Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vraag over een overlevering

 Post Reply Post Reply
Schrijver
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vraag over een overlevering
    Geplaatst op: 10 maart 2007 om 12:51

Assalamualaykum broeders en zusters,

Ik had een vraagje aangaande de volgende overlevering:

Volume 1, Book 6, Number 301:

Narrated Abu Said Al-Khudri:

Once Allah's Apostle went out to the Musalla (to offer the prayer) o 'Id-al-Adha or Al-Fitr prayer. Then he passed by the women and said, "O women! Give alms, as I have seen that the majority of the dwellers of Hell-fire were you (women)." They asked, "Why is it so, O Allah's Apostle ?" He replied, "You curse frequently and are ungrateful to your husbands. I have not seen anyone more deficient in intelligence and religion than you. A cautious sensible man could be led astray by some of you." The women asked, "O Allah's Apostle! What is deficient in our intelligence and religion?" He said, "Is not the evidence of two women equal to the witness of one man?" They replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in her intelligence. Isn't it true that a woman can neither pray nor fast during her menses?" The women replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in her religion."

Ik heb deze Sahih Boekhari verzameling van de volgende site gedownloadt: http://www.islam.us/downloads.php

Mijn vraag is, wordt de mensturatie van een vrouw, waardoor het haar wordt verboden om te bidden, hier als een zwakte genoemd? Met andere woorden, belanden meer vrouwen in hel doordat ze deze noodzakelijke (maar tegelijkertijd wonderbaarlijke) eigenschap bezitten, of ligt het aan mijn Engels (of aan de hadith)?

Alvast bedankt.

Salamualaykum

 

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2007 om 14:28

Salaam Alaikom,

Die Hadith is overgeleverd door Said Ibn Khudri in,

 

Sahih Bukhari, Deel 1, Boek 06, Hadith 301

Sahih Bukhari, Deel 2, Boek 24, Hadith 541

Sahih Bukhari, Deel 3, Boek 31, Hadith 172

Sahih Muslim, Deel 1, Boek 01, Hadith 142


Dus dit is een betrouwbare overlevering, mischien wel mutawatur. Als je al die overleveringen naast elkaar zet, dan krijg je een goede beeld van waarom er meer vrouwen naar de Hel gaan dan mannen.

1). Ze vloeken veel.
2). Ze zijn ongehoorzaam aan hun mannen.
3). Ze verleiden kuise mannen.

4). Ze missen gebeden.
5). Ze vasten niet veel.

Wat betreft vloeken, dat is erger dan het doden van iemand volgens een Hadith. Wat betreft het ongehorzamen van hun mannen, de profeet zei dat als iemand het recht had om aanbeden te worden na Allah, dan zou het de man zijn die door haar vrouw aanbeden moest worden.

Wat betreft het verleiden van kuise mannen, er is overgeleverd dat in de Hel een Tanoer is, waarin overspelligen zullen koken. Wat betreft het missen van de gebeden, de profeet zei dat het verschil tussen een gelovige en een ongelovige in het gebed ligt. Wat betreft het missen van vasten dagen, ik zeg, zoals een huis op vier pilaren staat, zo staat Islam op vijf pilaren en een van de pilaren van Islam is vasten. Wat gebeurt er als een pilaar van een huis omvalt?

Dat waren de redenen, volgens die Hadith's, waarom er meer vrouwen naar de Hel zullen gaan dan mannen. Maar wie zegt dat er ook niet meer vrouwen in het Paradijs zullen zijn dan mennen?

Shaykh Salman Al Awda heeft je vraag beantwoordt toen hij zei,

 

Een vrouw begaat geen zonde en ze is ook niet in overtreding als ze haar gebeden en vasten mist (wegens menstruatie). Integendeel, ze wordt zelfs beloont omdat ze Allah gehoorzaamt in het afblijven van die (vormen van aanbidding) als ze in menstruatie is. (www.IslamToday.com).

 

Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2007 om 16:18

Broeder, ik heb dat ook van verschillende geleerden gehoord (dat het juist een gunst voor de vrouwen is), maar uit de hadith kan ik het tegenovergestelde halen.

