Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Doe3a en over je gezicht wrijven

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hamzah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Doe3a en over je gezicht wrijven
    Geplaatst op: 01 juli 2004 om 10:27

elselaam alaikoem warahmet Allahie ta3ala wabarakatoeh,broeders en zusters

ik heb een hele belangrijke vraagje

over de doe3a

ik heb gehoord dat als je van doe3a een gewoonte van maakt dan is het een bid3a dus als je na elke gebed een doe3a doet en je handen op gaat heffen en daar een gewoonte van maakt is het een bid3a is dat zo???

en nog iets je mag je hand na de doe3a nooit over je gezicht wrijven want der is nergens overgeleft dat de profeet(saaws) het ook deed??

ik wil graag daliel der bij als het kan

alvast bedankt.....

walselaam alaikoem


Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hamzah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juli 2004 om 18:56

BismAllah

is het zo moeilijk?

of is het niet duidelijk?

walselaam


Terug naar boven
Bisharo* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bisharo* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2004 om 08:37

Bedoel je dat als je klaar bent met bidden bijvoorbeeld dat je dan een doea doet en en het dan over je gezicht heen vrijft? Het lijkt mij geen bida maar als je het zeker wilt weten vraag dan degene die je dat heeft vertelt of hij bewijs heeft en als dat niet zo is kun je toch gewoon doorgaan.Sorryik ken geen hadith hierover maar als ik wat lees of hoor vertel ik je het inchallah wel(met bewijs)

Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hamzah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2004 om 09:43

Bismilaah

ja zuster dat bedoel ik (als je klaar bent met het gebed en dan doe3a' doet)ze hebben geen bewijzen dat het niet mag en als ik ze daar over vraag dan zeggen ze:

der is ook nooit overgelevert dat het mag dus daar geef ik ze wel gelijk in want de Profeet(saaws) zal nooit iets vergeten te zeggen tegen zijn metgezellen of andere mensen om van iets afte blijven of om iets te doen tog!!!

PS---->wie zijn de mensen die zich Salafia noemen want ik hoor het vaak maar ik weet niet wie ze zijn en trouwens ik heb het van hun gehoort!!!

walselaam


Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2004 om 10:12

salaam aleikoum,

het is inderdaad bid3a om na de fard salaat de handen op te heffen bij het doen van du3a. Ook is het bid3a om degene een hand te schudden die aan beide kanten naast je heeft gebeden. Ook over je gezicht wrijven is een bid3a en behoort niet tot de sunna van onze profeet salla alaahu 3aleyhi wassalam.

Je mag wel allerlei doe3as doen na het gebed, maar dan zonder je handen op te heffen na het verplichte gebed. Er zijn ook speciale dhikrs en doe3as die na het gebed worden gezegd. Na het gebed moet je de speciale dikrs doen na het gebed. Daarna is het mustahabb om de begroeting te doen aan de profeet salla allahu 3aleyhi wassalam. En daarna mag je doe3a doen zoals je zelf wil, zonder je handen op te heffen na het verplichte gebed.

In een saheeh Thirmidi staat: Wanneer een van jullie bidt, laat hem beginnen met het prijzen van Allah, en dan de vredesgroet uitbrengen aan de profeet, en laat hem daarna dua doen hoe hij zelf wilt.

Hieronder enkele artikelen van een betrouwbare geleerde sheich salih almunajjid hierover. Dit is in de engelse taal. Ik kan ook stukken vertalen indien dit nodig is.

In dit artikel staat een uitspraak over het opheffen van de handen na het verplichte gebed, ook staat erin welke du3aas op te zeggen in het gebed.
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=7886&dgn=4

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=1884&dgn=4

Het bovenstaande ging over het verplichte gebed. Het opheffen van de handen bij het doen van du3aa na een naafil, vrijwillig gebed is wel toegestaan. Dit moet je echter niet altijd doen, maar af en toe, omdat er niet is overgeleverd dat de profeet salla allahu 3aleyhi wassalam na elk naafil gebed zijn handen ophief. Je handen opheffen na naafil gebed kan je doen bij diverse noodgevallen waarbij je de hulp van allah nodig hebt. 

In de volgende artikelen staat de kwestie en regel rondom het naafil gebed, ook is het verbod hierover omtrent het verplichte gebed weer aangegeven.

