Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotensmeekbede

 Post Reply Post Reply
Schrijver
rebecca Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Onderwerp: smeekbede
    Geplaatst op: 12 maart 2004 om 14:50

vraagje ... ..

misschien vreemd dat ik dit vraag, ik weet dat ik niet mag bidden als ik menstrueer ...

 

maar geld dit ook voor Dzikrallaah en smeekbedes?

(veel moeslims kennen de term "dzikrallaah" niet heb ik gemerkt, het is het gedenken van Allah sobhana wa ta'ala tijdens veel praten!)

DUs... maar mag je dus wel smeekbedes doen en Dzikrallaah wanneer je ongesteld ben?

 

assalamoe aleikoem,. blessed be

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 maart 2004 om 15:08
Er is overgeleverd in de hadith van 'Aishah (moge Allah tevreden met haar zijn), die zei: "De Boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) gedenkte Allah in alle omstandigheden." (Overgeleverd in Sahih Moslim, al-Hayd, nummer 558) Sommige uitleggers van deze hadith hebben gezegd: deze hadith duidt een basis-principe aan, namelijk de herinnering van Allah in alle omstandigheden, zelfs wanneer men in een staat van grote of kleine onreinheid is. Dhikr in de vorm van tasbih (het zeggen van Sobhana Allah), tahliel (het zeggen van La ilaha ill-Allah), takbier (het zeggen van Allahoe Akbar), tahmied (het zeggen van al-Hamdoe lillah) en andere vergelijkbare adhkaar zijn toegestaan in alle omstandigheden, volgens de consensus van de Moslims.
Terug naar boven
FaCciNo Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 juli 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 208
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 maart 2004 om 23:49

As salaam alaikoem zusters,
Wel, ik heb je vraag gelezen en zal deze voor je beantwoorden, er bestaat onder vrouwen nogal wat onduidelijkheden hierover inderdaad. Maar de regel zijn toch duidelijk hierover.

Tijdens de menstruatie (hayd), wat mag er wel en wat niet

Verboden zijn:
Bidden, dus de shal�t mag niet verricht worden. De gemiste Shal�t hoeven niet ingehaald te worden. In een overlevering (hadith) kunnen we lezen:
�Van Moe��dza: een vrouw vroeg A�sha: �Moeten wij de verzuimde Shal�ts inhalen als de menstruatie voorbij is?� Ze antwoordde: �Kom jij soms uit Haroeraa?� Wij waren ongesteld in het bijzijn van de Profeet (saws), maar hij heeft ons dat nooit opgedragen.� (Al-Buchari, Vol.1 Book 6 nr. 20)
Vasten, het is niet toegestaan voor een menstruerende vrouw om op welke manier dan ook te vasten, verplicht of vrijwillig. Het is echter verplicht om de gemiste verplichte vastendagen in te halen.
De Tawaf mag niet uitgevoerd worden, dit is de rondgang om de Ka�aba tijdens de Hadj of �Oemra.
Sexuele gemeenschap is verboden, echter omhelzen, zoenen, strelen etc. zijn wel toegestaan, alleen de sexuele gemeenschap is verboden.
In de moskee in de gebedsruimte komen is alleen verboden betreffende de Shal�t (het gebed), maar lezingen en dergelijke voor vrouwen die elders in een ruimte van de moskee gegeven worden zijn gewoon toegestaan.
Tijdens de menstruatie is het niet verboden om Dikr (gedenken van Allah) te verrichten, dus de Takbier zeggen- Allahoe Akbar, Tasbieh zeggen-Soebh�nall�h, Tahmied zeggen- Al-Hamdoe-lill�h, Tahliel zeggen- La il�ha il-Allah, of het zeggen van Bismillah voordat er iets ondernomen wordt, zoals eten en drinken etc.

Hadith lezen, islamitische discussie houden zijn gewoon toegestaan, evenals het aanroepen van Allah (swt) in doe�a (smeekbeden) en het luisteren naar het reciteren van de Qor�aan.

