Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Shahada

 Post Reply Post Reply
Schrijver
rebecca Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 50
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rebecca Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Shahada
    Geplaatst op: 07 maart 2004 om 13:00

MOET je per se de Shahada in een Moskee uitspreken,

 mag je ook het zeg maar *stiekem doen*

 

*Barak Allah (SWT)*

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2004 om 14:26

asallam aleikum,

Je hoeft het niet in de moskee te doen,en sommigen beweren dat er getuigen bij moeten zijn,maar ik kan je verzekeren dat dat niet hoeft,

Allah(S.W.T)is je getuige...

wa sallam,

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2004 om 16:04

Assalamoe'alaikoem

Ik raad je toch aan om moslima's te zoeken in je buurt die je kunnen adviseren en bijstaan. Dit zal het proces gemakkelijker voor je maken.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2004 om 19:49

Salaam Alaikum,

Ik weet zeker dat je het niet in de mosqee hoeft te doen.
Als iemand oprecht en op de juiste manier gaat bidden,is hij/zij muslim.
De salaat bevat immers de shahada.

Het gaat erom dat Allah het weet.En als je oprecht en zonder twijfel
de shahada zegt ,wel hardop dus niet in gedachten.
dan ben je muslim Insha Allah.
Maar sommigen die het alleen doen blijven toch vaak twijfelen of het geldig
is ja of nee.
Een imam is dus wel prettig om erbij te hebben omdat je dan een bevestiging
hebt. 

Wel belangrijk...
- Geen twijfel meer hebben,want je moet het met overtuiging zeggen. d.w.z.
- geloven dat  Allah de enige ware God is
- geloven dat de Profeet Muhammed (vzmh) Allahs gezant is
- geloven in de Engelen en de Djinns
- geloven in De Dag Des Oordeels
- geloven in alle andere profeten Adam,Ibrahiem,Noeh,Isa en alle anderen
- geloven dat Allah alle 4 Boeken heeft neergezonden (Torah,Psalmen,Bijbel,Qur'aan)

Ik hoop dat de broeders en zusters mij nog aanvullen mocht ik iets vergeten zijn.
Insha Allah hebben we er binnenkort een zuster bij .

wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
aggie4life Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 05 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aggie4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 02:13

Assalaamoe ALaikoem,

Steeds meer nieuwe Moslims!!!

Gisteren ook een jongen bij ons in de moskee. Hij is van Chinese afkomst. Niet dat zijn afkomst belangrijk is, maar best byzonder volgens mij hier in Nederland. Mashallah!!!!

Hij werd echt met open armen ontvangen. Weet je hoeveel mensen hem gefeliciteerd hebben!!! Een grote rij!!!

MASHALLAH!!

Ben weer verder gegaan op mijn oude accaunt: NAK4LIFE...deze was eerst geblokkeerd..
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 02:58

Assalamoe Alaykoem broeder nasir,

nu je online bent,

ik wil je vragen, hoe was de les gisteren?
helaas kon ik niet komen, want ik had problemen nat m'n auto.

wassalaam

Terug naar boven
aggie4life Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 05 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aggie4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 03:03
In eerste instantie geplaatst door musilman

Assalamoe Alaykoem broeder nasir,

nu je online bent,

ik wil je vragen, hoe was de les gisteren?
helaas kon ik niet komen, want ik had problemen nat m'n auto.

wassalaam

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

toevallig was ik er gisteren ook niet

Da's echt toevallig, ik kom bijna altijd .....

Gair Inshallah!!!! Ik kwam wel naar Isha, toen ging die jongen zich bekeren..tenminste hij werd aan ons voorgesteld!!!

ps. overige forum bezoekers..ik weet het..het is PM style sorry..

Ben weer verder gegaan op mijn oude accaunt: NAK4LIFE...deze was eerst geblokkeerd..
Terug naar boven
ICHTUS Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 24
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ICHTUS Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2004 om 10:19
Wat is de Shahada?
(Ik ben namelijk geen moslim, waardoor ik die term zou moeten kennen.)
Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient.
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2004 om 12:05
Shahada= geloofsbelijdenis
Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
pretoogjes Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pretoogjes Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2004 om 07:58

dien je de Shahada in het arabisch voor te dragen?

dit vraagt een zoekende nederlander die steeds warmer voor de islam loopt..

