Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenOngelovige vrienden

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ongelovige vrienden
    Geplaatst op: 29 mei 2004 om 10:03
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

salaam aleikoum,

subhaan allah! Vers 58.22!
Onder goed gezelschap worden moslims bedoeld. Ik raad je aan om het artikel te lezen.

moge allah ons leiden naar het rechte pad

salaam aleikoum,

A selaam oe Ale'ykoem,

Klopt als een bus!

Goed gezelschap kan een enorme bron van hulp en ondersteuning zijn om een goed leven te leiden, terwijl slecht gezelschap naar zonde en ondergang kan leiden. Dit wordt duidelijk door het advies dat in de Qora'an gegeven wordt:

"Blijf bij degenen die hun Heer 's morgens en ;s avonds aanroepen en die Zijn welbehagen zoeken en laat uw ogen niet van hen afdwalen door het zoeken van de praal dezer wereld en gehoorzaam niet aan hen, wiens hart Wij achteloos hebben gemaakt voor de gedachte aan Ons, noch degene die zijn begeerte volgt en wiens geval het ergste is". (18:28).

De profeet (vzmh) heeft eenzelfde advies gegeven bij het kiezen van het juiste gezelschap en het vormen van vriendschappen. Hem werd gevraagd:

"Wie kan je beste vriend zijn?"

"Degen die je helpt om God te gedenken en die je aan Hem herinnert als je hem vergeeft", antwoordde hij.

Toen werd hem (vzmh) gevraagd: "En welke vriend is de slechtste?"

Degene die je niet helpt om God te gedenken en je niet aan hem herinnert als je Hem vergeet", antwoordde hij.

Toen werd hem (vzmh) gevraagd: "Wie is het beste van alle mensen?"

Hij antwoordde: Degene die je aan God herinnert, als je naar hem kijkt.

Desalniettemin blijf ik persoonlijk bij mijn mening dat een goede vriendschap niet slechts kan bestaan tussen (i.c.) 2 Moslims onderling. Zolang vrienden elkaars keuzes accepteren en respecteren en zolang vrienden open staan voor elkaars (andere) leefwijze, kan er ook tussen een Moslim en Niet-Moslim een prachtige vriendschapsband bestaan. Een "Moslim" als vriend hebben, wil niet meteen zeggen dat die vriend een "goede" vriend is. Tis moeilijk uit te leggen misschien, maar je kan mensen niet in hokjes plaatsen, van: zus is Moslim, dus goed, en zo is niet-Moslim, dus slecht. Daar kan ik in elk geval met mijn verstand niet bij.

Ik heb vrienden in alle soorten en maten en in alle culuur/religies/afkomsten, dat maakt me niks uit. Ik kijk liever naar iemands persoonlijkheid, dat vind ik het belangrijkste. Zolang dat klikt, dan zit de vriendschap wel goed.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2004 om 16:09

Salamoen Aleykoem

Kijk respect heb ik wel voor de ander maar begrip niet. Ik respecteer iemand wel maar ik begrijp niet waarom hij geen islaam kiest. En nou moeten jullie niet gelijk doordenken maar de reden dat ik zo denk is gewoon ik weet voor mezelf dat islaam waar is en ik geloof dat iedereen dat kan zien als men neutraal blijft en daarom doe ik er alles aan om niet-moslims geinteresseert te krijgen. In jullie ogen ben ik bezig met zieltjes winnen maar in mijn ogen wil ik jullie eigenlijk de goede pad laten zien. Jullie gaan denken van mij rot toch op als je geen begrip hebt voor mijn keus terwijl ik in mijn ogen mijn uiterste best doe voor jullie bestwil want waarom wil ik van jullie dat jullie moslims worden? NIet omdat ik er geld mij verdien nee ik doe het omdat ik oprecht denk dat ik jullie dan daarmee de beste eer bewijs. Ik denk dan bij mezelf yes eindelijk is hij/zij gered van het vuur terwijl in jullie ogen dit verkeerd wordt gezien. Maar ik snap natuurlijk ook wel waarom dit verkeerd gezien wordt want jullie zijn dan nog geen mosims daarom.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 mei 2004 om 06:36

Salaam 3aleykum,

Ik kwam een artikel tegen met enkele voorbeelden hierover.
Moge allah ons leiden met de quraan.

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=2179&dgn=4

assalaamu 3aleykum,

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 06:10

Salamoen Aleykoem

Ik kan het pad van christendom niet kiezen niet omdat het botst met mijn opvattingen want wat zijn mijn opvattingen nou waard tegenover die van Allah(sbw). Ik kies die pad niet omdat het tegenwoordig botst met de opvattingen van Allah(sbw) en die opvattingen lees je in de quran. Mijn opvattingen stellen niks voor.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 08:12

as-salaam oe aleikum/hallo,

Effe voor de duidelijkheid: Ik kan dus niet bevriend zijn met een kafir, maar ik haat ze niet. Dat vind ik namelijk te ver gaan. Hoe zou je da3wa willen doen als je ze haat. Hetgeen ik wel haat....zijn bepaalde eigenschappen in hen. Hun ongeloof bijvoorbeeld en vooral.

