Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Arabische toekomst zal horrorfilm zijn

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Arabische toekomst zal horrorfilm zijn
    Geplaatst op: 27 januari 2012 om 15:52

'Arabische toekomst zal horrorfilm zijn naar Bollywood-snit'

OPINIE - Hala Naoum Nehme − 27/01/12, 09:45
© ANP. Egypte viert '25 januari revolutie' op het Tahrirplein. Daar begonnen exact een jaar geleden de protesten die leidden tot het aftreden van president Hosni Mubarak.

Arabische leiders vormen een weerspiegeling van hun volkeren, en iedere leider, gekozen of zelf benoemd, zal een dictator zijn. Dat stelt politicologe Hala Naoum Nehme.

  •  De Arabische Lente zal dit moza-ïek uiteen doen vallen met grote geopolitieke gevolgen  
Toen ruim een jaar geleden de Tunesische president Ben Ali zichzelf genoodzaakt zag te vluchten na hevige rellen in Tunis, was de 'Arabische Lente' geboren. Wereldwijd leidden de volksopstanden tot grote vreugde. Eindelijk bevrijdden Arabieren zichzelf en bewezen ze het ongelijk van de 'Arabische uitzondering'. Zorgen over islamistische partijen waren onnodig. Hun intenties deugen en de gewenste sharia zou weinig voorstellen.

De eigenaardige bloemen die de Lente heeft doen opbloeien, zoals maagdelijkheidstesten, legertanks die christelijke demonstranten doodrijden en sekseapartheid, zouden voorspelbare moeilijkheden zijn op weg naar een betere toekomst. En belangrijker: Arabieren eisten vrijheid en democratie en geen 'Iraanse toestanden'. Daarbij wordt vergeten dat het in Iran in 1979 ook seculiere communisten en socialisten waren die begonnen te protesteren tegen de sjah. Zal de Arabische wereld vrijer en democratischer zijn zonder haar dictators? George Orwell zei eens: 'wie het verleden meester is, zal de toekomst meester zijn'. Het relevante verleden gaat grotendeels over de islam die in dit diepreligieuze werelddeel identiteitsvormend is. De nostalgie naar het tijdperk van de 'ware islam' is vooral na 9/11 sterker geworden. Ze gold als compensatie voor het gevoel van malaise en vernedering dat het wereldwijde debat over de aanslagen veroorzaakte.

Grote winnaars
Die nostalgie heeft zich na de volksopstanden vertaald in verkiezingsuitslagen waarbij partijen die de ware islam vertegenwoordigen de grote winnaars werden. In Egypte kregen islamisten en salafisten 70 procent van de stemmen. De demonstranten hadden waarschijnlijk een moderne samenleving voor ogen waarin iedereen vrij is om te denken. Maar theologisch is 'vrij denken' uitgesloten. Eén van de belangrijkste polemieken uit de islamitische geschiedenis is het debat in de 9de eeuw tussen de volgers van Ibn Hanbal en de Mutazilieten. Dat debat ging over de aard van de Koran en de verhouding van rede, wetenschap en filosofie tot de islam. Waar komt dé waarheid vandaan? En wat is de rol van de rede bij de interpretatie van de islam? Is de Koran het letterlijke woord van God dat eeuwig en onveranderlijk is en geen interpretatie behoeft (zoals Ibn Hanbal vond) of dient men Gods woord vooral vanuit de menselijke rede en historische context te begrijpen?

Voor Ibn Hanbal, één van de vier belangrijkste imams en de inspirator van de wahhabieten, zijn de Koran en de soenna de oorsprong van alle wetgeving. 'Aardse' regels zijn verboden omdat alleen God de beste wetgever kan zijn. Het debat werd uiteindelijk gewonnen door de Hanbali's; het rationalisme werd sindsdien taboe verklaard. Dit had belangrijke implicaties. Nog in 1995 kreeg de Egyptische denker Nasr Abu Zayd, op aandringen van Al-Azhar, het belangrijkste theologische centrum van de islam, de doodstraf opgelegd vanwege zijn voorstel Koranteksten te interpreteren in relatie tot hun historische context.