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2004 om 08:05

Assalamoe alykoem,

in het arabisch zal beter zijn, en het is niet moeilijk om dat uit te spreken, er hoeft alleen iemand bij te zijn die het goed kan uitspreken, en degene die moslim wil worden kan gewoon de andere nazeggen, na elk woord, de klanken hoeven niet honderd procent te zijn hoor, wallahoe a3lam.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
pretoogjes Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pretoogjes Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2004 om 08:16

dank tot dusver.

moet je een afspraak maken bij een moskee?

en wat is een geschikte moskee-gemeenschap voor een nederlander in de buurt van Rotterdam?

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 oktober 2004 om 14:27

Hoi Pretoogjes,

Ik hoop dat ik je binnenkort kan begroeten met de mooiste groet: de Jennah-groet.

Ben je een man/vrouw?

Man: raad ik je om met broeders in contact te komen, bv. de broeders op dit forum

Vrouw: dan nemen wij, zusters contact met je op.

Imaan

P.S Allah swt leidt degenen van wie Hij houdt..

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
pretoogjes Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pretoogjes Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2004 om 07:07

hoi Imaan,

 

ik ben een nederlandse man uit de omgeving Rotterdam. Dus vandaar mijn vraag welke instantie/centrum/moskee ik kan benaderen om eens echt in gesprek te geraken..

alle informatie is welkom    van "toekomstige broeders danwel zusters"

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 13:48

Om Moslim te worden is het niet noodzakelijk om de Shahada te doen. Immers iedereen wordt als Moslim geboren, wat op zich weer inhoud dat het geloof wordt opgelegt! en dat gaat weer tegen het Koranvers in van : "Er is geen dwang in religie" !

Dat iedereen als Moslim geboren wordt houd tevens in, dat al die miljarden andere mensen, met wat voor religie ook, anders dan de Islam, volgens sharia wetgeving, gedood dienen te worden. (afvalligen)

vr.gr Akbash

 

 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 19:00

Wat je zegt snijdt niet zoveel hout, Akbash. Om het beter te leren begrijpen zou je de thread "Als moslim geboren" kunnen lezen.

Een heel beknopte samenvatting: men wordt geboren met een fitra, een natuur, die je in letterlijke zin moslim van nature doet zijn. Opgroeiende en lerende kan iemand ook bewust moslim worden, uit overtuiging. Die overtuiging kan iemand expliciet uiten door de shah�da op te zeggen. Iemand die na het uiten van die overtuiging niet naar zijn geloof leeft zou als een afvallige gezien kunnen worden.

En over dat eerste punt: iets waar je mee wordt geboren, dat kan je niet worden opgelegd, zou ik denken. Iemand zou later door zijn omgeving opgelegd kunnen krijgen op een bepaalde manier naar een bepaalde religie te leven, maar die fitra is onderdeel van jezelf en blijft dat, los van hoe je je verder ontwikkeld.

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 02:52

Asalaam Aleikum,

Voor de mensen die graag de Shahada willen doen.....neem eens contact op met het MIC...(Moslim informatie centrum in Den Haag).

Er zitten daar heel veel Nederlanders die daar de Shahada hebben gedaan. Ik heb zelf mijn Shahada ook daar gedaan in het bijzijn van getuigen. (er werd mij daar trouwens wel verteld dat je de Shahada WEL met getuigen moet doen)

Was heel professioneel....je krijgt ook een akte van bewijs dat je de Shahada hebt gedaan....tevens worden er ook lessen gegeven voor beginners in de Islam.

Het is daar heel erg leuk en leerzaam...

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 06:58

Wat je zegt snijdt niet zoveel hout, Akbash. Om het beter te leren begrijpen zou je de thread "Als moslim geboren" kunnen lezen.

 
Was ook niet de bedoeling Martinuzz, alleen een logische gevolgtrekking.
Als er wordt gezegt dat je geboren wordt als moslim, waarom dan nog de shahada doen? je bent het toch al?
Jezus was toch ook een moslim? en ik neem aan een overtuigt? of niet soms? heeft ie ook de shahada gedaan?
 

Een heel beknopte samenvatting: men wordt geboren met een fitra, een natuur, die je in letterlijke zin moslim van nature doet zijn.

Hoe kun je die "fitra" aantonen? waar zit die? of is het net zoiets ondefinieerbaar als een "Ziel"?


