Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenOngelovige vrienden

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ongelovige vrienden
    Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:25

Salamoen Aleykum

"En de Joden en de Christenen zullen u nooit welgezind zijn, tenzij gij hun godsdienst belijdt. Zeg: "Voorzeker, Allah's leiding is de Merkelijke leiding". En, indien gij hun wensen volgt, nadat de kennis tot u is gekomen, zult gij aan Allah Vriend noch Helper hebben."(Al-Baqarah 120).

"Zij, die ongelovigen tot vrienden nemen liever dan gelovigen, � zoeken zij eer bij hen hoewel alle eer aan Allah behoort?"(An-Nisa 139).

"O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad ��n hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet."(Al-Maidah 51).

"En indien zij in Allah en deze profeet en hetgeen hem werd geopenbaard hadden geloofd, zouden zij hen niet tot vrienden hebben genomen, doch velen hunner zijn ongehoorzaam."(Al-Maidah 81).

Kan iemand mij vertellen of ik hieruit moet opmaken dat ik ABSOLUUT geen ongelovige vrienden hebben mag want als dat zo is dan heb ik er GEEN meer maar voordat ik deze beslissing neem wou ik het een en ander nog over horen.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:29

salaam'aleikum

je moet 1 ding goed beseffen

en dat geld voor iedereen

als de dedjel hier morgen staat, en hij beveelt je beste (ongelovige)

vriend jou te doden, dan doet die dat

+

wij moeten houden van datgene waar Allah van houdt

en haten wat Hij haat

maar, wij moeten wel op de beste manier met ze omgaan

 

wat die vriendschap betreft, het kan nooit echte vriendschap zijn

net zoals ECHTE liefde er slechts kan komen door wederzijds

Allah echt lief te hebben, zo kan men pas ECHTE vriendschap hebben

als die vermengd wordt met Allah's zegen

 

DIT IS GEEN FATWA, dit is de mening van een onwetende

maar hij heeft wel gelijk

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 22:29

Salamoen Aleykum

Natuurlijk is het niet echte vriendschap die ik met een ongelovige heb. Je hebt gelijk. Ik heb die vriendschap niet omdat ik hem zograag als vriend wil maar omdat ik dan enkele problemen kan oplossen zoals het vinden van een team voor een spreekbeurt ofzo.

Maar ik moet dus niet volgens de Islam ongelovige mensen gewoon negeren ofzo en ik mag dus wel met ze omgaan???

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2004 om 05:42

 

Terug naar boven
Linda@Ejimofor Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2004 om 12:51
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykum

"En de Joden en de Christenen zullen u nooit welgezind zijn, tenzij gij hun godsdienst belijdt. Zeg: "Voorzeker, Allah's leiding is de Merkelijke leiding". En, indien gij hun wensen volgt, nadat de kennis tot u is gekomen, zult gij aan Allah Vriend noch Helper hebben."(Al-Baqarah 120).

"Zij, die ongelovigen tot vrienden nemen liever dan gelovigen, � zoeken zij eer bij hen hoewel alle eer aan Allah behoort?"(An-Nisa 139).

"O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad ��n hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet."(Al-Maidah 51).

"En indien zij in Allah en deze profeet en hetgeen hem werd geopenbaard hadden geloofd, zouden zij hen niet tot vrienden hebben genomen, doch velen hunner zijn ongehoorzaam."(Al-Maidah 81).

Kan iemand mij vertellen of ik hieruit moet opmaken dat ik ABSOLUUT geen ongelovige vrienden hebben mag want als dat zo is dan heb ik er GEEN meer maar voordat ik deze beslissing neem wou ik het een en ander nog over horen.

Nou , dat zal nogal hypocriet zijn , omdat je toevallig wel in een land woont " van " de " Christenen " ...

Terug naar boven
Linda@Ejimofor Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2004 om 13:05

 

Wel vreemd , las weer in een andere thread ( Jezus ) dat de Koran weer voortstamt uit de Bijbel. En begrijp daarom dan weer niet waarom Moslims dan geen vrienden mogen hebben die Joods of Christen zijn , want A : was Jezus zelf JOODS en B : zijn Christenen dus aanhangers van Jezus

Terug naar boven
yassine_H Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 07:55

Ja, maar waarom denk je dat de Islam is ontstaan? omdat de joden en christenen hun geloof daarvoor verwaarloosden, en nu behoren zij tot de kufar. volgens mij mogen we daarom geen joden en christenen als vrienden hebben

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 08:02

Hoi Yassine_H,

gekke vraag misschien, maar hoe kom je aan die avatar?  Is dus dezelfde als de mijne, heb die van startrek.com afgehaald en aangepast, omdat ik een wat persoonlijkere avatar wou...  Ik ben niet boos hoor, ma vraag het me gewoon af.

