Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wanneer is iemand kafir?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wanneer is iemand kafir?
    Geplaatst op: 21 augustus 2009 om 01:46
Na mijzelf en anderen als zodanig benoemd te zien ben ik zeer benieuwd geworden naar wat moslims in Nederland precies verstaan onder een "kafir". Ofwel: wanneer is iemand een "kafir?"
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 augustus 2009 om 00:18
Een paar jaar geleden had ik een lawine van reacties gekregen. Waar blijven de "geleerden"?
Terug naar boven
Boubacar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 23
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Boubacar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 augustus 2009 om 17:50

Stel je deze vraag om weer bepaalde discussies aan te zwengelen? Of wil je heel graag Moslim worden? Je loopt denk ik lang genoeg mee op het forum om te weten wat een Kafir is.

Gegroet Boubacar.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2009 om 00:59
Die "bepaalde discussies" kwamen vaak neer op het innemen/versterken van stellingen vanuit wie-weet-welk ordinair belang zowel bij moslims als bij niet-moslims.

Je vraag of ik heel graag moslim wil worden vat ik op als humoristisch bedoeld.

Blijft mijn openingsvraag die ik graag beantwoord zou zien in de vorm van definities/citaten/geleerdenverklaringen of wat dies meer zij.

Groet, Alzukar




Terug naar boven
pragma Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 augustus 2009
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pragma Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2009 om 07:46

Als alzukar zo graag een reactie wilt krijgen, kan hij het hebben.

Ikzelf zeg dat de volgende mensen kafir zijn:

1. Hij die zich niet bekeerd heeft tot de islam en niet bereid is te volgen, en in die situatie blijft zitten, is ongehoorzaam aan de wil van Allah en dat van Zijn Profeet en is dus een kafir.

2. Ieder die wel gelooft in Mozes (Musa), maar niet in Jezus (Isa), of die wel gelooft in Jezus, maar weer niet in Muhammad, is niet alleen kafir, maar gaat ook branden in de hel.

Wil je perse dat van een geleerde horen, kom dan eerst maar eens met een defenitie van wat een islamgeleerde is.

Het woord is er gewoon om duidelijk aan te geven dat er een verschil is op basis van het geloof. Maar als er in de betekenis van het woord veel negatieve waardeoordelen bij betrokken worden, dan krijgt het (zoals in de praktijk met zoveel normale arabische woorden gebeurt) een negatieve lading.

pragma

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2009 om 02:03
Beste Pragma,

Bedankt voor de definities van "kafir" die je hierboven geeft. Misschien zijn er andere forumleden die hier wat aan kunnen toevoegen. Voor mij, als niet-moslim, gaat het hierbij om een aardig ingewikkelde kwestie. Een mens veroordelen is niet zo moeilijk. Jammer is wanneer je daar, naarmate je leven vordert, spijt van krijgt.

Wat betreft de definitie van een islamgeleerde ga ikzelf voor diegene(-n) die mensen geweldloos bewegen tot goed samen- en overleven. In die zin was Jezus voor mij een groot islamgeleerde terwijl ik bij Moahammed stuit op het door hem gehanteerd geweld.

Groet, Alzukar

Aangepast door alzukar
Terug naar boven
pragma Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 augustus 2009
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pragma Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2009 om 06:36

Jezus en Muhammad vergelijken, is als appels en bananen vergelijken. Gelukkig leert de Islam ons respect voor alle profeten, in welke tijd, situatie en omgeving dan ook.

Jezus zijn shariah was afgestemd op zijn situatie en dat kun je moeilijk vergelijken met dat van Mohammed in zijn tijd. Kijk bijvoorbeeld naar het totaal aantal volgelingen dat Jezus aan het eind had. Die waren op 1 hand te tellen. En vergelijk het met dat van Mohammad die aan het eind van zijn leven, een complete grondwet (de eerste ooit in Medina) opstelde en een nieuwe staat moest runnen. En een land/volk dat zich niet in gevaarlijke situaties (desnoods met geweld) mag verdedigen, is wel een beetje naief gedacht. Zelfs in onze tijd.