 

Opgroeiende en lerende kan iemand ook bewust moslim worden, uit overtuiging. Die overtuiging kan iemand expliciet uiten door de shah�da op te zeggen.

Duidelijk! maar hoe zit het met iemand die leeft volgens de voorschriften van de Islam ,zich moslim voelt maar niet expliciet de shahada opzegt? is ie een moslim of niet?

Iemand die na het uiten van die overtuiging niet naar zijn geloof leeft zou als een afvallige gezien kunnen worden.

En daarop staat de ...........?

En over dat eerste punt: iets waar je mee wordt geboren, dat kan je niet worden opgelegd, zou ik denken.

Ten eerste moet je maar eens aantonen dat er �berhaupt zoiets als fitra zou bestaan, als het al zou bestaan dan impliceert dit automatisch dat het opgelegd is door God.

 

Iemand zou later door zijn omgeving opgelegd kunnen krijgen op een bepaalde manier naar een bepaalde religie te leven,

Helemaal mee eens.


 

maar die fitra is onderdeel van jezelf en blijft dat, los van hoe je je verder ontwikkeld.

Die fitra maakt in ieder geval geen onderdeel uit van mijn persoonlijkheid (net zo min als dat ik een Aura zou hebben).
Martinuzz als jij het hebt over fitra, heb jij het dan niet ,in gewoon helder nederlands, over het godsbesef, waarvan veel mensen denken dat dit is aangeboren?
En met de term "Moslim", bedoel je daar niet gewoon mee de overgave tot God ?, wat ook de letterlijke betekenis van het woord moslim is.
Het woord Moslim heeft in Nederland meer lading dan wat de letterlijk Arabische vertaling is.
Een moslim betekend in het Nederlands een volgeling van het Islamitisch geloof met Muhammed als zijn profeet, terwijl het in het Arabisch de betekenis heeft van iemand die zich overgeeft tot God/Allah.
En aangezien wij in Nederland wonen en spreken,
zouden we er beter aan doen om b.v Jezus geen moslim te noemen, maar iemand die zich overgaf aan God, of Christen, omdat een gelovig Christen zich nu eenmaal ook overgeeft aan God.
En daar Jezus het Christendom predicte, en wij hier geen Arabisch spreken, is deze term toch veel duidelijker, moslim is nu eenmaal een Arabisch woord, en waarom zou je het gebruiken als er al woorden voor hetzelfde bestaan.
Als dit niet het geval zou zijn dan zou het gebruik van het woord moslim natuurlijk duidelijk zijn.

 

vr.gr Akbash

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 09:18
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Jezus (..) heeft ie ook de shahada gedaan?

Lijkt me niet, he!  Als men zegt dat iemand wordt geboren als moslim, dan wordt niet bedoeld dat die persoon wordt geboren met de islam als religie in al zijn aspecten, maar dat die persoon een natuurlijke geneigdheid heeft zich over te geven aan, nederig te zijn naar het goddelijke. Daar verwijst het woord moslim naar. Geloof het of niet. Om dat uit te leggen introduceerde ik het woord fitra: zo wordt dat het begrip is waarmee die aangeboren natuur wordt aangeduid in de islam.

Hoe kun je die "fitra" aantonen?

Nou, niet, denk ik. Soms is het handig om abstracte begrippen een naam en definitie te geven. Dat praat wat makkelijker.


 

Opgroeiende en lerende kan iemand ook bewust moslim worden, uit overtuiging. Die overtuiging kan iemand expliciet uiten door de shah�da op te zeggen.

Duidelijk! maar hoe zit het met iemand die leeft volgens de voorschriften van de Islam ,zich moslim voelt maar niet expliciet de shahada opzegt? is ie een moslim of niet?

Interessante vraag, maar ik heb zeker niet genoeg autoriteit te verbinden aan een antwoord van mij daarop. Als die persoon nooit de  shah�da heeft uitgesproken zullen sommige moslims vast zeggen dat het geen (goede) moslim kan zijn, omdat die persoon dan ook niet zijn verplichte gebeden kan doen (waar die geloofsbelijdenis in zit).

Iemand die na het uiten van die overtuiging niet naar zijn geloof leeft zou als een afvallige gezien kunnen worden.

En daarop staat de ...........?

Lijkt me niet dat mensen het recht hebben dat te vonnissen. Men gelooft dat dat een negatief effect heeft op hoe God over je beschikt op de dag des oordeels.