Isn't it true that a woman can neither pray nor fast during her menses?" The women replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in her religion."

Dat is dus haar zwakte in geloof, hier wordt het als een zwakte gezien, waarom? Als ze daar toch vrijstelling voor krijgt en het zelf als aanbidding wordt gezien, waarom is het dan een zwakte. Ik doelde juist hierop.

Alvast bedankt voor de moeite broeder,

Salaam

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2007 om 16:54

Je kan het van deze kant bekijken.

 

Er waren geleerden die vroeger honderden raka�hs per dag gingen lezen. Ik las dat een zo�n grote geleerde 300 rakahs per dag bad! Vrouwen kunnen dat niet in hun menstruatie periode.

 

Vrouwen kunnen niet zoveel vasten als ze willen. Er waren Sahaba, en zelfs de Mojahid Abdullah Azzam die tegen de russen vocht in Afghanistan, die zoals profeet David, (vrede zij met hem), gingen vasten. Er is overgeleverd dat profeet dawud een dag vaste en de andere dag niet, en zo het hele jaar en zijn hele leven door, zie

Sahih Bukhari, Deel 3, Boek 31, Hadith 195
Sahih Bukhari, Deel 3, Boek 31, Hadith 196
Sahih Bukhari, Deel 3, Boek 31, Hadith 197
Sahih Bukhari, Deel 3, Boek 31, Hadith 198
Sahih Bukhari, Deel 3, Boek 31, Hadith 200

Sahih Bukhari, Deel 3, Boek 31, Hadith 201

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2587

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2588

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2591

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2592

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2595

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2596

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2597

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2598

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2599

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2602

Sahih Muslim, Boek 6, Hadith 2603

 

Abu Dawud, Boek 13, Hadith 2419


Sufyan At Thawri noemde bijvoorbeeld tien soorten mensen dhalimoen (onrechtvaardigen, zondaren), onder anderen iemand die niet eens minimaal 100 verzen uit de Qur�an per dag kan reciteren.


Er waren mensen, en ik ken mensen die elke drie of vier dagen de Qur�an uitlezen. Vrouwen kunnen dat niet in hun menstruatie tijd volgens sommige geleerden. Andere zeggen dat ze wel Qur�an mogen lezen tijdens hun menstruatie, Allahu Aalim.

Een man zei op een dag tegen Al Jawziah: Laten we eventjes praten. Ibn Al Jawziah zei: Alleen als je de zon kan laten stoppen.

Al Jawziah bedoelde de tijd, want zo belangrijk was voor hun de tijd en zoveel gebruik maakten zij van hun tijd. Allah zweert op de tijd dat de mensheid verlies lijdt. Dus dit soort dingen kunnen de mannen doen, maar de vrouwen niet in hun menstruatie periode en daarom zijn de mannen meestal superiurder dan vrouwen op gebied van aanbidding.

 

Dus er wordt mischien over vrijwillige vasten en gebeden gesproken, want volgens geleerden, inclusief Shaykh Salman Al Awda krijgen vrouwen beloning van die gebeden, zelfs als ze niet baden in die periode.
Ik hoop dat je het een beetje snapt. Ik weet niet zoveel en ik heb Fathul Bari niet thuis, waarin Ibn Hajar die Hadith goed heeft uitgelegd. En als je het nog steeds niet snapt, ga naar een Imam of naar een geleerde. Ik weet niet meer wat ik je nog kan zeggen.

 

Allahu Aalim,

 

Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2007 om 01:59

Assalamualaykum,

Broeder, je stuk was meer dan duidelijk, djazakallah!

Salaam

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2007 om 07:33

As-salamu alaikum,

 

Jazakallah khair voor het uitgebreide antwoord en de vraag natuurlijk.

 

Ibn Hajar zegt dat vrouwen in hun menstruatie zich met andere religieuze activiteiten kunnen bezighouden om toch nog zegeningen te kunnen ontvangen tijdens die periode. Zolang deze activiteiten binnen de Shariahwetgeving vallen. (Fath ul-Bari II bladzijde 119)

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.