Natuurlijk ga ik goed om met de kafir's in mijn omgeving. Ik zeg: hallo, hoe gaat het? en dat soort dingen. Maar ik ben niet bevriend met ze.

Het is namelijk niet zo dat je of bevriend bent met iemand of je haat diegene. Nee....er zit ook iets tussenin. En respect...dat gaat wat moeilijker. Als ik hoor van een geleerde kafir heb ik respect voor de kennis die hij allemaal bezit.

In mijn ogen is respect het tegen iemand op kijken. Maar iemand in zijn/haar waarde laten...is iets anders. Ik laat de kafirs in mijn omgeving in hun waarde (ik scheld ze niet uit, ik roddel niet over ze etc), maar dat verwacht ik dan ook terug. Als ik bijvoorbeeld door iemand voor theedoek wordt nageroepen, dan wordt het erg moeilijk voor mij diegene in zijn waarde te laten. op die manier, dat ik zoiets heb van: kijk naar je eigen. Ik DENK dan iets naars over hen.

Dit is echt ingewikkeld om uit te leggen zeg!

Maar aan de andere kant weet ik dat zo iemand onwetend is.

Maar bevriend....NEE!

Wassalaam oe aleikum/doei

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 13:22

Salamoen Aleykoem

Ja je hebt gelijk ik moet respect hebben voor de ander maar ik denk hetzelfde over respect als Badia. Ik ga jouw heus niet zomaar uitschelden of ik ga heus geen aanslag plegen en dat noem ik respect. Je kan me vertouwen en dat noem ik respect. Maar verw8 geen begrip van mij want ik geloof niet in datgene wat jij gelooft.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Outlaw Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 16:50

Hallo Remco,

Je gelooft niet in de Islam, maar je hecht wel waarde aan wat erin staat. Is ook logisch toch? Als je interesse in de Islam blijft groeien dan wordt de rest ook logisch. Ik gun je het dan ook van harte, want ik wens niemand de straffen van Allah.

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 05:09

 

Remco, even een vraagje: Ben je nou christelijk of athe�st?

gewoon nieuwsgierig

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 06:59

kritisch is naar mijn weten geen geloofsovertuiging. Of bestaat er zoiets als: Krit�sme?

oke, dat wou ik even weten

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 05:52

aha...dus je bent kritisch tegenover alles...Dan ben ik ook kritisch. Gnagna

Terug naar boven
musa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2004 om 15:27
Het is jammer dat een stukje tekst duizenden jaren geleden geschreven zoveel leed kan veroorzaken.

Zolang je leeft naar de sociale normen en waarden leef je een goed leven. Een ieder die anderen in naam van hun god verguizen verdienen niets meer dan te branden in de door hun gecreerde hel. zoals het spreekwoord zegt: "wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in". Weersverwachtingen voor alle fundamentalistische Christenen, Joden, Moslims, zeer warme temperaturen van boven de 100 graden en geen kans op lagere temperaturen.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2004 om 16:23

Salamoen Aleykoem

"Zolang je leeft naar de sociale normen en waarden leef je een goed leven."

Wat daarna. Wat na je dood als er de wetten die voorschreven zijn door Allah(sbw) van jouw worden gevraagd?

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Nour Al-Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 15 juni 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 150
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juni 2004 om 14:46
In eerste instantie geplaatst door Linda@Ejimofor

Wel vreemd , las weer in een andere thread ( Jezus ) dat de Koran weer voortstamt uit de Bijbel. En begrijp daarom dan weer niet waarom Moslims dan geen vrienden mogen hebben die Joods of Christen zijn , want A : was Jezus zelf JOODS en B : zijn Christenen dus aanhangers van Jezus

Hoi,

De Profeet (sallallahoe alaihie wasallam) heeft gezegd:

"De profeten zijn als broeders, ieder heeft een andere moeder, maar zij hebben dezelfde religie." (Overgeleverd door Ahmed)

Dit komt overeen met wat Allah in de Qoran heeft gezegd:

"En voorzeker , Wij hebben aan iedere gemeenschap een Boodschapper gezonden (die zei) :"Aanbidt Allah en houdt afstand van de taghoet..." (Soerah 16, Aya 36)

De boodschap van alle profeten was het zelfde. Het geloof was dus hetzelfde, maar de wetgeving en regels verschilden, omdat Allah wetten maakt zoals Hij wil, bijv. de joden hebben andere wetten dat de moslims, maar dat betekent niet dat de profeten een andere religie hadden dan die van Mohammed (vrede zij met hem). de regels en wetgevingen waren anders. toen Mohammed (vrede zij met hem) kwam, kreeg hij de laatste wetgeving die alle andere wetgevingen moest vervangen (de Shariah). Dus het is Jezus was een moslim (de zelfde boodschap als alle profeten) maar hij was van het joodse RAS, en hing niet het joodse GELOOF aan, Allah had hem nieuwe wetten gegeven die in zijn tijd gelden en alle andere wetten vervingen.

Verwerp de Taghoet, en aanbidt Allah ALLEEN!!!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.