Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Irak

 Post Reply Post Reply
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Irak
    Geplaatst op: 06 maart 2005 om 09:21

Laat gelach het enige zijn dat uitbarst op de speeltuinen

 

Laat er stokken en stenen zijn

die geen botten breken--

onschuldige kinderspelletjes

 

Laat �collateral damage� dat zijn

wat met de buurman zijn ruit gebeurd

wanneer een steen -- of een bal per ongeluk

op een lentedag, afwijkt

door de wind

 

Laat raketten ijsjes zijn waaraan wordt gelikt

 

Laat kern--koppen de inhoud vormen van scripties

van studenten die afstuderen

aan de universiteit van Bagdad

 

Laat F-22s, F-117s, B-2s, YF-23�s M-16s, C5As huisnummers zijn van appartementen

 

Laat de black hawks echte veren hebben,

en zweven door de lucht

 

Laat de opslagplaatsen gevuld zijn met eten

 

Laat biologische oorlogvoering een aanval zijn tegen

ziektes en argrarische onkruid

 

Laat olie hun bron van inkomsten zijn, handel -- om te verkopen, consumeren, delen

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
willem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 110
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote willem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 09:26

 

helemaal mee eens

Terug naar boven
ali el o Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 100
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ali el o Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 09:32

salamoe alaikoem,

dat mogen we dromen..dat zal de komende 10 jaar niet gebeuren...en door wie komt het allemaal???? Amerikanen..overal waar zij langskomen, daar laten ze een hel achter...beesten

salamoe alaikoem

Terug naar boven
>zineb< Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 49
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote >zineb< Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2005 om 15:41

 

wollah ila..helemaal met je eens

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2005 om 06:41

De oorlog werd bedacht

In kleine achterkamers

Door oude mannen vooruitgedacht

Die roepen om strijd en hamers

 

Maar daar buiten in het veld

Daar zijn dromen een illusie

Zo jong zijn alle gezichten daar

Tussen al de doden die ik zie

 

Welgedaan en ernstig in hun trots

Geven de ouderen hun stem

Voor dit of dat, en tegen hen,

Zo luidt de nota �moslem�

 

Maar waar dan ook hun blinde ogen kijken

De verdwenen vrede is bedrog

Ik merkte op dat bijna al de doden

Niet ouder waren dan een joch

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:59

Heel erg mooie gedichten, alletwee! Zou je me aub de bronnen willen geven? Ik wil er wel meer van zulke lezen.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 01:49

Niet ver van het slachtveld

Zit een klein meisje bij een naamloos graf

Bij ieder geluid van een ontploffing

Knijpt ze haar teddybeer vaster en vast

Ze wil het niet verliezen, zoals met haar ouders was

 

Dit was vroeger een speeltuin

Een plaats waar vogels in de ochtend fluiten

Een plaats gevuld met de geur van tienduizend bloemen

Een plaats waar de bijen zoemen

 

De lucht is nu gevuld met donkere rook

De geur van kruit en rottend vlees

Vogels en bijen maken plaats voor kogels en vliegtuigen

Zullen haar kinderen ook in deze tuin hangen aan de speeltuigen?

 

Morgen is de oorlog over

Lichamen in vlaggen gewikkeld als trofee aan de families

Iedere zijde verklaart haar soldaten als held

Een natie wint

Maar Yaum-ul Qiyama begint

 

Bron vertaald en aangepast door jiyuu: 

http://www.urdulove.com/

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 01:53

Mooie text jiyuu....

Begrijp je nu waarom ik ooit hier heb geschreven,dat mensen er niet naar toe moeten gaan om er te vechten?

Ik wil dat deze kinderen weer zo snel mogelijk naar school en de moskee kunnen.

Allah wenst de wereld geen kwaad toe.En dat moet de insteek zijn van alle mensen.Moslim,Jood en Christ.

De Amerikanen zullen er blijven zolang er verzet is en de nieuwe regering geen kans krijgt.Laat het kiesrecht maar beslissen welke kant Irak op wil,niet de kogels en de bommen. 

Je kan het je misschien niet voorstellen,maar bij bepaalde beelden op TV lopen er tranen over me wangen.En voor mij maakt het niet uit,uit welk land die beelden dan komen.Er zit meer gevoel in sommige niet-moslims als je denkt.

