Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

geboorte beperkende middelen in de islam?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yemla Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 juni 2007
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yemla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: geboorte beperkende middelen in de islam?
    Geplaatst op: 05 juni 2007 om 16:04

Hey allemaal

 

Ik ben een gelovige Nederlandse, wat ik eigelijk pas ben sinds een half jaar. Nu heb ik veel gezocht en gevonden over het Christendom en natuurlijk ook de Islam ( ik ben er namelijk alleen maar uit dat ik in God/Allah geloof, maar welk boek ik hierbij aanhang weet ik niet zeker � dit zal voor jullie waarschijnlijk raar en besluitloos klinken, sorry hiervoor, maar ik kom uit een niet gelovig gezin, waardoor ik dus beperkte basis informatie van nature heb)

Nu vroeg ik me af, wat zegt de Koran nu eigelijk over geboorte beperkende middelen? Aangezien het Christendom daar zo�n duidelijke afkeer tegen heeft en eigenlijk alleen dit te horen is.. Ook vroeg ik me af wat jullie mening hier nu eigelijk zelf over is, aangezien sommige Christenen toch, tegen de wensen van het Christendom in, de geboorte beperkende middelen gebruiken. ( ook al ben ik mij er natuurlijk van bewust dat Moslims over het algemeen veel trouwer zijn aan hun geloof � waar ik trouwens een zeer groot respect voor heb het is fijn om te zien dat anderen hun geloof niet verstoppen en er gewoon voor staan, zoals nog al veel gebeurt in Nederland naar mijn mening. )

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

 

excuses trouwens als ik het op de verkeerde plaats gezet heb

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2007 om 04:10

De islam moedigt moslimparen aan kinderen te krijgen en nakomelingen worden als een zegen en tevens als een verantwoordelijkheid beschauwd.Een moslimechtpaar mag geen maatregelen treffen die ertoe leiden dat het voor onbepaalde omstandigheden is toegestaan
voorbehoedsmiddelen gebruiken om kinderen niet te snel achter elkaar te krijgen is aanvaardbaar evenals om te voorkomen dat er nog kinderen komen op het moment dat het echtpaar van mening is dat het gezin compleet is
er moet rekening worden gehouden met de gezondheid van de moeder
als ze niet in staat is voor de kinderen te zorgen die ze al heeft waarom zou ze dan een nieuwe zwangerschap doormaken,

Er zijn verscheidne methoden van anti-conceptie beschikbaar maar ze zijn niet allemaal geschikt voor moslims het spiraaltje in het bijzonder moet worden vermeden omdat het meer een abortieve werking heeft net als de moring after pil

de pil is ook nogal omstreden pilgebruik kan bijwerkingen hebben en is misschien op de lange termijn schadelijk
hindermethoden (condoom,pesarium) zijn waarschijnlijk het beste en benaderen beter de speciale manier waarin de hadith wordt verweze, namelijk 'azl(interruptus)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2007 om 06:00
Hallo Yemla,

Het verbaast me dat je Christenen ziet als mensen die falikant tegen
geboortebeperking zijn en ook nog eens niet serieus met hun geloof om
zouden gaan...
Zoals er verschillende stromingen in de Islam zijn, zo zijn er ook
verschillende stromingen in het Christendom. De Katholieke kerk is geen
voorstander van anticonceptie en zeker niet van abortus. Dat geldt ook
voor orthodox gereformeerde stromingen binnen het christendom. Deze
mensen zijn zeer consequent en je ziet bij hen dan doorgaans ook grote
gezinnen.
Bij de hervormde en synodaal gereformeerde kerk, tegenwoordig samen
in de PKN (Protestante Kerk Nederland) zijn de opvattingen betreffende
anticonceptie niet afwijzend. Dat geldt ook voor een sterk groeiende
stroming binnen de christelijke gemeenschap, de evangelische beweging,
zoals baptisten en pinkstermensen. daar is echter wel een groot verzet
tegen abortus.
De evangelische beweging kent verschillende varianten en er is, buiten de
hoofdzaken van het geloof, geen vast dogma aangaande zaken als
anticonceptie, zondagsrust, voedselvoorschriften, etc. Het wortdt in de
meeste kringen aan het persoonlijk geweten van de gelovige overgelaten.
En aan het gezond verstand, zoals ook Moslima 82 dat laat zien.
en voor het overige geldt voor alle mensen die de waarheid zoeken
onderstaande tekst.
Veel zegen op je zoektocht!
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Yemla Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 juni 2007
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yemla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2007 om 13:49

dank jullie voor jullie reactie :) die heeft mij alletwee een hoop geholpen :)

en sorry als het zo leek dat ik bedoelde dat Christenen niet serieus met het geloof om zouden gaan, dit bedoelde ik echt niet zo, de manier waarop echte Christenen hun geloof uiten vind ik ook zeer respectvol - aangezien ik echter in een behoorlijk "Nederlands" dorpje leef, heb ik meer voorbeelden van Christenen waarvan ik hoor dat ze wel Christelijk zijn maar er voor de rest niets aan doen en zelfs niet naar de kerk gaan en in de plaats daarvan achter de kerk op het gras zitten... Ik denk dat ik hierdoor een beetje heb ge-egaliseerd, wat ik natuurlijk niet had moeten doen, aangezien er veel meer Christenen zijn die hier wel gewoon serieus mee omgaan :) ( ik ben pas naar Rome geweest waardoor ik hier meer dan genoeg voorbeelden van heb gezien - ook al is dit natuurlijk wel de Katholieke stroming van het Christendom geweest. )

Om het even duidelijk te maken :) ik respecteer Christen en Moslim even veel als het gaat om de graad waarin zij omgaan met het geloof :) ( en al het andere trouwens ook :) )

Nog maals alle twee heel erg bedankt, dit heeft zeker licht in mijn zoektocht naar het geloof gebracht :)

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.