Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Polygamie

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Polygamie
    Geplaatst op: 18 februari 2008 om 16:50

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Polygamie

Ik heb vaak met mensen om me heen discussies over het onderwerp Polygamie. Denk aan vrienden, familie, kennissen etc. De antwoorden die ik te horen krijg verbazen mij soms.

Ik ben benieuwd wat de mensen hier van het onderwerp vinden. Zijn er mensen waarvan hun mening is veranderd wat betreft dit onderwerp? Of zijn er mensen /vrouwen die zelf in een huwelijk zitten waarin zij bijvoorbeeld de tweede of derde vrouw zijn? Of mannen die meer dan 1 vrouw hebben.

Graag zou ik jullie mening willen horen omdat dit toch een onderwerp blijft dat mij altijd bezighoudt.

Gayr InchaAllaah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 februari 2008 om 22:11

neeee, wil er ook niks van weten ook.

tenzij het me beste vriendin is, die haar man is verloren, 1 of meer kinderen heeft,en niemand heeft die voor haar kan zorgen!

ja, ik ben een egoist ik weet het, maar ik weet van mezelf dat ik heel jaloers ben, en als ik al een man krijg in de toekomst, hem helemaal voor mezelf wil inshallah!

stagfirouAllah wat ben ik erg. sorry.

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 februari 2008 om 23:26

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Zo erg vind ik het helemaal niet van je. Waarom zou je gaan trouwen met een persoon uit liefdadigheid? Tegenwoordig is het voor een vrouw niet nodig om te trouwen met een man die al een vrouw heeft. Vrouwen kunnen tegenwoordig goed genoeg financieel onafhankelijk zijn. Zeker in Nederland.

Jaloers zijn is normaal. Logisch zelfs. Niemand zou willen (lijkt mij) dat een man aandacht schenkt aan anderen naast jou.

Ook vind ik dat zelfs mannen tegenwoordig geen excuus kunnen hebben om te trouwen met meerdere vrouwen. Helemaal in Nederland.

Gayr InchaAllaah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2008 om 16:40

Het is jullie eigen mening. Maar ik wil jullie erop wijzen voorzichtig te zijn om zaken die Allah heeft toegestaan te verbieden voor je man. Je mening kan je een plaatsje in het Jennah of juist Jahannam geven. De authentieke Ahadith over dit onderwerp zeggen dat een vrouw de poorten van het Paradijs mag uitkiezen, mits zij gehoorzaam is aan deze regel. Laten jullie gevoelens van jaloezie en andere emoties niet jullie ticket naar Jahannam worden. Want dat gebeurt er wanneer je denkt het beter te weten dan Allah.

 

Wat mij verbaast, zijn de woorden: �Helemaal in Nederland�.

Juist in Nederland heeft men de Shariah hard nodig. Het land waar 9 op de 10 mannen een buitenechtelijke relatie heeft. Het land waar 70% van de vrouwen op het werk seksueel wordt lastig gevallen. In deze maatschappij beland je in de cel wanneer je bij het stadhuis met twee vrouwen komt aanzetten. Maar mag je ongestraft relaties aangaan met meisjes en buitenvrouwen. In de Islam zijn dit soort relaties juist strafbaar. Waarom? De man heeft anders totaal geen verantwoordelijkheid tegenover zo een meisje/vrouw. Hij kan haar gebruiken en weer dumpen als een stuk vlees. In de Shariah is het veiliger geregeld. In de Shariah heb je het Nikaah contract dat de man en de vrouw beide rechten en verplichtingen geeft. Rechten die de jonge meisjes/vrouwen hier in Nederland niet hebben wanneer ze weer eens voor de zoveelste keer worden gebruikt en op straat worden gedumpt als vee.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2008 om 18:25

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Het is jullie eigen mening.

Het ligt er maar net hoe je er tegen aan kijkt. Voor sommigen zal dit een feit zijn en voor sommigen zal dit een mening zijn. Ik ben ervan overtuigd dat polygamie vandaag de dag wordt toegepast voor de seksuele behoeftes (die hij zogenaamd niet kan bevredigen bij 1 vrouw) van de man.

aten jullie gevoelens van jaloezie en andere emoties niet jullie ticket naar Jahannam worden. Want dat gebeurt er wanneer je denkt het beter te weten dan Allah.

Dit heeft niet zozeer met jaloezie te maken. Als er iemand jaloers is, dan is dat de man wel. Mij gaat het om rechtvaardigheid. Heel grappig dat er specifiek aantal voorwaarden zijn voor polygamie maar dat de meesten daar toch niet eens naar kijken. Is dat rechtvaardig? (Tegenover de vrouw?)

Wat mij verbaast, zijn de woorden: �Helemaal in Nederland�.

Juist in Nederland heeft men de Shariah hard nodig.  

Daar ben ik het mee eens. Ik heb ook niet gezegd dat wij hier in Nederland geen sharia nodig hebben. De moslims van zijn de weg kwijt. De ene trouwt met een ongelovige. (Ik zag gister nog een Marokkaanse man in de stad met een Nederlandse vrouw die absoluut geen moslima is). De andere trouwt alsof het een spel is en scheidt binnen de kortste keren, vrouwen zijn niet bedekt en zo zijn er nog meer voorbeelden.

Het land waar 9 op de 10 mannen een buitenechtelijke relatie heeft. Het land waar 70% van de vrouwen op het werk seksueel wordt lastig gevallen.

Toch denk ik dat een groot deel van deze groep ook bestaat uit moslims. Als je eens gaat luisteren naar (waargebeurde) verhalen van mensen.  Nou, je bek valt open. Dit kan natuurlijk deels voorkomen worden door regels en strenger optreden maar ook heeft het te maken met je eigen mentaliteit. Mannen (moslims) gaan vreemd aan de lopende band maar niets wat hun blijkbaar tegenhoudt. Denk jij dan echt dat het te maken heeft met Nederland? Het is je eigen verantwoordelijkheid en niet dat van anderen.

Maar mag je ongestraft relaties aangaan met meisjes en buitenvrouwen.

Er zijn mensen die daar juist gretig van gebruik maken. Loop maar eens in de stad rond (maakt niet uit welke) en kijk maar eens om je heen wat voor types je allemaal voorbij ziet komen. Jongens die nog superjong zijn met zogenaamd een vriendin. Sure

Hij kan haar gebruiken en weer dumpen als een stuk vlees. In de Shariah is het veiliger geregeld.

In de sharia is het inderdaad veiliger en beter geregeld maar dat wilt niet zeggen dat er nog steeds misbruik plaatsvindt. Hoeveel mannen zijn er niet die vrouwen het hof maken en wanneer ze getrouwd zijn, ze thuis moeten zitten terwijl de man haar als een stuk vuil behandelt en haar niet eens normaal aandacht schenkt? Dan heb ik het ook over huwelijk in Arabische landen. Waarbij wel de sharia (gedeeltelijk) wordt toegepast.

Rechten die de jonge meisjes/vrouwen hier in Nederland niet hebben wanneer ze weer eens voor de zoveelste keer worden gebruikt en op straat worden gedumpt als vee.

Dat ze gebruikt en gedumpt worden doen ze zelf. Dan moeten ze er maar geen losbandige leven op na houden. Dat interesseert mij verder dus ook niet. Ik ga geen medelijden hebben met mensen terwijl zij zelf de fout ingaan en dat ook nog eens weten op het moment dat ze het doen.

Maar vertel mij eens;  waarom zou een man �wel� met 4 vrouwen mogen trouwen en andersom niet?

Dat het niet is toegestaan dat weet ik maar wat is daar de reden?

Gayr InchaAllaah.


Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2008 om 06:49

Lieve zuster,

 >>>Maar vertel mij eens;  waarom zou een man �wel� met 4 vrouwen mogen trouwen en andersom niet?
<<<

Ik zal je wat dingen zeggen, het zal misschien hard aankomen, maar het is voor je eigen bestwil in dunya en in akhira. Gebruik geen logica om je Deen uit te leggen. Er is een Hadith die bevestigt wat ik net zei. Er zijn genoeg zaken in de Soennah die we met onze huidige kennis niet kunnen bevatten, maar die een verborgen betekenis hebben omdat ze rechtstreeks van Allah komen.

Polygamie, zoals alles in deze wereld, kan goed en slecht gebruikt worden. Er zijn genoeg goede geleerden die in Islamitische boeken een goede uitleg geven over dit onderwerp. Zoek die eens op.

Met de houding die je nu toont, help je de Islamitische Oemmah niet. Met deze houding laat je moslima�s twijfelen en afvallig worden. Laten we deze dagen van fitan niet de christenen en joden nadoen. In de niet-Islamitische maatschappijen zijn ze hypocrieten. In het westen doen ze alsof ze monogaam zijn. Er is haast geen getrouwde man in het westen die niet ooit een geheime relatie heeft gehad. Of met een collega, secretaresse, prostitu�, etc. Ik hoor mannen praten en ik kom tussen ze en ik weet ook wat er gebeurt tussen Nederlandse mannen.

Onthoudt goed! Polygamie is een bevrijding voor de vrouw en NIET een onderdrukking!!! Monogamie is juist onderdrukking voor de vrouw en beschermt alleen de mannen.

 

In de Islamitische wet worden de vrouwen gelijkwaardig behandeld. Geen van de vrouwen mag beter worden behandeld dan de ander. Maar als je maar 1 vrouw mag hebben (monogamie) en de man heeft er een buitenechtelijke relatie bij. Dan heeft die vrouw met haar kind geen enkel poot om op te staan. De man kan doen wat hij wil en zelfs de vrouw in de steek laten. Dat laatste zie ik constant bij zg. �monogame� mannen.

Zusters, heb Taqwa!

Denk aan Aisha (radiallaho anha) en alle andere vrouwen in de Islam die het voorbeeld gaven en wel gehoorzaamden.



www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2008 om 09:34

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Ik zal je wat dingen zeggen, het zal misschien hard aankomen, maar het is voor je eigen bestwil in dunya en in akhira. Gebruik geen logica om je Deen uit te leggen. Er is een Hadith die bevestigt wat ik net zei.

 

Het komt niet hard aan hoor. Ik ben wel wat gewend maar kun jij het begrijpen dat het voor mij (en misschien voor anderen) het moeilijk te �accepteren� valt als je niet begrijpt waarom iets wel en waarom iets niet mag? Het is niet dat ik absoluut tegen polygamie ben. Ik ben tegen het feit dat het nu misbruikt wordt.

 

Polygamie, zoals alles in deze wereld, kan goed en slecht gebruikt worden. Er zijn genoeg goede geleerden die in Islamitische boeken een goede uitleg geven over dit onderwerp. Zoek die eens op.

 

Heb je enige suggesties?

 

Met de houding die je nu toont, help je de Islamitische Oemmah niet. Met deze houding laat je moslima�s twijfelen en afvallig worden.

 

Is dit niet een beetje teveel van het goede? Dat moslims twijfelen of afvallig worden dat veroorzaak ik niet maar puur het feit dat hun Imaan blijkbaar niet sterk genoeg is.

 

Er is haast geen getrouwde man in het westen die niet ooit een geheime relatie heeft gehad. Of met een collega, secretaresse, prostitu�, etc.

 

Dit heeft niets met polygamie te maken. Denk je nou echt dat mensen vreemdgaan omdat polygamie in Nederland niet is toegestaan? Mensen die zich van polygamie gebruik willen maken, moeten ook de voorwaarden weten hiervan. Je moet dus blijk van enige kennis hebben. Als zo�n zelfde man dan vreemdgaat dan zegt dat ook wel genoeg, vind je niet? Het grappigste is nog dat er nu deze dag mannen vreemdgaan terwijl ze het niet eens kan schelen. Niet zozeer omdat ze niet met meerdere kunnen trouwen maar omdat ze blijkbaar hun dierlijke lust volgen.

 

Ik hoor mannen praten en ik kom tussen ze en ik weet ook wat er gebeurt tussen Nederlandse mannen.

 

Wat is jouw rol hierin dan? Worden zij hierop aangesproken?

 

Onthoudt goed! Polygamie is een bevrijding voor de vrouw en NIET een onderdrukking!!! Monogamie is juist onderdrukking voor de vrouw en beschermt alleen de mannen.

 

Polygamie kan pas een bevrijding zijn, wanneer zij dit zelf ervaart. Niet wanneer haar dit wordt verteld of opgelegd. Waarom zou het trouwens een bevrijding moeten zijn voor de vrouw terwijl het altijd van de man komt?

.

In de Islamitische wet worden de vrouwen gelijkwaardig behandeld. Geen van de vrouwen mag beter worden behandeld dan de ander.

 

Maar wie zegt dat hier uberhaupt naar wordt gekeken? Zijn er mensen van de regering die op je deur kloppen om te kijken of jij al je vrouwen wel gelijkwaardig behandeld? Dit kan helemaal niet worden nagetrokken. Voor hetzelfde geldt denkt het een man dat hij zijn vrouwen gelijkwaardig behandelt maar vinden zij dat niet�en dan? Mag er dan nog steeds sprake zijn van polygamie terwijl er niet aan 1 van de voorwaarden wordt voldaan?

 

Maar als je maar 1 vrouw mag hebben (monogamie) en de man heeft er een buitenechtelijke relatie bij. Dan heeft die vrouw met haar kind geen enkel poot om op te staan. De man kan doen wat hij wil en zelfs de vrouw in de steek laten. Dat laatste zie ik constant bij zg. �monogame� mannen.