Aangepast door pragma
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2009 om 23:21
Wanneer is iemand, in ONZE tijd een kafir?

Aangepast door alzukar
Terug naar boven
Abu Afak Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 november 2009
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 439
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abu Afak Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2009 om 13:24

Het vergelijk tussen Jezus en Mohammed gaat sowieso mank. Mohammed hing ook wereldse macht aan, dat in tegenstelling tot Jezus.

Terugkomend op de vraag van Alzukar. Wie is er een kafir. Ik denk dat hier geen antwoord op te geven is. Er zijn moslims die door andere moslims voor kafir worden uitgemaakt.

Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen. Dat is ook de reden dat de term te pas en onpas wordt gebruikt.

Neemt niet weg dat ik de term ALTIJD ongepast vind.

 

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2009 om 23:46
Kafir (meervoud: kuffar)
Ongelovige. Letterlijk betekend het ontkenner. In deze context is een
kafir iemand die de eenheid van Allah ontkent.
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2009 om 23:55
Dag Taqwaa,

Nooit zal ik de eenheid ontkennen van hetgeen dat is boven al wat is, Allah en al die andere goden inbegrepen.

Ben ik nu een Kafir of niet?

Groet, Alzukar
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2009 om 20:13
Ja dat ben je nog steeds moge Allah  je leiden naar de islam.
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Abu Afak Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 november 2009
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 439
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abu Afak Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2009 om 20:20

Alkuzar,

Als iedereen dus moslim wordt, is alles ok!. Ok?

Ik blijf lachen.

 

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2009 om 20:23

Het is gezond om te blijven lachen abu afak.

Niemand heeft gezegd / beweerd dat alles ok wordt wanneer iedereen moslim wordt. Bij iedereen zitten er rotte appels tussen. Dus dat is niet de oplossing.

Als iedereen de Islaam goed zou naleven, ja...dan wordt het een ander verhaal.

Groeten,
Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Abu Afak Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 november 2009
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 439
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abu Afak Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2009 om 20:29

Beste Marocaantje,

Je brgrijpt het niet. De islam staat vanuit haar kern misdaden toe.

Ongelovigen, homo's, critici, en andersdenkenden hebben weinig opties binnen jouw tolerante geloof.

groetjes,

 

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2009 om 20:33
In eerste instantie geplaatst door Abu Afak

Beste Marocaantje,

Je brgrijpt het niet. De islam staat vanuit haar kern misdaden toe.

Ongelovigen, homo's, critici, en andersdenkenden hebben weinig opties binnen jouw tolerante geloof.

groetjes,

Dag abu afak,

Ik vind de Islaam juist heel erg tolerant en wat ik hierboven ook al heb gezegd. Als iedereen de Islaam goed zou naleven, dan zou er geen reden zijn om mensen te moeten straffen voor hun misdaden. Dan zou er ook niemand gevangen worden gezet etc.

Groeten,
Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Abu Afak Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 november 2009
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 439
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abu Afak Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2009 om 20:39

Beste Marocaantje,

Je geeft de kern weer van een intolerant geloof. Ik stel het volgende:

Ongelovigen, homo's, critici, en andersdenkenden hebben weinig opties binnen jouw tolerante geloof.

Je geeft het volgende antwoord:

Als iedereen de Islaam goed zou naleven, dan zou er geen reden zijn om mensen te moeten straffen voor hun misdaden. Dan zou er ook niemand gevangen worden gezet etc.

Hitler, Pol pot, Idi Amin, Stalin, Mao, het regime in Iran, de taliban in Pakistan en Afghanistan, etc. zeggen hetzelfde.

groet,

 

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2009 om 20:50

Beste Marocaantje,

Je geeft de kern weer van een intolerant geloof. Ik stel het volgende:

Nogmaals, ik ben het niet met jou eens dat de Islaam een intolerante geloof is.

Hitler, Pol pot, Idi Amin, Stalin, Mao, het regime in Iran, de taliban in Pakistan en Afghanistan, etc. zeggen hetzelfde.

Wat zeggen ze dan?