Verbrand
De verhouding van de islam tot invloeden uit andere culturen was al vóór het Hanbali-Muatizilidebat moeizaam. In 641 bij de verovering van Alexandrië werden tientallen bibliotheken vernietigd waaronder de centrale bibliotheek van Alexandrië die volgens historici één van de belangrijkste boekenverzameling ooit bezat. Khalifa Omar beval destijds: 'Als de waarheden in deze boeken van de Grieken botsen met de islamitische waarheden dan dienen ze verbrand te worden. En als ze niet botsen dan zijn ze nutteloos.' De boeken werden aan 4.000 lokale badhuizen geschonken die daar zes maanden op bleven branden.

De geslotenheid en 'complete desinteresse', in de woorden van islamkenner Bernard Lewis, duurt helaas nog voort. The Economist constateerde onlangs dat verwachtingen dat de islam zich net zo zal ontwikkelen als het liberale christendom, opdat religieuze teksten gerelativeerd kunnen worden, illusionair zijn. Fundamentele veranderingen ten opzichte van cultuur, wetenschap en filosofie zijn nog altijd niet te bespeuren. Volgens VN-statistieken werden tussen 1980 en 1985 in de hele Arabische wereld (22 landen) slechts 4,4 buitenlandse boeken vertaald per miljoen inwoners. In Hongarije was dat 519 boeken en in Spanje 920. De strenge staatscensuur heeft hieraan bijgedragen, maar de algemene desinteresse in lezen, kennis en andere culturen nog sterker.

Eigen wil
De Syrische denker Al-Kawakibi wees in de 19de eeuw al op de noodzaak een eigen wil te ontwikkelen. Die eigen wil is er amper. En als ze er is, dan neigt ze ertoe andermans ontwikkeling en kansen te hinderen. Zo wordt de verlammende positie van Arabische vrouwen niet alleen veroorzaakt door een autoritaire dictator maar vooral door een autoritaire imam, vader, broer of echtgenoot die heilig geloven dat de vrouw is geboren om van haar ouderlijk huis via dat van haar echtgenoot naar het graf te gaan.

Ook de hoge ongeletterdheidsgraad is grotendeels te danken aan achterlijke ouderlijke prioriteiten. Waarom anders is de ongeletterdheid onder Arabische vrouwen veel groter dan onder mannen? Tweederde van de 65 miljoen ongeletterde volwassenen is vrouw.

Een ander belangrijk punt betreft de uitingsvrijheid. Salman Rushdie, Naguib Mahfouz, Nasr Abu Zayd en vele anderen zijn gecriminaliseerd door invloedrijke islamitische gidsinstellingen die de volksopstanden hebben overleefd en zich nu als morele leiders opwerpen. De zoektocht naar de oorzaken voor deze achterstand heeft vele verklaringen opgeleverd. Midden-Oostendeskundige Robert Fisk schreef dat het het ontbrekende eenheids- en verantwoordelijkheidsgevoel is waardoor, bijvoorbeeld, de huizen van Arabieren schoon zijn, maar hun straten vies.

Barbaren
Denkers als de Tunesisch-Franse jurist Lafif Lakhdar gaan verder en wijzen naar het religieuze erfgoed dat Arabieren tot 'barbaren' maakt: stenigen, ledematen amputeren, zweepslagen, vrouwen achterstellen et cetera. 'In de islamitische geschiedenis kon alleen de dood een einde maken aan een regeerperiode. Waarom heet dat nu dictatuur, terwijl men destijds trots van een islamitische gouden tijd sprak?', aldus Lakhdar.