 

Dit heeft niets te maken met polygamie/monogamie. Dit heeft te maken met de mentaliteit van de man en zegt veel over zijn normen en waarden. Als een man het blijkbaar normaal vindt om vreemd te gaan, dan ligt dit niet omdat hij geen polygamie kan toepassen. Dat is wel een heel slecht excuus. Mannen die vreemdgaan zijn voor mij geen mannen.


Waarom moeten mannen perse steeds meer dan 1 vrouw nodig? Hebben ze niet genoeg aan 1?

 

Denk aan Aisha (radiallaho anha) en alle andere vrouwen in de Islam die het voorbeeld gaven en wel gehoorzaamden.

 

Wij kunnen ons niet gaan vergelijken met de vrouwen (radia�llahoe anhoem) van de Profeet (Vrede Zij Met Hem).

 

Ik begrijp nog steeds niet waarom een man wel mag trouwen met 4 vrouwen en andersom niet. Wat is daar de precieze reden van?

 

Gayr InchaAllaah.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2008 om 11:13

 Er zijn zoveel punten in je verhaal waar ik direct een antwoord op heb. Maar helaas heb ik die tijd niet. Ik zal op een paar ingaan en de rest zal je maar via studie moeten opzoeken.



>>Het is niet dat ik absoluut tegen polygamie ben. Ik ben tegen het feit dat het nu misbruikt wordt.<<

 

Er zijn zovele dingen in het leven oneerlijk.

En nergens in de Quran staat dat in deze wereld het leven van een gelovige gemakkelijk, soepel en zonder testen zal verlopen.


>>Is dit niet een beetje teveel van het goede? Dat moslims twijfelen of afvallig worden dat veroorzaak ik niet maar puur het feit dat hun Imaan blijkbaar niet sterk genoeg is.<<


 

Ik overdrijf niet. Er zijn zat moslima�s die door gebrek aan Taqwa beginnen te twijfelen aan de Quran. Voor hun zou de Quran perfect zijn, als maar dat van dat polygamie niet erin stond. �Verder is dat boek perfect.� Denken ze dan. Dit is pure Kufr. Reacties zoals die van jou over dit onderwerp werken hieraan mee. We zijn mensen en mensen maken fouten. En die fouten kan je niet afschrijven op onze religie. En die foutieve link leggen sommige mensen wel, heel triest.


>>Denk je nou echt dat mensen vreemdgaan omdat polygamie in Nederland niet is toegestaan?<<


 

Ik zal het punt dat ik wil maken verduidelijken. Mannen zijn polygaam omdat dat in hun natuur is. Omdat je het niet van een moslim wilt aannemen, misschien moet je eens een westers psychologisch tijdschrift/proefschrift erop naslaan. Daarin lees je dat een monogaam leven haast onmogelijk is. De man is van nature polygaam, maar de westerse wetgever verplicht mannen om monogaam te leven.


>>Waarom zou het trouwens een bevrijding moeten zijn voor de vrouw terwijl het altijd van de man komt?<<


 

Hierin maak je een verschrikkelijke fout. De Shariahwetgeving is niet door een man bedacht. Deze wetten komen rechtstreeks van onze Schepper Allah die de mens beter kent dan wie ook. Die wetten die monogamie aan ons opleggen en ons misleiden door te zeggen dat we monogaam zijn, zijn bedacht door westerse mannen. En weet je waarom? Omdat die mannen dan geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor hun ma�tresse en eventuele buitenkinderen. Deze pro-monogame wetten beschermen hun portemonnee. In de Islamitische wetgeving moet de man juist volledige verantwoording dragen omdat er een keihard Nikaah contract is voor iedere getrouwde vrouw. Dus onthoudt: monogamie komt van de gierige man, polygamie van Allah.


>>Wij kunnen ons niet gaan vergelijken met de vrouwen (radia�llahoe anhoem) van de Profeet (Vrede Zij Met Hem).<<


 

Dit is een zeer slechte smoes. Sorry dat ik het zeg, wereldwijd gebruikt door bepaald soort mensen. Niet doen, want het klopt niet .

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2008 om 11:40

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

 Er zijn zoveel punten in je verhaal waar ik direct een antwoord op heb. Maar helaas heb ik die tijd niet. Ik zal op een paar ingaan en de rest zal je maar via studie moeten opzoeken.
  

 

Zo...dat klinkt vriendelijk.

 

Er zijn zovele dingen in het leven oneerlijk.

En nergens in de Quran staat dat in deze wereld het leven van een gelovige gemakkelijk, soepel en zonder testen zal verlopen.

 

Dat weet ik ook wel maar dat wilt niet zeggen dat je het gewoon moet accepteren wanneer bepaalde mensen een �recht� misbruiken.

 

Ik overdrijf niet. Er zijn zat moslima�s die door gebrek aan Taqwa beginnen te twijfelen aan de Quran. Voor hun zou de Quran perfect zijn, als maar dat van dat polygamie niet erin stond. �Verder is dat boek perfect.� Denken ze dan. Dit is pure Kufr. Reacties zoals die van jou over dit onderwerp werken hieraan mee. We zijn mensen en mensen maken fouten. En die fouten kan je niet afschrijven op onze religie. En die foutieve link leggen sommige mensen wel, heel triest.

 

Ik weet dat er genoeg moslims zijn die gebrek aan kennis hebben en veel twijfelen etc. maar dat neemt het feit niet weg dat ik niet verantwoordelijk ben. Ik zeg alleen wat ik vind en probeer over de dingen te praten die ik niet kan begrijpen.

 

Ik zal het punt dat ik wil maken verduidelijken. Mannen zijn polygaam omdat dat in hun natuur is. Omdat je het niet van een moslim wilt aannemen, misschien moet je eens een westers psychologisch tijdschrift/proefschrift erop naslaan. Daarin lees je dat een monogaam leven haast onmogelijk is. De man is van nature polygaam, maar de westerse wetgever verplicht mannen om monogaam te leven.

 

Dat kan. Dat weet ik niet zeker...

 

Hierin maak je een verschrikkelijke fout. De Shariahwetgeving is niet door een man bedacht. Deze wetten komen rechtstreeks van onze Schepper Allah die de mens beter kent dan wie ook. Die wetten die monogamie aan ons opleggen en ons misleiden door te zeggen dat we monogaam zijn, zijn bedacht door westerse mannen. En weet je waarom? Omdat die mannen dan geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor hun ma�tresse en eventuele buitenkinderen. Deze pro-monogame wetten beschermen hun portemonnee. In de Islamitische wetgeving moet de man juist volledige verantwoording dragen omdat er een keihard Nikaah contract is voor iedere getrouwde vrouw. Dus onthoudt: monogamie komt van de gierige man, polygamie van Allah.

 

Ik heb het niet specifiek over de sharia dus begrijp me niet verkeerd. Ik heb het over het feit dat over het algemeen de man ermee komt aanzetten om een tweede vrouw te nemen. Het is niet dat de vrouw naar de man gaat en zegt dat het misschien een goed idee is om een tweede vrouw te nemen ofzo..

 

Dit is een zeer slechte smoes. Sorry dat ik het zeg, wereldwijd gebruikt door bepaald soort mensen. Niet doen, want het klopt niet .

 

Het is geen smoes. Het is een feit.

 

Gayr InchaAllaah.

 

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2008 om 06:55

Het is geen smoes. Het is een feit.


Ik ken mensen die gewoon 5x per dag bidden; met Ramadhan 30 dagen vasten; Itekaf 10 dagen zonder te praten in de Masjid zitten; de 6 dagen na Ramadhan ook vasten; van haraam voedsel afblijven ondanks ze sowieso al weinig te eten hebben; geen gelatine eten omdat zogenaamd met een smoes �Islam een makkelijke religie is en het hun leven als moslim makkelijker maakt�; gewoon zakaat betalen; perfecte Islamitische kleding dragen; echte broederschap en zusterschap tonen en voor hun wensen wat ze ook voor zichzelf wensen; etc etc.

 

Allah gebruikte daarom gewone mensen die de Islam brachten en het ons allemaal netjes voordeden zodat we op Yaum alQiyama niet met �Ja maar��-smoezen zouden aankomen. �

�Ja maar hij was goddelijk�, �Ja maar hij was een engel�, �Ja maar zij was geen gewoon mens�, �Ja maar zij zijn dit en dat��

Nee het zijn mensen als jij en ik. En om die reden stuurde Allah geen engel of bovennatuurlijke wezens om onze religie te brengen. Zo zijn mensen eenmaal. Altijd die smoesjes. Dat zal op Yaum alQiyama niet gebeuren.

Lieve zuster, als jij zegt dat we niet de Iman van het niveau van de Profeten en Sahabi hebben, hoef ik dus ook niet meer ieder jaar dag in dag uit op tijd voor Fajr op te staan. Hoef ik ook niet naar Jihad, wat volgens de Hadith vele malen moeilijker is dan polygamie. Je vernietigt met je woorden delen van je eigen religie, zuster.


www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2008 om 09:35

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

geen gelatine eten omdat zogenaamd met een smoes �Islam een makkelijke religie is en het hun leven als moslim makkelijker maakt�

 

Ik volg je hier niet helemaal�

 

 Nee het zijn mensen als jij en ik. En om die reden stuurde Allah geen engel of bovennatuurlijke wezens om onze religie te brengen. Zo zijn mensen eenmaal. Altijd die smoesjes. Dat zal op Yaum alQiyama niet gebeuren.

 

Altijd die smoesjes? Ik kom niet met smoesjes. Ik zeg alleen wat ik vind en wat ik denk.

 

Lieve zuster, als jij zegt dat we niet de Iman van het niveau van de Profeten en Sahabi hebben, hoef ik dus ook niet meer ieder jaar dag in dag uit op tijd voor Fajr op te staan. Hoef ik ook niet naar Jihad, wat volgens de Hadith vele malen moeilijker is dan polygamie.

Het is toch logisch dat wij niet hetzelfde Imaan hebben als de profeten en de sahaba? De rest wat je opsomt heeft er niets mee te maken. Je kunt altijd gaan voor perfectie.

Je vernietigt met je woorden delen van je eigen religie, zuster.

 

Dit vind ik wel �een beetje� te ver gaan�

 

Gayr InchaAllaah.

 

 

Jullie Zuster Fi Dien!!
"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2008 om 19:08

Lieve zuster,

 

Ik ben nog tenminste mild tegen je geweest.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2008 om 22:07

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Lieve zuster,

Ik ben nog tenminste mild tegen je geweest.

En ik niet tegen jou? (Al wil ik het niet echt mild noemen)...

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 april 2008 om 21:06

Salaam Aleykoum

Daar is veel geduld voor nodig en je moet proberen om je imaan op peil te houden inshaAllah en je niet mee laten slepen met de emoties dus vrouwen die snel geemotioneerd zijn en veel hebben meegemaakt kunnen het veel moeilijk aan dan vrouwen die wat sterker in hun schoenen staan.

Misschien helpt dit je nog.

http://groups.msn.com/zegneetegengeweld/emotiepolygamie.msnw ?action=get_message&mview=0&ID_Message=2276&Last Modified=4675650839453597857

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 april 2008 om 09:51

Polygynie in Islaam deel 1

 

(Bron: �Vraag en Antwoord over Vrouwenrechten in de Islaam� door Lea Zaitoun; �Polygamy in Islam� door Aboe Amienah Bilal Phillips en Jamielah Jones.)

Vertaald door Oght Rabi'a, bewerkt door Aboe Yoesoef.

Alle lof zij Allah, de Heer der werelden. Allah's zegeningen en vrede zij met de profeet Moh'ammed, zijn familie en metgezellen en iedereen die hun voetstappen volgt tot aan de Laatste Dag.

Het huwelijk

Het huwelijk is een wettige, sociale en religieuze relatie tussen individuen wat de basis vormt van een familie. Historisch was een huwelijk een sociaal contract tussen een man (de echtgenoot) en een vrouw (de echtgenote). Het huwelijk wordt over het algemeen gezien als een man-vrouw relatie ontworpen om kinderen te krijgen en hen succesvol geschikt te maken voor de samenleving. Tevens kan men in een huwelijk zijn of haar seksuele begeerten bevredigen op een toegestane, menselijke en veilige manier. In het verleden keurden de meeste samenlevingen polygamie (voornamelijk een man die meerdere vrouwen heeft) goed. Het westen is een grote uitzondering. Europa en de Verenigde Staten waren monogame culturen. Dit kwam door een Germaanse culturele traditie, een vereiste van het Christendom en een mandaat van de Romeinse wet. Maar de Romeinse wet steunde prostitutie, buitenechtelijke relaties (van getrouwde mensen), seks zonder huwelijk, homoseksualiteit en seksuele omgang met slaven. Eigenlijk dezelfde situatie als nu in het westen gangbaar is.

<<< Tegenwoordig trekken zelfs vele mensen het nut van het huwelijk in twijfel en stellen dat het slechts een wettelijke fictie is. Dit is onderdeel van een algemene verstoring van het traditionele familieleven in het westen. Vanaf de tweede wereldoorlog ziet het westen een dramatische toename van scheidingen (van 6% tot 40% van de eerste huwelijken), samenwonen zonder huwelijk, een toenemende ongehuwde bevolking, homoseksualiteit en kinderen die geboren worden buiten een huwelijk - vroeger bastaards genoemd - (van 5% tot 33% van de geboorten), alsook een toename van overspel (van 8% tot boven de 40%). We moeten de explosieve groei van al dan niet dodelijke geslachtsziekten niet vergeten!>>>

Het christelijke westen heeft polygamie officieel verboden. Wereldwijd keuren de meeste bestaande samenlevingen polygamie niet meer goed als een vorm van huwelijk. Bijvoorbeeld in 1953, na de communistische revolutie, veranderde China van het toestaan van polygamie naar het steunen van alleen maar monogame huwelijken.

