Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenBerouw

 Post Reply Post Reply
Schrijver
mohamed el mouk Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Berouw
    Geplaatst op: 04 maart 2004 om 19:26

Assalaam oe 'alaikoem,

Ik wou h��l graag een nieuwe onderwerp starten en het onderwerp is het Berouw.

Het is verplicht om onmiddelijk berouw te tonen, zowel de zonden die klein zijn als de grote. Allah zegt:

"En smeek Allah jullie allen te vergeven, O gelovigen, dat jullie mogen sl*gen." (Koran Soerah An-Noer:31)

Aboe Hoerairah (ra) zegt dat hij de profeet (vzmh) hoorde zeggen:

"Bij Allah! Ik vraag Allah om vergeving en ik heb vaker berouw dan zeventig keer per dag." (Boekhari)

De profeet (vzmh) zei ook:

"Allah steekt 's nachts Zijn Hand uit, zodat Hij degene die overdag zondigt, kan vergeven. Hij steekt overdag Zijn Hand uit, zodat Hij de nachtelijke zondaar kan vergeven. Dit zal Hij blijven doen totdat de zon vanuit het westen opkomt (De Dag des Oordeels)." (Boekhari en Moslim)

De voorwaarden:

-Oprecht

-Droevig (denken van...wat heb ik toch gedaan?!)

-Standvastig (niet terugkeren tot deze zonde) 

-Binnen de tijd (de dood)

-Binnen de algemene tijd (dat de zon opkomt vanuit het westen)

-Zonde tussen jezelf en een persoon (naar die persoon gaan)

OPRECHT BEROUW

Oprecht berouw is spijt hebben recht vanuit je hart; vergeving vragen met je tong; je losmaken van de zonde en ervoor zorgen dat je niet terugkeert in die zonde.

DROEVIG

Dat je er echt spijt van hebt en dat je het begint te voelen en je zelf op een moment begint te huilen.

STANDVASTIG

Iemand die tot zijn dood in berouw blijft, en die zijn zonden goedmaakt. Hij denkt er niet bewust aan de daad te herhalen.

BINNEN DE TIJD

Dit betekent dat wanneer je dood bent en je geen berouw hebt getoont aan je Heer Allah dat het te laat is. Berouw tonen binnen de tijd.

BINNEN DE ALGEMENE TIJD

Als de zon opkomt in het westen en dat je dan berouw toont bij je Heer dat het dan te laat is en je berouw wordt niet aanvaard.

ZONDE TUSSEN JEZELF EN EEN PERSOON

Als andermans rechten geschonden zijn, moet men hem vervolgens geven wat hem toekomt (zoals geld, enz.), of door hem om vergiffenis te vragen (als het gaat om laster of roddel).

Wa salaam,

Mohamed

 

 

Terug naar boven
mohamed el mouk Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2004 om 19:33

Assalaam oe 'alaikoem,

 

Hieronder enkele ahadith over het berouw

 

 

Onze geliefde Profeet (vzmh) heeft, zoals vermeld o.a. door Buchari en Muslim, gezegd:

�Voorwaar, Allah�s vreugde over het berouw van Zijn dienaar is groter dan de vreugde van een man met zijn rijdier, dat zijn proviand draagt, in een onherbergzame streek stopt om uit te rusten en vervolgens in slaap valt, die als hij wakker wordt, bemerkt dat zijn rijdier met alle proviand verdwenen is, zodat hij er koortsachtig naar op zoek gaat, totdat hij er hongerig, dorstig en uitgeput van raakt, die bij zichzelf zegt: laat ik maar teruggaan naar de plaats waar ik ging uitrusten en gaan slapen tot ik sterf. Die, als hij zijn hoofd op zijn arm legt om te gaan slapen, plotseling zijn rijdier voor zich ziet staan met alle proviand bij zich. Allah�s vreugde over het berouw van Zijn dienaar is groter dan de vreugde van die man over het terugvinden van zijn rijdier en proviand�.

Degene die zonden begaat moet beseffen dat dit daden van onbeschaamdheid en opstandigheid zijn tegen Allah, die Hij, als Hij wil, pijnlijk bestraft. Hij of zij moet haasten in het berouw tonen, zodat Allah hem of haar vergeeft.

 

De Boodschapper (vzmh) heeft gezegd:

� Vrees Allah waar je ook bent en laat een goede daad volgen op een slechte daad om deze op te heffen en gedraag je goed ten opzichte van de mensen�.

(Overgeleverd door Tirmidi, die gezegd heeft dat het een goede hadith is)

 

En ten slotte heeft de Profeet (vzmh) gezegd:

� Allah, de Verhevene, heeft gezegd: O, kind van Adam...Zolang je tot Mij bidt en zolang je smeekt, zal Ik je, wat je ook gedaan mag hebben, zonder meer vergeven. O, kind van Adam...Al zou je met zoveel zonden aankomen dat je er nagenoeg de gehele aarde mee kan vullen, zonder naast Mij iemand te dienen, dan zal Ik je een vergeving van gelijke omvang schenken�.

(Overgeleverd door Tirmidi, die gezegd heeft dat het een goede en betrouwbare hadith is)

Wa salaam,

Mohamed

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2004 om 01:43

asallam aleikum,

heel mooi stukje aghi,

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Butterfly Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 29
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2004 om 02:25

Assalaamaleikoemwaramathoel'Allahwabarakathoeh,

Bismillahie'rahmanie-rahiem

 

Massallah!!!

 

Wasallam

''Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt."
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.074 seconden.