Islaam.nl Forum
Doe3a en over je gezicht wrijven |
Post Reply |
Schrijver | ||
Hamzah
Groupie Lid geworden: 02 december 2003 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 136 |
Plaatsingsopties
Quote Reageer
Onderwerp: Doe3a en over je gezicht wrijven Geplaatst op: 01 juli 2004 om 10:27 |
|
elselaam alaikoem warahmet Allahie ta3ala wabarakatoeh,broeders en zusters ik heb een hele belangrijke vraagje over de doe3a ik heb gehoord dat als je van doe3a een gewoonte van maakt dan is het een bid3a dus als je na elke gebed een doe3a doet en je handen op gaat heffen en daar een gewoonte van maakt is het een bid3a is dat zo??? en nog iets je mag je hand na de doe3a nooit over je gezicht wrijven want der is nergens overgeleft dat de profeet(saaws) het ook deed?? ik wil graag daliel der bij als het kan alvast bedankt..... walselaam alaikoem |
||
|
||
Hamzah
Groupie Lid geworden: 02 december 2003 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 136 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 01 juli 2004 om 18:56 | |
BismAllah is het zo moeilijk? of is het niet duidelijk? walselaam |
||
|
||
Bisharo*
Newbie Lid geworden: 04 juli 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 91 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 04 juli 2004 om 08:37 | |
Bedoel je dat als je klaar bent met bidden bijvoorbeeld dat je dan een doea doet en en het dan over je gezicht heen vrijft? Het lijkt mij geen bida maar als je het zeker wilt weten vraag dan degene die je dat heeft vertelt of hij bewijs heeft en als dat niet zo is kun je toch gewoon doorgaan.Sorryik ken geen hadith hierover maar als ik wat lees of hoor vertel ik je het inchallah wel(met bewijs) |
||
Hamzah
Groupie Lid geworden: 02 december 2003 Locatie: Belgie Online status: Offline Berichten: 136 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 04 juli 2004 om 09:43 | |
Bismilaah ja zuster dat bedoel ik (als je klaar bent met het gebed en dan doe3a' doet)ze hebben geen bewijzen dat het niet mag en als ik ze daar over vraag dan zeggen ze: der is ook nooit overgelevert dat het mag dus daar geef ik ze wel gelijk in want de Profeet(saaws) zal nooit iets vergeten te zeggen tegen zijn metgezellen of andere mensen om van iets afte blijven of om iets te doen tog!!! PS---->wie zijn de mensen die zich Salafia noemen want ik hoor het vaak maar ik weet niet wie ze zijn en trouwens ik heb het van hun gehoort!!! walselaam |
||
|
||
3abd Arra7maan
Senior Member Lid geworden: 16 maart 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1017 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 04 juli 2004 om 10:12 | |
salaam aleikoum, het is inderdaad bid3a om na de fard salaat de handen op te heffen bij het doen van du3a. Ook is het bid3a om degene een hand te schudden die aan beide kanten naast je heeft gebeden. Ook over je gezicht wrijven is een bid3a en behoort niet tot de sunna van onze profeet salla alaahu 3aleyhi wassalam. Je mag wel allerlei doe3as doen na het gebed, maar dan zonder je handen op te heffen na het verplichte gebed. Er zijn ook speciale dhikrs en doe3as die na het gebed worden gezegd. Na het gebed moet je de speciale dikrs doen na het gebed. Daarna is het mustahabb om de begroeting te doen aan de profeet salla allahu 3aleyhi wassalam. En daarna mag je doe3a doen zoals je zelf wil, zonder je handen op te heffen na het verplichte gebed. In een saheeh Thirmidi staat: Wanneer een van jullie bidt, laat hem beginnen met het prijzen van Allah, en dan de vredesgroet uitbrengen aan de profeet, en laat hem daarna dua doen hoe hij zelf wilt. Hieronder enkele artikelen van een betrouwbare geleerde sheich salih almunajjid hierover. Dit is in de engelse taal. Ik kan ook stukken vertalen indien dit nodig is. http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=1884&dgn=4 Het bovenstaande ging over het verplichte gebed. Het opheffen van de handen bij het doen van du3aa na een naafil, vrijwillig gebed is wel toegestaan. Dit moet je echter niet altijd doen, maar af en toe, omdat er niet is overgeleverd dat de profeet salla allahu 3aleyhi wassalam na elk naafil gebed zijn handen ophief. Je handen opheffen na naafil gebed kan je doen bij diverse noodgevallen waarbij je de hulp van allah nodig hebt. In het tweede artikel heeft de sheich uitgelegd dat het doen van doe3a een aanbidding is en dat de algemene regel is dat je je handen moet opheffen tijdens doe3a, behalve wanneer doe3a al onderdeel is van een aanbidding en het opheffen van de handen een toegevoegd onderdeel wordt van die aanbidding. Dit geldt voor aanbiddingen zoals salaah, khutbah, en tawaaf. http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=26279&dgn=4 http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=11543&dgn=4 Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Moge allah ons meer kennis schenken. salaam aleikoum,
salaam aleikoum, |
||
Fi-Sabilillah
Groupie Lid geworden: 01 december 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 379 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 04 juli 2004 om 10:29 | |
Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe, Maar ik heb een boek en die heet de dagelijkse leven van de Profeet(saws) en ergens in de boek wordt door Aboe Dawoed overgeleverd, dat als je een dua maakt, dat je handen opheft met de palmen naar boven gericht, en dat je na het maken van de dua, met je beide handen over je gezicht wrijft Ma3asalama
|
||
Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!