In het tweede artikel heeft de sheich uitgelegd dat het doen van doe3a een aanbidding is en dat de algemene regel is dat je je handen moet opheffen tijdens doe3a, behalve wanneer doe3a al onderdeel is van een aanbidding en het opheffen van de handen een toegevoegd onderdeel wordt van die aanbidding. Dit geldt voor aanbiddingen zoals salaah, khutbah, en tawaaf.

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=26279&dgn=4

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=11543&dgn=4

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Moge allah ons meer kennis schenken.

salaam aleikoum,


 

 

salaam aleikoum, 

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2004 om 10:29

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Maar ik heb een boek en die heet de dagelijkse leven van de Profeet(saws)

en ergens in de boek wordt door Aboe Dawoed overgeleverd, dat als je een dua maakt, dat je handen opheft met de palmen naar boven gericht, en dat je na het maken van de dua, met je beide handen over je gezicht wrijft

Ma3asalama

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2004 om 11:01

Salamoe Alaikoem wa Rahamtoelahie wa Barakatoe,

Kun je AUB deze vertalen, want deze is wel nodig, DJAZAAK ALLAHOE GAIRAN!!!

 

My question refers to one of your previous answere in which you stated that it is a bida to raise one's hands in supplication after a fard prayer or after the Friday prayer. Could you please tell me that when is it a good to raise one's hands in duaa? Could we raise our hands after a supererogatory prayer?


Answer :

Praise be to Allaah. 

It is important to note that du�aa� is an act of worship, and every act of worship should only be done on the basis of evidence (daleel). The basic principle here is that the hands should be raised when making du�aa�, except when the du�aa� is part of another act of worship, in which case raising the hands is regarded as an additional action (and should not be done). Examples of such acts of worship include salaah (prayer), khutbah (sermon), tawaaf (circumambulation of the Ka�bah), sa�ee (running between al-Safaa and Marwah), etc. Salaah includes du�aa� at the beginning of the prayer, in rukoo� (bowing), when standing up from rukoo�, in the two sajdahs (prostrations) and in the sitting between the two prostrations � but whoever raises his hands in these places is considered to have committed an act of bid�ah (reprehensible innovation). The same applies to raising the hands when making du�aa� on the minbar, except in the case of istisqaa� (praying for rain). And the same applies when making du�aa� when doing tawaaf or sa�ee.  

When there is evidence to show that it is permissible to raise the hands in certain situation, then there is no dispute. Any du�aa� which has not been narrated in a report and which is not part of another act of worship is regarded as general du�aa�; in this case there is nothing wrong with raising the hands. It was narrated that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) spoke of a man who raised his hands to the sky and said, �O Lord, O Lord,� whilst his food was haraam, his drink was haraam, his clothing was haraam, he had been nourished with haraam, so how could his du�aa� be answered?  

And the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: �Allaah feels shy to let His slave raise his hands to Him and bring them back empty.� � and other ahaadeeth.  

With regard to raising the hands after a naafil prayer, if that is not a du�aa� that is regularly offered, such as when a man is faced with some emergency, and he calls upon Allaah at that moment, there is nothing wrong with that. But if he regularly makes du�aa� and raises his hands after praying an obligatory prayer, there is no clear daleel to support doing so.  

 

Ma3asalama

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juli 2004 om 11:07

salaam aleikoum,

Je hebt gelijk broeder. Ik heb dit opgezocht en inderdaad het staat in abu dawud (boek 2 Hadith 1480). Ik dacht dat dit een bid3a was. Sorry voor deze uitspraak zonder daliel, ik zal voortaan oppassen hiervoor.

Ik heb gehoord dat dit een bid3a was. Ik zal zelf uitzoeken hoe dit zit.

salaam aleikoum,

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2004 om 10:17
Dat is de selefi standpunt. Volgens de sunni madhabs is er helemaal niks mis mee en is er dalil hiervoor.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2004 om 12:13

Salaam aleikoum,

Deze hadiths die hierover spreken zijn zwak en worden niet geaccepeerd. Staat in het boek van Sheich al Albaanie (sifaat salaat annabie en irwaa al ghaliel). Geleerden van ahadieth hebben hem zwak benoemd. Lees appendix 8 van het boek van albaanie. 

Salaam aleikoum,

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2004 om 13:01

Al Albani is geen autoriteit binnen de 4 sunni madhabs. De meester van de hadith geleerden ibn hajr zegt in zijn boek heel iets anders. Ze zijn hasan.

