Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vrouwen en studeren

 Post Reply Post Reply
Schrijver
soso Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote soso Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrouwen en studeren
    Geplaatst op: 05 september 2004 om 05:36

salam wa alaykom iedereen,

Ik heb hier eigenlijk een vraag waarmee ik een tijdje zit.Ik zou willen vragen wat of hoe de islamitische vrouwen mogen studeren.Of maakt dat niet uit.Wat heeft de profeet juist gezegd over studeren en vrouwen?Mogen vrouwen bv.voor dokter gaan of niet.Gelieve hierop een volledig antwoord te geven.

salam

Terug naar boven
meri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 36
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote meri Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2004 om 03:21

Beste Soso,

Ik ben geen moslim, en kan dus geen Koranteksten e.d. aandragen voor je. Maar omdat je nog geen antwoord hebt gehad, alvast iets wat misschien iets op weg kan helpen. Volgens mij mag je als moslima wel studeren. Ik heb enige tijd geleden met een aantal mensen een imam gesproken. Deze imam vertelde dat de vrouw in de islam in eerste instantie verantwoordelijkheid heeft voor de opvoeding van de kinderen, de man voor het (financieel enzo) onderhouden van de vrouw. MAAR, zei hij, dat betekent niet dat de man niet mag helpen met de opvoeding, of dat de vrouw niet mag studeren en werken. De rechten van man en vrouw op dit vlak zijn wel hetzelfde, maar de plichten/verantwoordelijkheden zijn verschillend. Dus als vrouw mag je wel studeren, dat is geen enkel probleem. Hij moedigde dit juist aan. En vond het ook juist positief als de man helpt met opvoeding enzo. Je kunt elkaar ook een beetje tegemoetkomen daarin natuurlijk.

Maarja ik begrijp als je nog de mening van moslims wilt, met verwijzingen naar de Koran enzo. Hoop dat je nog een reactie krijgt. Ik zou het zonde vinden als je niet gaat studeren, als je dit wel kan en mag! Dus vraag het nog even goed na, maar volgens mij mag het wel!

Vriendelijke groeten,

Meri

 

 

Terug naar boven
meri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 36
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote meri Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2004 om 03:23

Of vrouwen ook dokter mogen worden weet ik trouwens niet, die imam gaf geen beperkingen aan. Maar preciezer dan dat je dezelfde rechten op studie enzo hebt als een man weet ik het niet.

Terug naar boven
Khadijah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khadijah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2004 om 05:46

Salaam aleikum oghtie.

Vrouwen mogen zeker wel dokter worden. Denk maar eens! Stel je moet naar de dokter voor een infectie aan je geslachtsdeel...zou je willen dat een man dat onderzoekt? Het is juist heel erg belangrijk dat vrouwen gaan studeren. Het is ten eerste verplicht om kennis op te doen. Dat geld voor zowel man als vrouw. En voor sommige beroepen moet je gewoon zowel mannen als vrouwen hebben. Maar denk ook eens aan kraamverzorgende of vroedvrouw. Ik zal insha'Allah morgen een stukje voor je schrijven morgen hier op dit forum met dalil. Salam aleikum, Khadija 

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2004 om 07:19

Salam,

De islaam verbiedt de vrouw niet om te studeren.

integendeel, men is hier op deze wereld om kennis op te doen, wij zijn verplicht om te leren, en om er van ons leventje hier wat van te maken!!!

inderdaad zoals Khadijah al zei, een vrouw moet eerst een vrouwlijk dokter zoeken, en de man een mannelijk dokter, als een vrouw er geen kan vinden, en er geen andere mogelijkheid is, dan zal ze een mannelijke dokter op moeten zoeken, en andersom natuurlijk ook.

Maar goed, er is geen onderscheid tussen man en vrouw, als het gaat om leren, studeren kort om --------->> KENNIS OPDOEN!

Salam aleikum

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.