Sami Baroudi stelt dat Arabieren niet geïnteresseerd zijn in vooruitgang en democratie, maar in het bevrijden van Palestina, het beëindigen van de Amerikaanse hegemonie in de regio en het opbouwen van een islamitische staat die gestoeld is op de sharia. Tot slot het etnische aspect. Eén beproefde aanname in de sociale wetenschappen is dat etnisch-taalkundige fragmentatie slecht is voor de vervulling van democratische aspiraties. Alleen al in Soedan zijn er 572 stammen en 56 etnische groeperingen. De Arabische wereld is een etnisch mozaïek ('stammen met vlaggen', zoals de Amerikaanse columnist Thomas L. Friedman het noemde) waar loyaliteiten sektarisch, etnisch, religieus en tribaal zijn georganiseerd, waar geen echt burgerschap bestaat en de meeste staten kunstmatig zijn gecreëerd.

Uiteenvallen
De Arabische Lente zal dit mozaïek uiteen doen vallen met grote geopolitieke gevolgen. De Koerden willen Groot Koerdistan, de christenen moeten naar Libanon (een leuze die Syrische rebellen roepen is: alevieten naar het graf en christenen naar Beiroet), sjiieten naar Iran, Turkije en Saoedi-Arabië zullen zich ontfermen over de soennieten, Zuid-Jemen scheidt zich af, en Irak en Syrië vallen uiteen.

De Arabische toekomst zal een horrorfilm zijn naar Bollywood-snit en met islamistische montage. Zijn de demonstranten bereid hun moeders, zussen en echtgenotes de vrijheid te gunnen die zij opeisen? Is het niet zo dat Arabische leiders hun volkeren weerspiegelen en dat iedere leider, gekozen of zelf benoemd, een dictator zal zijn? Als dit werelddeel een democratie wordt, dan zal het er een zijn zonder democraten.

Hala Naoum Nehme is politicologe.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 januari 2012 om 00:18
Ik stel voor dat het forumbeheer jou banned wegens het beledigen van een ware leer.
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 januari 2012 om 00:19
Of zoiets dan
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 januari 2012 om 00:21
Toch tenminste. En nu ga ik slapen.
Kleine wondjes, jeukbultjes en dergelijke kun je maar beter ongemoeid laten. Alzukar
Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 januari 2012 om 07:41
Beste Alzukar,

Mij bannen geeft slechts het gelijk van het artikel aan. De Syrische oppositie is jarenlang gebanned, de Tunesische ook, de Libische ook.

Uiteindelijk werkt dat niet. Zou toch elk weldenkend mens moeten weten.

Van mij hoef jij niet gebanned te worden; je jeukbultjes zijn onontbeerlijk voor het openen der gesloten geesten.

Succes.


Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2012 om 11:00
Maleisië heeft een Saoedische man uitgeleverd die in eigen land wordt beschuldigd van het beledigen van Mohammed . De journalist kan de doodstraf krijgen.

Hij twitterde vorige week op de verjaardag van Mohammed:" ik heb dingen aan u gehaat en er is veel van u wat ik niet begrijp. Ik zal niet voor u gaan bidden".

Na bedreigingen en ruim 30.000 reacties vluchtte hij naar Maleisië. Bij aankomst werd hij direct vastgezet.

Mohammed wordt hierbij vergoddelijkt, een verwijt die moslims maken aan christenen wat Jezus betreft.
Dead
Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2012 om 19:22

De Egyptische filmster Adel Imam heeft een celstraf gekregen omdat hij de islam beledigde in zijn films en voorstellingen. Dat bleek vandaag uit stukken van de rechtbank in Caïro.

Imam, de beroemdste filmkomiek in de Arabische Wereld, moet drie maanden zitten. Ook kreeg hij een boete. Volgens de rechter heeft hij de islam en zijn symbolen, waaronder baarden en de jilbab, die door moslimvrouwen wordt gedragen. De acteur kan nog in beroep tegen de uitspraak.

Imam (1940) staat bekend om zijn grappen over politici en de autoriteiten. Artiesten staan in Egypte met regelmaat terecht omdat ze het geloof niet zouden respecteren.


Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.