 

Question: Some people, when they finish making the dua after the prayer wipe their face after they have made the dua. Is that a bid'ah; is there any contextual evidence from the sunna for its permissibility.

Answer:

No, this is not a bid'ah; rather, it is an established sunna and recommended to wipe one�s face after supplicating. It is reported in authentic hadiths, such as the one Imam Tirmidhi reports, that Rasull ullah (sallallahu alayhi wasallam) use to wipe his hands over his face after completing the du`a.

This is mentioned as being recommended by:

  • Imam Nawawi (Adhkar, Majmu` 4.451), and others
  • (Al-Fatawa al-Hindiyya 3.19)
  • Imam Shurunbulali (Shurunbulaliyya)
  • Imam Haskafi (Durr al-Mukhtar)
  • Imam Ibn Abidin (Radd al-Muhtar)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2004 om 14:06

Allahu a3lam. Ik heb geen kennis. Maar er staan ook andere namen bij die volgens jou ook zeker wel autoriteit hebben in de hadith leer. Abu Dawud zei: Zwak, hij vermeld moenkar hadith, Zwak verklaard door Daraqoetni. Dit staat in de Taqrieb van ibn Hajar, in tadhieb. Vreemd dat jij het tegenovergestelde zegt, allahu a3lem.

Bevatten de zes boeken daeef hadieth? Lees het volgende artikel.

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=21523&dgn=4

Ruling on the ahaadeeth in these books: 

With regard to Saheeh al-Bukhaari and Saheeh Muslim, the ummah accepts the ahaadeeth that are contained in these books, and they are agreed that everything in them is saheeh apart from a very few phrases which al-Bukhaari and Muslim narrated in order to explain why they are not sound, either explicitly or implicitly, as the scholars who wrote commentaries on these two books, such as Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him), have explained. With regard to the other books of Sunan, they are not free of some da�eef (weak) ahaadeeth here and there. Some of them are noted as such by the authors themselves, and others have been pointed out by other scholars. They did not point out all the weak ahaadeeth, because they narrated the ahaadeeth with their isnaads, so it is easy for the scholars to tell the saheeh ahaadeeth from the da�eef by checking the chain of narrators and knowing who is reliable and who is weak.

 Among the famous scholars in this field were Ahmad, al-Daraqutni, Yahya ibn Ma�een, Ibn Hajar, al-Dhahabi, al-Waaqi and al-Sakhaawi. Among the contemporary scholars in this field are al-Albaani, Ahmad Shaakir and others. May Allaah have mercy on them all.

And Allaah knows best.

Salaam aleikoum,

 

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2004 om 14:28
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Allahu a3lam. Ik heb geen kennis. Maar er staan ook andere namen bij die volgens jou ook zeker wel autoriteit hebben in de hadith leer. Abu Dawud zei: Zwak, hij vermeld moenkar hadith, Zwak verklaard door Daraqoetni. Dit staat in de Taqrieb van ibn Hajar, in tadhieb. Vreemd dat jij het tegenovergestelde zegt, allahu a3lem.

 

Er zijn verscheidene hadith hierover. Ligt eraan over welke hadith je hebt.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2004 om 14:44

Het gaat om vier hadiths, ze zijn allemaal zwak aangegeven. Naasa'i, Boecharie gaf aan dat  er een zwak was. Abu dawud gaf aan dat er twee zwak zijn.
Het staat in het boek.

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2004 om 17:06

Assalaam Alaikum,

Ik weet even niet in welk boek ik het gelezen heb.
Maar Allah zegt dat op de plek waar tranen voor Hem en de djenna
geweest zijn,het vuur van jahannam niet zal komen.

Dus door je tranen over je gezicht te vrijven blijven die plekken onaangetast,
Insha Allah.

Ik dacht altijd dat het daarom gedaan werd.

En nog iets ...Sjonny wil je die sheldnaam over onze profet weghalen
a.u.b.,alvast bedankt.

wa salaam 

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2004 om 23:29

Salaam aleikoum,

Nog een aanvulling uit het boek inchaallah. Citaat uit het boek;

Over het strijken van het gezicht na doea buiten het gebed, bestaan alleen deze twee ahadieth; het is onjuist om te zeggen dat ze elkaar ondersteunen tot de rang van hasan, zoals Manaawi deed, vanwege de ernst van de zwakte die in hun routes van overlevering is gevonden. Daarom zei imaam Nawawi in Majmoe, "Het wordt niet aanbevolen" , waarbij hij ibn 'Abd as-Salaam bevestigde, die zei, "Alleen een onwetende persoon doet het."