Zo is polygamie in Nederland bij de wet verboden. We lezen in het Burgerlijk Wetboek:

<<Monogamie, zie art. 1:33 BW; �Een persoon kan tegelijkertijd slechts met ��n andere persoon door het huwelijk verbonden zijn.�

Een in strijd met dit vereiste gesloten huwelijk kan worden nietig verklaard, zie art. 1:69 BW. Op het aangaan van een bigaam (polygaam) huwelijk is ook een strafrechtelijke sanctie gesteld, art. 237 Sr (Wetboek van Strafrecht) zie ook art. 379 lid 1 Sr.

Art. 237 Sr Lid 1. �Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de 4de categorie wordt gestraft:

1� hij die opzettelijk een dubbel huwelijk aangaat.

2� hij die een huwelijk aangaat, wetende dat de wederpartij daardoor een dubbel huwelijk aangaat.

Lid 2. Indien hij die opzettelijk een dubbel huwelijk aangaat, aan de wederpartij zijn gehuwde staat heeft gezwegen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de 4de categorie wordt gestraft.

Ook een vreemdeling wiens nationale wet het huwen met meer dan ��n vrouw toestaat, zal hier te lande niet met een tweede of verdere vrouw kunnen huwen. Hoewel de nationale wet die de huwelijksbevoegdheid bepaalt, dit toestaat, wordt een dergelijk huwelijk in Nederland in strijd met de openbare orde en goede zeden geacht. De ambtenaar van de burgerlijke stand moet op deze grond weigeren mee te werken aan de huwelijksaangifte of de huwelijksvoltrekking, art. 1:57 BW en art. 1:18b lid 2 BW>>

In 1991 hield het Nederlands Instituut voor Sociaal Seksuologisch Onderzoek een enqu�te waaruit bleek dat 15% van de mannen met een relatie zo nu en dan vreemdgaat. Slechts 9% van de vrouwen antwoordde destijds wel eens vreemd te gaan. Uit een onderzoek dat een bekende condoomfabrikant tien jaar later liet uitvoeren, blijkt dat dit beeld inmiddels moet worden bijgesteld. In 2002 bekende inmiddels 22% van de vrouwen wel eens vreemd te gaan. De mannen maakten het wederom iets bonter: 26% ging tijdens een duurzame relatie wel eens vreemd. Uit deze cijfers blijkt dat bijna 25% van de Nederlandse bevolking, dat is bijna ��n op de vier Nederlanders, niet monogaam is maar polygaam!!! Waarschijnlijk is dit percentage nog hoger in verband met mensen die niet toegeven dat zij vreemd gaan of door mensen die niet vreemd gaan maar wel de neiging tot polygamie hebben. Daar de Nederlandse wet een polygaam huwelijk in strijd met de openbare orde en goede zeden acht, zijn deze polygame mensen genoodzaakt om hun begeerten op onzedelijke en door God verboden manieren te bevredigen, dat wil zeggen buiten een huwelijk om, met vele nadelige gevolgen als resultaat.

Het is dan ook zeer opmerkelijk dat een polygaam huwelijk in Nederland in strijd met de openbare orde en goede zeden wordt geacht en dus verboden is. Dit terwijl diezelfde wet vele werkelijke onzedelijkheden toestaat of oogluikend tolereerd. Zo zie je maar weer het schrijnende resultaat van o.a. democratie: hoe gekker de mensen in de regering, hoe gekker de regels en wetten.

Polygynie, niet Polygamie

Het woordenboek definieert polygamie als �benaming voor een huwelijksvorm waarbij ��n persoon tegelijkertijd gehuwd is met twee of meer personen.� Omdat het moslimvrouwen niet toegestaan is om twee of meer mannen te hebben (polyandrie), dienen we eigenlijk te spreken over polygynie. Hetzelfde woordenboek definieert polygynie als �benaming voor een huwelijksvorm waarbij ��n man tegelijkertijd gehuwd is met meer dan ��n vrouw.�

Vroeger�

Polygynie werd door heel de geschiedenis in bijna alle culturen in praktijk gebracht, vaak zonder begrenzing. Vele religies stonden het toe en brachten het in praktijk v��r en na de Islaam. Meerdere profeten, genoemd in de Torah en de Bijbel, hadden meer dan ��n vrouw.

In de Bijbel lezen we dat enkele grote profeten ook meerdere vrouwen hadden! Zo had Ibraahiem (Abraham) (vrede zij met hem) een zoon van zijn vrouw Sara en ook van Hagar, de Egyptische slavin van Sara. En in Genesis 25:1 en 25:6 lezen we o.a.: ��En Abraham nam wederom een vrouw� en �maar de zonen van de bijvrouwen, die Abraham had�� En in Genesis 29 en 30 lezen we o.a. dat de profeet Yaa'qoeb (Jakob) (vrede zij met hem) ook meerder vrouwen had. En in Genesis 32:22 lezen we: ��Toen stond hij (Jakob) in die nacht op, nam zijn beide vrouwen, zijn beide slavinnen en zijn elf zonen�� In 1 Koningen 11:3 lezen we over de profeet Soelaymaan (Salomo) (vrede zij met hem) o.a. het volgende: �� En hij (Salomo) heeft als vrouwen gehad zevenhonderd vorstinnen en driehonderd bijvrouwen ��

Tegenwoordig wordt het in het geheim toegepast door minstens 30.000 middenklasse Mormonen in de Verenigde Staten. Maar het is ook geen geheim dat polygynie (en polyandrie) van een andere soort wordt toegepast in Amerika en Europa; de praktijk van het hebben van een minnaar of minnares. Het verschil is dat een niet-moslimman geen wettige verplichtingen of verantwoordelijkheden heeft naar zijn tweede, derde of vierde minnares en hun kinderen, terwijl een moslimman volledige wettige verplichtingen en verantwoordelijkheden heeft naar zijn tweede, derde of vierde vrouw en hun kinderen.

In de Islaam leidt het geen twijfel dat een tweede vrouw die wettig getrouwd is en vriendelijk behandeld wordt, beter af is dan een minnares die geen wettige rechten heeft. Bovendien is het wettige kind van een polygyne vader die alle rechten en privileges van een zoon of dochter heeft, beter af dan het ongewenste of gewenste onwettige kind.

Wanneer we nagaan waarom polygynie is toegestaan in de Islaam, moeten we onthouden dat de Islaam erg praktisch is waar het gaat om problemen van het leven. Het is een feit dat oorlogen meestal mannen eisen waarbij zij weduwen achterlaten en vrouwen die geen man kunnen vinden. Polygynie biedt een oplossing voor o.a. dit probleem van een mannelijk tekort.

Een man die ontdekt dat zijn vrouw onvruchtbaar of chronisch ziek is, maar die graag kinderen van zichzelf wil of zijn natuurlijke instinct wil vervullen op een wettige manier (binnen een huwelijk), terwijl hij nog steeds voor zijn eerste vrouw zorgt, kan zijn toevlucht zoeken in polygynie als een oplossing. Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: �En als jullie vrezen dat jullie de vrouwelijke wezen niet rechtvaardig zullen behandelen, trouw dan (andere) vrouwen van jullie keuze, twee of drie of vier, maar als jullie vrezen dat jullie niet rechtvaardig zullen zijn, dan slechts ��n of (de gevangenen en slavinnen) die jullie rechterhand bezitten. Dat is dichter bij het voorkomen van onrechtvaardigheid.� [Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 3]

Uit dit vers blijkt dat polygynie niet verplicht is, maar toegestaan en dat het Soennah is. Het rechtvaardig handelen tussen de vrouwen is een verplichting (waadjib) en dit geldt voor behuizing, voedsel, kleding, tijd, liefdevolle behandeling enz. Als een man niet zeker weet of hij rechtvaardig zal handelen, dan wordt hem bevolen maar ��n vrouw te trouwen.

Polygynie in de Islaam

Het leidt geen twijfel dat er maar weinig vrouwen zijn die blij worden van de gedachte aan het delen van hun man, en dat meervoudige huwelijken een basis bieden voor jaloezie. Maar de wetten van de Islaam geven altijd voorrang aan het algemeen welzijn van de gemeenschap boven indivudueel ongemak of persoonlijke voorkeuren. Daarom omvat het Islamitische huwelijkssysteem polygynie om het altijd aanwezige overschot aan vrouwen in de meeste samenlevingen te beschermen en te voorzien. Het instituut van polygynie in het Islamitische huwelijkssysteem houdt ook rekening met zekere aspecten van de menselijke natuur die van invloed zijn op de man-vrouwrelaties. Deze aspecten representeren de natuurlijke instincten waaraan voldaan moet worden zodat mannen voorbereid en in staat zouden zijn om te voorzien in de lichamelijke en emotionele behoeftes van het vrouwelijke overschot in de gemeenschap.

Voorwaarden waaraan voldaan moet worden

Er zitten enkele voorwaarden aan meervoudige huwelijken in de Islaam om de betrokken vrouwen te beschermen, want uiteindelijk zijn het steeds de vrouwen die voordeel halen uit zo'n relatie. Een man mag bijvoorbeeld niet meer dan vier vrouwen op hetzelfde moment hebben en elk huwelijkscontract is wettig en bindend met dezelfde rechten, verantwoordelijkheden en verplichtingen als het eerste contract. Dit betekent dat de eerste vrouw niet de moeder of baas van alle andere vrouwen is en dat de vierde vrouw geen voorkeursbehandeling krijgt ten koste van de andere vrouwen. Elk individueel huwelijkscontract weegt even zwaar in een Islamitische rechtbank en daarom mogen mannen niet openlijk meer waarde hechten aan de een ten koste van de ander. Zulk gedrag is geen gelijke behandeling en kan zelfs leiden tot onderdrukking.

De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft zelfs gezegd: �Degene die twee vrouwen heeft en onrechtmatig op een van hen leunt, zal op de Dag des Oordeels komen met zijn lichaam half hangend.� (Overgeleverd door Aboe Hoerayrah en vermeld in Aboe Dawoed.)

Dus de man moet met al zijn vrouwen op een basis van gelijkwaardigheid en vriendelijkheid leven. In feite is het zelfs zo dat het wel of niet toegestaan zijn van meervoudige huwelijken in de Islaam afhangt van de mogelijkheid van een man om rechtvaardig te handelen met al zijn vrouwen wat betreft zijn tijd en rijkdom.

Liefde en huwelijk

Liefde, zoals het in het westen bekend is, is geen eerste vereiste voor een huwelijk in de Islaam. Daarom heeft het concept van meervoudige huwelijken niet zo'n emotioneel verwoestende uitwerking op ware moslimvrouwen als het zal hebben op hun niet-moslim seksegenoten, behalve daar waar de westerse invloed groot is. De belangrijkste factor in een waar Islamitsch huwelijk is de vroomheid van de betrokken partners. De volgende verklaring van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gaat daarover: �Een vrouw wordt getrouwd om vier redenen: haar eigendom (rijkdom), haar afkomst, haar schoonheid en haar religie. Maar jullie zouden degene moeten trouwen die religieus is en dan zullen jullie tevreden zijn.� (Sah'ieh', overgeleverd door Aboe Hoerayrah en vermeld in al-Boekhaarie.)

Naast de bovengenoemde redenen, kan een vrouw ook om andere redenen trouwen zoals veiligheid, nakomelingen en gezelschap. Maar het huwelijk wordt meestal opgevolgd door liefde, dus het is beter een religieuze, vrome, gedisciplineerde man te trouwen en van hem te houden omwille van Allah de Verhevene, dan een voorhuwelijkse romantische fixatie te ontwikkelen die vaak na verloop van tijd verdwijnt vanwege de onvermijdelijke beproevingen van het huwelijk.

Vanwege de nadruk op romantische liefde in de westerse cultuur is het moeilijk voor mensen (moslims inclusief) om het concept van liefde na het trouwen te begrijpen; liefde omwille van Allah de Verhevene en liefde gebouwd op de waarden van loyaliteit, vertrouwen en geloof in Allah. Volgens de Islamitische traditie, trouwden de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) en zijn metgezellen om verschillende redenen. Ze trouwden weduwen met kinderen, gescheiden vrouwen en oorlogsgevangenen, om groepen samen te brengen en te verzoenen omwille van de Islamitische zaak, naast de redenen waarom mannen met vrouwen trouwen.

De Islaam, zoals het aan de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) werd geopenbaard, is een complete manier van leven die geen manier van het leven zonder regels laat waardoor moslims, man of vrouw, op het rechte pad kunnen blijven. Dus als een man in staat is rechtvaardig te zorgen voor meer dan ��n vrouw, dan rust er geen zonde op hem als hij dat doet. Hij zou zelfs geprezen moeten worden voor het volgen van de Soennah van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) en het vervullen van zijn rol als beschermer van de vrouw.

