Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Eten tijdens ramadan

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Eten tijdens ramadan
    Geplaatst op: 19 juli 2012 om 07:41

Moslims die wel eten tijdens de ramadan zijn de zwarte schapen van de gemeenschap

Door: Janny Groen − 19/07/12, 07:05
© ANP. Versiering voor de ramadan hangt in de winkel in Hebron, op de Westoever.

Ze worden vaak gezien als zwarte schapen van hun gemeenschap en door wildvreemden aangevallen op hun onislamitische gedrag: Nederlandse Turken, Marokkanen, Palestijnen, Afghanen die niet vasten tijdens de ramadan. Daarom gaan ze veelal ondergronds.

Er zijn er ook die de zware sociale druk trotseren, die genoeg hebben van de heimelijkheid. Ramadan-eters komen voorzichtig uit de kast. Ze willen niet langer hun lunch nuttigen op het toilet of uitwijken naar snackbars en terrasjes in de 'blanke' buurten van hun stad.

Een grote meerderheid van de moslimgemeenschappen in Nederland vast de komende weken. Ook nu de ramadan in de zomer valt en het vasten extra zwaar is doordat het lang licht blijft en het in vakantieoorden als Marokko en Turkije broeierig warm is. Vooral overdag niet mogen drinken is, zoals een overtuigde vaster het uitdrukt, 'een spirituele helletocht'. Velen keren dit jaar vervroegd van vakantie terug naar het regenachtige Nederland, of blijven sowieso thuis.

De groep ramadan-eters is klein, maar allesbehalve homogeen. Sommigen kiezen er bewust voor in het openbaar te eten. Anderen geven toe aan de sociale druk om te vasten, maar eten stiekem. Dan zijn er de loyalisten, die uit respect voor de vasters hun maaltijden discreet nuttigen, en de zwakken - zoals zieken of zwangeren - die weliswaar officieel zijn vrijgesteld maar van wie sommigen toch ondergronds gaan.

Bewuste ramadan-eters wijzen op hun individuele verantwoordelijkheid, op hun recht van vrije keuze. 'Ik ga niet meer in discussie als ik word aangesproken op eten tijdens ramadan', zegt Ossama Abu Amar (34), een Palestijnse Nederlander die uit een traditioneel moslimgezin komt. 'Het is iets tussen mij en Hem. Ga niet op de stoel van God zitten, zeg ik dan.'

Vasters voelen zich moreel verheven boven de eters, denkt Zihni Ozdil (30), een Turkse Nederlander die tot zijn 18de 'formeel gelovig' was. Ozdil, docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, werd in de universiteitskantine aangevallen door een meisje met hoofddoek uit zijn projectteam. 'Zonder maar gedag te zeggen bitste ze: waarom eet jij? Omdat ik honger heb, zei ik in een cynische bui.' Daarna kreeg hij te horen dat hij, de afvallige, bang moest zijn voor zijn lot in het hiernamaals.

'Je moet sterk in je schoenen staan om de sociale druk te weerstaan', reageert Mohamed Chacha (55), een Riffijn die op zijn 13de van zijn geloof viel. In de jaren zeventig kwam hij naar Nederland. 'Ik was een hippie, bezig met muziek, theater en filosofie. Moslims vasten onder meer om mee te voelen met hongerige armen. Waarom moeten de armen dan meevasten? Een goed gesprek daarover voeren, is praktisch onmogelijk.'

Lees het volledige verhaal vandaag in de Volkskrant

mailIconprintShare on facebookShare on twitterShare on hyvesShare on google_plusone
< allowtransparency="true" border="0" ="0" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" ="0" ="0" width="100%" id="I1_1342676299550" name="I1_1342676299550" ="https://plusone.google.com/_/+1/fast?bsv=pr&=http%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl%2Fvk%2Fnl%2F2686%2FBinnenland%2Farticle%2Fdetail%2F3288754%2F2012%2F07%2F19%2FMoslims-die-wel-eten-tijdens-de-ramadan-zijn-de-zwarte-schapen-van-de-gemeenschap.d&size=small&count=true&annotation=none&origin=http%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl&hl=en-US&jsh=m%3B%2F_%2Fapps-static%2F_%2Fjs%2Fgapi%2F__features__%2Frt%3Dj%2Fver%3DR4FIjj8T59c.nl.%2Fsv%3D1%2Fam%3D!V1HSHW0XVB-YepGbpQ%2Fd%3D1%2Frs%3DAItRSTM_r7Ch8VhMzvgg4SUyYCMcwEZGZQ#id=I1_1342676299550&parent=http%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl&rpctoken=424228808&_methods=onPlusOne%2C_ready%2C_%2C_%2C_resizeMe%2C_renderstart" title="+1" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; height: 15px; width: 24px; : static; left: 0px; top: 0px; visibility: ; ">
|
    Terug naar boven
    Marocaantje Bekijk dropdown
    Senior Member
    Senior Member
    Avatar

    Lid geworden: 04 juli 2003
    Locatie: Saudi Arabia
    Online status: Offline
    Berichten: 1819
    Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2012 om 17:42
    Ik vind het niet raar dat een persoon die moslim claimt te zijn maar niet vast wordt aangesproken op zijn (eet)gedrag tijdens de Ramadan.

    Groeten,
    Marocaantje
    "Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
    "Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
    Terug naar boven
    Whatalies Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie


    Lid geworden: 10 augustus 2011
    Online status: Offline
    Berichten: 195
    Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2012 om 18:25
    Ik vind het raar dat een persoon die moslim claimt te zijn en zegt dat er binnen geloof geen dwang is, zich bemoeit met een ander over zijn/haar eetgedrag.

    Het is een zaak tussen Allah en de etende moslim. 


    Terug naar boven
    Whatalies Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie


    Lid geworden: 10 augustus 2011
    Online status: Offline
    Berichten: 195
    Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2012 om 22:00
    Ik geef toch een duidelijke islamitisch verantwoorde  reactie. Is hier sprake van tegenspraak? 




    Terug naar boven
     Post Reply Post Reply

    Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



    Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.