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
mouni Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 132
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 09:07

Salaam aleikom waraamthu Allah wa baraakthu broeders/zusters

soubhanaAllah, ik vind respect en geduld heel belangrijk, of je nou met moslims of christen, hindoestaans mee omga. ik zelf ga met een hindoestaanse vriendin om die niet moslims is, en weet je ook waarom: omdat als ik wat vraag: help ze mijn gelijk. maar als ik het aan een moslima vraag: krijg ik soms geen antwoord. en ze is aardig. ik denk dat je ook respect moet hebben.zoals de profeet mohammed saw. dit is mijn mening.

salaam aleikom waraamthu Allah wa baraakthu mounira

Ja Rabie Lakal Hamdoe Kama Janbagie Lizalalie Wadzhika Walihadimie Sultanieka
Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 09:39
Ik zou je iedergeval aanraden, je bent moslim, niet te trouwen met iemand van een ander geloof. Het is toch een taak van  moslims ongelovigen te bekeren tot de Islam? Vriendschap is daar een uitgelezen kans voor om iemand van je geloof te vertellen. Ik ben dan wel christen, maar volgens mij, mag je best vriendschap hebben met een anders gelovige, als je maar niet met die ander z'n geloof meegaat. Of je moet ervan overtuigt raken dat wat die ander gelooft de waarheid is.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 15:51

Salamoen Aleykoem

Ja remco er staat in de quran dat de christenen dichter bij de moslims staan dan de joden. Dat is zo omdat(weet het ook niet zeker meer maar vergeef als ik fout ben) omdat de christenen ook imams hebben( ik weet niet hoe dat wordt genoemd pastoor ofzo weet echt nie sorry) en ook omdat christenen ...(iets positiefs met trots ofzo) ja ben het echt helemaal kwijt.

En laat ik het zo zeggen. Ongelovige vrienden zijn wel vrienden van mij maar "minder vriend" dan een moslim. (Dus als ik kon zou ik ook een ongelovige helpen bijvoorbeeld een oma bij het oversteken e.d). Ik hoop dat ik me goed heb kunnen uitleggen.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 mei 2004 om 08:31

Salamoen Aleykoem

Voor mij is dat alle niet-islamieten maar ik maak natuurlijk wel de onderscheidt tussen een atheist en een christen voor het geval dat je je dat afvraagt. Hier in deze topic bedoel ik niet-islamieten. Maar ik voel me "dichterbij" een ander geloof(christen ofzo) dan bij een atheistische opvatting. Dat is zo omdat de christenen en joden TENMINSTE WETEN dat er een god is ook al denken ze er heel anders over.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 mei 2004 om 08:41
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Hoi Yassine_H,

gekke vraag misschien, maar hoe kom je aan die avatar?  Is dus dezelfde als de mijne, heb die van startrek.com afgehaald en aangepast, omdat ik een wat persoonlijkere avatar wou...  Ik ben niet boos hoor, ma vraag het me gewoon af.

Kim

Hoi Kim,

op het moment dat jij jou persoonlijke avatar insteld, is die voor andere forumleden ook te gebruiken. ik kon hem namelijk ook kiezen. Snap je?

Liefs Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 mei 2004 om 13:50

nou bij deze hebben we onze eerste atheist te pakken...

iemand met andere opvattingen is bijvoorbaat verkeerd... of brengt een niet compleet zootje uit balans... ben ik de hel? ben ik een verkrachtend lelijk varken? de topic "geknuffelt worden..." spreekt over begrip jegens elkaar en niemand die er tegenin gaat... maar ook hier wil ik wel even op ingaan...

I S L A M heeft al bijvoorbaat enkele vooroordelen over mij, jammer. In andere topics sprak ik al over dat het elkaar kennen en het elkaar begrijpen de basis was van een goede samenleving... en dus ook openstaan voor elkaars ideeen en gedachten.
I S L A M stigmatiseerd mij al bijvoorbaat al; waarom? ben je bang voor mijn maatschappelijke opvattingen; zijn die opvattingen soms gevaarlijk; ik erken jouw god misschien wel heel erg anders;

omdat ik "god" zie als iets anders, en omdat ik alles verklaarbaar stel ben ik fout?  zoals ik eerder schreef... een ieder moet altijd op zijn hoede zijn voor een mogelijke holocaust voor je het weet zit je er middenin... en by the way vind ik dit ook een zeer verkeerde ontwikkeling... > ik wil jouw niet begrijpen want jij denkt anders dus jij bent slechter... zoiets verdient ook wel nadere uitleg voordat ik uit mijn voegen barst...

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 09:57

Salamoen Aleykoem

Who doth greater wrong than he who inventeth a lie against Allah and denieth His revelations? Lo! the wrong doers will not be successful
(6;21)

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 03:58

Salaam aileikoum,

Je mag ongelovigen niet als vrienden nemen. Dus dat je een goede tijd met ze meemaakt, plezier met ze maakt, steun bij ze zoekt etc.