Hoe dan ook, we moeten ons overgeven aan het feit dat liefde bepaald wordt door Allah de Verhevene en niet gedwongen kan worden als Allah het niet toegestaan heeft. Dit geldt ook voor vriendschappen die bestaan tussen leden van dezelfde sekse. We geven toe dat we voor sommige vrienden meer voelen of voelden dan voor anderen, vanwege grotere overeenkomsten in interesse of een verbondenheid om een bepaalde reden. Ook ouders kunnen meer hebben met ��n van hun kinderen; maar ouders zullen dit meestal niet laten zien en de Islaam verbiedt dit ook. Maar onze verschillende vriendschappen worden niet teniet gedaan door een duidelijk grotere verbondenheid met sommige vrienden dan met anderen, en een grotere affiniteit met een kind doet de liefde die bestaat voor alle kinderen niet teniet.

Een mens kan onmogelijk zijn gevoelens optimaal beheersen. Ze verschijnen in hem als hij het niet verwacht, hij kan dus niet welwillend bepalen waar zijn hart blijft rusten. Het feit dat een mens geen echte controle heeft over liefde en affectie, wordt ondersteund door meerdere Qor-aanverzen. Allah de Verhevene zegt: ��En weet dat Allah tussen iemand en zijn hart komt.� [Soerat al-Anfaal (8), aayah 24]

Allah de Verhevene zegt ook in Zijn Qor-aan: �En Hij heeft hun harten doen samenkomen. Als je alles wat in de aarde is had besteed, dan had je hun harten niet kunnen doen samenkomen, maar Allah deed hen samenkomen. Waarlijk, Hij is de Almachtige, de Alwijze.� [Soerat al-Anfaal (8), aayah 63]

Een illustratie hiervan kan gevonden worden in de overlevering van �Oemar ibn al-Khattaab (moge Allah tevreden zijn met hem) die zei: �Ik zei eens: �O boodschapper van Allah, wat als ik naar Hafsah zou gaan en tegen haar zou zeggen dat ze niet misleid moet worden omdat haar mede-echtgenote en buurvrouw (�Aa-ishah) mooier en geliefder is voor de profeet?� Hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) lachte instemmend.� [Sah'ieh', overgeleverd door al-Boekhaarie.]

In een andere overlevering verklaarde �Aa-ishah (moge Allah tevreden zijn met haar): �Allah's boodschapper verdeelde zijn tijd eerlijk tussen ons en bad: �O Allah, dit is mijn verdeling waar ik macht over heb, dus houd me alstublieft niet verantwoordelijk voor de verdeling (van affectie) waar alleen U macht over hebt.� (Soenan Aboe Dawoed)

Deze twee overleveringen (h'adiethayn) refereren aan de grotere gevoelens die de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) had voor ��n van zijn vrouwen over de anderen. Maar, ondanks zijn emotionele gehechtheid, verdeelde hij zijn tijd en rijkdom gelijk onder hen allen. Dus het is aangeraden, gebaseerd op het voorbeeld van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem), dat alle mannen die met meer dan ��n vrouw getrouwd zijn eerlijk zijn in het verdelen van dat waar zij controle over hebben, namelijk tijd en rijkdom.

Gelijke behandeling met betrekking tot tijd en rijkdom, niet liefde

Het belang van gelijke behandeling met betrekking tot tijd en rijkdom kan niet genoeg benadrukt worden omdat het de belangrijkste factor is, buiten de gevestigde vereisten in het algemeen, die een man kan dragen en waarmee hij belast wordt in zijn dagelijkse omgang met zijn vrouwen. Helaas zijn er zogenaamd moderne moslims, onder invloed van de westerse gedachte, die sommige Qor-aanverzen verkeerd interpreteren om zo hun argumenten te ondersteunen voor monogamie en de afschaffing van polygynie. Maar de gelijkheid waaraan gerefereerd wordt in Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 3, gaat over tijd en geld: �Als jullie dan vrezen niet rechtvaardig te zullen handelen tussen hen, dan slechts ��n.�

De gelijkheid die genoemd wordt in Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 129, refereert aan datgene waar geen man of vrouw controle over heeft, maar enkel en alleen afhangt van Allah's Beslissing: �..Jullie zullen nooit in staat zijn perfecte gelijkheid tussen jullie vrouwen te betrachten, zelfs als dat jullie diepste wens is.�

De metgezellen van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem), Oebaydah as-Salmanie en Ibn �Abbaas (moge Allah tevreden zijn met hen), verklaarden beiden dat de gelijkheid waarover gesproken wordt in aayah 129 van Soerat an-Nisaa-e (4) gaat over liefde en seks. Verder moeten we opmerken dat zelfs de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) om vergeving vroeg voor datgene waar hij geen macht over had, de gevoelens van liefde, affectie of sympathie waarvan bekend is dat die voor een bepaalde vrouw groter waren dan voor anderen. Ja, Allah de Verhevene stond Zijn profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) toe meer vrouwen te trouwen dan de gewone moslimman. Dus elke poging om polygynie te verbieden op basis dat een man meer van ��n vrouw kan houden dan van de andere(n), is vruchteloos en zonder basis omdat deze factor niet gebruikt kan worden als standaard in Islamitische meervoudige huwelijken.

Tijdsverdeling

De verdeling van tijd tussen de vrouwen wordt volgens het Islamitische recht over het algemeen gemaakt op basis van de nachten, vanwege het feit dat de nacht meestal de tijd is waarin de mens ontspant van zijn werk en dan rust. �s Nachts zoeken mensen toevlucht in hun huizen tegen de worsteling van de buitenwereld, en mannen en vrouwen besteden hun meest intieme tijd dan samen.

Dus een man die met meerdere vrouwen is getrouwd moet de nachten tussen zijn vrouwen verdelen terwijl de dag van hem is om geld te verdienen, voor anderen te zorgen of dat wat hij wil doen zolang het wettig is. Welk beroep een man ook heeft, hij zal daar waarschijnlijk een groot deel van de dag mee bezig zijn. De verdeling van tijd is gebaseerd op de tijdsperiode waarin men slaapt of rust.

De rustperiodes moeten eerlijk tussen de vrouwen verdeeld worden. Een man kan zijn nachten verdelen door er ��n aan elke vrouw te geven, dit volgens het gebruik van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem); maar hij mag ze ook verdelen op basis van twee of drie per vrouw. Als een man vier vrouwen heeft, geniet het de voorkeur om zijn tijd te verdelen op basis van ��n nacht voor elke vrouw waardoor elke vrouw de kans krijgt iedere drie dagen met haar man te zijn. Een verdeling op basis van twee nachten zou betekenen dat iedere vrouw slechts na een periode van zes dagen met haar man zou kunnen zijn. Onder normale omstandigheden wordt de dag tot aan maghrib (het ondergaan van de zon en de tijd van het vierde gebed) beschouwd als een deel van de vorige nacht die begon met maghrib van de vorige dag volgens de maankalender.

Tijdsrechten van een nieuwe vrouw

De extra tijd die gegeven wordt om bekend te raken met de nieuwe maagdelijke bruid is duidelijk nodig vanwege de nieuwigheid van het huwelijk en seks met haar, terwijl de eerder getrouwde bruid in de meeste gevallen met beiden bekend is en alleen een kans nodig heeft haar nieuwe partner te leren kennen. Maar de mogelijkheid van zeven dagen wordt ook aan de weduwe of gescheiden vrouw gegeven wanneer huwelijk en seks voor haar net zo nieuw zijn als voor de maagd. Dit geldt wanneer haar vorige huwelijk extreem kort was of zelfs ongeconsumeerd of wanneer het interval tussen haar vorige huwelijk en haar hertrouwen groot was. Wanneer een al getrouwde man een nieuwe vrouw trouwt, wordt hem door de wet een kennismakingsperiode gegund van zeven dagen als ze een maagd is en drie dagen als ze al eerder getrouwd is. Hij hoeft deze dagen niet in te halen bij zijn andere vrouw(en). Deze wet is gebaseerd op hetgeen wat de sah'aabi (metgezel) Anas (moge Allah tevreden zijn met hem) gezegd heeft: �Het is van de Soennah. De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: �Wanneer een man een maagd trouwt, blijft hij zeven dagen bij haar en verdeelt daarna zijn tijd gelijk. En als hij een vrouw trouwt die al eerder gehuwd was, geen maagd, blijft hij drie dagen bij haar en verdeelt daarna zijn tijd eerlijk.� (Sah'ieh' al-Boekhaarie en Moeslim)

Maar als de eerder getrouwde vrouw zeven dagen voor zichzelf wenst, kan hij dit ook doen, maar hij moet de tijd dan wel met zijn andere vrouw(en) inhalen. Aboe Bakr ibn al-Haarith vermeldde dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) de dag na het trouwen met Oemm Salamah (moge Allah tevreden zijn met haar) zei: �Denk niet dat je onbelangrijk bent onder jouw mensen, want als je wilt, zal ik zeven dagen met je doorbrengen en zeven dagen met mijn andere vrouwen; of als je wilt, zal ik drie dagen met je doorbrengen en mijn tijd daarna eerlijk verdelen.� Ze antwoordde: �Doe maar drie.� (Sah'ieh' Moeslim.)

Dus zodra de nieuwe vrouw haar tijdsrechten heeft gehad, moet de man beginnen met zijn tijd eerlijk te verdelen onder zijn andere vrouwen door b.v. lootjes te trekken om te bepalen met wie hij zal beginnen.

Het opgeven van verdelingsrecht

Een vrouw kan haar verdelingsrecht opgeven ten gunste van een andere vrouw of al zijn vrouwen als de man het hiermee eens is. Aangezien het zijn recht is van haar te genieten, moet het met zijn toestemming zijn. Dit principe is gebaseerd op het gegeven dat Saudah (��n van de vrouwen van de profeet) die haar dag aan �Aa-ishah (een andere vrouw van de profeet) gaf. Dus de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) voegde de tijd van Saudah (moge Allah tevreden zijn met haar) toe aan de tijd van �Aa-ishah (moge Allah tevreden zijn met haar). Het is overgeleverd dat toen Saudah bint Zam'ah (moge Allah tevreden zijn met haar) oud werd en ze bang was dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) van haar wilde scheiden, zei: �O boodschapper van Allah, ik geef mijn dag aan �Aa-ishah.� En hij accepteerde het. (Soenan Aboe Dawoed.)

Als de dag die wordt gegeven vooraf gaat of komt na de dag van de vrouw aan wie de dag gegeven is, dan mag de man 2 achtereenvolgende dagen bij haar blijven. Maar als de andere vrouwen er dagen tussen hebben, dan mag hij deze dagen niet samenvoegen zonder toestemming van zijn andere vrouwen. Als het recht aan de man wordt gegeven, mag hij het aan iedere vrouw geven die hij wenst. Maar als een vrouw haar tijd opgeeft zonder het aan een andere vrouw te geven of aan haar man dan moet hij zijn tijd eerlijk onder de andere vrouwen verdelen. En de vrouw die haar beurt heeft opgegeven, kan het ieder moment weer terugvragen, maar ze heeft geen recht meer op wat voorbij is.

Verblijfsrechten

Het heeft de voorkeur dat iedere vrouw haar eigen woongedeelte heeft waar de man haar kan bezoeken, want dit is de manier waarop de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zijn tijd verdeelde. Hierdoor kunnen we zeggen dat een man zijn vrouwen NIET mag dwingen in hetzelfde huis te wonen tenzij zij accoord gaan met een gemeenschappelijke woning of wanneer het huis in duidelijk onderscheiden appartementen is verdeeld zoals bijvoorbeeld in een duplex. Het maakt niet uit of het huis groot of klein is en of de keuken, badkamer en andere voorzieningen gedeeld moeten worden, want het samenleven bezorgt de vrouw moeilijkheden vanwege de natuurlijke jaloezie die waarschijnlijk zal optreden. Zulke woonomstandigheden leiden vaak tot bekvechten en ruzies die de eventuele economische voordelen overstijgen. De vrouwen kunnen jaloezie ervaren als hij naar ��n van hen gaat of ze beelden zich een voorkeur van hem in wat tot emotionele schade of onderdrukking kan leiden. Maar als zij ermee instemmen, is het toegestaan, omdat het hun recht is dit te beslissen.

Reisrechten

Als de man wil gaan reizen en een vrouw mee wil en kan nemen, dan moet hij tussen hen kiezen door lootjes te trekken omdat zij allemaal evenveel recht hebben om met hem te reizen als ze dat willen. Dit principe is gebaseerd op de praktijk van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zoals is overgeleverd door zijn vrouw �Aa-ishah, die zei: �Wanneer de profeet wilde reizen, trok hij lootjes voor zijn vrouwen en de vrouw wier lot eruit kwam, reisde met hem.� (Sah'ieh' al-Boekhaarie.)

De man is niet verplicht de tijd die hij besteed heeft tijdens zijn reis in te halen met zijn andere vrouwen, ongeacht de lengte van zijn reis. Al-Boekhaarie's verzameling van ah'adieth meldt verder dat op een bepaald moment de lootjes op �Aa-ishah en Hafsah (moge Allah tevreden zijn met hen) vielen. Maar als hij twee vrouwen meeneemt op reis, moet hij ze gelijk behandelen in alle eerder genoemde aspecten van verdeling.

Bestedings- en kledingsrechten

Het is niet noodzakelijk voor een man om zijn nieuwe vrouw meteen te voorzien met de luxe die zijn andere vrouwen al hebben. Maar hij is verplicht te voorzien in de basisbenodigdheden volgens zijn mogelijkheden en sociale status. Als hij wil, mag hij haar voorzien met geld of geschenken als deel van haar bruidschat. Maar na het trouwen moeten alle geschenken in balans zijn.