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 02:58
asalaamo3alaikom.          ik zie dat meisje alvoor me  het doet zo pijnik kan alleen maar huilen .
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 03:51
Salaam Aleikum,

Ik zag een tijdje terug een docu over Irak op de BBC.
Ze volgden een aantal amerikaanse soldaten op patrouille.
Ze controleerden een huis waarvan ze eerder te horen hadden gekregen dat er rebellen in zouden zitten. Het was een soort kelder waarbij de trap van buiten uit direct naar beneden ging. Mensen konden als het ware op de dak lopen dat gewoon op grond leek.

De soldaten spraken af voordat ze naar binnen gingen elkaar te dekken.
Toen ze het huisje/keldertje binnenstormden begon 1 van hen te schreeuwen renden ze allemaal voor de oog van de camera naar buiten. Scheldend op elkaar dat ze elkaar zouden dekken, maar dit niet deden. Toen hoorde je geschreeuw vanuit het keldertje. Er zaten mudjaheedin in die zich hadden ingegraven. Ze schreeuwden op commando allemaal allahoeakbar.
Amerikanen gooiden een paar granaten naar binnen, en het werd een tijdje stil. Toen iemand weer naar binnen wilde, hoorde je weer geschreeuw op commando "allahoeakbar".
Je zag gewoon aan de ogen van de amerikanen dat ze bang waren om naar binnen te gaan. Omdat deze mudjahideen bereid waren om te sterven en de amerikanen niet. Ze discussierden nog of iemand naar binnen wilde gaan, maar uiteindelijk besloten ze om het keldertje te laten bombarderen door een tank.

Ik kreeg rillingen toen ik de mudjahideen hoorde en om te zien hoe zij reageerden op de amerikanen. En omdat de amerikanen dan laf zijn, is het van bombarderen die handel. En een van de amerikanen zij gedurende de bombardering dat ze nu lekker begraven worden in de puin en glimlachde daarbij. Eerst tonen ze hun lafheid en vervolgens stoer dan dat ze mensen vermoorden.
Nou dan weet ik het ook niet meer.
Laats hoorde ik ook via het nieuws dat amerikanen kinderen vasthouden in de abu ghraib gevangenis, kinderen!
Deze mensen kun je niet alleen meer beesten noemen, omdat dit nog te goed voor ze is. Dan heb ik het over het leger en hun verantwoordelijken natuurlijk (tot aan bush zelf).


Salaam aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 10:20

...

Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 11:40
bismillah irahman irahiem moge vrede en zegeningen zijn met de heillige profeet mohammed en zijn metgezellen en de moejahedeen, wees niet getruurt moslimbroeder malcolm x en moslimazuster maryam als een moejaheed wordt gedood er 72 maagden vrouwen op hem wachten die hun gelijkenis op deze aarde niet hebben hun schoonheid gaat buiten ons verstand er zal een kroon op zijn hoofd geplaats worden met diamanten die beter zijn dan heel deze wereld, hij zal wensen dat hij weer herleefd en weer gedood wordt even veel als de haartjes op zijn hoofd, sommige moejahedeen leven onder de geweldige troon van allah, ik heb zelf op een videoband gezien van een bosnische moslimbroeder ten tijde van de oorlog in bosnie tegen de serviers, moejahedeen die hun broeders te hulp te hulp kwamen uit marokko,algerije saudie arabie, engeland duitsland noem maar op zelfs islamitische zusters vochten mee, door de versterking van de moejahedeens begonnen de ongelovigen zich terug te trekken en te verliezen, telkens als de moejahedeen ALLAH AKBAR riepen hun angst groter werd, ik zweer bij allah toen ze de lijken van de ongelovigen lieten   zien ik schrok hun gezichten werden zwart alsof ze verbrand werden [ de bestraffing van de hel ] de gezichten van de gedode moejahedeen hadden een glimlach ze glimlachten naar de engelen
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2005 om 12:10
asalaamo3alaikom       &n bsp; ja wallah ik heb ook gehuild toen ik dat hoorde  ze zeiden allah oakbar allah oakbar , maar zo als  broeder zij zij zijn inschalaah ljana  met 7orl3in.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2005 om 03:49
Salaam Aleikum,

Ik heb vandaag dit artikel gelezen van aljazeera.net
Toont de ware aard van het amerikaanse leger.

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/6890A8DA-AF79-45AD-BB 4F-42C060978A07.htm

Kinderen en families die afgeslacht worden. En degenen die hier iets over weten worden of geliquideerd, gevangengenomen of bedreigd.
En de hoge piefen uit washington proberen zo dus alles in de doofpot te stoppen.
Vind je het raar dan wanneer mensen het niet kunnen schelen als er weer een vliegtuig door een kantoorgebouw vliegt?