Je mag wel zakelijk met ze omgaan. Onze profeet 3eleyhi salaat wassalaam dreef handel met joden. Ik denk dat school en werk daar ook onder valt. 

Ook mag je met ze omgaan en ze bezoeken voor da3wa, met als doel ze naar allah te leiden. Dit kan je ook op school doen bijv. 

Hierbij een mooi artikel hierover:

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=11793&dgn=4

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 08:05

Salamoen Aleykoem

Nee niet afsluiten maar puur zakelijk.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 mei 2004 om 12:28

hahaha handelsverkeer zorgt juist voor het uitwisselen van verschillende culturen... ook de islam vervaagt in de loop der tijd in de samenleving...

vervloek de verzuiling!

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 16:12

Salamoen Aleykoem

Uitwisselen van cultuur dat zegt niks. Als ik ga handelen met jouw en ik verkoop jouw een plant voor 3,49 cent dat wil dat nog niet zeggen dat ik gelijk een paling ga kopen en het in mijn strot "pushen"

Je pikt de cultuur mee wanneer je dat ook wil.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 04:12

inderdaad iedereen pikt mee wat ie wilt... want iedereen is anders... maar jij hebt volgens mij nooit goed opgelet tijdens geschiedenisles... door handel vermengen culturen zich juist met elkaar... handel is niet alleen primair trouwens... maar ook secundair en tertiair... wat wil zeggen dat kennis uitwisselen ook bij handel hoort... het is slechts een kwestie van tijd dat de dag des oordeels komt voor de traditionele geloven...

maar eeeeh... ik geloof dat deze geschiedenis in basisschoolboeken zelfs stond... ik kan het natuurlijk fout hebben... en trouwens de film hidalgo van laatst is ook wel een grappig voorbeeld... waar een moslimmeisje een cowboy leuk vind... mag natuurlijk gedeeltelijk verzonnen zijn... maarja het is een voorbeeld van hoe het zou kunnen gaan...

Terug naar boven
Abdel-Jabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 05:31

Salamoen Aleykoem

Bismillah

De ware moslim is vriendelijk en goed jegens de mensen. Goedheiden vriendelijkheid zijn eigenschappen in Zijn(swt) gelovige dienaren, waarvan Allah(swt) houdt, omdat ze een persoon mild en zacht maken. We behoren ze niet als vriend te nemen maar wel goed jegens hen te zijn.

En het goede en het kwade zijn niet gelijk: beantwoord (het kwade) met wat beter is, dan zal degene met wie je in vijandschap leefde als een oprechte vriend worden. Soerah(14:34)

Mensen worden door ruwheid en hardheid afgestoten, maar ze worden aangetrokken door goedheid en vriendelijkheid. Daarom zei Allah de Verhevene tegen de profeet(vzmh):

...... En als je streng en hard met hen was geweest, dan hadden zij zich van je afgekeerd. Soerah(003:159)

En Allah de Verhevene weet het beter

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 06:35

Of grappig gezegd, je vangt meer vliegen met honing dan met azijn(dat vind ik zo'n leuke uitspraak.)  Je moet je dan echter wel realiseren dat moslims niet de enige vriendelijke mensen zijn, maar dat de meeste mensen op de aardbol dat wel zijn.  Bij het overtuigen van mensen over bepaalde zaken vind ik algemene kennis en intelligentie trouwens ook wel goeie 'honing'.  Je kan wel heel lief staan glimlachen, maar als je niet weet waarover je het hebt, zal je niet overtuigen.

Groetjes Kim

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 10:03

salaam oe aleikum wa rahmatoe Allah broeders en zusters/doei de rest

ik zelf kan uit ervaring vertellen:

Ik zit zelf op een school met weinig (in verhouding tot de Nederlanders) buitenlanders. Op zich geen probleem. Ik heb dus een klasgenootje (een Nederlandse niet moslim, ze woont zelfs op het platteland)...dat ik erg graag mocht. We zaten vaak samen te kletsen..en ze was gewoon heel aardig. Tot ik problemen kreeg en zij partij koos voor de "tegenpartij" om het zomaar te zeggen. Terwijl ik duidelijk onrecht werd aangedaan. Ik heb geen zin om daarover uit te wijden. In ieder geval besefte ik toen dat een Niet-moslim altijd partij zal kiezen voor zijn soort.

Ik weet het...het gaat hier om ��n meisje...maar toch kan ik niet bevriend zijn met iemand die mij aankijkt en stelt dat ik in iets geloof wat niet bestaat.

Uiteindelijk kan ik gewoon niet datgene met niet-moslims hebben wat ik met wel-moslims heb.

Liefde dus.