Persoonlijke toeslagen zijn niet verplicht volgens de Islamitische wet. Maar als de man ��n van zijn vrouwen een toeslag wil geven, moet hij de andere(n) hetzelfde geven. Ook geschenken moeten in balans zijn. Maar als hij voor de ��n oorbellen koopt en de ander geeft niets om oorbellen, zou hij de prijs van de oorbellen aan haar moeten geven of iets anders voor haar moeten kopen van gelijke waarde. Het uitgeven aan de kinderen valt niet onder de verdeling van rijkdom onder de vrouwen. Maar het spreekt natuurlijk voor zich dat als een vrouw zeven kinderen heeft en de andere vrouw twee, dat de man meer moet besteden aan voedsel en kleding voor het grotere gezin.

Wordt vervolgd in deel 2.

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 april 2008 om 09:54
Bron: �Vraag en Antwoord over Vrouwenrechten in de Islaam� door Lea Zaitoun; �Polygamy in Islam� door Aboe Amienah Bilal Phillips en Jamielah Jones.)

Vertaald door Oght Rabi'a

Waarom iemands tweede vrouw worden als je iemands eerste kan zijn?

Dit is een vraag die menig broeder of zuster, praktiserend of niet, zal stellen aan een vrouw die van plan is een man te huwen die al getrouwd is. [Let op! In Nederland kan men geen wettig polygaam huwelijk aangaan omdat het verboden is (zie deel 1 van deze serie), d.w.z. wettig voor de Nederlandse wet.] Eigenlijk gaat het in deze vraag niet om de positie als vrouw maar om de positie van de man die ze gaat trouwen. Een polygame man wordt vaak afgeschilderd als een man die zijn seksuele lusten niet in bedwang kan houden en geen respect heeft voor vrouwen. Een onrechtvaardige bastaard die alleen maar aan zichzelf denkt. Als alle polygame mannen zo zouden zijn, dan zou inderdaad geen enkele vrouw ervoor kiezen iemands tweede, derde of zelfs vierde vrouw te worden.

Hoe zit zo een man werkelijk in elkaar dan?

Dat is een vraag die je alleen beantwoord kunt krijgen door �the man himself'. Allereerst moeten we voor ogen houden dat niet alle polygame mannen over ��n kam te scheren zijn en ten tweede verschilt de motivering van polygynie ook per situatie. We kennen allemaal de grote �voorbeelden' uit de Arabische culturen (en andere culturen) waarin oudere mannen na jarenlang huwelijk besluiten om er een �groen blaadje' bij te nemen. De eerste vrouw die zonder pardon opzij gezet wordt en de jonge bruid die alle aandacht en liefde krijgt dat in wezen door twee�n gedeeld zou moeten worden (zie deel 1 van deze serie). Onrecht is een veelvoorkomend verschijnsel in dit leven. De mens verprutst andermans leven nou eenmaal graag!? Hoe dan ook dienen deze praktijken niet als voorbeeld voor de ware moslim. Een moslim is buiten zijn volledige overgave aan Allah de Verhevene gekenmerkt door rechtvaardigheid, barmhartigheid en oprechtheid. Een man, polygaam en moslim, zou het dus nooit in zijn hoofd halen om misbruik te maken van de rechten die Allah de Verhevene hem gegeven heeft.

Je ziet natuurlijk niet aan een man dat hij polygaam is, al zou je in wezen kunnen stellen dat elke man er wel de aanleg ervoor heeft. Hoeveel mannen lijkt het wel niet geweldig om er meer vrouwen op na te houden? En hoeveel mannen keuren het af dat seksegenoten er meer vrouwen op nahouden en claimen dat zij dat zelf nooit zouden doen? Maar waarmee associ�ren deze mannen (en vrouwen) een polygaam huwelijk? Het is natuurlijk uit den boze dat een man polygaam is in de zin van zina (overspel), iets wat in de westerse maatschappij, mede veroorzaakt door de westerse wet, maar al te vaak voorkomt. Allah de Verhevene heeft het huwelijk voorgeschreven als intieme relatievorm tussen man en vrouw. En Allah de Verhevene heeft een man ook toegestaan om twee, drie of vier vrouwen te huwen. Daarbij komt de opdracht om rechtvaardig te zijn jegens elk van hen. Indien een moslimman alleen al denkt dat hij dat niet zou kunnen, de twee, drie of vier vrouwen gelijk te behandelen, maakt die gedachte polygynie verboden terrein voor hem. Allah is Alwijs en Alwetend, Hij is de Rechtvaardige en stelt eisen aan Zijn dienaren. Indien je aan de volwaarden voldoet zal Allah de Verhevene je daden accepteren en belonen, maar daar tegenover staat de bestraffing voor hen die Zijn wetten overtreden.

Genoeg over de man. De vrouwen die ervoor kiezen of het accepteren dat zij ��n van de twee, drie, vier vrouwen zijn van hun man; hoe halen zij het in hun hoofd??? Als eerste vrouw is het moeilijk om te horen te krijgen dat je man een tweede vrouw wenst. Ondanks dat een wens veelal te maken heeft met de wenser (de man dus), bedenken vrouwen vooral dat het met haar vrouw zijn te maken heeft. Wat heb ik gedaan? Ben ik niet goed genoeg voor je? Houd je niet meer van me? Wat doe je me aan? Ik, ik, ik, en nog eens ik� Maar het is een wens die vanuit de man komt en meer met hem te maken heeft dan met de vrouw. Het is uiteraard ook niet niks, vooral als je het idee hebt dat het allemaal zo goed gaat in het huwelijk en dat je alles zo goed op een rijtje hebt. Polygynie is niet zozeer een wens die voortkomt uit onvrede over de eerste vrouw of uit een ongelukkig (eerste) huwelijk. Het kan uit een hele andere hoek komen en die zien vrouwen zelden tot nooit aankomen. Daardoor is de klap zo hard en het verdriet zo groot, ze zagen het niet aankomen.

We zouden kunnen stellen dat er heel veel zaken zijn die vrouwen niet van mannen begrijpen en andersom ook. E�n van deze zaken is polygynie. Of er ooit een tijd zal komen dat we dat van elkaar zullen begrijpen weet ik niet, maar dat we verder moeten kijken dan ons neus lang is, is wel duidelijk. Hebben we het verschijnsel polygynie wel eens bestudeerd? Kennen we het verschil tussen polygynie in een huwelijk en polygynie buiten een huwelijk? Kennen we de voorwaarden die onze Heer, de Heer der Werelden, hieraan gesteld heeft? Hebben we enig idee van de posities en rechten van de vrouwen binnen een polygaam huwelijk? Is polygynie werkelijk zo onmenselijk als men het voorschotelt? Allemaal vragen waar gemiddeld moslim wellicht nooit over heeft nagedacht. Het is zelfs zo dat de moslim zich eerder vastklampt aan de westerse beeldvorming over dit verschijnsel dan aan de Islamitische waarheid hierover. Het afkeuren van iets wat Allah de Verhevene heeft toegestaan is niet iets waar een moslim trots op moet zijn. Sterker nog, het is een grote zonde. Hoe durft een schepsel, (bewust) dienaar of niet, de Woorden van de Alwetende en Alwijze af te wijzen en  als �niet-van-deze-tijd'  te bestempelen? Weten zij dan niet dat er een terugkeer zal zijn naar onze Heer? En dat je aan Hem verantwoording moet afleggen over het ontkennen van Zijn Wijsheid?

Wanneer stopt de moslim met het denken via andermans denkpatronen en begint hij of zij met het oprichten van een eigen (zuiver) denkpatroon? Een mens dat claimt moslim te zijn zou zijn denkmachine moeten baseren op de Waarheid. Wees dankbaar met wat Allah de Verhevene ons aan kennis heeft gegeven en accepteer deze. Verwerk deze kennis in je denkmachine en handel ernaar. Islaam is geen denkwijze alleen, het is een leefwijze. Als Allah de Verhevene �A' zegt dan moeten wij niet volmondig �B' zeggen. Als de profeet Moh'ammad (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) �nee' zegt dan moeten wij geen �ja' interpreteren.

Dus om terug te komen op polygynie; Allah de Verhevene heeft het toegestaan, staat het dus ook toe. De voorwaarden waaraan voldaan moet worden; voldoe daaraan. De rechten die anderen over jou hebben; ken hen deze toe. En het belangrijkste van allemaal; als je iemand vreest, vrees Allah de Verhevene, Hij is Degene Die Ziet, Hoort en Oordeelt.

Wat beweegt een vrouw ertoe om tweede vrouw te worden?

Voor de eerste vrouw is het meer iets wat haar overkomt. Ze kiest er uiteindelijk wel zelf voor om ��n van de meerdere vrouwen te zijn door de wens van haar man te accepteren en hem hierin een kans te geven of zelfs volledig te steunen. Vrouwen die weten waar ze staan in het leven en die hun Schepper beter hebben leren kennen, zullen hierin waarschijnlijk meer evenwicht in houden. Een vrouw die absoluut niet bezig is met haar geloof, haar Rabb (Heer) en het Hiernamaals, zal minder snel instemmen met een polygaam huwelijk dan een vrouw die meer waarde hecht aan haar relatie met Allah de Verhevene dan de relatie met de wereld, en dus ook met de relatie met haar man. Deze veronderstelling is uiteraard geen norm, er zijn talloze voorbeelden van dorpsvrouwen in landen zoals Marokko of andere landen waar polygynie een gewoonlijk verschijnsel is en waartegen geen of weinig weerstand getoond wordt. Hoe dan ook, in de tijd en omgeving waarin wij vandaag de dag verkeren is het wel degelijk shockerend voor zowel de eerste vrouw als voor de omgeving om een polygaam huwelijk ten uitvoer te brengen.

Buiten het feit om dat er veel emoties en onzekerheden bij komen kijken, is het aanvaarden van veranderingen in je leven iets wat tijd nodig heeft. Ik denk dat elke vrouw, hoe gelovig dan ook, in paniek raakt als haar man zijn wens uit een tweede vrouw te huwen. Het zal voor de man ook wel even tijd kosten om de moed op te sparen en zijn vrouw zo een ingrijpende mededeling te doen. Het is eenmaal niet gemakkelijk als gevoelens en behoeften ter sprake komen. Het is waarschijnlijk ook een psychologisch fenomeen dat andermans wens meteen gekoppeld wordt aan je eigen kunnen en weten. De wens van de man weerspiegelt de tekortkoming van de vrouw, zo lijken veel mensen in hun relatie te denken. Het kan in sommige gevallen ook wel zo zijn, maar het is niet de norm. Als een man behoefte heeft aan meer vrouwen wil dat niet per definitie zeggen dat hij niet genoeg van zijn vrouw krijgt. Als een man behoefte heeft aan een andere vrouw wil dat niet per definitie zeggen dat hij niet (meer) van zijn eerste vrouw houdt. Het wil ook niet zeggen dat hij niet meer bij haar wil zijn. Indien een man niet (meer) bij zijn vrouw wil zijn en niet (meer) van haar houdt, dan zal hij hoogstwaarschijnlijk voor een scheiding kiezen en niet voor een extra �kostenpost'. De redenering van zijn keus kan alleen hij weergeven en hierbij zou je als vrouw open moeten staan voor eerlijkheid en openheid over elkaars behoeften, wensen en mogelijkheden.

Waarom zou je als ongetrouwde vrouw openstaan voor polygynie?

Je hoort menig Marokkaan(se) [bijvoorbeeld] al opdringerig zeggen: �Je hebt toch genoeg keus!� �Je bent nog zo jong!� �Er zijn genoeg mannen die jou als eerste vrouw willen!� �Waarom je man delen met een ander als je er een voor jezelf kunt hebben?� �Je kunt er later voor kiezen iemands tweede vrouw te worden!� Etcetra. Hele scherpe maar vooral sluwe opmerkingen die op je afgevuurd worden. Niemand zal je vragen; �Is het een goede man?� �Zal hij rechtvaardig zijn?� �Hoe behandelt hij zijn eerste vrouw?� Nee, dat doet er allemaal niet toe, hoe geweldig hij ook is, hij is getrouwd en van getrouwde mannen moet je afblijven. Helemaal mee eens, maar de zaak verandert als een man oprecht opzoek is naar een tweede vrouw en vooral als zijn eerste vrouw het geaccepteerd heeft en hem daarin steunt. De motivatie van een vrouw om iemands tweede te worden, verschilt uiteraard per vrouw. Uiteindelijk is het geheel je eigen keus, niemand dwingt je ertoe. Maar wat kan een vrouw ertoe zetten om er wel voor te gaan? Buiten het feit om dat alles al voorbeschikt is en dat je huwelijkspartner allang vaststaat, monogaam of polygaam, zal een vrouw haar eisen hebben waaraan haar toekomstige moet voldoen. In dit eisenpakket staat natuurlijk niet dat hij monogaam of polygaam moet zijn. We gaan er allemaal van uit dat we met een monogame man huwen. Toch kan het zo zijn dat Allah de Verhevene anders voor ons bepaald heeft. Wellicht ben ik of jij wel de vrouw die uitverkoren is om onderdeel te zijn van een polygaam huwelijk. En wellicht is een polygaam huwelijk helemaal ze slecht nog niet. De ingredi�nten van een gezond huwelijk is dat alle partijen hun best willen doen om de ander het leven verdraagzaam en aangenaam te maken en samen het einddoel te bereiken. Het is daarin belangrijk dat wanneer het om een polygaam huwelijk gaat dat alle drie (vier of vijf) de partijen elkaar zien als elkaars gelijke. Alle drie zijn dienaren van Allah de Verhevene en alle drie (vier of vijf) willen de tevredenheid van Allah de Verhevene verkrijgen om in het Eeuwige leven te mogen behoren tot de succesvolle Paradijsbewoners.