Salaam ALeikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2005 om 06:29
Salaam Aleikum,

Ik was vergeten te vermelden dat het in het engels is de artikel.

Ook al kun je niet zo goed engels probeer het toch door te lezen. Maar wel een waarschuwing vooraf, het zijn schokkende teksten die er beschreven worden. En het zijn hoofdzakelijk teksten afkomstig van westerse journalisten die Fallujah binnen wisten te komen tijdens de grote gevechten aldaar.

Salaam Aleikum,

MAlcolm X
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2005 om 07:43
asalaamo3alaikom  allahoma damirhoem wa zalzilhom jarab al3alamin.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2005 om 08:32

En het zijn hoofdzakelijk teksten afkomstig van westerse journalisten die Fallujah binnen wisten te komen tijdens de grote gevechten aldaar. Malcolm X

 

 

Van de teksten zullen we het in Nederland moeten hebben. Op satelliet zag ik een paar weken terug 15 minuutjes beelden van Fallujah. De stad is compleet verwoest, lijken door de straten en verbrande lichamen in huizen, mensen die voor geen enkele reden zijn verbrand. Meer dan 100.000 doden en het tellen van lichamen gaat nog door. Op de tv laten ze de echte vernietiging niet zien, dat willen ze verborgen houden.

 

Islamitische zender van Nederlandse satelliet gehaald

Uitgegeven op 17 maart 2005 om 21:09 uur

http://www.nieuws.nl/bericht/4/35796

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2005 om 08:35

Wat als we zouden kunnen maar niets deden. Wat als

Al die ogen van de kinderen

In al die landen naar ons schreeuwden

En wij niets deden. Hun kinderogen

Zijn zwart, de kleur van rouw,

Van verbrand hout, of van

De lucht tussen de sterren

Daar waar de ochtendschemer verzamelt

Maar nog niet is gezien

 

Dit jaar ruikt naar bommen. Wat als we zouden kunnen

Maar niets deden. Wat als we niets deden. De ogen,

Leeg als schelpen, zijn aan het kijken

Kijken,

Daar waar de tranen verzamelen

Maar nog niet zijn gezien

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2005 om 11:06
bismillah irahman irahiem, moge vrede en zegeningen zijn met de heillige profeet mohammed en zijn metgezellen, bij ALLAH ik las een artikel in de krant over een meisje genaamd fatima zij heeft in de aboe graib gevangenis gezeten samen met velle islamitische vrouwen, zij schreef in een brief die bestemt is voor de moejahedeen, bij ALLAH ik weet niet hoe ik moet beginnen ik kan jullie alleen vertellen dat onze baarmoeders vervuld zijn met overspel van de ongelovigen honden en varkens, al jullie zusters zijn verkracht en wij moesten toe kijken, een zuster heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd want ze wou niet verder leven met bloed van kafers in haar lichaam, soebhannallah twee broeders een nederlandse en een surinaamse pas bekeerd tot de islam, hoorde hun zusters om hulp roepen en vertrokken gelijk naar irak, moge ALLAH hun inshallah belonen en martelaren worden, en andere moejahedeen die strijden volgens de weg van de profeet
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2005 om 14:47

Even een persberichtje tussendoor:

Gepubliceerd: vrijdag 1 april 2005

Aantal ondervoede kinderen in Irak verdubbeld

Sinds de Amerikaanse invasie in Irak, nu twee jaar geleden, is het aantal ondervoede kinderen daar verdubbeld van vier naar acht procent. In oktober 2004 schatte Unicef het aantal ondervoede Iraakse kinderen op 1,7 miljoen. Evenzoveel kinderen miste ��n of meerdere ledematen door clusterbommen. Hierbij moet wel gezegd worden dat er ook kinderen zijn die zowel ondervoed als gehandicapt zijn.

Uit onderzoeken van sterftecijfers v��r en na de inval werd geconcludeerd dat men in Irak 2,5 keer zo veel kans heeft om te overlijden sinds de Amerikanen Irak binnenvielen. Vooral vrouwen en kinderen sterven, voornamelijk aan ondervoeding en besmetting.

Bron

 

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2005 om 15:12
Gezondheidszorg in Irak blijft zwaar ziek.

Door Dahr Jamail en Peter Dhondt.

