Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenstandbeelden???

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Onderwerp: standbeelden???
    Geplaatst op: 10 mei 2004 om 07:14

elselaam alaikoem warahmet Allah wabarakatoeh broeders&zusters

een vraagje???

waarom worden in deze ayah standbeelden genoemd terwijl je niet standbeelden mag maken van jezelf en iemand anders daar wil ik graag wat meer over weten???

Soerah 34.Saba

ayah:

12. En aan Salomo onderwierpen Wij de wind; de ochtendreis en de avondreis daarvan was een maand, en Wij deden een stroom van gesmolten koper voor hem vloeien. Er waren enige onder de djinn die door het gebod van zijn Heer onder hem werkten, en Wij zeiden: indien iemand van hen zich van Ons gebod zou afkeren, zouden Wij hem de straf van het brandend Vuur doen ondergaan.

13. Zij maakten voor hem wat hij wenste, paleizen en standbeelden, en waterreservoirs en grote pannen: "Betoon, O Huis van David, dankbaarheid," doch slechts weinigen van Mijn dienaren zijn dankbaar.

walselaam

 


Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2004 om 07:23

Salaam,

Dat is een goeie en interessante vraag! Wie weet waar in de koran het maken van beelden en/ of afbeeldingen verboden wordt?

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2004 om 07:38

salaam,

ik weet wel waar het in de bijbel staat... ahahah jullie denken zeker wat heeft hij met die bijbel...ik weet niet of het in de heilige Koran ook staat, maar de Profeet verbood het hij verbood zelfs het tekenen van een levend wezen.

Deuteronomium 5:8 Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is;of in het water onder de aarde is;

Exodus 20:25 Maar indien gij Mij een stenen altaar zult maken, zo zult gij dit niet bouwen van gehouwen steen; zo gij uw houwijzer daarover verheft, zo zult gij het ontheiligen.

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2004 om 07:40

Assalamu alaikum,

jeempie, misschien wordt je nog wel christen!

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2004 om 09:33

ahahahah dat zal nooit gebeuren...want hoe meer ik over het Christendom lees hoe meer Fouten ik ontdek.....en als ik de Koran lees wordt mijn geloof steeds maar sterker,

105:1 zag jij niet hoe jou heer Die van de Olifant heeft aangepakt?

105:2 Heeft hij hun Plan niet kundig verlakt?

105:3 en Troepen gestuurd een Campagnie Compact

105:4 en zo Harde Stenen op hen neergesmakt?

105:5 en hen zo tot Kaalgevreten Stro heeft gemaakt!

Dit spreekt je aan, en als je het in het Arabisch leest krijg je tranen in je ogen en kan je zelfs in Extase raken. Wasalaam,

Terug naar boven
kaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 43
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2004 om 15:04
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Deuteronomium 5:8 Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is;of in het water onder de aarde is;

Er komt nog iets achteraan in dat gebod, namelijk wan��r het ni�t mag. Zoek het zelf maar op. Inderdaad, niet om er voor te buigen, of om het  te dienen.

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 07:52

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allah/hallo

In eerste instantie geplaatst door Hamzah

elselaam alaikoem warahmet Allah wabarakatoeh broeders&zusters

een vraagje???

waarom worden in deze ayah standbeelden genoemd terwijl je niet standbeelden mag maken van jezelf en iemand anders daar wil ik graag wat meer over weten???

Soerah 34.Saba

ayah:

12. En aan Salomo onderwierpen Wij de wind; de ochtendreis en de avondreis daarvan was een maand, en Wij deden een stroom van gesmolten koper voor hem vloeien. Er waren enige onder de djinn die door het gebod van zijn Heer onder hem werkten, en Wij zeiden: indien iemand van hen zich van Ons gebod zou afkeren, zouden Wij hem de straf van het brandend Vuur doen ondergaan.

13. Zij maakten voor hem wat hij wenste, paleizen en standbeelden, en waterreservoirs en grote pannen: "Betoon, O Huis van David, dankbaarheid," doch slechts weinigen van Mijn dienaren zijn dankbaar.

walselaam

 

Dit was in de tijd v��r de komst van de Profeet Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam. Die tijd heet de jahilijah. De tijd van de onwetendheid.

In die tijd was het dus niet zondig. De profeet Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam, heeft ook gezegd: "Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt." (ik zeg het uit mijn hoofd).

Als je in die tijd leefde en je maakte beelden van mensen of dieren, dan was je dus niet zondig. Maar zodra je een profeet hoorde zeggen dat het uitbeelden van mensen en dieren haraam is, en je doet het nog steeds. Dan ben je in zonde vervallen.

Wallahoe A3lem

Wassalaam oe aleikum/doei

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 14:21

Assalamoe alykoem,

het antwoord die ik wil geven heeft ook mijn broeder 3abd arra7maan gegeven in een andere topic, dus ik kopieer die post van hem hier, moge Allah hem belonen.

3abd arra7maan:

Het is een bekend feit dat de verschilende sharia's (islamitische wetgeving) van de profeten verschillen in wettten. De principes en grondbeginselen zijn in alle sharia's hetzelfde.

Voorbeelden:

Het maken van beelden in de sharia van suleyman 3aleyhi assalaam was toegestaan, maar is verboden in onze sharia.

Een buiging maken als groet, was toegestaan in de sharia van yusuf 3aleyhi assalaam, maar is verboden in het onze.

Oorlogsbuit was verboden voor de voorgaande naties, maar is toegestaan in onze wetgeving.

De qibla was eerst de bayt al maqdis, en later voor ons de kabaah.

In dezelfde wijze was het in de sharia van adam toegestaan om op deze wijze te trouwen, maar verboden in de latere sharia's.

Salaam aleikoum,

p8ige vb zijn dit, ik wil effe mijn zuster Badia corrigeren, die tijd van profeet Soleymaan was niet al-djahiliya, want hij was in die tijd DE PROFEET, hij ontving de openbaring van Allah, met die openbaring onderwees hij de mensen (in die tijd de zonen van Israel).

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2004 om 08:30

as-salaam oe aleikum/hallo,

Moge Allah mij vergeven voor mijn onwetendheid. Amien 

Ik had er ook Allahoe A3lem bijgezet, omdat ik het niet zeker wist. Maar djazaak Allahoe ghairen voor je corrigering.

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allah/doei

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2004 om 12:01
In eerste instantie geplaatst door Badia

as-salaam oe aleikum/hallo,

Moge Allah mij vergeven voor mijn onwetendheid. Amien 

Ik had er ook Allahoe A3lem bijgezet, omdat ik het niet zeker wist. Maar djazaak Allahoe ghairen voor je corrigering.

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allah/doei

Assalamoe alykoem,

"Heden zij er geen verwijt tegen u: Moge Allah u vergeven, Hij is de Genadigste der genadigen." Soerat Yousef aya 92

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.