De mening dat over het gezicht strijken na doea niet wordt voorgeschreven, wordt versterkt door het feit dat er vele authentieke ahadieth zijn over het opheffen van de handen in doea, en in geen van hen wordt het strijken van het gezicht genoemd; dit laat incha Allah zien dat het onacceptabel is en niet voorgeschreven.

Allahu A3lam. Allah weet het het best. 

salaam aleikum,

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 12:35
In eerste instantie geplaatst door polymorph

En nog iets ...Sjonny wil je die sheldnaam over onze profet weghalen
a.u.b.,alvast bedankt.

wa salaam 

Welke scheldnaam?!?

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 12:36
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Het gaat om vier hadiths, ze zijn allemaal zwak aangegeven. Naasa'i, Boecharie gaf aan dat  er een zwak was. Abu dawud gaf aan dat er twee zwak zijn.
Het staat in het boek.

Kan je me de bronnen ervan geven?

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 12:51
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum,

Nog een aanvulling uit het boek inchaallah. Citaat uit het boek;

Over het strijken van het gezicht na doea buiten het gebed, bestaan alleen deze twee ahadieth; het is onjuist om te zeggen dat ze elkaar ondersteunen tot de rang van hasan, zoals Manaawi deed, vanwege de ernst van de zwakte die in hun routes van overlevering is gevonden. Daarom zei imaam Nawawi in Majmoe, "Het wordt niet aanbevolen" , waarbij hij ibn 'Abd as-Salaam bevestigde, die zei, "Alleen een onwetende persoon doet het."

De mening dat over het gezicht strijken na doea niet wordt voorgeschreven, wordt versterkt door het feit dat er vele authentieke ahadieth zijn over het opheffen van de handen in doea, en in geen van hen wordt het strijken van het gezicht genoemd; dit laat incha Allah zien dat het onacceptabel is en niet voorgeschreven.

Allahu A3lam. Allah weet het het best. 

salaam aleikum,

salaam alaikoem,

Imam Nawawi heeft het juist als aanbevolen bestempeld, ook buiten het gebed tijdens een dua. Weet dat er sommige mensen zijn die menen dat het bida is om je handen op te houden tijdens dua.

Some people when they finish making the dua after the prayer wipe their face after they have made the dua. Is that a bida; is there any contextual evidence from the sunna for it's permissibility. sorry if that sounds too salafi like!


al-Salam alaykum

No, this is not a bid`ah; rather, it is an established sunna and recommended to wipe one�s face after supplicating. It is reported in authentic hadiths, such as the one Imam Tirmidhi reports, that Rasugeslachtsdeellah (sallallahu alayhi wasallam) use to wipe his hands over his face after completing the du`a.

This is mentioned as being recommended by:

Shafi`i:

Imam Nawawi (Adhkar, Majmu` 4.451), and others

Hanafi:

(Al-Fatawa al-Hindiyya 3.19)

Imam Shurunbulali (Shurunbulaliyya)

Imam Haskafi (Durr al-Mukhtar)

Imam Ibn Abidin (Radd al-Muhtar)

���� ����� ������ �� ������� �� ������ �������� ����

����� �� ���� �������� �� ��� �� ������ ��� ����� ����� ��� ��� :��� ����� ����� ��� ����� ���� ���� ��� ��� ���� �� ������ �� �������� ��� ����� ���� ����� .�


 

��� ��� �������

3446- ���������� ��� ������ ��������� ��� ���������� ������������� ��� ������ ����� ����� ������� ����������� ������� ��� ���� ���������� ��� ������ ��� ��� ��������� �������� ��� ����� ��� ���� ������� ��� ����� ��� ����� ��� ��������� ����� "��� ������ ������� ������ ������� ����� ������ ��� ���� ����� �� ��������� ��� ��������� ����� ����� ����� ������ ". ����� ��������� ��� ���������� �� �������� �� ��������� ����� ����� ���� ������ ". ����� ������� �������� �� ������� ���� ��� ������� ������� ��� ���� ���� ������� ��� ���� ����� ������� ���� ������ ���� ��������� ������� ���� ��� ��������� ����������� ������ �������� ������� ��� ������ ���������� .�

� �� ���� ������� :��� ������ �� ���� ������ : ��� ����� ���� ���� ��� ���� ��� ��� ���� �������� ����� ��� ���� ��� �����

Someone said the hadiths on wiping the face after dua are weak? Is he right?
Answered by Sidi Faraz Rabbani

Someone said the hadiths on wiping the face after dua are weak? Is he right?