En over dat eerste punt: iets waar je mee wordt geboren, dat kan je niet worden opgelegd, zou ik denken.

Ten eerste moet je maar eens aantonen dat er �berhaupt zoiets als fitra zou bestaan, als het al zou bestaan dan impliceert dit automatisch dat het opgelegd is door God.

Tsja, het is maar wat je onder 'opleggen' verstaat. Dan heeft God ons allemaal een heleboel opgelegd, precies alles waarmee we geboren worden. En wat mij betreft: als je iets kan aantonen, kan je het weten en hoef je het niet meer enkel te geloven. Niet alles wat ik geloof hoeft wat mij betreft aangetoond te worden. Ik hoef niet alles te weten waar ik in geloof. (Overigens denk ik dat sommige gelovigen dat onderscheid niet zullen maken).

  

maar die fitra is onderdeel van jezelf en blijft dat, los van hoe je je verder ontwikkeld.

Die fitra maakt in ieder geval geen onderdeel uit van mijn persoonlijkheid (net zo min als dat ik een Aura zou hebben).

Dat hoef je ook niet te geloven. En ook kan je het geloven, maar een andere naam geven. Allemaal prima. Ik probeerde alleen een begrip uit de islam uit te leggen.

Martinuzz als jij het hebt over fitra, heb jij het dan niet ,in gewoon helder nederlands, over het godsbesef, waarvan veel mensen denken dat dit is aangeboren?
En met de term "Moslim", bedoel je daar niet gewoon mee de overgave tot God ?, wat ook de letterlijke betekenis van het woord moslim is.

Hee, kijk, zit ik dat net allemaal uit te leggen!  Lijkt me een goede verwoording, Akbash (in elk geval voorzover je het - fitra - beperkt tot het geloofsaspect).


zouden we er beter aan doen om b.v Jezus geen moslim te noemen

Misschien wel, maar mij heb je dat overigens ook niet horen doen. Jezus is zelf bij mijn weten altijd joods geweest, maar als je gelooft dat iedereen met fitra wordt geboren en daardoor in letterlijke zin moslim is, zou je Jezus dus een joodse moslim kunnen noemen  .

moslim is nu eenmaal een Arabisch woord, en waarom zou je het gebruiken als er al woorden voor hetzelfde bestaan.
Als dit niet het geval zou zijn dan zou het gebruik van het woord moslim natuurlijk duidelijk zijn.

Nou ja, ik vind het op een islamitisch forum meer voor de hand liggen om de islamitische terminologie te gebruiken voor bepaalde begrippen. Daarbuiten zou ik dat zeker niet zonder uitleg doen. Ik zou bijvoorbeeld niet het woord moslim gebruiken in de zin zoals waar we het net over hadden met betrekking tot Jezus.

vr.gr Akbash

De groeten terug, Akbash!  

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 17:42

 

Jezus (..) heeft ie ook de shahada gedaan?

Lijkt me niet, he!  Als men zegt dat iemand wordt geboren als moslim, dan wordt niet bedoeld dat die persoon wordt geboren met de islam als religie in al zijn aspecten, maar dat die persoon een natuurlijke geneigdheid heeft zich over te geven aan, nederig te zijn naar het goddelijke. Daar verwijst het woord moslim naar. Geloof het of niet. Om dat uit te leggen introduceerde ik het woord fitra: zo wordt dat het begrip is waarmee die aangeboren natuur wordt aangeduid in de islam.

Als iedereen geboren wordt als moslim houd dit dus in dat je automatisch uitgaat van het feit dat iedereen een natuurlijke aandrang heeft naar het "goddelijke", en hierin kan ik mij dus niet vinden, omdat dit naar mijn mening niet voor iedereen geld, het is niet zozeer het goddelijke waar de mens naar zoekt maar de vraag : "Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe", die de mens bezighoud.
Hoe je die vragen invult bepaald wat je gelooft.

Hoe kun je die "fitra" aantonen?

Nou, niet, denk ik. Soms is het handig om abstracte begrippen een naam en definitie te geven. Dat praat wat makkelijker.

We kunnen aan het begrip "Fitra" dus geen waarheid verbinden, en iedereen kan voor zich zelf invullen wat hij onder fitra verstaat, immers het is niet met bewijs te beargumenteren.