|
||
Fi-Sabilillah
Groupie Lid geworden: 01 december 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 379 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 04 juli 2004 om 11:01 | |
Salamoe Alaikoem wa Rahamtoelahie wa Barakatoe, Kun je AUB deze vertalen, want deze is wel nodig, DJAZAAK ALLAHOE GAIRAN!!!
My question refers to one of your previous answere in which you stated that it is a bida to raise one's hands in supplication after a fard prayer or after the Friday prayer. Could you please tell me that when is it a good to raise one's hands in duaa? Could we raise our hands after a supererogatory prayer?
|
||
Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!
|
||
3abd Arra7maan
Senior Member Lid geworden: 16 maart 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1017 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 04 juli 2004 om 11:07 | |
salaam aleikoum, Je hebt gelijk broeder. Ik heb dit opgezocht en inderdaad het staat in abu dawud (boek 2 Hadith 1480). Ik dacht dat dit een bid3a was. Sorry voor deze uitspraak zonder daliel, ik zal voortaan oppassen hiervoor. Ik heb gehoord dat dit een bid3a was. Ik zal zelf uitzoeken hoe dit zit. salaam aleikoum, |
||
Sjonny
Groupie Lid geworden: 12 december 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 250 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 10 september 2004 om 10:17 | |
Dat is de selefi standpunt. Volgens de sunni madhabs is er helemaal niks mis mee en is er dalil hiervoor.
|
||
3abd Arra7maan
Senior Member Lid geworden: 16 maart 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1017 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 10 september 2004 om 12:13 | |
Salaam aleikoum, Deze hadiths die hierover spreken zijn zwak en worden niet geaccepeerd. Staat in het boek van Sheich al Albaanie (sifaat salaat annabie en irwaa al ghaliel). Geleerden van ahadieth hebben hem zwak benoemd. Lees appendix 8 van het boek van albaanie. Salaam aleikoum, |
||
Sjonny
Groupie Lid geworden: 12 december 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 250 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 10 september 2004 om 13:01 | |
Al Albani is geen autoriteit binnen de 4 sunni madhabs. De meester van de hadith geleerden ibn hajr zegt in zijn boek heel iets anders. Ze zijn hasan.
Question: Some people, when they finish making the dua after the prayer wipe their face after they have made the dua. Is that a bid'ah; is there any contextual evidence from the sunna for its permissibility. Answer: No, this is not a bid'ah; rather, it is an established sunna and recommended to wipe one�s face after supplicating. It is reported in authentic hadiths, such as the one Imam Tirmidhi reports, that Rasull ullah (sallallahu alayhi wasallam) use to wipe his hands over his face after completing the du`a. This is mentioned as being recommended by:
|
||
3abd Arra7maan
Senior Member Lid geworden: 16 maart 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1017 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 10 september 2004 om 14:06 | |
Allahu a3lam. Ik heb geen kennis. Maar er staan ook andere namen bij die volgens jou ook zeker wel autoriteit hebben in de hadith leer. Abu Dawud zei: Zwak, hij vermeld moenkar hadith, Zwak verklaard door Daraqoetni. Dit staat in de Taqrieb van ibn Hajar, in tadhieb. Vreemd dat jij het tegenovergestelde zegt, allahu a3lem. Bevatten de zes boeken daeef hadieth? Lees het volgende artikel. http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=21523&dgn=4 Ruling on the ahaadeeth in these books: With regard to Saheeh al-Bukhaari and Saheeh Muslim, the ummah accepts the ahaadeeth that are contained in these books, and they are agreed that everything in them is saheeh apart from a very few phrases which al-Bukhaari and Muslim narrated in order to explain why they are not sound, either explicitly or implicitly, as the scholars who wrote commentaries on these two books, such as Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him), have explained. With regard to the other books of Sunan, they are not free of some da�eef (weak) ahaadeeth here and there. Some of them are noted as such by the authors themselves, and others have been pointed out by other scholars. They did not point out all the weak ahaadeeth, because they narrated the ahaadeeth with their isnaads, so it is easy for the scholars to tell the saheeh ahaadeeth from the da�eef by checking the chain of narrators and knowing who is reliable and who is weak. Among the famous scholars in this field were Ahmad, al-Daraqutni, Yahya ibn Ma�een, Ibn Hajar, al-Dhahabi, al-Waaqi and al-Sakhaawi. Among the contemporary scholars in this field are al-Albaani, Ahmad Shaakir and others. May Allaah have mercy on them all. And Allaah knows best. Salaam aleikoum,