Walaikum assalam wa rahmatullah,

On what basis did he say that they are weak?

Whether a hadith is sound or weak is a matter of hadith ijtihad�open only to top hadith masters, not simply well-versed scholars (let alone would-be hadith students with little learning and no teachers).

If some hadith masters deemed them weak, it would not affect the ruling of the fuqaha: there is generally agreement that it is recommended to wipe one�s face after supplication. [Nawawi, Majmu` (4.487); Fatawa Hindiyya (5.318)]

And no lesser hadith master than Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani deemed the hadiths related to wiping the face to be sound (hasan). [See: Bulugh al-Maram (#1463)]

And Allah alone gives success.

Wassalam,

Faraz Rabbani

To pass the hands over the face after Du'aa is mentioned in authentic
Ahaadith. (Tirmidhi vol.2) ( http://www.islam.tc/ask-imam/view.php?q=1251 )

ps. Ik heb gescande pagina's van ibn hajr asqalani in zijn bulugh al maram (urdu en arabisch) waarin het volgende staat:

It is narrated by Umar (Ra) that when RasulAllah (saw) stretched his hands out to make Dua he would not put them down until he wiped his hands over his face (Masaah, Wajhu) (This is narrated in tirmidhi and it has various chains)

On the next page which i havent scanned it says:

"Ibn Abbas also narrates this in abu Dawud and these hadiths are Hasan"

Misschien is het een meningsverschil tussen de hadith-geleerden.

wa alaikoem salaam.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 14:35
In eerste instantie geplaatst door Sjonny

In eerste instantie geplaatst door polymorph

En nog iets ...Sjonny wil je die sheldnaam over onze profet weghalen
a.u.b.,alvast bedankt.

wa salaam 

Welke scheldnaam?!?

"such as the one Imam Tirmidhi reports, that Rasugeslachtsdeellah (sallallahu alayhi wasallam) use to wipe his hands over his face after completing the du`a."

Salaam,

ik denk dat Sjonny dit niet zo gepost heeft maar dat dat de automatische "viezewoorden" detector van de site is. "Rasoeloellah" met een 'u' ipv een 'oe' bevat een woord dat kennelijk niet door de censuur komt. Ik zal het ook eens proberen:

Rasugeslachtsdeellah.

nu even kijken wat er gebeurt....

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 14:37

Ja hoor!!! Ik heb geen "geslachtsdeel" getypt; dat is dus de "vieze woorden verklikker" van dit forum geweest.

Of je moet het zo typen: rasul ullah. Met een spatie ertussen lukt het volgens mij wel.

Mysterie opgelost.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 16:19
Assalaam Alaikum,

Tis al goed ...Ik had al zon vermoeden.

wa salaam
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2004 om 04:09

Assalamoe alykoem,

wat beterft gezicht wrijven na doe3a, er zijn wel wat meningsverschillen, tussen de foqaha, wat ik gelezen heb is dat meer geleerden de ahadieth hierover zwak verklaren dan hasan verklaren, en ik kan me niet herinneren dat een geleerde de ahadieth sahih heeft verklaard, maar wel hasan, en hasan is een graadje lager dan sahih (als ik het me goed kan herinneren). die het wel toestaan gebruiken de uitspraken van bv Ibn Hajar en Nawawie (moge Allah hen genadig zijn),

wij als moslims moeten hier geen grote probleem van maken, want ik zie sommige beginners met kennis vergaren, ze horen dat het bid3a is en maken daar een grote probleem van, en soms eindigt dat in ruzie, wat zeker is dat deze mensen geen gedrag kunnen tonen tegenover het vergaren van kennis en weten niet de waarde van kennis vergaren, met kennis vergaren moeten we voorzichtig meezijn, moge Allah ons kennis geven inshAllah......Amien

handen heffen na doe3a is wel sahih, en heeft de profeet gedaan bv voor ghazwat Badr, toen zijn gewaad helemaal viel door het heffen van zijn handen tijdens doe3a, er zijn ook ahadieth dat profeet doe3a deed zonder zijn handen te heffen wallahoe a3lam,

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.