BAGDAD/BRUSSEL, 8 december 2004 (IPS) - De gezondheidszorg in Irak blijft zwaar ziek. De heropbouw van verkommerde ziekenhuizen en gezondheidscentra loopt niet vlot.

De Medical City, een universitair ziekenhuiscomplex in Bagdad, begint er goed uit te zien. De buitenmuren zijn nieuw geverfd, met roze en blauwe accenten. Maar Hammad Hoessein, een oogarts die verbonden is aan het grootste ziekenhuis in Irak, is niet enthousiast. "Buiten de nieuwe laag verf heb ik nog niets gezien dat op heropbouw lijkt", zegt Hoessein. Volgens hem heerst er nog altijd een schrijnend gebrek aan geneesmiddelen. Ook rolstoelen zijn er niet genoeg in het grote ziekenhuis. De helft van de liften doet het niet, en verwanten van pati�nten kloppen diensten omdat er niet genoeg verplegers zijn. Maar de muren zijn al vast geverft......

Het Yarmouk-ziekenhuis, een andere instelling in Bagdad, heeft nieuwe bureaus en stoelen gekregen. Dr Aisha Abdulla heeft haar nieuwe meubilair nog niet in haar spreekkamer gehaald. "We hebben een nieuwe lift nodig om pati�nten die niet kunnen lopen naar de operatiezaal te brengen", zegt ze. "Maar in plaats daarvan hebben we deze nieuwe bureaus gekregen. En intussen sterven er pati�nten omdat we niet de nodige medicamenten hebben." Maar zitten kunnen we om het leed te bekijken....

Volgens de Britse hulporganisatie Medact is het Iraakse gezondheidssysteem nog altijd in een veel slechtere staat dan voor de invasie. Artsen van Medact ondervroegen in september Iraakse gezondheidswerkers en experts van internationale hulporganisaties. De medicijnkasten in de Iraakse ziekenhuizen zijn slecht gevuld, er is niet genoeg personeel en de zorg voor moeders en kinderen laat sterk te wensen over, zo blijkt uit de eind november gepubliceerde studie. Volgens de respondenten is het ook erg gesteld met de hygi�ne in veel ziekenhuizen.

Kermende pati�nten

Geert Van Moorter, een Belgische arts van de organisatie Geneeskunde voor de Derde Wereld die in maart van dit jaar zelf een onderzoek naar de toestand van de Iraakse gezondheidssector uitvoerde, zegt dat hij van zijn collega's in Irak nog altijd geen positieve geluiden opvangt. Hij vreest dat de toestand zelfs nog is verergerd. "Door het opflakkerende geweld krijgen sommige ziekenhuizen meer pati�nten binnen. De voorraden raken dus sneller opgebruikt."

In maart stelde Van Moorter zelf vast dat er bij de heropbouw vreemde prioriteiten gelden. In het al Nour-ziekenhuis vertelden de artsen hem dat hun slaap- en woonvertrekken waren gerenoveerd. "Op dat moment was er in de brandwondenafdeling van dat ziekenhuis geen steriel verbandmateriaal. Er waren ook geen zware pijnstillers; pati�nten lagen er te kermen van de pijn."

Van Moorter was ook in mei en begin juni nog eens in Irak. "In een neurochirurgisch ziekenhuis in Bagdad heb ik toen een man gezien met een rugwonde waar het ruggenmergvocht uitsijpelde. Die wonde was afgedekt met een zakdoek - verbandmateriaal was er niet. Zo'n mensen liggen gewoon te wachten op hun einde."

Prote�nekoekjes

USAID, de offici�le Amerikaanse ontwikkelingssamenwerking die de heropbouw van de ziekenhuizen in Irak steunt, zegt dat er al veel geld is gegaan naar de verbetering van plaatselijke gezondheidscentra. Meer dan 100 van die lokale centra zijn vernieuwd, zegt David DeVoss, de woordvoerder van USAID in Bagdad. Meteen na de omverwerping van het regime van Saddam Hoessein hadden de VS ook al herstellingen laten uitvoeren aan een vijftigtal belangrijke centra voor eerstelijnsgezondheidszorg. En bijkomende gezondheidsposten zijn gepland.

Ook aan de problematische voedselsituatie in Irak wordt iets gedaan. Met Amerikaanse hulp levert het Iraakse ministerie van Volksgezondheid prote�nekoekjes aan meer dan 450.000 kinderen en 200.000 zwangere vrouwen die niet genoeg te eten hebben.