Quote:
Iemand die na het uiten van die overtuiging niet naar zijn geloof leeft zou als een afvallige gezien kunnen worden.
 
 


En daarop staat de ...........?

Lijkt me niet dat mensen het recht hebben dat te vonnissen. Men gelooft dat dat een negatief effect heeft op hoe God over je beschikt op de dag des oordeels.

Ben ik met je eens, maar is het God niet die oproept tot het vonnis? en moet de gelovige die niet volgen?

Ten eerste moet je maar eens aantonen dat er �berhaupt zoiets als fitra zou bestaan, als het al zou bestaan dan impliceert dit automatisch dat het opgelegd is door God.

Tsja, het is maar wat je onder 'opleggen' verstaat. Dan heeft God ons allemaal een heleboel opgelegd, precies alles waarmee we geboren worden. En wat mij betreft: als je iets kan aantonen, kan je het weten en hoef je het niet meer enkel te geloven. Niet alles wat ik geloof hoeft wat mij betreft aangetoond te worden. Ik hoef niet alles te weten waar ik in geloof. (Overigens denk ik dat sommige gelovigen dat onderscheid niet zullen maken).

Als je in predestinatie gelooft heeft God zelfs je hele leven opgelegt, maar ik kan me heel goed in je woorden vinden!

Die fitra maakt in ieder geval geen onderdeel uit van mijn persoonlijkheid (net zo min als dat ik een Aura zou hebben).

Dat hoef je ook niet te geloven. En ook kan je het geloven, maar een andere naam geven. Allemaal prima. Ik probeerde alleen een begrip uit de islam uit te leggen.

Hoera... vrijheid, blijheid en niet het opleggen van een onaantoonbare "Waarheid".

zouden we er beter aan doen om b.v Jezus geen moslim te noemen

Misschien wel, maar mij heb je dat overigens ook niet horen doen. Jezus is zelf bij mijn weten altijd joods geweest, maar als je gelooft dat iedereen met fitra wordt geboren en daardoor in letterlijke zin moslim is, zou je Jezus dus een joodse moslim kunnen noemen

Prima, voor de Moslims was Jezus dus een Moslim en voor de Christenen is Jezus een Jood.
Waarbij ik wel opmerk dat in het algemeen Nederlands taalgebruik de term moslim voor Jezus, niet gehanteert wordt, enkel en alleen op Islamitische forums en de Islamitisch gemeenschap.

Martinuzz je hebt aanleg voor bruggenbouwer...
Vr.Gr Akbash. 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 18:54

Hallo Akbash,

In eerste instantie geplaatst door Akbash

 "Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe", die de mens bezighoud.

Persoonlijk ben ik meer bezig met het hier en nu van hoe mensen met elkaar omgaan en leren van elkaar of niet. Ik heb niet zoveel vragen over waar ik vandaan kom of waar ik naartoe ga, ik geloof wel bepaalde dingen echter. Ik vind het echter interessanter hoe mensen om kunnen leren gaan met het leven waarin ze zitten en de sociale aspecten daarvan.

We kunnen aan het begrip "Fitra" dus geen waarheid verbinden, en iedereen kan voor zich zelf invullen wat hij onder fitra verstaat,

Maar het lijkt me wel handig om bij het invullen daarvan de grenzen van gegeven definities te hanteren. Anders kan je beter een ander begrip gebruiken.

maar is het God niet die oproept tot het vonnis? en moet de gelovige die niet volgen?

Ik - persoonlijk - geloof niet dat god oproept tot het vonnissen van mensen. Maar, los daarvan, vind ik dat een gelovige (en overigens ook een niet-gelovige) eerst zijn eigen verstand moet volgen . Goddelijk ge�nspireerde geschriften kan men vervolgens gebruiken als inspiratie/stof tot nadenken bij het leren hoe verstandig te handelen. (overigens geloof ik dat de profeet Mohammed ook ooit iets van die strekking gezegd heeft - ik kan je het niet zo gauw citeren .. misschien iemand anders hier? .. wel zo prettig voor de nuance, die nu ontbreekt)

Nou, ik ga eens slapen!

Nog bedankt voor het compliment over het potentieel aspirant bruggenbouwerschap dat ik zou bezitten ;) Dat vind ik prettig om te horen, dat je die indruk van me hebt :)

Ma3a s-sal�ma!

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.