Waar het eigenlijk om gaat is niet de vorm van het huwelijk maar het doel van het huwelijk. Allah de Verhevene heeft het huwelijk niet als instituut gemaakt om bezitterig te worden. Het huwelijk is bedoeld voor rust en bezinning. Het huwelijk is een middel om jezelf te beschermen en om zodoende dichter tot Allah de Verhevene te komen. Het huwelijk is dus geen doel op zich, maar een middel. Het huwelijk biedt man en vrouw de mogelijkheid om alle mogelijke behoeften te vervullen. Naast de seksuele behoefte hebben mannen en vrouwen ook behoefte aan geborgenheid, veiligheid en begrip. En veel van deze zaken en behoeften zijn ook buiten het huwelijk te vinden, maar brengen daar geen rust en bezinning (en beloning) met zich mee. Allah de Verhevene kent ons innerlijk beter dan dat wij het kennen en Hij behoedt ons voor al het slechte indien wij Hem gehoorzamen en Zijn Wijsheid ten uitvoer brengen.

Het kan zo zijn dat wij denken dat iets goed voor ons is terwijl het slecht voor ons is. En het kan zo zijn dat wij denken dat iets slecht voor ons is terwijl het goed voor ons is. Het is belangrijk om onze keuze te baseren op Allah de Verhevene. En als we ons op Hem willen baseren dan moeten we Hem vragen en Hem smeken om hetgeen wat Hij voor ons bepaald heeft te verordenen en ons daar tevreden mee te laten zijn. Hij is Degene Die Weet en wij weten niet. Hij heeft Macht en wij niet.

Dus als antwoord op de vraag: �Waarom iemands tweede vrouw worden als je iemands eerste kan worden?,� is in mijn ogen het meest waardige antwoord: omwille van Allah de Verhevene. Het is niet simpel uit te leggen wat dat precies inhoudt: omwille van Allah de Verhevene. Een moslim(a) is een persoon die zich overgeeft aan Allah de Verhevene. Met overgave wordt bedoeld dat je alles wat je hebt, wilt, kunt en gelooft, baseert op wat Allah geopenbaard heeft. Allah de Verhevene heeft de mens slechts geschapen om Hem te aanbidden en Allah heeft de Qor-aan als Leidraad voor de mensen geopenbaard. Een moslim(a) denkt dus na over wat Allah de Verhevene van hem/haar verwacht en streeft ernaar deze verwachtingen zo goed mogelijk te verwezenlijken.

Elke dag is een gunst, een dag waarop je gezond ontwaakt uit de kleine dood. Een dag waarop je jouw ledematen kunt gebruiken om jezelf te voorzien van benodigdheden. Een dag waarin je Allah de Verhevene moet gedenken en bedanken voor alle gunsten die Hij ons dag in dag uit schenkt. De dag waarop je terugkeer naar Hem kan elk moment plaatsvinden. Allah is Groot!

Elke dag maken we keuzes en elke dag ontstaan er ambities voor morgen. Waarop baseren we deze keuzes en ambities? Zijn deze in overeenstemming met de overgave die we beloofd hebben aan Allah? Een moslim houdt zich zelf en zijn keuzes in evenwicht door deze omwille van Allah te maken. Een huwelijk aangaan omwille van Allah de Verhevene, ofwel met een monogame man ofwel met een polygame man, brengt met zich mee dat dit huwelijk grote kans op slagen heeft. Dit omdat het Allah zal welbehagen dat je omwille van Hem en volgens Zijn richtlijnen deze keus gemaakt hebt.

Omwille van Allah de Verhevene trouwen betekent dat een moslim niet alleen aan zichzelf denkt maar ook aan anderen. Aan de oemmah (moslimgemeenschap), aan het eventuele bestaande gezin, aan de eventuele eerste vrouw, aan de eventuele kinderen, aan alleenstaande vrouwen, aan zwakkeren, aan liefdadigheid. Omwille van Allah de Verhevene draait dus niet om: ikke, ikke, ikke!

Misschien ken je ze niet persoonlijk of misschien kun jij je er niets bij voorstellen, maar er bestaan, al-h'amdoelillaah, broeders en zusters om ons heen die omwille van Allah de Almachtige hun beslissingen nemen en die hopen op Allah's Tevredenheid en beloning. Deze beslissing hoeft niet begrepen te worden door de gehele oemmah (al zou dat in wezen wel zo moeten zijn), maar op zijn minst zouden broeders en zusters elkaar moeten respecteren en steunen in het praktiseren van Allah's Wetten.

Polygynie is niet gek. Polygynie is niet eng. Polygynie is een wijsheid van Allah. Allah de Verhevene kent Zijn schepping het beste. Hij weet wat wij nodig hebben en wat goed voor ons is. Hij weet wat wij aankunnen en wat ons teveel is. Hij weet wat wij wensen en wat wij hopen. Hij weet wat onze bestemming is en hoe het ons zal begaan. Dus wend je tot Hem en aanbid Hem. Als je iets vraagt, vraag het aan Hem. Als je iets vreest, vrees dan voor Hem. Als je iets doet, doe het voor Hem. Hij is de Heer der Werelden en bij Hem is de afrekening.

Waarom is er zoveel ophef over het gehoorzamen van Allah de Verhevene terwijl we er geen punt van maken om mensen en systemen om ons heen zonder pardon te gehoorzamen? Waarom is het aanhouden van een rechtssysteem dat door mensen is opgesteld (en dat regelmatig verandert) zo belangrijk, maar maken we ons niet druk om het rechtssysteem dat Allah de Verhevene voor ons heeft verplicht gesteld? Waarom lopen wij mee met het gedachtegoed van ongelovigen en vegen we de uitspraken van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) en zijn metgezellen van tafel?

Hoe kan het toch dat we het zo ver hebben laten komen dat we ons zelf trots moslim noemen terwijl we Allah de Verhevene de rug toekeren? Wanneer gaan we ooit eens beseffen dat het Allah de Verhevene is Die recht heeft op onze liefde, toewijding, tijd, inspanning en vermogen? Hij is Degene Die ons geschapen heeft, Hij is Degene Die ons voorziet van onderhoud, Hij is Degene Die ons leven verlengd of be�indigd, Hij is Degene Die ons hart op ritme laat kloppen, Hij is Degene Die ons elke dag weer een nieuwe kans geeft. En dat allemaal terwijl wij Hem elke dag verwaarlozen, Hem vergeten, Hem ontkennen en Hem vervangen door wereldse zaken en systemen. Ondanks onze waardeloze aanbidding is Hij toch Barmhartig en Genadig met ons! Soebh'aan Allaah!

Moge Allah Ta'ala ons vergeven. Moge Allah onze harten bestralen met liefde voor Hem. Moge Allah ons wijsheid en leiding schenken. Moge Allah ons doen sterven als ware moslims. Moge Allah ons beschermen tegen het Hellevuur. Moge Allah ons bewoners van het Paradijs maken.

Amien!


 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2008 om 15:47

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Ik heb net het stukje gelezen wat op groups.msn staat en ik ben het er helemaal mee eens.

 

In 1 van de polygamiehuwelijken heeft een zuster zelfs een zelfmoord poging gedaan omdat ze het niet meer dacht aan te kunnen ook al leek deze vrouw voor de buitenwereld zo sterk.

 

Naar dit soort kanten van een verhaal wordt nooit gekeken. Dit noem ik pas moedig. Een vrouw die er mee in stemt (omwille van haar man) terwijl ze er eigenlijk kapot aan gaat. In plaats van dat de man ziet hoeveel de vrouw wel niet over voor hem heeft en dit toch niet doorzet, gebeurt er juist het tegenovergestelde.

 

En zullen beseffen dat het huwen met een andere zuster wel consexuenties voor hun huwelijk kan hebben en mogelijk zelfs tot een scheiding kan lopen als de vrouw het emotioneel inderdaad niet denkt aan te kunnen.

 

Heeft het dan nog wel uberhaupt zin om met meerdere vrouwen te trouwen? Hoe kun je vrouwen nou gelijkwaardig behandelen als de 1 er letterlijk kapot aan gaat?

 

Vindt men het dan gek dan dat de vrouw jaloers wordt wanneer hij naar anderen vrouwen kijkt of met het idee komt om een tweede vrouw te nemen? Als je met dat idee komt bij je vrouw dan gaat ze zich bedreigd voelen. Ze heeft het gevoel dat haar positie in gevaar is gekomen, daarbij haalt ze allerlei mogelijke scenario�s die zeer mogelijk kunnen afspelen. Dat ze bijvoorbeeld bang is dat je haar misschien vroeg of laat in de steek laat voor die tweede vrouw.. want ja, wie weet is die tweede vrouw beter. Die tweede vrouw zal je misschien betere seks geven, ze zal je misschien beter verwennen, ze kan misschien beter koken, ze is humoristischer  en wie weet trekt haar persoonlijkheid en wijze van denken en gedrag jou meer aan dan je eerste vrouw� Al deze factoren zijn harde feiten die het zeer logisch maken dat je eerste vrouw jaloers wordt en dat ze het vertikt dat je een tweede vrouw neemt. Als je mij vraagt is dat volstrekt terecht!!!

 

Dit is schijnbaar iets wat mannen (die voor polygamie zijn) niet willen begrijpen.

 

Polygamie is geen geschenk, maar eerder een zware last op je schouders. Vraag jezelf als man af wat jou daarin daadwerkelijk aantrekt�
Bij veel mannen gaat het helaas toch wel puur om het idee dat ze van twee verschillende appeltjes kunnen happen. Het idee dat je als man twee verschillende vrouwen mag hebben (of maximaal vier), vinden veel mannen aantrekkelijk en meestal is dat de hoofdreden dat ze een huwelijk willen aangaan met een tweede vrouw. Ze schuiven weliswaar de ideale islamitische redenen naar voren als excuus, maar stiekem gaat het bij hen toch om het feit dat ze kunnen dromen van het idee dat ze de ene nacht bij die vrouw liggen en de andere nacht bij de ander�

 

Helemaal mee eens!

 

Een man dient ook een stuk empathie te tonen voor zijn vrouw, veel begrip voor haar te hebben wanneer ze jaloers is� Haar jaloezie is in feite iets moois wat hij dient te waarderen. Het getuigt van haar liefde voor hem, namelijk dat ze hem voor zichzelf wil hebben. Elke man die dit feit goed beseft zou de hand van zijn vrouw moeten kussen en mag blij zijn dat hij zo een vrouw heeft.

 

 

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2008 om 09:53

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Waar zijn opeens de mannen gebleven die voor polygamie zijn�?.

 

Of zit er in het verhaal hierboven toch een kern van waarheid in dat de schrijver stiekem toch wel gelijk heeft�?

 

Jullie Zuster Fi Dien!!
"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2008 om 22:26

Ik ben echt geschokt met wat ik hier op het forum lees. Ik denk dat we als Oemmah niet nog dieper kunnen zinken dan dit.

 

Je vraagt je af waar de reactie van de mannen blijft? Wel, ik kan slechts voor mezelf spreken en ik kan je zeggen dat ik niet altijd kan reageren zodra er een leeghoofd met enig knip- en plakwerk een zoveelste aanval doet op Quran, Hadith of Soennah. Zo blijf je bezig op het net.

Ondanks dat we het allemaal heel druk hebben met belangrijkere dingen, wil ik toch nog iets kleins kwijt over dit uitgekauwde onderwerp.

 

Nu snap ik waarom steeds meer jongens liever hun vrouw van elders halen. Want als westers opgevoede moslimmeisjes echt zo denken zoals ik hier lees, zou ik ook liever niet meer willen trouwen. Maar ja, �no life without a wife� zeggen ze.

 

Shariah betekent: het Pad dat gevolgd dient te worden.

 

En ik moet ook dit keer weer Quranvers 4:135 erbij halen. Wanneer ga je die eens lezen? De Quran is rechtvaardig voor iedereen, ik herhaal IEDEREEN. En monogamie is in de Quran een uitzondering op de regel. De regel is Ta�addud alZawjaat: polygamie.

 

Kijk, iedereen die bevoegd en kundig is om een eigen interpretatie over zaken in de Shariah te hebben, mag dat doen wanneer die interpretatie nodig wordt geacht. Die vrijheid hebben we. Maar let op!!!

Wanneer er over een onderwerp al een duidelijke wet van Allah of Zijn Profeet (sallalaho alaihi wasallam) bestaat, dan mag GEEN MOSLIMLEIDER, WETGEVER OF WELKE GELEERDE DAN OOK, MET EEN EIGEN ONAFHANKELIJKE OORDEEL AAN KOMEN ZETTEN.OOK AL BRENG JE ALLE MOSLIMS VAN DE HELE WERELD BIJ ELKAAR. OOK DAN HEBBEN DIE HET RECHT NOG STEEDS NIET ZELFS DE ALLERKLEINSTE VERANDERING AAN TE BRENGEN AAN DE SHARIAH.

 

Misschien ken je de precieze betekenis van Shariah niet. De eerste bron van de Shariah is de Quran, de tweede is de Soennah en de derde is Ijma/Qiyas afgeleid van Quran en Soennah.