|
||
Sjonny
Groupie Lid geworden: 12 december 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 250 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 10 september 2004 om 14:28 | |
|
||
3abd Arra7maan
Senior Member Lid geworden: 16 maart 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1017 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 10 september 2004 om 14:44 | |
Het gaat om vier hadiths, ze zijn allemaal zwak aangegeven. Naasa'i, Boecharie gaf aan dat er een zwak was. Abu dawud gaf aan dat er twee zwak zijn. |
||
polymorph
Senior Member Lid geworden: 10 december 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 447 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 10 september 2004 om 17:06 | |
Assalaam Alaikum, wa salaam |
||
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
|
||
3abd Arra7maan
Senior Member Lid geworden: 16 maart 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1017 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 10 september 2004 om 23:29 | |
Salaam aleikoum, Nog een aanvulling uit het boek inchaallah. Citaat uit het boek; De mening dat over het gezicht strijken na doea niet wordt voorgeschreven, wordt versterkt door het feit dat er vele authentieke ahadieth zijn over het opheffen van de handen in doea, en in geen van hen wordt het strijken van het gezicht genoemd; dit laat incha Allah zien dat het onacceptabel is en niet voorgeschreven. Allahu A3lam. Allah weet het het best. salaam aleikum, |
||
Sjonny
Groupie Lid geworden: 12 december 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 250 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 12 september 2004 om 12:35 | |
Welke scheldnaam?!? |
||
Sjonny
Groupie Lid geworden: 12 december 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 250 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 12 september 2004 om 12:36 | |
Kan je me de bronnen ervan geven? |
||
Sjonny
Groupie Lid geworden: 12 december 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 250 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 12 september 2004 om 12:51 | |
salaam alaikoem, Imam Nawawi heeft het juist als aanbevolen bestempeld, ook buiten het gebed tijdens een dua. Weet dat er sommige mensen zijn die menen dat het bida is om je handen op te houden tijdens dua. Some people when they finish making the dua after the prayer wipe their face after they have made the dua. Is that a bida; is there any contextual evidence from the sunna for it's permissibility. sorry if that sounds too salafi like!
al-Salam alaykum No, this is not a bid`ah; rather, it is an established sunna and recommended to wipe one�s face after supplicating. It is reported in authentic hadiths, such as the one Imam Tirmidhi reports, that Rasugeslachtsdeellah (sallallahu alayhi wasallam) use to wipe his hands over his face after completing the du`a. This is mentioned as being recommended by: Shafi`i: Imam Nawawi (Adhkar, Majmu` 4.451), and others Hanafi: (Al-Fatawa al-Hindiyya 3.19) Imam Shurunbulali (Shurunbulaliyya) Imam Haskafi (Durr al-Mukhtar) Imam Ibn Abidin (Radd al-Muhtar)
���� ����� ������ �� ������� �� ������ �������� ���� ����� �� ���� �������� �� ��� �� ������ ��� ����� ����� ��� ��� :��� ����� ����� ��� ����� ���� ���� ��� ��� ���� �� ������ �� �������� ��� ����� ���� ����� .�
��� ��� ������� 3446- ���������� ��� ������ ��������� ��� ���������� ������������� ��� ������ ����� ����� ������� ����������� ������� ��� ���� ���������� ��� ������ ��� ��� ��������� �������� ��� ����� ��� ���� ������� ��� ����� ��� ����� ��� ��������� ����� "��� ������ ������� ������ ������� ����� ������ ��� ���� ����� �� ��������� ��� ��������� ����� ����� ����� ������ ". ����� ��������� ��� ���������� �� �������� �� ��������� ����� ����� ���� ������ ". ����� ������� �������� �� ������� ���� ��� ������� ������� ��� ���� ���� ������� ��� ���� ����� ������� ���� ������ ���� ��������� ������� ���� ��� ��������� ����������� ������ �������� ������� ��� ������ ���������� .� � �� ���� ������� :��� ������ �� ���� ������ : ��� ����� ���� ���� ��� ���� ��� ��� ���� �������� ����� ��� ���� ��� ����� Someone said the hadiths on wiping the face after dua are weak? Is he right?