Voorlopig lijken die inspanningen niet veel aarde aan de dijk te brengen. Volgens Unicef, het kinderfonds van de VN, is het aantal ondervoede kinderen in Irak verdubbeld sinds de invasie van maart 2003. E�n op 12 kinderen jonger dan vijf lijdt aan chronische diarree en een tekort aan eiwitten. De Iraakse regering trekt de cijfers van Unicef in twijfel. De Iraakse vice-premier Barham Saleh verklaarde eind november dat de gezondheidssituatie in Irak aan de beterhand is. Medact spreekt dat tegen. Volgens de Britse organisatie is zowat een derde van de Iraakse kinderen chronisch ondervoed; dat cijfer ligt zelfs hoger dan het aandeel in 2000. Het aantal gevallen van acute ondervoeding is wel licht teruggelopen.

Lekkende pijpleidingen en geweld

USAID geeft toe dat er nog veel werk aan de winkel is. De diarree die veel kinderen plaagt, wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door vuil drinkwater. De Iraakse drinkwaterdistributie was al in slechte staat voor de oorlog, en raakte verder beschadigd door de vijandelijkheden. De herstelling sleept aan, al zegt USAID dat het dit jaar al 1.700 lekke waterleidingen heeft gerepareerd. Maar stroompannes en pover onderhoud blijven voor problemen zorgen. Amper de helft van de Iraakse bevolking heeft toegang tot zuiver drinkwater

Internationale donors hebben meer dan 30 miljard dollar toegezegd voor de heropbouw van Irak. Maar de onveiligheid in het land bemoeilijkt het werk. Rebellen die de vreemde troepen het land uit willen, nemen ook buitenlandse hulpverleners en bedrijven, Iraakse ambtenaren en landgenoten die samenwerken met buitenlanders in het vizier. Door die problemen produceert Irak nog altijd maar een kwart van de stroom die het land eigenlijk nodig heeft. Ook de oliewinning, de belangrijkste inkomstenbron van het land, heeft nog altijd niet het niveau van voor de oorlog bereikt.

De Britse minister van Buitenlandse Zaken Jack Straw schrijft de crisis in de gezondheidssector in Irak helemaal toe aan de opstand. Volgens hem zijn er "geen problemen met toegang tot gezondheidszorg in streken waar er geen rebellen zijn." Van Moorter spreekt dat tegen. "Ik was in maart in Basra op een conferentie met meer dan 100 Iraakse collega's uit heel het land, en niemand meldde daar dat de situatie bij hem verbeterd was. Ook de vertegenwoordiger van het centrale geneesmiddelendepot in (het relatief rustige) Basra deed zijn beklag over grote tekorten."

Medact beschuldigt Groot-Brittanni�, de VS en de Iraakse regering ervan de "ware omvang" van het probleem te versluieren. De organisatie zegt dat de hulp voor de heropbouw van de Iraakse gezondheidssector bemoeilijkt wordt door wanbeheer en corruptie. Ook van Moorter gelooft dat het Iraakse gezondheidsbudget slecht besteed wordt. Volgens hem zijn er aanwijzingen dat de Amerikanen erop aandringen dat Irak dure merkgeneesmiddelen invoert in plaats van goedkope kopie�n.

De barre leefomstandigheden en de slechte uitrusting van de Iraakse ziekenhuizen wordt ook zichtbaar in de statistieken. Op 29 oktober publiceerde de online-versie van het Britse medische vakblad The Lancet een wetenschappelijke studie over de Iraakse sterftecijfers voor en na de invasie van maart 2003. Volgens het onderzoek van de Amerikaanse John Hopkins Bloomberg-universiteit in samenwerking met Iraakse dokters van de al-Mustansiriya-universiteit in Bagdad bedroeg het sterftecijfer 5 per 1000 inwoners per jaar voor de invasie, en is dat cijfer daarna opgelopen tot 7,9. Dat wil zeggen dat er sinds de invasie 98.000 burgers extra om het leven gekomen zijn. In dat cijfer wordt nog geen rekening gehouden met de slachtoffers van de belegering van Fallujah. Ook de kindersterfte steeg volgens het rapport, van 29 per 1.000 voor de invasie naar 57 na maart 2003.

Dat was toen ook al....

Diep triest...De hulp in Azie is ook al een ramp....Onbegrijpelijk dat men deze onkunde en verwaarlozing van geld toelaat.

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.