Shariah regelt de verhouding mens-Allah en mens-mens. En Qurangeleerden hebben honderden en honderden wetten vanuit de Quran geordend die betrekking hebben op: huwelijk, polygamie, rechten en plichten van gehuwden, scheiding, contracten, leningen, borg, beloftes, bestraffing van misdaden, vrijheden, erfenis, broederschap, fundamentele mensenrechten, oorlogswetten, en wetten in vredestijd etc etc etc Als het nu om burgerrechten, strafwetten of militaire wetten gaat, een en dezelfde Islamitische rechter kan met de Shariah in alle conflicten een oordeel vellen.

 

Je doet steeds alsof polygamie een mannending is. Ik kan je verzekeren dat er gelukkig genoeg vrouwen zijn die wel iedere letter uit de Shariah accepteren. Ook al denk jij er anders over.

 

Het laatste wat ik kwijt wil is:

 

 whatsoever the Messenger gives you, take it, and whatsoever He forbids you, abstain (from it)

Quran 59:7

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2008 om 09:43

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Ik ben echt geschokt met wat ik hier op het forum lees. Ik denk dat we als Oemmah niet nog dieper kunnen zinken dan dit.

 

En dat mannen tegenwoordig niet/nauwelijks aan de volwaarden voldoen om te trouwen met meerdere vrouwen (en dit toch doen) dat schokt jou niet?

 

Je vraagt je af waar de reactie van de mannen blijft? Wel, ik kan slechts voor mezelf spreken en ik kan je zeggen dat ik niet altijd kan reageren zodra er een leeghoofd met enig knip- en plakwerk een zoveelste aanval doet op Quran, Hadith of Soennah. Zo blijf je bezig op het net.

 

Ik heb hier en daar wat delen gekopieerd omdat ik er gewoon volledig achtersta. Zulke mannen zijn schaars. Mannen die eens inzien wat het met een vrouw zou kunnen doen� maar boeit het de rest? Nee, natuurlijk niet. Want anders gaat het feestje voor jullie mooi niet door h�.

 

Ondanks dat we het allemaal heel druk hebben met belangrijkere dingen, wil ik toch nog iets kleins kwijt over dit uitgekauwde onderwerp.

 

Iedereen heeft het druk maar het blijft leuk om de meningen/standpunten van anderen te horen.

 

Nu snap ik waarom steeds meer jongens liever hun vrouw van elders halen. Want als westers opgevoede moslimmeisjes echt zo denken zoals ik hier lees, zou ik ook liever niet meer willen trouwen.

 

Dit vind ik echt onzin. Als iemand anders dit zou hebben gezegd zou ik zeggen �ok, laat maar�� maar jij�. Had ik niet verwacht van je..

 

Zal ik dan alvast een vrouw voor je zoeken wanneer ik naar Marokko ga? Niet dat ze door zo gelovig zijn�maar goed, het is een niet Westers land.

 

Maar ja, �no life without a wife� zeggen ze.

 

Andersom ook. Helemaal als je iemand op het oog had�

 

En ik moet ook dit keer weer Quranvers 4:135 erbij halen. Wanneer ga je die eens lezen? De Quran is rechtvaardig voor iedereen, ik herhaal IEDEREEN.

 

Ik heb het gelezen. Dit stukje vind ik heel erg toepasselijk:

 

�Volgt niet de begeerten, opdat gij niet onrechtvaardig zult zijn�

 

En monogamie is in de Quran een uitzondering op de regel. De regel is Ta�addud alZawjaat: polygamie.

 

Polygamie is juist eerder een uitzondering dan de regel.

 

Misschien ken je de precieze betekenis van Shariah niet. De eerste bron van de Shariah is de Quran, de tweede is de Soennah en de derde is Ijma/Qiyas afgeleid van Quran en Soennah.

 

Dat weet ik.

 

Je doet steeds alsof polygamie een mannending is. Ik kan je verzekeren dat er gelukkig genoeg vrouwen zijn die wel iedere letter uit de Shariah accepteren. Ook al denk jij er anders over.

 

Het is ook een mannending. Het zou pas een vrouwending zijn wanneer wij vrouwen ook met meerdere mannen mogen trouwen maar dat mag niet (I know).

 

Denk je echt dat vrouwen het zomaar goed vinden zonder enige vorm van gemengde gevoelens erbij te hebben? Wanneer ik in zo�n positie gezet zou worden dan zou ik het misschien ook wel doen, maar uit liefde voor de vrouw. Niet omdat ik mijn man zo graag wil zien met een andere vrouw die hem niets meer te bieden heeft dan ik�  (Overigens accepteer ik elke woord van shari�h).

 

whatsoever the Messenger gives you, take it, and whatsoever He forbids you, abstain (from it)

 

Mee eens.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 mei 2008 om 19:38

Als je slechts kritiek zou hebben op heren die het polygaam huwelijk misbruikten, dan zou ik het met je eens zijn. Authentieke overleveringen genoeg die ook hierover gaan. Hen is een straf beloofd die niet mals is. (Lees de Hadith over de Isra wa-l Miraj)

 

Maar jij schijnt een probleem te hebben met een onderdeel van de Shariah zoals die door Allah aan de mens is geopenbaard, een Wet om tot een goede en rechtvaardige Islamitische samenleving te komen. Gezinnen die in balans zijn, waar er rust en eenheid heerst door polygamie, die gezinnen negeer je en je richt je weer op een geval waar het fout is gegaan.

 

Trouw met maximaal 4 en niet zoals vroeger ongelimiteerd, luidt de regel. En als je niet kunt, trouw dan met 1. Dat is de volgorde van de zinnen over polygamie in de Quran.

Geleerden met een uitstekende en grondige kennis van Quran,

kennis van de taal van de Quran,

kennis van de woorden en uitleg van de Sahaba

kennis van �Ilm al Ma�ani

kennis van de Hadithwetenschappen

kennis de asbab al Nuzul (redenen openbaringen)

kennis van Usul alFiqh

kennis van Tajweed en niet als laatste in bezit van Taqwah,

al deze geleerden hebben Qurantafseers geschreven en nergens staat er 1 Hadith die jouw woorden ondersteunt. Polygamie is dus wel de regel en niet de uitzondering zoals jij zegt. Met kennis van de Quran en alles wat hierboven staat, zou je ook tot die conclusie komen. De monogame man is een uitzondering. Genoeg Hadith die dit ondersteunen.

 

Deze geleerden spreken zonder twijfel over de rechtvaardige Quran, want de Quran is en blijft rechtvaardig en een Boek zonder twijfel (Surah 2:2). En ze baseren hun tafseer op Hadith van Sahabah en de Quran zelf.

Het zijn dus niet zomaar zoals jij ze noemt, �meningen/standpunten van anderen die leuk zijn om te horen�. De meningen van de Sahaba zijn niet zomaar meningen. De Sahabah hadden de kans om iedere vraag te stellen over de Quran en dat deden zij ook. De leiders van de Hadith en Tafseer waren: Ibn Abbas, Ibn Mas�ud, Ali en Ubayy ibn Ka�b (radiallaho ta�ala anhum).

De bijnamen van deze heren wil ik je niet onthouden: Hibr-alUmmah, Tarjuman alQuran, al-Bahr, vader van de Tafseer etc etc etc. Sommige namen werden zelfs door de Engel Jibreel (alaihi salaam) gegeven aan enkele van deze mufassirun. Ik geef dus niet mijn eigen mening in dit geval.

 

Helaas heeft de kolonisatie van moslimlanden door westerse landen niet veel goeds bijgedragen aan de mening van sommige moslims. Sommige hedendaagse denkers  die zich moslim noemen, zijn ge�nfecteerd met het westers virus. Ze schrijven dat sommige Shariah wetgeving uit de mode zijn. Astaghfirullah! Polygamie bekritiseren ze. Wetgeving waar polygamie is verboden zoals in Marokko en Pakistan* is tegen de Quran, is ook tegen de Soennah van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam), tegen de handelingen van de Tabi�un en Tab�Tabi�un

 

Met de manier hoe jij redeneert, dan kan je alles gaan afschaffen.

Als iemand met dieren seks heeft of zich schuldig maakt aan Liwat (in de achterste binnengaan) met zijn vrouw, dan ga je toch ook niet seks in het algemeen bekritiseren of afschaffen.

En wanneer iemand om de verkeerde manier gaat scheiden, dan ben je toch ook niet tegen scheidingen. Of als een handelaar een ander oplicht, ben je dan ook meteen tegen de handel? Zoals je ziet, geldt het voor alles.

 

Ik weet van een zieke vrouw die erg blij is dat haar man met nog een vrouw is getrouwd. Bepaalde taken heeft die vrouw van haar overgenomen en die vrouw helpt de andere vrouw met haar ziekte. En weet je hoeveel honderdduizenden moslims, vaders, broers en zonen zijn gedood door westerse bommen in Azie, Midden-Oosten en Afrika? Denk je dat veel van die vrouwen (vaak ook nog eens jonge moeders) die zijn achtergebleven, niet blij zijn dat ze toch nog met een man kunnen trouwen? In plaats van dat ze alleen achterblijven en niemand ze wilt hebben. Je beledigt de Quran als je dus de uitspraak doet dat een onderdeel van de Shariah �mannengedoe� is. Zoek vergeving zuster. Voor ontelbare vrouwen is polygamie zoals in de Quran staat een zegen rechtstreeks uit de Hemel.

 

 

(Polygamie heeft altijd al bestaan in alle delen van de wereld en is niet uitgevonden door de moslims. De Islam heeft het alleen maar gelimiteerd tot 4)



*Ik heb het nog even gecheckt.

Alleen Syri� en Tunesi� hebben polygamie totaal verboden. Juristen in dit soort landen werden opgeleid in het westen of waren sterk be�nvloed door de westerse leefwijze. Eigenlijk pas heel recent waren ze in Syri� er het eerste mee en dat was in 1953. Daarna volgden enkele andere landen.

Duidelijk is dat deze wetgeving tegen de Quran, de Soennah van de Profeet, de Tabi�un en Tab�Tabi�un ingaat.

 

De enige landen waar de Shariahwetgeving van polygamie onaangetast puur, zuiver en onveranderd is gebleven zijn Saudie Arabie en landen in Azi�, Oost- en West-Afrika.

 

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2008 om 09:45

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Als je slechts kritiek zou hebben op heren die het polygaam huwelijk misbruikten, dan zou ik het met je eens zijn. Authentieke overleveringen genoeg die ook hierover gaan. Hen is een straf beloofd die niet mals is. (Lees de Hadith over de Isra wa-l Miraj)

 

 Maar jij schijnt een probleem te hebben met een onderdeel van de Shariah zoals die door Allah aan de mens is geopenbaard, een Wet om tot een goede en rechtvaardige Islamitische samenleving te komen. Gezinnen die in balans zijn, waar er rust en eenheid heerst door polygamie, die gezinnen negeer je en je richt je weer op een geval waar het fout is gegaan.

 

Dit klopt helemaal niet. Mensen tegenwoordig (lees MANNEN) kunnen zich nauwelijks voldoen aan de voorwaarden maar toch trouwen ze met meerdere vrouwen omdat zij juist een beeld van de westerse hebben overgenomen. Hoe meer hoe beter. (Het enige verschil is dan dat de mannen �trouwen� en de westerlingen niet). Ik ben erg fel tegen polygamie zoals ik nogmaals heb gezegd; tegenwoordig kan niet bijna aan de volwaarden voldoen. Ik geef dus aan dat ik er tegen ben wanneer het wordt misbruikt. Dus niet per definitie. Al zie ik het nog steeds als een uitzondering dan regel.

 

 Trouw met maximaal 4 en niet zoals vroeger ongelimiteerd, luidt de regel. En als je niet kunt, trouw dan met 1. Dat is de volgorde van de zinnen over polygamie in de Quran.

 

Ben je vergeten wat er daarna komt in diezelfde vers?

 

En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen. 4:3

 

al deze geleerden hebben Qurantafseers geschreven en nergens staat er 1 Hadith die jouw woorden ondersteunt.

 

Elke geleerde is het er mee eens dat een man pas met meerdere vrouwen (met een maximaal van 4) mag trouwen wanneer hij aan de volwaarden voldoet. Voldoet hij niet, dan kan het gewoonweg niet. Dit is waar mannen tegenwoordig geen rekening mee houden.

 

Polygamie is dus wel de regel en niet de uitzondering zoals jij zegt. Met kennis van de Quran en alles wat hierboven staat, zou je ook tot die conclusie komen. De monogame man is een uitzondering. Genoeg Hadith die dit ondersteunen.

 

Tot die conclusie ben ik nog niet gekomen. Als jij een hadith hebt / Koranvers waarin duidelijk wordt vermeld dat polygamie regel is dan uitzondering, dan zie ik die graag tegemoet. 

 

Deze geleerden spreken zonder twijfel over de rechtvaardige Quran, want de Quran is en blijft rechtvaardig en een Boek zonder twijfel (Surah 2:2). En ze baseren hun tafseer op Hadith van Sahabah en de Quran zelf.

 

Natuurlijk is de Koran rechtvaardig. Ik beweer ook absoluut niet het tegendeel.

 

 

Helaas heeft de kolonisatie van moslimlanden door westerse landen niet veel goeds bijgedragen aan de mening van sommige moslims. Sommige hedendaagse denkers  die zich moslim noemen, zijn ge�nfecteerd met het westers virus. Ze schrijven dat sommige Shariah wetgeving uit de mode zijn. Astaghfirullah!

 

Dus ik ben ge�nfecteerd met het westerse virus?