Dat was mijn mening 

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allah zusters en broeders/doei de rest

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 14:35

Salamoen Aleykoem

Hoe kan je nou bevriend zijn met iemand die je zegt dat je in niks gelooft? Ik kan dat niet in ieder geval.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 05:20

Assalaam oe aleikum broeders en zuster/halo voor de rest,

Inderdaad aghie, ik kan dat ook niet. Als iemand mi zegt dat ik in een boek geloof dat door een gekke man honderden jaren geleden is geschreven. dan weet ik genoeg. zulke mensen zal ik nooit begrijpen...waar is hun verstand in godsnaam naar toe...?!

Nee..dat kan ik echt niet. Iets wat je niet kan kan je niet PUNT.

 

wassalaam oe aleikum broeders en zusters/doei voor de rest 

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 07:49

Salamoen Aleykoem

ja en begrijp me niet verkeerd hoor. Ik probeer natuurlijk wel nog steeds aardig te zijn en anderen helpen maar bevriend... nee zit er niet in.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 17:00

Salaam Alaikum,

De Qur'aan zegt dat we goed met niet-muslims om moeten gaan.
Er wonen dus ook gewoon joden en christenen in islamitische landen.

Natuurlijk voelen we ons prettiger als we met broeders en zusters zijn
je hoeft dan immers niet bang te zijn voor al dan niet opzettelijke kwetsende opmerkingen of grappen.

Als dat gebeurd ga ik gewoon weg,wat ze dan ook niet snappen maar
das dan jammer.Er zijn er nog een paar van mn pre-islam vrienden over
en die tellen gewoon dubbel.
Vergeet niet dat er wel kufar zijn die respect hebben voor onze religie
en gezien er geen dwang is in religie,zoals onze Profeet (s.a.w.s.) heeft gezegd
moeten we ook kunnen respecteren dat iemand niet gelovig is.  

Je allerbeste vriend(in) zal een muslim zijn omdat allerbeste vrienden
elkaar helemaal begrijpen.En een niet-muslim zal nooit islam begrijpen
zoals het bedoelt is.Maar dat neemt niet weg dat er goede zielen onder de kufar
zijn.

En het is geen zonde om iemands ongeloof te respecteren.
Wees Allah (s.w.t.) dankbaar dat hij jouw wel op het rechte Pad heeft
gezet en wens voor de ongelovigen dat zij het ook moge vinden.

Nogmaals dat neemt niet weg dat het goed is dat je weggaat als zij islam niet respecteren of domme grappen maken.
Maar dat zijn dan ook geen vrienden. 

Moge Allah mijn broeders en zusters het paradijs binnenlijden en de anderen
op het rechte pad zetten.

wa salaam,

polymorph



    

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 17:43

salaam aleikoum,

Natuurlijk is het een plicht voor elke moslims om iedereen goed te behandelen. Maar je mag niet met ze omgaan, buiten het zaleklijk gebeuren en het uitvoeren van da3wa. Er is een verschil tussen iemand als vriend nemen en iemand vriendelijk behandelen.

Kufr moet een moslim nooit respecteren, maar verwerpen en haten. Hoe kan een moslim een duidelijke kaafir als vriend accepteren, terwijl deze allah tabaraka wata3ala niet wil accepeteren.

In vers 58.22 staat dat een ware moslim geen ongelovige mensen als vriend neemt, al is het zijn vader of zijn zoon, of zijn broer.

Hierbij een uitspraak van een geleerde:
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=11266&dgn=4

salaam aleikoum,

 

 

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 17:54

A Selaam oe Ale'ykoem,

Vanwege diverse morele, psychologische en sociale redenen hebben mensen goed gezelschap en hechte vriendschappen nodig. Het soort vrienden wat iemand heeft, laat vaak zien wat voor soort mens iemand is. Een bekend spreekwoord zegt immers: laat mij uw vrienden zien en ik zal vertellen wie u bent.

De profeet (vzmh) maakte de waarde van goed gezelschap duidelijk, toen hij zei dat het beter is om alleen te zijn dan in gezelschap van slechte vrienden, en het is goed om in goed gezelschap te zijn dan om alleen te zijn.

Ware vriendschap wordt door liefde, oprechtheid en vrijgevigheid gevoed. Vriendschap is eerder lief hebben dan lief worden gevonden. Verder is het een kwestie van wederzijds begrip en respect. Zolang men elkaars leefwijze, ideeen en de daaruit voortvloeiende handelingen respecteert en accepteert, kan men ook met niet-Moslims een prachtige vriendschapsband opbouwen.

Wa Ale'ykoem a Selaam.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 18:18

salaam aleikoum,

subhaan allah! Vers 58.22!
Onder goed gezelschap worden moslims bedoeld. Ik raad je aan om het artikel te lezen.

moge allah ons leiden naar het rechte pad

salaam aleikoum,

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.