Answered by Sidi Faraz Rabbani Someone said the hadiths on wiping the face after dua are weak? Is he right?
Walaikum assalam wa rahmatullah, On what basis did he say that they are weak? Whether a hadith is sound or weak is a matter of hadith ijtihad�open only to top hadith masters, not simply well-versed scholars (let alone would-be hadith students with little learning and no teachers). If some hadith masters deemed them weak, it would not affect the ruling of the fuqaha: there is generally agreement that it is recommended to wipe one�s face after supplication. [Nawawi, Majmu` (4.487); Fatawa Hindiyya (5.318)] And no lesser hadith master than Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani deemed the hadiths related to wiping the face to be sound (hasan). [See: Bulugh al-Maram (#1463)] And Allah alone gives success. Wassalam, Faraz Rabbani To pass the hands over the face after Du'aa is mentioned in authentic ps. Ik heb gescande pagina's van ibn hajr asqalani in zijn bulugh al maram (urdu en arabisch) waarin het volgende staat: It is narrated by Umar (Ra) that when RasulAllah (saw) stretched his hands out to make Dua he would not put them down until he wiped his hands over his face (Masaah, Wajhu) (This is narrated in tirmidhi and it has various chains) On the next page which i havent scanned it says: "Ibn Abbas also narrates this in abu Dawud and these hadiths are Hasan" Misschien is het een meningsverschil tussen de hadith-geleerden. wa alaikoem salaam. |
||
Amier
Senior Member Lid geworden: 31 juli 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1902 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 12 september 2004 om 14:35 | |
"such as the one Imam Tirmidhi reports, that Rasugeslachtsdeellah (sallallahu alayhi wasallam) use to wipe his hands over his face after completing the du`a." Salaam, ik denk dat Sjonny dit niet zo gepost heeft maar dat dat de automatische "viezewoorden" detector van de site is. "Rasoeloellah" met een 'u' ipv een 'oe' bevat een woord dat kennelijk niet door de censuur komt. Ik zal het ook eens proberen: Rasugeslachtsdeellah. nu even kijken wat er gebeurt.... Wassalam. |
||
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
|
||
Amier
Senior Member Lid geworden: 31 juli 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1902 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 12 september 2004 om 14:37 | |
Ja hoor!!! Ik heb geen "geslachtsdeel" getypt; dat is dus de "vieze woorden verklikker" van dit forum geweest. Of je moet het zo typen: rasul ullah. Met een spatie ertussen lukt het volgens mij wel. Mysterie opgelost. Wassalam, Amier. |
||
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
|
||
polymorph
Senior Member Lid geworden: 10 december 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 447 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 12 september 2004 om 16:19 | |
Assalaam Alaikum,
Tis al goed ...Ik had al zon vermoeden. wa salaam |
||
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
|
||
Abou Jabir
Senior Member Lid geworden: 02 maart 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1813 |
Plaatsingsopties Quote Reageer Geplaatst op: 13 september 2004 om 04:09 | |
Assalamoe alykoem, wat beterft gezicht wrijven na doe3a, er zijn wel wat meningsverschillen, tussen de foqaha, wat ik gelezen heb is dat meer geleerden de ahadieth hierover zwak verklaren dan hasan verklaren, en ik kan me niet herinneren dat een geleerde de ahadieth sahih heeft verklaard, maar wel hasan, en hasan is een graadje lager dan sahih (als ik het me goed kan herinneren). die het wel toestaan gebruiken de uitspraken van bv Ibn Hajar en Nawawie (moge Allah hen genadig zijn), wij als moslims moeten hier geen grote probleem van maken, want ik zie sommige beginners met kennis vergaren, ze horen dat het bid3a is en maken daar een grote probleem van, en soms eindigt dat in ruzie, wat zeker is dat deze mensen geen gedrag kunnen tonen tegenover het vergaren van kennis en weten niet de waarde van kennis vergaren, met kennis vergaren moeten we voorzichtig meezijn, moge Allah ons kennis geven inshAllah......Amien handen heffen na doe3a is wel sahih, en heeft de profeet gedaan bv voor ghazwat Badr, toen zijn gewaad helemaal viel door het heffen van zijn handen tijdens doe3a, er zijn ook ahadieth dat profeet doe3a deed zonder zijn handen te heffen wallahoe a3lam, wassalaam, |
||
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim} |
||
Post Reply |
Spring naar forum | Forum rechten Je kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je kunt geen antwoorden plaatsen Je kunt geen berichten verwijderen Je kunt geen berichten bewerken Je kunt geen enquêtes creëren Je kunt geen stemmen in enquêtes |
Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.