bedekt, waardoor het water niet tot de huid komt tijdens het verrichten van Al wodo'. Hierdoor zal haar wodo' ongeldig zijn totdat zij het nagellak verwijderd.

4. Over het epileren van wenkbrauwen zegt de profeet in een hadith die overgeleverd door Abdoullah (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) :"Allah vervloekt vrouwen die zich laten tatoe�ren, vrouwen die tatoeages bij anderen aanbrengen, vrouwen die wenkbrauwen epileren, vrouwen die wenkbrauwen bij anderen epileren en vrouwen die hun tanden vijlen om hun schoonheid te vergroten en daarmee Allah's schepping veranderen..." (Moesliem 3966).

Wat oksels betreft, het is zelf aangeraden om deze te ontharen. De boodschapper van Allah heeft gezegd:" Vijf zaken behoren tot de natuurlijke aanleg van de mens: het verwijderen van het schaamhaar, de besnijdenis, het bijknippen van de snor, het ontharen van de oksels en het knippen van de nagels. Overgeleverd door Boekharie, Moesliem, Tiermiedie en Abou Dawoed.

Wat benen betreft er is geen enkel hadith die verbiedt om deze te ontharen. De bekende regel in de islamitische jurisprudentie luidt als volgt: "Alles wat te maken heeft met omgang met mensen en het leven is toegestaan, behalve hetgeen wat verboden is gesteld in de Qor'aan of de Soenna." Dit integendeel tot het aanbidden van Allah, hierbij is de regel bekend, dat alle soorten aanbiddingen verboden zijn, behalve hetgeen wat toegestaan is verklaard door Allah en/of Zijn boodschapper .

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
moslima_88 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima_88 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2007 om 12:52
Niemand die me kan helpen   
Terug naar boven
moslima_88 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima_88 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2007 om 16:01

Salaam aleikum beste broeders en zusters (en alle anderen)

Ik zit met iets over de geschikte kleding in de islam. Ik bedek me namelijk wel altijd behalve de gezicht en handen. Maar ik heb gelezen dat broeken niet toegestaan zijn voor de vrouw omdat zij dan anders de man nadoet. En ik draag nu al broeken sinds weet ik veel wanneer, maar ik draag er altijd wat langs overheen tot op mijn knieen. Mijn vraag is dan mag het zo wel of niet ?? Inshallah ontvang spoedig een antwoord. Alvast bedankt..

Asalamu Aleykum Warahmatoellahi Wabarakatoeh

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.