 

Polygamie bekritiseren ze. Wetgeving waar polygamie is verboden zoals in Marokko en Pakistan is tegen de Quran, is ook tegen de Soennah van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam), tegen de handelingen van de Tabi�un en Tab�Tabi�un

 

Maar jij weet net zo goed als ik dat je de wetten van het land moet respecteren waarin je woont. Dus wanneer daar polygamie verboden is, dan moet je dat toch respecteren.

 

 

Met de manier hoe jij redeneert, dan kan je alles gaan afschaffen.

Als iemand met dieren seks heeft of zich schuldig maakt aan Liwat (in de achterste binnengaan) met zijn vrouw, dan ga je toch ook niet seks in het algemeen bekritiseren of afschaffen.

 

Je kunt appels niet met peren gaan zitten vergelijken.

 

En wanneer iemand om de verkeerde manier gaat scheiden, dan ben je toch ook niet tegen scheidingen.

 

Eigenlijk wel. Ik ben juist erg tegen scheidingen. Mensen trouwen en scheiden aan de lopende band alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Daarbij heb ik het nog niet eens over het feit dat scheiden helemaal niet geliefd is bij Allaah �soebhana wa ta3ala-.

 

Ik weet van een zieke vrouw die erg blij is dat haar man met nog een vrouw is getrouwd. Bepaalde taken heeft die vrouw van haar overgenomen en die vrouw helpt de andere vrouw met haar ziekte.

 

Ik zou ook blij zijn als je zou moeten kiezen tussen je man verliezen of anders nog maar een vrouw erbij. Dan moet je wel kiezen voor de tweede optie. Dat is misschien hard van me, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Als die man het echt om zijn vrouw zou gaan, dan zou hij wel gewoon een werkster inhuren. Waarom perse een tweede nemen terwijl hij het zogenaamd doet voor zijn vrouw? Zodat hij er ook maar van kan genieten als ze er toch is?!


En weet je hoeveel honderdduizenden moslims, vaders, broers en zonen zijn gedood door westerse bommen in Azie, Midden-Oosten en Afrika? Denk je dat veel van die vrouwen (vaak ook nog eens jonge moeders) die zijn achtergebleven, niet blij zijn dat ze toch nog met een man kunnen trouwen? In plaats van dat ze alleen achterblijven en niemand ze wilt hebben.

 

Nogmaals; ik ben tegen polygamie wanneer mannen dit misbruiken. Wat je hierboven zegt, is voor mij een ander geval. (Dat heb ik overigens hier ook vader gezegd op het forum). In zulke situaties kun je zien dat mannen niet aan zichzelf denken maar aan anderen. Zij doen dit om de vrouwen te helpen. Zo hoort het ook. Deze mannen verdienen mijn complimenten. De mannen van nu (of laat ik zeggen in het westen) die trouwen met meerdere vrouwen hun eigen genot en niet omdat er weduwe is die niemand meer heeft en niemand kan meer voor haar zorgen. Dat noem ik pas ego�stisch.

 

 

Je beledigt de Quran als je dus de uitspraak doet dat een onderdeel van de Shariah �mannengedoe� is. Zoek vergeving zuster. Voor ontelbare vrouwen is polygamie zoals in de Quran staat een zegen rechtstreeks uit de Hemel.

Ook jij kan te ver gaan. Jij beledigt mij zeker niet met die uitspraak? Ik beledig noch de Koran, noch de ahadith, noch de Shari�h, noch JO�

(Polygamie heeft altijd al bestaan in alle delen van de wereld en is niet uitgevonden door de moslims. De Islam heeft het alleen maar gelimiteerd tot 4)

 

Dat weet ik. De Islaam heeft ook bepaald dat je dit pas mag doen wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet.

 

Gayr InchaAllaah.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2008 om 19:07

Ik heb geen zin om steeds hetzelfde tot tien keer toe te gaan herhalen. Niemand beweert dat een man die de voorwaarden voor polygamie opzij schuift, vrijuit gaat. Dus stop daarover. Dat is duidelijk. De Quran, Hadith en Soennah zijn daar nog duidelijker over.

Ik discussieer niet over dingen die al overduidelijk in de Quran en Soennah zijn geregeld. Zou jij ook niet moeten doen. En zeker niet als je ook al niet alle kennis hebt over al die vakgebieden die ik al eerder noemde in mijn vorige bericht.

 

Wat ik ook niet kan is van afstand in het hart van een man kijken of zijn beweegredenen goed of slecht zijn. En alle mannen die met meerdere vrouwen zijn getrouwd op 1 grote hoop schuiven is al helemaal dom om te doen.

 

Waarom begin je op het forum dan niet eens een keer een topic over het kwaad van scheidingen? Allah geeft de man en vrouw in uiterste gevallen, het recht om te scheiden. Wil je dat ook al gaan afschaffen? Je begeeft je op gevaarlijk terrein.

 

Misschien weet je het niet maar duizenden broeders uit Europa en andere westerse landen vertrokken voor de Jihad. Allemaal om hun religie te beschermen. Soms blijven pasgetrouwde jonge meisjes/moeders van nog geen 19 of 20 jaar oud als weduwe achter. Bij wie moeten die vrouwen aankloppen wanneer niemand ze wil trouwen? Sociale dienst? Hahhah. La hawla wala quwwata ila billah. Ik kan je vertellen dat Moslimbroeders vlak hier in Europa trouwen met deze vrouwen. Maar jij gooit alle westerse moslimmannen die aan polygamie doen op 1 grote stinkende vuilhoop.

En er zijn nog veel meer legitieme redenen in de Soennah vermeld om aan polygamie te doen. Ik betwijfel heel erg dat jij ze allemaal kent.

 

Hopeloos verder te discussi�ren met iemand die niet onvoorwaardelijk in de Quran of Soennah gelooft. Al breng ik de hele Quran voor je neus, ik heb het idee dat je toch je eigen mening boven dat van Allah, Zijn Profeet de Sahabah etc zal plaatsen.

 

Als ik zie dat een goede vriend of iemand van wie ik heel erg hou in een diep gat dreigt te vallen, dan zal ik die persoon koste wat kost waarschuwen. Soms moet je hard schreeuwen om iemand alert te krijgen voor een gevaar. Of die persoon zich daardoor beledigd gaat voelen of niet, interesseert mij niet. Het leven van die persoon staat op dat moment boven alles. Hij moet snel beseffen dat hij in een diep gat dreigt te vallen.

En als die persoon zelf aangeeft toch de voorkeur heeft in dat diepe gat te willen vallen. Rest mij niets anders dan die persoon veel succes te wensen.

 

Veel succes.

 

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2008 om 05:56
Ik heb het nog even gecheckt.

Alleen Syri� en Tunesi� hebben polygamie totaal verboden. Juristen in dit soort landen werden opgeleid in het westen of waren sterk be�nvloed door de westerse leefwijze. Eigenlijk pas heel recent waren ze in Syri� er het eerste mee en dat was in 1953. Daarna volgden enkele andere landen.

Duidelijk is dat deze wetgeving tegen de Quran, de Soennah van de Profeet, de Tabi�un en Tab�Tabi�un ingaat.Mensen die beweren moslim te zijn maar die menselijke wetten boven goddelijke Shariahwetgeving plaatsen, denken slechts dat ze moslims zijn.

 

De enige landen waar de Shariahwetgeving van polygamie onaangetast puur, zuiver en onveranderd is gebleven zijn Saudie Arabie en landen in Azi�, Oost- en West-Afrika.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2008 om 16:56

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Ik heb geen zin om steeds hetzelfde tot tien keer toe te gaan herhalen. Niemand beweert dat een man die de voorwaarden voor polygamie opzij schuift, vrijuit gaat. Dus stop daarover. Dat is duidelijk. De Quran, Hadith en Soennah zijn daar nog duidelijker over.

 

Ik discussieer niet over dingen die al overduidelijk in de Quran en Soennah zijn geregeld. Zou jij ook niet moeten doen. En zeker niet als je ook al niet alle kennis hebt over al die vakgebieden die ik al eerder noemde in mijn vorige bericht.

 

Jij begrijpt mij niet. Ik probeer juist duidelijk te maken dat de meeste mannen van tegenwoordig juist niet aan de volwaarden voldoen en toch trouwen met meerdere trouwen. Daar ben ik fel tegen maar hoor je iemand klagen dat ze zomaar gaan trouwen? NEE! Het ligt altijd natuurlijk aan de ander. De ander gelooft niet volledig in de shariah, imaan is niet super, heeft geen kennis etc.etc. Als er ook zo kritisch zou worden gekeken naar de mannen die trouwen met meerdere vrouwen terwijl ze niet aan de volwaarden voldoet, dan zijn we al een hele stap verder.

 

En alle mannen die met meerdere vrouwen zijn getrouwd op 1 grote hoop schuiven is al helemaal dom om te doen.

 

Dat doe ik ook niet dus dan moet je maar eens beter gaan lezen.

 

Waarom begin je op het forum dan niet eens een keer een topic over het kwaad van scheidingen? Allah geeft de man en vrouw in uiterste gevallen, het recht om te scheiden. Wil je dat ook al gaan afschaffen? Je begeeft je op gevaarlijk terrein.

 

Ik begeef me niet op gevaarlijke terrein. Ik zeg helemaal niets verkeerd. Ik zeg precies hetzelfde als jij (wat dit betreft) , alleen in andere bewoordingen. In uiterste gevallen ja, heb je het recht om te scheiden maar mensen moeten ook weten dat het trouwen op zich geen spelletje is.

 

Misschien weet je het niet maar duizenden broeders uit Europa en andere westerse landen vertrokken voor de Jihad. Allemaal om hun religie te beschermen. Soms blijven pasgetrouwde jonge meisjes/moeders van nog geen 19 of 20 jaar oud als weduwe achter. Bij wie moeten die vrouwen aankloppen wanneer niemand ze wil trouwen? Sociale dienst? Hahhah. La hawla wala quwwata ila billah. Ik kan je vertellen dat Moslimbroeders vlak hier in Europa trouwen met deze vrouwen. Maar jij gooit alle westerse moslimmannen die aan polygamie doen op 1 grote stinkende vuilhoop.

 

Dat doe ik niet. Nogmaals, de redenen hierboven die jij aanhaalt om te trouwen met meerdere vrouwen, dat kan ik begrijpen. Dat heb ik ook in een vorige reactie gezegd. Dat vind ik juist dapper van de mannen. Dus ga nou niet zeggen dat ik alle mannen op 1 hoop gooi.

 

Hopeloos verder te discussi�ren met iemand die niet onvoorwaardelijk in de Quran of Soennah gelooft. Al breng ik de hele Quran voor je neus, ik heb het idee dat je toch je eigen mening boven dat van Allah, Zijn Profeet de Sahabah etc zal plaatsen.

 

Dan ken je mij blijkbaar niet goed genoeg.

 

En als die persoon zelf aangeeft toch de voorkeur heeft in dat diepe gat te willen vallen. Rest mij niets anders dan die persoon veel succes te wensen.

 

Mocht je mij bedoelen met �die persoon�, deze persoon die nu zit te schrijven heeft niet aangegeven dat zij zo graag in een diepe gat wil vallen. Geduld hebben is voor jou blijkbaar ook een kunst. Ik denk niet dat je zo hoort om te gaan met je broeders en zusters. (Als ze wat fout doen in jouw ogen). Dan lijkt het mij juist logisch (als je veel van die persoon houdt zoals jij zegt) dat je er alles aan probeert te doen om die persoon te helpen.


Dat doe je niet door beledigend en bot te zijn, maar juist door veel liefde en geduld te tonen. Mensen hebben bij meer kans (om dingen voor elkaar te krijgen) wanneer zij gewoon normaal doen in plaats van dat zij beledigend of denigrerend gaan lopen doen.

 

Gayr InchaAllaah�

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juli 2010 om 22:29

Polygamie maakt ongelukkig

KUALA LUMPUR - Mannen die met meer vrouwen zijn getrouwd, vinden het moeilijk aan de behoeften van al hun vrouwen en kinderen tegemoet te komen. 
 
Dat leidt tot ongelukkige en armlastige gezinnen, zo blijkt uit een rapport dat vrijdag in Maleisi� is gepubliceerd.

Meer dan 90 procent van de 523 kinderen die zijn ondervraagd, zeggen dat zij zelf geen polygame relatie zullen aangaan.

Bron: nu.nl

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juli 2010 om 01:06
Wordt de Koran hiermee in het ongelijk gesteld?
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
Sandra* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2012
Locatie: Leuven
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sandra* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2012 om 22:01
Eerlijk gezegd maken zulke dingen me juist bang. Daarom blijf ik ook liever alleen.
Every day i find a war against the mirror, i can't take the person staring back at me
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2012 om 22:19
In eerste instantie geplaatst door Sandra*

Eerlijk gezegd maken zulke dingen me juist bang. Daarom blijf ik ook liever alleen.

Wat maakt je bang? Dat er mannen zijn die meerdere vrouwen willen hebben?

Groetjes,
Marocaantje
"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Sandra* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2012
Locatie: Leuven
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sandra* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2012 om 23:25
Salaam Marocaantje,
inderdaad. Stel dat ik zou getrouwd ziijn en mn man wil een andere vrouw. Heb zo al een laag zelfbeeld maar zou me dan eeuwig voelen alsof ik tekortschoot; en met dat gevoel zou ik niet kunnen leven.
Daarom wil ik mezelf de pijn besparen en blijf ik liever alleen. Mijn kinderdroom moet ik dan ook wel opgeven maar heb 2 babypoppen dus das toch al iets.
Salaam
Every day i find a war against the mirror, i can't take the person staring back at me
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.188 seconden.