Groeten,
Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Abu Afak Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 november 2009
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 439
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abu Afak Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2009 om 21:15

Beste Marocaantje,

Ik probeer je geloof te begrijpen. En dat is, vanuit mijn historie, geschiedenis en cultuur zeer moeilijk. Ik ben een individualist. Niemand, maar dan ook niemand dicht ik het recht toe mijn leven invulling te geven. Dat doe ik zelf.

Terugkomend op jouw vraag;

Deze dictators willen mijn gedachten, mijn visie, mijn overtuiging, mijn ideeen, kortom mijn eigenheid, ontnemen.

Ik kan eenvoudigweg niet anders zijn, dan mezelf. Sterker, ik weiger anders zijn dan mezelf. En dat conflicteert.

Ik kan eenvoudigweg jouw geloof niet accepteren op grond van mijn eigenheid. God zou anders, in zijn schepping, besloten heben tot cloonen.

Jij bent mij niet, ik ben jou niet. Gelukkig. Samen brengen we kleur. Maar, die kleur kan slechts bestaan op basis van acceptatie van die ander.

Als ik beelden zie uit Iran over vrouwen, die allen gelijk gekleurd zijn, dan vraag ik me af wie ze zijn. Het zijn kopieen, elke eigenheid onderdrukt.

Ik wil ik zijn, zoals jij Marocaantje bent.

Maar, dat betekent ook, dat homo�s homo mogen wezen.

groet,

 

 

 

Terug naar boven
Apophis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 februari 2010
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Apophis Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2010 om 13:36

In het boek van Hans Jansen en van de Ven, genaamd Bombrieven, is er gezegd dat een "kafir" niet moet worden vertaald als ongelovige. Ik weet niet meer WIE het heeft gezegd maar het gaat uiteindelijk om het argument, wat behoorlijk sterk is.

Er wordt beweerd dat Shaytaan in Soera 2, "kafir" wordt genoemd. Nou kunnen we niet bepaalt zeggen dat de duivel NIET in Allah geloofd. Sterker nog, hij weet het zeker. Hij heeft Allah gezien, gehoord. Hij heeft zels met hem gepraat en een verbond aangegaan. En als de duivel een kafir is, is de definitie ervan zeker geen "ongelovige".

De definitie die daaraan werd gekoppeld in het boek was "iemand die de plannen van Allah dwarsboomt". Maar ja, dit strookt dan weer niet met de definitie die  99% van de moslims gebruiken voor kafir. Want ja, zo gesteld is dus niemand een kafir behalve die mensen die tegen de plannen van Allah ingaan. Vraag ik me af, hoe KAN een mens nou eigenlijk tegen Allahs plan ingaan? Wat is de plan dan?

"Wat zonder bewijs beweerd wordt, kan ook zonder bewijs worden ontkend."(Euclides)
Terug naar boven
cengiz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 15 februari 2010
Online status: Offline
Berichten: 46
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote cengiz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2010 om 14:51
abu afak..

hoi met cengiz je zegt :Ik probeer je geloof te begrijpen. En dat is, vanuit mijn historie, geschiedenis en cultuur zeer moeilijk. Ik ben een individualist. Niemand, maar dan ook niemand dicht ik het recht toe mijn leven invulling te geven. Dat doe ik zelf.

op de eerste plaats jou intense is niet om Islam te begrijpen dat is mij onderhand wel duidelijk geworden na het lezen van jou reacties..

je zegt het zelf je bent een individualist?(Je Ego is groter dan je verstand)je ego(nefs)laat het niet toe om Islam te begrijpen want je staat niet open voor de Islam..

waar haal je het vandaan dat een moslim jou niet zou accepteren omdat je niet zou geloven?

ik als moslim heb geen enkel problemen met mensen die niet geloven,want Islam is heel duidelijk hierover (Er is geen dwang in religie)dat wil zeggen:dat je een niet moslim niet mag dwingen om moslim te worden,dat is voor mij heel duidelijk..

dus kunnen we heel goed naast elkaar leven met respect voor elkaars levensopvatting en leefwijze ik laat jou in je waarde jij laat mij in mijn waarde..




groeten..




Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.