Er is bevestigd in een hadith door A�sha dat de Profeet (saws) gewend was om: �op mijn schoot te leunen en de Qor�aan te reciteren terwijl ik mijn menstruatie periode had.� (Al-Buchari Vol.1 Book 6 nr.296/ Muslim Cap.1 Book 3 kitab Al-Hayd nr.591)

Ook vertelde Oem Atiya dat zij de Profeet (saws) hoorde zeggen:� De ongehuwde jonge maagden en de volwassen meisjes die dikwijls afgeschermd blijven of de jonge ongehuwde maagden die afgeschermd blijven en de menstruerende vrouwen moeten naar buiten komen en deelnemen aan de goede daden, als ook aan religieuze bijeenkomsten van de trouwe gelovigen, maar de menstruerende vrouwen moeten wegblijven van de moesalla (gebedsplaats). (Sahih Al-Buchari vol.1 Book 13 nr 15 en Muslim Book 8 kitab Al-Nikah)

Dit betekent dus dat zij de Shal�t niet mogen verrichten, en niet dat ze er niet voor andere doeleinden zouden moeten wegblijven, zoals bijv. lezingen, die kunnen gewoon bijgewoond worden.

In een hadith van A�sha staat dat de profeet (saws) haar iets liet halen in de moskee. De Profeet (saws) zei tegen mij: �Haal voor mij de mat eens uit de moskee!� A�sha zei:�Maar ik menstrueer� De Profeet (saws) zei:�Je menstruatiebloed zit niet aan je handen.� (Muslim Cap.1 Book 3 kitab Al-Hayd nr.587)

Het reciteren van de Qor�aan door een menstruerende vrouw ofwel door het direct kijken of zwijgend (in haar hart) zonder het werkelijk uiten met de tong is toegestaan.

Het merendeel van de geleerden is van mening dat het niet verboden is om de Qor�aan-Ayaat te reciteren. Imam Al-Buchari, ibn Djabier, At-Tabaarie en ibn Al-Moenthir, imam Malik en imaam Ash Sh�fi�i zijn van mening dat het is toegestaan dat zij (de vrouw) ayaat (verzen uit de Qor�aan) reciteert. Sheich Al-Isl�m Ibn Taymiyah zei: �In feite is er geen soennah die haar (de vrouw) er van weerhoudt de Qor�aan te lezen of reciteren.� De Hadith dat een menstruerende vrouw en degene die in staat van Djann�bah is, niet moet reciteren van de Qor�aan� is een Da'eef (zwakke) hadith waar de welbekende geleerden van de ahadith het met elkaar over eens zijn. In feite waren vrouwen in de tijd van de Profeet (saws) gewend net als wij hun maandelijkse cyclussen te hebben. Als de recitatie van de Qor�aan verboden zou zijn geweest voor hen (zoals wel het geval is met de shal�t, oemrah en sexuele gemeenschap) zou de Profeet (saws) het duidelijk hebben gemaakt aan zijn oemmah (gemeenschap) en zijn vrouwen, en zouden zij er over geweten hebben. Bovendien zouden zij deze kennis aan de mensen hebben overgedragen. Omdat niemand een verbod over deze kwestie van de Profeet (saws) had vernomen, kan het niet onwettig gemaakt worden. In het bijzonder omdat bekend is dat hij het niet verbood in een tijd waarin menstruatie duidelijk aanwezig was. Dus dienovereenkomstig is de recitatie met de tong niet haram (verboden). (Ibn Taymiyah in Al-Fatwa vol.26, pagina 191) De mening van Ibn Othaimien hierover is dat het beter is voor de menstruerende vrouw geen Qor�aan met de tong te reciteren, door een menstruerende vrouw ofwel door het direct kijken of zwijgend (in haar hart) alleen wanneer het noodzakelijk is, bijvoorbeeld als zij lerares is of als zij bijvoorbeeld studeert.

Wa alikoem salaam wa Rahmatoelahi wa Barakatoeh


Oegtikoem fie dien Selima el Adel

Bronnen: el-Tawheed, en �The natural blood of woman� Sheikh Mohammed bin Saleh Al-Othaimien. Al-Buchari Kitab Al-Hayd, Muslim kitab Al-Nikah


Wa Allahu A3lam

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.